تاریخ انتشار: 11 دی 1402 |
زمان مطالعه: 15 دقیقه

اگر از ما بپرسید، به شما خواهیم گفت کامپیوترهای دسکتاپ (رومیزی) هنوز هم مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع سیستم‌های کامپیوتری هستند که می‌توانید بخرید. شما همچنین می‌توانید آنها را مطابق با نیازهای خود سفارشی‌سازی کنید یا حتی به راحتی ارتقا بدهید. پس اگر در فکر خرید کامپیوتر جدید برای خانه یا محل کار هستید، بهتر است قبل از خرید موارد زیادی را مدنظر بگیرید. در این مطلب قصد داریم به بررسی مهم‌ترین نکاتی که پیش از خرید یک سیستم کامپیوتری باید در نظر بگیرید، نگاهی بیاندازیم و هر یک را بررسی کنیم. همراه پلازا باشید.

آشنایی با انواع کامپیوترهای دسکتاپ

کامپیوترهای دسکتاپ‌ معمولاً در مقایسه با لپ‌ تاپ‌ و هزینه‌ای که بابت آنها پرداخت می‌کنید، قدرت و کارایی بیشتری برای شما دارند. بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، گاهی لازم است تجهیزات جانبی اعم از ماوس، کیبورد و مانیتور و موارد دیگر را خودتان تهیه کنید. اکنون بد نیست به بررسی انواع کامپیوترهای دسکتاپ بپردازیم:

 

 

کامپیوتر دسکتاپ معمولی

دسکتاپ‌های معمولی در حقیقت کامپیوترهایی هستند که همه ما از کودکی دیده‌ایم و با آنها آشنایی کامل داریم. یک کیس بزرگ با تمام قطعات موجود در آن که یک متخصص سخت‌افزار برایمان مونتاژ کرده بود و ما از آن استفاده می‌کردیم. در مقایسه با کیس آماده، کیس‌های کاستوم شده این قابلیت را دارند که خودمان به فراخور نیاز هر قطعه را انتخاب کنیم؛ با این حال باید به هماهنگی سخت‌افزاری قطعات نیز دقت شود.
این سیستم‌ها بسته به قطعات سخت‌افزاری به کار رفته در این کیس‌ها، توانایی انجام پردازش‌های ساده تا پیچیده را دارند. همچنین شایان ذکر است که به این کیس‌ها، کیس کاستوم شده هم می‌گویند. چرا که قطعات داخلی هر یک بسته به نیاز و سلیقه کاربر انتخاب شده است.

کیس اسمبل شده یا آماده

computer cases

کیس مونتاژ یا اسمبل شده یا کیس آماده به کیسی گفته می‌شود که از قبل توسط شرکت‌ها یا سازندگان معروف قطعات سخت‌افزاری، سرهم‌بندی و راه اندازی شده است. این کیس‌ها به لحاظ ظاهر، اندازه، قطعات داخلی و سایر موارد بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. در کشورهای اروپایی و آمریکایی خرید این کیس‌ها امری متداول است. با خرید این کیس‌های آماده در زمان و هزینه افراد و شرکت‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود؛ چرا که دیگر نیازی به کارشناسی سخت افزاری و تخصص برای اسمبل هر سیستم و نصب قطعات داخل آن نیست.

کامپیوترهای آل این وان (All-in-One)

 

all in one

کامپیوترهای آل این وان یا همه کاره ترکیبی از خود کامپیوتر، مانیتور و اسپیکرها در یک واحد یکتا هستند. در مقایسه با کیس‌های بزرگ، کامپیوترهای آل این وان فضای کمتری اشغال می‌کنند و مناسب استفاده در محیط‌های کوچک خانگی و اداری هستند. همچنین تعداد کمتری کابل استفاده شده که به زیبایی محیط اضافه می‌کند و دست‌وپاگیر نیست. کامپیوترهای آل این وان اغلب با کیبورد، ماوس و مانیتور ارائه می‌شوند؛ بنابراین هزینه اضافی برای خرید این موارد بر دوش شما نیست.
کامپیوترهای آل این وان برای مواردی همچون تماشای فیلم و انجام کارهای گرافیکی ساده و متوسط و امور اداری ایده‌آل هستند؛ آن هم به لطف صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت. اگر از طرفداران این نوع سیستم‌ها هستید، خواندن مقاله راهنمای انتخاب کامپیوتر همه کاره را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کامپیوترهای گیمینگ

gaming case

در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ معمولی، کیس کامپیوتر گیمینگ با این هدف خریده می‌شود که بتوان با آن کارهای مختلفی از جمله بازی‌های سنگین اجرا کرد و حتی آن را بعدها ارتقا داد. کامپیوترهای گیمینگ دارای اسلات‌های توسعه بیشتر و فضای کافی برای اجزای اضافی مثلاً کارت‌های گرافیکی بیشتر هستند.
کیس‌های گیمینگ با اجزای قدرتمندتر و کارآمدتر ساخته شده‌اند تا بتوانند مناسب نیازهای مختلف گیمرها باشند. همچنین از سیستم‌های خنک‌کننده خاصی بهره می‌برند؛ این سیستم‌ها از یک مایع برای خنک‌سازی بیشتر استفاده می‌کنند تا دستگاه در طولانی‌مدت دچار مشکلات نشود.
یک کاربرد دیگر کیس‌های گیمینگ برای طراحان گرافیک و تولیدکنندگان انیمیشن است که از این سیستم‌های پرقدرت برای پردازش‌های گرافیکی سنگین و طراحی‌های 3بعدی بهره می‌گیرند.

موارد ذکر شده در بالا هر یک کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند؛ شما می‌توانید به تناسب نیاز خود بهترین کامپیوتر دسکتاپی که ایده‌آل شماست را انتخاب کنید. چیزی که این موارد را از یکدیگر متمایز می‌کند، سخت‌افزار به کار رفته در هر یک است که باید در انتخاب آن دقت و وسواس به خرج دهیم. در ادامه به بررسی بیشتر این مورد می‌پردازیم.

چگونه بهترین سخت‌افزار را برای سیستم کامپیوتری خود انتخاب کنیم؟

hardware

شکی نیست که انتخاب بهترین سخت‌افزار برای سیستم کامپیوتری که قرار است تا مدت‌ها از آن استفاده کنید، به هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست! اول از همه باید ببینید اصلاً چرا می‌خواهید کامپیوتر دسکتاپ بخرید. ارتقا پذیری و داشتن امکانات بیشتر نیز اهمیت دارد. سپس بحث بودجه پیش می‌آید که در نوع خود عامل بسیاری مهمی است و بر تصمیم نهایی شما تأثیر می‌گذارد. تمامی این موارد دست به دست یکدیگر می‌دهند تا شما را دچار سردرگمی کنند. اما نگران نشوید! اما در مطلب آمده‌ایم تا به شما کمک کنیم راحت‌تر تصمیم بگیرید.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین راهکارهای انتخاب سخت‌افزار مناسب برای سیستم‌های کامپیوتری اشاره می‌کنیم:

هدف نهایی شما چیست؟

اول از همه باید ببینید می‌خواهید برای چه کاری از کامپیوتر دسکتاپ استفاده کنید؟ حقیقتاً لزومی ندارد بیشتر از آنچه باید پول خرج کنیم. اگر قرار است عملکرد سیستم خود را بهبود ببخشید، خرید یک کیس جدید عاقلانه است. اما اگر تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید تماشای فیلم‌ و وب‌گردی است، می‌توانید از خیلی هزینه‌های اضافی کم کنید. اگر اهل بازی هستید، داستان به کلی تغییر می‌کند. چه نوع بازی هایی را می‌خواهید اجرا کنید و در چه تنظیماتی؟ همه این عوامل مشخص می‌کنند که در کدام بخش‌ها باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. هدف نهایی خود را مشخص کرده، بودجه را انتخاب کنید و آن را صرف گزینه‌های مهم‌تر کنید.

مقایسه قطعات با یکدیگر به سادگی مقایسه مشخصات آنها نیست.

اجزای کامپیوتر با یکدیگر کار می‌کنند و البته برای هم محدودیت هم ایجاد می‌کنند. به این باتل ‌نک (گلوگاه) می‌گویند. به عنوان مثال اگر یک کامپیوتر بسیار سریع دارید که می‌تواند بازی Minecraft را با سرعت 500 فریم در ثانیه اجرا کند، اما مانیتور شما فقط می‌تواند با سرعت 30 فریم در ثانیه تصاویر را نمایش دهد، شما فقط 30 فریم در ثانیه را که مانیتور با آن کار می‌کند تجربه خواهید کرد. این مفهوم واقعی گلوگاه است؛ چرا که مانیتور قدرت کامپیوتر را مهار می‌کند. گلوگاه در اجزای مختلف رخ می‌دهد، بنابراین مطمئن شوید که پتانسیل برخی از قطعات را از بین نبرید.
معمولا هر چه قطعات گرانتر باشند، کامپیوتر شما عملکرد بهتری خواهد داشت. اما اثر کاهش بازده نیز وجود دارد. یعنی فقط به این دلیل که دو برابر بیشتر برای یک قطعه بهتر هزینه می‌کنید، تضمینی وجود ندارد که عملکردی دو برابر بیشتر از عملکرد یک قطعه ارزان‌تر خواهید داشت. این سخت‌ترین بخش در انتخاب قطعات است، چون باید واقعاً به هزینه هر قطعه و کارایی آن فکر کنید.

مطمئن شوید تمامی قطعات سخت‌افزاری با یکدیگر سازگاری دارند.

اگر قطعات داخلی سیستم با هم سازگار نباشند، با یکدیگر کار نخواهند کرد. برای این کار باید بدانید که کدام قسمت‌ها باید با یکدیگر سازگار باشند؛ گاهی قطعات از نظر الکترونیکی ناسازگار هستند و گاهی به لحاظ فیزیکی و ابعاد. بهتر است قبل از خرید مشخصات و سازگاری آنها را بررسی کنید؛ اگر می‌توانید، خودتان به وب سایت سازنده بروید، ابعاد، نوع سوکت یا پشتیبانی پورت محصول خود را بیابید و آن را با قسمت دیگر خود بررسی کنید. اما اگر اطلاعات کافی ندارید، این کار را به یک متخصص خبره بسپارید.

بررسی‌های دقیق محصولات را بخوانید.

قطعات سخت‌افزاری مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و برخی از آنها عملکردی بهتر از بقیه همتایان خود دارند. مطمئناً شما نمی‌خواهید ناآگاهانه و بدون بررسی کامل یک قطعه غیرقابل اعتماد بخرید، حتی اگر دارای مشخصات مشابه با یک قطعه دیگر باشد. همچنین حواستان باشد که کجا می‌خواهید از هزینه‌ها کم کنید و کجا باید پول بیشتری خرج کنید. برای برخی از قطعات مهم‌تر باید به برندهای معتبرتر روی آورید، اما در بعضی دیگر می‌توان صرفه‌جویی کرد.

به طور کلی یک کامپیوتر دارای 7 قطعه اصلی است: CPU، GPU یا کارت گرافیک، مادربرد، رم، هارد، کیس و منبع تغذیه. در ادامه به شما خواهیم گفت که هر یک از این قطعات چه معنایی دارند، چه کاری انجام می‌دهند و چه نکاتی را هنگام انتخاب آنها باید مد نظر قرار دهید.

مهم‌ترین نکات در انتخاب سخت‌افزار مناسب کدامند؟

بدون شک تمامی قطعات داخلی یک کامپیوتر در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا آن سیستم کارایی بی‌نقصی داشته باشد، اما همه از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. مثلاً اگر کیس گیمینگ باشد ولی فن و خنک‌کنندگی قوی نداشته باشد، در درازمدت موجود خرابی قطعات شده و کارایی کل سیستم را به مشکل می‌اندازد.

اکنون بیایید بررسی کنیم کدام سخت‌افزارها در سیستم‌های کامپیوتری اهمیت ویژه‌ای دارند و در انتخاب آنها باید به چه نکاتی توجه کرد.

انتخاب مناسب‌ترین پردازنده

cpu

مهم‌ترین سخت‌افزار هر سیستم کامپیوتری پردازنده یا CPU است که در حکم مغز سیستم عمل می‌کند. اگر می‌خواهید بدون هیچ مشکلی از سیستم خود استفاده کنید، در انتخاب این قطعه سخت‌افزاری وسواس به خرج دهید. دو شرکت بزرگ اینتل (Intel)  و AMD پیشگامان تولید پردازنده هستند و همه ساله نسل‌ها و سری‌های مختلفی از پردازنده‌ها با کارایی متفاوت را به بازار عرضه می‌کنند. بنابراین روی انتخاب نسل و سری مناسب دقت کنید. افزون بر این مورد، هر پردازنده تعداد مشخصی هسته حقیقی و مجازی دارد که در حقیقت پردازنده‌های کوچکی هستند که به طور مستقل بر وظایف خود متمرکزند. هر چه تعداد این هسته‌ها بیشتر باشد، چندوظیفگی (مالتی تسکینگ) و اجرای برنامه‌های سنگین ساده‌تر خواهد شد.

در نهایت دقت کنید که پردازنده‌های بیشتر از دو نسل پیش قدیمی به حساب می‌آیند و ارزش خرید ندارند. مثلاً نسل 2 یا 3 پردازنده Ryzen یا نسل 9 اینتل دیگر فاقد ارزش خرید هستند.

انتخاب مناسب‌ترین مادربرد

motherboard

همان‌طور که از اسمش پیداست، خرید مادربرد هم از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. این روزها مادربردهای معمولی هم کارایی مناسبی دارند و دیگر نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای خرید مادربردهای گران‌قیمت نیست. در انتخاب مادربرد حتماً به مواردی مثل تعداد و نوع درگاه‌های ارتباطی، اسلات‌ها (شکاف‌ها)ی توسعه و موارد این چنینی دقت داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که گاهی واقعاً نیازی به هزینه‌های هنگفت برای مادربرد نیست؛ چرا که تأثیر بسزایی در کارایی و سرعت سیستم کامپیوتری شما ندارد و صرفاً جنبه زیبایی و لوکس بودن پیدا می‌کند.

توصیه اکید می‌کنیم که به تناسب میان مادربرد با CPU، رم و کارت گرافیک توجه ویژه داشته باشید. اگر پردازنده شما قوی و رده‌بالا است، یک مادربرد سطح پایین با امکانات محدود پاسخگوی شما نخواهد بود. یک مورد دیگر هم باید به آن دقت کنید فرکانس رم پشتیبانی شده توسط مادربرد است.

انتخاب مناسب‌ترین رم

ram

افزون بر حجم مناسب، سرعت و تأخیر حافظه رم کامپیوتر نیز باید در حد مناسبی باشد؛ چرا که این قطعه از مهم‌ترین سخت‌افزارهای یک سیستم کامپیوتری است. در پایه‌ای‌ترین حالت ممکن خرید یک رم 8 گیگابایتی 2666 مگاهرتزی ضروری است و کمتر از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. همچنین از رم‌های DDR3 صرف نظر کنید؛ این موارد دیگر قدیمی شده‌اند. اگر به دنبال یک مشخصات استاندارد و کاربردی هستید، کیت‌های رم DDR4 16 گیگابایتی با فرکانس 3000 تا 3200 مگاهرتز را توصیه می‌کنیم. چنین میزانی برای اجرای بازی و نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین کفایت می‌کند. به این نکته دقت داشته باشید که هر مادربرد فقط از یک نسل حافظه رم (DDR4 یا DDR5) پشتیبانی می‌کند؛ پس مادربرد و پردازنده حتماً باید با یکدیگر تطبیق داشته باشند.

انتخاب مناسب‌ترین کارت گرافیک

gpu

پردازنده‌های گرافیکی در دو نوع اصلی در بازار موجودند: پردازنده گرافیکی مشترک یا یکپارچه و کارت‌های گرافیکی اختصاصی. اغلب کامپیوترهای دسکتاپ قیمت مناسب از پردازنده گرافیکی یکپارچه بهره می‌برند. با این حال بهتر است اول به نوع استفاده خود از کارت گرافیک توجه کنید. اگر کاربر معمولی هستید و برای استفاده‌های روزمره و اداری یا تماشای فیلم و بازی‌های ساده از کامپیوتر استفاده می‌کنید، نیازی به صرف هزینه بیشتر برای خرید کارت گرافیک مجزا نیست. همان گرافیک یکپارچه به نیازهای شما پاسخ می‌دهد.

اما در مقابل اگر اهل بازی‌های سنگین، نرم‌افزارهای گرافیکی 3 بعدی، هوش مصنوعی و مواردی از این دست هستید، قطعاً به یک GPU مجزا نیاز خواهید داشت. طبیعی است که سیستم‌هایی با گرافیک یکپارچه قیمت مناسب‌تری دارند. این گرافیک یکپارچه به طور پیشفرض در تمام سیستم‌ها وجود دارد اما می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی مانند AMD یا NVIDIA بروید تا کیفیت تصویر خروجی بهتر شود.

انتخاب مناسب‌ترین SSD

ssd

این روزها دیگر کسی به سراغ هارددیسک‌های قدیمی نمی‌رود و حافظه ذخیره‌سازی تمام سیستم‌ها SSD است که عملکردی سریع‌تر و بهتر از HDD دارند. حافظه‌های SSD (حافظه خشک) بر اساس معیارهای متعدد در انواع مختلفی در بازار موجودند. توصیه ما به شما این است که برای ساده‌ترین نوع سیستم حداقل یک SSD 250 گیگابایتی از نوع SATA در نظر بگیرید تا برای نصب سیستم عامل، درایورها، تعدادی از برنامه‌های ضروری و داده‌های شخصی شما کفایت کند.

اما اگر استفاده شما از سیستم ویرایش تصویر و ویدیو، کار با اتوکد و نرم‌افزارهای مشابه یا برنامه نویسی باشد، شاید بهتر باشد به سراغ یک اس اس دی PCIe NVMe با سرعت و ظرفیت بیشتر بروید و تأخیر کمتری را تجربه کنید. همچنین توصیه می‌کنیم حتماً حافظه SSD خود را از برندهای شناخته شده و معتبر جهانی تهیه کنید و از برندهای ناشناس خرید نکنید.

انتخاب مناسب‌ترین پاور (منبع تغذیه)

power

مقدار وات پاور یا توان آن کاملاً بستگی به قطعاتی دارد که برای سیستم خود انتخاب کرده‌اید؛ پس شما نمی‌توانید از پاورهای ضعیف‌تر استفاده کنید. هر چند استفاده از پاورهای قوی‌تر مانعی ندارد. پاورها به لحاظ نوع کابل در انواع غیر ماژولار (کابل جدانشدنی)، نیمه ماژولار و ماژولار موجودند. نوع ماژولار آن به لحاظ اشغال فضای حداقلی داخل کیس و تهویه هوا مناسب‌تر است. سعی کنید پاوری انتخاب کنید که حداقل 100 تا 150 وات توان بیشتری از میزان مصرف حداکثری سیستم شما داشته باشد. همچنین به داشتن فضای بیشتر برای افزودن کارت گرافیک یا سایر قطعات نیز توجه داشته باشید.

حداقل پاور پیشنهادی برای کیس‌های خانگی 450 وات، سیستم‌های میان‌رده گرافیک دار 650 وات، گیمینگ 650 تا 800 وات و برای سیستم‌های حرفه‌ای بالای 800 وات است.

برای مطالعه اجزای اصلی کامپیوتر و لپ تاپ به زبان ساده کلیک کنید.

انتخاب مناسب‌ترین کیس

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در انتخاب کیس افزون بر پشتیبانی از قطعات مختلف اهمیت دارد، تهویه مناسب آن است. به این مورد دقت داشته باشید که کیس انتخابی شما حتماً فضای کافی برای تعبیه مادربرد، کارت گرافیک، پاور و هارد را داشته باشد. برای این کار می‌توانید ابتدا ابعاد کیس مورد نظر خود را اندازه بگیرید و سپس اندازه کارت گرافیک، تعداد اسلات‌ها، ابعاد مادربرد و طول فن را نیز بسنجید. این موارد به انتخاب اندازه مناسب کیس کمک می‌کند. سایر امکانات کیس مانند درگاه‌های پنل جلویی، پشتیبانی از رادیاتور، نورپردازی و موارد دیگر را هم می‌توانید در نظر بگیرید. فرقی نمی‌کند چقدر سخت‌افزار قدرتمند برای سیستم خود انتخاب کرده‌اید؛ بدون کیس مناسب فایده‌ای ندارد!

به طور کلی موارد بسیار زیادی وجود دارد که بایستی در خرید سیستم‌های کامپیوتری مد نظر قرار دهیم. اما موارد ذکر شده در بالا بخشی از مهم‌ترین‌ها هستند که با رعایت آنها، بدون شک می‌توانید یک سیستم مناسب و کاربردی برای خود خریداری کنید.

اینفوگرافیک راهنمای خرید کامپیوتر

info

سخن آخر

خرید یک سیستم کامپیوتر کاربردی و مقرون‌به‌صرفه همواره دغدغه بسیاری از کاربران است. بنابراین بر آن شدیم که در این مقاله یک راهنمای جامع برای خرید سیستم‌های کامپیوتری ارائه کنیم. در ابتدا با انواع کامپیوترهای دسکتاپ آشنا شدیم و در مورد هر یک توضیح دادیم. سپس گفتیم که چگونه می‌توانیم بهترین سخت‌افزار را انتخاب کنیم و برای این کار باید به چه نکاتی توجه کنیم. در ادامه به حیاتی‌ترین سخت‌افزارهای کامپیوتر اشاره کردیم و نکات انتخاب مناسب‌ترین آنها را برجسته کردیم. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

شما عزیزان می‌توانید انواع تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز خود را از فروشگاه پلازا دیجیتال با قیمت استثنایی و گارانتی محصولات تهیه کنید. کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در زمینه انواع تجهیزات کامپیوتری هستند.

پرسش‌های متداول کاربران

برای خرید یک سیستم خانگی خوب به چه میزان بودجه نیاز داریم؟

به طورر کلی برای خرید یک کیس خانگی مناسب لازم است چیزی حدود حداقل 20 میلیون تومان هزینه کنید.

بهتر است کیس آماده بخریم یا کاستوم شده؟

در مشخصات و قطعات کیس‌های آماده یا اسمبل شده آزادی عمل ندارید اما برای کیس‌های کاستوم شده چنین نیست. ببینید در نهایت نیاز شما چیست.

برای گیمینگ چه پردازنده و با چه تعداد هسته‌ای بخریم؟

توصیه ما برای سیستم‌های گیمینگ متوسط پردازنده 6 هسته‌ای (حداقل 4 هسته‌ای)، سیستم‌های گیمینگ رده بالاتر 8 هسته‌ای و برای بازی‌های سنگین پردازنده‌ای با 10 تا 16 هسته‌ است.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *