تاریخ انتشار: 22 آذر 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آیا قصد خرید کامپیوتر یا خرید لپ تاپ را دارید؟ آیا نسبت به بخش‌های مختلف یک کامپیوتر از آشنایی لازم برخوردار هستید؟ معمولا کسانی که قصد خرید لپ تاپ یا کامپیوتر را دارند، بیشتر از این که با بخش‌های مختلف تشکیل‌دهنده دستگاه آشنا باشند با روش کار کردن با آن‌ها آشنایی دارند. در صورتی که قصد دارید بخش‌های مختلف یک لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ را بشناسید، بهتر است بدانید که کار سختی نبوده و ما در این مقاله قصد داریم شما را با بخش‌های تشکیل‌دهنده آن به صورت کامل آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

کامپیوتر چیست؟

کامپیوتر چیست

کامپیوتر یک وسیله الکترونیکی قابل برنامه‌ریزی بوده که توانایی پردازش اطلاعات را دارد. رایانه‌ها که از سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده‌اند در دو سطح مختلف عملکرد خواهند داشت. آن‌ها داده‌ها را از طریق یک مسیر ورودی یا از طریق واحد ذخیره‌سازی دیجیتال دریافت کرده و یک خروجی را ارسال می‌کنند. کامپیوترهای مدرن را نباید با کامپیوترهای قدیمی و اولیه مقایسه کرد. در حال حاضر کامپیوترها دارای کاربردهای مختلف هستند که توانسته‌اند شرایط را به صورت کلی تغییر دهند.

عملکرد کامپیوتر چگونه است؟

یک کامپیوتر ورودی را پردازش کرده تا خروجی موردنظر را تولید کند، اما چگونه یک ماشین از مغز انسان می‌تواند بهتر عمل کند؟ کامپیوترهای معمولی سعی نمی‌کنند مغز انسان را تقلید کنند. در عوض، آن‌ها دستورهای مختلف را به صورت متوالی اجرا کرده و داده‌ها به صورت دائم از ورودی و حافظه به پردازنده دستگاه منتقل خواهند شد. از سوی دیگر کامپیوترهای نورومورفیک داده‌ها را به صورت همزمان پردازش کرده و آن‌ها را سریع‌تر، کارآمدتر و به ساختار مغز انسان نزدیک‌تر می‌کند.

اگر بخواهیم در حالت کلی عملکرد یک کامپیوتر یا لپ تاپ را بیان کنیم، باید بگوییم که این دستگاه الکترونیکی در چهار سطح مختلف عملکرد خواهد داشت که شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورودی (Input): ورودی داده‌های قبل از پردازش بوده که از ماوس، صفحه کلید، میکروفون و سایر حسگرهای خارجی خواهد آمد.
  • فضای ذخیره‌سازی (Storage): فضای ذخیره‌سازی را باید روش یا بخش خاص دستگاه با هدف نگه‌داری اطلاعات عنوان کرد. هارد دیسک برای ذخیره‌سازی طولانی مدت و انبوه داده‌ها استفاده می‌شود و این در حالی است که مجموعه داده‌ها برای پردازش فوری به صورت موقت در حافظه دسترسی تصادفی یا همان حافظه رم ذخیره‌سازی می‌شوند.
  • پردازش (Proccesing): پردازش جایی از کامپیوتر بوده که به خروجی تبدیل می‌شود. واحد پردازش مرکزی کامپیوتر (CPU)، مغز آن بوده و مسئول اجرای دستورالعمل‌های مختلف در کنار انجام عملیات ریاضی روی داده‌ها است.
  • خروجی (OutPut): خروجی را باید نتیجه نهایی پردازش داده‌ها عنوان کرد؛ این بخش می‌تواند هر چیزی باشد که شامل تصاویر، ویدیو یا محتوای صوتی می‌شود. همچنین شما می‌توانید خروجی را به جای خود دستگاه روی چاپگرها یا پروژکتورها دریافت کنید.

همانطور که مشاهده کردید، عملکرد لپ تاپ یا کامپیوتر بسیار ساده و نرمال است. یک کامپیوتر متشکل از بخش‌های مختلف بوده که می‌توانند نظر کاربران زیادی را به خود جلب کنند. بدون تردید استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ می‌تواند شرایط ایده‌آل و بسیار خوبی را برای کاربران رقم بزند. از مهم‌ترین بخش‌های یک لپ تاپ یا کامپیوتر باید به واحد CPU اشاره کرد که وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارد و اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌تواند داشته باشد.

بخش‌های سخت افزاری کامپیوتر یا لپ تاپ

بخش‌های سخت افزاری یک لپ تاپ یا کامپیوتر را باید کلیه قسمت‌هایی از دستگاه دانست که قابل لمس هستند. به عنوان مثال، تمام دستگاه‌های ورودی و خروجی همانند صفحه کلید، میکروفون، ماوس تا صفحه نمایش و سایر موارد را باید به عنوان بخش‌های سخت افزاری لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ عنوان کرد. از طرف دیگر به بخش‌هایی همانند واحد پردازش فیزیکی و ذخیره‌سازی، کارت گرافیک، حافظه رم و سایر بخش‌ها هم قسمت‌های سخت افزاری کامپیوتر یا لپ تاپ گفته می‌شود که می‌توانند عملکردی بی‌نظیر از خود ارائه کنند.

مادربرد (MotherBoard)

مادربرد (MotherBoard)

مادربرد را باید رابط ارتباطی میان قطعه‌های سخت افزاری کامپیوتر دانست. این مدار اصلی است که همه چیز نیاز به اتصال فیزیکی روی آن دارد و در عین حال بخش‌هایی همانند بلوتوث یا وای فای به آن متکی نیستند. بدون داشتن مادربرد، وجود یک کامپیوتر بدون معنا بوده و امکان‌پذیر نیست.

واحد پردازش مرکزی (CPU)

واحد پردازش مرکزی (CPU)

اگر مادربرد مرکز ارتباطات است، باید بدانید CPU مدیر ارتباطات بوده و می‌تواند ورودی و دستورالعمل‌ها را دریافت و در عین حال، تفسیر کند. در ادامه خواهید دید که سیگنال‌های دریافتی را به بخش‌های مختلف ارسال کرده که دقیقا خروجی لازم را ارائه کنند. هر اندازه یک سی پی یو دارای هسته‌های بیشتری باشد، عملیات بیشتری را می‌تواند به صورت همزمان انجام دهد که این مسئله یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه به حساب می‌آید.

حافظه رم (RAM)

 

حافظه رم (RAM)

حافظه رم را باید به عنوان دستیار CPU معرفی کرد که وظیفه بسیار زیادی را برعهده دارد. حافظه رم به جای نیاز به جستجوی داده در یک واحد ذخیره‌سازی بسیار بزرگ، داده‌های استفاده شده توسط سیستم عامل، نرم افزارهای در حال اجرا و ورودی‌ها را ذخیره‌سازی خواهد کرد. هر اندازه ظرفیت حافظه رم بیشتر باشد، نرم افزارهای سنگین‌تر بدون مشکل و کاهش سرعت اجرا می‌شوند که این مسئله ارزشمند بوده و می‌تواند نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند.

حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD

حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD

هاردهای HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive هستند که مولفه‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات مختلف در قالب‌های گوناگون است. اندازه و کارایی آن‌ها در واحدهای گیگابایت و ترابایت بیان می‌شود. از طرف دیگر هاردهای SSD به عنوان هاردهای جامد شناخته می‌شوند که موفق شده‌اند یک انقلاب بزرگ را در صنعت کامپیوتر به وجود آورند. شاید برای شما تفاوت میان آن‌ها یک سوال باشد. شما باید بدانید که هاردهای SSD می‌توانند در مقایسه با هاردهای HDD سرعت بیشتری را ارائه کنند و این مسئله می‌تواند روی نظر کاربران تاثیر زیادی داشته باشد. این هاردها توانایی اجرای دستورها و انتقال فایل‌های حجیم را با سرعت بسیار زیاد خواهند داشت.

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

واحد پردازش گرافیکی را با عنوان GPU می‌شناسیم که به پردازش تصاویر بصری در رایانه شما اختصاص داده شده است. پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند برای ارائه تصاویر و گرافیک با کیفیت بالا یا انجام بازی‌های ویدیویی ضروری هستند. یک پردازنده گرافیکی می‌تواند اجزای مستقل خودش را داشته باشد یا به گونه‌ای با CPU ادغام شود.

کارت صدا

کارت‌های صدا وظیفه پردازش داده‌های شنیداری و ارسال آن به اسپیکرهای دستگاه را برعهده دارند. به صورت مشابه، کارت صدا می‌تواند قطعه جداگانه آن باشد یا با پردازنده (CPU) یکپارچه‌سازی شود.

بخش‌های نرم افزاری کامپیوتر یا لپ تاپ

کامپیوترهای مدرن ترکیبی از قطعه‌های سخت افزاری و نرم افزاری هستند که با یکدیگر عمل کرده تا ورودی و خروجی‌های پیچیده را پردازش کنند. نرم افزار مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های از پیش نوشته شده بوده که به رایانه شما اعلام می‌کند تا چه کاری انجام دهد. سیستم عامل را باید نرم افزاری دانست که منابع سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر شما را مدیریت خواهد کرد. در حالت کلی باید بگوییم یک کامپیوتر یا لپ تاپ بدون در اختیار داشتن سیستم عامل، نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند و فقط یک سری از قطعه‌های سخت افزاری و فیزیکی هستند که قابل لمس خواهند بود.

سخن آخر

یک کامپیوتر یا لپ تاپ مجموعه‌ای از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری بوده که در ارتباط با یکدیگر می‌توانند ویژگی‌های بسیار زیادی را ارائه کنند. در صورتی که با بخش‌های مختلف یک لپ تاپ یا کامپیوتر آشنایی کافی ندارید، باید بدانید که ما در این مقاله به مهم‌ترین بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر یا لپ تاپ اشاره کرده‌ایم تا بتوانید با آن‌ها به خوبی آشنا شده و اطلاعات کافی را درباره بخش‌های ذکرشده کسب کنید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا حافظه رم می‌تواند روی سرعت تاثیرگذار باشد؟

حافظه رم کامپیوتر یا لپ تاپ را باید به عنوان یکی از بخش‌های مهم دستگاه به حساب آورد که تاثیر زیادی روی سرعت خواهد داشت. هر اندازه حافظه رم بیشتر باشد، امکان افزایش سرعت دستگاه بیشتر خواهد بود.

آیا پردازنده گرافیکی قدرتمند روی نمایش جزئیات تاثیرگذار است؟

در صورتی که قصد اجرای بازی یا برنامه‌های سنگین گرافیکی را دارید، وجود پردازنده گرافیکی مجزا می‌تواند در یک دستگاه اهمیت زیادی داشته باشد. در صورتی که دستگاه شما فاقد کارت گرافیکی مجزا است، شرایط کمی دشوار خواهد بود.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *