تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 7 دقیقه

یکی از انواع دستگاه‌های تولید شده از سوی کمپانی مایکروسافت را باید سرفیس معرفی کرد که می‌توانند عملکردی بی‌نظیر از خود نشان دهند. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

پردازنده‌های جدید Intel Core Ultra

surface pro

بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پردازنده جدید تولید شده از سوی اینتل را باید Core Ultra معرفی کرد که چهاردهمین نسل از تراشه‌های Intel Core به حساب می‌آید. در مقایسه می‌توان گفت سرفیس پرو 9 مجهز به پردازنده‌های نسل دوازدهم بوده که هم اکنون دو نسل عقب‌تر به حساب می‌آید. ما در گذشته شاهد عرضه تراشه‌های جدید Core Ultra اینتل با انواع لپ تاپ‌های ویندوزی در سال 2024 بودیم که در میان آن‌ها می‌توان به ASUS ZenBook 14 OLED اشاره کرد؛ بنابراین به خوبی می‌دانیم که این پردازنده در مقایسه با نسل‌های قبل می‌تواند عملکرد بهتری ارائه کند.

مایکروسافت میزان حافظه رم را افزایش داده است. سرفیس پرو 10 دارای 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی بوده و این در حالی است که سرفیس پرو 9 تا 32 گیگابایت محدود شده است. NPU یکپارچه به لپ تاپ سرفیس جدید اجازه می‌دهد از ویژگی‌های هوش مصنوعی اضافی بهره‌مند شود و این در حالی است که مایکروسافت ادعا می‌کند تراشه اینتل عمر باتری را تا 19 ساعت فراهم می‌کند.

خبری از پیکربندی‌های کوالکام نیست، اما این برای دسته‌بندی خاص بیزینس مایکروسافت طبیعی است. ما انتظار داریم در آینده نزدیک شاهد عرضه سرفیس پرو 10 باشیم، بنابراین اگر قصد دارید نسل جدید و قدرتمندی را خریداری کنید، باید منتظر بمانید. در حالی که قبلا 5G برای مدل کوالکام حفظ شده بود، اما مایکروسافت در حال برنامه‌ریزی بوده تا بتواند شرایط را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سرفیس پرو 9

مقایسه سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 از نظر صفحه نمایش

یکی دیگر از مواردی که در مقایسه میان سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 به چشم خواهد آمد، صفحه نمایش ضدانعکاس بروزرسانی شده است. توجه داشته باشید که مایکروسافت نسخه مصرف‌کننده سرفیس پرو 10 را با صفحه نمایش اولد بروزرسانی خواهد کرد که به عنوان یک پیشرفت بزرگ در سرفیس پرو 9 به حساب خواهد آمد. با این حال، به نظر می‌رسد این مورد در نسخه تجاری سرفیس پرو 10 نخواهد بود.

البته این بدان معنا نیست که هیچگونه پیشرفتی در بخش صفحه نمایش وجود ندارد. سرفیس پرو 10 برای بیزینس مجهز به پنل ضد انعکاس جدید بوده که امیدواریم مشاهده آن در برابر نور مستقیم خورشید کار سختی نباشد. مایکروسافت اظهار داشته است که صفحه نمایش در مدل جدید سرفیس می‌توانند 33 درصد روشن‌تر از سرفیس پرو 9 باشد؛ این ویژگی مهم نشان می‌دهد محصول جدید مایکروسافت از نظر کیفیت و روشنایی بالای نمایشگر در بهترین حالت خود قرار دارد و باعث جلب رضایت کاربران خواهد شد.

کاور جدید

type cover

یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی برای لپ تاپ سرفیس پرو را باید کاورهای آن عنوان کرد. در حقیقت این کاورها می‌تواند تبلت ویندوزی را به یک لپ تاپ موقتی تبدیل کند تا شما بتوانید کارهای خود را به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. از طرف دیگر باید به افزایش زیبایی و جذابیت محصول هم اشاره کرد. برای نخستین بار بعد از گذشت سال‌ها، مایکروسافت تعداد تغییرات را در Type Cover جدید برای مدل بیزینس اعمال کرده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یا تغییرهای انجام شده در این سری را باید کلید اختصاصی Copilot دانست که به شما اجازه می‌دهد با فشار دادن آن، دستیار مخصوص هوش مصنوعی را اجرا کنید. این کلید اجازه می‌دهد شما بتوانید درخواست‌های سریع همانند ChatGPT را داشته باشید. مایکروسافت اندازه فونت کلیدهای Type Cover را افزایش داده و نور پس زمینه را برای درخشش روشن‌تر بهبود داده است. هنوز از همان مواد ساخته شده و کیفیت بالایی دارد. البته به نظر می‌رسد این کاور برای مدل سرفیس پرو 10 بیزینس قرار داده نشده و کاربران برای دریافت آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مایکروسافت سرفیس

مقایسه سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 ؛ طراحی مشابه

Surface Pro 9 series

در صورتی که به عنوان یک کاربر به دنبال تفاوت میان سرفیس پرو 10 و سرفیس پرو 9 هستید، باید بدانید که در این زمینه جستجو نکنید، چرا که ناامید خواهید شد. در حقیقت مایکروسافت هیچ تغییری در شاسی نسبت به سرفیس پرو 9 قدیمی ایجاد نکرده است. مایکروسافت به ندرت تغییراتی را در طراحی دستگاه‌ها میان نسل‌های مختلف ایجاد خواهد کرد، بنابراین این مسئله نباید باعث تعجب شما شود.

اگر بخواهیم کاهش ضخامت قاب را نادیده بگیریم، چیز دیگری وجود ندارد که مایکروسافت بخواهد روی آن تمرکز کرده یا دچار تغییر کند. بدنه کاملا فلزی باعث می‌شود طول عمر دستگاه بالا باشد. از طرف دیگر تعبیه شدن پایه‌ای محکم در بخش عقب سبب می‌شود تا بتوانید آن را به سادگی نگه‌داری کنید. انتظار نمی‌رود نسخه مصرف‌کننده سرفیس پرو 10 به‌روزرسانی‌های عمده‌ای در طراحی دریافت کند، اگر چه صفحه نمایش اولد بالقوه آن را ارزشمندتر می‌کند.

مقایسه سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 ؛‌ وب کم ارتقایافته

Surface Pro 10 series

در مقایسه سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 باید به وب کم این محصولات هم اشاره کنیم. این است که وب کم دستگاه تا حد زیادی ارتقا یافته است. کسانی که قصد دارند از وب کم برای برقراری تماس ویدیویی استفاده کنند، امکان دارد از خبر ارتقا وب کم مایکروسافت در سرفیس پرو 10 هیجان‌زده شوند. دوربین جلوی جدید دارای میدان دید 114 درجه بوده تا افراد بیشتری را به صورت جمعی درون یک قاب فشرده کند و این در حالی است که وضوح فیلم برای ثبت جزئیات بیشتر تا 1440p افزایش یافته است.

البته شاید کاربران زیادی باشند که از وب کم استفاده نکنند، اما نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت، چرا که ارتقا یافتن وب کم می‌تواند بهترین شرایط را برای کاربران رقم بزند. گاهی وقت‌ها برای برقراری مکالمه‌ها و شرکت در جلسه‌های آنلاین نیازمند وب کم‌های قدرتمند خواهیم بود و این مسئله نشان می‌دهد مایکروسافت چه هدفی را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی لپ تاپ‌های سرفیس مایکروسافت

سخن آخر

در مقایسه سرفیس پرو 9 و سرفیس پرو 10 سعی کردیم به ویژگی های این دو تبلت ویندوزی اشاره کنیم. این ویژگی ها و تفاوت ها می‌توانند دلیلی برای خریدن یا نخریدن این محصولات باشند.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا ممکن است تغییری در نوع بدنه سرفیس پرو 10 شاهد باشیم؟

بعید به نظر می‌رسد، چرا که بدنه فلزی این سری از سرفیس‌های جدید مایکروسافت تفاوت زیادی با نسل قبل نخواهد داشت.

آیا وب کم در سری سرفیس پرو 10 بهبود یافته است؟

بله؛ این اتفاق رخ داده و ما در این دستگاه شاهد وب کم بهتر و باکیفیت‌تری خواهیم بود.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *