تاریخ انتشار: 09 آذر 1402 |
زمان مطالعه: 23 دقیقه

یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های کاربران مختلف را در کنار گوشی‌های هوشمند باید انواع لپ تاپ‌ها معرفی کرد. امروزه کاربران زیادی برای انجام کارهای روزمره خود در زمینه‌های مختلف ممکن است نیازمند در اختیار داشتن یک کامپیوتر قابل حمل یا همان لپ تاپ باشند، اما آیا با نکات مهم قبل از خرید لپ تاپ آشنا هستید؟ دانستن نکات مهم قبل از خرید لپ تاپ می‌تواند باعث شود کاربران در نهایت انتخاب خوبی داشته باشند و این مسئله برای کاربران مهم خواهد بود. در صورتی که قصد دارید لپ تاپ جدیدی را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم با دانستن نکات مهم پیرامون آن، انتخاب خوبی را برای خود رقم بزنید. در این مقاله قصد داریم نکات مهم قبل از خرید لپ تاپ را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب خوب و هدفمندی داشته باشید.

فهرست مطالب

1: کدام پلتفرم را انتخاب می‌کنید؟

یکی از سوالاتی که قبل از خرید لپ تاپ باید از خود بپرسید، این است که به کدام پلتفرم علاقه‌مند هستید. آیا شما تمایل به لپ تاپ‌های ویندوزی دارید یا سراغ لپ تاپ‌های macOS خواهید رفت؟ بسته به نیاز شما ممکن انتخاب نهایی‌تان متفاوت باشد. در صورتی که هیچ وفاداری و احساس خاصی نسبت به پلتفرم‌های موجود ندارید، این سوال می‌تواند برای شما به عنوان یک چالش مهم به حساب آید. البته در بازار ایران، گرایش کاربران به لپ تاپ‌های مجهز به ویندوز بیشتر بوده و گروهی کمی از کاربران به لپ تاپ‌های سری macOS گرایش دارند که این مسئله خود به تنهایی دلایل زیادی دارد. در این بخش مروری سریع و مفید نسبت به نقاط قوت و ضعف هر کدام از پلتفرم‌ها خواهیم داشت تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. همانطور که می‌دانید، بیشتر لپ تاپ‌ها با یکی از سه سیستم عامل ویندوز، کروم یا macOS همراه هستند.

مایکروسافت ویندوز 11

مایکروسافت ویندوز 11

یکی از انعطاف‌پذیرترین و راحت‌ترین سیستم‌عامل‌های موجود در لپ تاپ‌ها را باید ویندوز 11 معرفی کرد که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. هم اکنون ویندوز 11 روی بسیاری از لپ تاپ‌های جدید قرار گرفته است. لپ تاپ‌های ویندوزی در بازه‌های قیمتی مختلف برای خرید از سوی کاربران در دسترس قرار دارند و این مسئله را باید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها به حساب آورد. این لپ تاپ‌ها طیف گسترده‌ای از قابلیت‌ها همانند حسگر اثر انگشت و تراشه‌های گرافیکی دوگانه را ارائه می‌کنند. ویندوز 11، آخرین نسخه از سیستم عامل پرچمدار مایکروسافت پیشرفت‌های زیادی را نسبت به ویندوز 10 ارائه داده است که می‌توان در میان آن‌ها به رابط کاربری اصلاح شده، فروشگاه جدید مایکروسافت و سایر قابلیت‌های مفید همانند SnapView اشاره کرد.

ویندوز 11 از زمان عرضه در اکتبر سال 2021 میلادی با مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها همراه بوده است که می‌توان در میان آن‌ها به حالت مزاحم نشوید (Do Not Disturb) و فوکوس اشاره کرد. بروزرسانی نیمه دوم سال 2022 میلادی توانست ویندوز 11 را با بهبود عملکرد چشمگیر و بهینه‌سازی قابل توجه باتری همراه کند. لپ تاپ‌های ویندوز 11 برای دانشجویان، محققان و کاربران تجاری می‌تواند گزینه‌ای عالی به حساب آید و هنوز تنها لپ تاپ‌های گیمینگ هستند که می‌توانند توجه کاربران زیادی را به خود جلب کنند.

اپل macOS

اپل macOS

کلیه مک بوک‌های کمپانی اپل مجهز به جدیدترین نسخه از سیستم عامل انحصاری macOS هستند که قابلیت‌های جذاب زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حالت کلی این سیستم عامل عملکردی مشابه ویندوز 11 ارائه می‌کند، اما با یک رابط کاربری متفاوت که توانسته داک برنامه‌ها را در پایین صفحه به جای منوی استارت و نوار وظیفه مایکروسافت قرار دهد. همچنین کاربران به جای دستیار دیجیتال کورتانا، مک سیری را دریافت خواهند کرد. همچنین کاربران می‌توانند با قابلیت پرداخت اپل (Apple Pay)، پرداخت‌های مالی خود را انجام دهند یا تماس‌های خود را برقرار کنند. از طرف دیگر امکان بازگشایی قفل لپ تاپ با استفاده از اپل واچ به واسطه ارتباط میان محصولات کمپانی اپل وجود دارد.

با این حال سیستم عامل مک برای لمس و ارتباط‌های لمسی ایجاد نشده است، چرا که هیچ کدام از مک بوک‌ها دارای نمایشگر لمسی نیستند. یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم عامل را باید Stage Manager کمپانی اپل معرفی کرد که برای مدیریت چند وظیفه‌ای کارآمد خواهد بود؛ البته این امکان وجود دارد که تنظیم کردن آن برای کاربران کار سخت و زمان‌بر باشد.

سیستم عامل ChromeOS

سیستم عامل ChromeOS

این سیستم عامل در دستگاه‌هایی همانند Samsung ChromeBook 3 یافت می‌شود. سیستم عامل گوگل ساده و ایمن است، اما محدودتر از ویندوز یا سیستم عامل مک خواهد بود. رابط کاربری شباهت زیادی به ویندوز دارد که می‌توان در میان آن‌ها به ویژگی‌هایی همانند دسکتاپ اشاره کرد، اما تمرکز اصلی روی مرورگر کروم است. این در حالی است که کروم بوک‌های جدیدتر همانند لنوو توانایی اجرای برنامه‌های اندروید را دارند.

در صورتی که برای گشت و گذار در وب و بررسی ایمیل‌ها، پیمایش در شبکه‌های اجتماعی و چت آنلاین نیازمند دستگاهی خواهید بود که امکان حمل ساده‌ای داشته باشد. همچنین این دستگاه باید بتواند عمر باتری خوبی را با قیمت‌های پایین‌تر ارائه کند. از کروم بوک‌ها برای استفاده در مدارس و بین والدین استفاده زیادی می‌شود. در حقیقت کروم بوک‌ها می‌توانند در زمینه‌های آموزشی کاربرد زیادی داشته باشند. اگر به دنبال خرید کروم بوک هستید، توصیه می‌کنیم حداقل سراغ مدلی باشید که دارای 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی باشد. صفحه نمایش این دستگاه‌ها با وضوح 1080×1920 پیکسل همراه بوده و شما می‌توانید یکی از انواع مدل‌ها را با قابلیت‌های ذکرشده خریداری کنید.

2: آیا دستگاه 2 در 1 نیاز دارید؟

آیا دستگاه 2 در 1 نیاز دارید؟

بسیاری از لپ تاپ‌ها در دسته‌بندی دستگاه‌های 2 در 1 شناخته می‌شوند. همچنین برخی از لپ تاپ‌ها می‌توانند همانند تبلت‌ها عمل کرده و تا شوند. لپ تاپ‌های 2 در 1 عموما قابل جدا شدن هستند و کاربران می‌توانند نمایشگر را به صورت کامل از صفحه کلید جداسازی کنند. همچنین گروهی دیگر از دستگاه‌های موردنظر می‌توانند تغییر حالت 360 درجه را تجربه کنند که در نوع خود، بی‌نظیر خواهند بود. شما باید بدانید که دقیقا سراغ انجام چه کاری خواهید رفت. ابتدا نیازهای خود را شناسایی کرده تا بتوانید لپ تاپ مناسب خود را خریداری کنید. لپ تاپ‌های جداشدنی یا 2 در 1 می‌توانند کاربردهای خاص خود را داشته باشند که در نهایت موجب جلب نظر خریداران خواهند شد. شما می‌توانید این دستگاه‌ها را با مشخصات فنی و قیمت‌های متفاوت مدنظر قرار داده و خریداری کنید.

3: سایز ایده‌آل خود را انتخاب کنید

 سایز ایده‌آل خود را انتخاب کنید

یکی دیگر از نکات مهمی که باید قبل از خرید لپ تاپ مدنظر قرار دهید، انتخاب یک دستگاه با سایز ایده‌آل است. در حقیقت لپ تاپ‌های زیادی را در سایزهای مختلف مشاهده خواهید کرد که برای خرید در دسترس قرار دارند، اما ابتدا باید مطابق با نیاز خود اقدام به شناسایی بهترین سایز در میان لپ تاپ‌های موجود کرده و یک گزینه را انتخاب کنید.

11 الی 12 اینچ: نازک‌ترین و سبک‌ترین سیستم‌ها دارای صفحه نمایش 11 الی 12 اینچ هستند و معمولا می‌توانند برای کاربرانی مناسب باشند که استفاده زیادی از لپ تاپ‌ها نخواهند داشت.

13 الی 14 اینچ: لپ تاپ‌هایی که دارای نمایشگرهایی با سایز 13 الی 14 اینچ باشند، قطعا می‌توانند تعادل بهتری را برای کاربران رقم بزنند و این مسئله باعث می‌شود استفاده بهینه‌تری از دستگاه داشته باشند.

15 الی 16 اینچ: محبوب‌ترین سایز لپ تاپ در میان لپ تاپ‌های موجود به دستگاه‌های 15 اینچ مربوط است. این لپ تاپ‌ها وزن ایده‌آلی دارند و می‌توانند توجه کاربران زیادی را به خود جلب کنند. در صورتی که می‌خواهید نمایشگر بزرگ‌تری در اختیار داشته باشید و نمی‌خواهید نوت بوک‌های خود را به صورت مرتب جابه‌جا کنید، باید این سایز را به عنوان یکی از سایزهای ایده‌آل در نظر بگیرید.

17 الی 18 اینچ: در صورتی که لپ تاپ شما برای تمام روز روی میز قرار خواهد گرفت، توصهی می‌کنیم سراغ دستگاهی با سایز نمایشگر 17 اینچ بروید. در حقیقت لپ تاپ‌هایی با سایز نمایشگر 18 اینچ که به تازگی محبوبیت زیادتری پیدا کرده‌اند، قدرت سخت افزاری بیشتری را ارائه کرده و می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آۀ برای اجرای بازی‌ها به حساب آیند.

در این بخش اهمیت انتخاب صحیح شما در زمینه سایز دستگاه مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ، دستگاه‌های خود را با سایزهای مختلف تولید و عرضه می‌کنند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند کاربران خاص خود را داشته باشد. شما باید نیازهای خود را به خوبی شناسایی کرده و یک دستگاه با سایز ایده‌آل را در میان تمام گزینه‌های در دسترس انتخاب و خریداری کنید.

4: صفحه کلید و تاچ پد را بررسی کنید

صفحه کلید و تاچ پد را بررسی کنید

اگر لپ تاپی که خریداری می‌کنید از طراحی ارگونومیک خوبی برخوردار نباشد، باید بگوییم پول و سرمایه خود را نابود کرده‌اید. در صورتی که قصد دارید از لپ تاپ خود برای انجام کارهای روزمره استفاده کنید، لازم است دستگاهی را خریداری کرده که بتوانید از آن به خوبی استفاده کنید. یکی از بخش‌های مهم هر لپ تاپی را باید صفحه کلید و تاچ پد آن عنوان کرد. صفحه کلیدها باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که فاصله لازم میان هر کلید را ارائه کنند. همچنین کیفیت بالای تاچ پد یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید مدنظر قرار دهید. کیفیت بالای صفحه کلید از نظر جنس و طراحی می‌توانید روی راحتی کارهای شما تاثیر زیادی داشته باشد و لازم است این مسئله را مدنظر قرار دهید؛ بنابراین قبل از اقدام برای خرید لپ تاپ جدید، توصیه می‌کنیم نگاهی به کیفیت صفحه کلید و تاچ پد دستگاه داشته باشید.

5: مشخصات فنی موردنظرتان را جستجو کنید

مشخصات فنی موردنظرتان را جستجو کنید

بخش‌های سخت افزاری می‌توانند قابلیت‌های بی‌نظیری را ارائه کنند، اما متفاوت بودن آن‌ها باعث بروز پیچیدگی‌هایی می‌شود. به عنوان مثال، پردازنده، هارد دیسک، حافظه رم و پردازنده‌های گرافیکی می‌توانند باعث سردرگمی علاقه‌مندان به دنیای لپ تاپ شوند و توصیه می‌کنیم ابتدا اطلاعات کافی را درباره آن‌ها جمع‌آوری کرده تا بتوانید در نهایت انتخاب خوبی داشته باشید. در این بخش شما را با پردازنده‌های مختلف در دستگاه‌های گوناگون آشنا خواهیم کرد تا بتوانید یکی از آن‌ها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

CPU: مغز اصلی رایانه شما CPU بوده که تاثیر زیادی روی عملکرد دستگاه دارد، اما بسته به میزان استفاده‌ای که از لپ تاپ دارید، می‌توانید ارزان‌ترین مدل‌ها را انتخاب کرده و خریداری کنید. در این بخش خلاصه‌ای از این مدل‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

Apple M1 و M2: کمپانی اپل موفق شده است پردازنده‌های انحصاری قدرتمندی را طراحی و تولید کند که هر کدام از آن‌ها باعث افزایش و بهبود عملکرد دستگاه‌ها شده‌اند. تراشه‌های M1 و M2 مبتنی بر ARM رقابت را از میان برده و قدرتی بی‌نظیر را ارائه می‌کنند. در صورتی که برای تولید محتوا یا برنامه‌نویسی نیازمند قدرت بیشتری هستید، انواع پرو یا مکس را می‌توانید انتخاب کنید.

نسل 13 اینتل: پردازنده‌های Raptor Lake نسل سیزدهم اینتل را باید بهترین فناوری در سال 2023 میلادی معرفی کرد. از سری HX در سطح بالا گرفته تا سری P که در حالت تعادل بوده و سری U که نازک و سبک است، باید بگوییم اینتل موفق شده است عملکردی برتر را ارائه کند.

نسل 12 اینتل: پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل که با نام Alder Lake شناخته می‌شوند، قدرت قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. در حالت کلی باید بدانید پردازنده‌های سری Alder Lake می‌توانند تراشه 7 نانومتری، گرافیک یکپارچه Iris Xe را با سرعت 5.5 گیگاهرتز و پشتیبانی از Thunderbolt 4 را ارائه کنند. بد نیست بدانید این سری از پردازنده‌های اینتل می‌توانند تاثیر زیادی روی عملکرد باتری داشته باشند.

برای مشاهده قیمت کارت گرافیک، از این صفحه بازدید نمایید.

AMD Ryzen 7000: تراشه‌های Ryzen 7000 از AMD در حال حاضر در دسترس قرار دارند. این کمپانی مدعی است که پردازنده ذکرشده قدرت بسیار زیادی را ارائه می‌دهند و می‌توان انتظار افزایش تقریبا 78 درصدی را داشته باشیم. بد نیست بدانید که این پردازنده می‌تواند تاثیر قابل قبولی روی عملکرد باتری داشته باشد.

مشخصات فنی موردنظرتان را جستجو کنید

AMD Ryzen 5000 و 6000: نسل‌های گذشته اینتل را باید به عنوان جهشی بزرگ برای آن عنوان کرد و کماکان به عنوان گزینه‌ای ارزان قیمت در لپ تاپ‌های میان‌رده دیده می‌شوند. در بررسی‌های انجام شده به خوبی مشخص است تراشه‌های AMD Ryzen 5000 و 6000 برابر یا بهتر از نسل یازدهم و دوازدهم اینتل هستند. نه تنها می‌توانند عملکرد و استقامت بهتری را ارائه کنند، بلکه لپ تاپ‌های مجهز به Ryzen نسبت به همتایان اینتل خود از قیمت پایین‌تری برخوردارند.

Intel Core i9: پردازنده‌های core i9 عملکرد سریع‌تری نسبت به سایر تراشه‌های موبایل ارائه خواهند کرد. پردازنده‌های Core i9 که فقط روی لپ تاپ‌های قدرتمند در دسترس قرار دارند، می‌توانند به عنوان گزینه‌هایی مناسب برای گیمرها شناخته شوند. این تراشه‌ها در حالت معمول خود دارای 14 هسته هستند.

Intel Core i7: این پردازنده‌ها را باید یک پله بالاتر از تراشه‌های Core i5 معرفی کرد که از وات بالاتری استفاده کرده و تعداد هسته‌های آن‌ها در بازه 10 الی 14 قرار دارد؛ این مسئله باعث می‌شود امکان بازی و بهره‌وری سریع‌تر فراهم شود. تراشه‌های سری Core i7 P هم وجود دارند که می‌توانند قدرت و عملکرد بهتری ارائه کنند. شما باید مراقب پردازنده‌هایی باشید که شماره مدل آن‌ها 12 است، چرا که بخشی از آخرین محصولات اینتل شناخته می‌شوند.

Intel Core i5: در صورتی که به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند با بهترین ترکیب قیمت و عملکرد هستید، باید به سراغ خرید یک لپ تاپ با پردازنده core i5 بروید. مدل‌هایی که به U ختم می‌شوند، رایج‌ترین مدل‌هایی هستند که توان و کارایی کمتری دارند تا بتوانند عمر باتری را حفظ کنند و این در حالی است که مدل‌های با P از وات بیشتری استفاده کرده و در نهایت، هنوز راندمان بهتری نسبت به سری H دارند.

Intel Core i3: عملکرد فقط یک پله پایین‌تر از Core i5 بوده و قیمت آن هم به همین شکل است. در صورتی که می‌توانید Core i5 را ارتقا دهید، باید بدانید که ما این کار را توصیه می‌کنیم.

Intel Xeon: پردازنده‌های بسیار قدرتمند و گران قیمتی هستند که می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. در صورتی که مشغول کارهای مهندسی حرفه‌ای هستید یا مدل‌سازی سه بعدی انجام می‌دهید، امکان دارد علاقه‌مند به خرید یک مدل حرفه‌ای از این پردازنده باشید. البته باید بدانید که وجود این پردازنده با طول عمر باتری بالا همخوانی ندارد.

Intel Pentium/Celeron: این تراشه‌ها هنوز در لپ تاپ‌های ارزان قیمت‌تر از 400 دلار یافت می‌شوند و ضعیف‌ترین عملکرد را دارند. البته اگر شما قصد دارید از لپ تاپ خود برای وب گردی یا ویرایش اسناد استفاده کنید، می‌توانید سراغ انجام این کار بروید. در صورتی که می‌توانید برای خریدی که لپ تاپ مجهز به تراشه‌های Core i3 یا i5 پول بیشتری پرداخت کنید، ما توصیه می‌کنیم که سراغ انجام این کار بروید.

AMD A، FX یا سری E: پردازنده‌های AMD که در لپ تاپ‌های ارزان قیمت یافت می‌شوند، عملکرد مناسبی از خود در زمینه وب گردی، مشاهده رسانه‌ها و بهره‌وری کافی ارائه خواهند کرد.

مشخصات فنی موردنظرتان را جستجو کنید

حافظه رم: برخی لپ تاپ‌های کمتر از 250 دلار تنها با 4 گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شوند، اما در حالت ایده‌آل باید سراغ لپ تاپ‌هایی رفت که حداقل دارای حافظه رم 8 گیگابایت باشند. در صورتی که توانایی پرداخت مبالغ بیشتر را دارید، دستگاه‌هایی با حافظه رم 16 گیگابایت یا 32 و حتی 64 گیگابایت می‌توانند به عنوان گزینه‌های قدرتمندتر در دسترس قرار داشته باشند.

برای مشاهده قیمت رم کامپیوتر، از این صفحه در پلازادیجیتال بازدید نمایید.

فضای ذخیره‌سازی (SSD): به همان اندازه که سرعت پردازنده برای شما مهم است، عملکرد درایو ذخیره‌سازی هم اهمیت دارد. در صورتی که پرداخت هزینه زیاد برای شما اهمیت ندارد، می‌توانید سراغ خرید حافظه‌های ذخیره‌سازی داخلی SSD بروید. همانطور که می‌دانید، حافظه‌های ذخیره‌سازی SSD در مقایسه با حافظه‌های ذخیره‌سازی داخلی HDD می‌توانند سرعت عملکرد بالاتری را در اجرای دستورها و نقل و انتقال اطلاعات ارائه کنند. در حقیقت حافظه‌های ذخیره‌سازی SSD در مقایسه با حافظه‌های HDD تا 3 برابر سرعت بیشتر را ارائه می‌کنند.

در میان هاردهای SSD، واحدهای جدیدتر PCIe X4 سرعتی سه برابر درایوهای SATA سنتی را ارائه می‌کنند. لپ تاپ‌های ارزان قیمت‌تر همانند مدل‌هایی ارزان‌تر از 250 دلار از حافظه eMMC استفاده خواهند کرد که از نظر فنی حالت جامد ندارد، اما سریع‌تر از یک هارد دیسک مکانیکی نیست. در حالت کلی توصیه می‌شود هنگام خرید لپ تاپ جدید، استفاده از هارد SSD را به جای هارد HDD مدنظر قرار دهید.

صفحه نمایش: هر اندازه پیکسل‌های بیشتری در اختیار داشته باشید، محتوای بیشتری را می‌توانید روی صفحه قرار دهید و وضوح بالاتری را دریافت خواهید کرد. متاسفانه برخی از لپ تاپ‌های ارزان قیمت کماکان صفحه نمایش‌هایی با وضوح 768×1366 پیکسل دارند، اما اگر توانایی مالی آن را دارید، توصیه می‌کنیم سراغ خرید پنل‌هایی با وضوح 1080×1920 پیکسل بروید که با عنوان نمایشگرهای فول اچ دی شناخته می‌شوند. از طرف دیگر لپ تاپ‌های مدل بالا دارای نمایشگرهایی با وضوح 1600×2560 پیکسل یا 3200×1800 پیکسل هستند که کیفیت آن‌ها رد نوع خود می‌تواند بی‌نظیر باشد. توجه داشته باشید که این نمایشگرها می‌توانند انرژی بیشتری مصرف کنند و در نتیجه عمر باتری را کاهش خواهند داد.

کیفیت صفحه نمایش بسیار بیشتر از وضوح است. پنل‌های IPS از نظر رنگ و روشنایی متفاوت هستند، بنابراین شما باید اطلاعات کافی را درباره کیفیت بالای نمایشگر داشته باشید. معمولا ما به دنبال رتبه‌بندی رنگ DCI-P3 بیشتر از 85 درصد و روشنایی بیشتر از 300 نیت هستیم. در صورتی که قصد دارید بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید، یک نمایشگر اولد یا مینی اولد را در نظر بگیرید.

صفحه لمسی: اگر یک لپ تاپ تاشوی معمولی را خریداری می‌کنید، خواهید دید از نمایشگر لمسی سود زیادی نخواهید برد و عمر باتری در مدت زمان 1 الی 2 ساعت کمتر خواهد بود. در لپ تاپ‌های 2 در 1 صفحه نمایش‌های لمسی استاندارد هستند و شما می‌توانید در میان انواع آن‌ها یک گزینه را مدنظر قرار داده و خریداری کنید.

پردازنده گرافیکی: در صورتی که بازی‌های رایانه‌ای را در لپ تاپ انجام نمی‌دهید یا در زمینه طراحی و تولید فعالیت ندارید، یک تراشه گرافیکی ساده‌تر می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. اگر شما به هر یک از نیازهای ذکرشده برای انجام کارهای روزانه خود نیازمند هستید، باید بدانید که لپ تاپ شما باید دارای پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA یا AMD ضروری است. همانند پردازنده‌های مرکزی، شاهد تراشه‌های گرافیکی سطح بالا و میان‌رده هستیم. کمپانی NVIDIA دارای یک لیست

از تراشه‌های گران قیمت‌، میان رده و ارزان قیمت بوده که باعث می‌شود کاربران قدرت انتخاب بالایی داشته باشند و بتوانند بهترین مدل‌ها را برای خرید انتخاب کنند. بد نیست بدانید که کمپانی AMD را باید به عنوان یکی از رقیب‌های NVIDIA معرفی کرد که باعث شده رقابت زیادی را شاهد باشیم و این مسئله موجب تولید کارت‌های گرافیک مختلف شده است. کاربران می‌توانند در میان محصولات تولید شده از سوی شرکت‌های ذکرشده، مدل‌های موردنظرشان را انتخاب کرده و خریداری کنند. شما می‌توانید متناسب با نیازهای خود، پردازنده‌های گرافیکی گوناگون را انتخاب کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

مشخصات فنی موردنظرتان را جستجو کنید

پورت‌ها: در حالی که عدم وجود پورت‌های خاص نمی‌تواند به عنوان یک مشکل به حساب آید، بلکه در نهایت شما مجبور به خرید دانگل‌های زیادی برای انجام کارهای خود خواهید بود. با این حال بسیاری از لپ تاپ‌های رایج که هم اکنون برای خرید در دسترس قرار دارند، فقط پورت‌های USB و Type-C را در کنار Thunderbolt 4 ارائه می‌کنند.

داشتن پورت‌های UB 3.0، جک هدفون 3.5 میلی متری، کارت خوان مربوط به SD و HDMI می‌تواند مفید باشد، اما بسته به نوع لپ تاپی که در نظر خواهید گرفت، یافتن تمام موارد می‌تواند کمی سخت‌تر به نظر برسد. البته مجهز بودن لپ تاپ به پورت تایپ سی را باید به عنوان یک مزیت قطعی به حساب آورد، چرا که می‌توانید از آن برای اتصال به هاب و در اختیار داشتن سایر پورت‌ها استفاده کنید.

قابلیت اتصال: در صورتی که می‌خواهید از لپ تاپ خود در حال حرکت استفاده کنی، نیازمند در اختیار داشتن دستگاهی هستید که از شبکه 4G LTE یا 5G پشتیبانی کند. در صورتی که یک لپ تاپ با جدیدترین و بهترین گزینه‌های اتصال نیاز دارید، لپ تاپ باید از شبکه وای فای 6 پشتیبانی کند. همچنین پیشنهاد می‌شود دنبال یک لپ تاپ با بلوتوث نسخه 5 باشید، چرا آخرین استانداردی که می‌تواند اتصال بهبود یافته را با دستگاه‌های بلوتوثی ارائه دهد به حساب می‌آید.

درایوهای DVD: تعداد بسیار کمی از لپ تاپ‌ها همراه با درایوهای نوری عرضه می‌شوند، چرا که تمام نرم افزارها و فایل‌های ویدیویی قابل دانلود هستند. البته هنوز دستگاه‌هایی را شاهد هستیم که با درایوهای نوری همراه باشند و این مسئله برای کاربران ارزشمند است، اما توصیه می‌کنیم مجهز بودن لپ تاپ به درایو نوری را از ذهن دور کرده و دستگاه دی وی دی اکسترنال خریداری کنید.

6: عمر باتری را در نظر داشته باشید

عمر باتری را در نظر داشته باشید

باتری لپ تاپ اهمیت زیادی دارد و باید این مسئله را در نظر داشته باشید. توجه کنید اگر نیازمند خرید دستگاهی هستید که همواره آن را روی میز قرار داده و به آداپتور متصل کنید، دیگر طول عمر باتری برای شما اهمیت چندانی نخواهد داشت، اما اگر قصد دارید از لپ تاپ خود در محیط بیرون استفاده کنید، لازم است دستگاهی که خریداری می‌کنید، مجهز به باتری قدرتمند باشد. توجه داشته باشید که نباید هنگام خرید لپ تاپ و مشاهده ماندگاری شارژ باتری به حرف‌های تولیدکننده توجه کنید، چرا که شرایط در واقعیت می‌تواند متفاوت از چیزی باشد که اعلام شده است. معمولا مدت زمان ماندگاری شارژ باتری به عوامل متعدد زیادی بستگی دارد که در میان آن‌ها می‌توان به میزان فشار کاری اشاره کرد.

در صورتی که شما از لپ تاپ خود کار زیادی بکشید، خواهید دید که طول عمر باتری با کاهش زیادی مواجه خواهد شد و اگر از دستگاه کار زیادی در زمینه‌های مختلف نکشید، اتفاق به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و طول عمر باتری می‌تواند رضایت شما را به دست آورد؛ بنابراین باتری را باید یکی از ویژگی‌هایی از دستگاه معرفی کرد که کاملا مبتنی بر نظر شخصی کاربران بوده و باید بدانند که از دستگاه خود چه انتظاری دارند.

7: قیمت لپ تاپ را در نظر داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید لپ تاپ مدنظر قرار دهید، قیمت آن‌ها بوده و این مسئله می‌تواند تاثیر زیادی روی نظر کاربران برای خرید یا عدم خرید دستگاه داشته باشد. در حقیقت لپ تاپ‌های ایسوس در مقایسه  با لپ تاپ‌های لنوو از قیمت بالاتری برخوردارند و این مسئله دلایل زیادی دارد که در میان آن‌ها به قدرتمندتر بودن سخت افزار باید اشاره کرد. البته شما می‌توانید کلیه دستگاه‌ها را به صورت نقد یا اقساط از فروشگاه پلازا دیجیتال خریداری کرده و شرایط خوبی را برای خود رقم بزنید.

8: برند لپ تاپ را مدنظر قرار دهید

برند لپ تاپ را مدنظر قرار دهید

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه کنید، برند دستگاهی است که خریداری خواهید کرد. شرکت‌های زیادی در زمینه طراحی و تولید لپ تاپ مشغول فعالیت هستند که کاربران می‌توانند دستگاه‌های تولید شده از سوی آن‌ها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهند. یکی از معتبرترین برندهای فعال در زمینه تولید لپ تاپ، ایسوس نام دارد که توانسته شرایط خوبی را برای کاربران رقم بزند. شما می‌توانید دستگاه‌های تولیدشده از سوی کمپانی‌های مختلف را به سادگی از فروشگاه پلازا دیجیتال خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که امکان خرید نقد یا اقساط هر کدام از این دستگاه‌ها برای کاربران فراهم بوده و شما می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

تاپ چی بخرم

سخن آخر

همه ما عادت داریم که هنگام خرید هر کالایی درباره آن تحقیق‌های زیادی را انجام دهیم. یکی از کالاهایی که قطعا قبل از خرید آن باید تحقیق‌های زیادی انجام شود، لپ تاپ بوده و با دانستن اطلاعات کافی درباره دستگاه‌ها می‌توان گفت کاربران در نهایت انتخاب خوبی خواهند داشت. در این مقاله سعی شد به صورت کامل پارامترهای مختلف که می‌توانند روی نظر کاربران و تجربه کاربری آن‌ها تاثیرگذار باشند، معرفی کرده تا بتوانید شرایط خوبی را برای خود رقم بزنید. شما می‌توانید لپ تاپ‌های تولید شده از سوی برندهای گوناگون را از فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که خرید این کالاها می‌تواند به صورت نقد یا اقساط اتفاق بیفتد.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا لپ تاپ‌های Core i5 قدرت خوبی دارند؟

بله؛ این دسته از لپ تاپ‌ها را می‌توان به عنوان دستگاه‌های میان‌رده معرفی کرد و قدرت قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. شما می‌توانید از قدرت بی‌نظیر آن‌ها برای انجام کارهای خود بهره‌مند شوید.

آیا لپ تاپ‌های ایسوس بهتر از لپ تاپ‌های لنوو هستند؟

در حالت کلی باید گفت هر دو دستگاه دارای قدرت خوبی هستند، اما باید بدانید که در مجموع ایسوس می‌تواند عملکرد بهتری ارائه کند. شما می‌توانید انواع مدل‌های ایسوس و لنوو را به صورت نقد یا اقساط از فروشگاه پلازا دیجیتال خریداری کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *