تاریخ انتشار: 21 اسفند 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیس شدن گوشی یا افتادن گوشی موبایل در آب را باید به عنوان یک کابوس بزرگ به حساب آورد. کاربران گوشی‌های هوشمند از اسمارتفون برای نگه‌داری اطلاعات مهم خود استفاده می‌کنند و هرگونه آسیب‌دیدگی می‌تواند باعث شود کلیه اطلاعات دستگاه در معرض نابودی قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، مدت زمان حیاتی دستگاه بوده که بعد از خارج کردن گوشی از آب شروع می‌شود. در صورتی که بتوانید اقدام‌های خاصی را روی گوشی انجام دهید، می‌توان به بازیابی سلامت دستگاه امیدوار بود. در این مقاله همراه شما هستیم تا به شما آموزش دهیم که با یک گوشی خیس شده باید چگونه رفتار کرد تا بتوانید از آن استفاده کنید؛ با پلازا دیجیتال همراه باشید.

گوشی موبایل را روشن نکنید

1 36

آب و برق با یکدیگر متناسب نیستند و نباید به گونه‌ای میان آن‌ها با هم ارتباط برقرار شود. یک دستگاه خیس می‌تواند اتصال کوتاه کرده و حتی به شما شوک الکتریکی وارد کند که چه بسا شرایط را دشوارتر خواهد کرد. آب می‌تواند به صفحه نمایش آسیب وارد کرده و به قاب‌ها، شکاف‌های درون نمایشگر و درون حفره باتری نفوذ یابد. کلیه این موارد ذکرشده در صورت عدم رسیدگی مناسب می‌توانند به دستگاه آسیب زده و در نتیجه باعث خرابی آن شوند.

در صورتی که گوشی هوشمند یا تبلت‌های شما وارد آب شدند یا در محفظه‌های آب سقوط کردند، نباید آن‌ها را روشن کنید. در صورتی که گوشی یا تبلت روشن است، باید از هر روش که می‌توانید برای خاموش کردن آن اقدام کنید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید. شما باید گوشی روشن خود را خاموش کنید و در همان حالت خاموش نگه دارید تا زمانی که به صورت کامل خشک شود.

بیشتر دستگاه‌های اندروید را می‌توان با فشار دادن طولانی مدت کلید پاور و انتخاب گزینه Power OFF از منو خاموش کرد. برای دسترسی به صفحه خاموش شدن در آیفون یا آیپد مدرن، کلید کناری و یکی از کلیدهای تنظیم صدا را به صورت همزمان فشار دهید و در همان حالت نگه‌داری کنید. در صورتی که یک دستگاه اپل قدیمی با دکمه فیزیکی هوم در اختیار دارید، فقط باید کلید کناری را فشار داده و نگه‌ دارید تا زمانی که نتیجه موردنظرتان به دست آید.

اگر بخواهیم این مسئله را به گونه‌ای دیگر بیان کنیم، باید بدانید که گوشی‌های اندروید یا تبلت‌ اندرویدی با افتادن درون آب به صورت روشن، یک فرصت طلایی دارند که بتوانید آن‌ها را خارج کرده و خاموش کنید. اگر بتوانید این کار را در فرصت طلایی به سرانجام برسانید، باید بگوییم شرایط به گونه‌ای خواهد بود که شما به آن علاقه دارید.

گوشی را سریعا خشک کنید

2 33

زمانی که موفق شدید گوشی را در نخستین اقدام خود خاموش کنید، باید سراغ خشک کردن دستگاه بروید. شما باید گوشی هوشمند درون آب افتاده را در سریع‌ترین زمان ممکن خشک کنید تا بتوانید نسبت به سلامت آن، نتیجه‌گیری لازم را انجام دهید. توجه داشته باشید استفاده از دستمال کاغذی یا سایر مواردی که ممکن است بقایایی از خود باقی بگذارند، خودداری کنید. در این بخش برخی نکات پیرامون خشک کردن گوشی‌های موبایل را به شما خواهیم گفت که توجه به آن‌ها ضروری است:

  • در صورتی که دستگاه شما دارای باتری قابل جابه‌جایی است، باید آن را از محفظه خارج کنید. سپس باید آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و به آرامی با یک پارچه خشک کرده تا رطوبت جذب شود.
  • سیم کارت و کارت حافظه ذخیره‌سازی جانبی (میکرو اس دی) را از دستگاه خارج کنید و آن‌ها را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید. در ادامه باید یک محفظه مجزا تعیین کرده و موارد ذکرشده را درون آن قرار دهید.
  • شما باید شیارهای باتری، سیم کارت و کارت میکرو اس دی را با پارچه بدون پرز خود خشک کنید تا آب باقی مانده جذب شود؛ این کار مانع از نفوذ آب به داخل شده و از آسیب‌های بیشتر جلوگیری به عمل خواهد آورد.

5 15

  • قطره‌های آب را در امتداد لبه‌های نمایشگر پاکسازی کنید. شما می‌توانید کلیه شیارها را مشاهده کرده و در صورت نفوذ آب به درون آن‌ها، پاکسازی کامل را انجام دهید.
  • شما باید گوشی موبایل یا تبلت را در یک روز گرم ور در محیط بیرون قرار دهید. توجه داشته باشید که نباید به صورت مستقیم در معرض نور خورشید یا گرمای شدید قرار بگیرد، چرا که نه تنها می‌تواند مضر باشد، بلکه ممکن است خطرهای زیادی داشته باشد و حتی انفجار رخ دهد.
  • شما باید استفاده از باد گرم سشوار را فراموش کنید، چرا که می‌تواند به باتری دستگاه و سایر اجزای گوشی و تبلت آسیب بزند. شما باید اجازه بدهید دستگاه با هوای محیط خشک شود و توجه به این مسئله ضروری است.

با رعایت نکات ذکرشده می‌توانید ظرف مدت زمان چند دقیقه، نمای بیرونی دستگاه را خشک کنید. فعلا روشن کردن دستگاه را فراموش کنید، چرا که ممکن است هنوز قطره‌های آب درون سخت افزار گوشی یا تبلت باقی مانده باشد.

آب باقی‌مانده درون دستگاه را خارج کنید

3 21

پورت USB، جک هدفون و اسپیکرها را باید نقاط آسیب‌پذیر گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها به حساب آورد که باعث می‌شود آب به صورت کامل وارد آن شود. در صورتی که به این بخش‌ها دقت نداشته باشید، گوشی خود را غرق در آب خواهید دید و می‌تواند باعث خرابی‌های گسترده شود.

در صورتی که آب درون دستگاه نفوذ کرده باشد، می‌توانید با خشک کردن پورت USB و جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسمارتفون را روشن کنید. از یک پارچه بدون پرز برای جذب رطوبت از دهانه‌ها استفاده کنید. همچنین شما نباید هوا را درون سوراخ‌ها یا بخش‌هایی که اتصال به شارژر دارد، وارد کنید؛ این کار موجب آسیب‌های بیشتر به دستگاه خواهد شد و ممکن است آب را با فشار بیشتر وارد سایر بخش‌های دستگاه کند.

یکی از اقداماتی که ما به شما توصیه می‌کنیم تا بتوانید آب باقی مانده درون دستگاه را خارج کنید، خرید بسته‌هایی از ژل سیلیکا است. شما باید گوشی موبایل خود را برای مدت زمان 24 الی 48 ساعت در ژل سیلیکا قرار دهید. در صورتی که نمی‌توانید مدت زمان ذکرشده را رعایت کنید، حداقل باید برای مدت زمان 12 ساعت این کار را انجام دهید. پس از خشک کردن کامل گوشی هوشمند و اطمینان از تخلیه باقی مانده آب، اجازه بدهید چند ساعت در همان حالت باقی بماند. در صورتی که بتوانید آن را با موفقیت روشن کنید، همه چیز برای انجام کار آماده شده است، اما اگر روشن نشد، نیازمند مراجعه به یک متخصص خواهید بود.

مراجعه به مراکز تعمیر مجاز

4 19

اگر گوشی هوشمند شما با انجام کارهای ذکرشده، خشک نشود یا نتوانید آن را روشن کنید، باید بگوییم شرایط برای شما دشوارتر شده و باید گوشی را به مراکز مجاز تعمیر منتقل کنید. در صورتی که سخت افزار قابل تعمیر نیست، تنها گزینه در دسترس شما همان تعویض خواهد بود. توجه داشته باشید اگر گوشی خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، خدمات گارانتی شامل آب‌خوردگی نمی‌شود و این مسئله باعث ابطال گارانتی خواهد شد.

شما باید در صورت تعمیرپذیر بودن اسمارتفون، هزینه کامل آن را پرداخت کنید. البته توصیه می‌کنیم از مراجعه به تعمیرگاه‌های محلی خودداری کرده و دستگاه را به صورت مستقیم برای شرکت گارانتی کننده ارسال کنید، چرا که این امکان وجود دارد به شما خدمات‌دهی داشته باشند و بدین ترتیب می‌توانید نتیجه بهتری کسب کنید.

سخن آخر

خرید گوشی هوشمند ساده است، اما نگه‌داری آن ممکن است برای کاربران چندان به چشم نیاید. در حقیقت شما باید برای گوشی هوشمندی که خریداری می‌کنید، ارزش قائل شده و دقت لازم را پیرامون نگه‌داری آن به خرج دهید. زمانی که گوشی موبایل شما درون آب سقوط کند، استرس نخستین چیزی بوده که به سراغتان خواهد آمد، چرا که کلیه اطلاعات شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و نکات ذکرشده در این مقاله را به یاد آورید. ما در این بخش سعی کردیم بهترین روش‌های نجات گوشی در آب افتاده را به شما آموزش دهیم.

پرسش‌های متداول کاربران

1. آیا احتمال نابودی گوشی در آب افتاده وجود دارد؟

بله؛ این امکان وجود دارد گوشی در آب افتاده به صورت کامل از بین برود، اما شما می‌توانید با روش‌های ذکرشده مانع خرابی دائم گوشی شوید و آن را نجات دهید.

2. آیا باید گوشی را بعد از افتادن در آب روشن کرد؟

خیر؛ شما نه تنها نباید گوشی خاموشی که در آب افتاده است را روشن کنید، بلکه اگر روشن باشد هم باید هر کاری انجام دهید تا خاموش شود. روشن شدن گوشی خیس می‌تواند باعث اتصال کوتاه شده و در نهایت به شما یا حتی دستگاه آسیب جدی وارد کند. توصیه می‌کنیم شرایط دستگاه را در حالت پایدار قرار داده و آن را خاموش کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *