تاریخ انتشار: 04 خرداد 1403 |
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در دنیای روز تکنولوژی حفظ عملکرد خوب سیستم‌های کامپیوتری یا لپ تاپ هم اهمیت بسیار زیادی دارد. فقط نرم‌افزارهای نصب شده روی سیستم نیستند که نیاز به بروزرسانی دارند. درایورها هم درست مثل نرم‌افزارها نیاز به بروزرسانی خواهند داشت. درایورها اگر به موقع آپدیت شوند، به عملکرد صحیح و بهینه سیستم‌عامل کمک زیادی می‌کنند. درایور نرم‌افزاری است که به عنوان یک رابط بین سخت‌افزار و سیستم عامل عمل می‌کند. در این مطلب به روش‌هایی برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز می‌پردازیم.

4 روش برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز

 

استفاده از Windows Update

استفاده از Windows Update

یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز، بروزرسانی درایور از طریق ویندوز آپدیت است. این روش که یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود، به صورت خودکار درایورهای موجود را بررسی کرده و نسخه جدیدتر را نصب می‌کند.

در واقع این روش یکی از کم دردسرترین روش‌ها محسوب می‌شود. برای انجام این کار کافی است به Settings بروید و از قسمت Update & Security روی Check for updates کلیک کنید. با این روش ویندوز به‌صورت خودکار درایورهای قدیمی یا ناسازگار را شناسایی و به‌روزرسانی می‌کند. این روش از لحاظ امنیت هم یکی از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود. یکی از معایب این روش این است که در بسیاری مواقع همه‌ی درایورها از طریق Windows Update در دسترس نیستند.

آپدیت درایورها از طریق ‌سایت سازنده

آپدیت درایورها از طریق ‌سایت سازنده

یکی از بهترین روش‌ها برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز، استفاده از وبسایت سازنده آن قطعه است. این روش یک ویژگی بسیار خوب دارد و آن هم نصب آخرین ورژنی است که خود شرکت سازنده سخت‌افزار آن را داخل سایت قرار داده است. از معایت این روش برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز این است که باید شناخت دقیقی از مدل سخت‌افزار داشته باشید و جستجو را به‌صورت دستی انجام دهید. اما در مجموع اگر به دنبال یک روش راحت برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز هستید می‌توانید این روش را هم امتحان کنید.

استفاده از Device Manager

استفاده از Device Manager

یکی دیگر از روش‌های خوب برای آپدیت درایورهای ویندوز این است که از طریق Device Manager این کار را انجام دهید. این روش انعطاف بیشتری نسبت به روش ویندوز آپدیت دارد، زیرا شما می‌توانید به‌صورت دقیق مشخص کنید که کدام درایور آپدیت شود.

در این روش می‌توانید به‌صورت مستقیم و دستی، درایورهای ویندوز را بروزرسانی کنید. برای این‌کار ابتدا روی دکمه Start کلیک کرده و Device Manager را جستجو و باز کنید. در این پنجره لیستی از تمامی سخت‌افزارهای سیستم نمایش داده می‌شود. شما باید گزینه مورد نظر را پیدا کنید و سپس روی آن راست کلیک کرده و Update drive را انتخاب کنید.

در این مرحله 2 گزینه وجود دارد. گزینه اول انتخاب Search automatically for updated driver software است که به‌صورت خودکار درایورها را آنلاین پیدا می‌کند و در صورت یافتن آن را نصب می‌کند.

روش دیگر Browse my computer for driver software است که به شما اجازه می‌دهد تا درایورهایی را که از قبل دانلود کرده‌اید را به‌صورت دستی نصب کنید. به این شکل که شما مسیر فایل‌های درایور را مشخص می‌کنید و ویندوز آن‌ها را نصب می‌کند.

از مزایای این روش می‌توان به امکان جستجوی آنلاین آپدیت‌ها و نصب خودکار آن اشاره کرد. معایب این روش هم این است که ممکن است همیشه آخرین نسخه درایورها در دسترس نباشند.

نصب نرم‌ افزارهای مدیریت درایور

نصب نرم‌ افزارهای مدیریت درایور

نصب نرم‌افزارهای مدیریت درایور یکی از روش‌های مناسب و سریع برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز است. نرم‌افزارهایی مانند Driver Booster، Driver Easy و DriverPack Solution، سیستم شما را به‌طور خودکار اسکن کرده و درایورهای قدیمی، گم‌شده یا ناسازگار را شناسایی می‌کنند. سپس جدیدترین نسخه‌ درایورهای مورد نیاز را دانلود و نصب می‌کنند.

استفاده از این نرم‌افزارها نیاز به دانش فنی کمی دارد و فرآیند به‌روزرسانی را به‌شدت ساده و کاربرپسند می‌کند. با این حال، برخی از این نرم‌افزارها ممکن است نیاز به خرید نسخه‌های پولی داشته باشند یا شامل تبلیغات باشند. این روش برای کاربرانی که به‌دنبال راه‌حلی ساده برای مدیریت درایورهای خود هستند، گزینه‌ای مناسب است.

سخن آخر

در این مطلب به 4 روش برای آپدیت کردن درایورهای ویندوز اشاره کردیم. هر یک از روش‌های ذکر شده مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب بهترین روش بسته به نیاز و سطح دانش کاربر متفاوت است. با آپدیت منظم درایورها، می‌توانید از عملکرد بهتر و بدون مشکل سیستم و سخت‌افزار خود لذت ببرید.

سوالات متداول

چرا آپدیت کردن درایورهای ویندوز اهمیت زیادی دارد؟

زیرا باعث بهبود عملکرد سیستم، رفع مشکلات سخت‌افزاری، افزایش و امنیت بیشتر سیستم می‌شود. درایورهای آپدیت شده می‌توانند قابلیت‌های جدیدی را به سخت‌افزارها اضافه کنند و از بروز مشکلاتی که ممکن است ناشی از ناسازگاری یا باگ‌های قدیمی باشد، جلوگیری کنند.

چه مزایا و معایبی در استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت درایور وجود دارد؟

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت درایور مزایایی مانند اسکن خودکار سیستم، شناسایی و به‌روزرسانی سریع درایورها و نیاز به دانش فنی کم دارد. این نرم‌افزارها فرآیند به‌روزرسانی را ساده خواهند کرد. معایب این روش شامل احتمال نیاز به خرید نسخه‌های پولی، وجود تبلیغات در برخی نرم‌افزارها و امکان نصب درایورهای نادرست توسط نرم‌افزارهای غیرمعتبر است.

آبتین کمالی

عصر آگاهی، زمانی است که دانش و اطلاعات، چون بارانی بی‌انتها، زمین خشک واقعیت را به گلستانی از امکانات و توسعه تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *