تاریخ انتشار: 28 دی 1402 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

لپ‌ تاپ‌های لنوو (Lenovo) در زمره بهترین لپ تاپ‌هایی قرار دارند که تعادل بین طراحی و عملکرد را حفظ کرده‌اند و به همین دلیل است که طرفداران بسیاری در دنیای تکنولوژی دارند. با این حال، ممکن است گاهی با مشکل روشن نشدن این لپ‌ تاپ‌ها مواجه شوید. برای اطلاعات بیشتر از کشور سازنده این دستگاه، وبلاگ لپ تاپ لنوو ساخت کدام کشور است؟ مقاله پیشنهادی پلازا دیجیتال به شماست.

lenovo laptop wont turn on

اگر این مشکل تاکنون برایتان به وجود آمده است، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ابتدا توضیح خواهیم داد که چرا با این مشکل مواجه می‌شوید و در ادامه چند راه حل آزمایش شده و مطمئن را در اختیار شما قرار می‌دهیم که برای بسیاری از کاربران کارآمد بوده است. همراه ما باشید.

دلایل روشن نشدن لپ تاپ لنوو

بسیاری از کاربرانی که لپ تاپ لنوو دارند از خرید خود راضی هستند. با این حال، اگر به تازگی با مشکل روشن نشدن لپ‌ تاپ لنوو مواجه شده‌ایدو سردرگم مانده‌اید، نگران نباشید.

دلایل زیادی برای روشن نشدن لپ تاپ لنوو وجود دارد؛ عمده‌ترین این دلایل عبارتند از:

  • باتری لپ تاپ لنوو شما خراب است و نیاز به تعویض دارد.
  • کابل شارژ معیوب است یا از آداپتور برق ناسازگار استفاده می‌کنید.
  • سطح روشنایی در لپ تاپ روی بسیار کم تنظیم شده و مثل یک سیستم خاموش به نظر می‌رسد.
  • تنظیمات نور پس زمینه مانیتور لپ تاپ لنوو نامناسب بوده یا صفحه نمایش آسیب دیده است.
  • لپ تاپ به دلیل خرابی دکمه پاور در حالت خواب یا Hibernate گیر کرده است.
  • رم تعویض شده با مادربرد لپ تاپ لنوو سازگاری ندارد.
  • به‌روزرسانی جدید ویندوز در روشن نشدن سیستم نقش دارد.

اکنون بیایید به سراغ چند راه حل سریع برای رفع این مشکل برویم. امیدواریم که یکی از آنها برای شما مفید واقع شود.

lenovo laptop wont turn on 1

حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ لنوو

رفع مشکل معیوب یا خراب بودن باتری

گاهی اوقات، اگر باتری لپ تاپ لنوو انرژی کافی برای روشن کردن سیستم نداشته باشد، روشن نمی‌شود. طبیعی است که اگر لپ تاپ خود را شارژ نکنید، باتری آن تمام می‌شود. پس شارژ را فراموش نکنید.

دلیل دیگر ممکن است این باشد که باتری شما خراب شده و نمی‌تواند شارژ را نگه دارد، در نتیجه زمان تخلیه سریعی دارد که باعث می‌شود لپ تاپ روشن نشود.

lenovo laptop battery

برای تشخیص دقیق این مشکل، کافی است آداپتور برق را به لپ تاپ لنوو خود وصل کنید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا شارژ شود. سپس دکمه پاور لپ تاپ را فشار دهید و منتظر بمانید تا روشن شود.

اگر لپ‌تاپ لنوو شما هنوز روشن نمی‌شود، از یک متخصص تعمیر کامپیوتر بخواهید باتری قدیمی را با یک باتری جدید جایگزین کند.

رفع مشکل آداپتور برق ناسازگار یا کابل شارژ معیوب

این احتمال وجود دارد که لپ تاپ شما به آداپتور و کابل برق وصل باشد اما باتری شارژ نشود. در این حالت ممکن است مشکلی در آداپتور برق یا کابل شارژ وجود داشته باشد. کابل شارژ همراه با آداپتور برق لنوو اغلب آسیب می‌بیند و در نتیجه شارژ نمی‌شود؛ در نهایت لپ تاپ روشن نمی‌شود.

دلیل دیگر ممکن است این باشد که از یک آداپتور برق تقلبی استفاده می‌کنید که باتری را شارژ نمی‌کند یا به اندازه کافی برای عملکرد صحیح راه‌اندازی سیستم این کار را انجام نمی‌دهد. پریز برق معیوب همچنین می‌تواند عاملی برای بروز این مشکل باشد.

اولین چیزی که می توانید برای رفع مشکل شارژ لنوو خود امتحان کنید، این است که آن را به یک پریز برق دیگر وصل کنید. اگر مشکل برطرف نشد، یک کابل شارژ دیگر بخرید و ببینید آیا لپ تاپ می‌تواند باتری را شارژ کند یا نه. نکته بعدی که باید بررسی کنید این است که مطمئن شوید که از آداپتور برق سالم استفاده می‌کنید.

lenovo laptop adapter

برای این کار، آداپتور برق متناوب را به پریز برق و لپ تاپ لنوو خود وصل کنید. اگر چراغ پاور روشن نشود یا نشانگر باتری در نوار وظیفه ویندوز نوار پیشرفت شارژ را نشان نمی‌دهد، آداپتور AC سازگار دیگری را امتحان کنید.

رفع مشکل به‌روزرسانی خراب ویندوز

در موارد بسیار نادر، لپ‌ تاپ لنوو شما پس از به‌روزرسانی سیستم‌عامل ویندوز به‌طور خودکار دستی روشن نمی‌شود. ممکن است لپ تاپ شما پس از به‌روزرسانی ویندوز به دلیل سیستم عامل به‌روز شده خراب و مشکل دار روشن نشود. وصله‌های جدید نرم‌افزاری می‌توانند عملکرد سیستم را مختل کنند، آن را برای همیشه خاموش کنند یا برای بوت شدن مشکل به وجود بیاورند.

می‌توانید مشکلات بوت ویندوز 10 یا 11 را در لنوو با تلاش برای بوت کردن آن در حالت ایمن (Safe Mode) برطرف کنید. اگر چنین شد، آخرین به‌روزرسانی ویندوز را حذف کرده و بررسی کنید که لپ‌تاپ در حالت عادی روشن می‌شود یا خیر.

lenovo laptop windows

اگر لپ‌ تاپ لنوو شما پس از انجام راه‌حل‌های بالا همچنان روشن نشد، پیش از بردن آن پیش تعمیرکار هنوز چند راه‌حل دیگر وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

رفع مشکل سطح روشنایی پایین

گاهی اوقات، سطح روشنایی لپ تاپ لنوو شما به حدی کم می‌شود که به نظر می‌رسد برق به آن نمی‌رسد. بنابراین سعی کنید سطح روشنایی را با فشار دادن کلیدهای Fn و Home یا با فشار دادن کلید F6 افزایش دهید.

رفع مشکل صفحه نمایش آسیب دیده

اگر چراغ پاور لپ‌ تاپ لنوو شما با فشار دادن آن روشن می‌شود و می‌توانید تمام صدایی را که هنگام راه‌اندازی سیستم ایجاد می‌کند بدون نمایشگر بشنوید، نور پس‌زمینه مشکل دارد.

برای تأیید این موضوع، کلیدهای Fn و Space را با هم فشار دهید و ببینید آیا نور پس زمینه بهبود می‌یابد یا نه. در غیر این صورت صفحه لپ تاپ لنوو شما آسیب دیده است. شما نمی‌توانید این مشکل را خودتان حل کنید و باید به تعمیرکار رجوع کنید تا صفحه نمایش آسیب دیده شما را تعویض کند.

رفع مشکل گیر کردن در حالت خواب/Hibernate

اگر تنظیمات لپ تاپ لنوو خود را برای به خواب رفتن پس از مدت زمان مشخصی عدم فعالیت یا بستن درب آن فعال کرده باشید، ممکن است در این حالت گیر کند و روشن نشود. دلایل زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد، از جمله خرابی سیستم که می‌توانید با ریست کردن لپ تاپ خود آن را حل کنید.

برای ریست لپ تاپ لنوو مراحل زیر را دنبال کنید:

  • آداپتور برق را از لپ تاپ و دیوار اصلی جدا کنید.
  • دستگاه‌های جانبی را جدا کنید.
  • اگر لپ تاپ لنوو شما دارای باتری داخلی است، یک گیره کاغذ را صاف کنید و آن را در سوراخ ریست پایین در مدل‌های قدیمی و در کنار دکمه پاور در لپ تاپ‌های جدید قرار دهید.
  • گیره کاغذ را چند ثانیه فشار داده و نگه دارید.
  • اگر لپ تاپ شما دارای باتری قابل جابجایی بدون پین هول یا دکمه NOVO است، دکمه پاور را فشار داده و حدود 10 ثانیه نگه دارید تا فرآیند ریست کامل شود.

توجه: در برخی از لپ‌ تاپ‌های لنوو، می‌توانید دکمه NOVO را فشار دهید تا سیستم را هارد ریست کنید.

hibernate problem

لپ تاپ لنوو شما باید اکنون به طور خودکار روشن شود. اگر این کار را نکرد، ممکن است مشکلی با دکمه روشن/خاموش وجود داشته باشد که اجازه نمی‌دهد با فشار دادن آن از حالت خواب یا خواب زمستانی خارج شود.

بنابراین، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید و از او کمک بخواهید تا دکمه پاور را بررسی کند و مشکل را به صورت حرفه‌ای برطرف کند.

رفع مشکل ناسازگاری‌های سخت افزاری

اغلب اوقات، رم یا هارد معیوب می‌تواند دلیلی برای بوت نشدن لپ‌ تاپ شما باشد. برای بررسی اینکه آیا این سخت افزارها به درستی کار می‌کنند، می‌توانید لپ‌ تاپ خود را خاموش کنید و رم کامپیوتر و هارد را از اسلات آن خارج کنید، سپس آن را روی دستگاه دیگری آزمایش کنید.

همچنین بایستی مادربرد لپ تاپ خود را برای وجود علائمی مثل آسیب یا سوختگی بررسی کنید. اگر خودتان این کار را انجام نمی‌دهید، بهتر است به دنبال کمک یک فرد حرفه‌ای باشید، زیرا مادربردها می‌توانند بسیار پیچیده باشند و اغلب توسط متخصصان بهتر بررسی می‌شوند.

رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ یوگا لنوو

اگر لپ تاپ لنوو یوگا شما پس از انجام راهکارهای بالا روشن نمی‌شود، یک ترفند کوچک وجود دارد که می‌توانید آن را امتحان کنید و برای اکثر کاربران کارآمد بوده است.

ابتدا لپ تاپ خود را از آداپتور برق جدا کرده و باتری را خارج کنید. سپس دکمه پاور را 10 بار در فواصل زمانی یک ثانیه فشار دهید و سپس دکمه پاور را به مدت 30 ثانیه نگه دارید.

حالا باتری را در لپ تاپ خود قرار دهید و ببینید آیا این بار روشن می‌شود یا نه.

سخن آخر

در این مقاله، به علت‌های مختلف روشن نشدن لپ ‌تاپ لنوو اشاره کردیم و چندین راه‌حل برای حل این مشکل به شما پیشنهاد دادیم.

امیدواریم یکی از راه‌حل‌ها برای شما کارساز بوده باشد و اکنون بتوانید امور مختلف را بر روی لپ ‌تاپ خود و بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

لنوو یکی از برترین و بزرگترین برندهای معروف در زمینه تولید لپ تاپ‌های با کیفیت است. لپ تاپ از مهم‌ترین محصولات این برند است و می‌توان گفت لنوو بعد از لپ تاپ ایسوس در رده‌ دوم تولید لپ تاپ‌های حرفه‌ای و مقرون به صرفه قرار دارد که سالانه تعداد زیادی از مدل‌های مختلف لپ تاپ را تولید می‌کند. شما می‌توانید با خرید لپ تاپ لنوو در بازه‌‌های قیمتی مختلف از طریق سایت پلازا دیجیتال اقدام به خرید کنید.

اگر به دنبال راهنمایی برای تهیه بهترین لپ تاپ از این برند با توجه به بودجه خود هستید، توصیه می‌شود قبل از خرید بلاگ بهترین لپ تاپ لنوو تا 50 میلیون تومان را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول کاربران

  • چرا لپ تاپ لنوو روشن نمی‌شود؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است لپ تاپ لنوو روشن نشود. برخی از دلایل رایج عبارتند از مشکل در منبع تغذیه، مشکل باتری، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری

  • چگونه می‌توانم مشکل روشن نشدن لپ تاپ لنوو را رفع کنم؟

برای رفع مشکل روشن نشدن لپ تاپ لنوو، باید ابتدا پاور کامپیوتر و باتری را بررسی کنید. اگر منبع تغذیه یا باتری خراب شده باشد، باید آنها را تعویض کنید. اگر منبع تغذیه و باتری سالم هستند، ممکن است مشکل در مادربرد باشد. در این صورت، باید لپ تاپ را به یک تکنسین ماهر ببرید تا بررسی شود.

 

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *