تاریخ انتشار: 04 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نرم افزارهای معماری تخصصی، از مهم‌ترین بخش‌های کار هر معماری هستند و حتی دانشجویان هم از ترم‌های میانی باید برای ارائه طرح‌های خود و ساخت آن‌ها حداقل یکی دو نرم افزار را به صورت تخصصی یاد بگیرند. این نرم افزارها برای طراحی نقشه‌ها و نشان دادن طرح‌های سه بعدی یا ویرایش آن‌ها ضروری هستند و در بازسازی خانه استودیو زمان هم از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه تعدادی از کاربردی‌ترین موارد را معرفی کرده‌ایم.

 

اتوکد AutoCad

هنگام صحبت از نرم‌افزارهای معماری یکی از اولین گزینه‌هایی که به ذهن می‌رسد همین اتوکد است. این نرم افزار محبوب مجموعه‌ای فوق العاده قوی از ویژگی‌های مدل سازی، طراحی و سفارشی سازی را ارائه می‌دهد. اتوکد همچنین از استانداردهای صنعتی پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل برای طراحان حرفه‌ای هم گزینه‌ی بسیار کاربردی محسوب می‌شود. این نرم افزار به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای معماری برای طراحی خانه از ویژگی‌های معماری، مهندسی و ساخت و ساز برای طراحی خانه‌ها و پلان‌های طبقاتی واقع گرایانه بهره می‌برد. از جمله ویژگی‌های جذاب این برنامه می‌توان به طراحی خودکار ارتفاعات، مقاطع و شبکه‌های سقف در طراحی خانه و ایجاد تغییرات در اشیا از پیش طراحی شده اشاره کرد که کار معمار را راحت‌تر و پربازده‌تر می‌کند.

نرم افزار اتوکد

اسکچاپ SketchUp

اسکچاپ یکی دیگر از بهترین نرم‌ افزارهای معماری و طراحی است که اتفاقا کاربری آسانی دارد و استفاده راحت از جلوه‌های نوری، بافت‌ها، مدل‌های دو بعدی و سه بعدی و حتی انیمیشن‌ها را برای پروژه‌های خانه و طراحی دکوراسیون داخلی منزل شما فراهم می‌کند. حتی اگر در بحث طراحی مبتدی باشید هم می‌توانید از این نرم افزار استفاده کنید. پالت‌های رنگارنگ و همه کاره اسکچاپ به شما اجازه می‌دهند قدرت عمل بالایی داشته باشید و به راحتی بتوانید موارد مختلف را به پروژه خود اضافه کنید. علاوه بر آن صدها افزونه حرفه‌ای و توسعه یافته وجود دارد که بسته به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و ویژگی‌های بیشتری را در اختیار داشته باشید. از دیگر ویژگی‌های این برنامه می‌توان به مرتب و منظم بودن آن اشاره کرد، به طوری که فضای کاری را شلوغ و در هم ریخته نمی‌کند و می‌تواند تمرکز بهتری هنگام کار داشته باشید.

 

رویت Revit

رویت یکی دیگر از نرم افزارهای معماری توسعه داده شده توسط Autodesk است و به صورت اختصاصی برای مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) طراحی شده است. علاوه بر این ویژگی، نرم افزار رویت همچنین برای مستندسازی جامع، تجسم واقع‌گرایانه و تحلیل طرح‌ها به شدت کاربردی است و البته یک نرم افزار کاملا تخصصی به شمار می‌رود، به طوری که یادگیری آن چندان راحت نیست و نیاز به صرف زمان و دیدن آموزش دارد. کسانی که در پروژه‌های ساختمانی پیچیده و خاص شرکت می‌کنند باید حتما با این نرم افزار آشنایی داشته باشند و در شرکت‌های بزرگ معماری و تخصصی هم از همین نرم افزار استفاده می‌شود. از ویژگی‌های کلیدی این نرم افزار می‌توان به داشتن ابزارهای طراحی و مستندسازی معماری، موتور رندر و تجسم یکپارچه و ویرایش همزمان مدل‌های BIM اشاره کرد که در کنار داشتن ویژگی‌های تخصصی دیگر یکی از بهترین‌های این لیست را ایجاد می‌کند.

 

تری دی مکس 3D Max

می‌توان گفت در این لیست، تری دی مکس بهترین بسته رندر و انیمیشن و بهترین گزینه برای مدل سازی مفهومی است که از مدت‌ها پیش کاربردهای خودش را داشته و هنوز هم با وجود ارائه برنامه‌های رنگارنگ و متنوع توانسته کاربران خودش را داشته باشد. یکی از مهمترین دلایلی که یک معمار باید این برنامه را داشته باشد، کیفیت رندر دقیق آن است. این نرم افزار به دریافت تمیزترین و دقیق‌ترین رندرها به همراه تکنیک‌های بافت، سایه و نورپردازی بسیار واقعی کمک می‌کند و از کیفیت بسیار خوبی بهره می‌برد. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار کاربردی تری دی مکس قابلیت همگام سازی آن با سایر نرم افزارهای auto desk است. قبل از این نرم افزارهای معماری کاربردی رویت و اتوکد را معرفی کردیم، اگر با این نرم افزارها کار کرده باشید و بخواهید از طرح‌های انجام شده در آن‌ها بهره ببرید، بدون هیچ مشکلی و در راحت‌ترین شکل ممکن می‌توانید آن‌ها را به تری دی مکس منتقل کرده و از آن‌ها استفاده کنید. همانطور که در بازسازی خانه استودیو زمان از نرم افزارهای مختلف استفاده می‌شود این ویژگی برای اکثریت بسیار مهم و کلیدی است.

نرم افزار 3dmax

راینو Rhino

این نرم افزار اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسعه داده شد و از همان موقع تاکنون یک نرم افزار کاربردی و کلیدی باقی مانده است. این نرم افزار یک مدل ساز سه بعدی قوی برای معماری، مهندسی، ساخت و سازه است. راینو توانایی تیم را برای اجرای فرم ساختمانی خلاقانه افزایش می‌دهد و به شدت برای سقف‌های آزاد، نماهای پارامتریک، اجزای تکراری، اشکال همه کاره یا سازه‌های پیچیده استفاده می‌شود. راینو یکی از بهترین ابزارها برای کشف و توسعه طیف گسترده‌ای از روش‌ها برای هر مرحله از فرآیند است. با راینو می‌توانید به راحتی مدل‌های سه بعدی بسازید و حتی نقشه‌ها و مدل‌های فیزیکی را اسکن کرده و وارد نرم افزار کنید. از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار می‌توان به ابزارهای ویرایش کامل و حرفه‌ای اشاره کرد.

 

مجموعه نرم افزارهای ادوبی برای معماری

نرم‌‌ افزارهای ادوبی مانند فتوشاپ، ایندیزاین و ایلاستریتور مجموعه‌ای هستند که باید در لپ تاپ هر طراح و معماری وجود داشته باشند. اگر چه این نرم افزارها به صورت تخصصی برای معماری طراحی نشده‌اند و البته حرفه‌ای هم نیستند، اما ویژگی‌های کاربردی دارند که سبب شده به صورت مکمل و در کنار هم گزینه بسیار خوبی باشند. این نرم افزارها بیشتر از بخش اصلی طراحی، برای ویرایش طرح‌ها و ارائه نهایی آن‌ها در بنرها و پوسترها یا بروشورها یا برای طرح‌های توجیهی کاربرد دارند و می‌توانند نمایه جذابی از کار شما را به نمایش بگذارند. برای شیت بندی حرفه‌ای و ترسیم دیاگرام‌ها هم می‌توانید روی این نرم افزارها حساب باز کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله بهترین نرم افزارهای معماری و مناسب برای طراحی معرفی شدند. البته به جز این موارد، نرم افزارهای متنوع دیگری هم وجود دارند. برای انتخاب بهترین مورد باید بیش از هرچیزی به حرفه و تخصص خود نگاه کنید و ببینید واقعا به کدام ویژگی‌های حرفه‌ای بیشتر نیاز دارید، ضمن این که در بسیاری از مواقع به عنوان یک معمار، نیاز دارید که روی چند نرم افزار به صورت مکمل تسلط داشته باشید تا بتوانید بهترین عملکرد را به نمایش بگذارید.

mentorx71402

mentorx71402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *