تاریخ انتشار: 03 خرداد 1403 |
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در زندگی دیجیتال امروزی اطلاعات و حفظ آن اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی هارد دیسک آسیب می‌بیند احتمالاً شما هم دچار استرس زیادی می‌شوید و فکر می‌کنید اطلاعات شما برای همیشه از دست رفته است. در این مقاله به آموزش بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده خواهیم پرداخت.

بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده

 

علائم خرابی هارد دیسک

یکی از سوالاتی که در مورد بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده برای ما پیش می‌آید این است که آیا هارد ما واقعاً خراب شده است یا خیر؟
در پاسخ به این سوال باید به موارد زیر توجه بیشتری داشته باشید و اگر این مشکلات ادامه داشت خیلی زود به یک متخصص مراجعه کنید.

  • صداهای عجیب در کامپیوتر
  • ارور عجیب در کامپیوتر
  • کاهش سرعت سیستم

صداهای عجیب در کامپیوتر

هارد دیسک1

هنگامی که هارد دیسک شما در حالت نرمال باشد، باید صدایی مشابه صدای چرخش و فعالیت مکانیکی داشته باشد. اما اگر صداهای غیرعادی مانند سر و صداهای کلیک یا تک تک شدن دیسک شنیده شود، احتمالاً هارد دیسک آسیب دیده است و باید به دنبال ریکاوری اطلاعات هارد دیسک خود باشید.

ارور‌های عجیب در کامپیوتر

سرعت کامپیوتر

اگر سیستم شما ارورهای مشکوک و متعددی را نشان دهد و در این ارورها به عدم دسترسی به هارد دیسک و اطلاعات آن اشاره کند، متاسفانه خبر بردی برای شما داریم! احتمالا هارد شما خراب شده است باید به دنبال بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده باشید.

کاهش سرعت سیستم

اگر به شکل ناگهانی در یک روز سرعت سیستم شما به شکل عجیبی کاهش پیدا کرد. ممکن است مجبور شوید به دلیل خرابی هارد به یک متخصص مراجعه کنید تا کامپیوتر شما را تعمیر کند یا هاردتان را تعویض کند.

برای ریکاوری اطلاعات هارد آسیب دیده باید چه‌کاری انجام دهیم؟

برای اینکه اطلاعات داخل هارد را بازگردانیم باید اول میزان خرابی هارد را بررسی کنیم. اینکه چه قطعاتی در چه حدی آسیب دیده است ممکن است کار سختی باشد، پس بعد از بررسی اولیه و چک کردن مواردی که در بالا ذکر شد، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به متخصص مراجعه کنید. متخصص بعد از بررسی تمامی موارد سخت‌افزاری و فنی، بهترین راه حل را برای بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده پیدا می‌کند. دقت داشته باشید، اگر اطلاعات داخل هارد دیسک خیلی برای شما مهم باشد لازم است حتما به یک متخصص حرفه‌ای مراجعه کنید. زیرا اگر فرد تخصص کمی در این قسمت داشته باشد، احتمال از دست رفتن همیشگی اطلاعات وجود خواهد داشت.

جراحی هارد دیسک برای بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده

هارد دیسک

شاید شنیدن این کلمات برای شما کمی عجیب باشد و خوب است بدانید جراحی هارد دیسک فرآیندی است که در آن تکنسین‌های حرفه‌ای با استفاده از ابزارها و تجهیزات خاص، به بازیابی اطلاعات از هارد دیسک آسیب دیده می‌پردازند. این فرآیند معمولاً در مواردی انجام می‌شود که هارد دیسک دچار مشکلات فیزیکی مانند سر و صداهای عجیب شده یا قطعات مکانیکی آسیب دیده است و نرم‌افزارها قادر به بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده نیستند.

استفاده از نرم‌افزار مخصوص ریکاوری اطلاعات هارد دیسک

مخصوص ریکاوری اطلاعات هارد دیسک

اگر اطلاعات هارد دیسک زیاد برای شما مهم نبود، می‌توانید راه حل‌هایی که در ادامه خواهیم گفت را انجام دهید. استفاده از نرم‌افزار برای بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده یک راه حل موثر و مقرون به صرفه است.

این نرم‌افزارها ابزارهای قدرتمندی هستند که به شما امکان بازیابی فایل‌ها، عکس‌ها، ویدئوها، اسناد و سایر اطلاعات موجود در هارد دیسک آسیب دیده را می‌دهند. ابتدا باید یکی از آن‌ها را روی سیستم خود نصب کنید. نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که برای این منظور قابل استفاده هستند، در اینجا بهترین نرم افزار ریکاوری هارد را به شما معرفی می‌کنیم که شاملEaseUS Data Recovery ، Stellar Data Recovery، Recoverit و TestDisk می‌شود.

اگر آسیب دیدگی هارد زیاد باشد احتمالاً موفق نشوید این نرم‌افزارها را روی آن نصب کنید. اما اگر موفق شدید بهتر است ابتدا برنامه را باز کنید و هارد دیسک آسیب دیده خود را با استفاده از نرم‌افزار اسکن کنید. این اسکن ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد، اما نرم‌افزار به دنبال فایل‌های حذف شده یا اطلاعات موجود در بخش‌های قابل دسترس هارد دیسک می‌گردد. پس از اسکن کامل هارد دیسک، نرم‌افزار نتایج خود را نمایش می‌دهد. این یک راه خوب برای ریکاوری هارد آسیب دیده است.

شما می‌توانید فایل‌های مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزار، آن‌ها را بازیابی کنید. پس از بازیابی کامل اطلاعات بهتر است خیلی سریع فایل‌های مورد نظر خود را به یک هارد دیسک جدید یا فلش مموری منتقل کنید.

توصیه‌های مهم در زمان خرابی هارد دیسک

هارد دیسک

در مواقعی که مطمئن شدید هارد دیسک خراب است ارتباط آن را با سیستم قطع کنید. همچنین اگر هارد داخل سیستم خراب شده است، هرگز سیستم را روشن نکنید. زیرا اگر سیستم شما مشکوک به خرابی هارد دیسک باشد، بهترین کار این است که به یک متخصص مراجعه کنید و به جای روش‌های ذکر شده کار را به یک متخصص واگذار کنید.

در این مواقع حتی روشن شدن سیستم هم می‌تواند برای همیشه اطلاعات هارد را پاک کند. فراموش نکنید که حتماً به یک متخصص ماهر مراجعه کنید تا درصد بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده را افزایش دهید.

سخن آخر

درست است که نرم افزارهایی برای بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده وجود دارد. اما در آخر توصیه ما مراجعه به متخصص ماهر خواهد بود. زیرا این کار نیاز به تجربه فنی بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است، اگر قصد خرید لپ تاپ داشته باشید می‌توانید این خرید را از فروشگاه پلازا دیجیتال انجام دهید تا از خدمات پس از فروش ما نیز استفاده کنید. همکاران ما در بخش گارانتی پلازا سرویس، مشکلات سیستم شما را به بهترین شکل و در کمترین زمان حل می‌کنند.

آیا نرم‌افزارهای معرفی شده، برای هاردهای سالمی که اطلاعاتشان پاک شده هم کاربرد دارند؟

بله همه نرم‌افزارهای ذکر شده برای بازیابی اطلاعات هارد سالم هم قابل استفاده هستند.

آیا خودمان هم می‌توانیم جراحی هارد دیسک برای بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده را انجام دهیم؟

خیر! این‌کار نیاز به تخصص بسیار زیادی دارد و شاید یک متخصص معمولی هم نتواند این کار را به خوبی انجام دهد. در این صورت احتمال از دست رفتن اطلاعات برای همیشه وجود خواهد داشت.

آبتین کمالی

عصر آگاهی، زمانی است که دانش و اطلاعات، چون بارانی بی‌انتها، زمین خشک واقعیت را به گلستانی از امکانات و توسعه تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *