تاریخ انتشار: 02 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

امروزه گوشی‌ موبایل هوشمند به عنوان یکی از نیازهای اساسی و مهم کاربران شناخته می‌شوند که لازم است به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، اما تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که با مشکلاتی همانند عدم شارژ شدن دستگاه مواجه شوید؟ در حقیقت گوشی‌های موبایل ممکن است به دلایل گوناگون شارژ نشوند که این مسئله می‌تواند باعث ایجاد نارضایتی و مشکلات زیادی شود. در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های بررسی علت شارژ نشدن گوشی‌های موبایل را به شما آموزش دهیم تا بتوانید نتیجه‌گیری صحیح و خوبی داشته باشید.

مهمترین دلایل شارژ نشدن گوشی

phone not charging 3

1: استفاده از شارژر نامناسب

در صورتی که از شارژر نامناسب برای شارژ مجدد دستگاه استفاده می‌کنید، امکان دارد گوشی شما با سرعت بسیار پایین شارژ شود. علت این مسئله را باید در زمان تولید آداپتور و کابل و گوشی‌های موبایل عنوان کرد. در حقیقت شارژرها به گونه‌ای تولید شده‌اند که میزان جریان برق مناسب با هر گوشی را ارائه کنند و توجه به این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از طرف دیگر تمام آداپتورها برای ارائه برق موردنیاز گوشی‌ها در یک رتبه‌بندی قرار نخواهند گرفت.

به عنوان مثال، امکان دارد دستگاهی را خریداری کنید که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، اما در حال استفاده از آداپتوری هستید که بسیار سریع نیست. برای رفع این مشکل باید از یک شارژر استاندارد برای شارژ گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم نخستین مورد از دلایل شارژ نشدن گوشی موبایل خود را پیرامون آداپتور و نامناسب بودن آن جستجو کنید.

2: وجود داشتن کثیفی یا خاک در پورت شارژ

phone not charging

در صورتی که گوشی هوشمند شما در جیب قرار داشته باشد، احتمالا به دلیل غبار یا پرز دچار مشکلاتی می‌شود که می‌تواند وارد پورت شارژ شود. کلیه مواد محبوس شده در پورت شارژ می‌تواند مانع از شارژ شدن دستگاه شده و این مسئله می‌تواند منجر به بروز دردسرهای زیادی شود. شما می‌توانید از ذره‌بین و چراغ قوه برای تشخیص وجود آلودگی در پورت شارژ گوشی خود استفاده کنید. کافی است به داخل پورت شارژ نگاه کرده و در صورت یافتن ذرات، آن‌ها را بردارید.

شما می‌توانید با استفاده از یک خلال دندان، یک برس آنتی استاتیک و یک مسواک نرم، انسدادهای صورت گرفته در پورت شارژ را شناسایی کرده و بازگشایی کنید. از طرف دیگر ما توصیه می‌کنیم استفاده از سنجاق یا هر چیز فلزی برای پاکسازی پورت شارژ را توصیه نخواهیم کرد. انجام این کار می‌تواند اتصال را کوتاه‌تر کرده و در نهایت باعث خرابی گوشی شود. پس از تمیز کردن گوشی، وضعیت شارژ مجدد را آزمایش کنید. در صورتی که مجددا شارژ گوشی انجام نشد، احتمالا شاهد آسیب‌دیدگی پورت شارژ هستیم.

3: کابل، آداپتور یا پریز برق خراب دارید؟

کابل شارژ آسیب دیده را باید یکی از رایج‌ترین دلایل بروز مشکلات مربوط به شارژ نشدن دستگاه عنوان کرد. راه‌های زیادی وجود دارد که کابل‌ها آسیب ببینند یا سیم‌ها در معرض خرابی یا شکستگی قرار داشته باشند. با این حال، بریدگی یا خمیدگی را باید یکی از رایج‌ترین دلایل آسیب دیدن کابل‌ها به حساب آورد که می‌تواند مانع از شارژ موثر باتری توسط آداپتور شود.

همچنین کابل قدیمی ممکن است برای گوشی شما مناسب و کارآمد نباشد. در صورتی که سال‌ها است صاحب گوشی هستید، کابلی که از آن برای شارژ گوشی استفاده می‌کنید دچار آسیب‌های زیادی شده است. گاهی وقت‌ها ممکن است گوشی‌های هوشمند از شارژ بی سیم پشتیبانی کنند و شما باید این مسئله را درک کنید. شما می‌توانید گوشی را به  شارژر بیسیم متصل کرده و وضعیت شارژ شدن یا شارژ نشدن دستگاه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. اگر با این شرایط شاهد شارژ شدن زودهنگام بودید، بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مشکل از کابل شارژ یا آداپتور دیواری است.

از طرف دیگر باید بدانید منبع تغذیه ضعیف می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. به عنوان مثال، درگاه‌های USB موجود در لپ تاپ‌ها منبع ضعیف انرژی هستند و اتصال داشتن به آداپتورهای دیواری می‌تواند باعث رفع مشکل شود. به جز شارژر های نامبرده نسل جدید از شارژرها شارژرهای وایرلس هستند. که در بلاگ شارژر وایرلس چیست ؟ به طور کامل راجع به آن توضیح داده شده است.

4: خرابی ناشی از درون آب افتادن دستگاه

phone not charging 4

آسیب‌دیدگی گوشی ناشی از آب می‌تواند یکی از دلایل بروز مشکلات مربوط به شارژ نشدن گوشی شود. برخی از مدل‌ها همانند آیفون ایکس آر می‌توانند رطوبت را به سادگی تشخیص دهند. هنگامی که پورت شارژ خیس شده است، بسیاری از گوشی‌های هوشمند نماد قطره آب را نمایش خواهند داد که نشان‌دهنده وضعیت رطوبت دستگاه است.

برای رفع مشکل رطوبت، توصیه می‌کنیم از روش‌های مختلف برای انجام کار استفاده کنید. شما می‌توانید با انجام کارهایی همانند قرار دادن گوشی در سطل برنج، باعث خشک شدن گوشی و کاهش میزان رطوبت شوید. در صورتی که نفوذ آب به درون گوشی شدیدتر باشد، باید دستگاه را خاموش کرده و در برابر فن قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود.

5: خرابی باتری را بررسی کنید

وضعیت باتری گوشی شما تعیین می‌کند که آیا شارژ انجام می‌شود یا خیر. با افزایش سن باتری‌ها، توانایی شارژ کامل باتری‌ها از بین خواهد رفت. جالب است بدانید اگر باتری به صورت کامل از بین رفته باشد، دیگر دستگاه تحت هیچ شرایطی روشن نمی‌شود. خوشبختانه اگر فکر می‌کنید باتری شما در حال اتمام است، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید سلامت باتری خود را در اندروید و iOS مورد بررسی قرار دهید. این امکان وجود دارد باتری دستگاه بیشتر از حد معمول و با سرعت زایدی تخلیه شود که توجه به این مسئله ضروری است. همچنین شما باید به داغ شدن گوشی هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

برخی از باتری‌های معیوب به راحتی قابل تشخیص هستند، چرا که برآمدگی خاص خواهند داشت و به سادگی باعث جلب توجه کاربران می‌شوند. در صورتی که دارای یک گوشی هستید که باتری قابل جابه‌جایی دارد، می‌توانید یک باتری جدید تهیه کرده و باتری خراب را جایگزین کنید. با این حال، بسیاری از جدیدترین گوشی‌های هوشمند دارای باتری‌های غیرقابل تعویض هستند و این امکان وجود دارد شما برای انجام کار مجبور باشید به مراکز تعمیر مجاز مراجعه کنید.

6: آپدیت دستگاه را بررسی کنید

phone not charging 1

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند مانع از شارژ شدن گوشی شود، آپدیت و مسائل مربوط به به‌روزرسانی است. شما باید این مسئله را به عنوان یکی از موارد مهم مدنظر قرار دهید. توجه داشته باشید شما می‌توانید از طریق تنظیمات وارد بخش به‌روزرسانی‌ها شده و آپدیت را بررسی کنید. در صورتی که گوشی هوشمندتان شارژ نمی‌شود و همه موارد را بررسی کرده‌اید، توصیه می‌کنیم وضعیت آپدیت گوشی را بررسی کنید. گاهی وقت‌ها آپدیت نشدن گوشی موبایل می‌تواند دلیل بروز مشکلات بسیار زیادی باشد که برای کاربران رخ داده است.

7: سلامت برنامه‌های گوشی را بررسی کنید

یکی دیگر از موارد مهمی که باید مدنظر قرار دهید، این است که نسبت به سلامت برنامه‌های موجود در گوشی اطمینان حاصل کنید. همانطور که می‌دانید، گاهی وقت‌ها ممکن است وجود داشتن یک برنامه معیوب در گوشی موبایل باعث بروز مشکلات و دردسرهای زیادی شود که یکی از این موارد را می‌توان شارژ نشدن گوشی هوشمند عنوان کرد. در صورتی که قصد دارید وضعیت مربوط به شارژ نشدن گوشی موبایل را مدنظر قرار دهید، باید بدانید ابتدا باید برنامه‌های نصب شده را ارزیابی کنید. همانطور که می‌دانید، برخی برنامه‌ها ممکن است به تازگی نصب شده باشند و بعد از آن چنین مشکلی در گوشی رخ داده باشد که به سادگی می‌توان متوجه شد برنامه‌ موردنظر باعث بروز این مشکل شده است.

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند برای گوشی‌های موبایل اتفاق بیفتد، عدم دریافت شارژ از سوی گوشی است. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در میان آن‌ها می‌توان به خرابی آداپتور، سوکت شارژ یا سایر موارد اشاره کرد. شما می‌توانید به سادگی عیب‌یابی را با نکات و روش‌های ذکرشده انجام دهید تا در کوتاه‌مدت بتوانید خطای موردنظر را رفع کنید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا خرابی سوکت شارژ می‌تواند روی سرعت شارژ تاثیرگذار باشد؟

بله؛ شما باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید. عدم دریافت شارژ صحیح از سوی گوشی می‌تواند به دلیل بروز مشکلات زیاد باشد که یکی از آن‌ها خرابی سوکت شارژ است.

آیا نوع آداپتور در شارژ نشدن گوشی تاثیر دارد؟

بله؛ گاهی وقت‌ها ممکن است شما از آداپتورهایی برای شارژ گوشی خود استفاده کنید که اصلا مناسب نیستند. این مسئله چیزی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. شما باید آداپتور مناسب گوشی را خریداری کرده و از آن برای شارژ مجدد دستگاه استفاده کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *