تاریخ انتشار: 04 دی 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از مشکلاتی که کاربران گوشی‌های اندروید ممکن است تجربه کنند، پایین آمدن سرعت دستگاه است. با این که بروز چنین مشکلی در گوشی‌های اندروید دور از ذهن نیست، اما این که تا چه اندازه می‌توانید با خطای موردنظر تطبیق پیدا کنید، اهمیت دارد. کاهش سرعت گوشی‌های اندروید می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد و با شناسایی برخی از آن‌ها می‌توانید شرایط پایدار را برای خود رقم بزنید. به عنوان مثال، برخی از برنامه‌ها می‌توانند باعث کاهش سرعت گوشی‌های اندروید شوند که این مسئله روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار است. اگر قصد دارید با برنامه‌هایی که موجب کاهش سرعت دستگاه می‌شوند، آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. شما می‌توانید با شناسایی برنامه‌های تاثیرگذار روی کاهش سرعت دستگاه شرایط ایده‌آل و خوبی را برای خود رقم بزنید.

وضعیت برنامه‌های نصب شده پیش فرض در گوشی اندروید

speed up mobile 11

زمانی که برای نخستین بار اقدام به خرید گوشی موبایل اندروید کنید، خواهید دید تعدادی برنامه نصب شده به صورت پیش فرض روی آن قرار دارند که هر کدام می‌توانند روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار باشند. معمولا برنامه‌های نصب شده پیش فرض روی گوشی‌های اندروید را به عنوان BloatWare شناخته می‌شوند که نه تنها مفید نیستند، بلکه باعث بروز مشکلات زیادی خواهند شد.

در حالی که تعدادی از این برنامه‌ها را نمی‌توان به سادگی حذف کرد، اما بسیاری از آن‌ها امکان حذف شدن را دارند. حذف نصب این برنامه‌های غیر ضروری می‌تواند باعث آزادسازی فضای ذخیره‌سازی شده و به اجرای سریع‌تر آن کمک می‌کند. بسیاری از این برنامه‌ها در پس زمینه اجرا می‌شوند، حتی اگر بیشتر آن‌ها را مورد استفاده قرار ندهید؛ بنابراین حذف برخی موارد می‌تواند سرعت عمل دستگاه را تا حد زیادی افزایش دهد و بدین ترتیب، شرایط ایده‌آل و خوبی برای شما رقم خواهد خورد.

شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان

با این که شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام رسان ممکن است برخی از برنامه‌های مورد علاقه ما باشند، اما باید بدانید در کاهش سرعت گوشی‌ها تاثیر مستقیم دارند و به عنوان نخستین مظنون شناخته می‌شوند. اسنپ چت ممکن است یکی از بدترین‌ها باشد، چرا که به صورت دائم در حال اجرا بوده تا وضعیت موقعیت مکانی کاربران را تشخیص دهد.

فیسبوک یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی بوده که می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش سرعت دستگاه داشته باشد. این برنامه تمایل زیادی به اجرا در پس زمینه دارد و باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود که یکی از آن‌ها کاهش سرعت است. در صورتی که مسنجر را نصب کرده‌اید، باید بدانید این مورد یکی از اپلیکیشن‌هایی است که می‌تواند موجب کاهش سرعت اسمارتفون شود.

البته اینستاگرام متعلق به فیسبوک بوده و یکی دیگر از برنامه‌هایی است که علاقه‌مند به دسترسی به موقعیت مکانی کاربران است. به نظر نمی‌رسد توییتر به اندازه اسنپ چت در گوشی شما مزاحم یا سختگیرانه باشد، اما در مجموع باید این مسئله را مدنظر قرار دهید.

برنامه‌های پاک‌سازی

speed up mobile

آیا تاکنون به برنامه‌های پاک‌سازی که وعده محافظت از دستگاه شما را در برابر بدافزار می‌دهند، توجه کرده‌اید؟ با این که وعده این برنامه‌ها عملکردی بی‌نظیر است، اما در حقیقت شرایط به گونه‌ای دیگر بوده و می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلف زیادی شود. این برنامه‌ها می‌توانند منابع سیستم را درگیر کرده و در نتیجه باعث کاهش سرعت عملکرد دستگاه شوند. برخی از برنامه‌های پاک‌سازی حتی به عنوان بدترین بدافزاری شناخته می‌شوند که می‌توانید روی دستگاه خود نصب کنید. بنابراین فریب چنین برنامه‌هایی را نخورید، حتی اگر امتیازهای بسیار زیادی را کسب کرده باشند.

به عنوان مثال، Clean Master یکی از برنامه‌های پاک‌سازی بوده که ممکن است شما هم روی دستگاه خود نصب کرده باشید. این برنامه پاک‌سازی شرایط و عملکرد دستگاه را زیر سوال برده و می‌تواند باعث بروز آسیب‌های گوناگون شود. این برنامه می‌تواند اطلاعات شخصی کاربران را سرقت برده و از آن برای منافع خود استفاده کند. جالب است بدانید که این برنامه را می‌توان از گوگل پلی دانلود کرد و کاربران فکر می‌کنند اگر هر برنامه‌ای در گوگل پلی قرار داشته باشد، ایمن است، اما در واقعیت اینطور نبوده و ممکن است دچار مشکلات زیادی شوید.

مقاله مشابه: آموزش نصب اندروید 14 در گوشی‌هایی که از آن پشتیبانی نمی‌کنند!

بازی‌های موبایل

speed up mobile 1

برخی بازی‌های موبایل اگر حجم کمی داشته باشند، نمی‌توانند روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار باشند. از طرف دیگر سایر بازی‌ها می‌توانند منابع سیستم را درگیر کرده و در نتیجه باعث بروز مشکلات زیادی شود. شما باید به بازی‌هایی که روی گوشی اندروید خود نصب می‌کنید، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در صورتی که بازی‌هایی با حجم بالا روی دستگاه نصب هستند و شما از آن‌ها هیچگونه استفاده‌ای نمی‌کنید، می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و حذف کنید. با حذف این بازی‌ها شرایط ایده‌آل و خوبی برای شما رقم خواهد خورد که می‌تواند مانع از بروز هرگونه دردسر شود.  البته گاهی وقت‌ها ممکن است شما علاقه‌مند به نصب بازی‌هایی با حجم پایین باشید که خب، آن‌ها نمی‌توانند منابع سیستم را درگیر کنند و در نتیجه مانع از بروز مشکلات مختلف خواهند شد.

خواندن این مطلب شاید برای شما مفید باشد: آموزش بک آپ گرفتن از آیفون

کدام برنامه‌ها باعث کاهش سرعت گوشی اندروید شده‌اند؟

حتی اگر برخی از برنامه‌ها رایج‌ترین مقصرها در ایجاد سرعت پایین گوشی اندروید باشند، اما مهم است بدانید چگونه باید آن‌ها را شناسایی کنید. شما باید بدانید برخی از بخش‌های دستگاه وجود دارند که می‌توانند به شما در شناسایی برنامه‌ها کمک ویژه‌ای کنند.

بررسی برنامه‌های فعال در پس زمینه سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ به سادگی می‌توانند برنامه‌هایی که همیشه در حال اجرا هستند را شناسایی و علامت‌گذاری کنند. ابتدا وارد تنظیمات شده و از بخش باتری وارد بخش برنامه‌های فعال در پس زمینه شوید. در این قسمت می‌توانید ببینید چه تعداد اپلیکیشن در حالت خواب (Sleep)، خواب عمیق (Deep Sleeping) و هرگز خواب نیستند (Never Sleeping) قرار دارند.

در حقیقت برنامه‌هایی که در حال خواب هستند (Sleeping) فقط گاهی وقت‌ها و در شرایط خاص در پس زمینه اجرا می‌شوند. در عین حال برنامه‌هایی که در خواب عمیق قرار دارند، هیچ وقت در پس زمینه اجرا نخواهند شد، مگر این که شما آن‌ها را اجرا کنید.

همچنین برنامه‌هایی که هیچ وقت خواب نیستند به صورت مرتب در پس زمینه اجرا شده و منابع را درگیر می‌کنند؛ این برنامه‌ها مقصر اصلی کاهش سرعت اسمارتفون اندروید شما خواهند بود. شما باید نام این برنامه‌ها را به خاطر داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز آن‌ها را به صورت کامل از بخش برنامه‌های دستگاه از بین ببرید.

بررسی حافظه ذخیره‌سازی در گوشی‌های اندروید

speed up mobile 21

شما می‌توانید تنظیمات حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی داخلی گوشی هوشمند خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. برای بررسی این مورد باید وارد بخش باتری شوید و در ادامه حافظه را انتخاب کنید. زمانی که به سمت پایین صفحه بروید، خواهید دید که اطلاعات کامل و منحصر به فردی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

شما می‌توانید برنامه‌ها (Apps) را از منوی حافظه انتخاب کرده تا بتوانید تمام برنامه‌های خود را مشاهده کنید. سپس اگر برنامه‌ای را انتخاب کنید، می‌توانید mobile Data را انتخاب کرده تا ببینید چه مقدار از داده‌های پس زمینه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در صورت تمایل می‌توانید داده‌های پس زمینه را غیر فعال کنید.

سخن آخر

اندروید را باید به عنوان یکی از پلتفرم‌های پرکاربرد کاربران معرفی کرد که طرفداران زیادی دارد. شرکت‌های زیادی گوشی‌های موبایل خود را مبتنی بر این سیستم عامل محبوب تولید و عرضه می‌کنند، اما این امکان وجود دارد شما با کاهش سرعت دستگاه پس از مدتی استفاده مواجه شوید که دلایل خاص خود را دارد. در حقیقت شما ممکن است به صورت ناخواسته باعث بروز این ضعف شوید که البته می‌توانید آن را به سادگی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. در این مقاله سعی شد به صورت کامل علت کاهش سرعت اندروید را به شما معرفی کرده و روش‌های افزایش سرعت آن را اعلام کنیم. در صورتی که شما با دلایل بیشتری پیرامون کاهش سرعت اندروید آشنا هستید، خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما اشتراک‌گذاری کنید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا نصب برنامه‌های سنگین می‌تواند روی عملکرد دستگاه تاثیرگذار باشد؟

بله؛ در صورتی که بتوانید مانع از نصب برنامه‌های سنگین شوید، قطعا سرعت دستگاه را در بالاترین حد خود خواهید دید و در صورتی که برنامه‌های سنگین را نصب نکنید، بدین ترتیب شرایط دستگاه در حالت پایدار قرار خواهد داشت.

آیا امکان حذف برنامه‌های پیش فرض وجود دارد؟

گاهی وقت‌ها ما کاربران به برنامه‌های پیش فرض دستگاه نیازی نداریم و آن‌ها به عنوان یک مزاحم شناخته می‌شوند. در صورتی که قصد دارید سرعت دستگاه خود را که مبتنی بر پلتفرم اندروید است، کاهش دهید، توصیه می‌کنیم ابتدا برنامه‌های اضافی دستگاه خود را حتی اگر در میان برنامه‌های پیش فرض قرار داشته باشد، شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کنید. با این کار می‌توانید سرعت بسیار زیادی را به دستگاه خود هدیه کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *