تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 16 دقیقه

South Park همیشه به عنوان یکی از جسورترین و بی‌پرواترین سریال‌های انیمیشنی تاریخ تلویزیون شناخته شده و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. حال با عرضه بازی South Park: Snow Day! که توسط استودیوی Question ساخته شده، طرفداران منتظرند ببینند آیا این بازی هم می‌تواند روح این سریال محبوب را حفظ کند یا خیر. به همین دلیل به بررسی بازی South Park: Snow Day پرداختیم.

بررسی بازی South Park: Snow Day

بررسی بازی South Park: Snow Day ؛ داستان1 6

در ابتدای بررسی بازی South Park: Snow Day باید به داستان بازی اشاره کنیم. بازی South Park: Snow Day! داستانی ساده اما سرگرم‌کننده دارد. بچه‌ها در یک روز برفی مدرسه تعطیل می‌شود و آن‌ها تصمیم می‌گیرند با تخیلات خود، نقش‌آفرینی کنند. اریک کارتمن نقش یک پادشاه جبار را بازی می‌کند و بقیه باید با او مبارزه کنند. تا اینجای داستان ساده به نظر می‌رسد، اما روند داستان با پیچش‌ها و شوخی‌های غیرمنتظره، مسیر جذابی را طی می‌کند که می‌تواند طرفداران سریال را راضی نگه دارد.

با این حال، برخلاف دو قسمت قبلی، شاهد صحنه‌های بسیار تکان‌دهنده و یا روایت عمیقی در بازی نیستیم. بازی سعی کرده تا حد امکان با روح سریال وفادار بماند، اما انگار کمی محافظه‌کارانه‌تر عمل کرده است. علاوه بر این، شخصیت‌های فرعی سریال حضور کمرنگی در داستان دارند و بیشتر تمرکز بر چهار شخصیت اصلی است. با این وجود نمی‌توان گفت که داستان بازی ضعیف است، بلکه کیفیت آن در حد یک بازی اکشن معمولی و سرگرم‌کننده است که البته برای طرفداران سرسخت سریال، کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

2 5

اما خوشبختانه شوخی‌های داستانی همچنان نقطه قوت بازی هستند. هر چند که شاهد شوخی‌های بسیار بی‌پروا و یا صحنه‌های شوکه‌کننده قسمت‌های پیشین نیستیم، اما بازی سعی کرده حال و هوای طنز سیاه سریال را حفظ کند. کارتمن همچنان شخصیت منفور و در عین حال طنازی است که دائما سعی می‌کند دوستانش را فریب دهد. جمله‌های طعنه‌آمیز او به مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم کاملا در بازی حفظ شده‌اند.

در مجموع داستان بازی South Park: Snow Day! اگرچه عمق و غنای لازم را ندارد، اما با حفظ شخصیت‌پردازی مناسب و دیالوگ‌های سرگرم‌کننده، می‌تواند طرفداران سریال را تا حدی راضی نگه دارد. البته انتظار نداشته باشید که با بازی به یادماندنی مثل شماره‌های قبلی سروکار داشته باشید، اما همچنان می‌توانید یک تجربه طنز و سرگرم‌کننده را با این بازی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی بازی Alan Wake 2: جذاب اما کمی ترسناک!

گیم‌پلی و مکانیک‌های بازی South Park: Snow Day

3 5

موضوع بعدی که در بررسی بازی South Park: Snow Day باید بگوییم، گیم پلی است.

بازی South Park: Snow Day! برخلاف دو شماره قبلی که در سبک نقش‌آفرینی بودند، این بار به سراغ سبک اکشن هک اند اسلش رفته است. در این بازی شما کنترل یکی از شخصیت‌های اصلی سریال یعنی اریک کارتمن، کایل، استن یا کنی را بر عهده می‌گیرید و در مبارزات تن به تن با انبوه دشمنان شرکت می‌کنید. گیم‌پلی بازی بسیار ساده و روان است و بیشتر تمرکز آن بر روی مبارزات سریع و پرهیجان است تا المان‌های نقش‌آفرینی.

در بازی سه نوع سلاح اصلی وجود دارد: تبرزین، شمشیر و سپر و خنجرهای دوقلو. هر کدام از این سلاح‌ها سبک مبارزه منحصر به فردی دارند، اما در کل تفاوت چندانی در گیم‌پلی ایجاد نمی‌کنند. علاوه بر این‌ها سه سلاح از راه دور هم در اختیار شماست که عبارتند از: کمان، عصای جادویی و چوب دستی. استفاده از این سلاح‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا از راه دور به دشمنان حمله کنید، هر چند که قدرت تخریب آنها کمتر است. با پیشروی در بازی و کسب تجربه، می‌توانید سلاح‌های خود را ارتقا دهید و حملات پرقدرت‌تری را انجام دهید.

یکی از مکانیک‌های جالب و البته عجیب بازی، سیستم کارت‌ها است. در طول مراحل با شکست دشمنان، کارت‌های مختلفی جمع‌آوری می‌کنید که هر کدام تاثیرات متفاوتی بر روی شخصیت شما دارند. برخی از آنها قدرت حمله شما را افزایش می‌دهند، برخی دیگر دفاع شما را بالا می‌برند و بعضی هم توانایی‌های ویژه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهند؛ مثلا کارتی که به شما اجازه می‌دهد برای مدتی نامرئی شوید یا حملات دشمنان را دفع کنید. البته دشمنان هم گاهی از این کارت‌های ویژه استفاده می‌کنند و این موضوع کار را برای شما سخت‌تر می‌کند.

4 3

اما مشکل اینجاست که سیستم کارت‌ها آنقدر که باید در بازی گسترش پیدا نکرده و تاثیر چندانی در روند مبارزات ندارد. علاوه بر این، هر مرحله بازی نهایتا یک ساعت طول می‌کشد و پس از اتمام آن، همه کارت‌های جمع‌آوری شده از بین می‌روند. این یعنی شما نمی‌توانید یک دست کارت قدرتمند بسازید و برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. شاید اگر بازی المان‌های نقش‌آفرینی را بیشتر در خود گسترش می‌داد و اجازه جمع‌آوری و نگهداری کارت‌ها در طول کل بازی را می‌داد، تاثیرگذاری این مکانیک افزایش پیدا می‌کرد.

در کل مبارزات بازی علی‌رغم برخی مشکلات، تجربه سرگرم‌کننده‌ای را رقم می‌زنند. کنترل شخصیت‌ها آسان است و حملات از تنوع خوبی برخوردار هستند. همچنین طراحی مراحل هم از گوناگونی مناسبی برخوردار است و هر کدام چالش‌های مختص به خود را دارند. برای مثال در یکی از مراحل شما باید شهردار را از انبوه دشمنان محافظت کنید و یا در مرحله‌ای دیگر باید تعداد مشخصی از دشمنان را در زمانی محدود شکست دهید. همین موارد باعث می‌شود مبارزات بازی یکنواخت نشوند.

اما بزرگ‌ترین ضعف گیم‌پلی بازی، نبود مبارزات باس متنوع و به‌یادماندنی است. سازندگان خلاقیت چندانی در طراحی باس‌فایت‌ها به خرج نداده‌اند و اکثر آنها بسیار شبیه به هم هستند. در واقع بعد از مبارزه با چند باس، دیگر کاملا الگوی مبارزه با آنها را می‌دانید و هیجان اولیه از بین می‌رود. حتی مبارزه با باس نهایی بازی هم که اتفاقا کارتمن است، آنقدرها جذاب از آب در نیامده و خیلی زود تمام می‌شود.

اما یکی از بخش‌های جذاب گیم‌پلی، امکان مبارزه به صورت چند نفره است. شما می‌توانید به صورت آنلاین با دوستان خود همراه شوید و مراحل را با همکاری یکدیگر پشت سر بگذارید. وجود این حالت تا حد زیادی از یکنواختی مراحل می‌کاهد و هیجان مضاعفی به بازی می‌دهد. مخصوصا که وقتی با دوستانتان بازی می‌کنید، فضای شوخ‌طبعی و رفاقت سریال به خوبی به بازی منتقل می‌شود و از گیم‌پلی لذت بیشتری خواهید برد.

بازی South Park: Snow Day! از نظر گیم‌پلی تجربه سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد، اما ضعف‌های آن هم کاملا مشهود هستند. اگر سازندگان روی مکانیک کارت‌ها و مبارزات باس بیشتر وقت می‌گذاشتند و آنها را منحصر به فرد می‌کردند، قطعا با یک بازی به‌مراتب بهتر طرف بودیم. با این وجود، گیم‌پلی سریع، مبارزات پرهیجان و امکان تجربه به صورت چند نفره از نقاط قوت این بازی هستند که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی بازی No Rest For the Wicked: محصول جدید سازندگان سری Ori

گرافیک، صداگذاری و موسیقی بازی South Park: Snow Day

5 2

یکی از قسمت‌های جذاب بررسی بازی South Park: Snow Day می‌تواند قسمت گرافیک باشد.

بازی South Park: Snow Day! از نظر گرافیکی پیشرفت قابل توجهی نسبت به دو شماره قبلی داشته است. محیط‌های بازی با جزئیات بیشتر و بافت‌های باکیفیت‌تری خلق شده‌اند و نورپردازی مناسب فضای زمستانی بازی، جلوه‌های بصری جذابی را خلق کرده است. کاراکترها نیز طراحی کاملا کارتونی دارند و سبک گرافیکی بازی به خوبی با سریال اصلی مطابقت دارد. حرکات کاراکترها روان و بامزه هستند و حالت چهره آنها در شرایط مختلف به خوبی حس موردنظر را منتقل می‌کند.

اما مشخص است که سازندگان بودجه و وقت زیادی را صرف جلوه‌های بصری بازی نکرده‌اند. برخی محیط‌ها تکراری به نظر می‌رسند و از تنوع کافی برخوردار نیستند. مخصوصا فضای شهر ساوت پارک که بخش مهمی از سریال در آن جریان دارد، آنقدر که باید در بازی پررنگ نیست و جزئیات آن کمتر از حد انتظار است. همچنین بازی فاقد صحنه‌های میان‌پرده چشمگیر است و کات‌سین‌های داستانی هم کیفیت چندان بالایی ندارند. در واقع کیفیت کلی گرافیک بازی در حد یک بازی میان‌رده است و توقعات را خیلی بالاتر نمی‌برد.

اما یکی از بزرگترین نقاط قوت فنی بازی، صداگذاری فوق‌العاده آن است. خوشبختانه صداپیشگان اصلی سریال یعنی ترای پارکر و مت استون برای ایفای نقش‌های کارتمن، استن، کایل و کنی به بازی بازگشته‌اند و دوبله آنها همان کیفیت و انرژی سریال را دارد. تک‌تک دیالوگ‌ها با حس و حال مناسب اجرا شده‌اند و شوخ‌طبعی شخصیت‌ها را به خوبی منتقل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود غوطه‌وری مخاطب در دنیای بازی افزایش پیدا کند و حس کند که واقعا در حال تجربه یک اپیزود از سریال محبوبش است.

موسیقی متن بازی هم اگرچه شاهکار نیست، اما وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. قطعات موسیقی حال و هوای سرگرم‌کننده بازی را تداعی می‌کنند و در برخی مراحل مهیج شدت می‌گیرند. البته جای خالی قطعات موسیقی به‌یادماندنی کاملا احساس می‌شود و ای کاش سازندگان وقت بیشتری را صرف موسیقی بازی می‌کردند. اما به هر حال در مجموع موسیقی‌های بازی هماهنگی مناسبی با گیم‌پلی و روند داستانی دارند و تجربه را دلپذیرتر می‌کنند.

بازی South Park: Snow Day! از نظر فنی عملکرد خوبی دارد، اما در برخی زمینه‌ها می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. گرافیک بازی اگرچه نسبت به شماره‌های قبلی پیشرفت داشته، اما همچنان در حد یک بازی بزرگ و AAA نیست. طراحی برخی محیط‌ها تکراری است و جزئیات آنها کمتر از حد انتظار است. اما در مقابل صداگذاری و دوبله فوق‌العاده بازی یکی از بزرگترین نقاط قوت فنی آن است که غوطه‌وری مخاطب در دنیای بازی را دو چندان می‌کند. موسیقی هم اگرچه چندان به‌یادماندنی نیست، اما هماهنگی مناسبی با فضای بازی دارد. پس در مجموع بازی از نظر فنی تجربه رضایت‌بخشی به مخاطب می‌دهد؛ اما انتظار معجزه نداشته باشید.

محتوای طنز و بزرگسال بازی South Park: Snow Day

6 2

یکی از مهمترین دلایلی که طرفداران به سراغ بازی‌های South Park می‌روند، انتظار تجربه کردن شوخی‌های جسورانه و موقعیت‌های عجیب و غریبی است که در سریال اصلی می‌بینند. متأسفانه بازی South Park: Snow Day! در این زمینه عملکرد ضعیفی دارد و تیزی و بی‌پروایی سریال را ندارد. در طول بازی منتظر صحنه‌های شوکه‌کننده یا لحظات به‌شدت خنده‌دار نباشید، زیرا آن‌ها را پیدا نخواهید کرد.

بازی محتوای طنز خود را بیشتر به دیالوگ‌های شخصیت‌ها محدود کرده است. شوخی‌های کلامی بازی سرگرم‌کننده هستند و گاهی خنده را روی لب‌های شما می‌آورند؛ اما تأثیرگذاری آن‌ها به پای سریال نمی‌رسد. برای مثال، کارتمن در مراحل مختلف طعنه‌های سیاسی و اجتماعی‌اش را به زبان می‌آورد، اما گزندگی و صراحت کلام او مانند سریال نیست. انگار سازندگان می‌ترسیده‌اند پا را از گلیم خود فراتر بگذارند و بازی را بیش از حد در دسته بزرگسالان قرار دهند.

جالب است بدانید که South Park: Snow Day! در مقایسه با دو شماره قبلی خود هم بسیار مؤدب‌تر و محتاط‌تر عمل کرده است. در دو بازی The Stick of Truth و The Fractured But Whole ما صحنه‌های به‌یادماندنی فراوانی داشتیم که جسارت خود را در پرداختن به مضامین بزرگسالانه و شوخی‌های صریح به رخ می‌کشیدند، اما این‌بار سازندگان ترجیح داده‌اند در محدوده امن بمانند و مخاطب را با موقعیت‌های خارج از عرف غافلگیر نکنند.

8 1

البته این بدان معنا نیست که بازی South Park: Snow Day کاملا فاقد شوخی‌های بزرگسالانه است. برای مثال شاهد صحنه‌هایی هستیم که شخصیت‌ها به یکدیگر فحش می‌دهند یا حرکات موهن انجام می‌دهند. اما در مقایسه با سریال اصلی و حتی بازی‌های قبلی، این محتوا بسیار ملایم‌تر است و حس می‌کنید سازندگان عقب‌نشینی کرده‌اند. حتی میزان خشونت بازی هم چندان بالا نیست و صحنه‌های منزجرکننده خونین در آن نمی‌بینیم. همه این‌ها نشان می‌دهد که سازندگان ترجیح داده‌اند مخاطب بیشتری را هدف قرار دهند و بازی را در دسترس‌تر کنند.

باید گفت که محتوای کمدی و بزرگسالانه همیشه یکی از بزرگترین نقاط قوت دنیای South Park بوده است. سریال اصلی هیچ‌گاه در به‌تصویر کشیدن موقعیت‌های عجیب و خنده‌دار کم‌کاری نمی‌کند و حتی پیش از این در بازی‌های ویدئویی هم شاهد لحظات به‌یادماندنی فراوانی بوده‌ایم. اما متأسفانه در South Park: Snow Day این بخش نااُمیدکننده ظاهر شده است. شوخی‌های بازی گاهی اوقات کارساز هستند؛ اما در کل فاقد آن جسارت و صراحت لهجه مورد انتظار هستند؛ بنابراین اگر دنبال یک بازی با محتوای کاملا بزرگسالانه هستید که مانند سریال مرزها را جابه‌جا کند، Snow Day انتظارات شما را برآورده نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی بازی Red Dead Redemption 2

نقاط قوت و ضعف بازی South Park: Snow Day

7 1

بازی South Park: Snow Day مانند هر بازی دیگری نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد که برخی از آنها را می‌توان نادیده گرفت و برخی دیگر را خیر. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی وفاداری آن به اتمسفر سریال اصلی است. کاراکترهای شناخته‌شده با همان ویژگی‌های همیشگی خود حضور دارند و محیط‌های بازی هم حس و حال شهر ساوت پارک را به خوبی بازتاب می‌دهند. مخصوصا که بازی این بار در زمستان جریان دارد و جلوه‌های بصری بازی هم روی المان‌های یخی و برفی زوم کرده‌اند.

گیم‌پلی بازی اگرچه انقلابی نیست، اما سرگرم‌کننده است و به لطف مکانیک کارت‌ها و تنوع مأموریت‌ها، از یکنواختی فاصله می‌گیرد. مبارزات اکشن و پرسرعت بازی حس خوبی به مخاطب می‌دهند و به لطف کنترل‌های روان، گیم‌پلی به راحتی قابل یادگیری و اجرا است. یکی دیگر از نقاط قوت Snow Day امکان تجربه بازی به‌صورت چندنفره است که می‌تواند ساعت‌ها شما و دوستانتان را سرگرم کند و جذابیت بیشتری به گیم‌پلی ببخشد.

از طرف دیگر، نقاط ضعف بازی هم کم نیستند. از آن جایی که Snow Day سعی کرده یک تجربه اکشن سرراست را به مخاطب بدهد، شخصیت‌پردازی و عمق داستانی آن چندان چشمگیر نیست و روایت خیلی سطحی پیش می‌رود. مکانیک کارت‌ها هم آن‌قدرها که باید گسترش پیدا نکرده و بعد از مدتی جذابیت اولیه خود را از دست می‌دهد. اما بزرگترین ضعف بازی کمبود شوخی‌های بی‌پروا و محتوای بزرگسالانه است که همیشه برگ برنده سریال بوده است. بازی سعی کرده کمی مؤدب‌تر و محتاط‌تر رفتار کند تا مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند، اما این کار به قیمت کمرنگ شدن روح طنز تند و تیز سریال تمام شده است.

South Park: Snow Day عملکرد متوسطی دارد و نه می‌توان آن را یک شکست دانست و نه یک موفقیت بزرگ. بازی در برخی زمینه‌ها مانند اتمسفر، گیم‌پلی چندنفره و صداگذاری موفق عمل کرده، اما از طرف دیگر در بخش‌های مهمی مانند روایت، مکانیک‌های عمیق‌تر و محتوای بزرگسالانه ضعف‌هایی دارد که مخصوصا برای طرفداران قدیمی سریال آزاردهنده خواهند بود. در کل، Snow Day تجربه سرگرم‌کننده‌ای است؛ اما در به ‌یادماندنی بودن و تأثیرگذاری، حرف زیادی برای گفتن ندارد.

سخن آخر

ما سعی کردیم در بررسی بازی South Park: Snow Day شما را بیشتر با قسمت‌های مختلف این بازی آشنا کنیم. بازی South Park: Snow Day تلاشی قابل تحسین برای تغییر فرمول همیشگی این سری است که البته با موفقیت کامل همراه نبوده است. تغییر سبک بازی از نقش‌آفرینی به اکشن ایده جالبی بود، اما در اجرا آنقدرها که باید خوب از آب در نیامده و عمق و محتوای لازم را ندارد. بله، مبارزات پرهیجان هستند و قابلیت تجربه چندنفره هم وجود دارد، اما مکانیک‌های گیم‌پلی آن‌قدر گسترده نیستند که مدت‌ها شما را سرگرم کنند.

چیزی که در بررسی بازی South Park: Snow Day به آن رسیدیم این بود که داستان بازی فاقد غنای لازم است و در مقایسه با شماره‌های قبلی خیلی سطحی و کلیشه‌ای پیش می‌رود. شخصیت‌پردازی عمیقی در بازی نمی‌بینیم و اکثر شخصیت‌های فرعی هم غایب هستند. اما مهم‌تر از همه، بازی آن روح طنز تند و بی‌پروای سریال را ندارد و گویی سازندگان کمی محتاط‌تر شده‌اند. صحنه‌های منحصربه‌فرد و خنده‌دار فراوانی در بازی نمی‌بینیم و محتوای بزرگسالانه بازی هم ملایم‌تر از حد انتظار است.

اما جدا از همه این مشکلات، باید در بررسی بازی South Park: Snow Day اذعان کرد که این بازی سرگرم‌کننده است و می‌تواند طرفداران این مجموعه را تا حدی راضی نگه دارد. اتمسفر بازی کاملا مطابق با سریال است، مبارزات نسبتا هیجان‌انگیز هستند، صداگذاری عالی است و حالت چندنفره هم امکان ماجراجویی با دوستان را فراهم می‌کند. پس اگر از گیم‌پلی سطحی‌تر و محتوای ملایم‌تر مشکلی ندارید، می‌توانید ساعت‌های خوشی را با این بازی سپری کنید.

در نهایت باید گفت که South Park: Snow Day یک بازی متوسط است که نه خیلی بد است و نه خیلی خوب و نمره 6 از 10 را از ما دریافت می‌کند. اگر طرفدار پروپاقرص مجموعه South Park هستید و دنبال یک تجربه کوتاه سرگرم‌کننده می‌گردید، می‌توانید به این بازی فرصت دهید. اما اگر انتظار یک بازی عمیق، صیقل‌یافته و به‌یادماندنی را دارید که از هر نظر در حد و اندازه‌های یک شماره فول‌پرایس باشد، بهتر است پول خود را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنید. South Park: Snow Day کار بدی نیست، اما آن شاهکاری هم نیست که منتظرش بودیم.

پرسش‌های متداول کاربران

بازی South Park: Snow Day برای کدام پلتفرم‌ها منتشر شده است؟

بازی South Park: Snow Day برای نینتندو سوییچ، پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری اس و سری ایکس و رایانه‌های شخصی منتشر شده است.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *