استودیو Moon، سازنده شاهکارهای بینظیری چون Ori and the Blind Forest و Ori and the Will of the Wisps، حالا با بازی جدیدی به نام No Rest For the Wicked بازگشته است. ما هم تصمیم گرفتیم به بررسی بازی No Rest For the Wicked بپردازیم.
استودیو Moon که با خلق دنیاهای زیبا، موسیقیهای تاثیرگذار و گیمپلی روان و سرگرمکننده، جایگاه ویژهای در دل طرفداران بازیهای ویدئویی به دست آورده، این بار قصد دارد با ساخت یک بازی اکشن نقشآفرینی، قدم در مسیری جدید بگذارد.
No Rest For the Wicked در دنیایی تاریک و فانتزی روایت میشود و المانهای نقشآفرینی و اکشن را با هم ترکیب میکند. این بازی وعده یک تجربه هیجانانگیز، چالشبرانگیز و غنی را به بازیکنان میدهد و با الهام از سری محبوب Dark Souls، سعی دارد مبارزاتی حساس و استراتژیک را با پیشرفت شخصیت و امکان شخصیسازی ترکیب کند.
علاوه بر مبارزات نفسگیر، استودیو Moon به خلق دنیایی پویا و زنده پرداخته که در آن بازیکن میتواند ماجراجویی کند، معماها را حل کند و حتی به مدیریت یک شهر بپردازد. این بازی جاهطلبانه که حاصل سالها تلاش و خلاقیت سازندگان مجموعه Ori است، امیدوار است با گرافیک چشمنواز، موسیقی حماسی و داستانی عمیق، بار دیگر نام Moon Studios را بر سر زبانها بیندازد.
بررسی بازی No Rest For the Wicked ؛ داستان
بررسی بازی No Rest For the Wicked را با داستان بازی شروع میکنیم.
داستان No Rest For the Wicked در سال 841 در جهانی تاریک و فانتزی اتفاق میافتد. شخصیت اصلی بازی، یک جنگجوی مقدس (Cerim) است که تواناییهای جادویی در اختیار دارد. او باید به جزیره Isola Sacra سفر کند تا درباره طاعونی مرگبار به نام “Pestilence” تحقیق کند و آن را از بین ببرد.
این طاعون، ساکنین جزیره را به هیولاهایی بیرحم و خطرناک تبدیل کرده که تهدیدی جدی برای همه به شمار میروند. Cerim وظیفه دارد منشأ این طاعون را پیدا کند و جزیره را از شر موجودات آلوده پاک کند. اما انجام این ماموریت، او را در میان درگیریهای پیچیده سیاسی بین حاکمان پادشاهی و شورشیانی که در پی سرنگونی آنها هستند، گرفتار میکند.
دنیای بازی پر از شهرها، مناطق طبیعی خطرناک، و ویرانههای باستانی است که هر کدام چالشها و داستانهای مختص خود را دارند. بازیکن باید این مناطق را کاوش کند، با شخصیتهای مختلف تعامل داشته باشد و برای پیشبرد داستان و درک بهتر دنیای بازی، معماها و رازهای پنهان را کشف کند.
پادشاهی که داستان در آن روایت میشود، استعارهای از دنیای قرون وسطایی است، جایی که در آن قدرت، فساد، و نابرابری حکمفرماست. شورشیان که در برابر این نظام ظالمانه قد علم کردهاند، هرچند در ابتدا نیت خیری دارند، اما کمکم آنها نیز به همان چیزهایی آلوده میشوند که با آن مبارزه میکردند. این فضای اخلاقی خاکستری، شخصیت اصلی را با دوراهیهای دشواری مواجه میکند.
طاعون همهگیر نیز نمادی از گسترش شرارت و فساد در جامعه است. این بیماری که باعث تباهی جسم و روح میشود، یادآور تاثیر مخرب قدرت، جاهطلبی و خودخواهی بر انسانیت است. مبارزه با این طاعون، نه تنها نبردی برای بقا، بلکه تلاشی برای حفظ وجدان و اخلاق نیز هست.
اما علیرغم این فضای تیره و تار، دنیای بازی خالی از زیبایی و شگفتی نیست. مناظر حیرتانگیز، موجودات افسانهای، و شخصیتهای بهیادماندنی، از دیگر جذابیتهای این اثر هستند. داستان No Rest For the Wicked سعی دارد به مفاهیم عمیقی چون فداکاری، رستگاری، و مبارزه با وسوسههای درونی بپردازد و یک روایت حماسی، غنی و پرمعنا را در قالب یک بازی ویدئویی به تصویر بکشد.
بیشتر بخوانید: سخت ترین بازی های تاریخ
گیمپلی بازی No Rest For the Wicked
گیم پلی بخش دیگری است که در بررسی بازی No Rest For the Wicked باید حتما به آن نگاهی داشته باشیم.
گیمپلی No Rest For the Wicked ترکیبی است از عناصر نقشآفرینی و اکشن که با الهام از سری بازیهای Dark Souls و سبک محبوب “Soulslike” طراحی شده است. مبارزات نقش محوری در این تجربه دارند و بازیکن باید با استفاده از سلاحها و تواناییهای متنوع، انواع دشمنان را از پیش رو بردارد.
سیستم مبارزات بازی حول محور حرکات استراتژیک، زمانبندی دقیق و مدیریت منابع میچرخد. بازیکن میتواند با فشردن دکمههای مناسب در زمان درست، به دشمن حمله کند، ضربات را دفع کند، یا از آنها گریز بزند. اما تمام این اقدامات باعث مصرف استامینا میشوند و اگر این نوار خالی شود، شخصیت برای مدتی آسیبپذیر خواهد بود.
برخلاف بسیاری از بازیهای اکشن که تاکید را صرفاً بر سرعت عمل میگذارند، در اینجا بازیکن باید به دقت حرکات دشمن را زیر نظر بگیرد و بهترین لحظه برای ضربه زدن یا دفاع را تشخیص دهد. این سیستم ظریف، مبارزه را به تجربهای پرتنش و نفسگیر تبدیل میکند که در آن کوچکترین اشتباه میتواند به شکست ختم شود.
در طول نبرد، نوار Focus به تدریج پر میشود و هنگامی که به میزان مشخصی رسید، بازیکن میتواند حملات ویژهای را علیه حریف اجرا کند. این حملات نه تنها آسیب زیادی وارد میکنند، بلکه جلوههای بصری حیرتانگیزی نیز خلق میکنند.
سلاحهای متنوع و زرههای مختلف، امکانات گستردهای برای شخصیسازی سبک مبارزه در اختیار بازیکن قرار میدهند. هر سلاح حرکات منحصر به فردی دارد و میتواند با استفاده از Runeها قدرتمندتر شود. زرهها نیز علاوه بر تاثیر روی آمار شخصیت، ظاهر او و حتی انیمیشنهای حرکتی را دستخوش تغییر میکنند.
اگر شخصیت بازیکن شکست بخورد، در نزدیکترین Cerim Whisper point بازگشت میکند، اما هیولاهایی که تا آن زمان کشته، همچنان مرده باقی میمانند. این مکانیک شکست و بازگشت که از ویژگیهای سری Dark Souls است، اجازه میدهد بازیکن از اشتباهات خود درس بگیرد و با تلاش بیشتر بر موانع غلبه کند.
با شکست دشمنان و انجام ماموریتها، بازیکن امتیازهایی کسب میکند که میتواند آنها را صرف ارتقای قابلیتهای مختلف از جمله سلامتی، قدرت، استقامت، چابکی، ایمان و تمرکز کند. این سیستم پیشرفت نقش مهمی در تقویت شخصیت و سفارشی کردن سبک بازی او ایفا میکند.
با وجود این که کلاسهای مشخصی در بازی وجود ندارد، اما بازیکن میتواند با تخصیص هوشمندانه امتیازها، شخصیت خود را به سمت کلاسهای مختلفی مانند جنگجوی نزدیککار، شوالیه سنگیناسلحه یا جادوگر ارتقا دهد. این آزادی عمل باعث میشود هر بازیکن سفر یکتا و منحصر به فردی را در دنیای No Rest For the Wicked تجربه کند.
استودیو Moon تلاش کرده گیمپلی این بازی را به گونهای طراحی کند که هم ساده و قابل دسترس باشد و هم عمق و پیچیدگی لازم را برای علاقهمندان به سبک “Soulslike” فراهم کند. این تعادل ظریف، به همراه جلوههای بصری خیرهکننده و موسیقی دراماتیک، میتواند No Rest For the Wicked را به یکی از برترین تجربههای اکشن نقشآفرینی سالهای اخیر تبدیل کند.
بیشتر بخوانید: بهترین بازی های استراتژیک 2024
پایگاه بازیکن و فعالیتهای جانبی بازی No Rest For the Wicked
در طول ماجراجویی در جزیره Isola Sacra، بازیکن به شهر Sacrament میرسد که میتواند به عنوان پایگاه عملیاتی او عمل کند. این شهر ابتدا مکانی کوچک و متروک است، اما با پیشرفت بازیکن در بازی و انجام ماموریتهای فرعی، کمکم گسترش مییابد و امکانات بیشتری در دسترس قرار میگیرد.
یکی از جذابیتهای Sacrament، امکان خرید و شخصیسازی خانه برای شخصیت بازیکن است. با جمعآوری منابع و سکههای طلا، میتوان خانهای در این شهر خریداری کرد و با دکوراسیون و مبلمان مختلف، به سلیقه خود آن را تزیین نمود. این خانه محلی امن برای استراحت، بهبود شخصیت یا حتی نمایش غنائم به دست آمده است.
اما کاربرد منابع جمعآوری شده تنها محدود به تغییر دکوراسیون نیست. بازیکن میتواند با صرف این منابع، به ساخت سلاحها، زرهها و آیتمهای مصرفی مفید بپردازد یا حتی در ازای آنها، به ارتقا و گسترش زیرساختهای شهر کمک کند. با توسعه Sacrament، فروشندگان جدید با اجناس متنوعتر ظاهر میشوند و امکاناتی چون آهنگری، کارگاه اسلحهسازی یا زرهسازی در دسترس قرار میگیرند.
اما حتی بهترین جنگجویان نیز گاهی به استراحت و تفریح نیاز دارند. به همین دلیل در Sacrament فعالیتهای جانبی مختلفی مانند ماهیگیری و باغبانی قابل انجام هستند. این تفریحات نه تنها فرصتی برای تنفس و آرامش به بازیکن میدهند، بلکه گاهی پاداشها و منابع ارزشمندی نیز در پی دارند.
از طریق ماهیگیری میتوان علاوه بر تامین غذا برای شخصیت، آیتمهای کلکسیونی کمیابی نیز به دست آورد. باغبانی و کاشت گیاهان مختلف نیز علاوه بر زیباتر کردن محیط، امکان برداشت میوهها و سبزیجات را فراهم میکند که برای پخت غذا یا ساخت معجونهای درمانی ارزشمند هستند.
بدین ترتیب شهر Sacrament به بخش جداییناپذیری از تجربه No Rest For the Wicked تبدیل میشود و ساعتها سرگرمی و امکانات جانبی را در کنار ماجراجویی خطیر شخصیت اصلی قرار میدهد. این شهر نه تنها به عنوان قلب تپنده جزیره عمل میکند، بلکه انعکاسی از پیشرفت و دستاوردهای خود بازیکن نیز هست.
محتوای اضافی و حالتهای چندنفره بازی No Rest For the Wicked
پس از به پایان رساندن داستان اصلی، ماجراجویی بازیکن در No Rest for the Wicked همچنان ادامه خواهد داشت. محتوای “Cerim Crucible” شامل چالشهای نفسگیر، غارهای مخوف و معماهای پیچیده است که حتی کارکشتهترین بازیکنان را به مبارزه میطلبد. موفقیت در این آزمونهای دشوار، علاوه بر رضایت شخصی، منجر به دریافت پاداشهای ویژهای مانند سلاحها و زرههای قدرتمند خواهد شد.
اما بازی به صورت تکنفره محدود نمیشود و دارای حالت co-op آنلاین است که به چهار بازیکن اجازه میدهد با همکاری یکدیگر، خطرات Isola Sacra را پشت سر بگذارند. این حالت برای دوستانی که میخواهند مهارتهای خود را با هم به چالش بکشند، یا حتی غریبههایی که به دنبال رفاقت در دنیایی بیرحم هستند، گزینه جذابی خواهد بود. بازی کردن در گروه نه تنها موجب تقسیم بار مبارزات میشود، بلکه با ترکیب تواناییهای متفاوت شخصیتها، راههای خلاقانهای برای غلبه بر موانع پدید میآورد.
علاوه بر همکاری، بازیکنان میتوانند در حالت PvP، مهارتهای خود را در برابر یکدیگر نیز محک بزنند. مبارزات رقابتی که در آنها بازیکنان با سلاحها و تجهیزات شخصیسازی شده خود، برای کسب افتخار و پاداش به نبرد میپردازند، بُعد دیگری از گیمپلی چندنفره را تشکیل میدهند. برای ایجاد تعادل، سیستم همتراز کردن آماری، شانس برابری به همه شرکتکنندگان میدهد و پیروزی را به مهارت آنها گره میزند.
تلفیق حالتهای co-op و PvP، به جامعهای پرجنبوجوش از بازیکنان فرصت میدهد تا مطابق سلیقه خود، چه در قالب متحد و چه رقیب، به تعامل با یکدیگر بپردازند. حضور این عنصر اجتماعی، نه تنها میزان باز پخش بازی را افزایش میدهد، بلکه انگیزه لازم برای تسلط بر سیستمهای عمیق مبارزه و پیشرفت را نیز فراهم میکند.
بیشتر بخوانید: بهترین بازی های پلی استیشن 4
جنبههای فنی و هنری بازی No Rest For the Wicked
در ادامه بررسی بازی No Rest For the Wicked می خواهیم به ویژگی های فنی بازی اشاره کنیم. استودیو Moon در ساخت No Rest For the Wicked از تجربیات ارزشمندی که طی توسعه مجموعه Ori به دست آورده، بهره برده است. این بازی همچون سری Ori، جهانی پیوسته و یکپارچه را در اختیار بازیکن قرار میدهد که هر منطقه آن، با وجود داشتن شخصیت بصری متمایز، همچنان بخشی از یک دنیای منسجم به نظر میرسد. مکانیکهای مدیریت شهر که در Ori and the Will of the Wisps معرفی شدند، در اینجا به طور چشمگیری گسترش یافتهاند و نقشی محوری در پیشرفت داستان و تعامل با جهان بازی ایفا میکنند.
از نظر فنی، این اثر دیگر بر پایه موتور بازیسازی Unity ساخته نشده، بلکه Moon Studios برای پیاده کردن ایدههای بلندپروازانه خود، موتور اختصاصی جدیدی را توسعه داده است. این موتور امکان خلق محیطهایی با جزئیات بیشتر، نورپردازی پیشرفتهتر و افکتهای بصری چشمگیرتر را فراهم میکند. همچنین به لطف بهینهسازیهای صورت گرفته، زمان بارگذاری مراحل کوتاهتر شده و نرخ فریم ثابتتری حتی در صحنههای شلوغ و پرجزئیات ارائه میگردد.
اما شاید مهمترین تمایز No Rest For the Wicked با دیگر بازیهای سبک اکشن نقشآفرینی، جنبههای هنری آن باشد. تیم طراحی، هنرمندان و انیماتورهای مستعد Moon Studios، سبکی بصری کاملاً بدیع را خلق کردهاند که در عین زیبایی، از واقعگرایی محض فاصله گرفته است. جهان بازی به شکلی ارائه میشود که گویی نقاشیای دستساز است؛ ترکیبی از خطوط ظریف، سایهروشنهای پیچیده و رنگهای غنی که هر فریم بازی را به تابلویی هنری بدل میکند.
این انتخاب خلاقانه نه تنها شخصیتی یکتا به بازی میبخشد، بلکه با فضای تاریک و ناامیدکننده داستان نیز هماهنگ است و به خلق دنیایی بصری تاثیرگذار کمک میکند. همچنین باعث میشود که سبک هنری، علیرغم پیشرفت فناوری در آینده، همچنان به روز و دلنشین باقی بماند.
انیمیشنهای ظریف و روان شخصیتها به ویژه طی مبارزات، از دیگر نکات هنری برجسته بازی هستند. هر حرکت و ضربه، وزن و قدرت مناسب خود را دارد و بازخورد قابل باوری به بازیکن منتقل میکند. حتی حرکات ظریف مانند تکان خوردن لباس یا مو در باد، به طرزی باورپذیر طراحی شدهاند.
طراحی صدا نیز با موسیقی متن حماسی توسط Gareth Coker، خالق موسیقی سری Ori، تکمیل میشود. این ملودیهای دراماتیک که ریشه در موسیقی کلاسیک دارند، با استفاده از سازهای ارکسترال و گاهی عناصر مدرن، فضایی عاطفی و الهامبخش را در لحظات کلیدی بازی ایجاد میکنند. این موسیقی همراه با جلوههای صوتی غنی و صداگذاری بازیگران حرفهای، تجربهای سینمایی و در عین حال تعاملی را شکل میدهد.
انتشار و برنامههای آینده بازی No Rest For the Wicked
Moon Studios برای ساخت و انتشار این پروژه بلندپروازانه، با Private Division همکاری کرده است. Private Division یک استودیوی زیرمجموعه Take-Two Interactive و ناشر بازیهایی چون The Outer Worlds و Kerbal Space Program است که در حمایت از استودیوهای مستقل شهرت دارد. این همکاری به Moon Studios امکان داده تا بدون نگرانی از محدودیت منابع، بر خلاقیت و کیفیت محصول نهایی تمرکز کند.
No Rest For the Wicked قرار است ابتدا در آوریل 2024 به صورت Early Access برای رایانههای شخصی عرضه شود. در ابتدا بازی شامل چند فصل آغازین داستان، بخشی از نقشه، و قابلیتهای محدودتری خواهد بود. اما به مرور زمان و با عرضه آپدیتهای متعدد، محتوای جدید شامل فصلهای داستانی، مکانیکهای گیمپلی، کلاسهای شخصیتها و حالتهای چندنفره به بازی اضافه خواهد شد. بازخوردهای دریافتی از بازیکنان در دوران Early Access، به تیم توسعه کمک میکند تا بازی را بهینهسازی کرده و مشکلات احتمالی را رفع نمایند.
سخن آخر
No Rest For the Wicked بازگشت پرقدرت استودیو Moon پس از سری Ori است که نشان میدهد این تیم مستعد، آماده است تا گامی بلند در سبک اکشن نقشآفرینی بردارد. ترکیب گیمپلی چالشبرانگیز، مبارزات نفسگیر، داستان عمیق و جهانی پرجزئیات، این بازی را به تجربهای متفاوت و منحصر به فرد تبدیل کرده است.
هرچند هنوز زود است که بتوان با قطعیت درباره موفقیت این بازی اظهار نظر کرد، اما با توجه به استعداد تیم سازنده، پشتوانه تجربیات آنها در سری Ori و حجم بالای محتوای در دست ساخت، بعید نیست که با یکی از برترین بازیهای نقشآفرینی نسل بعد طرف باشیم.
در هر صورت باید تا زمان عرضه نسخه Early Access صبر کرد و دید که آیا Moon Studios میتواند انتظارات بالای بازیکنان و منتقدان را برآورده کند یا خیر. اما نشانهها همگی حاکی از ظهور یک شاهکار جدید هستند که میتواند استانداردهای سبک اکشن نقشآفرینی را بار دیگر ارتقا دهد.
پرسشهای متداول کاربران
آیا میتوان این بازی را روی کنسولهای نسل هشتم مانند PS4 یا Xbox One هم تجربه کرد؟
خیر، به دلیل حجم زیاد و پیچیدگی فنی، این بازی فقط برای پلتفرمهای نسل بعد یعنی رایانههای شخصی، PS5 و Xbox Series X/S عرضه خواهد شد.
سبک مبارزات این بازی چقدر شبیه به سری Dark Souls است؟ آیا به همان اندازه دشوار خواهد بود؟
اگرچه مبارزات تا حد زیادی از مکانیکهای سری Soulsborne الهام گرفتهاند، اما سازندگان تلاش کردهاند تا با سادهسازی برخی عناصر و افزودن سیستم سفارشیسازی عمیقتر، این بازی را برای طیف گستردهتری از مخاطبان قابل دسترس کنند؛ بنابراین احتمالاً شاهد یک تجربه دشوار اما منصفانه خواهیم بود.
آیا این بازی روی سرویسهای استریم مانند PS Plus یا Game Pass در دسترس خواهد بود؟
فعلاً برنامهای برای عرضه بازی روی این سرویسها اعلام نشده است. اما با توجه به همکاری Moon Studios و Private Division در گذشته با مایکروسافت، احتمال انتشار بازی روی Game Pass در آینده وجود دارد.
خدا لعنتت کنه میازاکی که مرض سولزلایک و به جون بازی سازا انداختی …
ان قدر بازی ها رو سخت میسازن بعد چهار نفر مه به عمرشون یه دونه سولزلایک تموم نکردن میان میگن آره شماها نوبید get good و نمیدونم از این مزخرفا
آقا منه گیمر دوس دارم بیشتر از به چالش کشیده شدن بازی برام فان باشه و لذت بخش
دوس ندارم سه ساعت با یه باس بجنگم و آخر سر هم که شکستش دادم از شدت عصبانیت اصلا خوشحال هم نشم اگه اینجوری میخواستم خب بازی رو میذاشتم روی hard درجه ی بندی سختی رو از رو بازی بر میدارن که پلیر بدبخت و جر بدن … نشد که
خدا صبرت بده 🙂