تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 15 دقیقه

چیزی بیش از سه سال از عرضه نسل نهم کنسول می‌گذرد و نبرد PS5 در مقابل Xbox Series X با طرفداران دو طرف که مشتاق اعلام دستگاه انتخابی خود به عنوان سخت افزار برتر هستند، ادامه دارد. در این مطلب از پلازا دیجیتال قصد داریم به مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 بپردازیم.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5

 

بررسی اجمالی Xbox Series X

xbox series

Xbox Series X قدرتمندترین کنسول بازی موجود در حال حاضر است که دارای گرافیک دقیق، نرخ فریم روان و زمان بارگذاری سریع است. این دستگاه همچنین از یک کتابخانه بازی فوق‌العاده بهره می‌برد که سازگاری با نسخه قبلی Xbox اصلی را هم دارد. با سرویس اشتراک Xbox Game Pass Ultimate، Series X می‌تواند به یک اکوسیستم قوی بازی تبدیل شود، اما انحصاری‌های شخص اول آن تا به امروز بسیار متفاوت بوده‌اند.

مزایا:

  • تنها ایکس باکسی که به آن نیاز دارید!
  • قدرت زیاد
  • بازی‌ها خیلی سریع لود می‌شوند

شاید معایب:

  • تنها چند بازی انحصاری باکیفیت دارد
  • بزرگ و سنگین

بررسی اجمالی PS5

سونی پلی‌استیشن 5 مجموعه‌ای از عناوین انحصاری فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد، مانند Marvel’s Spider-Man 2 و God of War: Ragnarok. این کنسول علاوه بر تصاویری با وضوح بالا و نرخ فریم سیال، بارگذاری سریعی نیز دارد. کنترلر DualSense آن دارای ویژگی‌های لمسی جدیدی است، اما خود کنسول می‌تواند کمی بدقلق باشد و حتی مدل PS5 Slim به طور کامل مشکلات طراحی خود را اصلاح نمی‌کند، اما در عوض هارد دیسک بزرگتری دارد.

مزایا:

  • SSD فوق‌العاده سریع
  • کنترلر ابتکاری DualSense
  • تصاویری زیبا با کیفیت 4K

شاید معایب

  • طراحی حجیم و کمی بدقلق
  • ممکن است دسته برای برخی افراد بیش از حد بزرگ باشد

ps5

جدول مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5

اکنون که تا حدی با این دو کنسول محبوب آشنا شدیم، شاید بد نباشد نگاهی نیز به جدول مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 بیندازیم:

PS5Xbox Series X
عناوین اختصاصیMarvel’s Spider-Man 2, Horizon II: Forbidden West, God of War RagnarökHalo Infinite, Starfield, Forza Motorsport
سازگاری معکوستقریباً تمام بازی‌های PS4، از جمله عناوین بهینه‌شده PS4 Proهمه بازی‌های ایکس باکس وان / ایکس باکس 360 و بازی‌های اصلی ایکس باکس
پردازندهAMD Zen 2  8 هسته‌ای 3.5 گیگاهرتزAMD Zen 2  8 هسته‌ای 3.8 گیگاهرتز
کارت گرافیک10.3 ترافلاپ AMD RDNA 212.0 ترافلاپ AMD RDNA 2
رم16 گیگابایت GDDR616 گیگابایت GDDR6
هارد825 گیگابایت SSD سفارشی1 ترابایت NVMe SSD سفارشی
رزولوشنتا 8Kتا 8K
فریم ریتتا 120 فریم در ثانیهتا 120 فریم در ثانیه
درایو دیسک نوری4K UHD Blu-ray (فقط PS5 استاندارد)4K UHD Blu-ray

بررسی مقایسه ایکس باکس و PS5

قبل از اینکه به شروع مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 بپردازیم باید به یکسری موضوعات دیگر اشاره کنیم. لازم می‌دانیم بگوییم که در حال حاضر دو مدل PS5 وجود دارد: نسخه اصلی CFI-1000 و یک نسخه بازبینی شده CFI-1100.

نگران نشوید، کنسول PS5 جدیدی در حال حاضر وجود ندارد. تنها برخی تغییرات داخلی در هیت سینک و چند تغییر جزئی دیگر اعمال شده است. نگرانی‌های اولیه در مورد داغ‌تر شدن مدل جدیدتر خوشبختانه برطرف شده است، زیرا هر دو کنسول عملکرد و تجربه بازی یکسانی را ارائه می‌دهند. با روشن شدن این موضوع، اکنون بیایید بررسی مقایسه را ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: گیفت کارت PS5 چیست؟

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 از نظر بازی

کتابخانه بازی‌های PS5 و Xbox Series X در عرض چند سال به خوبی در حال شکل گیری است. PS5 دارای مجموعه‌ای از موارد انحصاری با کیفیت بالا است که برخی از آنها در PS4 هم در دسترس هستند، در حالی که ایکس باکس سری x در این زمینه کمی ضعیف‌تر عمل کرده است. با این حال، در این مدت مایکروسافت تلاش کرده تا قدری این شکاف را کاهش دهد.

با این وجود در حال حاضر، انکار اینکه PS5 دارای انتخاب بازی هیجان انگیزتری است واقعاً دشوار است. فقط از نظر عناوین شخص اول، PS5 با Spider-Man: Miles Morales، Demon’s Souls، Sackboy: A Big Adventure و اتاق بازی شگفت انگیز Astro چند قدم جلوتر از ایکس باکس قرار دارد.

همچنین در سه سال گذشته، شاهد ورود Ratchet & Clank: Rift Apart، Returnal، Gran Turismo 7، Horizon Forbidden West و God of War: Ragnarok بودیم. به ‌علاوه، بازی Marvel’s Spider-Man 2 و Final Fantasy 16 را که تنها در سال 2023 برای PS5 عرضه شد و امسال همThe Last of Us Part II Remastered و پس از آن Helldivers 2 و Final Fantasy VII Rebirth را داریم!

spider man

آن را با Xbox Series X که در زمان عرضه هیچ عنوان انحصاری نداشت، مقایسه کنید! با این حال مایکروسافت لیستی از 30 عنوان «بهینه شده برای Xbox Series X/S» منتشر کرد، از جمله موارد مورد علاقه طرفداران مانند Gears 5، Ori و Will of the Wisps و Forza Horizon 4. در حالی که بهینه‌ سازی‌های Xbox Series X واقعاً چشمگیر هستند، الزاماً جدید نبوده و همه آن‌ها بر روی Xbox One، PC یا هر دو در دسترس هستند.

تعداد انگشت شماری از عناوین نیمه انحصاری Xbox Series X، مانند Microsoft Flight Simulator، Halo Infinite و Forza Horizon 5 همگی توانایی‌های این سیستم را نشان دادند. از آن بهتر اینکه سال گذشته قوی‌ترین سال برای پلتفرم ایکس باکس از نظر بازی‌های انحصاری تا به امروز بود که Starfield و Forza Motorsport 8 پیشتاز این عرصه بودند. Redfall نیز در بهار عرضه، اما هرچه کمتر در مورد آن صحبت شود، بهتر است!

با این حال، هر دو کنسول به خوبی با عناوین محبوب دیگری مانند Elden Ring، Assassin’s Creed Mirage، EA Sports FC 24، Star Wars Jedi Survivor و بسیاری دیگر عرضه شده‌اند. هر دو سیستم همچنین دارای ویژگی‌های سازگاری با نسل‌های قبلی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

elden ring

همچنین باید به Xbox Game Pass Ultimate اشاره کرد که سونی در حال حاضر پاسخ کاملی برای آن ندارد. این سرویس اشتراک 17 دلاری در ماه به شما امکان می‌دهد بیش از 100 بازی را در ژانرهای مختلف دانلود کرده و آنها را در Xbox Series X، Xbox Series S، Xbox One، PC و حتی اندروید بازی کنید!

در همین حال، سونی دارای قابلیت پلی ‌استیشن پلاس پریمیوم است که صدها بازی را برای دانلود یا پخش از پلتفرم‌های PS1، PS2، PS3، PS4، PS5 و PSP ارائه می‌دهد. عملکرد آن تقریباً به اندازه Game Pass پیشرفته نیست، اما کتابخانه بازی خام بزرگتر است، بنابراین می‌توان گفت ارزشش را دارد.

هر دو کنسول از بازی‌های جالبی پشتیبانی می‌کنند، اما با محدود کردن خود به آنچه که می‌توانیم در حال حاضر بازی و بررسی کنیم، PS5 دارای ترکیب قوی‌تری است، با این حال Xbox Series X به سرعت در حال رساندن خود به PS5 است.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 از نظر عملکرد

مقایسه عملکرد PS5 و Xbox Series X در حال حاضر دشوار است، زیرا ما تجهیزات تخصصی مورد نیاز برای اندازه گیری وضوح و نرخ فریم را در عمق زیاد نداریم.

با در نظر گرفتن این موضوع، دو بازی را از نظر کیفی در هر دو سیستم مقایسه کردیم: Assassin’s Creed Valhalla و Devil May Cry 5: Special Edition. اولی یک عنوان بزرگ جهان باز است که در آن اندازه گیری زمان بارگذاری سخت نیست، زیرا شما می‌توانید سریع از یک نقطه دور از نقشه به نقطه دیگر سفر کنید. دومی یک بازی اکشن سریع و دیوانه کننده است که در آن هر افت نرخ فریم بلافاصله توجه را جلب می‌کند.

valhalla

می‌توانیم بگوییم ادعاهای جاه‌طلبانه سونی در مورد زمان بارگذاری PS5 اغراق آمیز نیست. Assassin’s Creed Valhalla در کمتر از یک دقیقه از منوی اصلی وارد بازی شد. سفر سریع از یک نقطه به نقطه دیگر کمتر از 10 ثانیه طول کشید. با این حال، در حالی که بارگذاری بازی روی Xbox Series X در ابتدا بیشتر طول کشید (تقریبا یک دقیقه)، زمان سفر سریع دقیقاً یکسان بود.

از نظر گیم پلی، اگر یک دسته نامشخص در اختیارمان بود و نسخه PS5 یا Xbox Series X بازی Assassin’s Creed Valhalla را روی صفحه جلوی ما قرار می‌دادید، صادقانه نمی‌توانستیم تفاوت را تشخیص دهیم. هر دو سیستم بازی را با رزولوشن 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا کردند (اگر چه می‌دانم که 4K احتمالاً در هر دو مورد ارتقا یافته است) و به نظر نمی‌رسید که هیچ کدام تفاوت عمده‌ای در روان بودن انیمیشن، نورپردازی و غیره داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بررسی ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X)

devil may cry

Devil May Cry 5: Special Edition داستان مشابهی را روایت می‌کند، اگرچه این بار توانستیم تفاوت‌های جزئی در نورپردازی را تشخیص دهیم. در حالی که PS5 و Xbox Series X هر دو ردیابی پرتو را ارائه می‌کنند، ردیابی پرتوهای Xbox Series X در این بازی کمی غنی‌تر بود و تضادهای بیشتری را بین نور و سایه ارائه می‌کرد، به ویژه در مناظر وهم‌آور قرمز و بنفش اولیه بازی. Xbox Series X همچنین زمانی که حالت عملکرد 120 فریم در ثانیه را روشن کردیم، کمی نرمتر به نظر می‌رسید، اگر چه باز هم باید دقت زیادی می‌کردیم تا متوجه می‌شدیم. در کل تفاوت محسوسی در هر دو کنسول ندیدیم.

با این حال ارزیابی عملکرد با این دو بازی دشوار است، زیرا هر دو با در نظر گرفتن PS4 و Xbox One به جای PS5 و Xbox Series X منحصرا طراحی شده‌اند. اگر چه می‌توانیم در مورد تاثیرگذاری بازی‌هایی مانند Spider-Man: Miles Morales و Gears 5 نیز صحبت کنیم، اما نمی‌توان مستقیماً آنها را با هم مقایسه کرد.

در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که هر دو کنسول عملکرد بسیار خوبی دارند، اگرچه زمان بارگذاری PS5 کمی کوتاه‌تر است.

مقایسه طراحی و ظاهر ایکس باکس با PS5

طراحی ظاهری کنسول عموماً به ترجیحات شخصی بستگی دارد. با این حال برخی نمی‌توانند با ظاهر PS5 کنار بیایند!

این کنسول به طرز غیرعادی بزرگ است. اما تغییر از پیکربندی عمودی به افقی نیز دردسرساز است و نسخه استاندارد طراحی نامتقارنی دارد. علاوه بر این، پنل جلویی مستعد اثر انگشت است و دکمه‌های «پاور» و «بیرون‌ آوردن دیسک» قابل تشخیص نیستند، که شاید جزئی اما آزاردهنده است.

سال گذشته، سونی نسخه بازطراحی شده‌ای از کنسول PS5 را منتشر کرد که توسط مفسران آنلاین PS5 Slim لقب گرفت – اگرچه سونی هرگز به طور رسمی این نام تجاری را به آن نداده است.

این نسخه اندازه کنسول را تا حدود 30 درصد کاهش می‌دهد که حداقل باعث می‌شود کمی از دست و پا گیر بودن آن کاسته شود. با این حال، زیبایی شناسی کلی طراحی یکسان است، بنابراین فرق خاصی ندارد و فقط یک نسخه کوچکتر از یک کنسول نه چندان جذاب است!

ps5 1

این نسخه همچنین دارای چند ارتقا از جمله یک SSD بزرگتر (به جای 825 گیگابایت 1 ترابایت) و یک درایو دیسک خارجی قابل جدا شدن است. این بدان معناست که می‌توانید نسخه دیجیتالی بخرید و در آینده یک درایو دیسک بلوری Ultra HD هم اضافه کنید، البته در ازای پرداخت ۹۹ دلار.

متأسفانه، PS5 Slim نقایصی نیز دارد؛ از جمله اینکه پایه عمودی دیگر به عنوان استاندارد گنجانده نشده است. شما یک پایه افقی اولیه در جعبه دارید، اما اگر می‌خواهید کنسول PS5 خود را به طور ایمن در حالت عمودی قرار دهید، باید آن را جداگانه تهیه کنید!

از طرف دیگر Xbox Series X نیز بسیار حجیم است اما فضای خود را بسیار بهتر مدیریت می‌کند. Xbox Series X به جای اینکه شبیه یک روتر بزرگ به نظر بیاید، بیشتر شبیه یک جعبه سیاه براق است که حداقل در شکل عمودی خود، به نوعی شبیه یک کیس تاور کوچک به نظر می‌رسد. این کنسول دارای یک دکمه روشن و خاموش واضح و همچنین یک دکمه جفت شدن برای اتصالات بی‌سیم است.

xbox 1

تنها مزیت بزرگ PS5 نسبت به Xbox Series X وجود یک درگاه USB-C است، که البته اهمت زیادی دارد، به خصوص که لوازم جانبی بیشتری این روزها آداپتورهای USB-C را دریافت می‌کنند. اما حتی اگر طراحی Xbox Series X بسیار محافظه‌کارتر باشد، در کل بسیار معقول‌تر است و حتی PS5 Slim نیز نمی‌تواند در اینجا ورق را به نفع سونی برگرداند.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 از نظر دسته

بخش دیگری که Xbox Series X شاید در آن بهتر عمل کرده، دسته کنترلر آن است. کنترلر Xbox Series X تقریباً مشابه مدل Xbox One است، به جز دستگیره‌های بافت‌دار و دکمه‌های شانه، یک D-pad بهبود یافته و یک دکمه اشتراک گذاری جدید در مرکز.

این یک ارتقای هوشمند برای یکی از بهترین کنترلرهایی است که تاکنون ساخته شده‌اندد. با این حال این واقعیت که به جای یک واحد قابل شارژ داخلی، با باتری‌های AA کار می‌کند، بسیار خوب است و البته هزینه‌های زیادی را بر دوش کاربر نهایی تحمیل می‌کند.

x box controller

از سوی دیگر، PS5 DualSense با طرح دو رنگ و دستگیره‌های بسیار بزرگ‌تر، تفاوت زیادی با DualShock 4 دارد. همچنین انواع مختلفی از ویژگی‌های جدید را شامل می‌شود: لمس بسیار حساس و میکروفون داخلی در میان آنها.

بازخورد لمسی چشمگیر است و با تقلید از حس اشیایی که در یک جعبه غلت می‌زنند، یا هنگامی که یک ماشه را فشار می‌دهید، مقاومت واقعی ایجاد می‌کند. با این حال DualSense هنوز فضای پرت زیادی دارد (مخصوصاً در صفحه لمسی)، و لذتی که از این صفحه می‌برید یک موضوع ترجیح شخصی است؛ یعنی برخی ممکن است آن را دوست نداشته باشند.

دارندگان PS5 که به دنبال ارتقای عملکرد گیمینگ خود هستند ممکن است بخواهند برای DualSense Edge هزینه کنند. این کنترلر یک نسخه بسیار قابل تنظیم از DualSense با دکمه‌های پشتی فلزی ورزشی استاندارد، استیک‌های قابل تعویض و طراحی محکم‌تر است. با این حال قیمت گزافی دارد و عمر باتری آن هم ضعیف است. می‌توانید از شارژ کامل Edge حدود 5 ساعت کارکرد انتظار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه ایکس باکس سری ایکس و سری اس

ps5 controller

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5؛ کدام کنسول با بازی‌های قدیمی سازگار است؟

هر دو PS5 و Xbox Series X دارای ویژگی‌های بسیار خوبی برای سازگاری با نسخه‌های قبلی هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که Xbox به کتابخانه مایکروسافت دسترسی کامل دارد. نه تنها Xbox Series X تقریباً با هر بازی Xbox One سازگار است، بلکه با بسیاری از بازی‌های Xbox 360 و Xbox اصلی نیز سازگاری دارد. با اینکه شامل همه بازی‌های قابل اجرا در ایکس باکس مایکروسافت نمی‌شود (ایکس‌ باکس 360 هنوز بسیاری از بازی‌های اصلی ایکس‌ باکس را که سری X نمی‌تواند انجام دهد، اجرا می‌کند)، این هنوز هم یک قابلیت بسیار چشمگیر است.

PS5 می‌تواند تقریباً تمام بازی‌های PS4 موجود در بازار را اجرا کند، اما سازگاری به عقب‌تر از آن ممکن نیست، مگر اینکه توانایی پخش مجموعه بسیار کوچکی از بازی‌های PS3 را از طریق PlayStation Plus Premium در نظر بگیرید. برنده این مقایسه بدون شک Xbox Series X است.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه ایکس باکس سری ایکس با پلی استیشن 5 پرداختیم. پس از چند سال از عرضه هر دو، می‌توانیم بگوییم ارزش خرید دارند. هر دوی آنها  دارای طیف گسترده‌ای از بازی‌ها و لوازم جانبی مخصوص هستند و انتخاب هر یک از این دو کنسول، در نهایت به ترجیح شخصی شما بازمی‌گردد. امیدواریم خواندن این مطلب به شما در انتخاب بهتر کمک کرده باشد.

فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال یکی از بهترین منابع برای خرید انواع کنسول‌های بازی از جمله ایکس باکس و PS5 به حساب می‌آید. ‌همچنین اگر به دنبال خرید اوازم جانبی گیمینگ و لوازم جانبی کنسول هستید، بهترین محصولات روز دنیا را با بهترین قیمت و شرایط ویژه در پلازا دیجیتال خواهید یافت.

سوالات متداول کاربران

کدام کنسول قدرتمندتر است؟

Xbox Series X: این کنوسل پردازنده گرافیکی کمی قدرتمندتر با 12 TFLOPS در مقایسه با 10.28 TFLOPS PS5 دارد.

کدام کنسول بازی را انتخاب کنم؟

بستگی به ترجیحات شما دارد؛ Xbox Series X را برای Game Pass و سازگاری با نسخه‌های قبلی و PS5 را برای بازی‌های انحصاری و تجربه کنترلر DualSense انتخاب کنید.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

14 دیدگاه

امیرحسین شریفی

چه فرق هوایی از نظر گرافیکی دارند ؟

    مجید نوردوست

    رو بازیهای مولتی پلتفرم هیچی در واقع
    رو بازی های انحصاری هم هر کدوم از نظر گرافیکی بازی های خوبی دارن

رادین

به نظر شما ps4 بهتره یاps5

    مجید نوردوست

    قطعا PS5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *