تاریخ انتشار: 04 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 14 دقیقه

حجم داده‌هایتان روز به روز در حال افزایش است و کمبود فضای ذخیره سازی اذیتتان می‌کند؟ پس بهتر است به فکر خرید هارد اکسترنال باشید. البته که بایستی پیش از خرید، به عوامل مختلفی دقت کنید.

مثلاً باید در نظر داشته باشید که می‌خواهید چه نوع داده‌هایی روی درایو ذخیره کنید، با چه سرعتی می‌خواهید به داده‌های موجود در آن دسترسی داشته باشید و چه میزان داده می‌خواهید روی آن ذخیره کنید. هاردهای اکسترنال مزایا و خصوصیات فراوانی دارند و هر یک با قابلیت‌های خود، از داده‌های شما محافظت کرده و انتقال فوق‌العاده سریع اطلاعات را برای شما به ارمغان می‌آورند.

exernal hard 1 1

اگر مشخص نیست که به چه نوع هارد اکسترنال نیاز دارید، یا به چیزی نیاز دارید که بتواند تا حد زیادی نیاز شما را رفع کند، این مقاله برای شماست. در این مطلب قصد داریم یک راهنمای جامع برای خرید هارد اکسترنال ارائه کنیم. همراه ما باشید.

عوامل موثر برای انتخاب هارد اکسترنال

ظرفیت حافظه هارد

مسلماً اولین ویژگی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید در نظر گرفت، اندازه فضای ذخیره سازی است. اگر دستگاهی با سرعت و قابلیت‌های خارق‌العاده خریداری کنید اما به اندازه کافی ظرفیت نداشته باشد که تمام داده‌های شما را ذخیره کند، فایده‌ای ندارد. مسلماً هم دلتان نمی‌خواهد برای هاردی که هرگز نتوانید آن را پر کنید، هزینه اضافی پرداخت کنید.

پس چه حجم حافظه‌ای برای هارد اکسترنال بهتر است؟ این کاملاً به شما بستگی دارد.

اگر دستگاهی می‌خواهید که برای انتقال اسناد، عکس‌ یا سایر فایل‌های مولتی مدیا از یک دستگاه به دستگاه دیگر مناسب باشد، یا فقط چند ده گیگابایت فضا برای انتقال فایل‌ها از سیستمی به سیستم دیگر می‌خواهید، یک فلش مموری USB هم ممکن است ایده خوبی باشد. آنها عموماً قیمت پایینی دارند و تا 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی در اختیار شما قرار می‌دهند که برای انتقال آسان هزاران عکس یا چند صد ویدیو بین دستگاه‌ها کافی است.

external hard 2

اما اگر به چند ترابایت فضا نیاز دارید و خیلی نگران سرعت نیستید، My Passport وسترن دیجیتال یک گزینه عالی با عملکرد مناسب و ظرفیت‌های چند ترابایتی است. این نوع هاردها به عنوان یک پشتیبان طولانی مدت برای عکس‌ها و ویدیوهای شما یا انتقال هزاران فایل از دستگاهی به دستگاه دیگر ایده‌آل هستند.

اگر به ظرفیت بسیار زیاد نیاز دارید، به دنبال Western Digital My Book Duo باشید. این دستگاه بیش از 10 ترابایت فضای ذخیره سازی ارائه می‌کند؛ یعنی تمام فضایی که تقریباً برای هر کاربردی کافی است. یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌تواند هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت 14 ترابایت باشد.

wd my book duo

SSD یا HDD؟

هاردهای اکسترنال در دو نوع HDD و SSD ارائه می‌شوند. هر دوی آنها کار ذخیره سازی اطلاعات را انجام می‌دهندد، اما در اصل، SSD ها سریعتر از HDD ها بوده و گران‌تر نیز هستند.

ssd vs hdd

هارد دیسک‌های معمولی (HDD) از دیسک‌های مغناطیسی چرخان برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند. هدهای خواندن/نوشتن در صورت لزوم این داده‌ها را تغییر می‌دهند، بنابراین شما صدای چرخش آنها را می‌شنوید. SSD ها (درایوهای حالت جامد) از ترانزیستورهای گیت کوچک در سلول‌ استفاده می‌کنند که می‌توانند بر اساس پالس‌های الکتریکی روشن یا خاموش شوند. آنها هیچ قطعه متحرکی ندارند، نام گذاری آنها هم به همین دلیل است.

SSD ها در بسیاری از موارد به طور قابل توجهی سریعتر از HDD هستند، اما قیمت بالایی دارند. HDD ها ارزان‌تر هستند، اما همچنین بزرگ‌تر و کندتر بوده و راحت‌تر آسیب می‌بینند. برای هارد اکسترنال، سریع‌ترین و بادوام‌ترین هارد را از یک SSD دریافت خواهید کرد.

همچنین، با مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال متوجه وجه تمایز آن‌ها با یکدیگر خواهید شد. همین امر، نوع کاربرد آن‌ها را نیز تغییر می‌دهد.

سرعت انتقال اطلاعات

همیشه بهترین هارد اکسترنال آن موردی نیست که بیشترین ظرفیت را دارد. سرعت انتقال نیز بسیار مهم است. اگر به طور مرتب فایل‌های خود را در یک درایو پرحجم جا به جا می‌کنید، مسلماً نمی‌خواهید مدت طولانی منتظر اتمام فرایند انتقال باشید.

دو عامل اصلی در سرعت عملکرد هارد اکسترنال شما نقش دارند: فناوری ذخیره سازی پایه و رابطی که استفاده می‌کند.

اگرچه برخی از درایوها سریع‌تر از بقیه هستند، اما به طور کلی SSD ها می‌توانند داده ها را با سرعت بیشتری از HDD ها پردازش کنند. SSDهای اکسترنال نسبت به همتایان HDD خود قیمت بیشتر و اغلب ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارند. نیازی نیست هر دوی آنها را بخرید، زیرا SSD هایی با ظرفیت بیشتر وجود دارد که می‌توانید با قیمتی مناسب خریداری کنید.

external hard 3

از نظر ارتباط بین هارد اکسترنال و کامپیوتر یا گوشی، چندین گزینه استاندارد وجود دارد که باید در نظر بگیرید. امروزه اکثر هاردها از رابط USB استفاده می‌کنند، اما نسل‌های اخیر تفاوت‌های مشخصی دارند؛ به ویژه در سرعت انتقال.

USB 2.0 یک استاندارد قدیمی است و اگر هر کاری به جز انتقال فایل‌های کوچک انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ آن نروید. چرا که حداکثر سرعت انتقال آن تنها به 480 مگابیت در ثانیه می‌رسد.

usb 2

اتصالات USB بالاتر از 2.0 می‌تواند تا حدودی شما را گیج کند. ممکن است مشخصاتی را تحت عنوان USB 3.0، USB 3.1 Gen1 یا USB 3.2 Gen1 مشاهده کنید. هر سه در اصل یکی هستند و سرعتی تا 5 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند و معمولاً با رنگ آبی مشخص می‌شوند. USB 3.1 Gen2 و USB 3.2 Gen2 نیز یکسان هستند و با رنگ قرمز کدگذاری شده‌اند و سرعت انتقالی برابر با ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دارند.

سریع‌ترین آنها یعنی USB 3.2 یا 3.2 2×2، تا 20 گیگابیت بر ثانیه سرعت انتقال داده دارد.

usb 3.2

USB-A رایج‌ترین نوع اتصال دهنده است که دارای جعبه مستطیلی و ظاهری آشنا است. USB-C جدیدتر، کوچکتر و گردتر است و یک کانکتور دو طرفه ارائه می‌دهد. این پورت به نوعی پروتکل DisplayPort برای خروجی ویدیو نیز می‌باشد. برخی از کانکتورها از نوع پورت USB-C استفاده می‌کنند اما پروتکل Thunderbolt 3 یا Thunderbolt 4 را با سرعت انتقال تا 40 گیگابیت بر ثانیه به کار می‌گیرند.

برخی از دستگاه‌های قدیمی از کانکتورهای جایگزین مانند eSATA و Firewire استفاده می‌کنند، اما به دلیل قدیمی شدن، سعی کنید سراغ آنها نروید.

برای سریع‌ترین سرعت انتقال هارد اکسترنال ممکن، به یک Thunderbolt NVMe SSD مانند Samsung X5 نیاز دارید.

قابلیت حمل و ماندگاری

اگر قصد دارید از هارد اکسترنال خود بیرون از منزل استفاده کنید، قابل حمل بودن آن ضروری است. دستگاه باید سبک و کوچک باشد تا بتوانید آن را به سادگی در جیب یا کیف خود قرار دهید. همچنین ممکن است نیاز به دستگاهی داشته باشید که به کابل برق خارجی نیز نیاز نداشته باشد.

اکثر هاردهای اکسترنال وزن زیادی ندارند و کوچک هم هستند. این دستگاه‌ها ظرفیت ذخیره سازی زیادی دارند و ابعاد فیزیکی آنها نیز کوچک است. از سوی دیگر، SSD ها کمی کوچکتر از همتایان HDD خود هستند که آنها را به گزینه مناسب‌تری برای خرید تبدیل کرده است.

external hard 4

یک دلیل دیگر برای در نظر گرفتن SSD به جای HDD دوام آن است. با اینکه هاردهای اکسترنال مدرن امروزی اغلب مجهز به پوشش‌های مختلف برای محافظت از آنها در برابر آسیب هستند، این دو فناوری آرایش فیزیکی بسیار متفاوتی دارند. بدون قطعات متحرک، یک SSD نسبت به یک هارد دیسک معمولی در برابر آسیب‌های ناشی از سقوط و ضربه مقاوم‌تر است و در نتیجه دوام بیشتری نیز دارد.

امنیت ذخیره سازی اطلاعات

اگر اطلاعات ذخیره شده در هارد اکسترنال شما حساس هستند، رمزگذاری ایده بسیار خوبی است. بسیاری از درایوها با راه‌کارهای رمزگذاری نرم‌افزاری سازگار بوده و برای اکثر افراد مناسب هستند.

اگر امنیت داده‌های خود را بسیار جدی‌تر می‌گیرید، شاید بخواهید هاردی با رمزگذاری سخت افزاری تهیه کنید. اگر به شدت به ایمنی حساس هستید، حتی می‌توانید یک سیستم امنیتی فیزیکی انتخاب کنید.

external hard 5

برخی از هاردها برای جلوگیری از آسیب فیزیکی، با روکش‌های محکم ارسال می‌شوند. مثلاً فلش‌های Ironkey Kingston که البته ظرفیت ذخیره سازی مشابه هاردها را ندارند، اما دارای یک لایه امنیتی ثانویه در برد مدار چاپی (PCB) هستند که به رزین آغشته شده است. این طراحی دسترسی فیزیکی به تراشه‌های حافظه داخل درایو را برای هر کسی سخت می‌کند.

سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف

هاردهای اکسترنال مرتباً برای یک سیستم عامل خاص فرمت می‌شوند. به عنوان مثال، هارد اکسترنال فرمت شده برای ویندوز 10 ممکن است در کار با MacOS مشکل داشته باشد و بالعکس. برخی از هاردها نیز به طور خاص برای لینوکس فرمت شده‌اند.

با این حال، این تنظیمات غیر قابل برگشت نیست. می‌توانید یک هارد را دوباره فرمت کرده یا آن را پارتیشن بندی کنید تا قابلیت‌های متفاوتی داشته باشد. اما اگر می‌خواهید به دردسر نیوفتید، مطمئن شوید که هارد با سیستم عامل مورد نظر سازگار است.

کاربرد برای گیمینگ

هارد اکسترنال برای بازی یا افزایش فضای ذخیره سازی کنسول می‌خواهید؟ نیازهای شما ممکن است کمی با کاربر معمولی متفاوت باشد.

در اینجا سرعت SSD حتی مهم‌تر هم می‌شود، زیرا هارد با سرعت کمتر می‌تواند زمان انتظار و پاسخگویی بازی را افزایش دهد. دارندگان Xbox Series X و S می‌توانند از کارت توسعه Seagate برای بهبود حافظه آن استفاده کنند. سایر SSD های اکسترنال را می‌توان برای کنسول‌های قدیمی‌تر Xbox One و Xbox 360 استفاده کرد، اما برای Xbox Series S/X قابل استفاده نیستند.

 

در حال حاضر فقط می‌توانید بازی‌های Sony PlayStation 5 را روی SSD داخلی آن بازی کنید، اگرچه می‌توانید بازی‌های PS4 را روی SSD یا HDD اکسترنال بازی کنید. این بازی‌ها خیلی سریع‌تر روی یک SSD بارگیری می‌شوند؛ بنابراین در صورت امکان، از آنها برای PS5 استفاده کنید.

امکانات بیشتر

علیرغم اینکه تا کنون تمامی موارد مهم را پوشش داده‌ایم، باید قبل از خرید هر ویژگی اضافی دیگری را نیز در نظر بگیرید.

یکی از ویژگی‌هایی که باید به دنبال آن باشید گارانتی طولانی مدت است. این موردی است که می‌تواند در صورت هر گونه مشکل در هارد اکسترنال، به شما کمک کند تا دستگاه را تعویض کنید یا برگردانید.

external hard 7

همچنین باید به انواع کابل‌هایی که همراه با هارد شما می‌آیند، توجه داشته باشید. برخی از گوشی‌ها و لپ‌ تاپ‌های جدیدتر از اتصالات USB-C یا Thunderbolt 3 استفاده می‌کنند، اما هارد مورد نظر ممکن است شامل یک کابل USB-A باشد. اگر اینطور است، هنوز هم می‌توانید آن هارد را بخرید، اما باید کابل یا آداپتور دیگری نیز تهیه کنید که به هزینه کلی شما می‌افزاید.

همچنین هاردهای جدیدتر که دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند ظرفیت شارژ کابل USB و قابلیت اتصال به Wi-Fi هستند نیز ارزش بررسی را دارند.

بررسی چند هارد اکسترنال پرفروش بازار ایران

هارد اکسترنال ای دیتا مدل ADATA HD720 ظرفیت 2 ترابایت

ADATA HD720

هارددیسک اکسترنال HD720 با ظرفیت 2 ترابایت یک محصول ضدضربه و ضدآب است که مقاومت بالایی در برابر حوادث فیزیکی پیش‌بینی نشده دارد و قادر است در هر شرایطی، از اطلاعات شما حفاظت کند.

روکش بیرونی HD720 از جنس پلاستیک نرم بوده و به ‌واسطه این لایه‌ الاستیک می‌تواند سخت‌ترین ضربات را دفع کند. این هارددیسک از رابط USB 3.0 برای انتقال اطلاعات استفاده کرده و سرعت مناسبی هم دارد.

ظرفیت2 ترابایت
نوع رابطUSB 2.0, USB 3.0
منبع تغذیهپورت  USB
نوع اتصالباسیم
سرعت انتقال داده‌هادر حالت USB 2.0 با سرعت 480 مگابیت بر ثانیه, در حالت USB 3.0 با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه

همان‌گونه که از یک هارددیسک اکسترنال امروزی انتظار می‌رود،  HD720از رابط USB 3.0 برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. سرعت اسمی این رابط معادل پنج گیگابیت بر ثانیه بوده و باید انتظار سرعت نوشتن بالای 100 مگابایت بر ثانیه را از آن داشته ‌باشیم.

وجود حسگر G-Shock (با کد چیپ AH1513) در این هارد دیسک، نقطه‌ قوتی برای آن است. سنسور G-Shock در زمان وارد آمدن شوک‌های ناگهانی به هارد دیسک، عملیات خواندن و نوشتن را موقتاً متوقف می‌کند تا از آسیب‌ به پلاترها و هد جلوگیری کند و اطلاعات کاربر را نیز حفظ کند.

هارددیسک جان‌سخت HD720 محصول خوب و خوش‌ساختی است. سرعت مناسب خواندن و نوشتن این هارددیسک باعث تقویت انگیزه‌ خرید می‌شود. اگر به دنبال جدیدترین محصولات بازار هستید، می‌توانید به HD720 به‌صورت جدی فکر کنید. این محصول را می‌توانید با شرایط عالی از پلازا دیجیتال تهیه کنید.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport WD ظرفیت 2 ترابایت

My Passport WD

هارد دیسک My Passport WD وسترن دیجیتال با ظرفیت 2 ترابایت از محصولات پرفروش این شرکت بوده و وزنی برابر با 210 گرم دارد. این هارد اکسترنال از طراحی ساده‌ای برخوردار است و تنها نیمه پایینی آن متشکل از خطوط موربی است تا آن را جابجایی‌پذیرتر کند. این محصول طراحی ظریفی دارد اما از گواهی خاصی پشتیبانی نمی‌کند؛ پس بایستی مراقب قرار گرفتن آن در معرض رطوبت و ریختن آب باشید.

ظرفیت2 ترابایت
نوع رابطUSB 3.0
منبع تغذیهپورت  USB
نوع اتصالباسیم
سرعت انتقال داده‌ها5 گیگابیت بر ثانیه

این هارد اکسترنال وسترن دیجیتال با ویندوز و Chrome OS در سازگاری کامل بوده و با دانلود  درایور NTFS می‌توانید آن را با macOS نیز سازگار کنید. می‌توانید از طریق USB 3.2 Gen 1 به سیستم متصل شوید و به کمک نرم افزار این هارد از محتوای مورد نظر خود به همراه پسورد نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هارد اکسترنال WD My Passport 2TB از رمزگذاری 256 بیتی AES پشتیبانی کرده و می‌توانید برای استفاده از آن پسورد مشخص کنید تا اطلاعات شخصی شما همیشه محفوظ بماند. اگر به دنبال یک هارد خوب و خوش‌قیمت هستید که سازگاری بالایی با سیستم‌ عامل‌های مختلف داشته باشد، خرید این هارد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هارد اکسترنال را می‌توانید با شرایط ویژه از فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال تهیه کنید.

سخن آخر

در این مقاله یک راهنمای جامع برای خرید هارد اکسترنال به شما ارائه دادیم. نخست بر عوامل موثر بر انتخاب هارد اکسترنال اشاره کردیم که شامل مواردی همچون ظرفیت حافظه هار، نوع هارد، سرعت انتقال اطلاعات، قابلیت حمل و ماندگاری، امنیت ذخیره سازی اطلاعات، سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف، کاربرد برای گیمینگ و امکانات بیشتر می‌شود. سپس به معرفی دو تا از پرفروش‌ترین هاردهای اکسترنال موجود در بازار ایران پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

اگر قصد خرید انواع هارد اکسترنال را دارید، پلازا دیجیتال در خدمت شماست. فروشگاه ما مجموعه متنوعی از بهترین هاردهای اکسترنال را در خود جای داده است که در برندهای مطرح دنیا موجود هستند. با مراجعه به سایت می‌توانید مدل و ظرفیت مورد نیاز خود را انتخاب نموده و تجربه یک خرید لذت بخش را داشته باشید.

سوالات متداول کاربران

  • ظرفیت حافظه هارد اکسترنال من چقدر باید باشد؟

به طور کلی، محبوب‌ترین ظرفیت هارد اکسترنال 1 ترابایت یا 2 ترابایت است. همچنین اگر تصمیم به ذخیره مقدار زیادی داده دارید، کمتر از هارد 2 ترابایتی نخرید.

  • هارد اکسترنال چقدر عمر می‌کند؟

حدود 3 تا 5 سال؛ بیشتر تجهیزات فناوری اطلاعات بین 5 تا 10 سال عمر دارند. با این حال، طول عمر معمول یک هارد دیسک اکسترنال (HDD) تنها حدود 3 تا 5 سال است. درایوهای گران‌تر حالت جامد، حافظه SSD که به جای دیسک‌های چرخان از حافظه فلش استفاده می‌کنند، معمولاً 10 سال یا بیشتر عمر می‌کنند.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *