تاریخ انتشار: 26 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

01 مقدمه 11

پادکست یکی از رسانه‌هایی است که این روزها از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و افراد زیادی برای ساخت آن فعالیت می‌کنند. می‌توان گفت که محبوبیت پادکست از سال 2004 آغاز شد که هنوز شبکه‌های اجتماعی به شکل امروزی وجود نداشتند و این رسانه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. یکی از دلایل محبوبیت این رسانه را می‌توان به دستگاه‌های آیپد اپل نسبت داد که باعث شد این کمپانی در برنامه iTunes قسمت مجزایی را برای پادکست در نظر بگیرد تا بسیاری از شبکه‌های خبری، برنامه‌های خود را با استفاده از این رسانه به گوش مخاطبان خود برسانند. با اینکه در حدود 2 دهه از زمان محبوبیت پادکست می‌گذرد، این رسانه همچنان محبوب بوده و مخاطبان خاص خود را دارد. اگر از طرفداران پادکست هستید در این مقاله از پلازا دیجیتال با بهترین اپلیکیشن‌های پادکست اندروید و آیفون آشنا می‌شویم.


 

اپلیکیشن پادکست چیست؟

02 اپلیکیشن پادکست چیست؟

پیش از اینکه به معرفی اپلیکیشن‌های پادکست پرداخته و با قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم، به زبان ساده باید گفت که پادکست یک مجموعه اپیزودیک از فایل‌های صوتی دیجیتال است که کاربر می‌توان آن‌ها را دانلود کرده و به آسانی گوش دهد. پادکست‌ها معمولا از یک یا چند دسته‌بندی تکراری برخوردار بوده و در آن پادکسترها در مورد یک موضوع خاص یا رویدادهای روز صحبت کرده و اطلاعاتی را در اختیار شنونده‌ها قرار می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پادکست در بین مخاطبان هزینه کم گوش دادن به آن است؛ درصد زیادی از پادکست‌ها به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند و برخی دیگر نیز توسط یک سری برندها و حامیان مالی اداره می‌شوند. مخاطبانی که علاقمند به گوش دادن به پادکست‌های مختلف هستند می‌توانند از اپلیکیشن‌های طراحی شده به این منظور استفاده کرده و پادکست‌های مورد علاقه خود را به راحتی بر روی گوشی موبایل خود گوش دهند.

بهترین اپلیکیشن پادکست برای آیفون و اندروید کدام است؟

در خصوص انتخاب بهترین اپلیکیشن پادکست باید به این موضوع اشاره کرد که اپلیکیشن‌های مختلفی برای گوش دادن به پادکست‌ها وجود دارد که هر کدام امکانات و قابلیت‌های خاصی دارند. مخاطبان با بررسی ویژگی‌های هر کدام از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند بهترین گزینه را برای دنبال کردن پادکست‌های مورد علاقه خود انتخاب کنند.

اپلیکیشن کست ‌باکس (Castbox)

03 اپلیکیشن کست باکس

Castbox یکی از بهترین اپلیکیشن‌های پادکست به حساب می‌آید که در آیفون و اندروید در دسترس بوده و میلیون‌ها پادکست و کتاب صوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. طراحی ساده و مینیمال رابط کاربری کست باکس باعث شده که کاربری آن برای همه افراد آسان باشد. در این برنامه می‌توان در بخش Networks کانال‌هایی پادکست مختلفی را پیدا کرده و همچنین به محتوای بهترین پادکست‌های خارجی و ایرانی دسترسی پیدا کرد.

کست باکس را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین اپلیکیشن‌های اندروید در سال 2024 و آیفون در این حوزه دانست به همین دلیل بسیاری از پادکست‌های فارسی با سابقه در این اپلیکیشن فعالیت داشته و به راحتی میتوان به همه اپیزودهای آن‌ها دسترس داشت. از مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تغییر سرعت پخش پادکست در زمان گوش دادن به آن
  • امکان دانلود اپیزودها و گوش دادن به آن‌ها در حالت آفلاین
  • امکان تنظیم حالت تایمر خواب
  • قابلیت Trim Silence که امکان حذف کردن بخش‌های بی‌صدا در فایل را فراهم می‌‌کند
  • دسترسی رایگان

اپلیکیشن گوگل پادکست (Google Podcasts)

04 اپلیکیشن گوگل پادکست Google Podcasts

اگر قصد دارید پادکست محبوب خود را با استفاده از یک اپ ساده و در عین حالی غنی گوش دهید، Google Podcasts یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. این برنامه بسیار سبک بوده و برای کار در گوشی‌های اندرویدی منابع زیادی را مصرف نخواهد کرد. در این اپ از گوگل می‌تواند به مجموعه عظیمی از پادکست‌های خارجی و ایرانی دسترسی داشته و گزینه مورد نظر خود را سابسکرایب کنید. یکی از ویژگی‌های مهمی که باعث محبوبیت این اپ در بین کاربران شده، کاربری آسان و روان آن است. همچنین گوگل با توجه به علایق و سابقه شنیداری کاربران، پادکست‌ها و اپیزودهایی را برای شنیدن توصیه می‌کند. از جمله قابلیت‌ها و ویژگی‌های این اپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تنظیم سرعت پخش پادکست در زمان گوش دادن
  • امکان تنظیم کردن تایمر خواب
  • امکان دانلود کردن قسمت‌ها و گوش دادن به صورت آفلاین بر روی دستگاه‌های پشتیبانی شده
  • دسترسی به صورت رایگان

اپلیکیشن اپل پادکست (Apple Podcasts)

05 اپلیکیشن اپل پادکست Apple Podcasts

همانطور که از نام اپ Apple Podcasts می‌توان حدس زد به صورت انحصاری برای کاربران سیستم عامل iOS طراحی شده است. برای کاربران دستگاه‌های اپل، این اپ بهترین گزینه برای گوش دادن به پادکست است که به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی‌های اپل نصب بوده و کاربران می‌توانند از آن برای گوش دادن به پادکست استفاده کنند. این برنامه امکانات و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند به اکثر پادکست‌های محبوب که در سایر برنامه‌ها وجود دارند دسترسی داشته و اپیزودهای مختلف آن‌ها را گوش دهند. به طور کلی می‌توان گفت این برنامه یکی از بهترین اپلیکیشن های آیفون در سال 2024 به شمار می‌رود.

اپلیکیشن پادبین (Podbean)

06 اپلیکیشن پادبین Podbean

برنامه Podbean یکی از اپلیکیشن‌های پادکست به حساب می‌آید که در بین کاربران ایرانی کمتر شناخته شده و تمام امکانات و قابلیت‌های لازم برای پخش پادکست را داشته و جزو برترین گزینه‌ها در این حوزه است. با استفاده از پادبین می‌توان پادکست‌های جدید را بر اساس موضوعات پرطرفدار و همچنین دسته‌بندی مختلف مرور کرد. همچنین این برنامه بر اساس سلایق کاربران و سابقه شنیداری آن‌ها، پادکست‌ها و اپیزودهایی را توصیه می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تنظیم سرعت پخش هر اپیزود در هنگام گوش دادن
  • امکان دانلود اپیزودهای مختلف و گوش دادن در حالت آفلاین
  • امکان تنظیم حالت تایمر خواب
  • امکان ضبط پادکست و ویرایش آن در استودیو پادکست Podbean

اپلیکیشن پاکت کستس (Pocket Casts)

07 اپلیکیشن پاکت کستس Pocket Casts

Pocket Casts یکی دیگر از اپ‌هایی است که در بین کاربران ایرانی کمتر شناخته شده اما یکی از برنامه‌های محبوب در حوزه پادکست به حساب می‌اید. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این برنامه، تعدد ویژگی‌های کاربردی است که استفاده از آن را آسان کرده و مهم‌تر از همه به صورت رایگان در دسترس است. در این اپ به لطف رابط کاربری ساده می‌توانید در کمترین زمان پادکست‌های مورد نظر خود را پیدا کرده، آن‌ها را سابسکرایب کرده و به اپیزودهای مختلف آن‌ها گوش دهید. بدون شک تمام پادکست‌های فارسی را نمی‌توان در این اپ پیدا کرد اما برای دسترسی به پادکست‌های انگلیسی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. از مهم‌ترین قابلیت‌های این اپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان سازماندهی اپیزودها بر اساس فصل
  • امکان دانلود و گوش دادن به اپیزودها به صورت آفلاین
  • امکان تنظیم سرعت پخش اپیزود در زمان گوش دادن
  • امکان تنظیم تایمر خواب

اپلیکیشن اسپاتیفای (Spotify)

08 اپلیکیشن اسپاتیفای Spotify

در مقایسه با سایر اپ‌هایی که تا به اینجا معرفی شد، Spotify یک اپ تخصصی در حوزه پادکست نبوده و به عنوان یک سرویس پخش کننده موسیقی در آیفون و اندروید به حساب می‌آید. یکی از بخش‌های مهم در این اپ به پادکست تعلق دارد که در آن می‌توانید به چند عنوان انحصاری و سایر پادکست‌های فعال در این اپ گوش دهید. اسپاتیفای یک گزینه رایگان دارد اما اگر می‌خواهید به پادکست‌ها بدون پخش آگهی گوش دهید باید اکانت پرمیوم این برنامه را خریداری کنید. همچنین در صورتی که بخواهید اپیزودهای هر یک از پادکست‌ها را دانلود کنید، باید اکانت پرمیوم داشته باشید. از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت اسپاتیفای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اضافه کردن اپیزودهای مورد نظر به صف برای گوش دادن
  • امکان تغییر و تنظیم سرعت پخش در زمان گوش دادن
  • امکان تنظیم تایمر خواب

جمع‌بندی

امروزه یکی از رسانه‌های محبوب که افراد زیادی به آن علاقه داشته و آن را دنبال می‌کنند، پادکست است. پادکست‌ها توسط افراد فعال در این حوزه در ژانرها و موضوعات مختلفی در دسترس هستند که کاربران بر اساس علایق خود می‌توانند آن‌ها را دنبال کرده و به محتوای منتشر شده گوش دهند. بهترین راه دسترسی به پادکست‌های مختلف، استفاده از اپلیکیشن‌های پادکست بر روی گوشی‌های هوشمند است که در این مقاله از پلازا دیجیتال بهترین اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه را برای گوشی‌های آیفون و گوشی‌های اندرویدی معرفی و مورد بررسی قرار دادیم.

سوالات متداول

اپلیکیشن پادکست چیست؟

برنامه‌های کاربردی هستند که به واسطه آن‌ها می‌توان پادکست‌های مختلف را دنبال کرده و به محتوای صوتی ارائه شده توسط آن‌ها دسترسی داشت.

بهترین اپلیکیشن پادکست برای آیفون کدام است؟

اپ انحصاری اپل پادکست بهترین اپلیکیشن پادکست بر روی گوشی‌های آیفون است که به صورت پیش‌فرض روی این گوشی‌ها نصب بوده و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

بهترین اپلیکیشن پادکست در اندروید کدام است؟

اپلیکیشن گوگل پادکست بهترین گزینه برای گوشی‌های اندرویدی به حساب می‌آید که رابط کاربردی ساده‌ای داشته و همه کاربران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

عاطفه طالبی

از سال 97 در حوزه تکنولوژی روز و سرگرمی و ... در سایت‌های مختلف مشغول به تولید محتوا و نوشتن مطالب روز هستم و توانسته ام در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشم، اکنون در پلازا دیجیتال هستم تا بتوانم در کنار شما عزیزان به پیشرفت‌های بالاتری در این زمینه برسم.

1 دیدگاه

زهرا

سلام عزیزم
خواستم بپرسم اطلاع دارین چطور مشکل عدم امکان ساخت پادکست در castbox
رو برطرف کنم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *