تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از مشکلاتی که کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی است. این روزها ابزارهای زیادی برای ذخیره این اطلاعات ایجاد شده تا افزاد با توجه به نیاز خود اطلاعات شخصی را در فضایی امن ذخیره کنند. معمولا این اطلاعات به دو صورت دستی و ابری ذخیره می‌شوند. یعنی شما ممکن است اطلاعات خود را روی یک فضای ذخیره سازی مثل فلش مموری انتقال دهید و یا بر روی یک فضای ذخیره‌سازی در فضای اینترنت قرار داده و ذخیره کنید. در این مطلب به روش های تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی خواهیم پرداخت و هر کدام را به‌صورت جداگانه با جزییات کامل توضیح خواهیم داد.

 تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی


 

گوگل درایو (Google Drive)

گوگل درایو (Google Drive)

Google Drive یکی از محبوب‌ترین و بهترین فضاهای ابری است که می‌توانید برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی در اینترنت از آن استفاده کنید. این فضای ذخیره‌سازی یکی از بهترین محصولات گوگل است که کاربران زیادی در سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از گوگل درایو کاربران می‌توانند به سادگی انواع اسناد، تصاویر، ویدئو و فایل‌های مهم شخصی را در آن ذخیره کنند.

دسترسی به گوگل درایو بسیار راحت است. فقط کافی است از طریق گوشی موبایل یا کامپیوتر وارد اکانت شخصی خود در گوگل شوید تا بتوانید از امکانات گوگل درایو استفاده کنید. یکی از ویژگی‌های خوب فضای ابری گوگل این است که می‌توانید به راحتی اطلاعات را با افراد نزدیک به خود به اشتراک بگذارید. لازم به ذکر است که گوگل به همه کاربران خود در ابتدا 15 گیگابایت فضای رایگان جهت ذخیره کردن اطلاعات و بکاپ از داده های مهم شخصی می‌دهد تا از امکاناتی مانند Google Drive، Gmail و Google Photos استفاده کنند.

دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس هم یکی از بهترین ابزارهای ذخیره‌سازی در سطح جهان است که می‌توانید برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی از آن استفاده کنید. دراپ باکس فضای کافی برای ذخیره عکس، فیلم و انواع فایل یا اسناد شخصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های خوب دراپ باکس این است که با همه سیستم‌عامل‌ها سازگار است و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. همچنین برای مدیریت فایل‌ها در پروژه‌های گروهی یک گزینه بسیار مناسب است. از دیگر ویژگی‌های خوب دراپ باکس می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. دراپ باکس در ابتدا 2 گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وان درایو (Microsoft OneDrive)

وان درایو (Microsoft OneDrive)

OneDrive یکی از بهترین خدمات ذخیره‌سازی ابری است که برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی در اینترنت استفاده می‌شود. این فضای ذخیره‌سازی که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده یکی از بهترین‌ها در بین رقبای خود است. کاربر می‌تواند انواع فایل و سند را در این فضای ابری ذخیره کند. وان درایو از لحاظ امنیت فضای بسیار مناسبی دارد.

یکی از ویژگی‌های خوب وان درایو امکان همگام‌سازی خودکار و اشتراک‌گذاری فایل‌ها با دیگران است. همچنین در صورت استفاده از این فضای ابری، کاربر می‌تواند به راحتی به صورت آنلاین به ابزارهای Office دسترسی داشته باشد. وان درایو در ابتدا 5 گیگابایت فضای رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در صورتی که اکانت شما به پرمیوم تغییر کند این مقدار به 100 گیگابایت خواهد رسید.

آی کلاد (iCloud)

آی کلاد (iCloud)

به مایکروسافت و گوگل اشاره کردیم، خوب است به محصول خوب اپل هم نگاهی داشته باشیم. آی کلاد فضای بسیار خوبی برای ذخیره‌سازی در اختیار کاربر محصولات شرکت اپل قرار می‌دهد و برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی بسیار مناسب است.

با استفاده از آی کلاد به راحتی می‌توانید فایل‌ها، عکس‌ها و ویدئوها را در فضای ابری آی‌کلاد ذخیره کنید و از طریق دستگاه‌های مختلفی که به اکانت اپل شما دسترسی دارند از آن‌ها استفاده کنید. این همگام‌سازی بین محصولات اپل به کاربر کمک زیادی در انجام کارهای مختلف خواهد کرد. آی کلاد از امنیت بالا و استانداردهای رمزنگاری بسیار پیشرفته برای حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران استفاده می‌کند. با استفاده از iCloud کاربر می‌تواند به راحتی به iCloud Drive، iCloud Photo Library و iCloud Backup دسترسی کامل داشته باشند و ضمن تهیه بکات از داده های مهم شخصی، فایل‌های خود را به راحتی مدیریت کند.

مگا (MEGA)

mega

مگا یک فضای ذخیره‌سازی ابری بسیار محبوب است که برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی کاربرد دارد. مگا به راحتی از طریق وب یا اپلیکیشن روی گوشی و کامپیوتر قابل نصب بوده و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید فایل‌ها و اطلاعات شخصی خود را ذخیره کنید. مگا امنیت بسیار بالایی دارد و از هر جایی قابل دسترسی است. با استفاده از MEGA کاربران می‌توانند فایل‌هایشان را به‌صورت امن ذخیره کنند. این فضای ذخیره‌سازی در ابتدا 30 گیگابایت فضای رایگان جهت ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

هارد اکسترنال

external-hard

از فضای ابری عبور کنیم و به یک ابزار بسیار خوب آفلاین برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی برسیم. هارد اکسترنال یک دستگاه ذخیره‌سازی جانبی است که به کامپیوتر و لپ تاپ متصل می‌شود و به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت بسیار خوب قابل استفاده است. از ویژگی‌های خوب هارد اکسترنال قابل حمل بودن و ظرفیت بالای آن نسبت به فضای ابری است. همچنین این هارد نیازی به دسترسی به اینترنت ندارد و با توجه به اتصال با کابل، سرعت بسیار بالایی برای تبادل اطلاعات یا تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی دارد. نکات منفی که در مورد این هارد وجود دارد، امنیت کم و احتمال خرابی و از دست رفتن اطلاعات است.

فلش مموری

فلش مموری

فلش مموری یا همان USB Flash Drive یک دستگاه کوچک ذخیره‌سازی جانبی است که قابلیت حمل بسیار راحتی دارد. این فضای ذخیره‌سازی تقریباً شبیه به هارد اکسترنال عمل می‌کند اما معمولاً فضای کمتری برای ذخیره یا تهیه بکاپ از داده‌های مهم شخصی در اختیار کاربر قرار می‌‎‌دهد. فلش مموری نسبت به هارد اکسترنال احتمال خرابی بیشتری دارد. یکی از ویژگی‌های خوب فلش مموری ابعاد بسیار کوچک آن است، به طوری که به راحتی قابل حمل است و خیلی راحت از طریق پورت USB به سیستم متصل می‌شود. فلش مموری به کاربرانی که نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات خود دارند توصیه می‌شود.

هارد اینترنال

هارد اینترنال

هارد اینترنال یکی از اجرای اصلی و مهم کامپیوتر است که برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود. این نوع هارد دیسک داخل کیس کامپیوتر قرار می‌گیرد و به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی یا برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی استفاده می‌شود. این هارد با مقدار فضاهای مختلفی ارائه می‌شود. از خوبی‌های این نوع فضای ذخیره‌سازی این است که نیازی به اینترنت ندارد و با سرعت زیاد می‌توانید اطلاعات را روی آن ذخیره کنید.

حافظه SSD

ssd

یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی استفاده از حافظه SSD است. این حافظه برای ذخیره‌سازی اطلاعات روی لپ تاپ بسیار کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌های خوب این نوع هارد این است که از هیچ قطعه مکانیکی در ساخت آن استفاده نشده است. به همین دلیل سرعت بسیار بالایی برای ذخیره اطلاعات دارد. به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی، حافظه SSD مقاومت بیشتری در برابر لرزش‌ها، شوک‌ها و دمای زیاد دارد و همچنین صدای کمتری تولید می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که حافظه SSD به عنوان یک گزینه مناسب برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها باشد.

سخن آخر

در این مطلب به بهترین روش های تهیه بکاپ از داده های مهم شخصی اشاره کردیم . نکته بسیار مهمی که در مورد این روش‌ها وجود دارد این است که معمولاً فضاهای ابری که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد در ابتدا مقداری به صورت رایگان ارائه می‌شود. ولی در مرحله بعد و زمانی که فضای مورد نظر پر می‌شود کاربر باید با پرداخت هزینه، این مقدار را افزایش دهد. لازم به ذکر است برای خرید هارد اکسترنال می‌توانید از فروشگاه پلازا دیجیتال اقدام کرده و آن را با بهترین قیمت خریداری کنید.

سوالات متداول

از بین حافظه SSD و HDD کدام یک کم مصرف‌تر است؟

حافظه SSD نسبت به HDD کم‌مصرف‌تر است و سرعت بهتری هم دارد.

اطلاعاتی که از طریق گوشی وارد آی‌کلاد می‌شود در مک بوک هم قابل مشاهده است؟

بله، هر اطلاعاتی که روی اکانت شما ذخیره شود در تمامی دستگاه‌های اپل از جمله مک بوک هم قابل مشاهده خواهد بود.

آبتین کمالی

عصر آگاهی، زمانی است که دانش و اطلاعات، چون بارانی بی‌انتها، زمین خشک واقعیت را به گلستانی از امکانات و توسعه تبدیل می‌کند.

1 دیدگاه

عباس

مطلب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *