تاریخ انتشار: 14 مهر 1403 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

مشکل دریفت دسته‌های بازی صرف‌نظر از اینکه از چه دستگاهی استفاده می‌کنید (ایکس باکس یا پلی‌استیشن)، بسیار اذیت کننده است؛ اما برخی از مدل‌ها بیشتر از بقیه با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این میان، دسته‌های بازی ایکس باکس اغلب بعد از مدتی استفاده دچار دریفت می‌شوند. خوشبختانه حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس فقط به جدا کردن جوی استیک و انجام برخی تعمیرات ساده نیاز دارد. در موارد شدید، تعویض کامل  جوی استیک تنها راهی است که باید انجام دهید. در این مقاله از وب‌سایت «پلازا دیجیتال» در مورد حل مشکل دریفت کنترلر بازی Xbox صحبت می‌کنیم.

برای خرید کنسول بازی به پلازا دیجیتال مراجعه کنید.

علت دریفت دسته بازی ایکس باکس

دریفت زمانی اتفاق میفتد که پتانسیومتر داخل ماژول جوی استیک در اثر استفاده مداوم فرسوده شود یا گردوغبار و زباله در آن گیر کند. این مشکل باعث خوانش نادرست می‌شود، به طوری که احساس می‌کنید شخصیت درون بازی به خودی خود حرکت می‌کند و شما کنترل بخشی از بازی را در دست ندارید. این موضوع به ویژه اگر در حال انجام یک بازی حساس مانند تیراندازی اول شخص هستید، دریفت جوی استیک به دلیل حرکت‌های لرزشی می‌تواند هدف‌گیری دقیق را تقریبا غیرممکن کند.

علت دریفت دسته بازی ایکس باکس

مراحل حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس

همان‌طور که در بالا ذکر شد، رفع دریفت کنترلر Xbox به جدا کردن جوی استیک و انجام برخی تعمیرات ساده بستگی دارد. این مشکل به ندرت توسط نرم‌افزار ایجاد می‌شود، بنابراین می‌توانید با خیال راحت فرض کنید که چیزی در دسته بازی خراب است. با این اوصاف، این ایده بدی نیست که قبل از شروع به تمیز، نرم‌افزار کنترلر بازی خود را آپدیت کنید یا باتری آن را بررسی کنید. گاهی اوقات با حل این دو مشکل، دریفت حل می‌شود. بااین‌حال، در ادامه به حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس می‌پردازیم:

1- باز کردن دسته بازی ایکس باکس

اولین قدم برای شروع فرآیند تعمیر، باز کردن دسته بازی است. شما باید پنج عدد پیچ را بیرون بیاورید. دو پیچ در دو طرف زیر دسته و یکی در داخل محفظه باتری خواهد بود که معمولاً زیر یک برچسب پنهان شده است. درحالی‌که مراحل اولیه برای دسته ایکس باکس وان و ایکس باکس ایکس مشابه است، اما دومی مدارهای اضافی دارد.

پس قبل از اینکه بتوانید به PCB (برد مدار چاپی) برسید، باید از موارد کوچکی مانند موتورهای ویبره جوی استیک مراقبت کنید. همچنین دسته بازی ایکس باکس اس با پیچ‌های Torx Security به جای بیت‌های Torx معمولی عرضه شده است؛ بنابراین به ابزار دیگری برای باز کردن پیچ‌ها نیاز دارید. به‌طورکلی، مراحل باز کردن کنترلر بازی عبارتند از:

  1. درپوش باتری و خود باتری را بردارید.
  2. پلاستیک روی دسته بازی را بردارید.
  3. پنج پیچ تورکس را باز کنید.
  4. درپوش عقب را از روی دسته بردارید.
  5. قسمت داخلی را از فاسیای جلویی (نر و مادگی) بلند کنید.

ما در پلازا دیجیتال بهترین بازی سامورایی را هم به شما معرفی کردیم.

مراحل حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس

2- تمیز کردن و تعمیر پدهای جو استیک

ساده‌ترین کاری که می‌توانید برای حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس انجام دهید، تمیز کردن پدهای جوی استیک هستند. توجه به این نکته مهم است که پدهای جوی استیک رایج‌ترین منبع مشکل دریفت نیستند، اما رفع آنها خیلی سریع خواهد بود و ارزش انجام دادن دارد. فقط مقداری الکل مالش و یک گوش پاک‌کن پیدا کنید. گوش پاک‌کن را با الکل خیس کنید و به آرامی در امتداد پایه پد جوی استیک بمالید هر نوع کثیفی یا گرد و غبار را که می‌بینید پاک‌کنید.

هنگامی که کارتان تمام شد، مطمئن شوید که خود پدهای جوی استیک به خوبی روی ماژول قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانید از اسپری هوای فشرده برای خارج کردن گردوغبار یا کثیفی‌هایی که ممکن است در شکاف‌های کوچک حسگرهای انگشت شست زیر آن افتاده باشد، استفاده کنید. اگر جوی استیک به درستی جا نمی‌رود، به فکر خرید یک مدل جایگزین باشید. از طرف دیگر، می‌توانید پدها را با یک تکه کاغذ یا پلاستیک دوباره روی ماژول قرار دهید. اکنون ببینید مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس حل شده است یا خیر.

رفع مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس

3- تعمیر سنسور تمپوسونیک (Thumbstick)

در مرحله بعد، باید سعی کنید سنسور (که فنر نیز نامیده می‌شود) را در داخل ماژول تمپوسونیک جایگزین کنید. انجام این کار کمی مشکل است، اما قطعاً مشکلات دریفت دسته بازی را حل می‌کند. مراحل زیر را برای تعویض سنسورهای جوی استیک یکی پس از دیگری طی کنید:

  • دسته خود را جدا کرده و برای دسترسی به ماژول جوی استیک، برد کمکی (Daughterboard) را بیرون بیاورید.
  • با استفاده از بزار فلزی بازکردن قاب مانند پیچ‌گوشتی سر صاف یا یک پیک گیتار، پوشش‌های پلاستیکی سبز رنگ کناره جوی استیک را با دقت جدا کنید.
  • با استفاده از یک موچین سنسورها را بیرون آورده و با سنسورهای جدید جایگزین کنید. همچنین می‌توانید سنسورها را از یک دسته قدیمی که بیرون بیاورید و در دسته جدید قرار دهید.
  • روکش‌های پلاستیکی سبز رنگ را در جای خود قرار دهید و جوی استیک را تست کنید و ببینید مشکل دریفت حل شده است یا خیر.

همچنین ایده بدی نیست که مقداری اسپری هوای فشرده را در حفره‌های حسگر بپاشید تا هرگونه گردوغبار و زباله خارج شود. گاهی اوقات این گردوغبار می‌تواند مانع از این شود که سنسور کار خود را به دسترسی انجام دهد.

نحوه حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس

4- تعویض سنسور تمپوسونیک (Thumbstick)

اگر تعمیر سنسور جوی استیک مشکل را حل نکرد، آخرین راه‌حل شما این است که کل ماژول جوی استیک را عوض کنید. شما می‌توانید ماژول‌های جدید تمپوسونیک را از فروشندگان خریداری کنید. فقط مطمئن شوید که اندازه و مشخصات آنها مطابق با مدل اصلی هستند. ماژول‌های یک کنترلر قدیمی نیز خوب کار می‌کنند. بااین‌حال، به خاطر داشته باشید که این فرآیند نیاز به لحیم‌کاری دارد، پس باید دانش استفاده از لحیم را بدانید.

تعویض کامل ماژول تمپوسونیک به شما فرصتی تا جوی استیک را به مدل چند محوره جلوه هال (Hall Effect) ارتقا دهید. این مدل ارتقا یافته نیازی به اتصال فیزیکی ندارند، به این معنی که طول عمر بیشتری ارائه می‌دهد، تقریباً در برابر دریفت مصون هستند و عملکرد نسبتاً نرمی دارند. صرف‌نظر از اینکه از کدام جوی استیک استفاده می‌کنید، مراحل تعویض سنسور تمپوسونیک برای حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس عبارتند از:

  • دسته خود را باز کنید و برای دسترسی به ماژول جوی استیک، برد کمکی را بیرون بیاورید.
  • برد کمکی را برگردانید تا به اتصالات لحیم دسترسی پیدا کنید. برای جدا کردن لحیم و بیرون کشیدن ماژول از یک تیوب لحیم کاری استفاده کنید. همچنین می‌توانید از هویه برای گرم کردن لحیم و خارج کردن ماژول استفاده کنید.
  • ماژول جدید را در محل مورد نظر قرار دهید. مطمئن شوید که در جهت درست قرار دارد و دوباره اتصالات را لحیم کنید.
  • مطمئن شوید که لحیم کاری اتصال خوبی با کنتاکت‌های روی PCB برقرار می‌کند و در بین اتصالات بین ماژول یا اجزای مجاور هیچ اتصال کوتاهی وجود ندارد.

حل مشکل دریفت دسته بازی xbox

کلام آخر

دریفت دسته ایکس باکس مشکل بزرگی است که گیمرها اغلب با آن مواجه می‌شوند. این مشکل می‌تواند یک دسته بازی پیشرفته را بی‌استفاده کند و باعث شود گیمر یک کنترلر جدید بخرید. بااین‌حال، اگر بتوانید کمی کار فنی انجام دهید، حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس اصلاً کار سختی نیست. باز کردن چند پیچ ​​و استفاده از مقداری اسپری هوای فشرده می‌تواند این مشکل را برای مدت زیادی رفع کند. اگر هم همه کارهای ممکن را انجام دادید، ولی مشکل حل نشد، دسته بازی جدید بخرید.

 

سوالات متداول

مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس چیست؟

دریفت باعث می‌شود تا دسته خود به خود در بازی حرکت کند، بدون آنکه شما خودتان کنترل بازی را در دست داشته باشید. همچنین باعث حرکت‌های لرزشی در بازی می‌شود.

نحوه حل مشکل دریفت دسته بازی ایکس باکس چگونه است؟

ابتدا دسته را باز کنید. سپس قسمت‌های مربوط به جوی استیک را تمیز کنید. اگر مشکل حل نشد، باید برای تعویض یا تعمیر تمپوسونیک (Thumbstick) اقدام کنید.

کیوان کاری

کیوان کاری

به معنای واقعی کلمه نمی‌توان گفت آدم تو چه سنی به چی علاقه داره، اما رسیدن به به چیز دلخواه یا شانس یا تقدیر؛ هر کدوم از ماها در مسیری میفتیم که یا بهش علاقه داریم یا از سر اجبار انجامش میدیم، ولی برای من تولید محتوا هم علاقس و هم اجباره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *