تاریخ انتشار: 05 خرداد 1403 |
زمان مطالعه: 11 دقیقه

یکی از سوالاتی که پیش از خرید لپ تاپ برایمان پیش می‌آید، این است که شارژدهی باتری لپ تاپ چقدر است؟ شارژدهی باتری لپ تاپ فاکتوری حیاتی است که باید هنگام خرید و ارزیابی لپ تاپ‌های مدرن در نظر گرفت.

در این مقاله به بررسی عمر باتری لپ تاپ‌هایی از برندهای مختلف می‌پردازیم و به آن از جنبه‌های مختلف نگاهی می‌اندازیم. همراه پلازا دیجیتال باشید.

عوامل موثر بر شارژدهی باتری لپ تاپ

عوامل زیادی وجود دارند که بر عمر باتری لپ ‌تاپ‌ تأثیر می‌گذارند و در نتیجه عمر دستگاه را کوتاه می‌کنند. بیایید به چند مورد از آنها نگاهی بیندازیم:

  • ظرفیت باتری و شیمی

ظرفیت شارژ کل باتری که معمولاً بر حسب وات ساعت اندازه گیری می‌شود، برای تعیین مدت زمانی که لپ تاپ می‌تواند با یک بار شارژ کار کند اهمیت دارد. ظرفیت بالاتر به طور کلی معادل طول عمر باتری بیشتر است.

لپ‌ تاپ‌های امروزی عمدتاً از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که تعادل خوبی بین طول عمر طولانی و عملکرد پایدار ارائه می‌دهند. کارایی و کیفیت این باتری‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی بر طول عمر و عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

  • مشخصات پردازنده و سخت افزار

نوع پردازنده، کارت گرافیک و سایر اجزای سخت افزاری تاثیر زیادی بر مصرف باتری دارد. قطعات پرقدرت مانند پردازنده‌های قدرتمند و کارت‌های گرافیک معمولاً انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

هر برند طیف وسیعی از مدل‌های لپ تاپ از اولترابوک‌های کم مصرف گرفته تا لپ‌ تاپ‌های گیمینگ را ارائه می‌کند که هر کدام به دلیل سخت ‌افزار خود، انتظارات عمر باتری متفاوتی دارند.

best-laptop-brands

  • صفحه نمایش

اندازه و وضوح صفحه نمایش نیز می‌تواند بر عمر باتری تاثیر بگذارد. نمایشگرهای بزرگتر و وضوح بالاتر انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

نوع فناوری صفحه نمایش نیز مهم است. به عنوان مثال، صفحه نمایش‌های OLED در حالت کلی نسبت به LCD های معمولی در هنگام نمایش محتوای خاص از مصرف انرژی بیشتری برخوردار هستند.

  • نرم افزار و سیستم عامل

کارایی سیستم عامل و نحوه مدیریت وظایف پس زمینه نیز می‌تواند بر تخلیه باتری تأثیر بگذارد. بسیار از لپ‌ تاپ‌های امروزی معمولاً از ویندوز استفاده می‌کنند که دارای تنظیمات مدیریت انرژی مختلفی است که می‌تواند عمر باتری را افزایش دهد.

برنامه‌های نرم‌ افزاری که روی لپ ‌تاپ اجرا می‌شوند، به ‌ویژه برنامه‌های سنگین مانند نرم ‌افزار ویرایش ویدیو یا بازی‌، می‌توانند باتری را به سرعت تخلیه کنند.

  • تنظیمات کاربر و الگوهای استفاده

تنظیمات روشنایی، برنامه‌های پس ‌زمینه و حالت‌های صرفه‌ جویی در مصرف انرژی همه نقش مهمی دارند. سطوح روشنایی بالاتر و تعداد زیاد برنامه‌های فعال می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد.

بسته به برند لپ تاپ ابزارهای نرم افزاری مدیریت مصرف برق وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد تنظیمات باتری را بر اساس ترجیحات استفاده خود بهینه کنند که متعاقباً به حفظ عمر باتری کمک کند.

best-laptop-brands-2

  • دستگاه‌های خارجی و لوازم جانبی

اتصال دستگاه‌های خارجی مانند درایوهای USB، مانیتورهای خارجی و ماوس‌ نیز می‌تواند از لپ‌ تاپ برق بگیرد و عمر باتری را کاهش دهد.

  • عمر و وضعیت باتری

با گذشت زمان باتری لپ تاپ تحلیل می‌رود و ظرفیت آن برای نگهداری شارژ پس از هر چرخه شارژ کاهش می‌یابد. بسته به الگوی استفاده و نحوه نگهداری باتری، عملکرد باتری می‌تواند پس از 1 تا 2 سال استفاده منظم شروع به کاهش قابل توجهی کند.

  • دما و محیط

استفاده از لپ تاپ در شرایط بسیار گرم یا سرد می‌تواند بر عملکرد باتری تأثیر بگذارد. باتری‌ها به طور کلی در دمای اتاق بهینه هستند.

دانستن این عوامل می‌تواند به دارندگان لپ تاپ کمک کند تا تنظیمات و استفاده خود را برای به حداکثر رساندن عمر باتری و حفظ سلامت آن در گذر زمان بهینه کنند.

اکنون زمان آن رسیده که نگاهی به میزان شارژدهی لپ تاپ‌های مختلف بیندازیم. در ادامه همراهمان باشید.

میزان شارژدهی باتری لپ تاپ مک بوک

لپ تاپ های اپل، از جمله مک بوک، مک بوک ایر و مک بوک پرو به دلیل کیفیت ساخت عالی و عملکرد باتری خود شهرت دارند.

این لپ ‌تاپ‌ها از باتری‌های لیتیوم پلیمری پیشرفته استفاده می‌کنند که عمر باتری و طول عمر بسیار خوبی دارند. یک باتری مک بوک معمولی برای حدود 1000 چرخه شارژ رتبه بندی می‌شود که به طور قابل توجهی بالاتر از بسیاری از رقبا است. مدل‌های جدیدتر مک بوک طول عمر باتری از حداکثر تا 18 ساعت تا حداکثر 22 ساعت دارند.

عوامل موثر بر طول عمر باتری مک بوک

  • شارژ بهینه: macOS اپل دارای ویژگی شارژ باتری بهینه‌شده‌ای است که با یادگیری روال شارژ، استهلاک را کاهش می‌دهد و فقط در صورت لزوم از ۸۰ درصد شارژ می‌شود.
  • مدیریت انرژی: macOS با ویژگی‌هایی مانند تنظیمات صرفه‌جویی در مصرف انرژی و App Nap در مدیریت مصرف انرژی بسیار کارآمد است.

apple laptop

میزان شارژدهی باتری لپ تاپ ایسوس

طول عمر باتری در لپ‌ تاپ‌های ایسوس، مانند سایر برندها به عوامل مختلفی از جمله الگوهای استفاده، عادت‌های شارژ و شرایط محیطی بستگی دارد. به طور کلی، اکثر باتری‌های لپ تاپ مدرن در حدود 300 تا 500 چرخه شارژ کامل عمر دارند. این معمولاً به معنای حدود 2-4 سال استفاده منظم قبل از کاهش قابل توجه عمر باتری است.

  • لپ‌ تاپ‌های جدید ایسوس: باتری لپ ‌تاپ ایسوس در صورت نو بودن، بسته به مدل و نوع استفاده، با یک بار شارژ از 2 الی 12 ساعت کارکرد ارائه می‌کنند.
  • بعد از 1-2 سال: انتظار کاهش عمر باتری را داشته باشید. باتری ممکن است حدود 70 تا 80 درصد ظرفیت اولیه خود را نگه دارد.
  • بعد از 3 تا 4 سال: ممکن است تخریب قابل توجهی رخ دهد، به طوری که باتری حدود 50-60٪ از ظرفیت اولیه خود را نگه می‌دارد. در این مرحله، ممکن است نیاز به تعویض باتری برای عملکرد مطلوب باشد.

Asus laptops

میزان شارژدهی باتری لپ تاپ لنوو

لپ‌ تاپ‌های لنوو به ‌ویژه سری ThinkPad، به دلیل دوام و عمر باتری خود مشهور هستند که باعث محبوبیت آن‌ها میان کاربران تجاری شده است.

لپ تاپ های لنوو مانند اغلب لپ تاپ‌ها از باتری‌های لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمر با کیفیت بالا استفاده می‌کنند. اکثر مدل‌های لنوو برای سیکل شارژ 300 تا 500 درجه بندی می‌شوند، اما در برخی از مدل‌های ThinkPad تا 1000 چرخه شارژ نیز ارائه می‌شود. میزان شارژدهی این لپ تاپ‌ها نیز بسته به مدل و سری آنها از 4 الی 15 ساعت تغییر می‌کند.

عوامل موثر بر طول عمر باتری لپ تاپ لنوو

  • مدیریت سلامت باتری: نرم افزار Vantage Lenovo اطلاعات دقیق سلامت باتری و گزینه‌های بهینه سازی را ارائه می‌دهد.
  • بهره وری انرژی: تنظیمات مدیریت انرژی Lenovo و ویژگی‌هایی مانند Rapid Charge به عملکرد بهتر باتری کمک می‌کند.

Lenovo laptops

میزان شارژدهی باتری لپ تاپ دل

لپ تاپهای دل مانند بقیه رقبا معمولاً از باتری‌های لیتیوم یونی با کیفیت بالا استفاده می‌کنند. طول عمر باتری در لپ‌ تاپ‌های Dell مشابه استانداردهای صنعتی است و اکثر مدل‌ها برای سیکل شارژ 300 تا 500 درجه بندی شده‌اند. با این حال تخمین زده شده که طول عمر استاندارد باتری لپ تاپ دل بر اساس سری و مدل چیزی از 5 تا 12 ساعت است.

عوامل موثر بر طول عمر باتری لپ تاپ دل

  • الگوهای استفاده: مدل‌های با کارایی بالا مانند سری XPS و Alienware، ممکن است به دلیل کارهای سنگین، فرسودگی باتری سریع‌تری را تجربه کنند.
  • ویژگی‌های سلامت باتری: Dell دارای ویژگی‌های مدیریت سلامت باتری در بایوس و نرم‌افزار خود است تا به کاربران کمک کند عمر باتری را حفظ کنند.
  • مدیریت حرارتی: مدیریت حرارتی موثر در لپ‌ تاپ‌های دل به جلوگیری از داغ شدن بیش از حد که می‌تواند سلامت باتری را کاهش دهد، کمک می‌کند.

Dell laptop

میزان شارژدهی باتری لپ تاپ اچ پی

لپ‌ تاپ‌های hp به خاطر طیف گسترده‌ای از مدل‌ها که برای نیازهای مختلف تولید شده شناخته می‌شوند.

این لپ تاپ‌ها هم معمولاً از باتری‌های لیتیوم یونی با طول عمر حدود 300 تا 500 سیکل شارژ استفاده می‌کنند و با هر بار شارژ 6 تا 7 ساعت طول عمر دارند. مدل‌های تجاری مانند سری EliteBook نیز اغلب دارای سیستم‌های مدیریت باتری پیشرفته هستند.

عوامل موثر بر طول عمر باتری لپ تاپ اچ پی

  • مدیریت باتری: HP شامل ابزارها و تنظیمات مختلفی در BIOS و HP Support Assistant برای کمک به مدیریت سلامت باتری است.
  • سناریوهای استفاده: لپ‌ تاپ‌های تجاری نسبت به مدل‌های مصرفی بهینه‌سازی باتری بهتری دارند.
  • راندمان حرارتی: طراحی HP بر راندمان حرارتی تمرکز دارد تا تخریب باتری در اثر گرما را به حداقل برساند.

hp laptop

چگونه طول عمر باتری لپ تاپ را بیشتر کنیم؟

افزایش عمر باتری لپ تاپ شامل ترکیبی از مدیریت سخت افزار و نرم افزار است. در ادامه به چند نکته کاربردی برای بهبود شارژدهی و حفظ سلامت باتری لپ تاپ اشاره می‌کنیم.

  1. میزان مصرف برق را تنظیم کنید

اکثر سیستم عامل‌ها دارای حالت‌های ذخیره انرژی هستند که مصرف برق لپ تاپ شما را کاهش می‌دهد. این حالت‌ها را برای افزایش عمر باتری فعال کنید.

همچنین روشنایی صفحه را تا کمترین میزان مناسب کاهش دهید. صفحه نمایش یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برق است.

در نهایت می‌توانید لپ تاپ خود را پس از مدت کوتاهی عدم فعالیت در حالت Sleep یا Hibernate قرار دهید. این به صرفه جویی در مصرف باتری در زمانی که از لپ تاپ استفاده نمی‌کنید کمک می کند.

  1. برنامه‌های پس زمینه را مدیریت کنید

اجرای چند برنامه به طور همزمان می‌تواند باتری را سریعتر تخلیه کند. برنامه‌هایی را که استفاده نمی‌کنید ببندید.

همچنین از راه اندازی خودکار برنامه‌های غیر ضروری به محض روشن شدن لپ تاپ خود جلوگیری کنید.

background apps

  1. استفاده از سخت افزار را بهینه کنید

بلوتوث و وای فای را در مواقعی که نیازی به آنها نیست غیرفعال کنید. این رادیوهای بی‌سیم مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می‌کنند.

همچنین دستگاه‌های خارجی مانند درایوهای USB، هارد دیسک‌های خارجی و سایر لوازم جانبی را هنگامی که استفاده نمی‌شوند از برق بکشید.

  1. سیستم خود را به‌روز نگه دارید

مطمئن شوید که سیستم عامل شما به‌روز است. به‌روزرسانی‌ها اغلب شامل بهبودهایی در مدیریت انرژی هستند.

درایورهای سخت افزاری خود را هم به خصوص برای باتری و صفحه نمایش، برای عملکرد بهینه به‌روز نگه دارید.

  1. از ابزارها و برنامه‌های صرفه جویی در مصرف باتری استفاده کنید

از ابزارهای ارائه شده توسط سازنده لپ تاپ یا برنامه‌های دیگر برای نظارت و مدیریت سلامت و استفاده باتری استفاده کنید.

برخی از لپ تاپ‌ها دارای تنظیمات مدیریت انرژی اختصاصی هستند که می‌تواند به بهینه سازی عمر باتری کمک کند. از آنها بهره بگیرید.

battery saver app

  1. گرما و سرما را مدیریت کنید

گرمای بیش از حد می‌تواند باتری را سریع‌تر خراب کند. لپ تاپ خود را برای اطمینان از تهویه و خنک کننده مناسب، روی یک سطح سخت استفاده کنید و هرگز آن را روی پای خود قرار ندهید.

همچنین به طور منظم دریچه‌ها و فن‌ها را تمیز کنید تا از تجمع گرد و غبار که می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود، جلوگیری کنید.

  1. استفاده از هارد و رم را بهینه کنید

اگر از هارد دیسک استفاده می‌کنید، حتماً به ارتقا به SSD فکر کنید. حافظه‌های SSD کم‌مصرف‌تر و سریع‌تر هستند.

اگر لپ تاپ شما رم کمی دارد و مجبور به استفاده از هارد برای حافظه است، انرژی بیشتری مصرف می‌کند. افزودن رم بیشتر می‌تواند این امر را کاهش دهد.

  1. تعمیر و نگهداری باتری

سعی کنید سطح باتری خود را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. از تخلیه کامل آن یا نگه داشتن آن در 100 درصد برای مدت طولانی خودداری کنید.

گاهی اوقات اجازه دهید باتری شما کاملاً تخلیه شود و سپس آن را تا 100٪ شارژ کنید تا سنج باتری مجدداً کالیبره شود.

اگر برای مدت طولانی از لپ تاپ خود استفاده نمی‌کنید، آن را با 50 درصد شارژ در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

battery-calibration

  1. مصرف منابع را کاهش دهید

در صورت امکان هنگام کار با باتری، وضوح صفحه را کاهش دهید. همچنین جلوه‌های بصری و انیمیشن‌های غیرضروری را در سیستم عامل خود خاموش کنید.

  1. از افزونه‌های Battery Saver استفاده کنید

از افزونه‌هایی استفاده کنید که با مسدود کردن تبلیغات و محدود کردن فرآیندهای پس زمینه به کاهش مصرف باتری کمک کنند.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی میزان شارژدهی باتری لپ تاپ از برندهای مختلف پرداختیم. ابتدا نگاهی به عوامل موثر بر عمر باتری انداختیم و سپس میزان شارژدهی لپ تاپ‌های مختلف را بررسی کردیم. در نهایت راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری ارائه دادیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد.

اگر قصد خرید آنلاین انواع لپ تاپ را دارید، پلازا دیجیتال در خدمت شماست. فروشگاه ما با ارائه جدیدترین و بهترین محصولات از برندهای مختلف، امکان خرید لپ تاپ را در اسرع وقت برای شما فراهم کرده است.

سوالات متداول کاربران

باتری لپ تاپ‌ها قبل از نیاز به تعویض چقدر عمر می‌کند؟

معمولاً باتری اغلب لپ ‌تاپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده که حدود 2 تا 4 سال یا حدود 300 تا 500 چرخه شارژ دوام می‌آورد، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد.

بهترین راه برای شارژ لپ تاپ جهت حفظ عمر باتری چیست؟

برای افزایش طول عمر باتری، سعی کنید آن را بین 20 تا 80 درصد شارژ نگه دارید. استفاده از نرم افزار مدیریت باتری نیز می‌تواند به تنظیم روش‌های شارژ کمک کند.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *