تاریخ انتشار: 04 خرداد 1403 |
زمان مطالعه: 7 دقیقه

فناوری وای فای (Wi-Fi) در حال حاضر به عنصر اصلی زندگی مدرن تبدیل‌شده است. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها و مکان‌های عمومی از شبکه های Wi-Fi باز استفاده می‌کنند تا مردم بدون وارد کردن پسورد به اینترنت دسترسی داشته باشند؛ اما شبکه های وای فای عمومی از نظر امنیتی ضعیف هستند. برای اینکه این مشکل را به حداقل برسانید، در این مقاله از وب‌سایت «پلازا دیجیتال» به توصیه هایی برای افزایش امنیت در شبکه های Wi-Fi عمومی می‌پردازیم.

افزایش امنیت در شبکه های Wi-Fi

فایروال ویندوز را فعال نگه دارید

فایروال ویندوز خود را همیشه روشن بگذارید. اگر به جای فایروال از یک آنتی‌ویروس قوی استفاده می‌کنید، آن را نیز فعال نگه دارید تا همیشه در پس زمینه کار کند. افراد معمولاً فایروال ویندوز را به دلیل پاپ‌آپ‌ها و نوتیفیکیشن‌های آزاردهنده‌اش خاموش می‌کنند و با این کار فایروال برای همیشه فراموش می‌شود. اگر می‌خواهید آن را مجددا راه‌اندازی کنید، اول به «Control Panel» بروید، گزینه «System and Security» را انتخاب کنید و «Windows Firewall» را در نظر بگیرید.

از وب‌سایت‌های امن استفاده کنید

ما انجام هیچ عملیات مهم یا تراکنش مالی روی یک Wi-Fi باز (بدون پسورد) را به دلیل خطرات امنیتی توصیه نمی‌کنیم. با این اوصاف، اگر هنوز نیاز به استفاده از یک شبکه عمومی برای بررسی موجودی بانک خود دارید، مطمئن شوید که از یک وب‌سایت امن بازدید می‌کنید. برای اینکه یک سایت امن را تشخیص دهید، به سمت چپ آدرس وب نگاه کنید و نماد قفل سبز رنگ را پیدا کنید. این قفل نشان می‌دهد که شما در یک مکان رمزگذاری شده یا تأییدشده هستید. همچنین بررسی کنید که آدرس وب «https» است یا خیر. https یک پروتکل امنیتی است که از داده‌های کاربر محافظت می‌کند.

New Project 2024 05 18T014706.414

از یک شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید

شبکه‌های وای فای عمومی مکان‌های موردعلاقه مجرمان سایبری برای بازیابی اطلاعات حساس با استفاده از اسنایفرهای بی‌سیم (شنود شبکه) هستند. هکرها از این شبکه‌ها برای به دست آوردن اطلاعات ایمیل‌ها، گذرواژه‌ها و سایر داده‌های ارسالی از سوی کاربر استفاده می‌کنند.. یک راه سریع برای افزایش امنیت در شبکه های Wi-Fi عمومی استفاده از «Private Browsing» است که مرورگر را غیرفعال می‌کند تا از این طریق داده‌های کاربر را در حافظه پنهان ذخیره کند. درحالی‌که این موضوع مانع از دسترسی یک هکر به داده‌های گذشته می‌شود، نمی‌تواند مانع از اسنایفر شدن کاربر در زمان حال شود. با این حال، هنوز هم می‌تواند روشی برای افزایش امنیت شبکه های Wi-Fi عمومی باشد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از هک وای فای

از VPN برای افزایش امنیت استفاده کنید

توصیه می‌کنیم هنگام اتصال به یک Wi-Fi عمومی ناامن از VPN استفاده کنید. یک VPN که مخفف Virtual Private Network است، آدرس IP شما را با رمزگذاری پنهان می‌کند و به شما امکان می‌دهد به صورت ناشناس از وای فای عمومی استفاده کنید. در بیشتر موارد، حتی ISP (ارائه دهند خدمات اینترنت) نمی‌تواند ردیابی کند که در هنگام آنلاین بودن دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید. با استفاده از این روش از حریم خصوصی آنلاین خود محافظت می‌کنید و اطلاعات ارزشمندتان را از تهدیدات سایبری، کلاهبرداری‌های آنلاین، نقض هویت یا فیشینگ حفظ می‌کنید.

New Project 2024 05 18T014556.177

ویندوز و نرم افزارهای خود را آپدیت کنید

به‌روزرسانی‌ها برای امنیت وای فای مهم است، زیرا آسیب‌پذیری‌های زیادی را در سیستم‌عامل یا سایر نرم افزار‌ها برطرف می‌کنند. برای آپدیت خودکار سیستم‌عامل ویندوز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به «Control Panel» ویندوز خود بروید.
  • به بخش «Windows Update» بروید و سپس «Change settings» را انتخاب کنید.
  • مطمئن شوید که «Install updates automatically» انتخاب‌شده باشد.

آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری در برنامه‌های شخص ثالث مانند Flash یا Chrome نیز با فریب دادن کاربر به دانلود نرم‌افزار اشتباهی و سپس اجرای آنها در سیستم، خطر امنیتی ایجاد می‌کنند. متأسفانه، اکثر نرم‌افزارهای شخص ثالث عملکرد به‌روزرسانی خودکار ندارند، پس به احتمال زیاد مجبور خواهید بود به‌روزرسانی‌ها را به‌صورت دستی انجام دهید که این یک کار طاقت‌فرسا و اتلاف وقت است. توصیه می‌کنیم جدیدترین نسخه هر برنامه را دانلود کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل روشن نشدن وای فای گوشی

یک نرم‌افزار ضد جاسوس‌افزار نصب کنید

جاسوس‌افزار نوعی بدافزار است که برای رهگیری داده‌های اینترنتی به کامپیوتر یا گوشی همراه کاربر حمله می‌کند. از علائم اینکه سیستم شما دچار جاسوس‌افزار شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پنجره‌های پاپ‌آپ در همه جا ظاهر می‌شوند.
  • پیام‌های خطای عجیب نشان داده می‌شوند.
  • صفحه اصلی مرورگر وب چیزی نیست که شما تنظیم کرده‌اید و خود به خود تغییر می‌کند.
  • نوار ابزار ناشناخته در مرورگر شما ظاهر می‌شود.
  • سیستم شما بدون دلیل کُند است.

نرم‌افزارهای جاسوسی می‌توانند شما را در هر زمانی آلوده کنند، اما امنیت ضعیف در وای فای عمومی احتمال ابتلا به باگ را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید از نرم‌افزارهای تخصصی مانند  Malwarebytesیا Lavasoft’s Ad-Aware استفاده کنید که درزمینهٔ یافتن و حذف جاسوس‌افزارها و سایر تهدیدات مشابه تخصص دارند؛ اما بهترین راه‌حل ضد بدافزار این است که مهارت‌های اینترنتی خود را افزایش دهید. به همین دلیل است که ما همیشه موارد زیر با به شما توصیه می‌کنیم:

  • روی لینک‌های مشکوک یا پنجره‌های پاپ‌آپ تصادفی کلیک نکنید.
  • به سوالات عجیب در مرورگر وب یا صندوق ورودی ایمیل خود پاسخ ندهید.
  • در استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایگانی که دانلود می‌کنید محتاط باشید.

New Project 2024 05 18T014540.932

از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

این گزینه یک مرحله امنیتی اضافی است که باید برای ورود به حساب خود تکمیل کنید. این مرحله امنیتی از شما می‌خواهد تا قبل از ورود به سیستم، کد امنیتی را که در تلفن همراه خود دریافت کرده‌اید تایپ کنید. به‌این‌ترتیب، یک هکر نمی‌تواند بدون دسترسی به شماره تلفن یا صندوق ورودی ایمیبا شما وارد سیستم شود، حتی اگر از نام ایمیل و رمز عبور  آن را بداند. بسیاری از اپلیکشن‌های بانکی، حساب‌های ایمیل و نرم‌افزارهای کامپیوتری و اپ‌های گوشی همراه، ویژگی احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را ارائه می‌دهند.

اطلاعات شخصی خود را در هیچ برنامه‌ای وارد نکنید

اطلاعات شخصی شما مانند شماره کارت اعتباری ارزشمند هستند. بااین‌حال، اگر این اطلاعات به دست مجرمان بیفتد، می‌توان از آن برای سرقت هویت یا کلاهبرداری استفاده کرد؛ بنابراین هنگام استفاده از اتصال Wi-Fi عمومی باید از وارد کردن این اطلاعات خودداری کنید. علاوه بر این، هنگام استفاده از اتصال اینترنتی مشترک از ورود به حساب‌های حساس مانند حساب بانکی یا حساب ایمیل خودداری کنید. بهتر است  زمانی که در یک شبکه امن هستید، اطلاعات شخصی خود را وارد کنید.

کلام آخر

وای فای باز و رایگان در بسیاری از مکان‌های عمومی وجود دارد، اما راحتی و سهولت استفاده از یک شبکه وای فای عمومی با مشکلات امنیتی همراه هستند. توصیه‌های ایمنی که در این بررسی ارائه شدند را برای افزایش امنیت در شبکه های Wi-Fi عمومی مورداستفاده قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم کارهای مهمی مانند تراکنش‌های بانکی را با این نوع وای فای‌ها انجام ندهید و تنها برای مرور وب به سراغ آنها بروید.

بیشتر بخوانید: آموزش اتصال لپ تاپ به وای فای و اینترنت گوشی

سوالات متداول

چرا وای فای عمومی خطرناک تلقی می‌شود؟

وای فای عمومی خطرناک است، زیرا اغلب فاقد تدابیر امنیتی مناسب است و ره‌گیری داده‌ها را برای مجرمان سایبری آسان می‌کند.

چه اقداماتی را می‌توانم انجام دهم تا اتصال خود را در Wi-Fi عمومی ایمن کنم؟

استفاده از وای فای، فعال کردن فایروال، به‌روزرسانی نرم‌افزار، غیرفعال کردن اشتراک‌گذاری و نصب آنتی‌ویروس قوی توصیه می‌شود.

از انجام چه کارهایی در وای فای عمومی اجتناب کنم؟

اجتناب از تراکنش‌های حساس، وارد نکردن اطلاعات شخصی، غیرفعال کردن ویژگی‌های امنیتی و ورود به سایت‌های ناشناس باعث به خطر افتادن نقص اطلاعات می‌شود.

 

کیوان کاری

کیوان کاری

به معنای واقعی کلمه نمی‌توان گفت آدم تو چه سنی به چی علاقه داره، اما رسیدن به به چیز دلخواه یا شانس یا تقدیر؛ هر کدوم از ماها در مسیری میفتیم که یا بهش علاقه داریم یا از سر اجبار انجامش میدیم، ولی برای من تولید محتوا هم علاقس و هم اجباره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *