مجید نوردوست
نویسنده: مجید نوردوست
تاریخ انتشار: 04 مرداد 1404 |
زمان مطالعه: 2 دقیقه

اختلال گسترده بانک پاسارگاد پس از دو هفته امروز در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۴ رفع شد.

تعطیلی بانک‌های تهران در روز چهارشنبه اول مرداد

اختلال بانک پاسارگاد امروز 4 مرداد ۱۴۰۴

بیانیه اقدامات داتین پس از حمله سایبری به دیتاسنترهای دو بانک‌ کشور

روز سه‌شنبه‌ 27 خردادماه و چند روز پس از شروع جنگ در کشور عزیزمان ایران، متاسفانه زیرساخت‌های سخت‌افزاری دو بانک کشور هدف یک حمله سایبری بزرگ و پیچیده قرار گرفت که دسترسی تعداد زیادی از هموطنانمان به خدمات بانکی را تحت تاثیر قرار داد. در پی این اتفاق بزرگ، پرسش‌هایی درباره ماهیت این حمله، نقش داتین و اقداماتش برای رفع مشکلات پیش‌آمده، مطرح شد. داتین به‌ عنوان تولیدکننده نرم‌افزارهای مالی و بانکی، در این بحران همراه بانک‌ها شد تا بتوانند با راهکار نرم‌افزاری ویژه این شرکت در شرایط بحران، آسیب‌ها را ترمیم و سرویس‌ها را برقرار کنند.  اکنون که بخش عمده‌ خدمات بانک‌ها برقرار شده، گزارشی از اتفاق رخ‌داده و اقدامات انجام‌شده ارائه می‌شود.

در این حمله سایبری که ماهیتی سخت‌افزاری داشت، تجهیزات ذخیره‌سازی داده (Storage) بانک‌ها آسیب بسیار جدی دیدند و غیر قابل استفاده شدند. ابعاد آسیب به زیرساخت‌های ذخیره‌سازی اطلاعات تحت مالکیت این دو بانک، به‌حدی بود که منجر به توقف کامل و ناگهانی خدمات بانکی شد.

به‌جرات می‌توان گفت که این حمله سایبری از لحاظ گستردگی و پیچیدگی قابل مقایسه با هیچ‌ کدام از حملات سایبری گذشته در کشور نبوده و به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که مراکز داده اصلی، پشتیبان و بحران (Disaster) هر دو بانک با فاصله زمانی کوتاهی مورد هدف قرار گرفتند و همگی ظرف چند دقیقه از کار افتادند. آسیب‌رسیدن به سه مرکز داده هر بانک که کاملا مجزا و مستقل از هم و در نقاط مختلف کشور قرار دارند نیز نشانه‌ای از پیچیدگی این حمله سایبری است.

از دقایق اولیه مواجهه با این حمله، تیم‌های فنی داتین و بانک‌ها مشغول به کار شدند. آنها ضمن واکاوی وضعیت فنی، اقدامات موازی را برای کشف منشا حمله سایبری، حفظ و بازیابی داده‌ها، ایمن‌سازی مجدد، به‌کارگیری سامانه‌های اضطراری و همچنین راه‌اندازی دوباره سامانه‌های بانکداری متمرکز انجام دادند.

داتین با مسئولیت ارائه نرم‌افزارهای بانکی، یک راهکار نرم‌افزاری ويژه را که از دو سال گذشته برای شرایط اضطراری و به‌عنوان بخشی از برنامه تداوم کسب‌و‌کار (BCP) طراحی و پیاده‌سازی کرده بود، در اختیار بانک‌ها قرار داد تا مرحله‌به‌مرحله خدمات بانکی به مشتریان ارائه شود.

در مرحله اول با بهره‌برداری از سامانه سامسونت یا Mini Core داتین، ابتدا دسترسی مشتریان به خدمات کارت بر بستر شتاب فراهم و در مراحل بعدی با اضافه‌کردن قابلیت‌های دیگر به سامانه سامسونت، ارائه برخی از خدمات پرتکرار در شعب مثل انتقال وجه، پایا و ساتنا نیز ممکن شد. همچنین امکاناتی مثل واریز گروهی (پرداخت حقوق)، واریز سود سپرده‌های بلندمدت و ارسال پیامک‌های واریز و برداشت نیز فراهم شد تا عمده خدمات مورد نیاز مشتریان بانک‌ها در مدت زمان کوتاه، در دسترس قرار گیرد.

پس از ارائه و پیاده‌سازی راهکار موقت در هر دو بانک، اجرا و راه‌اندازی راهکار دائم، تنها در بانک پاسارگاد انجام شد و بانک سپه مسیر متفاوتی را برای راه‌اندازی مجدد راهکار دائم خود در نظر گرفت. بنابراین پس از بازیابی کامل تمامی داده‌های مشتریان بانک پاسارگاد و قرارگرفتن آنها در چرخه عملیات بانکی، با تلاش شبانه‌روزی همکاران در روزهای اضطراب‌آور جنگی، تجهیزات سخت‌افزاری توسط بانک‌ تهیه و نصب شدند. در قدم بعد نیز داتین تمامی نرم‌افزارهای بانکی را مجددا و از ابتدا راه‌اندازی و به بهره‌برداری رساند.

تمامی این فرایندها که به‌نوعی راه‌اندازی بسترهای یک بانک از ابتدا بوده، در این شرایط خاص ظرف مدت زمان 11 روز انجام شد. بر این اساس، هسته بانکداری بانک پاسارگاد روز ششم تیرماه به بهره‌برداری مجدد رسید و دیگر سامانه‌های جانبی، به‌ترتیب اولویت و در روزهای بعد، در مدار قرار گرفتند. اگرچه در روزهای ابتدایی بهره‌برداری مجدد، اختلال‌هایی در استفاده کاربران مشاهده می‌شد اما در حال حاضر، عمده اختلال‌ها رفع و خدمات بانکی به پایداری نسبی رسیده است.

لازم به تاکید است که سامانه‌های نرم‌افزاری داتین (کربنکینگ) نه تنها در این حمله سایبری که در تمامی دوره‌های همکاری این شرکت با بانک‌ها، مورد هیچ‌ گونه هک یا نفوذی قرار نگرفته‌اند. در حمله اخیر نیز سخت‌افزارها و زیرساخت‌های هدف، خارج از مسئولیت داتین بوده‌اند. همچنین در موضوع انتشار داده‌های یکی از بانک‌ها در ابتدای سال 1404، انتساب این رخداد به داتین، همکاران داتین و سامانه‌های آن به هر نحوی کاملا رد شده و منشا آن سوءاستفاده از گزارش‌ها بوده است.

داتین به‌ عنوان تولیدکننده نرم‌افزارهای مالی و بانکی، همواره با ارتقای بسترهای نرم‌افزاری خود در مسیر بهبود عملکرد و امنیت سامانه‌ها تلاش می‌کند. همچنین با به‌کارگیری درس‌آموخته‌های این حمله سایبری، علاوه‌بر تولید راهکارهایی برای کارکرد بانک‌ها در شرایط عادی، طراحی و‌ تکمیل راهکارهای نرم‌افزاری متنوعی را برای تداوم کسب‌وکار بانک‌ها در شرایط بحرانی و ویژه، با جدیت دنبال خواهد کرد.

ما ضمن درک دغدغه‌های فنی و عملیاتی شبکه بانکی کشور و همچنین ابراز تاسف از دشواری‌هایی که برای دسترسی هموطنانمان به خدمات بانکی و دارایی‌هایشان پیش آمد، با تمامی ظرفیت‌های انسانی، فنی و پشتیبانی خود در شرایط بحرانی کشور کنار بانک‌ها ایستادیم تا با سرعت، داده‌ها بازیابی و سرویس‌های بانکی مجدد در مدار قرار گیرند. ما این مسئولیت را نه‌ تنها یک وظیفه شغلی، که تعهدی انسانی و ملی می‌دانیم و همچنان بر ایفای آن پایبند خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: بیمه بیکاری چقدر است

آپدیت ۱۲ تیرماه ۱۴۰۴

در پی حمله‌ای سایبری و پیچیده به زیرساخت‌های بانک پاسارگاد، خدمات بانک دیجیتال ویپاد برای مدتی دچار اختلال شد؛ موضوعی که سبب توقف بخشی از سرویس‌ها و نگرانی برخی کاربران گردید.

اکنون و طبق اطلاعیه رسمی ویپاد، بخش عمده‌ای از خدمات این بانک دیجیتال از جمله احراز هویت، افتتاح حساب، تمدید کارت، خدمات کارت، انتقال وجه، کارت‌به‌کارت، پایا، ساتنا و همچنین ارائه تسهیلات با مبالغ ۷ تا ۳۵ میلیون تومان فعال شده و در دسترس کاربران قرار دارد. بر اساس اعلام این مجموعه، سایر خدمات نیز به‌زودی بازیابی خواهند شد.

ویپاد ضمن عذرخواهی از کاربران، تاکید کرده است که اطلاعات و دارایی مشتریان در سلامت کامل حفظ شده و هیچ‌گونه آسیبی به آن‌ها وارد نشده است. همچنین این بانک با تمرکز بر افزایش تاب‌آوری زیرساخت‌ها و ارتقای امنیت سامانه‌ها، مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه و فنی را برای مقابله با تهدیدهای مشابه در دستور کار قرار داده است.

آپدیت ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۴

با گذشت نزدیک به دو هفته از بروز اختلال در سامانه‌های بانک پاسارگاد، این بانک سرانجام صبح امروز موفق به رفع مشکل شد و طی پیامی رسمی، نحوه بازیابی رمز ورود به سامانه‌های وی‌بانک و همراه‌بانک را برای کاربران تشریح کرد.

اختلال در ویپاد بانک پاسارگاد برطرف شد

اختلال در ویپاد بانک پاسارگاد

براساس اطلاعیه منتشرشده، کاربران برای تنظیم رمز جدید باید به وب‌سایت رسمی بانک پاسارگاد مراجعه کرده، وارد بخش «ورود به وی‌بانک پاسارگاد» شوند و سپس با انتخاب گزینه «فراموشی رمز عبور»، رمز تازه‌ای برای حساب خود تعریف کنند.

اختلال در خدمات بانک پاسارگاد از روز سه‌شنبه، ۲۷ خرداد ۱۴۰۴، به‌دلیل یک حمله سایبری به زیرساخت‌های این بانک آغاز شد و طی آن، دسترسی به خدمات غیرحضوری از جمله اپلیکیشن، دستگاه‌های پوز و عابربانک‌ها با مشکل مواجه شد.

هرچند بانک پاسارگاد روز شنبه، ۳۱ خرداد، از پایان یافتن اختلال خبر داد، اما بسیاری از کاربران تا صبح امروز همچنان با محدودیت در دسترسی به خدمات آنلاین مواجه بودند.

بیشتر بخوانید: بانک سپه کی درست میشه 

مشکل بانک پاسارگاد

گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی کاربران اکنون می‌توانند از طریق اثر انگشت وارد اپلیکیشن بانک شوند، اما این قابلیت برای گروهی دیگر همچنان فعال نشده و نیازمند مراجعه به وب‌سایت رسمی بانک هستند. همچنین شماری از کاربران اعلام کرده‌اند که هنگام مراجعه به سایت بانک، با خطای ۵۰۲ و ۵۰۰ روبه‌رو می‌شوند و عملا امکان ورود برایشان وجود ندارد.

81 دیدگاه

Plaza Avatar
پاسخ دادن

با سلام آقا واقعا بانک مزخرف و مسخره ای هست بانک پاسارگاد. یک کلاهبردار تام . بعد از حدود پنجاه روز از جنگ 12 روزه هنوز داره توی سپرده مردم نون میخوره چک وصول می کنند. اقساط وام را وصول کرده و دیر کرد می گیرند . اما می گویند درگاه پرداخت وام بسته هست!! می پرسیم کی باز می شود فقط جواب نامربوط میدهند . آقای بنیانگذار این بانک(حیف اسم پاسارگاد) چرا مردم را دور سر می چرخانید من روی این وام حساب باز کرده ام واسه زندگیم.‌ چرا هیچ مرجعی از این بنگاه مالی جوابگو نیستید…….

پاسخ
Plaza Avatar
پاسخ دادن

تسهیلات پشتوانه چرا در دسترس نیست ، با وجود پرداخت اقساط وقتی می‌خوام برای تسهیلات جدید اقدام کنم پیام خطا میده که تسهیلات در دسترس نیست ، یه موسسه مالی می‌تونه مورد حمله سایبری قرار بگیره و مختل بشه در این بحثی نیست مشکلی هم نیست اما اینکه اون موسسه پس از بازگشت از ترس تسهیلات پرداختی به مشتری رو لغو کنه بهترین راه برای بی اعتبار کردن خودشه. برای هر تسهیلات هر بار تحت نام اعتبار سنجی مبالغی کسر میشد و با سود و هزینه تحت عنوان زیرساخت سودی که از مشتری برای یک ماه توسط ویپاد دریافت میشد چیزی حدود 38 درصد بود مشتری هم یکی مثل من از سر ناچاری و سادگی این نوع وام اینو می‌گرفتیم فکر کنم تمام سودهایی که از ما گرفت درحملخ سایبری همگی رفت و یه چیزی هم روش ، قاشق قاشق جمع می‌کنی اما نادرست جمع می‌کنی برای همین با ملاقه از دست میدی تا بفهمی ، اما اینطور که من میبینم این خبرا نیست و تصمیم کبری دارند که متوجه کار نادرست خودشون نشن ، خب نشن

پاسخ
Plaza Avatar
پاسخ دادن

17 تومن از حساب من پرید رفتم، نه پیامکی برام اومده نه چیزی، رفتم توی برنامه گردش حساب گرفتم متوجه شدم ، پلیس فتا شکایت کردم ولی هنوز هیچ خبری نشده

پاسخ
Plaza Avatar
پاسخ دادن

امروز همچنان آپ بانک پاسارگاد کار نمیکنه چه باید کرد؟

پاسخ
Plaza Avatar
پاسخ دادن

من با امتیاز 45900برای وام تسهیلات اقدام کردم ودراعتبار سنجی هزینه کم کرده اعتبار وسکه مرا صفر کرده یعنی چی این همه صبر کردم تا يه وام بگیرم لطفا پیگیری کنید

پاسخ
Plaza Avatar
پاسخ دادن

درود. این بلا را سر من هم آوردند98 هزار تومن از حساب من کسر شد ولی پیامی نیامد . ازین بد تر پولمون را گرو گرفتند و دارند روی پول ما کاسبی می کنند اما میگن درگاه تسهیلات بسته هست

پاسخ
1 2 3 14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*