تاریخ انتشار: 27 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

در سال 2021، اپل از  گوشی موبایل اپل مدل آیفون 13 به عنوان جانشین آیفون 12 محبوب با دوربین‌های بهبود یافته، عمر باتری بیشتر، تراشه A15 Bionic و سایر موارد چشمگیر رونمایی کرد. به‌عنوان دستگاه‌هایی مقرون‌به‌صرفه‌تر از مدل‌های پرو، آیفون 13 یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های خرید در میان مصرف‌کنندگان است؛ به ویژه که رجیستر هم شده است.

اما چه تفاوتی میان گوشی موبایل اپل مدل آیفون 12 و 13 وجود دارد؟ اگر قصد خرید گوشی آیفون را دارید، حتماً این بررسی را بخوانید تا بتوانید راحت‌تر مقایسه کنید و تصمیم نهایی را برای خرید بگیرید. همراه پلازا باشید.

iPhone 13 Feature

مقایسه آیفون 12 و آیفون 13

آیفون 12 و آیفون 13 دارای ویژگی‌های کلیدی بسیاری مانند اندازه خوب صفحه نمایش، اتصال 5G و مشخصات عالی دوربین هستند. پلازا دیجیتال همین ویژگی‌ها را به صورت پیشرفته تر  در بلاگ مقایسه آیفون 13 با 12 پرومکس شرح داده است. اپل ویژگی‌ها را در قالب زیر فهرست کرده است:

شباهت‌های آیفون 12 و 13

  • صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED Super Retina XDR با HDR، True Tone، رنگ گسترده P3 و Haptic Touch
  • شناسایی چهره (Face ID)
  • اتصال 5G 6 گیگاهرتزی (و mmWave در ایالات متحده)
  • تراشه 6 هسته‌ای سری A Bionic
  • 4 گیگابایت حافظه رم
  • دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی ƒ/2.4 Ultra Wide و ƒ/1.6 Wide با زوم اپتیکال دو برابری
  • ویژگی‌های عکاسی از جمله حالت شب، فیوژن عمیق، فلاش True Tone با همگام سازی آهسته، حالت پرتره و سایر موارد
  • ویژگی‌های فیلمبرداری از جمله فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه، فیلمبرداری HDR با Dolby Vision، زوم صوتی، فیلمبرداری اسلوموشن تا 240 فریم در ثانیه در 1080p، حالت شب تایم‌لپس و دیگر موارد
  • محافظ سرامیکی جلوی گوشی
  • دارای استاندارد IP68 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار
  • آلومینیوم درجه هوافضا
  • شارژ بی‌سیم مگ سیف و Qi
  • رابط لایتنینگ
  • گزینه‌های فضای ذخیره سازی 128 و 256 گیگابایتی
  • موجود در رنگ قرمز (محصول)

iPhone 13 Feature 2

تحلیل‌های اپل نشان می‌دهد که آیفون ها ویژگی‌های کلیدی قابل توجه بسیاری دارند. با این وجود، تفاوت‌های معناداری میان آیفون 12 و آیفون 13 از حیث پردازنده و عمر باتری آنها وجود دارد.

تفاوت‌های آیفون 12 و 13

آیفون 12آیفون 13
صفحه نمایش Super Retina XDR با حداکثر روشنایی 625 نیتصفحه نمایش Super Retina XDR با حداکثر روشنایی 800 نیت و 20 درصد ناچ کوچکتر
تراشه  A14 Bionicتراشه  A15 Bionic
دو سیم کارت (نانو سیم و سیم کارت الکترونیکی)دو سیم کارت (نانو سیم و سیم کارت الکترونیکی)
Smart HDR 3 برای عکسSmart HDR 4 برای عکس، سبک‌های Photographic
فیلمبرداری Dolby Vision HDR تا4K  با سرعت 30 فریم بر ثانیهفیلمبرداری Dolby Vision HDR تا 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه، فیلمبرداری حالت سینمایی با عمق میدان کم (1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه)
تا 17 ساعت باتری در حین پخش ویدیوتا 19 ساعت باتری در حین پخش ویدیو
164 گرم وزن174 گرم وزن
موجود در رنگ‌های بنفش، آبی، PRODUCT (قرمز)، سفید و مشکیموجود در رنگ‌های Starlight، Midnight، آبی، صورتی، سبز و PRODUCT (قرمز)
موجود با گزینه‌های فضای ذخیره سازی 64، 128 و 256 گیگابایتیموجود با گزینه‌های فضای ذخیره سازی 128، 256 و 512 گیگابایتی

مقایسه طراحی و رنگ

آیفون 12 و آیفون 13 هر دو دارای طراحی صنعتی یکسان با لبه‌های مربعی و نوار آلومینیومی مسطح در اطراف هستند. این گوشی‌ها از آلومینیوم درجه هوافضا در لبه‌ها و یک تکه شیشه صیقلی در قسمت پشتی خود استفاده می‌کنند. دوربین‌های دوگانه پشتی آیفون 13 برخلاف جهت عمودی آیفون 12، به صورت مورب در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

iPhone 13 vs iPhone 12 notch comparsion zoomed

آیفون 13 دارای یک ناچ (بریدگی) 20 درصد کوچک‌تر برای آرایه دوربین TrueDepth است که فضای نمایش بیشتری را به کاربر داده و مزاحمت ناچ را کمتر می‌کند. به غیر از موقعیت متفاوت دوربین عقب و بریدگی کوچکتر، این دو گوشی از نظر ظاهری یکسان به نظر می‌رسند.

آیفون 12 در رنگ‌های بنفش، آبی، سبز، سفید و مشکی و آیفون 13 در رنگ‌های Starlight، Midnight، آبی، صورتی و سبز موجود است. هر دو در رنگ PRODUCT (قرمز) نیز موجود هستند. دو سایه آبی این دو دستگاه، همانند سفید و نور ستاره و سیاه و نیمه شب مشابه هستند. در نتیجه ترجیح آیفون 12 یا آیفون 13 از نظر طراحی و رنگ به سلیقه شخصی بستگی دارد.

مقایسه نمایشگر

آیفون 12 و آیفون 13 هر دو دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED Super Retina XDR با HDR، True Tone، رنگ گسترده P3 و هپتیک تاچ هستند. تنها تفاوتی که نمایشگر آیفون 13 دارد این است که 175 نیت روشن‌تر در معمولی غیر HDR است، اما این دلیل اصلی برای خرید مدل جدیدتر نیست.

مقایسه پردازنده‌ها

تراشه A15 Bionic آیفون 13 نسبت به A14 Bionic در آیفون 12 اندکی بهبود دارد. بنچمارک‌ها نشان می‌دهد که A15 در آیفون 13 حدود 10 درصد عملکرد تک هسته‌ای بهتر و 18 درصد عملکرد چند هسته‌ای بهتر در مقایسه با پردازنده A14 آیفون 12 دارد. در کارهای گرافیکی نیز، آیفون 13 تقریباً 15 درصد بهتر از A14 Bionic در آیفون 12 عمل می‌کند.

jjjj

این بهبود عملکرد A15 هر چند چشمگیر است، اما دلیل اساسی برای ارتقا به حساب نمی‌آید. A14 هنوز هم یک پردازنده بسیار قوی است و در استفاده روزمره، احتمالاً این دو دستگاه عملکرد مشابهی خواهند داشت.

دو سیم کارته بودن

هر دوی این گوشی‌ها از دو سیم‌کارت با یک نانو سیم‌کارت فیزیکی و یک سیم‌کارت الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند، اما آیفون 13 قادر به پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت الکترونیکی است. اگر نیاز به جابجایی بین دو eSIM دارید، برای دریافت این قابلیت باید آیفون 13 را تهیه کنید.

مقایسه دوربین‌ها

آیفون 12 و 13 دارای دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی در پشت با دوربین ƒ/2.4 Ultra Wide و ƒ/1.6 Wide هستند. دوربین واید آیفون 13 دارای سنسور بزرگ‌تری در آیفون 13 است که قادر به گرفتن 47 درصد نور بیشتر برای نویز کمتر و تصاویر روشن‌تر می‌باشد و Ultra Wide دارای سنسور جدیدی برای ثبت جزئیات بیشتر است. دوربین Wide همچنین دارای فناوری تثبیت کننده تصویر اپتیکال با تغییر حسگر است تا فیلمی روان‌تر و کیفیت بهتر تصویر را ارائه دهد.

اگرچه هر دوی این گوشی‌ها می‌توانند ویدیوی Dolby Vision HDR ضبط کنند، اما آیفون 13 قادر است این فیلم را تا 60 فریم بر ثانیه ضبط کند که در مقابل آیفون 12 با سرعت 30 فریم در ثانیه پیشرفت خوبی است.

iphone 13 dual lens camera

آیفون 13 از سبک‌های Photographic نیز پشتیبانی می‌کند که فیلترهای هوشمند و قابل تنظیمی هستند که می‌توانند کارهایی مانند تقویت یا خنثی کردن رنگ‌ها را بدون تأثیر بر رنگ پوست انجام دهند. برخلاف فیلتری که روی کل تصویر اعمال می‌شود، سبک‌ها به طور انتخابی روی یک تصویر اعمال می‌شوند. سبک‌های عکاسی شامل Vibrant (رنگ‌ها را تقویت می‌کند)، Rich Contrast (سایه‌های تیره‌تر و رنگ‌های عمیق‌تر)، Warm (رنگ‌های طلایی را برجسته‌تر می‌کند)، یا Cool (رنگ‌های زیرین آبی را برجسته می‌کند) می‌شود. Tone و Warmth برای هر سبک قابل تنظیم است، بنابراین می‌توانید دقیقاً همان چیزی را که می‌خواهید بدست آورید.

iphone 13 vs iPhone 12 2

با اینکه آیفون 12 و 13 دوربین‌هایی با مشخصات مشابه دارند، آیفون 13 فیلمبرداریDolby Vision HDR با نرخ فریم بالاتر، حالت سینمایی و سبک‌های عکاسی و همچنین ارتقای سخت افزاری مانند سنسور بزرگتر و تثبیت کننده تغییر سنسور را دارد. دوربین آیفون 12 همچنان بسیار قوی است، اما با گزینه‌های بیشتر عکاسی و فیلمبرداری و کیفیت تصویر بهتر، آیفون 13 گزینه بهتری است.

مقایسه عمر باتری

یکی از زمینه‌های تفاوت قابل توجه بین آیفون 12 و آیفون 13 عمر باتری است. آیفون 13 در حین پخش ویدیو تا 19 ساعت عمر باتری دارد که دو ساعت بیشتر از 17 ساعت آیفون 12 است. هنگام پخش ویدیو، آیفون 13 می‌تواند به جای 11 ساعت باتری آیفون 12، 15 ساعت عمر باتری داشته باشد. آیفون 13 همچنین می‌تواند 10 ساعت طولانی‌تر از آیفون 12 صدا پخش کند. بنابراین، آیفون 13 برای کاربرانی که به حداکثر عمر باتری ممکن از آیفون خود نیاز دارند در مقایسه با آیفون 12 به وضوح دستگاه بهتری است.

مقایسه فضای ذخیره سازی

آیفون 12 با گزینه‌های فضای ذخیره سازی 64، 128 و 256 گیگابایتی در دسترس است، در حالی که آیفون 13 با فضای ذخیره سازی 128، 256 و 512 گیگابایتی عرضه شده است. این بدان معناست که اگر به بیش از 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید، باید آیفون 13 را تهیه کنید تا ظرفیت ذخیره سازی 512 گیگابایتی را داشته باشید. در غیر این صورت از این نظر تفاوتی بین دستگاه‌ها وجود ندارد.

جمع بندی مقایسه

به‌روزرسانی‌های آیفون 13 نسبت به آیفون 12 عمدتاً جدید نیستند و تنها به لحاظ صفحه‌نمایش روشن‌تر، ناچ کوچک‌تر، بهبود عملکرد و ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید دوربین، به‌روزرسانی‌هایی دارند؛ اما به‌روزرسانی‌های مهم‌تر شامل سخت‌افزار دوربین و عمر بیشتر باتری است.

با این حال، اگر می‌خواهید هزینه کنید و یک آیفون جدیدتر بخرید، توصیه ما به شما خرید آیفون 13 است؛ به ویژه که فضای ذخیره سازی تا 512 گیگابایت نیز در گزینه‌های آن وجود دارد. اما فراموش نکنید که قبل از خرید هر مدل از گوشی‌های آیفون نیاز به یک راهنمای خرید گوشی آیفون که به صورت جامع و کامل شما را راهنمایی کند دارید.

iphone 13 vs iPhone 12

سخن پایانی

در این مطلب به مقایسه کامل آیفون 12 و 13 پرداختیم. ابتدا شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو گوشی را برشمردیم و در ادامه آنها را از جنبه‌های بسیاری از جمله طراحی و رنگ، نمایشگر، پردازنده، دوربین، عمر باتری و فضای ذخیره سازی مقایسه کردیم. امیدواریم این مقایسه جامع به شما در انتخاب بهتر کمک کرده باشد.

این روزها خرید گوشی موبایل آیفون بسیار فراگیر شده و در این زمینه فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال می‌تواند گزینه‌های بسیاری به شما ارائه کند. در این فروشگاه اینترنتی می‌توانید انواع گوشی اپل را مشاهده کرده و با توجه به نیازها و بودجه خود نسبت به خرید اقدام کنید. فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال یکی از بهترین راهنمای جامع خرید گوشی آیفون در جدیدترین گوشی‌های موبایل اپل و انواع محصولات برند iPhone و همچنین مقایسه قیمت روز گوشی اپل برای مشتریان خواهد بود.

سوالات متداول کاربران

آیا ارزش دارد از آیفون 12 به آیفون 13 ارتقا بدهیم؟

اینکه آیا ارتقا ارزش دارد یا نه بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. اگر بهبود دوربین، عمر باتری بیشتر و عملکرد بهتر را در اولویت قرار دهید، آیفون 13 یک ارتقای ارزشمند است. با این حال، اگر از عملکرد و ویژگی‌های آیفون 12 راضی هستید، شاید لزومی به خرید گزینه جدیدتر نباشد.

آیا می‌توانم انتظار تفاوت عملکردی داشته باشم؟

بله، تراشه A15 Bionic در آیفون 13 عملکرد و کارایی بهتری نسبت به تراشه A14 Bionic در آیفون 12 دارد. این ارتقا باعث عملکرد روان‌تر، تجربه بازی بهتر و عمر باتری بیشتر شده است.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *