تاریخ انتشار: 18 مرداد 1403 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

رم بخش مهمی از هر سیستم کامپیوتری است. به خصوص اگر بخواهید یک سیستم جدید برای گیمینگ یا ویرایش ویدیو باشید، رم تعیین می‌کند که کامپیوتر شما چه مقدار پهنای باند حافظه برای اجرای وظایف در پس ‌زمینه دارد؛ بنابراین مهم است که آن را به درستی انتخاب کنید.

چندین برند معروف در دنیا وجود دارند که رم تولید می‌کنند و هر کدام ظاهر، عملکرد و قیمت متمایز خود را دارند. در این مقاله از پلازا دیجیتال به بررسی بهترین برندهای تولید کننده رم می‌پردازیم. همراه ما باشید.

نکات مهم رم که باید بدانید

درست مانند سایر اجزای هر رایانه، اصطلاحاتی وجود دارد که هنگام خرید رم باید با آنها آشنا باشید. در ادامه شرح مختصری از مهم‌ترین اصطلاحاتی که باید بدانید آورده شده است.

ظرفیت به مقدار حافظه موجود در هر رم اشاره دارد. اکثر حافظه‌های رم مدرن 8 گیگابایتی، 16 گیگابایتی یا 32 گیگابایتی هستند. اگر کیت بخرید، مقدار کل رم را با ضرب ظرفیت هر استیک در تعداد کل (16 گیگابایت = 2×8 گیگابایت) تعیین می‌کنیم. برای کیس گیمینگ، 16 گیگابایت ظرفیت بسیار خوبی در نظر گرفته می‌شود. البته از آن بهتر 32 گیگابایت است.

ram 1 jpg

سرعت تقریباً همه رم‌های مدرن Double Rate است، به این معنی که در هر چرخه ساعت دو عمل انجام می‌دهد. نسل با نام اختصاری DDR و به دنبال آن یک عدد مشخص می‌شود. DDR5 جدیدترین نسل و پیشرو است اما DDR4 مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر است. با این حال، ساخت به اندازه سرعت انتقال داده مهم نیست. هرچه این نرخ بالاتر باشد، فرآیندهای بیشتری را تکمیل می‌کند. یک نمونه نرخ انتقال داده DDR4 3200 است.

XMP مخفف Extreme Memory Profiles است. اساساً رمی که از XMP پشتیبانی می‌کند، می‌تواند به راحتی سرعت را با تغییر به پروفایل دیگری در BIOS تنظیم کند که اورکلاک را سریع و ساده می‌کند.

معرفی بهترین برندهای رم

Corsair

کورسیر یکی از نام‌های برتر در لوازم جانبی کامپیوتر است و افزون بر رم، لوازم جانبی دیگری از جمله کیبورد و موس‌ گیمینگ هم می‌سازد. Corsair همچنین خط مقدم رم گیمینگ است. خط رم Vengence بهترین عملکرد را در کلاس خود دارد و Corsair بدون شک بهترین محصولات موجود در بازار را دارد.

از آنجایی که کورسیر محبوبیت بسیار دارد، اساساً با همه برندهای مادربرد هم سازگار است. این اجزا همچنین شامل پشتیبانی از XMP 3.0 با پروفایل‌های سفارشی می‌شوند و یک تجربه اورلاکینگ ساده و قدرتمند را ایجاد می‌کنند. با توجه به همه موارد در نظر گرفته شده، Corsair در حال حاضر بهترین برند رم موجود در بازار است.

corsair 1 jpg

Skill

G.Skill یکی دیگر از برندهای برتر در بازار رم است و بسیاری از محصولات آن در بهترین کیس‌های سفارشی گنجانده شده‌اند. البته این کار دلیل خوبی دارد: کیت‌های این شرکت اغلب بهترین ظاهر و طیف گسترده‌ای از ظرفیت‌ها و سرعت‌های کلاک را دارند. سری Trident محصول شاخص G.Skill است و با پخش کننده حرارت آلومینیومی شیک عرضه می‌شود که ظاهری فوق العاده دارد و رم را خنک نگه می‌دارد. به RGB هم مجهز است اما مانند برخی محصولات دیگر اغراق آمیز نیست.

آخرین مدل‌های رم این برند هر آنچه را که انتظار دارید دارند: DDR5، سرعت کلاک تا 6800 مگاهرتز و پشتیبانی از XMP 3.0. و با پخش کننده حرارتی با کیفیت بالا، می‌توانید به راحتی رم خود را اورکلاک کنید تا پتانسیل آن را به حداکثر برسانید.

بیشتر بخوانید: علائم خراب شدن رم کامپیوتر یا لپ تاپ

g.skill jpg

TeamGroup

TeamGroup برندی است که در بازارهای آسیایی محبوبیت بسیار دارد و اکنون این شرکت شروع به جذب بیشتر مشتری در ایالات متحده و جاهای دیگر کرده است. شما می‌توانید یک کیت رم سریع و با ظرفیت بالا از این برند را با قیمت مناسب تهیه کنید. مثل کیت رم 32 گیگابایتی T-Force Delta DDR5 که تقریباً همه ویژگی‌هایی را که در یک کیت رم می‌خواهید شامل می‌شود.

سرعت ساعت در این کیت‌ها از 5200 مگاهرتز شروع می‌شود و تا 6400 مگاهرتز می‌رسد. کیت‌های T-Force Delta نیز از XMP 3.0 پشتیبانی می‌کنند و دارای RGB هستند. برای رسیدن به نتایج دلخواه باید هر دو را سرهم بندی کنید و RGB نیز برای برخی از کاربران جذاب نیست. با این حال، شما یک کیت بسیار باکیفیت با قیمت رقابتی دریافت می‌کنید که ممکن است ارزش این مشکلات را داشته باشد.

اگر به دنبال صرفه جویی بیشتر در هزینه هستید، می‌توانید یک کیت DDR4 تهیه کنید. در حال حاضر ممکن است تفاوت عملکردی بین آن و DDR5 متوجه نشوید، اما به زودی باید سیستم را آپدیت کنید.

teamgroup jpg

Patriot

Patriot تعدادی از بهترین رم‌های موجود در بازار را تولید می‌کند و شما اغلب می‌توانید نام آنها را در صدر لیست‌ها پیدا کنید. این محصول که در ایالات متحده تولید شده است، از پشتیبانی خدمات مشتری عالی نیز بهره می‌برد. سری Viper Elite گزینه DDR4 بود، اما VIPER VENOM جدید دارای کیت‌های DDR5 است که سرعت کلاک 6600 مگاهرتز دارد. این کیت واقعاً سریع است و قیمت آن نیز کم نیست. این موضوع پاتریوت را به گزینه‌ای گران‌تر تبدیل می‌کند، اما شما یک محصول ممتاز با آن قیمت کی‌خرید. سرعت فوق العاده، عملکرد عالی XMP و RGB! عالی نیست؟

با این حال، کاربران برخی از مشکلات را در مورد محصولات پاتریوت گزارش کرده‌اند. با اینکه خدمات مشتری عالی است، مشتریان محصولاتشان را با برچسب اشتباه دریافت می‌کنند و گاهی اوقات اصلاً کار نمی‌کنند. خدمات مشتری به سرعت این موارد را جایگزین می‌کند، اما رسیدگی به آنها دردسر و کمی آزاردهنده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت رم و رام

patriot jpg

Silicon Power

Silicon Power در طول سال‌ها به محبوبیت زیادی رسیده زیرا تمام ویژگی‌هایی را که گیمرها از یک رم می‌خواهند با قیمت مناسب ارائه می‌دهد. مانند جدیدترین کیت‌های سری Zenith DDR5 32GB که دارای پخش کننده حرارت آلومینیومی درجه یک است که عملکرد و طول عمر کلی محصول را بهبود می‌بخشد.

همچنین پشتیبانی از RGB و XMP وجود دارد، بنابراین می‌توانید این استیک‌ها را اورکلاک کرده و سیستم خود را حتی درخشان‌تر کنید. RGB همچنین با ASUS Aura Sync و سایر ابزارهای محبوب RGB سازگار است. این به شما امکان می‌دهد تمام اجزای RGB خود را برای ظاهری منسجم با یکدیگر همگام کنید.

بزرگترین ایراد سیلیکون پاور این است که کاربران سرعت کلاک کمتری را از آنچه اعلام شده گزارش کرده‌اند و مجبور بودند تنظیمات بایوس را برای دریافت آن سرعت‌های گزارش شده تنظیم کنند. خبر خوب این است که این رم همانطور که ادعا شده عمل می‌کند، فقط کمتر از ایده آل است.

silicon power jpg

Kingston

کینگستون یک برند اقتصادی است که به دلیل محصولات باکیفیت، شهرت زیادی در جامعه تکنولوژی به دست آورده است. این شهرت با گزینه‌های رم آن که نرخ خرابی بسیار پایینی دارند ثابت می‌شود. در حالی که برندهای دیگر مشکلات سازگاری با مادربردهای خاصی را نشان داده‌اند، رم کینگستون تقریباً با همه چیز کار می‌کند.

خط FURY محصول رم رده بالای کینگستون برای گیمرها است. این خط عملکردی که از کینگستون انتظار دارید را به رخ می‌کشد و آن زیبایی که گیمرها به دنبالش هستند را دارد. خط FURY از XMP و AMD Expo نیز پشتیبانی می‌کند. این رم حتی RGB دارد، اگر چه برنامه کنترل آن برای پیمایش بسیار آزاردهنده است.

با این حال خط FURY ایراداتی نیز دارد. خنک ‌کننده در بهترین حالت متوسط ​​است که منجر به برخی مشکلات عملکردی می‌شود، اگر چه کیت‌های DDR5 به دلیل وجود ECC روی دای که نرخ نقص را کاهش می‌دهد، پایداری بیشتری دارند. ECC مخفف Error Correction Code است و پروتکلی است که به طور خودکار داده‌های نادرست را شناسایی و تصحیح می‌کند.

kingston jpg

Crucial

Crucial یکی دیگر از برندهای مقرون به صرفه قطعات رایانه شخصی است و همچنین حافظه‌های رم خوبی نیز برای فروش دارد. کروشیال متعلق به Micron است، بنابراین از مزایای آزمایش دقیق و یک خط مستقیم به ماژول‌های رم بهره می‌برد. همچنین قیمت بسیار مناسبی دارد. البته با این قیمت دیگر نورپردازی RGB دریافت نخواهید کرد.

کروشیال همچنین دارای یک خط رم  PRO است. این خط از سرعت‌های فوق ‌العاده و XMP – از جمله XMP 3.0 – پشتیبانی می‌کند و پخش‌ کننده حرارتی آن، طول عمر و عملکرد رم را بهبود می‌بخشد.

Crucial Ballistix محصول فانتزی این برند برای گیمر است، اما به طرز عجیبی کنترل‌های RGB را ندارد. همچنین گزارش‌هایی از مشکلات سازگاری با بردهای MSI خاص گزارش شده است. در حالی که این رم از XMP پشتیبانی می‌کند، عملکرد آن هنوز در بهترین حد نیست. با این حال اگر به گزینه‌های بودجه‌گرایانه‌تر پایبند باشید، Crucial یک انتخاب خوب رم است.

crucial jpg

ADATA

ADATA برند معروف دیگری است که سال‌ها در دسترس بوده و یک برند اقتصادی قطعات کامپیوتر به حساب می‌آید. رم آن نیز تقریباً ارزان بوده و هر آنچه را که در تجملات کم دارد، در مقرون به صرفه بودن جبران می‌کند.

این شرکت حافظه‌های رم معمولی را ارائه می‌دهد که برای دسکتاپ‌ها یا سرورهای استاندارد عالی هستند، اما یک خط رم بازی XPG نیز دارد. XPG دارای طراحی زاویه‌ای برای پخش کننده حرارتی است که در یک محصول گیمینگ انتظار دارید و بسیار مقرون به صرفه است.

قطعاً خرید خوبی خواهد بود، اما معایبی نیز دارد. برخی از مشکلات سازگاری با مادربردهای خاص گزارش شده و شما هیچ چراغ RGB را روی این استیک‌ها پیدا نمی‌کنید. قبل از خرید حتماً تحقیق کنید تا ببینید آیا این محصول با برد شما کار می‌کند یا خیر. اگر هم جلوه‌های نوری می‌خواهید، باید برای آن‌ها هزینه بیشتری بپردازید.

بیشتر بخوانید: تفاوت رم و هارد

adata jpg

سخن آخر

در این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین برندهای رم موجود در بازار پرداختیم و هر یک را به طور خلاصه بررسی کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

اگر قصد ارتقای سیستم یا خرید یک سیستم جدید را دارید و می‌خواهید رم بخرید، پلازا دیجیتال در خدمت شماست. فروشگاه ما مجموعه متنوعی از بهترین رم‌ها را دارد که در انواع مختلف موجود هستند. با مراجعه به سایت می‌توانید مدل و ظرفیت مورد نیاز خود را انتخاب نموده و تجربه یک خرید لذت بخش را داشته باشید.

سوالات متداول کاربران

کدام برند رم برای بازی بهتر است؟

Corsair و G.Skill به دلیل گزینه‌های با کارایی بالا مانند سری Vengeance و Trident Z بسیار توصیه می‌شوند.

معتبرترین برند رم چیست؟

Kingston و Crucial به دلیل قابلیت اطمینان و عملکرد طولانی مدت خود شناخته شده‌اند.

الهه مسعودی

علاقه من به نوشتن باعث شد که به صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوا کار کنم. خلق محتوا یکی از بهترین حس هایی است که تا الان تجربه کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *