در دنیای بازیهای ویدیویی مدرن که مملو از گرافیکهای خیرهکننده و فناوریهای پیشرفته است، گاهی اوقات بازگشت به بازیهای کلاسیک میتواند تجربهای منحصر به فرد و نوستالژیک باشد. این بازیها با گیمپلی ساده، داستانهای جذاب و طراحیهای هنری منحصر به فرد، هنوز هم توانستهاند جایگاه ویژهای در دل طرفداران خود پیدا کنند. در این مقاله به معرفی ده بازی کلاسیک میپردازیم که با وجود گذشت سالها، همچنان ارزش بازی کردن دارند و تجربهای لذتبخش را برای علاقهمندان به بازیهای ویدیویی ارائه میدهند.
بازی Dig Dug (1982)
بازی دیگ داگ (Dig Dug) که در سال 1982 توسط شرکت نامکو منتشر شد، یکی از بازیهای کلاسیک و محبوب آرکید در دهه 80 میلادی بود. این بازی با گرافیک ساده و مکانیکهای جذاب، هنوز هم برای بسیاری از گیمرها یادآور خاطرات دوران طلایی بازیهای آرکید است.
در این بازی، شما کنترل شخصیتی به نام تائیزو هوری را بر عهده دارید که یک حفار قهرمان است. هدف شما این است که در دنیای زیرزمینی دشمنان خود، که معمولاً موجودات هیولایی به نام «Pookas» و «Fygars» هستند، را از بین ببرید. این کار با حفاری به عمق زمین و ایجاد تلههای مختلف برای فشار دادن سنگهای بزرگ به سمت هیولاها انجام میشود. یکی از ویژگیهای جالب بازی این است که شما میتوانید با استفاده از سنگهای بزرگ و سنگین، دشمنان را له کنید و به این ترتیب امتیاز کسب کنید.
گرافیک بازی بسیار ساده و ابتدایی است، اما طراحی آن به اندازهای جذاب است که بازی همچنان حس سرگرمکنندهای به بازیکن منتقل میکند. موسیقی و صداگذاری ساده و شاد بازی نیز به جذابیت آن افزوده و باعث میشود تجربهای بیوقفه و لذتبخش ایجاد شود. در حالی که بازی در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که فقط برای تفریح کوتاهمدت طراحی شده، در واقع چالشی پنهان در دل خود دارد که بازیکن را به تلاش برای بهبود رکوردهای خود و تسلط بیشتر بر بازی ترغیب میکند.
بازی Mr Driller DrillLand (2002)
بازی Mr. Driller DrillLand که در سال 2002 برای کنسول گیم کیوب منتشر شد، یکی از بازیهای جذاب و مفرح در دنیای بازیهای پازل و اکشن است. این بازی، دنبالهای بر سری بازیهای Mr. Driller است که توسط شرکت Namco توسعه یافته است و در آن بازیکن باید به عنوان شخصیت اصلی به نام Mr. Driller در یک دنیای زیرزمینی به حفاری بپردازد.
هدف اصلی بازی، حفاری به عمق زمین و جمعآوری هوا برای جلوگیری از خفه شدن است، در حالی که باید از موانع مختلف و بلوکهای رنگی عبور کنید. ویژگی برجستهی DrillLand استفاده از گیمپلی ساده و در عین حال چالشبرانگیز است. در این بازی، بازیکن باید بلوکهای همرنگ را از بین ببرد تا به راه خود ادامه دهد، اما باید مراقب خطراتی چون فروپاشی بلوکها و کمبود هوا باشد.
یکی از نکات منحصر به فرد Mr. Driller DrillLand این است که بازی ترکیبی از چندین حالت و چالش مختلف را ارائه میدهد که باعث تنوع در گیمپلی میشود. در این بازی، شما علاوه بر حفاری، باید در محیطهای مختلف و در مقابل دشمنان متنوعی که در زیرزمین وجود دارند، به رقابت بپردازید. بازی با گرافیک رنگارنگ و موسیقی شاد و هیجانانگیز خود، تجربهای سرگرمکننده و مفرح را برای بازیکنان فراهم میکند. همچنین، طراحی مراحل و چالشها به گونهای است که بازیکن را به تلاش برای بهبود رکوردها و مهارتهای خود ترغیب میکند.
بازی Thief (1998)
بازی Thief (1998) که توسط شرکت Looking Glass Studios توسعه و منتشر شد، یکی از آثار برجسته و نوآورانه در ژانر مخفیکاری و دزدی است. این بازی در دنیای تاریک و قرونوسطیگونهای جریان دارد که در آن بازیکن نقش یک دزد ماهر به نام گَریت را بر عهده میگیرد. هدف اصلی بازی سرقت از مکانهای مختلف، از جمله خانههای اشرافی و معابد، بدون شناسایی شدن توسط نگهبانان و دشمنان است.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد Thief این است که به جای مبارزه مستقیم با دشمنان، بازیکن باید از مهارتهای مخفیکاری خود استفاده کند. این بازی بیشتر بر استفاده از سایهها و تاریکی برای پنهان شدن و عبور از دشمنان تمرکز دارد. گَریت میتواند از ابزارهایی چون تیرهای بیصدا، بمبهای دودزا، و دستکشهای مخصوص برای باز کردن قفلها استفاده کند. همچنین، دنیای بازی به طور آزادانه طراحی شده و بازیکنان میتوانند به شیوههای مختلف و با استفاده از خلاقیت خود از موانع عبور کنند.
Thief به دلیل گیمپلی چالشبرانگیز، طراحی محیطهای باز و پیچیده، و داستان جذاب خود که به تدریج باز میشود، تحسینهای زیادی دریافت کرد. این بازی نه تنها در زمینه مخفیکاری موفق بود، بلکه استانداردهای جدیدی در طراحی سطح و هوش مصنوعی بازیها ایجاد کرد. به همین دلیل، Thief به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیهای مخفیکاری تاریخ شناخته میشود.
بازی Wing Commander (1990)
Wing Commander (1990) که توسط شرکت Origin Systems توسعه و منتشر شد، یکی از بازیهای کلیدی در تاریخ بازیهای ویدیویی به شمار میآید و پایهگذار ژانر شبیهسازی نبردهای فضایی شد. این بازی در دنیای آیندهنگر و علمی-تخیلی جریان دارد و بازیکن در آن نقش یک خلبان جنگی به نام کریس “مککلود” راکفورد را بر عهده میگیرد. داستان بازی در جنگ میان انسانها و یک گونه بیگانه به نام Klingons درگیر است.
گیمپلی Wing Commander ترکیبی از نبردهای فضایی اکشن و داستانگویی تعاملی است. بازیکنان در فضاپیماهای جنگی مجهز به سلاحهای پیشرفته به مقابله با دشمنان در نبردهای سریع و هیجانانگیز میپردازند. همچنین، بازی شامل بخشهای داستانی است که بر اساس تصمیمات بازیکن تغییر میکند، به طوری که میتوان در ماموریتها به مسیرهای مختلفی وارد شد.
یکی از ویژگیهای برجسته این بازی، گرافیک پیشرفته آن برای زمان خود بود. استفاده از گرافیکهای ۲D برای نبردهای فضایی و انیمیشنهای سینمایی برای روایت داستان، تجربهای جذاب و سینمایی به بازیکن میداد. همچنین، صداگذاری بازی با موسیقیهای حماسی و جلوههای صوتی مناسب، هیجان نبردها را دوچندان میکرد.
Wing Commander به دلیل نوآوریهایش در گرافیک، گیمپلی و داستانگویی، تاثیر زیادی بر نسلهای بعدی بازیهای فضایی و شبیهسازی نبردهای هوایی گذاشت و به یکی از بازیهای کلاسیک و محبوب دهه 90 تبدیل شد.
بازی Strahd’s Possession (1999)
بازی Strahd’s Possession که در سال 1999 توسط شرکت DreamForge Intertainment برای پلتفرم PC منتشر شد، یک بازی نقشآفرینی (RPG) است که در دنیای Dungeons & Dragons جریان دارد. این بازی در دنیای تاریک و گوتیک Barovia و در مقابل شخصیت شرور معروف Strahd von Zarovich اتفاق میافتد. Strahd یک خونآشام قدرتمند است که سرنوشت سرزمین و اهالی آن را به دست گرفته و هدف اصلی بازی مبارزه با این شخصیت شرور و رهایی Barovia است.
بازیکن در Strahd’s Possession کنترل قهرمانی به نام Rudy را بر عهده دارد. Rudy یک مرد جوان است که به طور ناخواسته وارد دنیای تسخیر شدهی Barovia میشود و باید از مهارتهای رزمی و جادوگری خود استفاده کند تا در مقابل موجودات ماورایی و دشمنان خطرناک مقابله کند. بازی شامل مبارزات نوبتی است که به بازیکن امکان میدهد استراتژیهای مختلفی را امتحان کند و همچنین از تواناییهای جادویی برای غلبه بر دشمنان بهره ببرد.
گرافیک بازی برای زمان خود نسبتا پیشرفته بود و محیطهای گوتیک و وحشتانگیز بازی به خوبی حس و حال دنیای Ravenloft را منتقل میکرد. موسیقی و صداگذاری هم به ایجاد جو ترسناک و غمانگیز بازی کمک میکرد.
Strahd’s Possession به عنوان یک بازی نقشآفرینی با داستان پیچیده، طراحی محیطهای جذاب و مبارزات استراتژیک، یکی از تجربیات به یاد ماندنی در دنیای بازیهای RPG و Dungeons & Dragons است.
بازی Baldur’s Gate: Dark Alliance 2 (2004)
Baldur’s Gate: Dark Alliance II که در سال 2004 توسط شرکت Black Isle Studios برای کنسولهای پلیاستیشن 2 و ایکسباکس منتشر شد، یک بازی اکشن نقشآفرینی است که دنبالهای بر بازی موفق Baldur’s Gate: Dark Alliance است. این بازی در دنیای فانتزی Dungeons & Dragons و بهویژه در شهر Baldur’s Gate جریان دارد و همانند نسخه اول، ترکیبی از مبارزات سریع و سیستم پیچیده نقشآفرینی را ارائه میدهد.
در این بازی، بازیکن میتواند یکی از پنج شخصیت مختلف را انتخاب کند که هرکدام دارای مهارتها و ویژگیهای خاص خود هستند. این شخصیتها شامل یک جنگجوی انسان، یک جادوگر دورف، یک دزد نیم-الف، یک نیمهفارس و یک کاهن هستند. هر شخصیت داستان و مهارتهای منحصر به فردی دارد که به بازیکن اجازه میدهد تا استراتژیهای متفاوتی برای مبارزه با دشمنان پیاده کند.
گیمپلی بازی شامل مبارزات اکشن سریع، اکتشاف محیطهای متنوع و حل معماهای مختلف است. بازی از سیستم مبارزات همزمان و کاوش در دنیای بازی با جستجو برای تجهیزات و آیتمهای مختلف استفاده میکند. Baldur’s Gate: Dark Alliance II به دلیل گرافیک زیبا، طراحی محیطهای دقیق و داستان جذاب خود مورد تحسین قرار گرفت. همچنین، سیستم ارتقاء شخصیتها و انتخابهای استراتژیک مبارزه باعث شد تا این بازی به یکی از بهترینهای ژانر اکشن نقشآفرینی تبدیل شود.
این بازی موفقیتهای زیادی کسب کرد و محبوبیت خود را در میان طرفداران بازیهای RPG افزایش داد.
مجموعه Castlevania Dominus Collection
مجموعه Castlevania Dominus Collection شامل دو بازی برجسته از سری بازیهای Castlevania است: Haunted Castle (1987) و Dawn of Sorrow (2005). این مجموعه، دو بازی از دورههای مختلف تاریخ این سری را در خود جای داده که هرکدام ویژگیها و گیمپلی خاص خود را دارند.
Haunted Castle اولین بازی این مجموعه است که در سال 1987 برای آرکید منتشر شد. این بازی بخشی از آغاز سری Castlevania است و داستان آن حول مبارزات Simon Belmont در مقابل Count Dracula میچرخد. گرافیک بازی به صورت 2D و به سبک پیکسلی طراحی شده و دارای مبارزات پلتفرمینگ و چالشهای زیادی است. این بازی از نظر گیمپلی نسبت به نسخههای بعدی سری سادهتر است، اما هنوز هم حس اکشن و ترسناک خاص سری را منتقل میکند.
بازی دوم، Dawn of Sorrow که در سال 2005 برای کنسول Nintendo DS منتشر شد، نسخهای پیشرفتهتر و پیچیدهتر از Castlevania است. این بازی داستانی پس از Aria of Sorrow را روایت میکند و شخصیت اصلی آن، Soma Cruz، باید در دنیای تاریک و تسخیر شده با ارواح و شیاطین مبارزه کند. Dawn of Sorrow با گرافیک عالی، سیستم مبارزات پیچیده و استفاده از ویژگیهای صفحه لمسی DS، تجربهای تازه از سری Castlevania را به ارمغان آورد.
مجموعه Castlevania Dominus Collection نمایانگر تکامل این سری از ابتدا تا دورهای مدرنتر است و به طرفداران این مجموعه امکان میدهد تا تغییرات گرافیکی و گیمپلی را در طول زمان تجربه کنند.
بازی Alone in the Dark (1992)
Alone in the Dark (1992) یک بازی ویدیویی ترسناک و ماجرایی است که توسط Infogrames (که اکنون به عنوان Atari شناخته میشود) توسعه و منتشر شد. این بازی به عنوان یکی از پیشگامان ژانر ترسناک بقا (survival horror) شناخته میشود و تأثیر زیادی بر بازیهای بعدی این ژانر داشت، به ویژه سریهای محبوبی مانند Resident Evil.
داستان بازی در دهه 1920 و در خانهای تاریک و مرموز به نام Derceto Mansion اتفاق میافتد. بازیکن در نقش یکی از دو شخصیت قابل بازی، یعنی Edward Carnby (یک کارآگاه خصوصی) یا Emily Hartwood (دختر صاحبخانه)، وارد این خانه میشود تا معمای ناپدید شدن یک مرد را حل کند. در طول بازی، بازیکن با موجودات ماورایی و معماهای پیچیدهای روبهرو میشود.
Alone in the Dark برای زمان خود از گرافیک 3D پیشرفتهای استفاده میکرد که به طور مبتکرانهای از عناصر ثابت (مثل پسزمینههای ثابت و شخصیتهای سهبعدی) بهره میبرد. این طراحی به بازی حس ترس و فشار میداد. سیستم بازی بیشتر بر کاوش در محیطهای تاریک، حل معماها و مبارزه با دشمنان مختلف متمرکز بود.
با موسیقی ترسناک و گرافیک محدود برای آن دوران، Alone in the Dark تجربهای نوآورانه و جذاب در دنیای بازیهای ویدیویی فراهم کرد. این بازی نه تنها به محبوبیت بازیهای ترسناک کمک کرد، بلکه بنیانگذار بسیاری از ویژگیهای این ژانر در بازیهای بعدی شد.
بازی Skald: Against the Black Priory (2024)
Skald: Against the Black Priory یک بازی نقشآفرینی تحسینشده است که در سال 2024 توسط Scaldecroft Studios منتشر شد. این بازی به طور خاص برای طرفداران بازیهای کریستالی و تاکتیکی طراحی شده و با ترکیب داستانسرایی عمیق، دنیای تاریک و گیمپلی استراتژیک، تجربهای منحصر به فرد ارائه میدهد.
داستان بازی در دنیای فانتزی تاریک جریان دارد و بازیکنان در نقش یک قهرمان بینام قرار میگیرند که به جنگ با یک فرقه شیطانی به نام Black Priory میرود. این فرقه تهدید بزرگی برای دنیای بازی به شمار میآید و هدف شما این است که از آن جلوگیری کرده و معمای تاریک آن را کشف کنید. بازی بر اساس انتخابهای بازیکن و تعاملات با دیگر شخصیتها پیش میرود و هر تصمیم میتواند بر روند داستان تاثیر بگذارد.
گیمپلی Skald: Against the Black Priory به طور عمده بر مبارزات تاکتیکی و تصمیمگیریهای استراتژیک تمرکز دارد. سیستم نبرد به صورت نوبتی است و بازیکن باید در حین نبرد از مهارتها و تواناییهای خاص شخصیتها به بهترین شکل استفاده کند. همچنین، بازی دارای محیطهای گرافیکی جذاب و هنری است که دنیای پیچیده و غمانگیز آن را به تصویر میکشد.
Skald: Against the Black Priory با ترکیب عناصری از بازیهای کلاسیک RPG و قابلیتهای مدرن، تجربهای غنی و جالب از داستانگویی و استراتژی را برای علاقهمندان به بازیهای نقشآفرینی فراهم میآورد.
بازی Devil Blade Reboot (2024)
Devil Blade Reboot (2024) یک بازی اکشن و مبارزهای است که بازسازی مدرن نسخههای قدیمیتر بازی Devil Blade را ارائه میدهد. این بازی توسط Red Dragon Studios توسعه یافته و به عنوان نسخهای تازه از مجموعهای قدیمی و محبوب در ژانر اکشن و مبارزات سریع عرضه شده است. Devil Blade Reboot به طور خاص برای طرفداران بازیهای مبارزهای و کسانی که به دنبال تجربهای نوین از نسخههای کلاسیک هستند طراحی شده است.
داستان بازی در دنیای تاریک و فانتزی جریان دارد، جایی که شخصیت اصلی، یک مبارز به نام Kage, باید در برابر شیطانها و موجودات ماورایی مبارزه کند. این مبارز از شمشیری افسانهای به نام Devil Blade استفاده میکند که قدرتهای خاص و جادویی دارد. هدف اصلی بازی، مبارزه با دشمنان مختلف و کشف اسرار شیطانها و نیروی تاریکی است که به جهان حمله کردهاند.
گیمپلی Devil Blade Reboot بر مبارزات سریع، استراتژیک و استفاده از مهارتهای ویژه تمرکز دارد. بازیکنان باید از ترکیب حملات ترکیبی و تکنیکهای خاص شخصیت خود برای شکست دشمنان استفاده کنند. طراحی مراحل و محیطهای بازی بسیار متنوع است و شامل محیطهای وحشتناک و مبارزات در مکانهای مختلف مانند معابد قدیمی و ارواح تاریک میشود.
این بازی با گرافیک مدرن و طراحی هنری جذاب، تجربهای اکشن و پرهیجان به بازیکنان ارائه میدهد. Devil Blade Reboot بهطور کلی یک بازی سرگرمکننده و چالشبرانگیز است که توانسته بازسازی مناسبی از نسخههای قدیمی باشد و در عین حال ویژگیهای نوینی به آن اضافه کند.
نتیجهگیری
در دنیای بازیهای ویدیویی که همواره در حال تحول است، برخی از بازیهای کلاسیک به دلیل گیمپلی منحصر به فرد، طراحیهای هنری و نوآوریهایی که به ارمغان آوردهاند، هنوز هم ارزش تجربه کردن دارند. این بازیها با وجود گذشت سالها توانستهاند در دل طرفداران خود جایگاه ویژهای پیدا کنند. از بازیهای سادهای مانند Dig Dug و Mr. Driller DrillLand که همچنان لذتبخش و سرگرمکننده هستند، تا عناوین پیچیدهتر مانند Thief و Wing Commander که استانداردهای جدیدی در طراحی بازیها و گیمپلی ارائه کردهاند، همه نشان میدهند که بازیهای قدیمی همیشه قابلیتهایی برای جلب توجه دارند. همچنین، بازیهایی مانند Baldur’s Gate: Dark Alliance 2 و Strahd’s Possession نمونههایی از بازیهای نقشآفرینی هستند که با داستانهای جذاب و گیمپلی عمیق خود هنوز هم میتوانند گیمرها را ساعتها سرگرم کنند. بازیهایی همچون Alone in the Dark نیز با تاثیرات غیرقابل انکاری که بر ژانر ترسناک داشتند، به عنوان پیشگامان در تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشوند. علاوه بر این، عناوین جدیدی مانند Skald: Against the Black Priory و Devil Blade Reboot که به نوعی از عناصر کلاسیک بهره میبرند، تجربههای نوستالژیک را با فناوریهای مدرن ترکیب کرده و نسل جدیدی از گیمرها را به خود جذب کردهاند. در نهایت، این بازیها نه تنها برای گیمرهای قدیمی که خاطراتی از دوران طلایی بازیهای آرکید و کنسولهای قدیمی دارند، بلکه برای همه علاقهمندان به تاریخ بازیهای ویدیویی، ارزش تجربه و بازگشت به دنیای آنها را دارند.
سوالات متداول
چرا بازیهای کلاسیک با وجود گرافیکهای ساده هنوز هم برای گیمرها جذاب هستند؟
بازیهای کلاسیک اغلب به دلیل گیمپلی ساده و جذاب خود همچنان محبوب هستند. این بازیها بیشتر بر روی چالشهای هوش و مهارتهای بازیسازی تمرکز دارند تا بر روی جلوههای گرافیکی پیشرفته. طراحیهای هنری منحصر به فرد، داستانهای جذاب و تجربههای نوستالژیک از دلایل اصلی جذابیت این بازیها هستند. علاوه بر این، بیشتر این بازیها ساده و بدون پیچیدگیهای زیاد طراحی شدهاند که باعث میشود بازیکن به راحتی وارد بازی شود و از آن لذت ببرد.
چه ویژگیهایی در بازیهایی مانند Thief و Wing Commander باعث شدهاند که این عناوین تاثیر زیادی بر ژانرهای خود داشته باشند؟
بازیهایی مانند Thief و Wing Commander در زمان خود به نوآوریهای بسیاری دست پیدا کردند که باعث تغییر قواعد ژانرهای خود شدند. Thief با معرفی گیمپلی مخفیکاری و استفاده از سایهها و تاریکی به عنوان بخش اصلی تجربه بازی، استانداردهای جدیدی در بازیهای مخفیکاری ایجاد کرد. Wing Commander نیز با ترکیب داستانگویی تعاملی و گرافیک پیشرفته برای زمان خود، سبک نبردهای فضایی را به یک تجربه سینمایی تبدیل کرد که تاثیر زیادی بر بازیهای فضایی بعدی داشت.
چگونه بازیهای مدرن مانند Skald: Against the Black Priory و Devil Blade Reboot موفق شدهاند تجربههای نوستالژیک را با فناوریهای جدید ترکیب کنند؟
بازیهای مدرن مانند Skald: Against the Black Priory و Devil Blade Reboot با استفاده از فناوریهای روز و در عین حال حفظ ویژگیهای کلاسیک توانستهاند تجربههای نوستالژیک را برای گیمرهای جدید و قدیمی فراهم کنند. این بازیها از طراحیهای گرافیکی مدرن و سیستمهای بازی پیشرفته بهره میبرند اما در عین حال المانهایی از بازیهای کلاسیک همچون داستانگویی عمیق، مبارزات تاکتیکی و محیطهای جذاب را حفظ کردهاند. این ترکیب به آنها اجازه میدهد که نه تنها طرفداران قدیمی را جذب کنند بلکه گیمرهای جدید را نیز به دنیای بازیهای کلاسیک وارد کنند.