تاریخ انتشار: 27 شهریور 1403 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در دنیای کنسول‌های بازی، سونی از قوی‌ترین پلی استیشن خود یعنی PS5 Pro با قابلیت‌های گرافیکی جدید و فضای ذخیره‌ سازی بیشتر رونمایی کرده است. طبیعتاً، از آنجایی که جنگ کنسول‌ها هنوز در جریان است، بسیاری از کاربران به سراغ مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس رفتند تا ببینند کدام یک همچنان ارزش خریداری بالایی دارد. در این مقاله از وبسایت «پلازا دیجیتال» به بررسی تفاوت‌های پلی استیشن 5 پرو با Xbox Series X می‌پردازیم.

برای خرید کنسول بازی به پلازا دیجیتال مراجعه کنید.

جدول مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس

مشخصاتPS5 ProXbox Series X
پردازنده (CPU)پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با گزینه Game Boostپردازنده 8 هسته‌ای 3.8 گیگاهرتز (3.6 گیگاهرتز w/SMT) Zen 2
پردازنده گرافیکی (GPU)AMD Radeon RDNA 3 (10.28 Teraflops, Ray Tracing Acceleration)12 TFLOPS, 52 CUs @1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU
رم (RAM)16 گیگابایت GDDR6 با گذرگاه 320 مگابایتی و 28 درصد سرعت بالاتر نسبت به PS516 گیگابایت GDDR6 با باس 320 مگابایت
فضای ذخیره سازی (HDD)2 ترابایت با رابط 12 کاناله و 5.5 گیگابایت بر ثانیه2 ترابایت NVME SSD @ 2.4 گیگابایت بر ثانیه
رزولوشنUp to 4K 60Hz. Proprietary Upscaling Technology4K 60 FPS, up to 4K 120 FPS, 8K 60 FPS
قابلیت Raytracing (ردیابی پرتو)دارددارد
لوازم جانبیدسته بازی بی‌سیم DualSense

بازی از قبل نصب شده Astro Playroom

دیسک خور ندارد

دسته بازی بی‌سیم Xbox

دیسک خور دارد

مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس از نظر پردازنده

پلی استیشن پنج پرو تفاوت چندانی با نسخه پایه خود یعنی PS5 استاندارد ندارد. نسخه پیشرفته دارای همان پردازنده، یک CPU 8 هسته‌ای AMD Zen 2 است و در مقایسه با برادر کوچکتر خود، پردازنده جدید اساساً یک گزینه Game Boost برای افزایش عملکرد در بازی‌های قدیمی جهت افزایش کیفیت در نسخه جدید دارد. این ویژگی معادل FPS Boost مایکروسافت برای ایکس باکس سری ایکس است.

ایکس باکس سری ایکس پردازنده Zen 2 سفارشی 8 هسته‌ای با فرکانس 3.8 گیگاهرتز (3.6 گیگاهرتز w/SMT) دارد که احتمالاً مزیت قابل توجه خود را در مورد زمان بارگذاری حفظ خواهد کرد. این پردازنده ویژگی FPS Boost دارد که به شما امکان می‌دهد فریم ریت بازی‌های قدیمی را با کیفیت بهتری بازی کنید. در این بخش هر دو کنسول مشابه هم هستند و بررسی تفاوت‌ها بسیار دشوار است.

مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس از نظر پردازنده

تفاوت پلی استیشن 5 پرو با Xbox Series X از نظر پردازنده گرافیکی

وقتی صحبت از GPU به میان می‌آید، پلی استیشن 5 پرو یک واحد گرافیکی جدید و قدرتمندتر دارد که سرعت محاسباتی بیشتر تا 67 درصد بیشتر و رندرینگ تا 45 درصد سریع‌تر برای گیم پلی ارائه می‌دهد. قابلیت جدید Advanced Ray Tracing در پلی استیشن 5 یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که باید در نظر گرفته شود، زیرا به لطف نورپردازی و جلوه‌های پیشرفته در بازی‌ها، امکان تجربه بازی به شکلی واقعی‌تر را فراهم می‌کند. با تمام ویژگی‌های جدید در پردازنده گرافیکی، پلی استیشن 5 پرو کنسول بهتری نسبت به برادر کوچکتر خود یعنی PS5 استاندارد است.

ایکس باکس سری ایکس در حال حاضر مزیت آشکاری نسبت به PS5 و PS5 Slim اصلی دارد. این کنسول مبتنی بر مایکروسافت دارای 12 TFLOPS, 52 CUs @1.825 GHz Custom RDNA 2 GPU و حداکثر پهنای باند حافظه 560 گیگابیت بر ثانیه است که بالاتر از قدرت گرافیکی 10.23 ترافلاپس اصلی پلی استیشن 5 است. با این حال، هنوز جزئیات زیادی در مورد پلی ‌استیشن 5 پرو فاش نشده است، اما پیش بینی می‌شود PS5 Pro مطمئناً مشخصات پردازنده گرافیکی بالاتری نسبت به نسخه اصلی خود خواهد داشت، بنابراین ممکن است از نظر قدرت گرافیکی از Xbox Series X پیشی بگیرد.

مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس از نظر ارتقاء و ردیابی پرتو

در مورد ارتقاء مقیاس و ردیابی پرتو، مقایسه Xbox Series X در مقابل PS5 Pro دشوار است. هر دو کنسول ویژگی‌های مخصوص به خود را در رابطه با وضوح و نرخ فریم دارند. ایکس باکس سری ایکس از 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه، 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و 8K با سرعت 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند، در حالی که پلی ‌استیشن 5 پرو از طریق فناوری ارتقای مقیاس اختصاصی تا 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه را پشتیبانی می‌کند.

با این حال، ادعا می‌شود که پلی ‌استیشن 5 پرو بازی‌های 60 فریم در ثانیه را با رزولوشن 4K با ردیابی پرتوی فعال ارائه می‌کند، چیزی که PS5 اصلی با آن مشکل داشت. وضوح فوق العاده بالای مبتنی بر هوش مصنوعی پلی استیشن جدید باید رزولوشن بهتر و جزئیات واقعی‌تری را برای بازی‌های ویدیویی ارائه دهد. در این بخش ایکس باکس ایکس و پلی ‌استیشن 5 پرو هر دو عملکرد مشابهی دارند.

مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس از نظر ارتقاء و ردیابی پرتو

تفاوت پلی استیشن 5 پرو با Xbox Series X از نظر حافظه و رم

بدون هیچ جزئیاتی در مورد مقدار دقیق منابع رم، می‌توان فرض کرد که هر دو کنسول دارای 16 گیگابایت رم GDDR6 و یک SSD 2 ترابایتی هستند. با این حال، پلی ‌استیشن 5 پرو سرعت رم 28 درصد سریع‌تر را نسبت PS5 دارد. هیچ تغییر قابل توجهی در این بخش وجود ندارد، مگر اینکه سونی کنسول جدید را تا 24 گیگابایت یا حتی 32 گیگابایت رم تقویت کند.

هر دو کنسول یک SSD دو ترابایتی برای ذخیره سازی دارند. با این حال، ایکس باکس سری ایکس استاندارد یک نوع SSD دو ترابایتی ارائه می‌دهد. در هر صورت، با توجه به حجم بازی‌های امروزی (Starfield حجم 125 گیگابایت دارد)، دو ترابایت ویژگی خاصی محسوب نمی‌شود. پس هر دو کنسول در این بخش عملکرد مشابهی دارند.

مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس از نظر لوازم جانبی

در حالی که هر دو کنسول دسته وایرلس مخصوص به خود را دارند (دسته بی‌سیم دوال سنس برای PS5 Pro و کنترلر بی‌سیم ایکس باکس برای Xbox Series X)، پلی استیشن 5 پرو بدون دیسک است و شباهت زیادی به Xbox Series S دارد؛ یعنی شما نمی‌توانید دیسک‌های فیزیکی را وصل کنید و تنها امکان انجام بازی‌های دیجیتالی را دارید. سونی به شما امکان می‌دهد که یک درایو دیسک را جداگانه خریداری کنید.

از نقطه نظر طراحی، اگر می‌خواهید پلی استیشن 5 پرو را به تنهایی روی پایه نگه دارید، باید یک پایه عمودی را جداگانه خریداری کنید. از سوی دیگر، ایکس باکس سری ایکس یک ورودی دیسک دارد و می‌تواند به تنهایی بدون نیاز به پایه جداگانه بایستد. پس در ایکس باکس سری ایکس می‌توانید هم بازی دیجیتالی و هم بازی دیسکی را تجربه کنید. در این بخش، کنسول Xbox Series X گزینه بهتری است.

مقایسه PS5 Pro با ایکس باکس سری ایکس از نظر لوازم جانبی

تفاوت پلی استیشن 5 پرو با Xbox Series X در بازی‌ها

با توجه به تعداد بازی‌های موجود در هر دو کنسول، پلی استیشن کتابخانه گسترده‌تری نسبت به Xbox دارد. پلی استیشن با بیش از 560 بازی موجود در مقایسه با 448 بازی در Xbox Series X برنده این بخش است. مزیت دیگر پلی استیشن 5 پرو تعداد بازی‌های انحصاری بیشتر نسبت به بازی‌های Xbox Series X است. همچنین، بازی‌های انحصاری Xbox در پلی ‌استیشن در دسترس هستند که پلی استیشن 5 پرو را به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

همچنین قابلیت Enhanced Games در پلی استیشن 5 پرو نوید عملکرد بهتر و تصاویر با کیفیت بالاتری را برای بازی‌های پلی استیشن می‌دهد. در حالی که تنها 13 عنوان بازی برای این قابلیت در دسترس است، سونی می‌گوید تعداد بیشتری نیز در آینده معرفی خواهند شد.

کنسول PS5 Pro یا Xbox Series X؛ کدام یک را انتخاب کنیم؟

شایان ذکر است که پلی استیشن 5 پرو می‌تواند در بخش‌های گرافیکی، رم سریع‌تر و تنوع بازی‌های بیشتر از ایکس باکس ایکس بهتر باشد، اما پلی استیشن جدید چیزهای زیادی را به شما ارائه نمی‌دهد! جدا از قدرت گرافیکی و رم که می‌تواند کنسول را سریع‌تر از Xbox Series X راه اندازی کند و نوآوری‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در ردیابی پرتو و ارتقاء مقیاس، کنسول PS5 Pro بدون دیسک خور است و تنها 2 ترابایت دارد.

انتخاب بین پلی استیشن 5 پرو یا ایکس باکس ایکس یک معامله بزرگ برای کسانی است که هنوز ترجیح می‌دهند از دیسک‌های فیزیکی خود برای انجام بازی‌ها استفاده کنند. پس توصیه می‌کنیم کنسولی را انتخاب کنید که بیشتر با نیازهای شما همخوانی دارد. اگر به پلی استیشن راحت هستید، PS5 Pro را در نظر بگیرید، وگرنه Xbox Series X کنسول بسیار قوی است که طرفداران خود را راضی نگه می‌دارد.

 

سوالات متداول

پلی استیشن 5 پرو بهتر است یا Xbox Series X؟

پلی استیشن 5 پرو و ایکس باکس ایکس هر دو ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که طرفداران را راضی نگه می‌دارند.

ارزش خرید PS5 Pro بیشتر است یا ایکس باکس ایکس؟

پلی استیشن 5 پرو می‌تواند در بخش‌های گرافیکی، رم سریع‌تر و تنوع بازی‌های بیشتر از ایکس باکس ایکس بهتر باشد، اما PS5 Pro دیسک خور فیزیکی ندارد. هر دو ارزش خرید بالایی دارند.

کیوان کاری

کیوان کاری

به معنای واقعی کلمه نمی‌توان گفت آدم تو چه سنی به چی علاقه داره، اما رسیدن به به چیز دلخواه یا شانس یا تقدیر؛ هر کدوم از ماها در مسیری میفتیم که یا بهش علاقه داریم یا از سر اجبار انجامش میدیم، ولی برای من تولید محتوا هم علاقس و هم اجباره.

4 دیدگاه

فرشاد

هزینه نصب بازیایکس باکس
قدرت در برابر هزینه ایکس باکس
میزان خرابی ایکس باکس
بازی انحصاری پلی استیشن

Ali

نامردی نبود پرو با معمولی وایسا اسلیم ایکس بیاد ببین دهن پی اس فایوو می…گاعه یا نه!

محمد هادی طهمورثی

در مملکتی که اتومبیل هاچبک از سدان گرانتر است پلی‌استیشن بهتر از ایکس‌باکس است.
اینجا ایران است.

آرمان

به نظر من که خیلی Xbox به‌صرفه تره. یک کنسول با کیفیت و کم خرج!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *