تاریخ انتشار: 10 اسفند 1402 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

انتخاب بهترین پردازنده برای لپ ‌تاپ برای اطمینان از داشتن عملکردی روان اهمیت بسیار دارد، فرقی نمی‌کند در نهایت بخواهید از آن چه استفاده‌ای بکنید: مرور وب، پروژه‌های کاری سخت یا بازی‌ها گرافیکی. بهترین پردازنده‌های لپ‌ تاپ موتورهایی هستند که برای بهبود عملکرد لپ‌ تاپ‌های گیمینگ طراحی شده‌اند. چنین پردازنده‌هایی زمان پاسخگویی لپ تاپ، نحوه اجرای دستورالعمل‌ها، انجام محاسبات و مدیریت داده‌ها را تعیین می کنند. عملکرد سی پی یو (پردازنده) شما بر سرعت اجرای برنامه‌ها، بازی‌ها و چندوظیفگی لپ ‌تاپ تأثیر می‌گذارد.

در این مطلب به معرفی بهترین پردازنده حال حاضر دنیای کامپیوتر برای لپ تاپ‌ها می‌پردازیم و ویژگی‌های کلی آن را بررسی می‌کنیم. پس اگر کنجکاوید در مورد آن بدانید، شاید بد نباشد همراه پلازا دیجیتال شوید.

AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX Cover 1

معرفی بهترین CPU حال حاضر برای لپ تاپ‌

شاید بسیار فنی‌تر از آنچه هست به نظر برسد و واقعاً هم همینطور است. انتخاب بهترین پردازنده برای لپ تاپ ممکن است واقعاً گیج کننده باشد. با این حال هنگام انتخاب یک CPU به عوامل زیادی بستگی دارد.

با در نظر گرفتن این موارد و پس از بررسی‌های بسیار، اکنون باید به شما بگوییم که انتخاب ما برای بهترین پردازنده لپ تاپ تاکنون AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX است. در ادامه به یک معرفی کلی از این پردازنده پرقدرت از شرکت AMD می‌پردازیم.

AMD Ryzen Threadripper PRO 4

معرفی کلی پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX

پردازنده‌های Threadripper 3000 AMD بیشتر به ‌خاطر رقابت تنگاتنگ با سری HEDT اینتل شناخته می‌شوند و به راحتی از پردازنده‌های Cascade Lake-X فعلی پیشی می‌گیرند. در مقایسه cpu اینتل و AMD این پردازنده‌ها در سلسله‌ مراتب معیارهای CPU و رتبه‌بندی بهترین CPU برای ورک استیشن‌ها هم قرار دارند. با اینکه مطمئناً عادت نداریم اینتل را اینقدر شکست‌خورده ببینیم، باید اعتراف کرد پردازنده‌های Threadripper 3000 در یک زمینه کوتاهی کرده‌اند: آنها هر هشت کانال حافظه یا مکمل کامل PCIe را فعال نکرده‌اند. حال خطوط Threadripper Pro AMD این مشکل را برطرف کرده و این تراشه‌ها به زودی کل بازار را اشغال می‌کنند.

3995WX  64 هسته‌ای 128 رشته‌ای به ‌عنوان رئیس سری جدید Threadripper Pro چهار شاخه سی پی یو ای ام دی عمل می‌کند که تا مدل‌های 12 هسته‌ای نیز گسترش می‌یابد. در زمان راه اندازی، همه تراشه‌ها منحصر به ورک استیشن‌های ThinkStation P620 لنوو بودند. با این حال AMD اخیراً اعلام کرده که سه مدل برتر را به بازار می‌آورد و شرکای این شرکت چندین مادربرد جدید مانند ASUS Pro WS Sage SE و Gigabyte WRX80-SU8 را معرفی کردند. متأسفانه، AMD هنوز جزئیات قیمت را به اشتراک نگذاشته است.

AMD Ryzen Threadripper PRO 2

مدل‌های مصرف‌کننده Threadripper برای پاسخگویی کامل به نیازهای بازار ورک استیشن‌های OEM با حجم و حاشیه بالا طراحی نشده‌اند، زیرا بهترین پردازنده AMD در بازار ایران به دنبال گسترش زنجیره گرفتن سهم خود از بازار است. AMD هرگز خط تولید Threadripper خود را به طور خاص برای بازار ورک استیشن طراحی یا به بازار عرضه نکرد، اما پردازنده‌های Threadripper Pro جدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به این شرکت اجازه دهند برای اولین بار در 15 سال گذشته به بخش سودآور ورک استیشن‌های OEM نفوذ کرده و جبهه جدیدی را در نبرد AMD علیه اینتل ایجاد کند.

ویژگی‌های پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX

پردازنده‌های Threadripper Pro با پسوند WX عرضه می‌شوند تا مشخص کند که به ‌طور ویژه برای بازار ورک استیشن‌های حرفه‌ای طراحی شده‌اند و به سوی مادربردهای تک سوکتی تخصصی WRX80 مجهز به sWRX8 می‌روند. سوکت LGA4094 از نظر فیزیکی با پلتفرم‌های مصرف کننده Threadripper و مرکز داده EPYC یکسان است. با این حال، تخصیص پین‌های متفاوتی دارد: AMD برخی از پین‌ها را فعال کرده تا از کانال‌های حافظه و خطوط PCIe بیشتری نسبت به تراشه‌های مصرف‌کننده Threadripper پشتیبانی کنند و پین‌های خاصی را که برای پشتیبانی از چندین سوکت در پلتفرم‌های EPYC استفاده می‌شوند، غیرفعال کرده است. این تراشه‌ها از همان معماری داخلی مبتنی بر چیپست مانند انواع دسکتاپ برخوردار هستند، البته با یک I/O Die (IOD) کاملاً فعال که خطوط اضافی PCIe و دو کنترلر حافظه دو کاناله اضافی را فعال می‌کند.

تمامی مدل‌های Threadripper Pro از 128 خط اتصال PCIe 4.0 نیز پشتیبانی می‌کنند. این تراشه‌ها همچنین دارای رتبه بندیTDP 280 واتی هستند که با مدل‌های مصرف کننده مطابقت دارد، اما فراتر از حداکثر 250 وات TDP موجود در سری پردازنده‌های بهینه سازی فرکانس EPYC است.

AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX in Socket 1

همچنین همه پردازنده‌های Threadripper Pro دارای حداکثر فرکانس بیش از 4.0 گیگاهرتز هستند که نه تنها برای بارهای کاری با رشته‌های کم اهمیت دارد، بلکه برای برنامه‌هایی که بر اساس هر هسته مجوز دارند نیز مهم است، به این معنی که هزینه‌های مجوز بالاتری را بر اساس تعداد هسته‌های موجود پرداخت می‌کنید. به طور طبیعی، هسته‌های سریع‌تر با قیمت دلاری مجوز نرم‌افزار شما برابر است.

AMD همچنین پشتیبانی از حافظه ECC Threadripper Pro را افزایش داده تا شامل UDIMM، RDIMM، LRDIMM و 3DS RDIMM (حافظه انباشته سه بعدی) شود. پلتفرم‌های Threadripper متمرکز بر مصرف‌کننده AMD به ‌طور غیررسمی از حافظه ECC پشتیبانی می‌کنند، به این معنی که پشتیبانی کامل واقعی ضعیف است. همانطور که می‌توانید تصور کنید، تمام ورک استیشن‌های Threadripper Pro به طور کامل برای حافظه ECC تایید می‌شوند. این پردازنده ها همچنین از رمزگذاری حافظه محافظ AMD پشتیبانی می‌کنند. AMD می‌گوید که این ویژگی با یک خطای عملکرد جزئی (چند درصد) همراه است که با مزایای امنیتی جبران می‌شود.

AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX in Socket 2

ویژگی‌های کلی این پردازنده به شرح زیر هستند:

  • حداکثر کلاک بوست: تا 4.2 گیگاهرتز
  • کلاک پایه: 2.7 گیگاهرتز
  • کش L1: 4 مگابایت
  • کش L2: 32 مگابایت
  • کش L3: 256 مگابایت
  • TDP پیش فرض: 280 وات
  • فناوری پردازنده برای هسته‌های CPU: TSMC 7 نانومتری FinFET
  • سوکت پردازنده: sWRX8
  • حداکثر دمای عملیاتی (Tjmax) : 90 درجه سانتی گراد
  • قابلیت اتصال: PCIe 4.0
  • نوع حافظه سیستم: DDR4
  • کانال‌های حافظه: 8
  • مشخصات حافظه سیستم: تا 3200MT/s

کاربرد پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX

به گفته خود AMD برخی از کاربردهای محبوب پردازنده ورک استیشن AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX آورده شده است:

  • برنامه‌های محاسباتی سنگین

AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX در اجرای برنامه‌های محاسباتی با کارایی بالا (HPC) مانند یک نیروگاه عمل می‌کند. 64 هسته و 128 رشته آن، این پردازنده را برای کارهایی مانند شبیه‌سازی‌های علمی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی مولکولی ایده‌آل می‌کند. با قدرت پردازش استثنایی خود، می‌تواند زمان مورد نیاز برای محاسبات پیچیده را به میزان قابل توجهی کاهش داده و محققان را قادر سازد کارآمدتر کار کنند.

  • تولید محتوا و ویرایش ویدیو

اگر سازنده محتوا یا ویرایشگر ویدیو هستید، AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX برایتان فوق‌العاده است. تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک بالا، آن را برای انجام کارهایی مانند رمزگذاری، رندر و ویرایش ویدیو عالی می‌کند. با این پردازنده، می‌توانید پروژه‌های خود را بدون هیچ کندی یا تاخیری انجام دهید و به سهولت به ضرب‌الاجل خود برسید. فرقی نمی‌کند روی یک ویدیوی 4K کار می‌کنید یا یک انیمیشن پیچیده، Threadripper PRO 3995WX عملکرد مورد نیاز شما را ارائه می‌دهد.

Threadripper PRO Hero

  • مدل سازی و رندر سه بعدی

برای طراحان سه بعدی، AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX رویایی است که به حقیقت پیوسته است. این پردازنده می‌تواند حتی سخت‌ترین کارهای مدل سازی و رندر سه بعدی را انجام دهد. با Threadripper PRO 3995WX، می‌توانید صحنه‌ها و انیمیشن‌های پیچیده را در زمانی کوتاه رندر کرده و کار خود را سریع‌تر از همیشه تکرار و اصلاح کنید.

  • بازی و استریم

با اینکه AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX در وهله اول برای افراد حرفه‌ای طراحی شده است، عملکردی بسیار عالی نیز برای بازی و استریم دارد. این پردازنده با مشخصات فوق‌العاده می‌تواند حتی سخت‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های استریم را به راحتی مدیریت کند. Threadripper PRO 3995WX در اجرای بازی و استریم همزمان عملکردی روان و بدون تاخیر را تضمین می کند.

نکات مهم در مورد پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX

AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX یک پردازنده همه فن حریف برای افراد حرفه‌ای است. با قدرت پردازش استثنایی، کارایی و ویژگی‌های امنیتی در سطح سازمانی، عملکرد بی‌نظیری را برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها ارائه می‌دهد. فرقی نمی‌کند به چه منظور بخواهید از ان استفاده کنید، این پردازنده قدرت و عملکردی را که برای برتری در کار خود نیاز دارید را ارائه می‌دهد. از لپ تاپی مجهز به AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX بهره بگیرید و تفاوتی که می‌تواند در کارایی و موفقیت شما ایجاد کند را تجربه کنید.

AMD Ryzen Threadripper PRO 3

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بهترین CPU حال حاضر برای لپ تاپ پرداختیم. سپس به طور مختصر به معرفی آن پرداختیم و از ویژگی‌های آن گفتیم. در ادامه در مورد کاربردهای این پردازنده صحبت کردیم و در نهایت به نکات مهم در برای راهنمای خرید CPU اشاره کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

شرکت پلازا دیجیتال با تکیه ‌بر سابقه طولانی خود در زمینه عرضه انواع محصولات در حوزه IT نظیر پردازنده، لپتاپ، رایانه‌های شخصی و … تمام تلاش خود را در جهت ارائه محصولات باکیفیت و بااصالت می‌کند. قیمت CPU در فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال به‌روز بوده و با توجه به ضمانت اصالت کالا، ضمانت سلامت فیزیکی کالا و ضمانت ۱۴ روزه بازگشت بی‌قیدوشرط سخت‌افزاری کالا، خیال کاربران را از خرید انواع CPU راحت می‌کند.

سوالات متداول کاربران

ویژگی‌های کلیدی AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX چیست؟

پشتیبانی از AMD “Zen” Core Architecture، عملکرد عالی برای تولید محتوا و برنامه‌های دیتاسنتر، سازگاری با نوع حافظه DDR4 و پشتیبانی از PCIe 4.0 برای اتصال پرسرعت

چه سیستم عامل‌هایی توسط AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX پشتیبانی می‌شود؟

ویندوز 11 نسخه 64 بیتی و ویندوز 10 نسخه 64 بیتی 1

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *