تاریخ انتشار: 18 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 14 دقیقه

اگر قصد خرید پرینتر (ماشین های اداری) را دارید، باید بدانید گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. یکی از تصمیمات اولیه‌ای که باید بگیرید هم این است که نوع چاپگر و کارتریج و جوهر مورد نیاز خود را تعیین کنید.

دو دسته بزرگ پرینتر که باید از بین آنها انتخاب کنید، چاپگرهای لیزری و جوهرافشان هستند. هر دوی این گزینه‌ها مزایا و معایب متفاوتی دارند. البته که تصمیم گیرنده نهایی شما هستید و بایستی انتخاب دقیقی داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم به تفاوت‌های کلیدی میان پرینترهای جوهرافشان و لیزری اشاره کنیم. پس اگر قصد انتخاب یکی از این دو نوع را دارید، تا انتهای مطلب همراه پلازا دیجیتال باشید.

laser vs inkjet 1

پرینترهای جوهرافشان چگونه کار می‌کنند؟

شاید بد نباشد در وهله اول نگاهی به کارکرد این دو نوع مختلف پرینتر بیندازیم.

قانون اصلی کارکرد چاپگر جوهرافشان تبدیل فایل‌های دیجیتال به کپی‌های فیزیکی است. این تبدیل به لطف نرم افزاری تخصصی به نام درایور امکان پذیر است.

درایور متن دیجیتال یا فایل عکس را به زبانی تبدیل می‌کند که توسط چاپگر قابل درک باشد. سپس این اطلاعات به هد چاپ منتقل می‌شود که جزئی است که کارتریج‌های جوهر را در خود جای می‌دهد. هد چاپ دارای هزاران سوراخ کوچک است. سپس جوهر مخازن کارتریج تحت فشار از سوراخ‌ها عبور می‌کند تا حجم بالایی از قطرات جوهر ایجاد شود.

best inkjet printers

هد چاپ به سرعت در سراسر صفحه حرکت می‌کند و قطرات جوهر ریز را روی صفحه پخش می‌کند تا تصویر ایجاد شود. با چاپگرهای جوهرافشان که دارای قابلیت چاپ خودکار دو طرفه هستند، صفحه وارونه می‌شود تا امکان چاپ در سمت مقابل نیز به وجود بیاید.

این معکوس کردن صفحه با استفاده از یک واحد دوبلکس به دست می‌آید. واحد دوبلکسر از موتورهای پله‌ای و غلتک‌ برای کشیدن صفحه از طریق مسیری استفاده می‌کند که کاغذ را به طرف مقابل می‌چرخاند تا هد چاپ به سمت عقب دسترسی پیدا کند.

پس از تکمیل چاپ، کاغذ باید خارج شود. معمولاً صفحات در یک سینی خروجی کاغذ قابل افزایش جمع آوری می‌شوند. این فرآیند تا پایان چاپ سند تکرار می‌شود و پیشرفته‌ترین مدل‌های جوهرافشان بیش از 40 صفحه در دقیقه چاپ می‌کنند.

پرینترهای لیزری چگونه کار می‌کنند؟

اکنون بیایید نگاهی به فرایند چاپ در پرینترهای لیزری بیندازیم. این فرایند شامل 9 مرحله کلیدی است:

  • داده‌های مورد نیاز برای چاپ از کامپیوتر به چاپگر لیزری منتقل می‌شود. این کار معمولاً از طریق کابل اترنت یا به صورت بی‌سیم انجام می‌شود؛ البته اگر چاپگر دارای قابلیت‌های بی سیم باشد.
  • سپس چاپگر باید از طریق گرمایش سیم تاج به دمای مورد نیاز برسد. این سیم پس از گرم شدن، بار استاتیکی الکتریکی را به واحد درام منتقل می‌کند.
  • واحد درام که اکنون دارای بار مثبت است، آماده دریافت پرتوی لیزر و شروع فرآیند انتقال داده‌ها به طور مستقیم بر روی درام است.
  • هنگامی که لیزر فعال می‌شود، پرتو از یک واحد آینه متحرک منعکس می‌شود که آن را مستقیماً به واحد درام هدایت می‌کند.

laser printer 2

  • در مناطقی که پرتو به درام برخورد می‌کند، بار از منفی به مثبت تغییر می‌کند. اکنون نواحی دارای بار منفی نشان دهنده جایی است که ذرات تونر به درام می‌چسبند و مستقیماً بر روی کاغذ منتقل می‌شوند.
  • اکنون غلتک جوهر شروع به پوشاندن درام با تونر می‌کند. تونر از ذرات جوهر میکروسکوپی تشکیل شده است که اکنون دارای بار مثبت هستند و به نواحی دارای بار منفی روی واحد درام می‌چسبند.
  • اکنون یک صفحه کاغذ با بار مثبت از نزدیکی درام عبور داده می‌شود و ذرات تونر با بار منفی را روی صفحه جذب می‌کند.
  • کاغذ، که دیگر حاوی محتویات جوهر شده است، به واحد فیوزر منتقل می‌شود که در آن غلتک‌ها ذرات تونر را با کاغذ ترکیب می‌کنند.
  • سپس صفحه به طرف دیگر دستگاه کپی منتقل می‌شود و شما اکنون یک پرینت موفق دارید!

مقایسه پرینتر جوهرافشان با لیزری

اکنون که با کارکرد هر یک از این پرینترها آشنا شدیم، بد نیست از جنبه‌های مختلف این دو را با هم مقایسه کنیم تا بتوانیم در نهایت بهترین تصمیم برای خرید هر یک را بگیریم.

مقایسه رزولوشن چاپ

وضوح یا رزولوشن چاپ با DPI اندازه گیری می‌شود که مخفف نقطه در اینچ است. هر چه تعداد نقاط در یک اینچ کاغذ بیشتر باشد، نتیجه واضح‌تر است. برای ایجاد اسناد با وضوح بالا فقط به چاپگری با وضوح 600 dpi و برای چاپ تصاویر با رنگ خوب 1200 dpi نیاز دارید.

اگرچه گفته می‌شود هرچه dpi بالاتر باشد، جزئیات در یک تصویر چاپ شده واضح‌تر خواهد بود، اما تشخیص تفاوت 1200 dpi کار سختی است. اگر به دنبال چاپ عکس‌های شارپ هستید، واقعاً باید به دنبال وضوح بالاتر باشید.

resolution

وقتی که به مشخصات چاپگر دقت می‌کنید، خواهید دید که وضوح چاپ همیشه مجموعه‌ای از دو عدد مانند 4800×1200 dpi است. این بدان معناست که حداکثر وضوح آن چاپگر 4800 ضرب در 1200 نقطه در اینچ است. و بله، چیزی به نام dpi بیش از اندازه وجود دارد.

وضوح چاپگر جوهر افشان

اکثر چاپگرهای جوهرافشان در حال حاضر حداکثر 5000 نقطه در اینچ دارند. اکثر چاپگرهای Canon PIXMA دارای حداکثر وضوح 4800×1200 dpi (نقطه در هر اینچ) هستند. چاپگرهای عکس اپسون دارای حداکثر وضوح چاپ 5760×1440 dpi هستند. چاپگر Canon iP110 هم دارای 9600 x 2400 dpi است که دو برابر PIXMA های معمولی است.

وضوح چاپگر لیزری

اکثر چاپگرهای لیزری وضوح چاپ حداکثری 2400×600 dpi دارند، اما مدل‌های جدیدتر می‌توانند dpi خود را برای ارائه وضوح چاپ 38400×600 dpi بهینه کنند، مانند HP Color LaserJet Pro M479fdw.

مقایسه سرعت چاپ

چاپگرهای لیزری برای پاسخگویی به نیازهای یک محل کار ساخته شده‌اند، بنابراین عملکرد آنها به گونه‌ای است که سریع‌تر چاپ می‌کنند (بین 15 تا 100 صفحه در دقیقه یا ppm)؛ در حالی که چاپگرهای جوهر افشان کندتر و با سرعت 16 صفحه در دقیقه عملیات چاپ را انجام می‌دهند. از آنجایی که پرینترهای لیزری سریع‌تر هستند، می‌توانند اسناد بیشتری را در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان چاپ کنند و بنابراین حجم چاپ ماهانه بالاتری دارند.

  • چاپگرهای لیزری: 15 تا 100 صفحه در دقیقه
  • چاپگرهای جوهرافشان: 16 صفحه در دقیقه

laser vs inkjet 2

مقایسه حجم چاپ

حجم چاپ به توانایی پرینتر شما برای پرینت یک تعداد مشخص صفحه در یک زمان معین اشاره دارد. چاپگر لیزری به دلیل توانایی آن در چاپ سریع مقادیر زیادی از اسناد، به عنوان ابزار کار دفتری در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه چاپگرهای جوهرافشان برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده‌اند، حجم چاپ آنها به میزان قابل توجهی کمتر است. برای مقایسه، بیایید نگاهی به حجم و سرعت چاپ HP LaserJet Pro M401n در کنار پرینتر جوهرافشان PIXMA TR8620 کانن بیندازیم.

HP LaserJet Pro M401nCanon PIXMA TR8620
نوع پرینترلیزریجوهرافشان
تعداد صفحه در دقیقه35 ppm15 ppm
حجم چاپ ماهانه750-3000 صفحهکمتر از 1000 صفحه

به تفاوت فاحش بین سرعت و حجم چاپ بین دو نوع پرینتر توجه کنید.

حداکثر چرخه کار ماهانه در مقابل حجم چاپ ماهانه توصیه شده

معمولاً برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده است که در مورد اینکه چه مقدار باید با پرینترهای خود چاپ کنند تا دستگاه‌شان در شرایط بهینه کار کند، به دنبال کدام عدد باشند. بیایید از این فرصت استفاده کنیم تا تفاوت بین حداکثر چرخه کار ماهانه و حجم چاپ ماهانه توصیه شده را روشن کنیم.

laser vs inkjet 3

حداکثر چرخه کار ماهانه این است که پرینتر شما چقدر می‌تواند در یک ماه چاپ کند بدون اینکه به قطعات آن آسیبی وارد شود.

حجم چاپ ماهانه توصیه شده مقداری است که باید ماهانه چاپ کنید تا چاپگر خود را در عملکرد بهینه نگه دارید.

چاپ با حداکثر چرخه کاری ماهانه می‌تواند منجر به این شود که پرینتر شما خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید، از کار بیوفتد. در عوض سعی کنید در حجم چاپ ماهانه توصیه شده باقی بمانید تا بتوانید از پرینتر خود به مدت بیشتری استفاده کنید.

مقایسه بازده صفحه

کارتریج‌های تونر نسبت به کارتریج‌های جوهر به میزان قابل‌توجهی بازده صفحه بیشتری دارند؛ بنابراین تونرها بیشتر از کارتریج‌های جوهر دوام می‌آورند. بیشتر کارتریج‌های جوهر دارای حجم جوهری هستند که معمولاً بین 135 تا 1000 صفحه چاپ می‌کنند. بازده صفحه کارتریج تونر می‌تواند از 2000 تا 10000 متغیر باشد!

با این حال، پرینترهای مخزن جوهر به کاربران چاپگر جوهرافشان این قابلیت را می‌دهند تا از حجم بالاتر جوهر در چاپگر خود لذت ببرند، بنابراین مجبور به تعویض کارتریج نخواهند بود. برای پرینترهای مخزن جوهر Epson، Canon و HP، به جای کارتریج، می‌توانید مجدد بطری جوهر را پر کنید. به عنوان مثال، بطری جوهر فیروزه ای اپسون 522 می‌تواند حدود 7000 صفحه را چاپ کند. چاپگرهای مخزن جوهر Brother هنوز از کارتریج‌ استفاده می‌کنند، اما این کارتریج‌ها از حالت عادی بزرگتر هستند تا حجم جوهر بیشتری را در خود نگه دارند. یکی از بزرگترین کارتریج‌های مخزن جوهر Brother می‌تواند تا 6000 صفحه را چاپ کند. این تعداد صفحات خیلی زیادی برای پرینتر جوهرافشان است!

laser vs inkjet 4

با این حال، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که چنین مقدار زیادی جوهر در پرینتر جوهرافشان شما تنها در صورتی منطقی خواهد بود که به طور منظم چاپ کنید.

پرینترهای جوهرافشان هنوز هم به مشکلاتی مثل خشک شدن جوهر و گرفتگی نازل دچار می‌شوند. اگر نمی‌خواهید مجبور به تعویض مکرر کارتریج‌ها باشید، اما مطمئن نیستید که به طور منظم چاپ می‌کنید یا نه، توصیه می‌کنیم از یک پرینتر لیزری رنگی استفاده کنید. اگر روزانه اسناد رنگی زیادی چاپ می‌کنید، پرینترهای جوهرافشان گزینه خوبی هستند.

مقایسه قیمت و هزینه اولیه

هزینه اولیه و قیمت پرینتر لیزری ممکن است بزرگترین نقطه ضعف آن باشد. از این گذشته، پرینترهای جوهرافشان با مدل‌های جدیدتر، قیمت بسیار پایین‌تری دارند، در حالی که ارزان‌ترین پرینترهای لیزری هنوز هم بسیار گران‌تر هستند؛ چرا که قیمتی دو برابر ارزان‌ترین نوع جوهرافشان دارند.

اما مراقب آلودگی پرینترهای جوهرافشان ارزان قیمت باشید. این مدل‌های ارزان قیمت در عوض قیمت تمام شده بالایی برای هر صفحه دارند و از کارتریج‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند تنها چند صد صفحه را چاپ کنند و در نهایت مجبور خواهید بود کارتریج‌ها را مرتباً تعویض کنید. در نهایت متوجه می‌شوید بیشتر از خود پرینتر برای کارتریج‌های جوهر هزینه کرده‌اید.

laser vs inkjet 5

به دلایل زیر در مقایسه با پرینترهای لیزری، پرینترهای جوهرافشان قیمت پایین‌تری دارند:

  1. پرینترهای جوهرافشان حداقل 3 سال عمر می‌کنند
  2. اما پرینترهای لیزری حداقل 5 سال طول عمر دارند
    • البته که این میزان به دفعات استفاده بستگی دارد.

جدول مقایسه تفاوت‌های پرینتر جوهرافشان و لیزری

در نهایت بد نیست نگاهی به جدول تفاوت‌های کلی و جزئی پرینترهای جوهرافشان و لیزری با یکدیگر بیندازیم:

اساس تفاوتپرینتر لیزریپرینتر جوهرافشان
تعریفچاپگری که از لیزر و جوهر خشک برای چاپ اطلاعات روی کاغذ استفاده می‌کند.چاپگری که از جوهر مرطوب و مجموعه نازل برای تولید خروجی روی کاغذ استفاده می‌کند.
جوهر استفاده شدهپودر جوهر خشک یا تونرجوهر مرطوب یا جوهر به شکل مایع
کارتریجکارتریج تونرکارتریج جوهر
نازلندارددارای نازل برای اسپری جوهر روی کاغذ
سرعت چاپحدود 20 تا 75 صفحه در دقیقه5 تا 40 صفحه در دقیقه
ظرفیت سینیحدود 250 برگ کاغذ50 تا 100 برگه کاغذ
کاراییراندمان چاپگر لیزری نسبتاً بالا است.پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری کارایی کمتری دارند.
هزینه به ازای هر برگهپرینترهای لیزری هزینه چاپ کمی برای هر صفحه دارند.هزینه چاپ هر صفحه برای پرینتر جوهرافشان بالا است.
قیمت دستگاهگران‌تر هستند.نسبتاً ارزان‌ترند.

هنگام انتخاب پرینتر جوهر افشان یا لیزری چه عواملی را باید در نظر بگیرید؟

اگر بین چاپگر جوهرافشان یا لیزری مانده‌اید، عوامل مهم گفته شده در زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیم نهایی را بگیرید:

  • رنگی یا سیاه و سفید

اگر قصد چاپ رنگی دارید، چاپگرهای جوهرافشان و لیزری می‌توانند رنگ‌های زنده و تصاویر با رنگ‌های غنی مورد نیاز را ارائه دهند. با این حال، اگر فقط سیاه و سفید چاپ می‌کنید، چاپگر لیزری تک رنگ می‌توانید گزینه ایده‌آلی باشد.

  • کیفیت

در حالی که پرینترهای جوهرافشان در زمینه چاپ رنگی با وضوح بالا بهترین هستند، پرینترهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید ایده‌آلند. هر دو نوع این پرینترها می‌توانند متون واضح و قابل خواندن را به شما ارائه دهند و قابلیت چاپ تصاویر رنگی درخشان و گرافیکی برای اسناد تجاری را هم دارند. پرینترهای جوهرافشان قابلیت چاپ بدون حاشیه (لبه به لبه) را نیز دارند.

laser vs inkjet 6

  • ویژگی‌های تجاری

اگر از چاپگر خود عمدتاً برای کار استفاده می‌کنید، پرینترهای لیزری ممکن است ویژگی‌های تجاری محور بیشتری مانند سینی‌های کاغذ اختیاری، بازده جایگزینی بالاتر و گزینه‌های امنیتی پیشرفته داشته باشند.

  • پشتیبانی

دقت کنید که گزینه انتخابی شما پشتیبانی خوبی ارائه کند.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم یک مقایسه کامل و جامع میان پرینترهای جوهرافشان و لیزری داشته باشیم. ابتدا در مورد نحوه عملکرد هر کدام از این پرینترها صحبت کردیم و سپس آنها را از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر مقایسه نمودیم. این موارد شامل رزولوشن، سرعت و حجم چاپ، بازده صفحه، و قیمت و هزینه اولیه می‌شوند. در نهایت نیز گفتیم به هنگام خرید پرینتر باید به چه عواملی توجه ویژه داشته باشیم. امیدواریم خواندن این راهنما  و راهنمای انتخاب پرینتر ویژه مبتدی‌ها و حرفه‌ای‌ها به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال با ارائه دسته‌بندی گسترده‌ای از انواع چاپگر، مرجع معتبری برای خرید پرینتر و انواع دستگاه پرینت به شمار می‌رود. مشتریان با مراجعه به فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال می‌توانند انواع پرینترها را در این فروشگاه مشاهده کنند و با توجه به سطح بودجه و نیازمندی‌های خود، نسبت به مقایسه قیمت دستگاه پرینت و خرید پرینتر اقدام کنند.

سوالات متداول کاربران

یک چاپگر خانگی خوب که بتواند اسناد سیاه و سفید و رنگی را چاپ کند، برای استفاده در خانه و مدرسه مناسب باشد و جوهر آن خشک نشود، چیست؟

چاپگر لیزری رنگی تمام این معیارها را دارد. چاپگرهای لیزری رنگی هم اسناد سیاه و هم رنگی را چاپ می‌کنند و به جای جوهر از پودر تونر استفاده می‌کنند تا در بین استفاده‌ها خشک نشوند.

در بین همه برندهای پرینتر، پرینترهای HP Color LaserJet بهترین نتایج چاپ را از نظر دقت و وضوح رنگ دارند، اما چاپگرهای Canon Color ImageClass هم در رتبه دوم قرار می‌گیرند.

من به طور منظم تعداد زیادی برگه چاپ می‌کنم و به یک چاپگر مقرون‌به‌صرفه نیاز دارم که بتواند به صورت سیاه و رنگ چاپ کند. چه پرینتری بگیرم؟

می‌توانید یک چاپگر لیزری رنگی HP یا Canon خوب تهیه کنید یا می‌توانید حتی پرینترهای جوهرافشان را نیز بررسی کنید. کارتریج‌های پرینتر لیزری هزاران صفحه را قبل از اتمام تونر چاپ می‌کنند و پرینترهای جوهرافشان نیز دارای مخزن جوهر بزرگ هستند و می‌توانند صفحات بسیار زیادی را چاپ کنند.

من در خانه کار می‌کنم و عکس‌های زیادی چاپ می‌کنم و به تصاویر با وضوح بالا نیاز دارم. آیا چاپگر لیزری رنگی می‌تواند خواسته من را برآورده کند؟

برای چاپ عکس‌ و تصاویر با وضوح بالا، توصیه می‌کنیم یک چاپگر عکس حرفه‌ای تهیه کنید، مخصوصاً اگر مربوط به کار شما باشد. پرینترهای لیزری رنگی نمی‌توانند دقت و وضوح رنگ مشابه پرینترهای جوهرافشان را ارائه دهند.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *