تاریخ انتشار: 09 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 12 دقیقه

انتخاب بین لپ‌ تاپ یا تبلت، انتخاب ساده‌ای نیست، زیرا هر دوی این دستگاه‌ها به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل حمل باشند و بتوانید به راحتی آنها را جا به جا کنید. گاهی بهترین تبلت‌ها از برخی لپ تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه قدرتمندتر هستند، اما آیا تبلت جایگزین مناسبی برای کامپیوترهای قابل حمل معمولی است؟ شاید پاسخ این سوال را ندانید، اما ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنیم!

در این مطلب، قصد داریم برخی از تفاوت‌های کلیدی بین لپ‌ تاپ و تبلت را بررسی کنیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم. پس همراه ما باشید.

تفاوت‌های اصلی میان لپ تاپ و تبلت چیست؟

laptop vs tablet 1

اما چگونه می‌توانیم بین لپ تاپ یا تبلت یکی را انتخاب کنیم؟ تبلت‌ها بسیار قابل حمل و همه کاره هستند و کاربری ساده‌ای دارند. در مقابل، لپ ‌تاپ‌ها ماشین‌های پرقدرت با بهره‌وری فوق‌العاده هستند که قادر به اجرای برنامه‌های کاربردی با ویژگی‌های کامل و گزینه‌های مختلف درگاه اتصال، همچنین مانیتور بزرگ و ایده‌آل می‌باشند. با این حال در ادامه به برخی از تفاوت‌های کلیدی میان لپ تاپ و تبلت اشاره می‌کنیم.

  1. سیستم عامل

لپ‌ تاپ‌ها اکثر سیستم‌ عامل‌ها را اجرا می‌کنند، اما ویندوز یکی از محبوب‌ترین و مورد استفاده‌ترین سیستم  عامل در لپ تاپ‌هاست. ویندوز عملکردی استثنایی دارد و سیستم عاملی است که در بسیاری از کامپیوترهای دسکتاپ یافت می‌شود. تبلت‌ها بیشتر شبیه گوشی‌ موبایل هوشمند هستند و از سیستم عامل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. مثلاً سیستم عامل محبوب اندروید را در اکثر تبلت‌ها خواهید یافت. هر چند که ما تبلت‌های ویندوزی هم در بازار داریم. تفاوت اصلی در اینجا این است که یک تبلت به جای برنامه‌های کامل، برنامه‌های بهینه شده برای مشاهده موبایل را اجرا می‌کند. برخی از برنامه‌های تلفن همراه ممکن است عملکرد پایین‌تری نسبت به برنامه‌های کامل لپ تاپ داشته باشند.

laptop vs tablet 2

  1. اندازه و قابلیت حمل

لپ‌ تاپ‌ها و تبلت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند، اما اندازه و قابلیت حمل آن‌ها چگونه مقایسه می‌شود؟ تبلت‌ها عموماً نسبت به لپ ‌تاپ‌ها سبک‌تر، نازک‌تر و ساده‌تر هستند. مثلاً بزرگ‌ترین تبلت 14.6 اینچی سامسونگ Galaxy Tab S8 Ultra چیزی حدود 728 گرم وزن دارد، در حالی که وزن بیشتر لپ‌ تاپ‌ها بیشتر از 1.5 کیلوگرم است.

  1. اندازه صفحه نمایش

معمولاً لپ‌ تاپ‌ها صفحه نمایش بزرگ‌تری دارند که برای انجام چند کار و بازی ایده‌آل است. اما اگر به دنبال بهترین فناوری صفحه نمایش هستید، تبلت بخرید. تبلت‌ها تراکم پیکسلی بالاتری دارند؛ به این معنی که تصاویری که روی صفحه می‌بینید، وضوح بیشتری دارند. مثلاً سامسونگ از نمایشگرهای سوپر AMOLED در هر دو پرچمدار Galaxy Book3 Pro 360 و Galaxy Tab S8 Ultra استفاده می‌کند. اندازه‌های صفحه‌ نمایش بسیار متنوعی وجود دارد که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید، بنابراین مطمئن شوید مدلی را انتخاب می‌کنید که برای شما مناسب‌تر است.

laptop vs tablet 3

  1. قابلیت اتصال

تمام تبلت‌ها دارای بلوتوث و وای فای هستند، اما برخی از مدل‌های جدیدتر از مزایای اتصال 5g نیز برخوردارند، بنابراین می‌توانید حتی زمانی که خارج از منزل هستید به وب یا پخش زنده دسترسی داشته باشید. اگر قصد دارید از لپ تاپ خود در خانه یا محل کار استفاده کنید، بعید است که مشکلی ایجاد کند، اما اگر به دنبال دستگاهی هستید که بتوانید در مکان‌های مختلف از آن استفاده کنید، یک تبلت با پشتیبانی از سیم کارت ممکن است مناسب‌تر باشد.

  1. عمر باتری

معمولاً تبلت‌ها دارای دوام باتری خوبی هستند که بیشتر روز دستگاه را روشن نگه می‌دارد. همچنین تبلت‌ها عمر باتری کمی طولانی‌تری دارند، زیرا قطعات سخت افزاری موجود در تبلت در مقایسه با سخت افزار لپ تاپ، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کنند. به همین دلیل است که لپ ‌تاپ‌ها معمولاً باتری‌های بزرگ‌تری دارند اما انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی لپ‌ تاپ بیشتر است.

  1. پورت‌های فیزیکی

وقتی صحبت از پورت‌های فیزیکی مانند USB، اترنت، صدا و HDMI به میان می‌آید، احتمال اینکه هر 5 تای آن را در لپ تاپ پیدا کنید، بسیار بیشتر از تبلت است. تنوع پورت‌ها در تبلت پایین است و گاهی تنها یه پورت USB و یک پورت انتقال تصویر برای اتصال به مانیتور جانبی دارند.

laptop vs tablet 4

  1. فضای ذخیره سازی یا هارد

برای پایین نگه داشتن اندازه و قیمت تبلت‌ها، سازندگان برای ذخیره برنامه‌ها و داده‌ها به حافظه (SSD) متکی هستند. این فناوری یک نقطه ضعف بزرگ دارد: مقدار داده‌ای که می‌تواند ذخیره کند. خیلی از تبلت‌ها بین 16 تا 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارند، هر چند مدل‌های 256 گیگابایتی یا بیشتر نیز در بازار یافت می‌شود که البته قیمت بالایی دارند. در مقایسه، خیلی از لپ‌ تاپ‌ها هنوز از هارد دیسک‌های معمولی استفاده می‌کنند که ظرفیت خیلی بیشتری دارند. لپ‌ تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه دارای هارد دیسک 500 گیگابایتی هستند، اگر چه برخی از لپ‌ تاپ‌ها نیز به درایوهای حالت جامد منتقل شده‌اند و قیمت بیشتری دارند. لپ تاپ و تبلت هر دو دارای ویژگی‌هایی مانند پورت‌های USB یا کارت‌های microSD هستند که امکان اضافه کردن حافظه خارجی را فراهم می‌کند.

laptop vs tablet 7

  1. کارایی و عملکرد

هر دو پلتفرم برای کارهایی مانند ایمیل، مرور وب یا پخش ویدیو یا صدا به یک اندازه خوب کار می‌کنند زیرا این فعالیت‌ها به قدرت پردازش زیادی نیاز ندارند. اما زمانی که شروع می‌خواهیم کارهای سخت‌تر مانند پردازش یا بازی‌های گرافیکی انجام دهیم، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود. در این موارد، لپ تاپ‌ها معمولاً عملکرد بهتری دارند. با این حال، استثناهایی هم وجود دارد، مانند ویرایش ویدیو. برخی از تبلت‌های سطح بالا به لطف سخت افزار تخصصی می‌توانند در این زمینه از لپ تاپ‌ها بهتر عمل کنند.

laptop vs tablet 5

  1. روش ورودی

تبلت‌ها تنها به یک رابط صفحه نمایش لمسی متکی هستند که می‌تواند هنگام وارد کردن متن چالش‌هایی ایجاد کند. از آنجایی که تبلت‌ها صفحه کلید ندارند، باید روی صفحه کلید مجازی تایپ کنید. با این حال، برخی از تبلت‌های 2 در 1 دارای صفحه‌کلید جداشدنی هستند، اما این مدل‌ها به دلیل اندازه کوچک‌تر و طراحی محدودتر، همان تجربه لپ تاپ را به شما نمی‌دهند. صفحه‌کلید بلوتوثی به هزینه‌ها و وسایل جانبی که باید با تبلت حمل شود، می‌افزاید و باعث می‌شود این دستگاه کمتر قابل حمل باشد. لپ تاپ‌ برای افرادی که زیاد تایپ می‌کنند بهتر است.

laptop vs tablet 6

  1. هزینه

سه نوع تبلت در بازار وجود دارد. اکثر مدل‌های مقرون‌به‌صرفه قیمت مناسبی دارند و برای کارهای ساده ایده‌آل هستند. مدل‌های سطح متوسط بین 200 تا 400 دلار قیمت دارند و اغلب کارها را به خوبی انجام می‌دهند. بهترین تبلت‌ها نیز از حدود 500 دلار تا بیش از 1000 دلار قیمت دارند و ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشند؛ اما با این قیمت‌ها در مقایسه با لپ تاپ عملکرد بهتری ندارند.

مزایای لپ تاپ چیست؟

اگر قصد دارید تولید محتوا انجام دهید، لپ‌ تاپ یک انتخاب عالی است. شما از برنامه‌هایی لذت خواهید برد که برای بهره وری بهینه شده‌اند و کاملاً کاربردی هستند؛ به این معنی که به راحتی می‌توانید اسناد، صفحات گسترده، ارائه‌ها، پایگاه‌های داده و موارد دیگر ایجاد کنید. چه بخواهید تصاویر را ویرایش کنید، ویدیو تماشا کرده یا در اینترنت گشت و گذار کنید، لپ تاپ شما را تحت پوشش قرار می‌دهد. برخی از مدل‌ها حتی 2 در 1 هستند و تجربه‌ای مابین لپ تاپ و تبلت را به شما می‌دهند.

اما می‌توان گفت که برخی از مزایای لپ تاپ در مقابل تبلت در این موارد خلاصه می‌شود:

  • پردازنده‌های قدرتمند
  • سیستم عاملی که تجربه کاربری یک کامپیوتر رومیزی را می‌دهد
  • صفحه نمایش بزرگ
  • صفحه کلید فیزیکی
  • پورت‌های بیشتر که امکان اتصال آسان با دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند
  • ظرفیت بیشتر هارد
  • بهینه سازی شده برای بهره وری

مزایای تبلت چیست؟

اگر به دنبال وسیله‌ای سبک وزن هستید که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید و در حال حرکت با آن کار کنید، تبلت‌ها گزینه مناسب شما هستند. تبلت‌ های با لمس یک دکمه آماده کار هستند، صفحه ‌نمایش‌های استثنایی دارند و قادرند تعداد زیادی برنامه در دسترس شما قرار دهند. برخی از مزایای تبلت‌ها نسبت به لپ تاپ‌ها عبارتند از:

  • سبک وزن بودن
  • جمع و جور و قابل حمل بودن
  • اتصال به شبکه تلفن همراه
  • برای تماشای رسانه عالی هستند
  • بصری و آسان برای استفاده
  • راه اندازی سریع
  • دوربین‌ با کیفیت بالا
  • صفحه کلید اختیاری

اگر همچنان اصرار به خرید تبلت دارید، اما نمی‌خواهید حافظه تبلت‌تان پر شود، یک راه وجود دارد. بسیاری از  انواع تبلت‌ سامسونگ دارای حافظه قابل ارتقا هستند، پس می‌توانید به سادگی از کارت‌های حافظه microSD استفاده کنید. اگر برند خاصی از تبلت را برای خرید در نظر ندارید قبل از خرید، مطالعه بلاگ بهترین تبلت‌های بازار ایران را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای دانش آموزان و دانشجویان تبلت بهتر است یا لپ تاپ؟

به عنوان یک دانش آموز، داشتن یک لپ تاپ یا تبلت برای کار و درس در لیست اولویت این افراد قرار دارد. اما چگونه تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است؟ البته هیچ انتخاب درست یا نادرستی وجود ندارد، اما ارزش آن را دارد که پیش از خرید در نظر بگیرید که می‌خواهید با دستگاه خود چه کاری انجام دهید.

تعداد تکالیف کتبی شما زیاد است؟

اگر به عنوان دانش آموز یا دانشجو، بایستی به طور منظم تکالیف کتبی ارسال کنید، خرید لپ تاپ بهترین گزینه برای شماست. بسته‌های محبوب مایکروسافت 365 نیز برای کار بر روی سیستم عامل ویندوز بهینه شده‌اند؛ شما همچنین یک صفحه کلید یکپارچه برای تایپ و یک صفحه نمایش بزرگ برای انجام تحقیق و مقاله خواهید داشت. اما اگر بیشتر برای مطالعه نیاز به سیستم دارید و یک دستگاه قابل حمل می‌خواهید که بتوانید به راحتی یادداشت برداری کرده و آنها را مرور کنید، تبلت‌هایی با پشتیبانی قلم عالی هستند.

tablets for students 2

ایده‌آل برای یادداشت برداری در درس‌ها و جلسات؟

آیا زیاد در حرکت هستید؟ تبلت‌ها یک گزینه بسیار سبک وزن و همه کاره هستند که همه جا به کار شما می‌آیند. علاوه بر این، با اتصال تلفن همراه، شما این آزادی را دارید که در هر کجا که می‌خواهید کار کنید. اما اگر به دنبال صفحه نمایش بزرگ، صفحه کلید و ماوس بلوتوثی هستید، استفاده از لپ تاپ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در نهایت لپ تاپ بخریم یا تبلت؟

بین خرید تبلت یا لپ تاپ، هیچ تصمیم درست یا غلطی وجود ندارد. این انتخاب بستگی به نحوه استفاده شما از دستگاه دارد و اینکه چه ویژگی‌هایی برای شما مهم است. لپ‌ تاپ به دلیل داشتن پردازنده‌ و سیستم‌ عامل‌ قدرتمند، توانایی‌ فنی استثنایی دارد، اما به اندازه تبلت از قابلیت حمل، کوتاهی زمان اجرا یا سهولت استفاده برخوردار نیست. تبلت یک گزینه عالی برای زمانی است که می‌خواهید یک دستگاه چند منظوره داشته باشید تا بتوانید در وب بگردید، به شبکه‌های اجتماعی خود سر بزنید، مطالعه و بازی کنید. بسیاری از افراد تفاوت بین اپید و تبلت را نمی‌دانند و گاهاً بر سر دو راهی می‌مانند، توصیه می‌شود قبل از خرید بلاگ فرق آیپد با تبلت چیست؟ را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی کلی این سوال پرداختیم که کدام یک بهتر هستند: لپ تاپ یا تبلت. ابتدا به تفاوت‌های اصلی میان تبلت و لپ تاپ اشاره کردیم و موارد مهم را برشمردیم. سپس به مهم‌ترین مزایای لپ تاپ و تبلت پرداختیم. در ادامه گفتیم برای دانش آموزان و دانشجویان، کدام مورد مناسب‌تر است. امیدواریم خواندن این مطلب به شما کمک کرده باشد تصمیم بهتری برای خرید هر یک از این موارد بگیرید.

چنانچه قصد خرید هر یک از این دو را داشته باشید، می‌توانید به فروشگاه آنلاین پلازا دیجیتال سر بزنید و دستگاه مورد نظر خود را خریداری کنید. لپ تاپ و تبلت‌های زیادی در برندهای مختلف در فروشگاه ما موجود است که شما عزیزان می‌توانید با شرایط ویژه و بهترین قیمت تهیه کنید. حال اگر علی‌رغم مطالعه این مطلب و تمامی تحقیقات صورت ‌گرفته، هنوز به ‌صورت دقیق نمی‌دانید چه دستگاهی مناسب نیازهای شماست، برای دریافت مشاوره خرید لپ تاپ یا تبلت به ‌صورت تخصصی و رایگان با شماره‌ ۵۸۴۹۷۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول کاربران

تفاوت‌های اصلی بین لپ تاپ و تبلت چیست؟

لپ‌ تاپ‌ها قدرت پردازش و ذخیره ‌سازی بیشتری دارند و برای کارهای فشرده و نرم‌افزارهای حرفه‌ای مناسب‌تر هستند. تبلت‌ها قابل حمل‌تر بوده، صفحه نمایش لمسی دارند و برای مصرف رسانه‌ای، کار سبک و قابل حمل ایده‌آل می‌باشند.

آیا تبلت می‌تواند جایگزین لپ تاپ برای مقاصد کاری شود؟

بستگی به ماهیت کار شما دارد. تبلت‌ها می‌توانند کارهای پایه مانند ارسال ایمیل، ویرایش اسناد و مرور وب را انجام دهند. با این حال، برای کارهایی مانند برنامه نویسی، طراحی گرافیکی یا ویرایش ویدیو، لپ تاپ مناسب‌تر است.

تفاوت قیمت لپ تاپ و تبلت چقدر است؟

به طور کلی تبلت‌ها نسبت به لپ تاپ‌ها قیمت کمتری دارند. با این حال، تبلت‌های رده بالا می‌توانند به قیمت لپ ‌تاپ‌های میان‌رده نزدیک شوند، به‌ویژه وقتی لوازم جانبی مانند صفحه ‌کلید یا قلم‌های نوری اضافه می‌شود.

آیا می‌توانم مانند لپ تاپ از تبلت برای بازی استفاده کنم؟

تبلت‌ها برای بازی‌های معمولی مناسب هستند، اما لپ‌ تاپ‌ها، به‌ ویژه لپ تاپ‌های گیمینگ، گرافیک عالی، قدرت بیشتر و تجربه کلی بهتری از بازی برای بازی‌های گرافیکی ارائه می‌دهند.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *