تاریخ انتشار: 01 آذر 1402 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

شرکت‌های زیادی در زمینه تولید کارت گرافیک موفق شده‌اند از خود توانمندی‌های بسیار زیادی نشان دهند، اما واقعا کدام یک از آن‌ها به عنوان موفق‌ترین کمپانی‌های فعال در این رابطه شناخته می‌شوند؟

ایسوس و گیگابایت را باید به عنوان دو کمپانی فعال در این زمینه معرفی کرد که رقابت آن‌ها با یکدیگر توانسته قدرت را به گیمرها و افرادی که نیازمند کارت گرافیک‌های قدرتمند هستند، هدیه کند. هر کدام از این دو شرکت تلاش می‌کنند تا محصولات خود را به رخ بکشند و با تولید کارت‌های گرافیک جدیدتر، شرایط بهتری را برای کاربران رقم بزنند. در این مقاله با مقایسه میان کارت گرافیک ایسوس و گیگابایت در کنار شما خواهیم بود؛ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نگاهی به کارت‌های گرافیک ایسوس

نگاهی به کارت‌های گرافیک ایسوس

ایسوس با سابقه طولانی در تولید محصولات باکیفیت، یکی از پیشتازان بازار کارت گرافیک است. آن‌ها یکی از نخستین شرکت‌هایی بودند که کارت‌های گرافیک GDDR5 را عرضه کردند و خط ROG آن‌ها برای مدت زمان طولانی مورد علاقه گیمرها بوده است.

در سال‌های اخیر، آن‌ها به بازار ماینینگ ورود موفق داشتند و ASIC هاص اختصاصی را که به صورت خاص برای استخراج رمز ارز طراحی شدند، عرضه کردند؛ این مسئله و ورود به دنیای ارز دیجیتال باعث شد کمپانی از نظر توسعه سخت افزاری جایگاهی قوی در بازارهای جهانی پیدا کند که گیگابایت با آن قابل مقایسه نیست.

نگاهی به کارت‌های گرافیک گیگابایت

از سوی دیگر گیگابایت را باید یک تازه وارد به صنعت تولید پردازنده‌های گرافیکی به حساب آورد که موفق شده است عملکرد خوبی از خود نشان دهد. گیگابایت سعی کرد با قیمت‌گذاری مناسب و ارائه برخی ویژگی‌های نوآورانه سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورد.

به عنوان مثال، خط Aorus آن‌ها شامل هر دو پردازنده گرافیکی استاندارد و انواع محصولات جذاب بوده که به خریداران انتخاب‌های بیشتری می‌دهد. آن‌ها به سرعت فناوری‌های جدید همانند ردیابی پرتو و DLSS را مورد استفاده قرار دادند.

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ عملکرد

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ عملکرد

هر دو پردازنده گرافیکی ایسوس و گیگابایت سطوح عالی عملکرد را ارائه می‌کنند. تفاوت اصلی بین این دو برند، این است که ایسوس تمرکز ویژه‌ای روی ارائه کارت گرافیک قدرتمندتر دارد و این در حالی است که گیگابایت روی ارزان قیمت بودن متمرکز شده است.

از نظر عملکرد، پردازنده‌های ایسوس را باید به عنوان قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیک موجود معرفی کرد. ایسوس دارای پردازنده‌هایی سریع‌تر بوده و گرافیک دقیق‌تری را ارائه می‌کند. با این حال، معمولا گران‌ترین پردازنده‌های گرافیکی را در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

پردازنده‌های گرافیکی گیگابایت گزینه‌ای مناسب برای گیمرهایی هستند که توجهی ویژه به بودجه دارند و در عین حال قصد دارند عملکرد کارت گرافیک آن‌ها هم در سطح بالا قرار داشته باشد. هر دو برند طیف گسترده‌ای از محصولات را ارائه می‌کنند، بنابراین قبل از خرید، باید میان انواع مدل‌های آن‌ها بررسی لازم را انجام دهید. در نهایت بهترین پردازنده گرافیکی که می‌توانید خریداری کنید، قطعا به بودجه و بازی‌هایی است که قصد اجرای آن‌ها را دارید.

برای خرید کارت گرافیک، این صفحه را در پلازادیجیتال مشاهده نمایید.

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ ویژگی‌ها

در صورتی که به دنبال ویژگی‌ها هستید، باید بدانید که ایسوس دارای ویژگی‌های بهتر و بیشتری است. به عنوان مثال، ایسوس انواع مختلفی از ویژگی‌های اورکلاک و خنک‌کننده را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند حداکثر استفاده را از پردازنده گرافیکی خود ببرید. علاوه بر این، پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها به صورت وسیعی از پورت‌ها و کانکتورها عرضه می‌شوند که هنگام اتصال مانیتور یا سایر لوازم جانبی، انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ طراحی

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ طراحی

هنگامی که صحبت از طراحی به میان آید، کارت‌های گرافیک ایسوس زاویه‌دارتر، با خطوط تیز و ظاهری تهاجمی‌تر هستند. از سوی دیگر، کارت‌های گرافیک گیگابایت دارای طراحی منحنی با لبه‌های نرم‌تر خواهند بود. برخی افراد ظاهر شیک کارت‌های گیگابایت را ترجیح می‌دهند و این در حالی است که برخی دیگر ظاهر جذاب‌تر کارت‌های ایسوس را مدنظر قرار خواهند داد.

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ مشخصات

هر دو کمپانی انواع مختلف از حافظه‌ها همانند GDDR5 و HBM2 را ارائه می‌کنند. آن‌ها گزینه‌های اتصال مختلف همانند HDMI و DisplayPort و همچنین DVI را ارائه خواهند کرد. با این حال، تفاوت‌های کلیدی میان پردازنده‌های گرافیکی این دو کمپانی وجود دارد. ایسوس می‌تواند سرعت کلاک بالاتر را در پردازنده‌های گرافیکی خود ارائه کند و این در حالی است که گیگابایت روی ارائه VRAMهای قدرتمندتر تمرکز دارد.

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ نرم افزار

یک تفاوت اصلی میان پردازنده‌های گرافیکی گیگابایت با ایسوس را می‌توان نرم افزار اختصاصی GPU Tweak II ایسوس عنوان کرد و این در حالی است که گیگابایت متکی به برنامه‌های شخص ثالث همانند MSI AfterBurner است.

نرم افزار اختصاصی ایسوس یک ابزار جامع بوده که به کاربران اجازه می‌دهد تا همه جنبه‌های پردازنده گرافیکی همانند سرعت کلاک و ولتاژ تا سرعت فن و نور ال ای دی را مدیریت کنند. همچنین این نرم افزار اختصاصی دارای قابلیت‌های نظارتی گسترده‌تر است، بنابراین کاربران می‌توانند عملکرد و دمای پردازنده گرافیکی خود را زیر نظر داشته باشند.

در نقطه مقابل، MSI Afterburner ابزار اساسی‌تری است که بیشتر روی اورکلاک و کنترل سرعت فن تمرکز دارد. در حالی که هر دو ابزار دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ASUS GPU Tweak II به صورت کلی به عنوان گزینه کاربرپسندتر و جامع‌تر در نظر گرفته شده است.

یک دیگر از تفاوت‌های کلیدی این دو پردازنده ایسوس با گیگابایت را می‌توان به‌روزرسانی‌های منظم آن‌ها عنوان کرد. اینطور که پیداست، پشتیبانی ایسوس به مراتب در برابر گیگابایت، بهتر و قابل اعتمادتر شده است. همچنین درایورهای ایسوس برای اجرای بازی‌ها یا برنامه‌های خاص بهینه‌سازی شده‌اند، اما در نقطه مقابل، گیگابایت اهداف کلی‌تری را دنبال می‌کند؛ این بدان معنا است که کاربران ایسوس نسبت به کاربران گیگابایت عملکرد بهتری را در برنامه‌های خاص تجربه می‌کنند.

در حالت کلی، هر دو کمپانی ایسوس و گیگابایت پردازنده‌های گرافیکی بسیار باکیفیت را ارائه می‌کنند. با این حال، ایسوس در زمینه پشتیبانی از نرم افزار و درایور برتری خوبی دارد. در صورتی که به دنبال جامع‌ترین و کاربرپسندترین تجربه هستید، ایسوس می‌تواند برتری بیشتری داشته باشد. در صورتی که قصد دارید ویژگی‌ها را فدای قیمت پایین‌تر کنید، امکان دارد گیگابایت برای شما گزینه بهتری باشد. گیگابایت و ایسوس موفق شده‌اند عملکردهای بی‌نظیری از خود نشان دهند.

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ قیمت

مقایسه پردازنده گرافیکی ایسوس با گیگابایت؛ قیمت

به صورت متوسط، پردازنده‌های گرافیکی ایسوس کمی گران‌تر از پردازنده‌های گرافیکی گیگابایت هستند. با این حال، هر دو برند طیف وسیعی از کارت‌های گرافیک را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌کنند. بنابراین مقایسه این دو از نظر قیمت می‌تواند جالب باشد. این دو کمپانی در زمینه قیمت سیاست‌گذاری‌های خاص خود را دنبال می‌کنند. کمپانی گیگابایت به دنبال تولید کارت‌های گرافیکی است که قیمت‌گذاری بهتری در مقایسه با کارت‌های گرافیک ایسوس دارند، اما باید بدانید که از نظر قدرت پردازش، کارت‌های گرافیک ایسوس می‌توانند قدرت بالاتری را ارائه کنند.

بهترین سری پردازنده‌های گرافیکی ایسوس

برترین سری از پردازنده‌های گرافیکی ایسوس را باید سری ROG عنوان کرد. کارت‌های گرافیک راگ برای گیمرها طراحی شده‌اند و عملکردی شگفت‌انگیز را با کیفیت بالا ارائه می‌کنند. از طرف دیگر، تمام کارت‌های گرافیک بر اساس آخرین معماری انویدیا هستند و می‌توانند عملکرد عالی 1440P و بازی‌های 4K را ارائه کنند. در صورتی که به دنبال بهترین کارت گرافیک‌های ایسوس هستید، بهتر است پردازنده‌های گرافیکی سری راگ را مورد بررسی قرار دهید.

بهترین سری پردازنده‌های گرافیکی گیگابایت

در صورتی که به دنبال بهترین سری‌های کارت گرافیک گیگابایت هستید، باید بدانید که igabyte Aorus از بهترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار به حساب می‌آیند. این پردازنده‌های گرافیکی با جدیدترین معماری انویدیا تولید شده‌اند و می‌توانند عملکرد و کارایی انرژی فوق‌العاده‌ای را ارائه کنند.

از طرف دیگر، این پردازنده‌های گرافیکی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه خواهند کرد که برای بازی ایده‌آل خواهند بود. در میان این ویژگی‌ها باید به نورپردازی RGB، پشتیبانی از نرخ تازه سازی بالا و فناوری خنک‌کننده پیشرفته اشاره کرد. بدون تردید سری GigaByte Aorus را باید یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای دستیابی به عملکرد برتر عنوان کرد. فرقی ندارد به دنبال پوشش بازی‌های 4K باشید یا دنبال ارزان‌ترین پردازنده گرافیکی برای بازی‌های 1080P، چرا که سری GigaByte Aorus می‌تواند کارهای شما را به خوبی پوشش دهد.

برای خرید لپ تاپ از این صفحه در پلازادیجیتال بازدید نمایید.

سخن آخر

انتخاب میان پردازنده‌های گرافیکی ایسوس یا گیگابایت می‌تواند تصمیم دشواری باشد. هر دو برند کارت‌های گرافیک باکیفیت را با گارانتی‌های معتبر ارائه می‌کنند. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی وجود دارند که باید هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، آن‌ها را در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال، ایسوس پشتیبانی بهتری از درایورها را ارائه می‌کند و پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها برای اجرای بازی‌ها یا برنامه‌های خاص بهینه‌سازی شده‌اند. درایورهای گیگابایت بیشتر همه منظوره هستند، بدین معنا که امکان دارد در شرایط خاص عملکرد خوبی از خود ارائه نکنند. در حالت کلی باید توجه داشته باشید که پردازنده‌های گرافیکی ایسوس می‌توانند در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی گیگابایت شرایط بهتری را رقم بزنند.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا پردازنده‌های گرافیکی ایسوس قدرت بیشتری در مقایسه با گیگابایت دارند؟

بله؛ ما در طول مقاله چندین بار به این مسئله اشاره کردیم که پردازنده‌های گرافیکی ایسوس با قیمت بیشتری همراه هستند، اما قدرت بیشتری را هم در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی گیگابایت ارائه می‌کنند.

آیا پردازنده‌های گیگابایت ارزش خرید دارند؟

بله؛ در صورتی که به دنبال اجرای بازی‌ها هستید و در عین حال قصد ندارید هزینه زیادی را برای خرید کارت گرافیک پرداخت کنید، توصیه می‌کنیم سراغ کارت‌های گرافیک گیگابایت رفته تا بتوانید آن‌ها را با قیمت ایده‌آل خریداری کنید.

 

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *