تاریخ انتشار: 19 مهر 1402 |
زمان مطالعه: 33 دقیقه

مطالعه‌ی راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ، اولین گام تجربه‌ی یک خرید حرفه‌ای و به دنبال آن لذت یک بازی همه‌جانبه است؛ چرا که لپ‌تاپ‌های گیمینگ در مدل‌های متنوع با مشخصات فنی متفاوت و با قیمت‌های تقریباً گران عرضه می‌شوند که انتخاب را برای هر کاربری سخت می‌کند.

بنابراین چه گیمر حرفه‌ای هستید چه مبتدی یا لپ تاپ گیمینگ را برای سایر فعالیت‌های سنگین خود نیاز دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با اطلاع از ۰ تا ۱۰۰ مشخصات لپ تاپ مناسب بازی و لیست بهترین‌ برند های لپ تاپ گیمینگ، بهینه‌ترین تناسب را بین قیمت و عملکرد سیستم انتخابی خود داشته باشید.

مباحث اصلی مطرح شده در این مقاله:

  • ذکر مزایا و معایب لپ تاپ گیمینگ
  • ۹ مشخصه از مهم‌ترین ویژگی های لپ تاپ برای گیم (حافظه، گرافیک و …)
  • معرفی ۷ برند پرفروش از بهترین برند های لپ تاپ گیمینگ (ایسوس، ایسر و …)
  • مقایسه لپ تاپ گیمینگ با کنسول، پی سی و … (+ مزایا و معایب)
  • پاسخ به ۱۱ سؤال متداول درباره‌ی قیمت، کاربرد و ارزش خرید لپ تاپ مناسب بازی

 

راهنمای خرید لپ تاپ های گیمینگ (سریع و کوتاه)

اگر زمان کافی برای خواندن تمام مقاله‌‌ی راهنمای خرید لپ تاپ بازی را ندارید و خیلی سریع می‌خواهید برای خرید آن تصمیم‌ بگیرید، به نکات زیر توجه کنید:

  • قیمت لپ تاپ های بازی در بازارهای جهانی از ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار (حدود ۴۰ تا ۱۵۰ میلیون) متغیر است. بنابراین ابتدا تعیین کنید که چقدر می‌توانید هزینه کنید. البته اگر تا انتهای مقاله همراه ما باشید به هیچ‌وجه انتخاب خود را به بودجه محدود نمی‌کنید!
  • مشخصاتی نظیر GPU ،CPU و صفحه‌نمایش، پایه و اساس انتخاب یک لپ تاپ بازی عالی هستند. همچنین عمر باتری و راحتی صفحه کلید را نیز برای یک تجربه لذتبخش بازی در نظر بگیرید.
  • بهتر است صفحه‌نمایش لپ تاپ گیمینگ انتخابیتان با وضوح 1080p یا بالاتر با حداقل نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز باشد.
  • اگر طرفدار بازی‌های اکشن هستید، صفحه نمایش کوچک‌تر را انتخاب کنید و اگر طرفدار بازی‌های نوبتی هستید، نمایشگرهای بزرگ‌تر را انتخاب کنید.
  • اگر گیمر مبتدی هستید و بازی‌های شما سطح بالا نیست، پردازنده Intel Core i3-12100 که جزو ارزان‌ترین پردازنده‌های موجود در بازار است، ممکن است پاسخگوی نیازهایتان باشد. اما اگر حرفه‌ای هستید به دنبال Intel Core i7/i9 نسل دهم یا نسل جدیدتر آن یا AMD Ryzen 7/9 باشید.
  • اگر می‌خواهید جدیدترین بازی‌ها را با تنظیمات بالا اجرا کنید، به کارت گرافیک قدرتمند نظیر RTX 3090 و RTX 3090 Ti از انویدیا و RX 6950 XT از شرکت AMD‌ نیاز دارید. همچنین مطمئن شوید که حداقل دارای ۶ گیگابایت VRAM باشد.
  • اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ از کارت حافظه SSD و HDD به‌صورت ترکیبی استفاده می‌کنند که برای بازی به حداقل ۵۱۲ گیگابایت ظرفیت حافظه نیاز دارید که هر‌چقدر میزان SSD‌ بیشتر باشد، بازی سریع‌تر اجرا می‌شود.
  • حداقل رم مناسب گیمینگ ۸ گیگابایت است که اگر بودجه بیشتری دارید، می‌توانید تا ۳۲ گیگ هم تهیه کنید. ترجیحاً رم لپ تاپ بازی از نوع DDR4 یا DDR5 باشد.
  • هرچقدر تعداد پورت‌های لپ‌تاپ گیمینگ بیشتر باشد، اتصالات سریع‌تر و قوی‌تری خواهید داشت. البته می‌توانید با خرید یک تبدیل، پورت‌ مورد نظر خود را ایجاد کنید.
  • با‌توجه به این که گرم شدن لپ‌تاپ گیمینگ اجتناب‌ناپذیر است، مدلی انتخاب کنید که به سیستم‌های پیشرفته خنک‌کننده، لوله‌های حرارتی و دریچه‌های هوا مجهز باشد.
  • صفحه کلیدهای مکانیکی RGB با کلیدهای قابل برنامه‌ریزی، امکان سفارشی‌سازی را فراهم می‌کنند که لذت بازی را دو چندان می‌کنند. همچنین از خرید کیبوردهای فشرده خودداری کنید.
  • بهترین مارک های لپ تاپ برای بازی و سری‌های گیمینگ برتر هر کدام عبارتند از:
  • Asus: سری ROG (حرفه‌ای‌ترین) و سری TUF (مقرون‌به‌صرفه)
  • MSI: سری Stealth (قابلیت حمل بالا)
  • Acer: سری Predator (ترکیب قدرتمند از تمامی ویژگی‌ها)
  • Lenovo: سری Legion Pro (مقرون‌به‌صرفه و بادوام)
  • Razer: سری Blade (سبک و زیبا)
  • Dell: سری Alienware (سطح بالا و مدرن)

 

مشاهده مشخصات و قیمت انواع لپ تاپ گیمینگ از برترین برندها در لینک زیر:

خرید لپ تاپ گیمینگ

 

حال اگر علاقه‌مند به یادگیری بیشتر در مورد لپ تاپ های بازی و جزئیات مشخصات آن‌ها هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ تاپ بازی یا لپ تاپ گیمینگ، لپ‌تاپ‌هایی هستند که سخت‌افزار سطح بالایی دارند تا برای اجرای بازی‌هایی با گرافیک بالا، عملکردی سریع و مناسب داشته باشند. البته برخلاف تصور عموم، این لپ‌تاپ‌ها فقط مختص بازی و گیمرها نیستند، بلکه برای اجرای هر نوع نرم‌افزار سنگین نیز کاربرد دارند.

بنابراین در پاسخ به سؤال «منظور از لپ تاپ های گیمینگ چیست» می‌توان گفت قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های هر شرکت هستند که شرکت تولیدکننده نهایت فناوری و تکنولوژی را در ساخت و طراحی آن به‌کار می‌گیرد، بنابراین با لپ‌تاپ‌هایی بسیار حرفه‌ای مواجه هستیم که دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ - پلازا دیجیتال

مزایای لپ تاپ گیمینگ (۷ مزیت کاربردی)

۸ مورد از مهم‌ترین مزایای لپ تاپ های گیمینگ عبارتند از:

۱. قابل حمل بودن: با استفاده از قابلیت حمل لپ تاپ های گیمینگ در هر زمان و مکانی که بخواهید، می‌توانید بازی کنید.

۲. طراحی شیک و زیبا: از ویژگی‌های ظاهری و جذاب لپ‌تاپ‌های گیمینگ می‌توان به طراحی منحصر‌به‌فرد، رنگ براق بدنه، صفحه کلید RGB با نور پس‌زمینه رنگارنگ و قابل شخصی‌سازی  آن اشاره کرد.

۳. مناسب تمامی امور پردازشی سنگین: با توجه به سخت‌افزار قدرتمندی که لپ‌تاپ‌های بازی دارند، شما می‌توانید از آن‌ها علاوه‌بر گیم و استفاده‌های روزمره‌ مثل تماشای فیلم، جستجو در وب و …، برای فعالیت‌های سنگین و حرفه‌ای هم استفاده کنید.

۴. سرعت بالا: لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌ها سریع‌ترین سیستم عامل و گرافیک را دارند.

۵. باتری قدرتمند: لپ‌تاپ‌های گیمینگ باتری قوی‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی دارند؛ چون بازی یک فعالیت پرمصرف به‌حساب می‌آید و بخش‌های زیادی از لپ‌تاپ را درگیر می‌کند به همین خاطر از باتری‌های قوی‌تری استفاده می‌شود.

۶. کیفیت صدا: به دلیل استفاده از کارت صدا و اسپیکرهای قوی‌تر، لپ‌تاپ‌های بازی صدایی باکیفیت‌تر و بلندتر از لپ‌تاپ‌های معمولی تولید و پخش می‌کنند؛ در نتیجه صداها در لپ‌تاپ‌های گیمینگ زنده و فعال هستند و حس حضور در بازی را القا می‌کنند.

۷. طول عمر: از نظر طول عمرِ سخت‌افزاری، یک لپ تاپ معمولی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می‌کند؛ درحالی‌که لپ تاپ گیمینگ به واسطه‌ی سخت‌فزار قدرتمند خود دوام بیشتری دارد.

معایب لپ تاپ گیمینگ (۵ مشکل رایج)

از معایب لپ تاپ های گیمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. گران بودن: لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل بهره‌گیری از سخت‌افزارهای پیشرفته‌ قیمت بالایی دارند.

۲. عمر باتری: بازی‌های سنگین باعث تخلیه سریع‌تر شارژ باتری می‌شوند و به طور معمول پس از یک بار شارژ کامل حدود ۶ ساعت باتری خواهید داشت. دقت کنید که باتری‌های قوی‌تر وزن بیشتری دارند و به دنبال آن خود لپ‌تاپ نیز سنگین‌تر می‌شود.

۳. گرم شدن سیستم: تقریباً همه قطعات لپ‌تاپ گرما تولید می‌کنند و با توجه به سخت‌افزار پیشرفته لپ‌تاپ‌های گیمینگ، میزان این گرما بیشتر است. بنابراین داشتن سیستم خنک‌کننده قوی در لپ‌تاپ‌های بازی امری ضروری است.

۴. قابلیت ارتقا: شما تنها قادر به ارتقای برخی از قطعات لپ‌تاپ گیمینگ هستید و نه‌ همه آن.

۵. وزن سنگین: لپ‌تاپ‌های بازی به دلیل داشتن سخت‌افزارهای بیشتر و حجیم و مخصوصاً سیستم خنک‌کنندگی بزرگ‌تر، وزن بیشتری نسبت به لپ تاپ های معمولی دارند.

برای اطلاع از کلیدی‌ترین نکات افزایش طول عمر باتری لپ تاپ، مقاله زیر را بخوانید.

روش صحیح شارژ کردن باتری لپ تاپ

 

مشخصات لپ تاپ گیمینگ (۹ فاکتور کلیدی)

با بررسی جامع تمامی ویژگی‌های سخت افزاری یک لپ تاپ گیمینگ خوب می‌توانید کاملاً حرفه‌ای خرید کنید. از ویژگی های لپ تاپ گیمینگ می‌توان به نوع صفحه‌نمایش، پردازنده مرکزی، توان گرافیکی، نوع حافظه و رم، طراحی بدنه، انواع پورت‌هایی که لپ تاپ ساپورت می‌کند و … اشاره‌کرد که در ادامه به توصیف آن‌ها می‌پردازیم.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

1. صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ (Display)

صفحه نمایش یکی از اصلی‌ترین قطعات لپ تاپ گیمینگ به شمار می‌رود که در داشتن تصویری واضح و شفاف از بازی نقش اساسی دارد؛ پس با توجه به فاکتورهای رزولوشن، اندازه، نرخ نوسازی و دیود نوری، صفحه نمایش مناسب لپ تاپ گیمینگ را انتخاب کنید.

وضوح صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ (Resolution)

هرچقدر رزولوشن لپ تاپ بالاتر باشد، پیکسل‌های بیشتری روی صفحه نمایش داده می‌شود و در نتیجه تصویر شفاف‌تری را می‌بینید. لپ‌تاپ‌های جدیدتر به‌جای استاندارد 1080p دارای صفحه نمایش 1440p یا 4K هستند.

 اندازه صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ (Size)

رایج‌ترین سایزهای صفحه نمایش در لپ تاپ های گیمینگ، ۱۳ ، ۱۵ و ۱۷ اینچی هستند. اگر طرفدار بازی‌های اکشن رقابتی مانند Fortnite ،OverWatch و … هستید، به شما لپ‌تاپ‌های کوچک‌تر را پیشنهاد می‌کنیم؛ چون در هنگام بازی نیاز کمتری به حرکت سر و چشم دارید. اما اگر از طرفداران بازی‌های نوبتی نظیر Blade Runner Assassin’s Creed و … هستید، لپ‌تاپ‌هایی با صفحه نمایش بزرگ‌تر را توصیه می‌کنیم.

نرخ تازه سازی صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ (Refresh Rate)

هرچه نرخ نوسازی یا رفرش‌ریت (Refresh Rate) صفحه نمایش لپ تاپ بازی بیشتر باشد، عملکرد نمایشگر نسبت به تغییرات روان‌تر و سریع‌تر است. امروزه نمایشگرهای لپ تاپ های گیمینگ به فناوری نرخ تازه سازی با سرعت 144Hz و حتی بالاتر رسیده‌اند.

حال  اگر جزو گیمرهایی هستید که بازی‌های اکشن انجام می‌دهید و روان‌بودن تصویر برای شما در اولویت است، بهتر است به فکر ۱۲۰ هرتز به بالا باشید. اما اگر از سیستم خود برای امور روزمره استفاده می‌کنید، رفرش ریت ۶۰ هرتز هم کاربردی است.

نمایشگر OLED لپ تاپ بازی

برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به صفحه‌نمایشی با  فناوری اولد (Organic Light Emitting Diode) هستند. این فناوری از پیکسل‌هایی بهره می‌برد که به جای استفاده از نور پس زمینه، نور خود را تولید می‌کند. بنابراین می‌تواند کنتراست بیشتری نسبت به صفحه‌نمایش‌ LED تولید‌ کند که می‌تواند بازی باکیفیت‌تری را رقم بزند.

راهنمای خرید انواع لپ تاپ گیمینگ

2. پردازنده مرکزی لپ تاپ گیمینگ (CPU)

واحد پردازش مرکزی یا CPU به‌عنوان مغز لپ تاپ عمل می‌کند و سیگنال‌ها را پس از پردازش به سایر اجزای سیستم منتقل می‌کند. لازم به ذکر است هر چقدر سی‌پی‌یو حرفه‌ای‌تر باشد، سرعت سیستم نیز بیشتر می‌شود.

به‌طورکلی برای انتخاب سی‌پی‌یو مناسب باید به سرعت و تعداد هسته‌های آن توجه کنید.

سرعت پردازنده لپ تاپ گیمینگ

سرعت پردازنده یعنی تعداد سیکل‌هایی که یک CPU در هر ثانیه (بر حسب گیگاهرتز) اجرا می‌کند. به طور معمول سرعت سی‌پی‌یو مناسب برای بازی، حداقل ۳ گیگاهرتز است اما برای بازی‌هایی مثل بازی‌های VR‌ و بازی‌های جدید که نیازمند گرافیک بالا هستند به پردازنده سریع‌تری نیاز دارید.

تعداد هسته های پردازنده لپ تاپ گیمینگ

تعداد هسته‌ی پردازنده تعیین می‌کند که یک سی‌پی‌یو در آن واحد چند کار می‌تواند انجام دهد که هرچقدر تعداد آن بالاتر باشد عملکرد لپ تاپ گیمینگ سریع‌تر است. بنابراین اگر گیمر حرفه‌ای هستید پردازنده ۸ هسته‌ای برای شما بهتر است در غیر این صورت نیازی به این تعداد هسته ندارید.

پردازنده های پیشنهادی لپ تاپ گیمینگ

برای انتخاب بهترین پردازنده لپ تاپ گیمینگ تنها عنصر محدود‌کننده شما بودجه خواهد بود و اگر محدودیت بودجه نداشته باشید می‌توانید با تهیه Intel Core i7-13900K و AMD Ryzen 9 7950X نهایت لذت را از بازی خود ببرید. همچنین مدل Intel Core i3-12100  از بهترین‌ پردازنده‌های گیمینگ اقتصادی موجود در بازار است.

3. کارت  گرافیک لپ تاپ بازی (GPU)

کارت گرافیک لپ تاپ وظیفه پردازش تصاویر روی صفحه‌نمایش را به عهده دارد که هر چقدر قوی‌تر باشد بازی را روان‌تر با تنظیمات گرافیکی بالاتر و سرعت و دقت بیشتری نمایش می‌دهد. پردازنده‌های گرافیکی در ۲ دسته اختصاصی و یکپارچه عرضه می‌شوند که مدل اختصاصی قدرتمندتر است. همچنین دقت کنید که کارت گرافیک گیمینگ برخی از لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقا ندارد.

نرخ نوسازی کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ (FPS)

نرخ نوسازی (Frame Per Second) به این معنی است که  کارت گرافیک در هر ثانیه چند فریم تولید می‌کند و هر چقدر بیشتر باشد، کیفیت تصویر نمایش‌داده بهتر است. به همین علت باید دقت کنید که وضوح نمایشگر لپ تاپ بازی با کارت گرافیک مدنظر شما سازگار باشد.

FPS مناسب لپ تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های مدرن غالباً دارای 60FPS‌ هستند که تجربه‌ای روان‌تر از بازی را فراهم می‌کنند. حال اگر صفحه نمایش 144Hz دارید، CPU شما باید به‌طور مداوم 144FPS یا بیشتر را پشتیبانی کند تا از بهترین نرخ تازه‌سازی بهره‌مند شوید.

در نظر داشته باشید که برای بازی‌های تک‌نفره یا آنلاین غیررقابتی 30FPS کافی است اما  اگر بازی‌های شما نیازمند واکنش سریع از سوی بازیکن هستند، رفرش ریت 60FPS‌ را انتخاب کنید. البته برای انجام بازی چند‌نفره رقابتی بهتر است مقدار بالاتری از FPS را داشته باشید.

کارت گرافیک های پیشنهادی لپ تاپ گیمینگ

کارت گرافیک‌های GTX 1650، GTX 1650 Super، RX6400 و RX 6500 XT  اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه هستند و اگر به‌دنبال کارت گرافیک‌های ابر‌قدرتمند با وضوح 4K هستید، کارت‌های RTX 3090 و RTX 3090 Ti از انویدیا و RX 6950 XT از شرکت AMD‌ را پیشنهاد می‌کنیم.

راهنمای خرید لپ تاپ های گیمینگ

4. حافظه ذخیره سازی لپ تاپ گیمینگ (Hard)

هارد، وظیفه ذخیره‌سازی دائمی داده‌ها را دارد که اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار با توجه به نوع کاربری لپ تاپ از حافظه‌های SSD و HDD استفاده می‌کنند تا سرعت و عملکرد بهینه را برای کاربر فراهم کنند. استفاده همزمان SSD و HDD هم سرعت لپ‌تاپ را افزایش می‌دهد، هم قیمت تمام شده‌ی آن را کاهش می‌دهد.

تفاوت حافظه SSD با HDD در لپ تاپ گیمینگ

SSD و HDD هر ۲ ابزار ذخیره سازی هستند اما روش کار آن‌ها متفاوت است. در واقع  SSD از حافظه فلش برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند، در حالی که HDD از دیسک‌های چرخان بهره می‌برد. برای اطلاع از تفاوت‌های کلیدی این ۲ حافظه مطالعه جدول زیر را از دست ندهید.

 

مشخصاتSSDHDD
سرعتبسیار بالامعمولی
مقاومت و طول عمر متوسطزیادمعمولی
ظرفیتمتوسطبالا
قیمتگراناقتصادی

 

نکات خرید هارد لپ تاپ گیمینگ

ظرفیت هارد برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ بستگی به نوع بازی‌های شما دارد. اما به‌طور کلی بازی‌های سطح پایین را می‌توان بر روی یک SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت، بازی‌های سطح بالا را روی یک SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و بازی‌های حرفه‌ای را می‌توان بر روی یک SSD  یک ترابایتی یا بزرگ‌تر ذخیره کرد. همچنین اگر زمان بوت (راه اندازی) سریع‌تری نیاز دارید یک لپ تاپ با M.2 NVME SSD تهیه کنید.

لازم به ذکر است اگر هارد لپ‌تاپ‌ انتخابی شما قابلیت ارتقا دارد، در صورت کمبود حافظه می‌توانید به راحتی به هارددیسک‌هایی با ظرفیت بالاتر ارتقا دهید. همچنین در صورت مواجهه با حافظه داخلی محدود، هارد دیسک‌های اکسترنال می‌توانند فضای اضافی مقرون‌به‌صرفه‌ای را فراهم کنند.

راهنمای خرید هارد لپ تاپ گیمینگ

5. رم لپ تاپ گیمینگ (RAM)

رم لپ تاپ (Random Access Memory) حافظه‌ای است که برخلاف SSD  و HDD  داده‌ها را به صورت موقت برای بازیابی سریع توسط CPU ذخیره می‌کند. به عبارتی RAM باعث می‌شود که داده های پرکاربرد سریع‌تر از درایوها فراخوانی شوند. هر چقدر میزان رم بیشتر باشد، سیستم قادر به اجرای برنامه‌های بیشتری به‌صورت هم‌زمان است، همچنین می‌توانید با سرعت بیشتری بین برنامه‌ها جابه‌جا شوید.

سرعت رم لپ تاپ گیمینگ

فرکانس رم براساس سرعتی که رم می‌تواند اطلاعات را از CPU فراخوانی کند، اندازه‌گیری می‌شود و واحد آن مگاهرتز است. سرعت مناسب برای اجرای بازی‌های روز دنیا ۳۶۰۰ مگاهرتز است که توسط ماژول‌های DDR4 تأمین می‌شود.

رم های پیشنهادی لپ تاپ گیمینگ

نوع بازی و فعالیت شما، تعیین کننده میزان رم مورد نیاز لپ تاپ گیمینگ است. بنابراین اگر قصد دارید به مدت طولانی از لپ تاپ گیمینگ خود استفاده کنید، بهتراست آینده‌نگر باشید و از حداقل ۳۲ گیگ حافظه رم در سیستم خود استفاده کنید تا بازی‌های جدیدی که وارد بازار می‌شوند را پشتیبانی کند. اما اگر محدودیت بودجه دارید ۸ گیگابایت رم هم می‌تواند پاسخگوی بازی‌های میان‌رده شما باشد. به طور کلی:

  • ۲ تا ۴ گیگابایت رم: مناسب برای جستجو در اینترنت، برنامه‌های روزمره سبک و بازی‌های قدیمی
  • ۸ گیگابایت رم: برای بازی‌های میان‌رده و اکثر برنامه‌های کاری
  • ۱۶ گیگابایت رم: مورنیاز بازی‌های جدیدتر با منابع بیشتر و تنظیمات بالاتر، اجرای برنامه‌های پس‌زمینه متعدد (مانند چت صوتی یا ضبط ویدیو) و نرم‌افزار استریم
  • ۳۲ گیگابایت رم: برای اجرای چندین برنامه به‌صورت همزمان با منابع فشرده مثل بازی، تولید محتوا، ویرایش و رندر ویدیو

6. طراحی لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ در شکل‌ها و ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند. کیفیت ساخت بدنه، اندازه حاشیه‌های لپ تاپ و … در داشتن وزن ایده‌آل برای لپ تاپ گیمینگ مؤثر هستند که باید با توجه به نوع کاربری که از لپ تاپ گیمینگ انتظار دارید، این ویژگی ها را انتخاب کنید.

کیفیت ساخت لپ تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ‌های گیمینگی با پوشش‌های آلومینیومی می‌توانند طراحی شیک‌تر و بادوام‌تری نسبت به پلاستیک‌های سنتی داشته باشند.

حاشیه نمایشگر لپ تاپ مناسب بازی

هرچقدر اندازه حاشیه‌های صفحه‌نمایش کوچکتر باشد با حفظ اندازه اصلی نمایشگر، ابعاد لپ‌تاپ گیمینگ کوچک‌تر می‌شود.

وزن مناسب لپ تاپ گیمینگ

طراحی باریک‌تر و سبک‌تر سیستم باعث می‌شود که حمل لپ تاپ گیمینگ راحت‌تر باشد. با این حال لپ‌تاپ‌هایی با پورت‌های بیشتر و سیستم خنک کننده قوی‌تر، وزن بیشتری دارند. البته با خرید لپ‌تاپ‌های گیمینگ گران‌تر می‌توانید وزن متعادل و سخت‌افزار پیشرفته را در کنار یکدیگر داشته باشید.

ظاهر لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ برتر دارای روکش فلزی برس خورده، نورپردازی RGB و سایر ویژگی‌های جذابی هستند که زیبایی لپ‌تاپ  را دوچندان می‌کند.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ - طراحی

7. پورت لپ تاپ گیمینگ (Port)

هرچه تعداد پورت های لپ تاپ گیمینگ بیشتر باشد، امکان اجرای عملیات بیشتری را به شما می‌دهد. گاهی ممکن است شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ تعداد پورت‌ها را برای کمتر کردن سایز و وزن لپ تاپ کاهش دهند؛ بنابراین هنگام انتخاب لپ تاپ مورد نظر به نوع پورت‌هایی که احتیاج دارید توجه کنید.

البته اگر لپ‌تاپ گیمینگ دلخواه شما تعداد پورت‌های محدودی دارد، می‌توانید با تهیه یک هاب USB، به صورت همزمان چند پورت را به لپ‌تاپ خود اضافه کنید.

پورت نمایشگر لپ تاپ گیمینگ

مانیتورهای خارجی یا تلویزیون‌های HD را می‌توان با استفاده از پورت‌های رایج HDMI و DisplayPort به لپ تاپ گیمینگ متصل کرد.

فناوری Thunderbolt 3 در لپ تاپ گیمینگ

فناوری Thunderbolt 3  امکان اتصال صدا و ویدیو را با استفاده از استاندارد DisplayPort به مانیتور منتقل می‌کند. همچنین می‌تواند داده‌ها را با سرعت ۴ برابر سریع‌تر از USB 3.1 انتقال دهد و حتی برق را نیز تأمین کند. این فناوری می‌تواند به‌صورت ویژه برای تنظیم کردن چند مانیتور یا انتقال حجم زیادی از داده به درایو خارجی مفید باشد.

پورت USB لپ تاپ گیمینگ

از پورت های USB می‌توان برای اتصال موس، هدست، هارد اکسترنال و تعداد بی‌شماری از لوازم جانبی استفاده کرد. لازم به ذکر است اعدادی مثل 2.0، 3.0 یا 3.1 سرعت انتقال داده را از درگاه پورت نشان می‌دهد. در حالی‌که طبقه‌بندی‌هایی مانند Type-A و Type-C به شکل درگاه اشاره می‌کند.

پورت صدا لپ تاپ مناسب گیم

اکثر لپ‌تاپ‌ها  دارای جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و همچنین پورت USB برای اتصال هدست‌ها و بلندگوها هستند.

شبکه Ethernet لپ تاپ گیمینگ

یک جک اترنت RJ-45 می‌تواند اتصال سریع و پایداری را برای سیستم شما فراهم کند، همچنین جایگزین بسیار خوبی برای اتصال به وای‌فای در خانه باشد. این پورت برای بازی‌هایی که داشتن ارتباط سریع ضروری است، کاربردی خواهد بود. اگر لپ‌تاپ پورت اترنت نداشته باشد، می‌توانید از آداپتور USB به اترنت استفاده کنید.

کارت SD لپ تاپ بازی

یک کارت SD به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی فضای ذخیره‌سازی را با کارت‌های SDXC گسترش دهید و امکان انتقال سریع داده‌ها را بین دستگاه‌هایی که از این فرم فاکتور پشتیبانی می‌کنند، فراهم می‌کند.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

8. سیستم خنک کننده لپ تاپ مناسب گیم

انتخاب سیستم خنک‌کننده مناسب برای لپ تاپ گیمینگ، به عوامل مختلفی مانند اندازه لپ‌تاپ، قدرت پردازشی آن و بودجه شما بستگی دارد. به طور مثال اگر لپ‌تاپ شما بزرگ و قدرتمند است، باید از یک سیستم خنک کننده قدرتمند استفاده کنید اما اگر بودجه شما محدود است، می‌توانید از یک فن یا پایه خنک‌کننده استفاده کنید.

به طور کلی یکی از مهم‌ترین مشخصات لپ تاپ گیمینگ خوب، داشتن یک سیستم خنک‌کننده مناسب است؛ چرا که لپ تاپ های گیمینگ به دلیل قدرت پردازشی بالایی که دارند، گرمای زیادی تولید می‌کنند که این گرما می‌تواند باعث کاهش عملکرد لپ‌تاپ و حتی آسیب دیدن آن شود.

9. لوازم جانبی لپ تاپ گیمینگ

استفاده کامل از گزینه‌های ورودی و خروجی برای اتصال لوازم جانبی لپ تاپ گیمینگ می‌تواند تجربه‌ای مشابه بازی با دسکتاپ را برای شما رقم بزند. برخی از لوازم جانبی پرکاربرد را در ادامه نوشته‌ایم.

کیبورد مکانیکی لپ تاپ گیمینگ

اکثر لپ تاپ های گیمینگ از کیبورد مکانیکی استفاده نمی‌کنند ولی شما می‌توانید به‌راحتی یک صفحه کلید خارجی را از طریق USB به لپ تاپ متصل کنید تا از صفحه کلیدی که چیدمان و ویژگی‌های موردعلاقه‌تان را دارد، لذت ببرید.

ماوس بازی لپ تاپ گیمینگ

تاچ‌پدهای لپ تاپ های گیمینگ راه طولانی را طی کرده‌اند و به‌طور خاص برای استفاده راحت به‌صورت روزانه طراحی شده‌اند. با این حال ممکن است ترجیح دهید از ماوسی با ویژگی‌های خاص‌تر که دارای تطبیق پذیری با ارگونومی دست و قابل تنظیم می‌باشد، استفاده کنید.

هدست و صدا در لپ تاپ بازی

داشتن یک میکروفون داخلی و قابلیت تنظیم صدا بین صدای بازی و چت صوتی توسط هدست در بازی‌های چند نفره بسیار اهمیت دارد. بسیاری از هدست‌ها دارای پیکربندی صدای فراگیر استریو و دیجیتال هستند و اکثراً از طریق پورت USB، بلوتوث یا جک‌های صوتی 3.5 میلی‌متری متصل می‌شوند.

بلندگوی لپ تاپ گیمینگ

می‌توانید بلندگوهای داخلی لپ تاپ گیمینگ خود را ارتقا دهید و با استفاده از بلندگوهای دسکتاپ یا نوار صوتی، صدا را افزایش دهید. البته امکان افزایش صدای بازی از طریق اتصال بلندگوهای سنتی توسط USB یا کابل صوتی هم وجود دارد.

معرفی بهترین مارک لپ تاپ گیمینگ ( ۷ برند محبوب)

اکنون که می‌خواهیم بهترین برند لپ تاپ بازی را معرفی کنیم، خواهید فهمید که کدام شرکت‌ها لپ‌تاپ‌هایی با سخت‌افزار قدرتمند برای لذت مضاعف در بازی تولید می‌کنند و کدام شرکت‌ها تنها از نام گیمینگ برای لپ‌تاپ‌های میان‌رده خود استفاده می‌کنند.

برندهای لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ های گیمینگ برند Asus

برند ایسوس Asus تنوع زیادی در مدل‌های لپ‌تاپ دارد. ایسوس ثابت کرده‌است که به‌دنبال ارائه کیفیت بالا به مشتریان خود است و تنها به افزایش فروش و سوددهی خود توجه نمی‌کند. مهم نیست که می‌خواهید چه بازی‌هایی انجام دهید یا چه‌مقدار هزینه کنید، مجموعه لپ تاپ های تاف گیمینگ (TUF) و  راگ ایسوس (ROG) همان لپ‌تاپ‌هایی را ارائه می‌دهد که به‌دنبال آن هستید.

 

دسترسی به انواع لپ تاپ های راگ ایسوس و خرید از تأمین کننده اصلی با بهترین قیمت در لینک زیر:

قیمت راگ ایسوس

لپ تاپ های گیمینگ برند MSI

برند ام اس آی لپ تاپ های گیمینگ را با قدرت و طراحی منحصر به فرد خود تولید می‌کند. در ۱۲ ماه گذشته شرکت MSI لپ تاپ های گیمینگی به بازار عرضه کرده‌است که همه‌ی آن‌ها دارای ظاهر جذاب و عملکرد فوق‌العاده بوده‌اند و گیمرهای قدیمی و جدید از این لپ‌تاپ‌ها راضی هستند. سری GT80S نشان می‌دهد که شرکت MSI فقط به فکر فروش محصولاتش نیست و رضایتمندی گیمرها را در اولویت قرار می‌دهد. شرکت MSI در چند سال گذشته به صدر جدول لپ تاپ های گیمینگ رسیده‌است و حاضر نیست به راحتی این جایگاه را از دست دهد.

لپ تاپ های گیمینگ برند Acer

برند ایسر در پنج سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته‌است که در سری گیمینگ Predator کیفیت بالایی را ارائه داده‌است. این سری به فناوری FrostCore مجهز است که حتی با وجود فشاری که میلیون‌ها پیکسل به لپ‌تاپ وارد می‌کنند، همچنان سیستم را خنک نگه می‌دارد. در حقیقت برند Acer بهترین ویژگی‌های هر برند را در لپ تاپ‌های خود ترکیب کرده‌است، طوری‌که می‌توان گفت Predator ترکیبی از ویژگی‌های متمایز هر لپ تاپ گیمینگ را دارد.

لپ تاپ های گیمینگ برند Lenovo

سری Legion Pro پرچم‌دار لپ تاپ های گیمینگ لنوو است که دارای صفحه‌نمایش WQXGA و پردازنده گرافیکی RTX 40 می‌باشد. سیستم خنک کننده قوی دارد و تصمیم دارد در آینده خنک‌کننده‌های قوی‌تر و بی سروصداتری را (کمتر از 48db) تولید کند.

بررسی تخصصی یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ لنوو  (Legion 5) را در مقاله زیر را بخوانید.

بررسی لپ تاپ Legion 5

لپ تاپ های بازی برند Razer

ریزر با طراحی سری Blade گیمینگ خود با ضخامت کمی بیشتر از ۱.۳ سانتی‌متر ثابت کرده‌است که با داشتن لپ‌تاپ‌های گیمینگ مناسب اجرای بهترین بازی‌های AAA، لازم نیست که یک کوله‌پشتی حجیم را در طول روز جابه‌جا کنید. برند Razer از قدیمی‌ترین نام‌ها در لوازم جانبی بازی است و از زمانی که برندهای مطرح امروزی در بازار نبودند، بهترین موس‌ها، کیبورد‌ها و هدست‌های بازار را تولید می‌کرد.

 

لپ تاپ های گیمینگ برند Dell

شرکت دل دارای مجموعه‌ای از لپ تاپ های گیمینگ با سیستم‌عامل مدرن است که با فناوری تقویت‌کنندگی گرافیک خود، این امکان را می‌دهد که یک یا ۲ کارت گرافیک خارجی را از طریق درگاه Thunderbolt 3 به لپ تاپ خود متصل کنید تا هنگام امور پردازشی سنگین، سیستمتان سرعت بیشتری داشته باشد. سری  Alienware آن نیز یکی از محبوب‌ترین لپ تاپ های بازی بین گیمرها است.

لپ تاپ های گیمینگ برند HP

شرکت HP لپ‌تاپ‌های خوب و بادوامی را با عملکرد قوی در سری OMEN تولید کرده‌است. لپ تاپ های گیمینگ برند اچ پی بسیار به صرفه و اقتصادی هستند و به طرفداران AMD توصیه می‌شوند.

مقایسه لپ تاپ گیمینگ با سایر دستگاه‌های بازی

اولین چالش برای هر گیمری، انتخاب بین دستگاه‌های مختلفی باشد که در بازار وجود دارد. اینکه لپ تاپ گیمینگ بخرم یا نه؟ لپ تاپ گیمینگ بهتره یا کنسول؟ تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی چیست؟

در همین راستا و برای رفع این ابهامات به بررسی مزایا و معایب هر کدام از وسایل بازی (کنسول، لپ تاپ معمولی ، کامپیوتر و…) پرداخته‌ایم.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

1. لپ تاپ بهتر است یا کنسول بازی؟

برای بازی لپ تاپ بهتر است یا کنسول؟ یکی از سوالات رایجی است که در انتخاب نوع بازی اهمیت زیادی دارد. کنسول بازی دستگاهی است که مختص بازی طراحی و ساخته شده‌است و نباید انتظار امور دیگری از آن داشته باشید.

مزایای کنسول بازی در برابر لپ تاپ گیمینگ

کنسول‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ترین تجهیزات بازی هستند که می‌توانید با اتصال به تلویزیون و استفاده از CD بازی را شروع کنید. برای تهیه یک لپ تاپ با قدرت یکسان باید ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از قیمت یک کنسول هزینه کنید.

معایب کنسول بازی در برابر لپ تاپ گیمینگ

  • مختص بازی: کنسول بازی فقط و فقط برای بازی طراحی شده است و نمی‌توانید انتظار کاربرد دیگری از آن داشته باشید.
  • دشوار بودن جابجایی:‌ اگر فرد پر‌مشغله‌ای هستید احتمالاً در یک مکان مستقر نمی‌شوید و به طور دائم در حال جابجایی هستید، پس فقط در تعطیلات آخر هفته کنسول بازی را روشن خواهید‌ کرد و سیستم شما در بقیه هفته گرد و غبار می‌گیرد. بنابراین بهتر است از لپ تاپ گیمینگ استفاده کنید تا در هر‌ مکانی بتوانید از آن استفاده کنید.
  • تهیه اشتراک: کنسول‌های بازی محدود به مدل‌های خاصی از بازی‌ها هستند و به اشتراک نیاز دارند، درحالی‌که با کامپیوتر گیمینگ می‌توانید انواع بازی‌ها را داشته‌باشید و حتی کارهای روزانه خود را انجام دهید.

 

2. لپ تاپ گیمینگ یا کامپیوتر گیمینگ؟ کدام بهتر است؟

به دلیل انعطاف‌پذیری کامپیوترهای گیمینگ می‌توان تقریباً هر کاری از پردازش کلمه و ایجاد صفحه گرفته تا ساخت فیلم و شبیه سازی با آن‌ها انجام داد. پس از مقایسه لپ تاپ گیمینگ با کامپیوتر گیمینگ می‌توانید با توجه به نیاز خود تصمیم بگیرید.

مزایای کامپیوتر گیمینگ نسبت به لپ تاپ

مزیت اصلی کامپیوترهای بازی این است که می‌توانید با بودجه‌های متفاوتی آن را تهیه کنید. پس اگر بودجه محدودی دارید می‌توانید ابتدا یک کامپیوتر گیمینگ ارزان قیمت بسازید و در آینده آن را به سیستم قدرتمندتری ارتقا دهید. تنها چیزی که می‌تواند عملکرد کامپیوتر گیمینگ شما را محدود کند، قدرت خلاقیت و بودجه شماست.

معایب کامپیوتر گیمینگ نسبت به لپ تاپ

  • قیمت بالا: خرید و مجهز کردن یک کامپیوتر گیمینگ که بتواند با کیفیت و قدرتِ محبوب‌ترین کنسول‌ها و لپ‌تاپ‌های بازی رقابت کند، بسیار گران است. بخصوص در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ که با کمبود GPU مواجه هستیم، کارت های ویدئویی با قیمت بسیار بالایی فروخته می‌شوند.
  • سازگاری قطعات: اگر قصد دارید کامپیوتر گیمینگ‌تان را خودتان مجهز کنید باید مراقب سازگار‌بودن قطعات مختلف آن باشید.

لپ تاپ گیمینگ یا کنسول

3. تفاوت لپ تاپ گیمینگ با معمولی

در مقایسه لپ تاپ گیمینگ با معمولی می‌توان گفت که از هر ۲ آن‌ها می‌توان برای انجام کارهای روزمره و بازی استفاده‌کرد ولی تفاوت بارزی در قدرت سخت‌افزاری آن‌ها وجود دارد.

لپ تاپ های بازی را می‌توان جایگزین‌ دسکتاپ‌های قابل‌حمل دانست. آن‌ها دارای CPU و کارت گرافیک با عملکرد بالا هستند و برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین همانند بازی‌ها ساخته ‌شده‌اند. عمر باتری و قابلیت حمل از معایب اصلی آن‌ها است.

مزایای لپ تاپ معمولی نسبت به لپ تاپ گیمینگ

از مهم‌ترین تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی می‌توان به قیمت کمتر، وزن سبک‌تر و عمر باتری بهتر لپ‌تاپ‌های معمولی اشاره کرد. همچنین در حال حاضر لپ‌تاپ‌های عادی جدید می‌توانند بازی‌های قدیمی‌تر را با FPS مناسب اجرا کنند.

بنابراین اگر همچنان سوال لپ تاپ گیمینگ بخریم یا معمولی برای شما بدون پاسخ است باید بگوییم اگر فقط گاهی هوس بازی به سرتان می‌زند و نیازی به بازی‌های پیشرفته ندارید، لپ تاپ معمولی برای شما کافی است.

معایب لپ تاپ ساده نسبت به لپ تاپ گیمینگ

 با لپ تاپ گیمینگ می‌توانید جدیدترین بازی‌ها را اجرا کنید، در حالی‌که با لپ تاپ معمولی این امکان وجود ندارد. همچنین لپ تاپ های بازی مجهز به CPU و  GPU های قدرتمندی هستند که از پسِ اجرای هر نوع فعالیت پردازشی سنگینی برمی‌آیند.

نکات مهمی که پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ باید بدانید (۶ نکته کاربردی)

در ادامه نکات مهم در خرید لپ تاپ گیمینگ را در قالب ۶ مورد ضروری یادآور می‌شویم.

 

1. برای خرید لپ تاپ گیمینگ می‌خواهید چه مقدار هزینه کنید؟

همیشه اولین و مهم‌ترین فاکتور در خرید، توان مالی شماست. اگر می‌خواهید از لپ تاپ گیمینگ‌ خود تا چندین سال به‌خوبی استفاده کنید، بیشترین هزینه مقدور را برای آن صرف کنید تا بتوانید از میان بهترین لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار بخرید.

2. چه انتظاری از لپ تاپ گیمینگ خود دارید؟

اجزای لپ‌تاپ مورد نظرتان را با مشخصات بازی‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، مقایسه کنید و بر این اساس انتخاب خود را، اولویت‌بندی کنید.

3. آیا لپ تاپ دلخواهتان گارانتی دارد؟

با توجه به اینکه قرار است هزینه زیادی را برای خرید لپ تاپ گیمینگ بپردازید، دقت کنید حتما لپ تاپ مورد نظرتان گارانتی داشته باشد و مشخص کنید که گارانتی چه مواردی را تضمین می‌کند تا در صورت بروز اشکال در لپ‌تاپ سریعاً از گارانتی آن استفاده کنید. لازم به ذکر است با خرید از پلازا دیجیتال می‌توانید از گارانتی ۱۸ ماهه معتبر استفاده کنید.

4. قبل از خرید لپ تاپ گیمینگ، آن را تست کنید

با توجه به اینکه قرار است ساعت‌های زیادی را از لپ‌تاپ گیمینگ استفاده کنید و راحت بودن حینِ بازی، حرف اول را می‌زند حتماً قبل از خرید، تجربه کار با آن را داشته باشید. همچنین اگر قصد خرید اینترنتی را دارید، از وب‌سایتی خرید کنید که مهلت تست محصول و تعویض کالا را داشته باشد. در همین راستا و برای آسودگی خاطر شما عزیزان، پلازا دیجیتال برای تمامی محصولات خود فرصت تست و تعویض ۱۴ روزه فراهم کرده است.

5. قطعات جانبی لپ‌تاپ گیمینگ در بازار موجود باشد

متأسفانه خرید لپ‌تاپ‌های قدیمی یا دسته دوم این ریسک را دارد که قطعات جانبی آن‌ها به راحتی در بازار پیدا نشود که در صورت نیاز قطعاً با مشکل مواجه می‌شوید.

6. از خدمات پس از فروش لپ تاپ گیمینگ غافل نشوید

بررسی کنید مرکز خریدی که انتخاب کرده‌اید چه خدماتی را ارائه می‌دهد، آیا نرم افزارهای پایه و آنتی‌ویروس را برایتان نصب می‌کند؟ آیا امکان بررسی سفارش را پس از خرید دارید؟ آیا امکان ارتقای قطعات لپ تاپ در زمان ثبت سفارش را دارد؟

پاسخ پلازا دیجیتال به این سؤالات، یک بله قاطعانه است.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

خرید لپ تاپ گیمینگ

پس از انجام بررسی‌های لازم و با در نظر گرفتن بودجه مورد نظر، زمان خرید لپ تاپ گیمینگ است که باید نهایت دقت را داشته باشید تا مراکز معتبر فروش لپ تاپ گیمینگ را شناسایی کنید و در دام فروشنده‌های سودجو نیفتید.

خرید لپ تاپ گیمینگ قسطی

اگر لپ‌تاپی را انتخاب کرده‌اید ولی در حال حاضر نمی‌توانید تمام پول را بپردازید و بودجه‌تان محدود است؛ نگران نباشید! پلازا دیجیتال شرایط خرید لپ تاپ گیمینگ اقساطی را فراهم کرده‌است تا زمان انتظار شما برای خرید لپ تاپ دلخواه‌تان را کاهش‌ دهد. از شرایط پرداخت لپ تاپ گیمینگ اقساطی می‌توانید در خرید حضوری و آنلاین استفاده کنید.

مراکز معتبر خرید لپ تاپ گیمینگ

با خرید از مراکز معتبر فروش لپ تاپ مطمئن هستید که لپ‌تاپ‌های استوک یا لپ‌تاپی با قطعات متفرقه را به  جای لپ تاپ نو نمی‌فروشند.

برای مشاهده لیست کامل لپ تاپ های گیمینگ با بهترین قیمت کلیک کنید.

 سؤالات متداول

1. قیمت بهترین لپ تاپ گیمینگ ارزان موجود در بازار چقدر است؟

یکی از لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی موجود در بازار لپ تاپ FX506HE-D ایسوس TUF Gaming  است.

2. قدرتمندترین لپ تاپ گیمینگ موجود در بازار چیست؟

یکی از جدیدترین و قدرتمندترین لپ تاپ های گیمینگ ، لپ تاپ A12UET ام اس آی Creator Z16 است که از محبوب‌ترین لپ تاپ های گیمینگ می‌باشد.

3. آیا لپ تاپ گیمینگ برای فعالیت های مولتی مدیا مناسب است؟

بله، شما حتی می‌توانید فعالیت‌های روزانه و مولتی‌مدیای خود را در لپ‌تاپ‌های گیمینگ با سرعت و کیفیت بهتری از آنچه در لپ‌تاپ های معمولی تجربه کرده‌اید، تجربه کنید.

4. آیا امکان استفاده از هر لپ تاپی برای بازی وجود دارد؟

بله، ولی نباید از لپ‌تاپ‌های معمولی انتظار کیفیت بالایی داشته باشید و ممکن است لپ‌تاپ شما را نیز دچار مشکل کند. (در بخش مقایسه مقاله بین لپ تاپ گیمینگ و معمولی توضیحات بیشتری در دسترس است)

5. آیا لپ تاپ گیمینگ برای مدلسازی و رندرینگ مناسب است؟

بله، مدل‌سازی و رندر 3D به سخت افزار قدرتمندی نیاز دارد که لپ‌تاپ‌های بازی با دارا بودن CPU خوب، حافظه و رم مناسب، GPU قوی و سیستم خنک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای که دارند کاملاً برای رندرینگ مناسب هستند.

 

6. آیا لپ تاپ گیمینگ برای برنامه نویسی مناسب است؟

بله، زیرا لپ تاپ های گیمینگ سیستم قدرتمندی دارند که می‌توانند اکثر کارهای برنامه نویسی را بدون هیچ تاخیری انجام‌دهند. می‌توانید به بررسی لپ‌تاپ‌های مناسب برای برنامه نویسان هم بپردازید.

آشنایی با بهترین لپ تاپ ها برای برنامه نویسان در مقاله زیر:

لپ تاپ مناسب برنامه نویسی

7. آیا مک بوک برای بازی مناسب است؟

مک‌بوک‌ها با پردازنده‌های قدرتمند، صفحه‌نمایش با کیفیت و کارت گرافیک کابلی عرضه می‌شوند که آن‌ها را به گزینه‌ای قابل‌اعتماد برای گیمرها تبدیل می‌کند  اما لپ‌تاپ‌هایی با سیستم عامل ویندوز ارزان‌تر از مک بوک ها هستند و امکان ارتقای آنها راحت‌تر است و امکان اجرای بازی‌های بیشتری را دارند.

8. لپ تاپ گیمینگ بخریم یا خیر؟

اگر نیازی به اجرای بازی‌های پیشرفته و فعالیت‌های حرفه‌ای ندارید، به جای لپ تاپ گیمینگ یک لپ تاپ معمولی بخرید.

9. آیا لپ تاپ گیمینگ برای استفاده از نرم افزارهای معماری مناسب است؟

بله ، قدرت پردازش گرافیکی لپ تاپ های گیمینگ بالاست و می‌تواند جزئیات را نیز نشان دهد؛ بنابراین گزینه ای ایده آل برای کارهای BIM و طراحی‌های معماری به حساب می‌آید.

10. آیا لپ تاپ گیمینگ برای استفاده از نرم افزارهای مهندسی مناسب است؟

اکثر لپ تاپ های گیمینگ دارای گرافیک‌هایی هستند که برای دانشجویان رشته‌های مهندسی که از CAD یا سایر نرم افزارهای مهندسی برای طراحی پروژه استفاده می‌کنند، بسیار عالی هستند.

11. آیا لپ تاپ گیمینگ برای طراحی های گرافیکی مناسب است؟

بله، لپ تاپ های بازی برای طراحی های گرافیکی عالی هستند. اگر به مشخصات سخت‌افزاری موردنیاز هر ۲ کاربری توجه کنید، خواهید دید که ویژگی‌های اصلی در هر ۲ نوع مشابه است و نیازمند یک پردازنده گرافیکی بسیار قوی و سطح بالا هستند. می‌توانید به مشخصات بهترین لپ تاپ های گرافیکی مراجعه کرده و خودتان مقایسه کنید.

برای انتخاب بهترین لپ تاپ مناسب گرافیست ها مقاله زیر را بخوانید.

بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی

جمع بندی

در این مقاله از پلازا دیجیتال راهنمای خرید لپ تاپ مخصوص بازی را داشتیم که تلاش کردیم برای راحت‌تر کردن انتخاب برای شما به بررسی حداقل مشخصات لپ تاپ گیمینگ بپردازیم تا بتوانید مناسب‌ترین لپ تاپ گیمینگ را با توجه به نیاز و توان‌مالی‌ که دارید، تهیه کنید.

در پایان اگر هنوز سوالی دارید یا موضوعی برایتان مبهم است یا در انتخاب نهایی مردد هستید؛‌ می‌توانید در بخش سوالات از کارشناسان پلازا دیجیتال بپرسید تا با خیال راحت خریدتان را انجام دهید.

mentorx71402

mentorx71402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *