تاریخ انتشار: 16 آبان 1402 |
زمان مطالعه: 17 دقیقه

می‌خواهیم به مقایسه لپ تاپ گیمینگ و کنسول بازی بپردازیم تا کسانی که علاقه‌مند به خرید کنسول بازی یا لپ تاپ گیمینگ شده‌اند، تفاوت‌های میان این دو و نقاط ضعف و قوتشان را مطلع شوند و با دید بهتری نسبت به خرید دستگاه مدنظرشان اقدام کنند.

یکی از سرگرمی‌های مهم کاربران و علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال را باید گیم معرفی کرد. شرکت‌های زیادی به عنوان توسعه‌دهندگان گیم در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند و ما شاهد افزایش چشمگیر کاربرانی هستیم که نسبت به گیم از خود علاقه زیادی نشان می‌دهند. امروزه دستگاه‌های زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانید برای سرگرم شدن از آن‌ها استفاده کنید و هر یک نیز ویژگی‌های گسترده‌ای را به شما ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، لپ تاپ های گیمینگ توانسته‌اند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند، اما در نقطه مقابل شاهد کنسول‌های بازی همانند سونی و ایکس باکس هستیم که علاقه‌مندان زیادی دارند. در صورتی که شما قصد داشته باشید برای اجرای بازی یک دستگاه را خریداری کنید، سراغ کدام یک از آن‌ها خواهید رفت؟

همراه با ما باشید تا به لپ تاپ گیمینگ و کنسول بازی برویم و نکات جالبی از آن‌ها را برایتان بگوییم. در صورتی که میان خرید لپ تاپ گیمینگ یا خرید کنسول بازی قرار گرفته‌اید خواندن این مقاله می‌تواند کمک حال خوبی برایتان باشد.

فهرست مطالب

آشنایی با کامپیوتر رومیزی گیمینگ

آشنایی با کامپیوتر رومیزی گیمینگ

پیش از توضیح در مورد کنسول بازی و لپ تاپ گیمینگ می‌خواهیم کمی در مورد کامپیوترهای رومیزی بگوییم تا اطلاعات جامع‌تری داشته باشید و با دانش بیشتری خرید کنید. کامپیوترهای رومیزی را باید به عنوان دستگاه‌های فوق‌العاده انعطاف‌پذیر معرفی کرد و تقریبا می‌تواند هر کاری انجام دهد. از پردازش کلمه و ایجاد صفحه گسترده تا ساخت فایل‌های ویدیویی و شبیه‌سازی که سبب می‌شود عملکرد سیستم‌های رومیزی در نوع خود، بی‌نظیر باشد. با این که کامپیوترهای رومیزی می‌توانند برای اجرای بازی مناسب باشند، اما آیا از مزایا و معایب آن‌ها اطلاع دارید؟

مزایای کامپیوتر رومیزی گیمینگ

مزیت اصلی یک کامپیوتر گیمینگ این است که می‌توان آن را با محدوده قیمتی مختلف خریداری کرد. فرقی ندارد که بودجه شما چه مبلغی باشد، چرا که امکان تهیه کامپیوتر رومیزی گیمینگ برای شما وجود دارد. علاوه بر این اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، می‌توانید ابتدا یک رایانه بازی ارزان قیمت برای خود خریداری کنید. هنگامی که پول کافی را پس انداز کردید، می‌توانید بعدا آن را به یک سیستم قدرتمند ارتقا دهید.

علاوه بر این سیستم‌های رومیزی دسکتاپ می‌توانند بسیار قدرتمندتر از کنسول‌ها باشند. از آنجایی که می‌توانید قطعاتی که می‌خواهید در رایانه دسکتاپ نصب کنید، تنها چیزی که می‌تواند آن را محدود کند، بودجه‌ای است که در اختیار دارید.

درباره بازی‌های رایانه شخصی گزینه‌های بیشتری در دسترس قرار دارد. با این که برخی از کنسول‌ها دارای عناوین انحصاری هستند، اما هنوز نمی‌توانند به برخی موارد دسترسی خوبی داشته باشند. یکی دیگر از کارهایی که کامپیوترهای رومیزی گیمینگ می‌توانند انجام دهند و کنسول‌ها از انجام آن ناتوان هستند، این است که به عنوان یک ماشین بهره‌وری عمل می‌کنند. در صورتی که شما به یک رایانه شخصی قدرتمند همانند ویرایش ویدیو، طراحی به کمک رایانه یا مدل‌سازی شبیه‌سازی نیاز دارید، می‌توانید از آن به عنوان یک دستگاه بازی قدرتمند استفاده کنید.

برای خرید کامپیوتر ، از این صفحه در پلازادیجیتال بازدید نمایید.

چرا نباید کامپیوتر رومیزی گیمینگ خریداری کنید؟

با این که کامپیوترهای رومیزی گیمینگ دارای مزایایی هستند، اما هنوز نمی‌توان آن‌ها را به عنوان انتخاب خوبی به حساب آورد. در حقیقت خرید یک کامپیوتر رومیزی مخصوص بازی که بتواند با قدرتمندترین کنسول‌های بازی رقابت کند، مستلزم پرداخت هزینه بسیار زیاد است؛ این مسئله در بین سال‌های 2020 و 2022 که بسیاری از پردازنده‌های گرافیکی با قیمت‌های بالا فروخته می‌شدند، صادق بود.

درباره بازی‌هایی که مخصوص کنسول‌های گیمینگ عرضه می‌شود هم در تنگنا قرار خواهید داشت. در حقیقت تعدادی از بازی‌های مطرح ممکن است فقط برای کنسول‌ها عرضه شوند و در این میان کاربرانی که دارای کامپیوترهای رومیزی گیمینگ هستند امکان نصب و اجرای آن‌ها را نداشته باشند. البته هر کدام از این استودیوهای بازی‌سازی در صورت محدودسازی شرایط عرضه، سعی می‌کنند با گذر زمان اقدام به عرضه بازی‌ها برای کامپیوترهای رومیزی گیمینگ کنند، اما باید اعتراف کرد که شرایط متفاوت است.

ساخت و راه‌اندازی رایانه‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. از آن جایی که با قطعه‌های سخت افزاری مختلف سر و کار خواهید داشت، باید مراقب باشید که با یکدیگر سازگاری داشته باشند. همچنین شما نیازمند نصب سیستم عامل خواهید بود. البته امکان تهیه رایانه‌های از پیش ساخته شده وجود دارد تا دیگر خود را دچار دردسر نکنید، اما معمولا گران قیمت‌تر از جمع کردن یک رایانه رومیزی توسط خودتان خواهد بود.

جهت خرید CPU و خرید رم کامپیوتر ، از این صفحات در پلازادیجیتال بازدید نمایید.

آشنایی با لپ تاپ گیمینگ

آشنایی با لپ تاپ گیمینگ

با این که کامپیوترهای رومیزی گیمینگ می‌توانند به عنوان یکی از بهترین ابزارهای انجام گیم شناخته شوند، اما معمولا به سختی می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. فرض کنید قصد دارید به یک مسافرت بروید، اما از طرفی علاقه‌مند به اجرای بازی هستید. در این زمان آرزو خواهید کرد که یک لپ تاپ گیمینگ در اختیار داشتید. در حقیقت خرید لپ تاپ گیمینگ می‌تواند برای کاربران بسیار ارزشمند باشد و شما می‌توانید با خرید یک مدل از انواع آن‌ها، شرایط ایده‌آل و خوبی را برای خود رقم بزنید.

مزایای لپ تاپ گیمینگ

مزیت اصلی لپ تاپ گیمینگ را باید قابل حمل بودن آن عنوان کرد. با این که لپ تاپ‌های گیمینگ قدرت کمتری نسبت به کامپیوترهای رومیزی گیمینگ دارند، حتی اگر مشخصات مشابه داشته باشند، اما این تفاوت برای گیمرها به اندازه کافی ناچیز به نظر می‌رسد. از آن جایی که لپ تاپ‌ها دارای باتری هستند، باید بگوییم که زمان قطع شدن برق نگران از دست دادن بازی یا ذخیره نشدن مراحل انجام شده نباید باشید. در صورتی که از کامپیوترهای رومیزی استفاده کنید، قطعا با قطع شدن ناگهانی برق تمام اطلاعات را از دست خواهید دید و این چیزی است که در لپ تاپ‌های گیمینگ به لطف وجود باتری‌های قدرتمند رخ نمی‌دهد. شما می‌توانید پیشرفت‌های انجام شده در بازی را ذخیره‌سازی کرده و در صورت قطع شدن برق، کار خود را ذخیره‌سازی کنید. بنابراین این مسئله را باید به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم لپ تاپ‌های گیمینگ به حساب آورد. به عنوان مثال، اگر با لپ تاپ گیمینگ خود مشغول بازی هستید و ناگهان برق قطع شود، حداقل تا یک ساعت دیگر می‌توانید به گیم ادامه دهید؛ این مسئله باعث می‌شود امکان بازی کردن برای شما با خیالی آسوده فراهم شود.

معایب لپ تاپ گیمینگ

زمانی که لپ تاپ گیمینگ خریداری می‌کنید، دیگر نمی‌توانید آن را ارتقا دهید. با این که بیشتر لپ تاپ‌های بازی دارای برخی از قطعه‌های قابل ارتقا هستند که می‌توان در میان آن‌ها به حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی SSD اشاره کرد، اما اگر تصمیم بگیرید پردازنده گرافیکی بهتری را در دستگاه داشته باشید، لازم است کامپیوتر جدیدی را خریداری کنید.

از طرف دیگر باید انتظار داشته باشید که ورودی یا خروجی با لپ تاپ بسیار محدود است. بنابراین اگر قصد دارید چندین وسیله جانبی را به صورت همزمان نصب کنید، نیازمند خرید هاب خواهید بود. به عنوان مثال، گیمرها نیاز دارند که صفحه کلید، ماوس یا سایر ابزارهای جانبی را به صورت مجزا خریداری کرده و به دستگاه متصل کنند که در این حالت، نیازمند خرید هاب خواهید بود.

آشنایی با کنسول گیمینگ

آشنایی با کنسول گیمینگ

دستگاهی که در درجه اول برای یک عملکرد خاص طراحی شده است، باید گفت که می‌تواند در آن زمینه برتری بسیار خوبی داشته باشد. در صورتی که نیازمند خرید دستگاهی هستید که به صورت اختصاصی برای بازی طراحی شده باشد، توصیه می‌کنیم اقدام به خرید کنسول کنید.

مزایای کنسول بازی

در صورتی که دنبال سادگی در هنگام بازی هستید، بنابراین باید بدانید که هیچ چیزی به اندازه کنسول بازی نمی‌تواند کار را برای شما ساده‌تر کند. شما فقط باید کنسول بازی را به تلویزیون متصل کرده و یک دیسک بازی را درون آن قرار دهید. در صورتی که دستگاه شما از دیسک پشتیبانی نکند، باید بگوییم که نسخه دیجیتالی را خریداری کرده‌اید که در این حالت فقط نیازمند اتصال اینترنت خواهید بود. در ادامه کار با ایجاد حساب کاربری می‌توانید به تعداد زیادی از بازی‌های موجود دسترسی پیدا کرده و کار خود را به سرانجام برسانید.

زمانی که صحبت از گزینه‌های ابزاری مخصوص بازی به میان آید، باید بگوییم که کنسول‌ها به عنوان مقرون به صرفه‌ترین دستگاه‌های در دسترس شناخته می‌شوند. علت این است که برای تهیه یک کامپیوتر با قدرت یکسان، لازم است یک و نیم برابر تا دو برابر قیمت کنسول را پرداخت کنید. کنسول‌ها می‌توانند برای بازی‌های چند نفره کاربرد زیادی داشته باشند. زمانی که تمایل دارید با دوستان خود بازی کنید، بدون شک در اختیار داشتن یک کنسول قدرتمند می‌تواند برای شما سودمند باشد. شما می‌توانید به سادگی از کنسول‌های بازی برای انجام کارهای خود استفاده کنید.

معایب کنسول بازی

از آن جایی که کنسول‌های بازی فقط برای بازی کردن طراحی شده‌اند، تقریبا تنها کاری است که می‌توانید انجام دهید. البته ممکن است شما بتوانید از آن‌ها برای وب گردی و تماشای فایل‌های ویدیویی در یوتیوب استفاده کنید، اما نمی‌توان گفت قابلیت‌های ذکرشده می‌توانند برای شما کاربرد زیادی داشته باشند. در صورتی که همواره مشغول کار هستید یا در محیط بیرون قرار دارید، لپ تاپ‌های گیمینگ را می‌توانید با خود حمل کرده و در هر محیطی از آن‌ها برای بازی استفاده کنید؛ این در حالی است که با تهیه کنسول بازی می‌توانید فقط آن را در تعطیلات روشن کرده و در طولانی مدت امکان استفاده بسیار کمی برای شما خواهد داشت.

کدام یک از دستگاه‌ها برای بازی بهتر هستند؟

کدام یک از دستگاه‌ها برای بازی بهتر هستند؟

هم اکنون یکی از سوالاتی که برای کاربران به وجود خواهد آمد، این است که کدام از دستگاه‌های ذکرشده می‌توانند برای خرید بهتر باشند. اگر بخواهم صادقانه بیان کنم، هیچگونه پاسخ مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. هر کدام از دستگاه‌های گیمینگ ذکرشده می‌توانند قابلیت‌های منحصر به فرد خود را ارائه کنند. اگر قصد دارید یک سیستم قدرتمند بدون توجه به هزینه آن جمع‌آوری کنید، قطعا کامپیوترهای رومیزی گیمینگ می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

در صورتی که به دنبال خرید دستگاهی انعطاف‌پذیر هستید که بتوانید از طریق آن مسائل مربوط به بازی را جلو ببرید، باید بگوییم که لپ تاپ گیمینگ می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد، چرا که قابلیت حمل آن هم برای کاربران ساده‌تر است. در میان این دو گزینه، گزینه سومی هم وجود دارد که همان کنسول بازی است. در صورتی که قصد دارید دستگاهی ارزان قیمت‌تر را برای اجرای بهینه بازی‌های خود خریداری کنید، بدون تردید کنسول‌های بازی می‌توانند بهترین انتخاب برای شما به حساب آیند.

دلایل خرید کنسول بازی به جای کامپیوترهای گیمینگ

گروهی از کاربران بر این باورند که خرید کنسول بازی می‌تواند به جای کامپیوترهای گیمینگ به مراتب ارزش بیشتری داشته باشد. این گروه از کاربران دلایل متفاوتی را برای این مسئله در نظر گرفته و بیان کرده‌اند که شامل موارد زیر می‌شود و ما در ادامه مقاله به صورت کامل مطرح می‌کنیم تا شاید بتواند برای شما جالب باشد.

1. پایین بودن هزینه کنسول بازی

یکی از مواردی که باید مدنظر قرار دهید، این است که خرید کنسول بازی می‌تواند به مراتب در مقایسه با خرید کامپیوترهای گیمینگ هزینه کمتری داشته باشد. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با مبلغ 500 دلار اقدام به خرید جدیدترین کنسول بازی کنند و این در حالی است که لپ تاپ گیمینگ با قیمت 500 دلار فاقد ارزش است. شاید جالب باشد بدانید که فقط کارت گرافیک می‌تواند به تنهایی 300 دلار هزینه داشته باشد که با یک حساب و کتاب ساده می‌توانید به مقرون به صرفه بودن کنسول بازی پی ببرید.

در صورتی که شما تصمیم بگیرید کامپیوتر رومیزی گیمینگ خریداری کنید، باید بدانید که لازم است برای بروز بودن دستگاه در زمینه اجرای بازی‌های جدید نسبت به خرید مدل‌های جدید کارت گرافیک اقدام کنید. انجام این کار و ارتقا سیستم با هر نسل جدید کارت گرافیک می‌تواند هزینه‌ای معادل یک کنسول برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین رایانه‌های شخصی مستعد مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری هستند، چرا که از اجزای جداشدنی متفاوت تولید شده‌اند و معمولا کاربردهای بیشتری نسبت به کنسول خواهند داشت. کنسول‌ها می‌توانند به تمایز سخت افزار بازی کمک کرده و طول عمر هر دو را افزایش دهند.

2. توسعه بازی‌های انحصاری

توسعه بازی‌های انحصاری

کاربرانی که اقدام به خرید کامپیوترهای گیمینگ خواهند کرد، باید بدانند که امکان دریافت و تجربه بازی‌های انحصاری را باید از ذهن دور کنند. به عنوان مثال، بازی God of War یکی از محصولات انحصاری سونی بوده و تحت هیچ شرایطی در سایر کنسول‌ها یا دستگاه‌های گیمینگ عرضه نخواهد شد. از طرف دیگر، گاهی وقت‌ها کنسول‌های بازی برای نخستین بار اقدام به دریافت بازی‌های جدید می‌کنند که می‌تواند یکی از مهم‌ترین امتیازها برای کنسول‌ها به حساب آید؛ این مسئله یکی دیگر از مواردی است که باعث می‌شود کنسول‌های بازی در لیست خرید اصلی گیمرها قرار داشته باشد. همانطور که می‌دانید، گیمرها به عنوان فعالان یوتیوب در دنیای گیم هم شناخته می‌شوند که همین مسئله باعث می‌شود این گروه نسبت به در اختیار داشتن زودهنگام بازی از خود حساسیت نشان دهند. در صورتی که قصد دارید یکی از بهترین دستگاه‌های گیم را برای خود خریداری کنید، توصیه می‌کنیم کنسول را مدنظر قرار دهید.

3. بازی‌ها برای کنسول‌ها بهینه‌سازی بهتری شده‌اند

یکی دیگر از موارد مهمی که هنگام خرید کنسول بازی یا کامپیوترهای گیمینگ باید مدنظر قرار دهید، بهینه‌سازی شدن بازی‌ها است. در حقیقت بازی‌ها برای کنسول‌های بازی بهینه‌سازی بهتری شده‌اند و این مسئله بسیار ارزشمند است. در حقیقت توسعه‌دهندگان بازی‌ها می‌توانند شرایط بسیار خوبی را برای کنسول‌ها در مقایسه با لپ تاپ های گیمینگ رقم بزنند و این مسئله بسیار باارزش است.

به عنوان مثال، یک بازی که برای کامپیوترهای گیمینگ عرضه می‌شود، لازم است بهینه‌سازی‌های گسترده‌ای روی آن از سوی کاربران در بخش تنظیمات انجام شود و اگر همه چیز درست باشد، می‌توان گفت شرایط اجرا و تجربه بازی برای کاربران کامپیوتر قابل قبول خواهد بود و این در حالی است که توسعه‌دهندگان بازی‌ها را به صورت کامل و دقیق برای کنسول‌های بازی بهینه‌سازی می‌کنند و دیگر نیازی به تغییر در تنظیمات نخواهد بود؛ بازی‌ها در کنسول‌های بازی به صورت یکنواخت و بهینه‌سازی شده اجرا می‌شوند که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کنسول‌های بازی به حساب می‌آید.

کنسول‌های بازی بر اساس ایدئولوژی بسیار خوبی شکل گرفته‌اند و توسعه یافته‌اند. در حقیقت شما فقط باید دستگاه خود را به تلویزیون متصل کرده تا بتوانید با نهایت کیفیت و تنظیمات، بازی‌ها را اجرا کرده و دنبال کنید. بدون تردید اجرای صحیح بازی‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کنسول بازی به حساب می‌آید که می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

4. لذت بردن از بازخورد کنترل‌ها

یکی دیگر از مواردی که باید درباره کنسول‌های بازی مدنظر قرار دهید، استفاده از کنترل‌های جذاب با بازخوردهای فوق‌العاده است. در حقیقت کنترل‌های پلی استیشن 5 به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند با ارائه بازخوردهای لمسی شرایط فوق‌العاده جذابی را برای کاربران رقم بزنند. به عنوان مثال، زمانی که با اسلحه در بازی شلیک کنید، خواهید دید که یک پس زدن خفیف از سوی دسته به شما نشان داده می‌شود.

در صورتی که تجربه چنین ویژگی‌هایی می‌تواند برای شما جذابیت داشته باشد، باید بگوییم که بازخوردهایی با این سبک را در کنسول‌ها دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید با خرید کنسول‌های بازی به جای خرید لپ تاپ‌های گیمینگ شرایط فوق‌العاده جذابی را تجربه کنید. شما باید بدانید در میان کنسول‌های ایکس باکس و پلی استیشن 5، این سونی است که با شرایط بهتر در صدر جدول نسبت به بازخوردهای حرکتی و تطبیقی ایستاده است. البته شما قدرت انتخاب دارید و می‌توانید در میان مدل‌های مختلف، یک مدل را که نزدیک‌تر به سلیقه شما است را خریداری کنید.

جهت خرید پلی استیشن از این صفحه در پلازادیجیتال ، بازدید نمایید.

5. استفاده چند نفره

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود کنسول‌ها برای اجرای بازی بهتر عمل کنند. در حقیقت کنسول‌های بازی به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که کاربران بتوانند اقدام‌های بسیار خوبی را انجام دهند. بدون تردید در اجرای بازی‌های چند نفره، کنسول‌ها شرایط بهتری خواهند داشت و این مسئله بسیار ارزشمند است. در صورتی که قصد دارید با دوستان و آشنایان خود بنشینید و تجربه‌ای خوب از بازی‌ها داشته باشید، بدون شک باید کنسول بازی خریداری کنید تا بتوانید این لذت را که برای گیمرها ارزشمند است، تجربه کنید.

سخن آخر

اگر علاقه‌مند به دنیای گیم هستید، داشتن کامپیوتر رومیزی گیمینگ، لپ تاپ گیمینگ و کنسول در یک اتاق به صورت همزمان می‌تواند بهشت را برای شما شبیه‌سازی کند. دستگاه‌های انحصاری گیم دارای قدرت پردازش بسیار زیادی هستند و البته نباید فراموش کنید که قیمت بسیار زیادی هم می‌توانند داشته باشند. البته کنسول بازی در مقایسه با سایر دستگاه‌های معرفی شده، قیمت بهتری دارد و قدرت بیشتری را ارائه خواهد کرد. شما می‌توانید انواع دستگاه‌های گیمینگ را به سادگی از فروشگاه پلازا دیجیتال خریداری کرده و امکان انجام این کار به صورت نقد و اقساط فراهم است.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا کنسول بازی از لپ تاپ گیمینگ قدرت بیشتری دارد؟

در حقیقت باید بدانید که کنسول‌های بازی دارای قدرت بسیار زیادی هستند و شاید شما بتوانید لپ تاپ‌های گیمینگ قدرتمندتری را خریداری کنید، اما لازم است بدانید که هر سال باید نگران ارتقا کارت گرافیک‌های جدیدتر باشید؛ این نگرانی در کنسول‌های بازی وجود ندارد و در این رابطه می‌توان گفت با خیالی آسوده رفتار خواهید کرد. این مسئله سبب شده است که کاربران علاقه بیشتری از خود برای خرید کنسول بازی در مقایسه با لپ تاپ‌های گیمینگ نشان دهند.

آیا لپ تاپ گیمینگ ارزش خرید دارد؟

در صورتی که همواره در حال رفت و آمد هستید و می‌خواهید در مکان‌های گوناگون بازی کنید، داشتن لپ تاپ گیمینگ برای شما لازم بوده و دیگر کنسول یا کامپیوترهای گیمینگ نمی‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

 

 

 

 

 

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *