تاریخ انتشار: 23 آذر 1402 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

زمانی که صحبت از فضای ذخیره‌سازی به میان آید، باید بدانید که درباره کدام یک از انواع آن‌ها صحبت می‌کنیم. حافظه‌های ذخیره‌سازی به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند و هر کدام دارای مزایای خاص خود هستند. انتخاب هر کدام از فضای ذخیره‌سازی داخلی و خارجی می‌تواند برای ذخیره‌سازی حجم قابل توجهی از اطلاعات کافی باشند، اما انتخاب میان آن‌ها به میزان استفاده و نظر کاربران بستگی دارد. تفاوت‌های میان این دو نوع هارد دیسک را با در نظر گرفتن کیفیت‌هایی همانند امنیت، راحتی استفاده و سازگاری با سیستم عامل مشخص می‌شود. در این مقاله قصد داریم با بررسی تفاوت‌ها و مزایای هارد دیسک داخلی و خارجی در کنار شما باشیم تا بتوانید شرایط قابل قبولی را رقم بزنید؛ با ما همراه باشید.

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال چیست؟

بدون تردید باید هارد دیسک اکسترنال را به عنوان یکی از نیازمندی‌ها و ابزارهای مهم برای کاربران معرفی کرد که در دسترس قرار دارد. در حالت کلی هارد اکسترنال را باید یک ابزار ذخیره‌سازی جانبی به حساب آورد که معمولا همانند دیسک بوده و کاربران می‌توانند آن را به سادگی و با استفاده از یک کابل مخصوص به پورت USB کامپیوتر، لپ تاپ یا سایر دستگاه‌های دیجیتال متصل کنند.

اگر بخواهیم از اندازه یا سبک هاردهای اکسترنال صرف نظر کنیم، باید بدانید هاردهای اکسترنال به کاربران اجازه می‌دهد داده‌ها را به سادگی و کارایی بسیار بیشتری در مقایسه با دستگاه‌های ذخیره‌سازی سنتی‌تر، ذخیره‌سازی و بازیابی کنند.

مزایای هارد اکسترنال

در این بخش تعدادی از ویژگی‌های هارد اکسترنال را بیان خواهیم کرد تا با کارایی و مزایای آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

1: فضای ذخیره‌سازی گسترده‌تر

هاردهای اکسترنال یک راه عالی برای کاربران به منظور پشتیبان‌گیری و ذخیره مقادیر زیادی از داده‌ها به حساب می‌آیند. در حقیقت هاردهای اکسترنال ظرفیت ذخیره‌سازی زیادی را ارائه خواهند کرد که این امکان را فراهم می‌کند تا تمام مجموعه فایل‌ها به سادگی در دسترس قرار داشته باشند، بدون این که فضای فیزیکی زیادی اشغال شود.

تفاوتی ندارد شما چه میزان از دنیای کامپیوتر اطلاعات دارید، چرا که باید بدانید خرید و در اختیار داشتن یک هارد اکسترنال می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. شما می‌توانید به سادگی از این فضای ذخیره‌سازی برای نگه داری طولانی مدت حجم زیادی از اطلاعات شخصی یا کاری خود استفاده کنید.

2: قابل حمل بودن

یکی دیگر از ویژگی‌های هارد اکسترنال را باید قابل حمل بودن آن دانست. فرض کنید قصد دارید حجم زیادی از اطلاعات را با خود حمل کرده و در کامپیوترهای دیگر قرار دهید، بنابراین شما نیازمند در اختیار داشتن هارد اکسترنال خواهید بود تا بتوانید این کار را به خوبی و با سرعت بالا انجام دهید.

یک هارد اکسترنال به سادگی می‌تواند درون کیف قرار بگیرد و وزن زیادی ندارند که موجب آزار کاربران شوند. همچنین هاردهای اکسترنال می‌توانند فضای ذخیره‌سازی گسترده‌ و البته متغیر را در اختیارتان قرار دهند. بد نیست بدانید هارد اکسترنال می‌تواند ابزاری مناسب برای تهیه پشتیبان از فایل‌ها یا انتقال فایل‌های زیادی از نوع ویدیو یا موسیقی به حساب آید.

3: سبک وزن بودن

معمولا به علت اندازه کوچک هاردهای اکسترنال، کاربران فراموش می‌کنند دستگاه قدرتمندی را در اختیار دارند، اما به لطف ویژگی قابل حمل بودن آن، توانایی دسترسی به اطلاعات در مکان‌های مختلف دور از ذهن نبوده و امکان‌پذیر است. با ظرفیت و قابلیت اضافی یک هارد اکسترنال، اسناد مهم، تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های موسیقی را می‌توان برای دسترسی سریع در مکان‌های مختلف ذخیره‌سازی کرد.

4: افزایش امنیت

افزایش امنیت

توجه داشته باشید که یک هارد اکسترنال می‌تواند راه و ابزاری عالی برای افزایش امنیت داده‌های شما به حساب آید. استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای بسیاری از مردم به یک روش عادی تبدیل شده است، اما تجربه کاربری نشان می‌دهد سرعت بارگذاری اطلاعات و نقض احتمالی حریم خصوصی در بدترین شرایط قرار داشته باشد؛ این مسئله اهمیت زیادی دارد و می‌تواند باعث بروز مشکل برای کاربران شود.

با در اختیار داشتن هارد اکسترنال می‌توان گفت کنترل فیزیکی روی داده‌ها و سرعت دسترسی سریع‌تر نسبت به سرویس‌های ابری در اختیار خواهید داشت. همچنین بیشتر هاردهای اکسترنال با پسورد محافظت می‌شوند و اطمینان می‌دهند فقط شما به عنوان کاربر نهایی به اطلاعات دسترسی خواهید داشت؛ این مسئله به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم هاردهای اکسترنال به حساب می‌آید که باعث می‌شود شرایط خوبی برای کاربران رقم بخورد. در صورتی که نسبت به استفاده از هاردهای اکسترنال و ضعف امنیت در آن‌ها نگران هستید، باید بدانید چنین چیزی وجود ندارد و شما می‌توانید ضریب ایمنی را افزایش دهید.

معایب هارد اکسترنال

معایب هارد اکسترنال

همانطور که می‌دانید، ابزارهای دیجیتالی در کنار مزایایی که دارند، قطعا معایبی هم خواهند داشت که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه شما را با برخی از معایب هاردهای اکسترنال آشنا خواهیم کرد.

1: سرو صدای زیادتر

هاردهای اکسترنال ابزارهای فشرده و مناسبی برای تهیه پشتیبان از داده‌ها و انتقال فایل‌ها از مکانی به مکان دیگر به حساب می‌آیند. با این حال یک مشکل درباره آن‌ها وجود دارد که آن هم سر و صدای زیاد است. هارد اکسترنال با چرخش دیسک‌های داخلی با سرعت بالا کار کرده تا داده‌ها را سریع به جلو و عقب منتقل کنند و به همین علت ممکن است صدای چرخش از آن‌ها شنیده شود. با این که صداهای ذکرشده می‌تواند طبیعی باشد، اما برای کسانی که نسبت به نویز یا سر و صدا حساسیت دارند، قطعا یک مشکل به حساب می‌آید.

2: مصرف برق زیاد

یکی دیگر از معایب کلیدی هاردهای اکسترنال را باید مصرف بالای انرژی از سوی آن‌ها عنوان کرد. بسیاری از هاردهای اکسترنال یا دستگاه‌های خارجی در کنار اتصال به رایانه به منبع تغذیه دسترسی خواهند داشت و بدین معنا است فشار و هزینه‌های بیشتری را برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند به وجود خواهد آورد. در صورتی که مصرف انرژی برای شما اهمیت زیادی دارد، باید بگوییم هاردهای اکسترنال می‌توانند انرژی زیادی را از باتری لپ تاپ‌ها دریافت کنند که در نتیجه مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

3: متکی به قطعه‌های متحرک

با این که هاردهای اکسترنال می‌توانند کاربرپسند و راحت باشند، اما یک هارد اکسترنال برای ذخیره‌سازی داده‌ها به قطعه‌های متحرک متکی هستند که این مسئله باعث می‌شود احتمال بروز مشکلات فنی را نسبت به سایر درایوها بیشتر کنند. همچنین هاردهای اکسترنال ممکن است تحت تاثیر عواملی همانند گرد و غبار، خاک و دما قرار بگیرند و در نتیجه نیازمند تعمیر و مراقبت خواهند بود.

هارد داخلی (اینترنال) چیست؟

هارد داخلی (اینترنال) چیست؟

هارد دیسک داخلی یک نوع دستگاه ذخیره‌سازی بوده که شامل یک دیسک یا دیسک‌های در حال چرخش است و از فناوری‌های مغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها استفاده می‌کند؛ این بدان معنا است که داده‌های ذخیره شده در هارد دیسک داخلی در زمان خاموش بودن رایانه هم حفظ می‌شود.

معمولا هارد دیسک‌های داخلی به عنوان ابزار ذخیره سازی اولیه در رایانه‌ها، لپ تاپ‌ها و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی شبکه خارجی استفاده می‌شوند، چرا که می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را با هزینه نسبتا پایین ذخیره‌سازی کنند.

ویژگی‌های هارد اینترنال

در صورتی که قصد دارید اطلاعات کافی را درباره هاردهای اینترنال در اختیار داشته باشید، توصیه می‌کنیم با ما همراه باشید تا تعدادی از مزایای آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

1: بیشترین ظرفیت ذخیره‌سازی

بیشترین ظرفیت ذخیره‌سازی

زمانی که صحبت از ذخیره مقدار زیادی اطلاعات دیجیتالی می‌شود، یک هارد دیسک داخلی بهترین گزینه به حساب می‌آید. هارد دیسک‌های اینترنال به صورت مستقیم در رایانه شما تعبیه می‌شوند و امکان دسترسی و استفاده ساده را فراهم خواهد کرد. برخلاف هارد دیسک‌های اکسترنال و فلش مموری‌ها که به ترتیب 8 الی 10 ترابایت ظرفیت دارند، اما هارد دیسک‌های داخلی ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بزرگ‌تر را ارائه می‌کنند که ممکن است به 24 ترابایت هم برسد.

چنین حجم زیادی از فضای ذخیره‌سازی برای سیستم‌های بازی سطح بالا که نیاز به دانلودهای زیاد دارند، می‌تواند مناسب باشد. در هر صورت شما می‌توانید از حافظه‌های ذخیره‌سازی داخلی برای ذخیره حجم زیادی از اطلاعات استفاده کنید.

2: ارزان قیمت

هارد دیسک‌های داخلی را باید یک گزینه ایده‌آل برای کاربرانی دانست که همواره به مسائل مالی فکر می‌کنند. با هزینه کم و ظرفیت بالا به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات در رایانه شخصی یا لپ تاپ به حساب می‌آیند. هارد دیسک‌های اینترنال انتقال فایل‌ها میان دستگاه‌ها را ساده‌تر خواهند کرد و به اندازه‌ای سریع که نیاز نیست نگران از دست دادن اطلاعات باشید.

در حالت کلی، یک هارد دیسک اینترنال را باید به عنوان یک سرمایه‌گذاری عالی برای کاربرانی دانست که به دنبال روشی مقرون به صرفه و کارآمد با هدف ذخیره‌سازی اطلاعات هستند. معمولا کاربرانی که اقدام به خرید هاردهای اینترنال کنند، دیگر نگرانی پیرامون به خطر افتادن اطلاعات نخواهند داشت.

معایب هارد اینترنال

معایب هارد اینترنال

اگر به دنبال خرید یک هارد اینترنال هستید و در قسمت اول با مزایای آن آشنا شدید، توصیه می‌کنیم در این بخش برخی از معایب آن را شناخته تا بتوانید تصمیم‌گیری صحیحی نسبت به آن داشته باشید.

1: نیاز به سیم کشی بیشتر

نصب هارد دیسک اینترنال در رایانه ممکن است سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر از سایر گزینه‌های ذخیره‌سازی باشد، اما یکی از مشکلات آن را باید سیم کشی بیشتر آن دانست. نصب یک هارد دیسک داخلی به اتصال‌های کابل برق و همچنین کابل‌های داده نیازمند است. مدیریت و بررسی این حجم از کابل می‌تواند باعث بروز دردسر و مشکل شود.

2: غیر قابل تعویض یا ارتقاء

یکی از مهم‌ترین معایب هاردهای اینترنال را باید غیر قابل تعویض یا ارتقا بودن آن‌ها عنوان کرد. هنگامی که هاردهای اینترنال معیوب شوند یا ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها به بیشترین میزان خود برسد، لازم است دستگاه جدیدی را خریداری کنید.

سخن آخر

هاردهای اکسترنال و هاردهای اینترنال به عنوان دو نوع مختلف از فضاهای ذخیره‌سازی داخلی شناخته شده‌اند و هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. در صورتی که نیازمند خرید هارد اکسترنال یا اینترنال هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا با مزایا و معایب آن به خوبی آشنا شوید تا بتوانید یکی از آن‌ها را به عنوان گزینه نهایی خود، مدنظر قرار داده و خریداری کنید. در این مقاله سعی شد تفاوت هاردهای اکسترنال و هاردهای اینترنال را به صورت کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا هارد اکسترنال سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارد؟

بله؛ هم اکنون هاردهای اکسترنال موجود از فناوری‌های جدید پشتیبانی کرده و حتی شاهد مدل‌های SSD آن‌ها هستیم که می‌توانند سرعت بالا در نقل و انتقال اطلاعات را فراهم کرده و در اختیار کاربران قرار دهند.

آیا ظرفیت کلی هاردهای اکسترنال پایین‌تر از اینترنال است؟

بله؛ باید بدانید که در حال حاضر بیشترین فضای ذخیره‌سازی متعلق به هاردهای اینترنال بوده و هنوز تا زمانی که هاردهای اکسترنال بتوانند با فضای ذخیره‌سازی گسترده در اختیارمان قرار داشته باشند، فاصله داریم.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *