تاریخ انتشار: 13 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 15 دقیقه

یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های فعال در زمینه طراحی و تولید انواع محصولات دیجیتال را باید اپل معرفی کرد. این کمپانی به عنوان غول فناوری ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود و محصولات آن به دلیل داشتن کیفیت بالا در سراسر جهان دارای علاقه‌مندان زیادی بوده که با توجه به قیمت بالای آن‌ها، باز هم برای خرید اقدام می‌کنند. یکی از بهترین گوشی‌ موبایل هوشمند تولید شده از سوی کمپانی اپل را باید آیفون 14 معرفی کرد که می‌تواند رضایت کاربران را به دست آورد. در صورتی که قصد دارید گوشی هوشمند آیفون 14 را به عنوان یکی از گزینه‌های خرید در نظر بگیرید، باید ابتدا با مشخصات فنی و قابلیت‌های آن به خوبی آشنا شوید. در این مقاله با بررسی آیفون 14 در کنار شما خواهیم بود؛ با پلازا دیجیتال همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری آیفون 14 اپل

صفحه نمایش6.1 اینچ سوپر Retina XDR OLED، HDR10، Dolby Vision
پردازندهApple A15 Bionic
پردازنده گرافیکیApple GPU 5-Core
دوربین12 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل
سلفی12 مگاپیکسل
باتری3279 میلی آمپر ساعت
فناوری شارژ سریع20 وات سیمی، 15 وات مگ سیف

 

جعبه‌گشایی آیفون 14

دانستن اینکه کدام اندازه صفحه نمایش برای شما بهتر است و چقدر فضای ذخیره سازی نیاز دارید، چندان کار راحتی نیست. آیا باید با انتخاب یک مدل قدیمی‌تر در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید یا بهتر است جدیدترین آیفون را بخرید؟ مطالعه و تحقیق و راهنمای خرید گوشی آیفون قدم اولیه ای است که شما باید انجام دهید.

قبل از این که بخواهیم وارد بررسی دستگاه شویم، باید بگوییم زمانی که دستگاه را خریداری کنید شاهد یک جعبه در سایز کوچک خواهید بود. ما قرار نیست در دستگاه‌های اپل شاهد سخاوتمندی کمپانی باشیم، چرا که خبری از وجود آداپتور نبوده و این مسئله را می‌توانید از سایز کوچک جعبه دستگاه متوجه شوید. زمانی که دستگاه را خریداری کرده و آن را بازگشایی کنید، خواهید دید گوشی در بخش بالا قرار گرفته و بعد از برداشتن آن با یک کابل شارژ و سوزن مخصوص برای بازگشایی خشاب سیم کارت مواجه خواهید شد.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی آیفون 14

iphone 14 review 11

از نظر ظاهر و بدنه خارجی باید بگوییم که آیفون 14 شباهت زیادی به آیفون 13 دارد. اما در مقاله مقایسه آیفون 13 و آیفون 14 به نکات مقایسه بیشتری از این دو گوشی موبایل پرداختیم. ما شاهد یک صفحه نمایش 6.1 اینچی مورب با همان طراحی و بریدگی‌های روی نمایشگر هستیم. شکل کلی و انحنای آن دقیقا یکسان بوده و زمانی که گوشی را در دستان خود بگیرید، احساس خوبی به شما خواهد بخشید. زمانی که به ابعاد دستگاه نگاه کنید، خواهید دید که فقط0.1 میلی‌متر از گوشی آیفون 13 ضخیم‌تر بوده و در سایر ابعاد، کاملا یکسان است.

در واقع باید بگوییم این دو دستگاه شباهت زیادی به یکدیگر دارند و این مسئله می‌تواند از نظر کاربران اهمیت زیادی داشته باشد. وزن گوشی جدید آیفون 14 برابر با 172 گرم بوده که باعث می‌شود کاربران بتوانند گوشی را به سادگی درون دست خود گرفته و پس از استفاده طولانی مدت هم احساس خستگی نداشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آیفون 14 را باید عرضه در رنگ‌های مختلف دانست که این مسئله اهمیت زیادی دارد. کمپانی اپل موفق شده است دستگاه‌های خود را بدون عیب و نقص روانه بازار کند که خوشبختانه شرایط در آیفون 14 هم بدین ترتیب است.

iphone 14 review 5

همانطور که می‌دانید، گوشی‌های هوشمند تولید شده از سوی کمپانی اپل دارای تاییدیه IP68 هستند که این قابلیت نشان می‌دهد در صورت افتادن گوشی آیفون 14 در آب شیرین تا عمق 6 متر امکان مقاومت و دوام گوشی تا مدت زمان 30 دقیقه وجود دارد. البته ما گاهی شاهد ویدیوهای عجیبی از گوشی‌های آیفون هستیم که حتی بعد از مدت زمان چند ماه از سقوط در آب هم کماکان سالم باقی مانده‌اند که این مسئله را باید بسیار عجیب و خارق‌العاده توصیف کرد.

زمانی که به سمت راست گوشی آیفون 14 نگاه کنید، خواهید دید که کلید پاور قرار گرفته و شما می‌توانید از کلید موردنظر برای روشن یا خاموش کردن نمایشگر استفاده کنید. از طرف دیگر این دستگاه در سمت چپ دارای دو کلید مجزا بوده که مربوط به کاهش یا افزایش حجم صدا است. همچنین در قسمت بالای کلیدهای حجم صدا، شاسی مخصوص سایلنت کردن گوشی قرار گرفته که می‌تواند عملکردی بی‌نقص از خود نشان دهد. بد نیست بدانید برای خاموش کردن آیفون 14 هم باید کلید پاور و افزایش حجم صدا را به صورت همزمان فشار دهید تا گزینه مربوط به خاموش کردن دستگاه ظاهر شود.

در بخش جلوی دستگاه شاهد حاشیه چندان زیادی نیستیم و میزان حاشیه موجود را در بسیاری از دستگاه‌های اپل از سری محصولات آیفون شاهد هستیم. توجه داشته باشید این دستگاه در قسمت بالا ناچ مخصوص خود را دارد که بخش قابل توجهی از قسمت بالای نمایشگر را به خود اختصاص داده است.

iphone 14 review 9

مهم‌ترین بخش از طراحی گوشی هوشمند آیفون 14 را باید مربوط به بدنه بخش عقب آن بدانیم که می‌تواند شرایط بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان آورد. در حقیقت این دستگاه دارای یک ماژول دوربین مربع شکل با گوشه‌های منحنی در سمت چپ بخش عقب بوده که درون آن هم دو سنسور به صورت مورب قرار گرفته‌اند. در همان ماژول دوربین شاهد قرارگیری یک فلاش ال ای دی هستیم که می‌تواند در صورت نیاز، میزان نور را در محیط‌های کم نور برای تصویربرداری و فیلمبرداری فراهم کند. در بخش مرکزی بدنه عقب گوشی آیفون 14 لوگوی سیب مخصوص اپل قرار دارد که نشان‌دهنده اصالت محصول است. زمانی که به بخش پایین گوشی آیفون 14 نگاه کنید شاهد پورت لایتنینگ خواهید بود. شما می‌توانید از این پورت مخصوص گوشی‌های آیفون برای شارژ مجدد دستگاه استفاده کرده و شرایط خوبی را تجربه کنید.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی پیرامون بدنه و طراحی گوشی آیفون 14 داشته باشیم، باید بگوییم شباهت آن به آیفون 13 غیرقابل انکار بوده و این چیزی است که باید مدنظر قرار دهید. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه را هم باید جذابیت ظاهری آن در یک نگاه و کیفیت بالای بدنه اشاره کرد، ان هم زمانی که دستگاه را در دستان خود بگیرید، لذت در اختیار داشتن گوشی هوشمند با کیفیت بالای ساخت را تجربه خواهید کرد.

صفحه نمایش گوشی آیفون 14

گوشی هوشمند آیفون 14 دارای نمایشگر باکیفیت و جذاب 6.1 اینچ مورب بوده که جمع و جور است. کسانی که به دنبال خرید گوشی‌های جمع و جور آیفون هستند، باید بدانند که آیفون 14 یکی از بهترین دستگاه‌های در دسترس آن‌ها به حساب می‌آید. در حقیقت با یک نگاه به برخی از ویژگی‌های عملکردی می‌تواند گفت این دو گوشی امکان دارد پنل مشابهی داشته باشند. ما شاهد نمایشگر Super Retina XDR OLED با وضوح 1170×2532 پیکسل هستیم که بدون تردید یکی از بهترین کیفیت‌ها را در نمایش محتواهای ویدیویی ارائه خواهد کرد.

توجه داشته باشید که این پنل را باید به عنوان یکی از پنل‌های زرق و برق‌دار معرفی کنیم. ما موفق شدیم که میزان روشنایی را تا 804 نیت به دست آوریم که قابل احترام بوده و باعث می‌شود شما بتوانید در برابر نور مستقیم خورشید هم به خوبی محتوای روی صفحه نمایش را مشاهده کنید. از طرف دیگر اپل مدعی بوده که بیشترین میزان روشنایی نمایشگر برابر با 1200 نیت بوده که از نظر فنی، می‌توان گفت صحیح است. جالب است بدانید کمترین میزان روشنایی گوشی آیفون 14 به اندازه‌ای بوده که می‌تواند برای استفاده در شب کارآمد باشد.

iphone 14 review 6

از نظر دقت رنگ باید گفت آیفون 14 فضای رنگی sRGB را در بیشتر برنامه‌ها هدف قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد این نمایشگر برای انجام کارهای حساس در زمینه رنگ، کاملا کارآمد خواهد بود. نمایشگر آیفون 14 دارای تاییدیه‌های HDR10 و dolby Vision است. از طرف دیگر شما می‌توانید انتظار نمایش بدون مشکل محتوای HDR را داشته باشید که این مسئله ممکن است برای گروهی از کاربران که در این رابطه حساسیت زیادی دارند، اهمیت زیادی داشته باشد. در حالت کلی باید گفت آیفون 14 همانند آیفون 13 دارای مشخصات فنی ایده‌آل بوده و می‌تواند رضایت کاربران را به دست آورد. از طرف دیگر شاهد پشتیبانی از نرخ تازه سازی 120 هرتز خواهید بود که این مسئله رضایت بخش است. در صورتی که قصد دارید یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند آیفون را با نمایشگر ایده‌آل خریداری کنید، آیفون 14 یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس است.

اسپیکر گوشی آیفون 14

آیفون 13 تنظیمات اسپیکر قدرتمند را از آیفون 12 به مسیر دیگری انتقال داد و ما شاهد کیفیت بالای صوتی بودیم و اینبار هم شرایط در آیفون 14 تکرار شده است. نخستین اسپیکر درون ناچ قرار دارد و در مواقع لزوم عمل می‌کند و این در حالی است که اسپیکر دیگر در قسمت پایین و در کنار پورت لایتنینگ قرار گرفته است. بلندگوها از صدای فضایی و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند. اسپیکرهای موجود در گوشی هوشمند آیفون 14 توانسته‌اند از کیفیت بالایی برخوردار باشند و شرایط ایده‌آل را برای کاربران رقم بزنند.

اگر در حالت کلی بخواهم پیرامون اسپیکرهای آیفون14 نظر بدهم، باید بگوییم که کیفیت صدا شگفت‌انگیز بوده و جالب است بدانید باس خوبی وجود دارد. نت‌های بالا در شرایط بسیار عالی قرار داشته و به گوش خواهند رسید. در حقیقت آیفون 14 دارای برخی از بهترین بلندگوهای استریو هستند که یک گوشی هوشمند در اندازه خود می‌تواند ارائه کند. اینطور که پیداست، آیفون 14 در زمینه صوت شرایط بسیار خوبی دارد و می‌تواند باعث رضایت کاربران شود. در ادامه به سایر بخش‌های دستگاه اشاره خواهیم کرد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند باعث ارائه قابلیت‌های منحصر به فرد به کاربران شوند.

نرم افزار و حسگرهای امنیتی گوشی آیفون 14

گوشی آیفون 14 دارای ویژگی‌های نرم افزاری منحصر به فرد خود بوده و ما شاهد جدیدترین نسخه از سیستم عامل iOS هستیم. این دستگاه با ارائه جدیدترین قابلیت‌های نرم افزاری در آیفون 14 و پشتیبانی تا چند سال آینده نویددهنده بهترین عملکرد خواهد بود. همانطور که می‌دانید، گوشی‌های آیفون تا چند سال از بهترین عملکرد برخوردار خواهند بود و این مسئله اهمیت زیادی دارد.

iphone 14 review 7

در زمینه امنیت باید به تعیین پسورد یا فیس آی دی اشاره کنیم. همانطور که می‌دانید، گوشی هوشمند آیفون 14 مجهز به یکی از قدرتمندترین سیستم‌های تشخیص چهره بوده که می‌تواند عملکردی بی‌نظیر از خود در شناسایی چهره کاربران نشان دهد. شما می‌توانید به لطف این ویژگی و سیستم مهم، شرایط ایده‌آل را برای خود در حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی رقم بزنید. در حالت کلی باید بگوییم کمپانی اپل موفق شده است امنیت را با استفاده از ابزارهای مهم و خاص در گوشی آیفون 14 در بهترین شرایط قرار دهد.

سخت افزار گوشی آیفون 14

آیفون 14 دارای مشخصات سخت افزاری قدرتمندی بوده که می‌تواند موجب جلب رضایت کاربران شود. در حقیقت این دستگاه دارای آخرین نسل از تراشهA15 Bionic بوده که به صورت خاص می‌تواند یک سطح بالاتر از عملکرد را ارائه کند. از طرف دیگر این دستگاه با پنج هسته پردازشگر گرافیکی همراه بوده که می‌توان گفت انتظار می‌رود بهبود بیشتری را از نظر پردازش‌های گرافیکی در مقایسه با آیفون 13 ارائه کند. این دستگاه به لطف پردازنده اصلی A15 Bionic می‌تواند بهترنی عملکرد را در زمینه‌های مختلف ارائه کند و شما باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یکی دیگر از موارد مهمی که در آیفون 14 مشاهده می‌شود، حافظه رم جدید آن بوده که تاثیر زیادی روی عملکردهای مختلف دستگاه خواهد داشت. به عنوان مثال، مدل جدید دارای حافظه رم 6 گیگابایت به جای حافظه رم 4 گیگابایت بوده و باعث می‌شود سرعت بالا و روان بودن عملکرد را شاهد باشید. از نظر فیزیکی شاید بتوان گفت آیفون 14 یک کپی از آیفون 13 است، اما از نظر مشخصات داخلی باید گفت شبیه آیفون 13 پرو عمل خواهد کرد. با این که تراشه A15 Bionic کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما هنوز می‌تواند به عنوان یک تراشه قدرتمند عمل کند و شما باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

از نظر عملی آیفون 14 کمی پس از کار کردن طولانی مدت می‌تواند کمی حرارت ایجاد کند که البته طبیعی است. در صورتی که قصد دارید نسبت به کیفیت بالای پردازنده‌های موجود در آیفون 14 اطمینان حاصل کنید، باید بدانید آیفون 14 می‌تواند یکی از بهترین عملکردها را از خود ارائه کند و توجه به این نکته ارزشمند است. در ادامه به سایر بخش‌های مهم گوشی آیفون 14 اشاره خواهیم کرد تا آن‌ها را هم مدنظر قرار داده و به کمک آن‌ها بتوانید تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشید.

دوربین گوشی آیفون 14

iphone 14 review 12

یکی از بخش‌های مهم گوشی هوشمند آیفون 14 را باید دوربین آن دانست که می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. این دستگاه در بخش عقب دارای دو سنسور بوده که به صورت مورب از یکدیگر قرار گرفته‌اند و می‌توانند کیفیت فیلمبرداری و تصویربرداری ایده‌آل را از خود ارائه کنند.  باید بدانید که هیچ کدام از سنسورها جدید به نظر نمی‌رسند و آن‌ها را در سایر گوشی‌ها احساس کرده‌ایم. این دستگاه دارای سنسور اصلی 12 مگاپیکسل موجود در آیفون 13 پرو بوده که نشان می‌دهد در مقایسه با آیفون 13 می‌تواند تصاویر بهتری را ثبت و ضبط کند. در حالت کلی باید این سنسور را روشن‌تر دانست و کیفیت تصاویر آن با دوربین موجود در آیفون 13 پرو برابری خواهد کرد.

در ادامه شاهد دوربین 12 مگاپیکسل اولترا واید با میدان دید 120 درجه و گشودگی دیافراگم f/2.4 هستیم. به نظر می‌رسد سنسور اولترا واید موجود در آیفون 14 با آیفون 13 برابر است، بنابراین باید بگوییم مشاهده نتایج یکسان دور از ذهن نبوه و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید. بد نیست بدانید اپل یک خط جدید را برای پردازش تصاویر در آیفون 14 در نظر گرفته که به آن فوتونیک گفته می‌شود و نام تجملی برای آخرین فناوری انباشته HDR موجود در اپل است.

iphone 14 review 10

نسخه قدیمی‌تر این ویژگی با عنوان Deep Fusion در دسترس قرار داشته است. در مقایسه با فوتونیک باید گفت تصاویر بیشتری را در یک عکس ادغام کرده و می‌تواند بهترین تصویر را با جزئیات دقیق به عنوان تصویر نهایی ارائه کند. دوربین سلفی 12 مگاپیکسل را باید یکی از بهترین سنسورهای موجود در دستگاه به حساب آورد که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند باعث جلب توجه کاربران شود. در صورتی که کیفیت بالای تصویربرداری برای شما اهمیت دارد، باید بدانید آیفون 14 می‌تواند یکی از بهترین مدل‌های در دسترس شما به حساب آید که تصویربرداری و فیلمبرداری را باکیفیت بالا و استثنایی با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های اختصاصی انجام خواهد داد.

iphone 14 review 4

iphone 14 review 3

iphone 14 review 2

iphone 14 review 1

باتری گوشی آیفون 14

گوشی هوشمند آیفون 14 دارای باتری با ظرفیت 3279 میلی آمپر ساعت بوده که همیشه کمی بزرگ‌تر از 3240 میلی آمپر ساعت موجود در آیفون 13 است. با توجه به این که هر دو دستگاه دارای تراشه A15 Bionic هستند و نمایشگر آن‌ها یکسان است، انتظار می‌رود امتیاز باتری در شرایط مشابه قرار داشته باشد. استقامت و ماندگاری شارژ در آیفون 14 را باید ایده‌آل دانست و موفق شده است استقامت بسیار خوبی از خود نشان دهد. از طرف دیگر شاهد فناوری‌های شارژ سریع سیمی و وایرلس در دستگاه هستیم. شما باید آداپتور 20 وات را برای شارژ سیمی دستگاه خریداری کنید و از طرف دیگر امکان شارژ وایرلس مگ سیف تا 15 وات وجود دارد. البته برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد با خرید یک آداپتور 25 وات می‌توان انتظار داشت چرخه شارز آیفون 14 برابر با 23 وات هم باشد. کمپانی اپل مدعی است آیفون 14 از نظر قدرت باتری و سرعت شارژ در شرایط خوبی بوده و می‌تواند باعث جلب رضایت کاربران شود.

سخن آخر

یکی از بهترین و قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند تولید شده از سوی کمپانی اپل را باید آیفون 14 معرفی کرد که قابلیت‌های بی‌نظیر و بسیار خوبی دارد. این دستگاه با داشتن مشخصات فنی ایده‌آل توانسته به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های در دسترس کمپانی شناخته شود. در صورتی که قصد دارید آیفون 14 را خریداری کنید، باید بدانید این گوشی در زمینه دوربین در مقایسه بل نسل خود، پیشرفت خوبی داشته و از نظر نمایشگر یا باتری بهینه‌سازی شده است. به طور کل خوب است بدانید بهترین گوشی آیفون کدام است؟ همچنین به شکل مطمئن، باید به نکاتی مثل پک اورجینال گوشی، تاریخ تولید و تاریخ روشن شدن، اکتیویت کد و… توجه کنید. تا بتوانید خریدی مطمئن داشته باشید. چرا که به هرحال گوشی آیفون یکی از گرانترین محصولات بازار است و لازم است که در خریدش دقت بیشتری به خرج بدهید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا آیفون 14 از آیفون 13 بهتر است؟

با این که دو دستگاه در زمینه ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما بدون تردید باید گفت آیفون 14 در برخی بخش‌ها با پیشرفت‌های چشمگیر همراه بوده که باعث می‌شود بگوییم آیفون 14 از آیفون 13 بهتر است.

آیا تصویربرداری آیفون 14 بهتر از آیفون 13 است؟

بله؛ دوربین 12 مگاپیکسل اصلی موجود در آیفون 14 برابر گوشی آیفون 13 پرو بوده و می‌تواند عملکرد خوبی ارائه کند و از طرف دیگر فناوری فوتونیک باعث می‌شود کاربران بتوانند پردازش بهتری را شاهد باشند.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *