تاریخ انتشار: 03 مرداد 1403 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

انتخاب و خرید بهترین دسته بازی برای کامپیوتر نه تنها عملکرد شما را بهبود می‌دهد، بلکه باعث می‌شود برای چند سال از خرید کنترلر جدید بی‌نیاز شوید. دسته‌های بازی از معمولی گرفته تا فانتزی، نوع زیادی دارند و نیازهای شما را به خوبی برآورده می‌کنند. یک دسته خوب در درجه اول باید قابلیت استفاده خوبی داشته باشد و در زمان بازی احساس راحتی به شما بدهد. ویژگی‌های دیگر مانند جانمایی دکمه‌ها، نحوه اتصال آن و ویژگی‌های جالب مانند لرزش یا وجود دکمه‌های خاص می‌توانند بر عملکرد شما تاثیر بگذارند. در این مقاله از وب‌سایت «پلازا دیجیتال» با راهنمای خرید بهترین دسته بازی برای کامپیوتر به شما کمک می‌کنیم تا کنترلر مناسب را برای کامپیوتر خود خریداری کنید.

دسته بازی برای کامپیوتر + انتخاب بهترین مدل

داشتن یکی از بهترین دسته‌های بازی برای کامپیوتر می‌تواند جایگزین فوق‌العاده‌ای برای کیبورد و ماوس باشد. کنترلر می‌تواند احساس بهترین را به شما در حین بازی کردن منتقل کند. دسته یا کنترل بازی معمولاً دکمه‌هایی تعاملی، دکمه‌های جهت (D-pad)، جوی استیک (آنالوگ)، دکمه خاموش و روشن و سایر موارد را ارائه می‌دهد. همچنین بازخورد ارتعاشی در کنترلرها می‌تواند با تقلید از برخورد، انفجار و ضربه‌ها به غوطه‌وری بیشتر در بازی کمک کند.

دسته‌های بازی را می‌توان برای کنسول‌ها، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند نیز خریداری کرد. همچنین کنترلرها اغلب به صورت سیمی و بی‌سیم در دسترس هستند. بیایید وارد جزئیات شویم و بررسی کنیم که دسته‌های بازی چه ویژگی‌هایی دارند که باید در زمان خرید مورد توجه قرار دهیم.

به سازگاری توجه کنید

مطمئن شوید دسته‌ای که انتخاب می‌کنید با کامپیوتر شما سازگار است. بسیاری از کنترلرها مانند ایکس باکس و پلی‌استیشن برای کامپیوتر‌های شخصی با سیسم عامل ویندوز و مک مناسب هستند و امکان استفاده از آنها برای گوشی هوشمند وجود ندارد. برخی از کنترلرها ممکن است برای درست کار کردن به نرم‌افزار یا درایورهای اضافی نیاز داشته باشند. از طرفی، مطمئن شوید که کامپیوتر شما پورت متناسب با درگاه کنترلر را دارد و امکان اتصال سیمی پایدار و موثر را فراهم می‌کند.

CONTROLER jpg

به سبک بازی خود فکر کنید

هنگام انتخاب یک دسته بازی برای کامپیوتر به نوع بازی خود توجه کنید. برخی از دسته‌های بازی برای انواع خاصی از بازی ساخته شده‌اند، پس این موضوع را در نظر داشته باشید. اگر اهل مسابقه هستید، یک کنترلر با فرمان و پدال می‌تواند عالی باشد. بااین‌حال، اگر بازی‌های اکشن را ترجیح می‌دهید، یک کنترلر معمولی با دکمه‌ها و جوی استیک‌ها گزینه بهتری هستند. همچنین به این فکر کنید که چند وقت یکبار و چند ساعت در روز بازی می‌کنید. دسته شما باید راحت باشد، به خصوص اگر برای مدتی طولانی قصد بازی کردن دارید.

شارژی در مقابل کابلی؟

تصمیم‌گیری بین کنترلرهای کابلی و شارژی اهمیت زیادی دارد. مدل‌های سیم با کابل به کامپیوتر متصل می‌شوند، بنابراین نیازی به باتری ندارند. این دسته‌ها اتصال مطمئن را فراهم می‌کنند (همیشه برق وصل هستند) و معمولاً با فشار دادن دکمه‌ها سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند. کنترلرهای بی‌سیم به شما آزادی حرکت بیشتری می‌دهند، زیرا به کامپیوترتان متصل نیستند؛ اما آنها به باتری یا شارژ نیاز دارند، بنابراین ممکن است وسط بازی خاموش شوند. گاهی اوقات، دسته‌های شارژی پاسخگویی کندتری نسبت به مدل‌های کابلی دارند. انتخاب نوع بی‌سیم با کابلی به نیازهای شما بستگی دارد.

XBOX X jpg

چیدمان دکمه را بررسی کنید

سبک چیدمان دکمه‌های یک دسته بازی به این بستگی دارد که دکمه‌ها دقیقا کجا هستند. این موضوع اهمیت دارد، زیرا بر میزان راحتی یا دشواری در استفاده و دسترسی به دکمه‌ها تأثیر می‌گذارد. اکثر کنترلرها دکمه‌های مشابهی دارند که تعدادی از آنها در سمت چپ و تعدادی دیگری در سمت راست هستند. بااین‌حال، برخی از دسته‌ها ممکن است دکمه‌های اضافی دیگری داشته باشند یا به ‌صورت متفاوتی چیده شده باشند. در نظر بگیرید که کدام چیدمان برای شما مناسب‌تر است. آیا دکمه‌های نزدیک به هم یا دور از هم را دوست دارید؟ نحوه چیدمان دکمه‌های بر راحتی و کیفیت بازی شما تاثیر می‌گذارند.

آنالوگ در مقابل دیجیتال؟

هنگامی که دسته‌های آنالوگ (جوی استیک) و دیجیتال را با هم مقایسه می‌کنیم، نحوه عملکرد دکمه‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم. دکمه‌های دیجیتال مانند سوئیچ‌های ساده هستند که با فشار دادن کار می‌کنند. دکمه‌های آنالوگ متفاوت هستند. آنها میزان فشار وارد از سوی شما را تشخیص می‌دهند و همچنین دقت بیشتری را فراهم می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، شخصیت درون بازی با دکمه‌های دیجیتال ممکن است همیشه با یک سرعت یکسان حرکت کند، اما با دکمه‌های آنالوگ امکان کنترل سرعت وجود دارد. اینکه کدام یک را بیشتر دوست دارید، بستگی به نوع بازی شما دارند. بااین‌حال، قابلیت آنالوگ در اکثر دسته‌های بازی وجود دارد.

XBOX 1 jpg

ویژگی‌های خاص را ارزیابی کنید

ویژگی‌های خاص کنترلرها شامل دکمه‌هایی هستند که قابلیت‌های بیشتری را به شما ارائه می‌دهند. برای مثال، تریگرها (دکمه‌های بالای دسته) یا حتی دکمه‌های اضافی در پشت شامل ویژگی‌های اضافی هستند. برخی از کنترلرها به شما اجازه می‌دهند تصمیم بگیرید که هر دکمه چه کاری انجام می‌دهد تا بتوانید به شیوه مورد نظرتان بازی کنید. تریگرها ممکن است در بازی‌ها اکشن و ورزشی گزینه بهتری باشند، زیرا می‌توانید میزان حساسیت آنها را تنظیم کنید. دکمه‌های اضافی در پشت می‌توانند کارهای بیشتری را بدون حرکت دادن انگشت شست خود از دکمه‌های اصلی انجام دهید. پس به ویژگی‌های هر دسته توجه داشته باشید.

برند سازنده دسته را بشناسید

شهرت برند را در نظر بگیرید، زیرا رابطه مستقیمی با کیفیت محصول دارد. برندهای معتبر هم از نظر ارگونومیک و هم دوام بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهند. برندهایی مانند ایکس باکس، پلی‌استیشن، لاجیتک و ریزر در زمینه تولید تجهیزات گیمینگ تخصص دارند. برندهای دیگر شامل تسکو، ردراگون، گیمسر، نینتندو و سایر موارد هستند. علاوه بر کیفیت دسته به ویژگی‌های آن نیز توجه کنید. هر برند سبک خاص خود را در طراحی و چیدمان دکمه دارد و ویژگی‌هایی مختلفی را ارائه می‌دهد. پس مهم است دسته مورد نظر خود را از برندهای معتبر خریداری کنید تا نیاز به تعمیر یا خرید دسته جدید نداشته باشید.

قیمت دسته بازی را بررسی کنید

هنگام خرید یک دسته بازی برای کامپیوتر بسیار مهم است که بودجه خود را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید، کنترلرهای گران‌تر معمولاً کیفیت ساخت بالاتری دارند، اما گزینه‌های ارزان‌تری نیز به فروش می‌رسند. در قیمت دسته بازی عواملی مانند برند، ویژگی‌ها، متریال ساخت، شارژی یا کابلی، اندازه و غیره موثر هستند. اگر گیمر حرفه‌ای هستید، کیفیت را نسبت به قیمت در اولویت قرار دهید؛ اما اگر گهگاهی بازی می‌کنید، نیاز به صرف هزینه زیادی برای خرید کنترلر ندارید.

بیشتر بخوانید: اتصال دسته PS4 به کامپیوتر

معرفی چند مدل از بهترین دسته بازی برای کامپیوتر

در ادامه به چند مدل از بهترین دسته بازی برای کامپیوتر اشاره می‌کنیم:

دسته بازی Microsoft Xbox Wireless Controller

Microsoft Xbox Wireless Controller jpg

کنترلر بی‌سیم مایکروسافت ایکس باکس بهترین دسته بازی کامپیوتر است. این یک کنترلر بسیار خوش‌ساخت است که به راحتی می‌توان آن را به دست گرفت و با آن مشغول به بازی شد. همچنین با ویندوز سازگار است و برای نصب به هیچ درایور یا نرم‌افزار دیگری نیاز ندارد. همچنین برای یک کنترلر شارژی قیمت بسیار مناسبی دارد و نسبت به کنترلر قدیمی Xbox One ویژگی‌های اضافی مانند USB-C دارد.

مشخصات
وزن232 گرم
اتصالاتUSB-C و بلوتوث
طرح‌بندی دکمه‌هاسبک ایکس باکس
موارد اضافیشارژ از طریق USB، دکمه اشتراک‌گذاری، D-pad قابل تعویض
باتریAA و شارژ داخلی با عمر باتری 40 ساعت
دسته بازی کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX WIRELESS

دسته بازی ایکس باکس مایکروسافت مدل XBOX WIRELESS

2,999,000 تومان
مشاهده و خرید

دسته بازی Sony PlayStation 5 DualSense

playstation dual sense jpg

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص دسته اصل PS5 از دسته های فیک

وجود محرک‌های واکنشی، بلندگوی داخلی و بازخورد لمسی عالی از ویژگی‌های دسته بازی دوال‌سنس پلی‌استیشن 5 است. شما با این کنترلر تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش خواهید داشت. همچنین یک دسته بازی واقعا راحت و خوش‌دست است. نکته مهم این است که برای اینکه کنترلر روی کامپیوتر به درستی کار کند، باید نرم‌افزار خاصی را نصب کنید تا ویژگی‌های اضافی آن قابل‌استفاده باشند.

مشخصات
وزن280 گرم
اتصالاتUSB-C و بلوتوث
طرح‌بندی دکمه‌هاسبک سونی DualShock/DualSense
موارد اضافیپد لمسی، تریگرهای تطبیقی، بلندگوی داخلی
باتریقابلیت شارژ داخلی تا 12 ساعت در هر بار شارژ
دسته بازی پلی استیشن 5 سونی مدل DUALSENSE

دسته بازی پلی استیشن 5 سونی مدل DUALSENSE

3,639,000 تومان
مشاهده و خرید

دسته بازی Scuf Instinct Pro

Scuf Instinct Pro jpg

این دسته بازی یک کنترلر شخص ثالث عالی برای Xbox Series X و Xbox Series S است. چهار پدال قابل تعویض در پشت، تریگرهای قابل تنظیم، یک دستگیره لاستیکی و یک دکمه میکروفون در جلو از ویژگی‌های این دسته بازی هستند. شما حتی می‌توانید صفحه جلو را تعویض کنید. این محصول هر آنچه را که از یک کنترلر ممتاز می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مشخصات
وزن280 گرم
اتصالاتUSB-C و بلوتوث
طرح‌بندی دکمه‌هاسبک Xbox (Scuf Reflex سبک DualSense سونی را ارائه می‌دهد)
موارد اضافیچهار دکمه پارویی عقب، سوئیچ پروفیل، پانل‌های جلویی قابل تعویض و ماشه‌های فوری
باتریAA

دسته بازی 8BitDo Pro 2

8BitDo Pro 2 jpg

آیا دلتان برای کنترلرهای دوران کودکی تنگ شده است؟ دسته بازی 8BitDo Pro 2 به خوبی با ویندوز، مک، نینتندو سوییچ، اندروید و لینوکس کار می‌کند. این مدل از یک طراحی یکپارچه و مجموعه کاملی از ویژگی‌های مدرن مانند دکمه‌های قابل جابجایی، آنالوگ دوگانه و سایر موارد بهره می‌برد. درحالی‌که گزینه اتصال USB با سیم را ارائه می‌دهد، اما بلوتوث نیز برای اتصال یکپارچه به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وجود دارد.

مشخصات
وزن228 گرم
اتصالاتکابلی و بلوتوث
طرح‌بندی دکمه‌هاسبک قدیمی کنترلر سونی
موارد اضافینقشه‌برداری دکمه، توقف ماشه و ماکروها
باتریقابلیت شارژ داخلی تا 18 ساعت در هر بار شارژ

بیشتر بخوانید: مقایسه دسته ps4 و ps5

کلام آخر

انتخاب دسته بازی مناسب برای کامپیوتر می‌تواند کیفیت بازی شما را افزایش دهید. پس مهم است که به ویژگی‌های خاص، شهرت برند و قیمت توجه کنید. همچنین نیازهای خود را بررسی کنید و در مورد نوع بازی‌هایی که علاقه دارید به دنبال دسته مناسب باشید. بااین‌حال، بیشتر دسته‌های بازی از برندهای ایکس باکس و پلی‌استیشن تمامی ویژگی‌های مورد نظر برای اکثر بازی‌های را ارائه می‌دهند. پس با خرید کنترلر مناسب از بازی کردن با کامپیوتر نهایت لذت را ببرید.

سوالات متداول

چه دسته‌های بازی با کامپیوتر کار می‌کنند؟

تقریباً همه دسته‌های بازی را می‌توان برای کار با کامپیوتر مورد استفاده قرار داد. تنها تفاوت به ویژگی‌ها و نیازهای مربوط به نصب مربوط می‌شود.

آیا برای دسته بازی خود به نصب درایور نیاز دارم؟

کنترلرهای مدرن مانند کنترلرهای ایکس باکس و پلی‌استیشن اغلب در ویندوز 10/11 پشتیبانی داخلی دارند و نیازی به درایور اضافی ندارند.

کیوان کاری

کیوان کاری

به معنای واقعی کلمه نمی‌توان گفت آدم تو چه سنی به چی علاقه داره، اما رسیدن به به چیز دلخواه یا شانس یا تقدیر؛ هر کدوم از ماها در مسیری میفتیم که یا بهش علاقه داریم یا از سر اجبار انجامش میدیم، ولی برای من تولید محتوا هم علاقس و هم اجباره.

4 دیدگاه

حامد

داداش من 5 ملیون داشتم برا دسته که این مقاله رو نمیخوندم

حامد

داداش من 5 ملیون داشتم برا دسته که این مقاله رو نمیخوندم

محسن

داداش دستت درد نکنه، زحمت کشیدی

    مجید نوردوست

    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *