تاریخ انتشار: 09 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 15 دقیقه

ایکس باکس سری ایکس چند سالی می‌شود که راهی بازار شده. کنسول بازی قدرتمندی که قابلیت های بسیار زیادی دارد. در بررسی ایکس باکس سری ایکس می خواهیم شما را با این کنسول بازی بیشتر آشنا کنیم. برای خرید کنسول بازی به پلازا دیجیتال مراجعه کنید.

بررسی ایکس باکس سری ایکس


02 بررسی مشخصات ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت با عرضه کنسول نسل نهمی خود با قابلیت‌هایی مانند تجربه بازی 4K با نرخ 120 فریم بر ثاینه و همچنین پشتیبانی از محتوای 8K HDR نشان داد که اهداف جاه‌طلبانه‌ای در سر دارد.

اما سوال مهم این است که آیا استفاده از پردازنده مرکزی 8 هسته‌ایی Zen2 و پردازنده گرافیکی 12 ترافلاپسی RDNA 2 و سایر قطعات سخت‌افزاری که در مشخصات ایکس باکس سری ایکس مشاهده می‌شود، توانسته این کنسول را به بهترین و قدرتمندترین کنسول بازی دنیا تبدیل کند؟

طراحی و درگاه‌های ایکس باکس سری ایکس

04 طراحی و درگاه های ایکس باکس سری ایکس

در ابتدای بررسی ایکس باکس سری ایکس باید به ظاهر این کنسول اشاره کنیم. کمپانی سونی در طراحی کنسول نسل نهم خود یعنی PS5، یک ظاهر فضایی و منحصر به فرد را انتخاب کرد.

اما مایکروسافت در مقابل یک روند مخالف را پیش گرفت و از زبان طراحی ساده و مینیمالیستی برای ایکس باکس سری ایکس استفاده کرد. مایکروسافت کنسول نسل 9 خود را به صورت مکعب مستطیلی و به رنگ مشکی مات طراحی کرده که باعث می‌شود با طراحی داخلی و دکوراسیون هر خانه هم‌خوانی داشته باشد.

از مشخصات ایکس باکس سری ایکس در بخش طراحی می‌توان به وزن 4.4 کیلوگرمی آن اشاره کرد که از پلی استیشن 5 سبک‌تر بوده و در مقایسه با کنسول نسل نهم سونی تقریبا 35 درصد فضای کمتری اشغال می‌کند.

کنسول جدید مایکروسافت به شکلی طراحی شده است که می‌توان آن را در دو حالت افقی و عمودی قرار داد؛ نسبت ابعاد برج مانند این کنسول و همچنین نحوه قرارگیری دکمه X نشان می‌دهد که طراحان این کنسول قرار گرفتن آن به صورت عمودی را به شکل افقی ترجیح می‌دهند.

یکی از مواردی که در مورد مشخصات ایکس باکس سری ایکس باید اشاره کرد، این است که در این کنسول بازی خبری از درگاه USB Type-C نیست.

به طور کلی در این کنسول سه درگاه USB Type-A 3.1 Gen 1 وجود دارد که پهنای بایند 5 گیگابیت بر ثانیه داشته و همچنین یک درگاه HDMI 2.1، یک درگاه اترنت و یک درگاه اختصاصی به منظور استفاده از کارت حافظه 1 ترابایتی وجود دارد.

یکی از مواردی که باعث تفاوت بین کنسول مایکروسافت و سونی می‌شود این است که از وای فای نسل 6 پشتیبانی نمی‌کند و تنها با شبکه وای فای نسل 5 سازگاری دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه ایکس باکس سری ایکس و سری اس

05 کنترلر ایکس باکس سری ایکس

از دیگر مشخصات ایکس باکس سری ایکس در حوزه طراحی می‌توان به قرار گرفتن کلید ایکس باکس (X) در نمای جلویی، کلید شناسایی کنترلر، کلید Eject دیسک، شکاف قرارگیری دیسک بازی و پورت USB 3.1 اشاره کرد.

در قسمت زیر کنسول پایه با لبه‌های لاستیکی به منظو باز نگه داشتن راه برای ورود جریان هوا به داخل دستگاه وجود داشته و در نمای پشتی شاهد حضور باقی پورت‌های USB 3.1 به همراه درگاه HDMI،‌ اترنت، شکاف کارت حافظه، قفل کنزینگتون و ورودی برق هستیم.

وجه بالایی ایکس باکس سری ایکس مشبک بوده و دارای سطح مقعر با ته‌مایه‌ای از رنگ سبز در بخش زیرین است که ظاهری جذاب و منحصر به فرد به وجود آورده است. ترکیب سطح بالایی مقعر در لایه سبز زیر آن در فاصله دور یک دایره سبز رنگ را نمایش می‌دهد که نمایی جذاب به آن بخشیده است.

به طور کلی درباره مشخصات ایکس باکس سری ایکس در حوزه طراحی باید گفت که ممکن است که طراحی این کنسول کاربران را به وجد نیاورد اما طراحی دلنشینی داشته و به خوبی با طراحی و دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شود.

به طور کلی عملکرد مهندسان مایکروسافت در جای دادن قطعات این کنسول در داخل بدنه کوچک و جمع و جور طراحی شده قابل ستایش است. از نقاط ضعف طراحی این کنسول می‌توان به جدا نشدن پایه و به جا ماندن اثر انگشت بر روی بدنه اشاره کرد.

کنترلر ایکس باکس سری ایکس

06 کنترلر ایکس باکس سری ایکس

از موارد دیگری که باید در بررسی ایکس باکس سری ایکس به آن اشاره کنیم، دسته این کنسول بازی است. سونی در طراحی پلی استیشن 5 و کنترل آن تغییرات چشمگیری لحاظ کرد و یکی از ویژگی‌های کلیدی و مهم این کنسول را می‌توان طراحی دسته‌های آن دانست.

در مقابل در بررسی مشخصات ایکس باکس سری ایکس باید به این موضوع اشاره کرد که مایکروسافت تغییرات اندکی را در کنترلر نسل جدید کنسول بازی خود لحاظ کرد.

اضافه شدن بافت ریز روی تریگرها و بخش زیرین، D-pad چند جهته، کلید اختصاصی به منظور اشتراک‌گذاری محتوا و درگاه USB Type-C از مهم‌ترین تفاوت‌های کنترل ایکس باکس سری ایکس نسبت به نسل قبل است.

این کنترلر با وزن 287 گرمی همراه با باتری و همچنین بافت ریزی که در بخش زیرین آن وجود دارد، به خوبی در دست گیمر جای می‌گیرد. بافت ریز بر روی قسمت تریگرها نیز وجود دارد که همین امر باعث می‌شود در زمان تعریق دست از لیز خوردن انگشت جلوگیری شود.

در کنترلر ایکس باکس سری ایکس، D-Pad فرم دایره‌ای و مقعر داشته که همین امر امکان حرکت آسان‌تر در جهات‌ مختلف غیر از جهات اصلی را فراهم می‌کند. همچنیین D-pad در کنترل جدید از عملکرد و بازخورد خوشایندتری برخوردار است.

07 نرم افزار و رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس

یکی از ویژگی‌هایی که در بررسی مشخصات ایکس باکس سری ایکس و کنترلر آن باید اشاره کرد، اضافه شدن کلید Share است که با استفاده از فرایند اشتراک‌گذاری آسان‌تر می‌شود.

اکنون فشردن کوتاه کلید باعث ثبت اسکرین شات و فشردن آن به مدت 1 ثانیه باعث می‌شود که فرایند ضبط ویدئو آغاز شود. البته این امکان وجود دارد که کارکرد و عملکرد این کلید را شخصی‌سازی کرد.

در کنترلر ایکس باکس سری ایکس از دو باتری AA برای تأمین انرژی مورد نیاز استفاده می‌شود و این کنترلرها به باتری داخلی قابل شارژ مجهز نشده‌اند.

این کنترلر به منظور اتصال به کنسول از پروتکل بی‌سیم Xbox استفاده می‌کنند اما اتصال آن به سایر دستگاه‌ها از طریق Bluetooth Low-Energy انجام می‌شود. این فناوری می‌تواند بر شارژدهی کنترلر افزوده و به نقل از مایکروسافت می‌تواند تا مدت زمان 40 ساعت کاربران را همراهی کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای اتصال ایکس باکس به لپ تاپ

نرم‌افزار و رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس

08 نرم افزار و رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس

در خصوص رابط کاربری به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصات ایکس باکس سری ایکس باید گفت که این کنسول رابط کاربری اختصاصی نداشته و از همان رابط کاربری کنسول Xbox One استفاده می‌کند که با آخرین به‌روزرسانی در دسترس قرار می‌گیرد.

در خصوص رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس باید به این نکته اشاره کرد که کمی شلوغ و گمراه‌کننده است و بسیاری از کاربران در کار با آن دچار سردرگمی می‌شوند.

در خصوص رابط کاربری به عنوان یکی از مشخصات ایکس باکس سری ایکس دکمه Guide یا همان دکمه X که همیشه روشن و بزرگ در وسط کنترلر قرار دارد، از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

کاربران با فشردن این دکمه بر روی کنترلر می‌توانند به منوی Setting، منوی دوستان، بخش گفتگوها و تنظیمات جدید دسترسی داشته باشند. دکمه X می‌تواند دسترسی در کمترین زمان به بخش Achievementها را فراهم کند و کاربر می‌تواند متوجه شود که کدام Achievement را زودتر کسب کرده است.

09 سخت افزار ایکس باکس سری ایکس

رابط کاربری به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصات ایکس باکس سری ایکس به صورتی طراحی شده که کاربر بتواند مدیریت خوبی روی فضای ذخیره‌سازی داشته باشد.

با استفاده از این رابط کاربران می‌توانند بخشی از یک بازی را حذف کنند یا فایل‌های درون بازی را روی حافظه خارجی کپی کنند.

رابط کاربری این کنسول شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان بازی دانلود شده را به یک حافظه اکسترنال انتقال داده تا دوستان بدون نیاز به دانلود مجدد بتوانند تجربه بازی‌های مختلف را داشته باشند.

از دیگر ویژگی‌های رابط کاربری این کنسول می‌توان به امکان فیلتر بازی‌ها با توجه به ویژگی‌های آن‌ها اشاره کرد؛ به عنوان مثال می‌توان بازی‌های مختلف را بر اساس نرخ فریم، وضوح تصویر، پشتیببانی از ری تریسینگ و موارد دیگر دسته‌بندی کرد.

از سایر ویژگی‌های رابط کاربری به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصات ایکس باکس سری ایکس می‌توان به امکان شخصی‌سازی محیط داشبورد اشاره کرد.

در خصوص داشبورد ایکس باکس باید گفت که جذابیت زیادی نداشته و چندان سرراست نیست اما می‌تواند امکانات زیادی را در اختیار گیمرها قرار دهد. همین موضوع یکی از مهم‌ترین نقاط قوت رابط کاربری ایکس باکس سری ایکس به حساب می‌آید.

سخت‌افزار ایکس باکس سری ایکس

10 سخت افزار ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت با عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس ادعا کرده که سریع‌ترین و قدرتمندترین ایکس باکس تاریخ را معرفی کرده است؛ زیرا کاربران می‌توانند با این کنسول، بازی 4K حقیقی با نرخ فریم بالغ بر 120 فریم بر ثانیه و 8K HDR را تجربه کنند.

مایکروسافت بر اساس قدرت محاسباتی 12 ترافلاپسی پردازنده گرافیکی، پردزانده مبتنی بر معماری Zen 2، حافظه SSD پر سرعت و معماری اختصاصی Xbox Velocity این ادعاها را مطرح کرده است.

یکی از مهم‌ترین مشخصات ایکس باکس سری ایکس که باید در بررسی ایکس باکس سری ایکس اشاره کنیم، مربوط به قلپ تپینده آن با نام اسکارلت است که توسط کمپانی TSMC طراحی شده و از معماری یا لیتوگرافی 7 نانومتری N7 بهره می‌برد.

تراشه اسکارلت 360.4 میلیمتر مربع مساحت دارد که 15.3 میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده است. همین امر باعث شده که در مقایسه با نسل قبل افزایش 131 درصدی را تجربه کند. مشخصات سخت‌افرازی ایکس باکس سری ایکس را می‌توان در جدول زیر به صورت خلاصه مشاهده کرد:

ایکس باکس سری ایکسپارامترها
۷ نانومتری TSMCفرایند ساخت تراشه
15.3 میلیاردتعداد ترانزیستور
معماری AMD Zen 2

۸ هسته، ۱۶ ترد

فرکانس ۸ ترد: 3.8 گیگاهرتز

فرکانس ۱۶ ترد: 3.6 گیگاهرتز

پردازنده‌ مرکزی
معماری AMD RDNA 2

۵۲ واحد محاسباتی

۳۳۲۸ پردازنده‌ جریان

فرکانس 1.825گیگاهرتز

پردازنده‌ گرافیکی
۱۲ ترافلاپس FP32توان محاسباتی پردازنده‌ گرافیکی
۱۶ گیگابایت GDDR6حافظه‌ سیستمی
۳۲۰ بیتباس حافظه‌ سیستمی
۱۰ گیگابایت با نرخ ۵۶۰ گیگابایت‌ بر ثانیه

۶ گیگابایت با نرخ ۳۳۶ گیگابایت ‌بر ثانیه

پهنای باند حافظه‌ سیستمی
۱۰۲۴ گیگابایت SSD

۸۰۲ گیگابایت آزاد

حافظه‌ ذخیره‌سازی
۳۱۵ واتتوان مصرفی

 

صدای فن و گرما

11 تجربه بازی ایکس باکس سری ایکس و گیم پس

در بررسی ایکس باکس سری ایکس از نوع طراحی می‌توان متوجه شده که یکی از دغدغه‌های مهندسان مایکروسافت در ساخت و طراحی این کنسول، مدیریت حرارت تولید شده بوده است. بر اساس ادعای مایکروسافت در طراحی سیستم خنک کننده این کنسول 15 درصد توان طراحی حرارتی (TDP) بیشتر، 20 درصد حجم کمتر بدنه و صدای فن یکسان با نسل گذشته وجود دارد.

وجه مشبک موجود در قسمت بالایی کنسول ، باعث ایجاد جریان همرفتی می‌شود که حرارت را به صورت طبیعی به بالای دستگاه انتقال می‌دهد. مهندسان مایکروسافت در طراحی و ساخت این کنسول از یک فن محوری بزرگ به ابعاد 130 میلیمتر استفاده کرده‌اند که دارای موتور الکتریکی 3 فاز بدون جاروبک بوده و در بالای کنسول قرار دارد تا بتواند با صدای بسیار کم هوای داغ را به بیرون هدایت کند.

ردموندی‌ها از یک مادربرد دو قسمتی در ایکس باکس سری ایکس استفاده کرده‌اند تا به این شکل قطعات پر حرارت مانند تراشته و حافظه از هم جدا باشند و به این ترتیب خنک‌سازی دستگاه به صورت یکنواخت‌تر انجام شود. درست مانند پردازنده‌های سرور، کنسول نسل نهم مایکروسافت از یک هیت سینک بزرگ با فن‌های عمودی برای گردش هوای بهتر و انتقال حرارت به لبه بالایی برخوردار است.

به طور کلی در خصوص مشخصات ایکس باکس سری ایکس باید گفت که تفاوتی ندارد که در حال اجرای چه بازی برای چه مدت زمانی هستید، زیرا می‌توانید بازی‌های مختلف را در شرایط آرام و بی‌صدا تجربه کنید.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پس از چند ساعت اجرای بازی فورزا هورایزن 4 در حالت 4K، دمای هوای خروجی از قسمت بالایی کنسول به 61 درجه سانتیگراد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: گیفت کارت ایکس باکس چیست؟ مزایا + راهنمای استفاده

تجربه بازی ایکس باکس سری ایکس و گیم پس

12 جمع بندی

مهمترین موضوعی که در بررسی ایکس باکس سری ایکس باید به آن اشاره کنیم، عملکرد این کنسول در اجرای بازی است.

در خصوص تجربه بازی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصات ایکس باکس سری ایکس باید گفت که تعداد بازی‌های انحصاری عرضه شده برای این کنسول که بتواند قدرت و توانایی‌های آن را نشان دهد، زیاد نیست.

البته بازی‌های زیادی مانند Gears 5، Forza Horizon 4 و Halo Master Chief Collection وجود دارد که به‌روزرسانی نسل نهم را دریافت کرده و به بهترین شکل برای این نسل بهینه شده است تا بتوانند در رزولوشن 4K با گرافیک بهتر و لودینگ‌های کوتاه‌تر با نرخ فریم 60 یا 120 اجرا شوند.

برخی از بازی‌ها مانند Ori and the Will of the Whisps را می‌توان با رزولوشن بالاتر در حد 6K در این کنسول اجرا کرد.

در خصوص بازی‌های که بر روی کنسول ایکس باکس سری ایکس باید به این نکته اشاره کرد که بازی‌های بر روی این کنسول به دو صورت اجرا می‌شوند؛ دسته اول بازی‌هایی هستند که در کنار عکس آن‌ها نماد Series X | S در فروشگاه مایکروسافت وجود دارد.

این دسته از بازی‌ها برای تجربه در کنسول‌های نسل نهم بهینه‌سازی شده‌اند و اسامی این بازی‌ها را می‌توان در وب‌سایت رسمی ایکس باکس مشاهده کرد. بازی‌هایی که برای نسل نهم بهینه‌سازی شده‌اند تجربه بی‌نقصی را ارائه می‌دهند و می‌توان آن‌ها را بر روی این کنسول به بهترین شکل ممکن تجربه کرد.

دسته دوم بازی‌هایی هستند که برای نسل نهم بهینه نشده و حتی خود دستگاه هم نمی‌تواند وضعیت اجرای آن‌ها را با قابلیت Backward Compatibility بهینه کند.

به عنوان مثال می‌توان به بازی Need For Speed Heat اشاره کرد که می‌توان آن را با رزولوشن Full HD و نرخ 30 فریم بر ثانیه مانند نسل قبلی بر روی ایکس باکس سری ایکس اجرا کرد.

در بررسی ایکس باکس سری ایکس باید به این نکته اشاره کرد که این نسل می‌تواند همه بازی‌های چهار نسل قبلی ایکس باکس را بر روی آن اجرا کرد و به طور کلی تجربه خوبی را از بازی‌های مختلف برای گیمرها به ارمغان آورد.

جمع‌بندی

در بررسی ایکس باکس سری ایکس به عنوان کنسول نسل نهم مایکروسافت و رقیب اصلی پلی استیشن 5 باید گفت که این کنسول از قدرت بالا با طراحی استثنایی برخوردار بوده و نوید یک شروع بهتر را پس از شکست در نسل هشتم می‌دهد.

پشتیبانی این نسل از بازی‌های کنسول‌های نسل قبل، دسترسی به سرویس گیم‌پس، امکان استفاده از کنترلر و وسایل جانبی کنسول قبلی از مهم‌ترین مزایای این کنسول به حساب می‌آید. نبود بازی‌های انحصاری زیاد و همچنین کنترلر نه چندان متفاوت و رابط کاربری تکراری از نقاط قوت این کنسول به حساب می‌آید.

سوالات متداول

مهم‌ترین مزایای ایکس باکس سری ایکس چیست؟

قدرت بالای سخت‌افزاری، طراحی جذاب و مینیمالیستی، پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قدیمی، دسترسی به سرویس گیم‌پس و امکان استفاده از کنترلر و وسایل جانبی کنسول‌های قبلی از مهم‌ترین مزیت‌های این کنسول به حساب می‌آید.

مهم‌ترین معایب ایکس باکس سری ایکس چیست؟

رابط کاربری قدیمی و گیج‌کننده،‌ کنترلر نه چندان متفاوت، عدم وجود باتری قابل شارژ در کنترلرها و عدم دسترسی به بازی‌های انحصاری متنوع از مهم‌ترین معایب و نکات منفی در مورد این کنسول است.

الهه مسعودی

علاقه من به نوشتن باعث شد که به صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوا کار کنم. خلق محتوا یکی از بهترین حس هایی است که تا الان تجربه کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *