تاریخ انتشار: 14 تیر 1403 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

برقرار ارتباط در دنیای امروز به موضوعی برای حفظ بقا تبدیل شده است. این مسئله به خصوص در مورد گوشی‌های همراه اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. اگر ما نتوانیم با همکاران، آشنایان یا برای کارهای اورژانسی با جایی تماس بگیریم، از حالت نرمال زندگی خود خارج می‌شویم. اینجاست که افزایش آنتن گوشی و داشتن سیگنال باکیفیت می‌تواند ما در شرایط بحرانی نجات دهد. در این مقاله از وب‌سایت «پلازا دیجیتال» به ترفندهای افزایش آنتن گوشی می‌پردازیم.

افزایش آنتن گوشی

تغییر به حالت هواپیما را امتحان کنید

با ساده‌ترین و مفیدترین راه‌حل برای افزایش آنتن گوشی شروع کنید. سعی کنید حالت هواپیما (Airplane Mode) را از حالت خاموش به روشن تغییر دهید و بعد از فاصله زمانی حدود دو دقیقه دوباره آن را خاموش کنید. با انجام این کار، هرگونه اشکال کوچک در تلفن همراه شما از سر راه‌تان برداشته می‌شود و می‌بینید که چهار خط آنتن کامل شده‌اند.

اگر حالت هواپیما کار نکرد، این امکان را دارید جایگزین دیگری را برای همان راه‌حل امتحان کنید. گوشی خود را ریست کنید. این کار همچنین اشکالات جزئی را در صورت وجود برطرف می‌کند. اگر هم دوباره مشکل رفع نشد، باید به عوامل داخلی (مربوط به گوشی) و بیرونی (مربوط به موانع، محل زندگی، آب‌وهوا و غیره) توجه کنید.

New Project 2024 06 22T170833.361 jpg

موانع را از جلوی خود بردارید

اگر می‌خواهید گوشی همراه شما به طور مداوم سیگنال‌های ارسال شده از برج مخابرات ه دریافت کند، پس هرگونه موانع را کنار بزنید. موانعی مانند دیوارها، شیشه‌های پنجره و غیره می‌توانند به میزان قابل‌توجهی آنتن گوشی را ضعیف کنند. توصیه می‌کنیم برای کاهش تداخل بین گوشی همراه و نزدیک‌ترین دکل مخابرات به تراس، بالکن یا پشت‌بام خانه یا ساختمان خود بروید. موانع دیگری نیز وجود دارند که نمی‌توانید در مورد آنها کاری انجام دهید این موانع شامل درختان، کوه‌ها، تپه‌ها، ساختمان‌های بلند و سازه‌های فلزی هستند.

آب‌وهوا نیز موضوعی دیگری است که نمی‌توانید در مورد آن کاری انجام دهید. آب‌وهوا می‌تواند ناگهان بد و طوفانی شود و قدرت سیگنال دهی را کم کند. اگر می‌خواهید تماس مهمی برقرار کنید، به طبقات بالاتر یا در بیرون از خانه به ارتفاعات بروید. بدین دلیل که هر چه بالاتر بروید، موانع کمتری در مجاورت شما وجود خواهند داشت و قدرت آنتی دهی افزایش پیدا می‌کند.

مواظب کم شدن باتری گوشی باشید

هنگامی که گوشی همراه شما سعی می‌کند به نزدیک‌ترین برج مخابراتی متصل شود، انرژی باتری را می‌گیرد. هنگامی که باتری گوشی همراه رو به اتمام است، تعیین مکان سیگنال بسیار دشوارتر می‌شود، زیرا گوشی طوری برنامه‌ریزی‌شده است که برای آنتن دهی انرژی کمتری مصرف کند تا حد امکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. این موضوع منجر به دریافت ضعیف سیگنال می‌شود.

به همین دلیل مهم است که تمام تلاش خود را برای صرفه‌جویی در مصرف باتری موبایل خود انجام دهید. برای شروع می‌توانید بلوتوث و NFC را خاموش کنید. از این ویژگی‌ها فقط در صورت نیاز استفاده کنید. روشنایی صفحه را کاهش دهید و مطمئن شوید که هیچ برنامه یا نرم‌افزاری در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا نیست. مطمئن شوید که گوشی به آخرین سیستم‌عامل به‌روز شده است و تمام نوتیفیکشن‌های غیرضروری (مربوط به شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های مختلف) خاموش هستند.

بیشتر بخوانید: چرا آنتن گوشیم پریده؟ بررسی راه حل های کاربردی و عملی

New Project 2024 06 22T170852.133 jpg

نزدیک‌ترین دکل مخابراتی را پیدا کنید

بزرگ‌ترین دلیل دریافت سیگنال ضعیف، فاصله از نزدیک‌ترین برج مخابراتی است. هر چه فاصله شما دورتر باشد، بدون شک آنتن دهی ضعیف خواهد بود؛ بنابراین بسیار مهم است که نزدیک‌ترین دکل مخابراتی را پیدا کنید تا بهترین سیگنال را بگیرید. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند نزدیک‌ترین برج مخابراتی و فاصله بین خود تا برج را شناسایی کنید.

برخی از اپلیکیشن‌های محبوب برای آیفون و اندروید شاملOpenSignal  و RootMetrics هستند. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند نزدیک‌ترین دکل مخابراتی را پیدا کنید تا قدرت آنتن گوشی را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از اداره مخابرات محل زندگی خود در مورد نزدیک‌ترین دکل سوال کنید. توجه به این نکته مهم است که قدر سیگنال دهی بسته به اپراتور شما (همراه اول، ایرانسل رایتل) متفاوت است.

از شبکه وای فای گوشی استفاده کنید

اکثر گوشی‌های همراه قابلیتی به نام تماس وای فای (Wi-Fi Calling) دارند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد از اتصال اینترنت پهن باند خود برای برقراری تماس همچنین گشت‌وگذار در اینترنت استفاده کنید. این قابلیت می‌تواند به ویژه در مناطق با سیگنال ضعیف یا بدون سیگنال مانند مکان‌های روستایی، فضاهای زیرزمینی یا ساختمان‌هایی با دیوارهای ضخیم مفید باشد.

تماس وای فای می‌تواند کیفیت تماس و قابلیت اطمینان بهتری را تضمین کند. همچنین به کاربران کمک می‌کند از هزینه‌های رومینگ در سفرهای بین‌المللی اجتناب کنند، زیرا تماس‌ها به جای شبکه‌های مخابراتی از طریق اینترنت هدایت می‌شوند. تنظیم تماس Wi-Fi معمولاً شامل فعال کردن این ویژگی در تنظیمات تلفن است و شاید هم به پشتیبانی شرکت مخابراتی نیاز داشته باشد.

New Project 2024 06 22T170912.262 jpg

گوشی را به درستی در دست بگیرید

آیا گوشی‌های اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 میلادی را به خاطر دارید؟ بیشتر گوشی‌های آن زمان آنتن خارجی داشتند. آنتن خارجی به یادگاری از گذشته تبدیل شده است. گوشی‌های امروزی آنتن داخلی دارند. ازنقطه‌نظر طراحی، یک آنتن داخلی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. این سبک طراحی باعث می‌شود گوشی هوشمند بسیار شیک‌تر به نظر برسد و حمل آن آسان باشد.

آنتن‌های داخلی جذاب هستند، اما مشکلات جدی ایجاد می‌کنند. برای مثال، زمانی که گوشی را در یک زاویه یک طرفه نگه می‌دارید و دستان شما آنتن را مسدود می‌کنند (رینگ فلزی در کنار گوشی). توصیه می‌کنیم گوشی را از پایه با انگشتان خود بگیرید و بالا بیاورید. هنگامی که موبایل شما آزادانه در هوا قرار دارد، سیگنال‌ها را به طور موثرتری دریافت می‌کند.

سعی کنید از مناطق پرجمعیت دور شوید

آخرین باری که با گوشی همراه خود تماس قطعی داشتید را به خاطر دارید؟ به‌احتمال‌زیاد این اتفاق در یک کنسرت یا یک مسابقه فوتبال رخ داده است، جایی که شما توسط هزاران نفر دیگر احاطه شده‌اید. در این شرایط همه به طور هم‌زمان از گوشی همراه خود استفاده می‌کنند. وقتی تعداد زیادی از مردم به طور هم‌زمان از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند، ترافیک در دکل مخابراتی افزایش پیدا می‌کند.

ترافیک در برج مخابراتی منجر به قطع شدن تماس‌ها، کاهش سرعت آپلود و دانلود، پایین آمدن کیفیت تماس، اینترنت کند و ناتوانی در ارسال پیامک می‌شود؛ بنابراین، اگر در میان جمعیتی زیادی قرار گرفتید، گوشی همراه اغلب با سیگنال دهی ضعیف همراه است. پس باید از جمع خارج شوید و به جایی خلوت بروید.

New Project 2024 06 22T170932.341 jpg

یک تقویت‌کننده آنتن گوشی تهیه کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش آنتن گوشی، خرید یک تقویت‌کننده سیگنال موبایل است. اگر در مسیری حرکت می‌کنید که سیگنال قطع می‌شود، ممکن است به دلیل مسدود شدن سیگنال از نزدیک‌ترین برج مخابراتی، وجود ساختمان‌های بلند و سایر موارد باشد. تقویت‌کننده‌های آنتن مخصوص استفاده در داخل خودرو و خانه از یک آنتن بیرونی تشکیل شده‌اند که سیگنال موجود را از بیرون دریافت می‌کند. این سیگنال به دستگاه تقویت‌کننده نصب‌شده در داخل خانه یا وسیله نقلیه هدایت می‌شود.

سپس تقویت‌کننده، سیگنال را تا 32 برابر تقویت می‌کند تا آنتن قوی شود. با این کار می‌توانید بله چهار یا پنج نوار کامل آنتن را روی گوشی همراه خود ببینید. پس از خرید تقویت‌کننده سیگنال موبایل، گوشی هوشمند خود را بدون نگرانی در مورد مناطق مرده در هر مکانی با خود حمل کنید. دیگر لازم نیست نگران قطع شدن تماس‌ها یا سرعت پایین اینترنت باشید. همچنین تقویت‌کننده‌های سیگنال قیمت مناسبی دارند.

بیشتر بخوانید: چرا اینترنت گوشی وصل نمیشه؟

تنظیمات دستگاه را بررسی کنید

تنظیمات گوشی می‌تواند یکی دیگر از منابع اصلی مشکل در آنتن دهی باشد. اگر در بیشتر زمان روز سیگنال ندارید، بررسی کنید که تلفن در حالت هواپیما نباشد. مطمئن شوید که زمان و تاریخ موبایل روی منطقه زمانی فعلی شما تنظیم‌شده است. عدم تطابق در این تنظیم می‌تواند باعث اختلال در سرویس شود. ببینید برای دریافت سیگنال از نسل مناسب شبکه (5G، 4G یا 3G) برای قوی‌ترین آنتن استفاده می‌کنید.

بررسی کنید که تمام به‌روزرسانی‌های اپراتور ارائه‌دهنده خدمات سیم‌کارت اجراشده باشد. تنظیمات گوشی را آپدیت کرده و موبایل یک بار ریست کنید. اگر اینها باعث حل مشکل نشدند، ممکن است سیم‌کارت در تلفن همراه شما به درستی قرار نگرفته یا آسیب‌دیده باشد. شما می‌توانید این نوع مشکل را با خارج کردن باتری، استفاده از یک حوله نرم و خشک برای پاک کردن سیم‌کارت و در نهایت تعویض باتری برطرف کنید.

New Project 2024 06 22T171000.864 jpg

کلام آخر

راه‌های زیادی برای افزایش آنتن گوشی وجود دارند که هر کدام از آنها را می‌توانید امتحان کنید. اگر عیب‌یابی گوشی کمکی نکرد و شما در منطقه‌ای ساختمان‌های بلند زندگی می‌کنید، بهترین و ساده‌ترین راه‌حل برای رفع مشکل آنتن دهی موبایل، خرید تقویت‌کننده سیگنال گوشی است. همچنین توجه به این موضوع مهم است که مدل گوشی تاثیری در میزان آنتن دهی ندارد. اگر سیگنال دهی در منطقه زندگی شما ضعیف باشد، فرقی نمی‌کند آیفون دارید یا سامسونگ! درحقیقت، همه‌چیز به موقعیت مکانی شما و اپراتور سیم‌کارت موبالیتان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش آنتن دهی مودم و بهبود قدرت سیگنال

سوالات متداول

چگونه می‌توانم آنتن گوشی خود را افزایش کنم؟

شما می‌توانید سیگنال تلفن همراه خود را با استفاده از تقویت کننده سیگنال، قرار دادن تلفن خود در نزدیکی پنجره، استفاده از قابلیت تماس وای فای و خاموش و روشن کردن حالت هواپیما افزایش دهید.

آیا تغییر تنظیمات گوشی می‌تواند قدرت آنتن را بهبود بخشد؟

بله تغییر تنظیماتی مانند جابه‌جایی از 4G به 3G یا برعکس، فعال کردن حالت هواپیما برای چند ثانیه برای تنظیم مجدد اتصال می‌توانند گاهی اوقات قدرت سیگنال را بهبود بخشد.

آیا موقعیت مکانی بر آنتن دهی گوشی تأثیر می‌گذارد؟

قرار گرفتن در زیرزمین، نزدیکی به ساختمان‌های بزرگ یا زندگی در مناطق روستایی می‌توانند سیگنال را ضعیف کند. حرکت به یک ارتفاع بالاتر یا منطقه باز می‌تواند دریافت سیگنال را بهبود بخشد.

کیوان کاری

کیوان کاری

به معنای واقعی کلمه نمی‌توان گفت آدم تو چه سنی به چی علاقه داره، اما رسیدن به به چیز دلخواه یا شانس یا تقدیر؛ هر کدوم از ماها در مسیری میفتیم که یا بهش علاقه داریم یا از سر اجبار انجامش میدیم، ولی برای من تولید محتوا هم علاقس و هم اجباره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *