تاریخ انتشار: 13 خرداد 1403 |
زمان مطالعه: 12 دقیقه

همراه با ما باشید تا به آموزش انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل بپردازیم و انواع روش‌های جابه‌جایی فایل و اسناد از کامپیوتر به گوشی هوشمند را توضیح دهیم.


گوشی‌های هوشمند به اندازه‌ای رشد کرده‌اند که می‌توانند به سادگی جایگزین کامپیوترهای شخصی برای انجام کارهای روزمره ما باشند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از گوشی‌های هوشمند برای ایمیل، پخش فایل‌های ویدیویی و وب گردی استفاده کنید. اگر بخواهیم از مدل دستگاهی که در اختیار دارید بگذریم، باید بدانید که دیر یا زود نیازمند انتقال فایل‌های خود از کامپیوتر و لپ تاپ به گوشی موبایل خواهید بود.

روش‌های مختلفی برای اشتراک‌گذاری فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای انجام کارهای خود استفاده کنید، اما در این مقاله قصد داریم بهترین روش‌های انجام این کار را به شما آموزش دهیم تا بتوانید کارهای خود را به سادگی دنبال کنید؛ با ما همراه باشید.

انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل

بهترین روش‌های انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی اندروید

در صورتی که دارای گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستید، بهتر است بدانید که در ادامه شما را با بهترین روش‌های انجام این کار آشنا خواهیم کرد.

1: انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل اندروید با استفاده از کابل USB

در صورتی که مجبور هستید فایل‌های زیادی را میان گوشی اندروید و رایانه شخصی خود منتقل کنید، لازم است قدیمی‌ترین و مطمئن‌ترین روش انتقال را انتخاب کنید. بله! انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی با کابل.
اشتراک‌گذاری فایل‌ها از گوشی اندروید به لپ تاپ هنوز می‌تواند به سادگی و با سرعت بالا انجام شود، البته تا زمانی که کابل مناسب با قابلیت انتقال دیتا در اختیار داشته باشید. کابل شارژ را به کامپیوتر متصل کرده و در ادامه آن را به گوشی موبایل خود وصل کنید.

پس از راه‌اندازی و انجام کار باید موارد زیر را در ویندوز یا کروم بوک انجام دهید:

  • گوشی موبایل خود را متصل کنید.
  • در ادامه کار باید روی نوتیفیکیشن نمایش داده شده اندروید که عبارت Chrging this Device via USB را نمایش می‌دهد، انتخاب کنید.
  • در قسمت پایین تنظیمات USB، باید گزینه‌های Transferring Files یا File Transfer را انتخاب کنید.

تمام شد! یک بخش جدید برای انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی اندروید بازگشایی می‌شود که به خوبی فضای ذخیره‌سازی داخلی یا میکرو اس دی را پوشش می‌دهد. در ادامه کار شما می‌توانید انتقال فایل‌ها را از لپ تاپ به گوشی اندروید انجام دهید.

دستورالعمل انجام کار در مک تقریب مشابه ویندوز است، اما ابتدا باید نرم افزار Android File Transfer را نصب کرده یا به جای آن می‌توانید با استفاده از OpenMTP فایل‌ها را منتقل کنید. این روش برای کپی کردن حجم زیادی از داده‌ها مناسب است.

انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی اندروید با استفاده از کابل USB

زمانی که قصد دارید حجم یا تعداد زیادی فایل ویدیویی را منتقل کنید، استفاده از این روش می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد. در صورتی که گوشی موبایل اندرویدی  شما مجهز به خشاب سیم کارت اس دی است، باید بگوییم که این روش یک راه مفید برای انتقال سریع و آسان فایل‌های ویدیویی بوده و می‌تواند رضایت کاربران را به دست آورد.

2: انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی بدون کابل

یکی دیگر از روش‌های منتقل کردن فایل از کامپیوتر به گوشی اندروید را باید بدون استفاده از کابل عنوان کرد. برای انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی ابتدا حساب گوگلی که درگوشی موبایل تنظیم کرده‌اید، این اجازه را به شما می‌دهد که از طریق گوگل درایو به 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشید. این یک راه‌حل آسان برای انتقال ساده و سریع فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل است.

شما باید برنامه گوگل درایو را روی لپ تاپ خود متصل کنید. در صورتی که ترجیح می‌دهید، می‌توانید از DropBox یا وان درایو مایکروسافت برای انجام کار استفاده کنید، چرا که همه آن‌ها تقریبا عملکردی یکسان دارند. شما در صورت نیاز می‌توانید به iCloud در اندروید دسترسی داشته باشید. زمانی که گوگل درایو را راه‌اندازی می‌کنید، ابتدا باید وارد سیستم شوید. سپس BackUp all File Types را انتخاب کرده و روی گزینه Next ضربه بزنید.

انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی بدون کابل

در صفحه بعد باید تنظیمات پیشرفته را در بخش پایین انتخاب کنید. هم اکنون زمان آن رسیده که شما گزینه Sync My Drive to this Computer را انتخاب کرده و روی گزینه Ok کلیک کنید. انجام این کار باعث می‌شود یک فولدر جدید با عنوان Google Drive در کامپیوتر شما ایجاد شود. همه چیز در این فولدر همگام‌سازی خواهد شد؛ بنابراین با قرار دادن فایل‌های موردنظرتان در این فولدر شاهد همگام‌سازی خواهید بود و می‌توانید نیازهای خود را پاسخ دهید. شما باید این برنامه را روی گوشی خود بازگشایی کرده و سپس همگام‌سازی را انجام دهید.

این روش را باید یکی از سریع‌ترین روش‌های انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی های اندروید دانست، اما یکی از نکات مهمی که باید مدنظر قرار دهید، این است که فایل‌های نمایش داده شده در برنامه درایو در تلفن ذخیره نخواهند شد. در صورتی که قصد دارید یکی از آن‌ها را بازگشایی کنید، ابتدا باید آن را دانلود کرده و ذخیره‌سازی را انجام دهید. ذخیره‌سازی به سادگی انجام می‌شود و نیازی نیست کار خاصی را برای این مسئله انجام دهید.

3: انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی با ایمیل

در بین روش‌های انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی بدون کابل، به سراغ یک مورد بسیار جالب می‌رویم. در واقع ایمیل کردن فایل‌ها برای خودتان را باید یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتقال داده‌ها از لپ تاپ به گوشی موبایل عنوان کرد، اما همه ما در یک زمان این کار را انجام داده‌ایم. زمانی که نمی‌توانید هیچکدام از روش‌های دیگر را برای انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی انجام دهید، باید بدانید که اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌تواند کارساز باشد. شما برای ارسال فایل در جیمیل می‌تواند تا فایل‌هایی با حجم 25 مگابایت را مدنظر قرار دهید.

در صورتی که به یک سرویس بزرگ‌تر نیاز دارید، توصیه می‌کنیم WeTransfer را مدنظر قرار دهید؛ این سرویس به شما اجازه می‌دهد فایل‌هایی تا 2 گیگابایت را به صورت رایگان و بدون نیاز به ثبت نام منتقل کنید.

آدرس ایمیل خود را در وب سایت وارد کنید. سپس فایل‌های خود را در پنجره مرورگر کشیده و ارسال کنید. سپس یک ایمیل با پیوند به فایل‌های قابل دانلود روی گوشی دریافت خواهید کرد. برای رعایت مسائل امنیتی باید بدانید که کلیه فایل‌ها پس از گذشت هفت روز رمزگذاری و پاکسازی می‌شوند. در صورتی که می‌خواهید فایل‌ها در مدت زمان کمتری از بین بروند، نیازمند عضویت حرفه‌ای در سایت خواهید بود که به نظر لازم نمی‌رسد چنین کاری را انجام دهید.

4: انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل با برنامه‌های پیام‌رسان

یکی دیگر از روش‌های انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی اندروید را باید استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان عنوان کرد؛ این یک روش سریع و ساده برای اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف همانند تصویر، اسناد یا حتی ویدیوها در صورت داشتن اتصال قدرتمند به اینترنت است. یکی از روش‌های رایج برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها با واتساپ این است که تنها با یک مخاطب، گروهی جدید ایجاد کرده و در نهایت اقدام به حذف آن کنید.

انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی با برنامه‌های پیام‌رسان

در حقیقت شما می‌توانید فایل‌ها را آپلود کرده و در نهایت اقدام به حذف کنید. شما می‌توانید از برنامه‌هایی همانند تلگرام یا واتساپ برای انجام این کار استفاده کنید. البته قبل از انجام کار باید بتوانید دسترسی مستقیم به واتساپ یا تلگرام را در لپ تاپ ایجاد کنید که این کار با نصب برنامه‌های آن‌ها امکان‌پذیر است. البته شما می‌توانید برای ورود به واتساپ از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید. این مورد جز ساده‌ترین روش‌ها از نحوه انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی محسوب می‌شود.

5: انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل به صورت بی سیم

شما می‌توانید با استفاده از بلوتوث یا وای فای یا هر دو، فایل‌ها را میان لپ تاپ و گوشی خود به صورت بی سیم اشتراک‌گذاری کنید.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها با استفاده از Nearby Share

Nearby Share را باید به عنوان یکی از ابزارهای اصلی اندروید برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها دانست که با ویندوز عمل می‌کند. استفاده از این ابزار ساده است، فقط باید Nearby Share را در رایانه شخصی ویندوز خود دانلود و نصب کنید. سپس دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کرده تا بتوانید تنظیمات موردنظرتان را انجام دهید. همچنین شما می‌توانید انتقال فایل‌ها را به سادگی انجام دهید. شما باید نسبت به فعال بودن بلوتوث و وای فای یا سفارشی سازی شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها با استفاده از بلوتوث

باز هم یک روش برای انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی بدون کابل. هنگامی که چند فایل کوچک‌تر در اختیار دارید و باید به گوشی منتقل کنید، بلوتوث می‌تواند یکی از ساده‌ترین روش‌ها باشد. هنگامی که راه‌اندازی را انجام دهید، خواهید دید که انتقال فایل بسیار ساده خواهد بود. برای ارسال فایل از طریق بلوتوث لپ تاپ از ویندوز 10 یا 11 باید دو دستگاه را به یکدیگر مرتبط کنید.

شما باید وارد تنظیمات شوید و از طرف دیگر روی Devices ضربه بزنید. در ادامه باید بلوتوث را در هر دو دستگاه روشن کنید. هم اکنون برای شروع اسکن به مسیر Bluetooth رفته و روی گزینه Add Bluetooth or other Device کلیک کنید. پس از یک تاخیر کوتاه در کار، گوشی شما نمایش داده می‌شود. شما باید آن را انتخاب کرده و روی گزینه Connect on PC کلیک کنید تا بتوانید ارتباط را برقرار نمایید. توجه داشته باشید که برقراری ارتباط با تایید و انتخاب گزینه Pair در گوشی اندروید امکان‌پذیر بوده تا بتوانید فرایند را تکمیل کنید.

برای اشتراک‌گذاری فایل از طریق بلوتوث باید وارد تنظیمات شده و دستگاه‌ها را انتخاب کنید تا بتوانید ارسال یا دریافت فایل‌ها را از طریق بلوتوث به سرانجام برسانید. سپس باید فایل‌های موردنظرتان را انتخاب کرده و اشتراک‌گذاری کنید.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها با استفاده از بلوتوث

برای سایر پلتفرم‌ها نام گزینه‌های منو متفاوت خواهد بود، اما روند انجام کار یکسان است. ابتدا باید جفت شده و سپس فایل‌های مختلف را اشتراک‌گذاری کنید. توجه داشته باشید که سرعت بلوتوث کندتر بوده و می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای فایل‌های کوچک‌تر باشد. در حقیقت این روش می‌تواند برای استفاده معمولی مناسب باشد.

اشتراک‌گذاری فایل‌ها با استفاده از وای فای

هنگامی که نیاز دارید به صورت منظم مقادیر زیادی داده را به تلفن خود منتقل کنید، نمی‌توانید وای فای را شکست دهید. تا زمانی که گوشی و لپ تاپ را به یک شبکه وای فای متصل کنید، می‌توانید فایل‌ها را به صورت کاملا سریع و ایمن منتقل کنید.

برای کپی کردن فایل‌ها از طریق وای فای به یک برنامه خاص در گوشی نیاز دارید، اما هیچ چیز اضافی روی لپ تاپ خود نخواهید داشت. ما Snapdrop را توصیه می‌کنیم که به صورت رایگان در دسترس قرار دارد و نیازمند عضویت نخواهد بود. شما می‌توانید از این سرویس با هر پلتفرمی همانند لینوکس، ویندوز، مک یا سایر موارد استفاده کنید. برای شروع برنامه اندروید را باید از فروشگاه گوگل پلی یا سایر وب سایت‌های شخص ثالث که نسخه ایمن برنامه را ارائه می‌کنند، دانلود کرده و نصب کنید.

زمانی که کار نصب برنامه را در گوشی اندروید خود انجام دادید، باید صفحه Snapdrop را در مرورگر دسکتاپ بازگشایی کرده و تا زمانی که هر دو دستگاه به یک شبکه وای فای متصل باشند، یکدیگر را شناسایی خواهند کرد. برای ارسال فایل از گوشی خود به لپ تاپ یا رایانه شخصی لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • شما باید روی یک نقطه از برنامه گوشی ضربه بزنید.
  • یک بخش مربوط به مدیریت فایل بازگشایی می‌شود. شما باید فایل‌هایی که قصد انتقال دارید را انتخاب کنید.
  • فایل‌های انتخاب شده به سرعت منتقل خواهند شد.
  • در مرورگر لپ تاپ خود، هنگامی که از شما درخواست شود فایل را دانلود و ذخیره‌سازی کنید، باید روی گزینه Save ضربه بزنید.

در صورتی که قصد دارید فایل‌ها را از لپ تاپ به گوشی ارسال کنید، باید مراحل زیر را مدنظر قرار دهید:

  • شما یک آیکون برای دستگاه اندروید خود در وسط پنجره SnapDrop مرورگر مشاهده خواهید کرد. شما باید روی این نماد کلیک کنید.
  • فایل‌هایی که می‌خواهید اشتراک‌گذاری کنید، انتخاب کرده و روی تایید (Ok) یا بازگشایی (Open) کلیک کنید.
  • فایل‌ها به سرعت برای کپی شدن آغاز به کار خواهند کرد.
  • در ادامه کار باید روی گزینه ذخیره‌سازی (Save) ضربه زده تا بتوانید فایل‌ها را منتقل کنید.

تمام شد! شما موفق شدید که فایل‌های مختلف را از لپ تاپ به گوشی یا بالعکس منتقل کرده و کار خود را به سرانجام برسانید. انجام این کار می‌تواند برای شما مزایای زیادی داشته باشد، چرا که در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد و می‌تواند نیازهای شما را پاسخ دهد.

سخن آخر

یکی از نیازمندی‌های کاربران مختلف را باید انتقال فایل از کامپیوتر یا لپ تاپ به گوشی موبایل عنوان کرد. روش‌های زیادی برای انجام این کار در دسترس قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله سعی شد بهترین روش‌ها برای انتقال فایل از لپ تاپ یا کامپیوتر به اندروید را آموزش دهیم تا بتوانید از آن‌ها برای انجام کار استفاده کنید، اما معمولا روش انتقال فایل از کامپیوتر به گوشی با استفاده از کابل دیتا برای شما ساده‌تر خواهد بود. امیدواریم توانسته باشیم روش‌های مناسب و خوبی را به شما آموزش دهیم و در صورتی که روش‌های بهتری را می‌شناسید، آن را با ما و سایر کاربران اشتراک‌گذاری کنید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا نوع کابل در انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی اهمیت دارد؟

بله؛ معمولا توصیه می‌کنیم از کابل‌های اصلی گوشی یا کابل‌هایی که از قابلیت انتقال دیتا پشتیبانی می‌کنند برای انجام کار استفاده کنید.

آیا سرعت انتقال فایل از لپ تاپ به گوشی موبایل از طریق کابل زیاد است؟

بله؛ اگر کابل شما از قابلیت انتقال دیتا پشتیبانی کند، باید بدانید که یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای انتقال به حساب می‌آید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *