تاریخ انتشار: 27 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

یکی از بخش‌های مهم هر لپ تاپ را باید باتری آن عنوان کرد. در حقیقت باتری‌های لیتیومی موجود در لپ تاپ‌ها باعث می‌شوند کاربران بتوانند بدون نیاز به اتصال برق از دستگاه برای انجام کارهای خود استفاده کنند. گاهی وقت‌ها ممکن است هنگام استفاده از باتری لپ تاپ شاهد خالی شدن زودهنگام شارژ باتری آن باشید که این مسئله می‌تواند تاثیر منفی روی عملکرد دستگاه داشته باشد.

فرض کنید همین یک دقیقه قبل به باتری دستگاه نگاه کرده‌اید و ظرفیت شارژ روی 30 درصد بود، اما هم اکنون با اخطار مربوط به خالی شدن شارژ روبه‌رو شده‌اید که این نشان می‌دهد باتری ظرفیت سلولی خود را از دست داده یا باید کالیبره شود. در صورتی که قصد دارید کالیبره کردن باتری لپ تاپ را انجام دهید، باید بدانید ما در این مقاله همراه شما هستیم تا بهترین روش‌های انجام کار را به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

چرا کالیبره کردن باتری لپ تاپ ضروری است؟

اگر به درستی از باتری لپ تاپ خود مراقبت کنید، باید قبل از این که دوباره آن را به برق متصل کرده یا خاموش کنید، اجازه بدهید تا مقداری تخلیه شود. شما نباید باعث شوید که باتری لپ تاپ در هر بار استفاده کردن به صورت کامل خالی شود یا به شدت کم شود. انجام شارژ منظم عمر باتری را به صورت 100 درصدی افزایش خواهد داد. به همین منظور باید بهترین نرم افزارهای روز برای کنترل شارژ باتری لپ تاپ استفاده کنید.

با این حال، چنین رفتاری با باتری می‌تواند شرایط را پیچیده و نامفهوم کند. مهم نیست که چقدر از باتری مراقبت خواهید کرد، چرا که ظرفیت آن در نتیجه عوامل اجتناب‌ناپذیری همانند استفاده معمولی، سن و گرما کاهش خواهد یافت. در صورتی که گاهی وقت‌ها باتری اجازه نداشته باشد که شارژ خود را از 100 درصد به صفر درصد برساند، احتمالا سیستم تعریف دقیقی از واژه صفر نخواهد داشت و باعث می‌شود با نمایش یک عدد همانند 30 درصد، ناگهان لپ تاپ را خاموش کند، چرا که شارژ حقیقی باتری برابر با 1 درصد بوده است.

کالیبره کردن باتری لپ تاپ باعث می‌شود طول عمر بیشتری را شاهد باشید و این نشان‌دهنده یکی از بهترین عملکردها از سوی باتری دستگاه خواهد بود. البته در مقاله چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟ به طور کامل توضیحاتی را ارائه داده‌ایم. شاید نتوان تخمین دقیقی نسبت به سلامت باتری بزنیم، اما باید بدانید کاربران می‌توانند شرایط خوبی را پیرامون اجرای دستورها تجربه کنند. در صورتی که قصد دارید باتری لپ تاپ شما طول عمر بیشتری داشته باشد، لازم است کالیبره کردن را به عنوان یکی از ویژگی‌ها و اقدام‌های مهم مدنظر قرار دهید.

مدت زمان کالیبره کردن را می‌دانید؟

تولیدکنندگانی که کالیبره کردن را توصیه می‌کنند، معمولا هشدارهایی ارائه خواهند کرد که این کار در هر دو ماه یا سه ماه استفاده دستگاه برای یک بار انجام شود؛ این مسئله باعث می‌شود خوانش میزان دقیق شارژ باتری لپ تاپ به درستی انجام شود.

در حقیقت اگر نگران دقیق بودن خوانش باتری لپ تاپ نیستید، معمولا مجبور نیستید این کار را به صورت مداوم انجام دهید. با این حال اگر باتری خود را به صورت منظم کالیبره نکنید، ممکن است در نهایت متوجه شوید که لپ تاپ شما به صورت ناگهانی هنگام استفاده از بین خواهد رفت. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا زمان کالیبره کردن باتری دستگاه رسیده و شما باید این کار را به عنوان یکی از اقدام‌های ضروری مدنظر قرار دهید.

گاهی وقت‌ها برخی از دستگاه‌های مدرن ممکن است نیازی به کالیبراسیون باتری نداشته باشند و لازم است به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال، اپل کالیبراسیون باتری را برای مک‌های قدیمی‌تر با باتری‌های قابل تعویض توسط کاربر توصیه می‌کند، اما اظهار داشته است که برای مک‌های مدرن قابل حمل با باتری‌های داخلی، کالیبراسیون نیازی نیست.

دستورالعمل‌های اصلی کالیبراسیون

توجه داشته باشید که تنظیم مجدد باتری کار سختی نیست. شما فقط باید اجازه بدهید باتری از ظرفیت 100 درصد به صورت مستقیم به حالت پایانی برسد و سپس آن را به حالت کامل شارژ کنید. واحد سنجش باتر ی لپ تاپ بررسی خواهید کرد که باتری تا چه اندازه‌ای می‌تواند دوام داشته باشد تا شما بتوانید تخمین درستی از وضعیت دستگاه داشته باشید.

برخی از تولیدکنندگان لپ تاپ اقدام به ارائه ابزارهایی خواهند کرد که باعث کالیبره شدن باتری می‌شود؛ معمولا این ابزارها فقط مطمئن می‌شوند که لپ تاپ شما باتری کامل دارند و در نهایت تنظیمات مدیریت انرژی را غیرفعال کرده و اجازه می‌دهد باتری خالی شود تا مدار داخلی بتواند تصوری از طول عمر آن را داشته باشد.

توصیه می‌کنیم برای این که بتوانید به اطلاعات کافی و لازم دست پیدا کنید، ابتدا سراغ فایل راهنمای موجود در جعبه لپ تاپ بروید. همچنین شما می‌توانید برای مشاهده وجود داشتن روش‌های اختصاصی برای کالیبره کردن باتری لپ تاپ سراغ وب سایت سازنده هم بروید. گاهی وقت‌ها کمپانی‌هایی همانند اپل ممکن است اعلام کنند که دیگر نیازی به انجام کالیبراسیون برای باتری لپ تاپ وجود ندارد که توجه به این مسئله ضروری است.

با این حال، حتی اگر تولیدکننده مدعی باشد که نیازی به انجام کالیبراسیون نیست، اما باز هم به شما خواهیم گفت این کار را انجام دهید، چرا که کالیبره کردن باتری لپ تاپ فاقد هرگونه ضرر بوده و باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشید. در حالت کلی باید گفت فرایند کالیبراسیون می‌تواند باتری را از طریق یک چرخه تخلیه و شارژ به سلامت کامل برساند.

روش کالیبره کردن دستی باتری لپ تاپ

با این که ایده خوبی است از همه روش‌ها و ابزارهای موجود برای کالیبره کردن باتری دستگاه استفاده کنید، اما باید بدانید برخی روش‌های دستی می‌توانند کاربرد بیشتری داشته باشند. فرایند اصلی انجام کار بدین ترتیب است:
• باتری لپ تاپ خود را به صورت کامل شارژ کنید و این بدان معنا است که ظرفیت را به 100 درصد برسانید.

• در ادامه کار باید اجازه بدهید که باتری حداقل دو ساعت باقی بماند و کامپیوتر را به برق متصل کنید. زمانی که رایانه شما به برق متصل است، می‌توانید به صورت معمول از دستگاه استفاده کنید، اما مطمئن باشید که دچار حرارت زیادی نخواهد شد.
• هم اکنون باید وارد بخش مدیریت انرژی رایانه شوید و آن را در حالت خواب زمستانی تنظیم کنید. شما باید سطح و لول باتری را روی پایین‌ترین سطح تنظیم کنید که می‌تواند در دستگاه‌های مختلف، متفاوت باشد. به عنوان مثال در دستگاهی که ما مورد بررسی قرار داده‌ایم، امکان تنظیم کردن آن در کمتر از 7 درصد فراهم نیست.

• دوشاخه برق را کشیده و لپ تاپ را تا زمانی که به صورت خودکار در حالت خواب زمستانی قرار نگیرد، روشن نگه‌دارید. تا زمانی که این اتفاق رخ دهد، می‌‌توانید به صورت معمول از رایانه خود استفاده کنید.
توجه: در صورتی که می‌خواهید باتری را در حالی که از رایانه استفاده نمی‌کنید، کالیبره کنید، مطمئن شوید که رایانه شما به صورت خودکار به حالت خواب زمستانی تنظیم نشده باشد. اگر رایانه شما به صورت خودکار وارد حالت صرفه‌جویی شود، کالیبره کردن باتری به درستی انجام نخواهد شد. برای پیدا کردن گزینه‌ها باید از کنترل پنل اقدام کنید.
• پس از این که کامپیوتر به صورت خودکار در حالت خواب زمستانی قرار گرفت یا خاموش شد، باید به کامپیوتر اجازه بدهید تا پنج ساعت یا بیشتر در حالت استراحت قرار بگیرد.
• کامپیوتر خود را مجددا به پریز برق متصل کرده و آن را تا 100 درصد شارژ کنید. شما می‌توانید در هنگام شارژ شدن رایانه خود به صورت معمول از آن استفاده کنید.
• اطمینان حاصل کنید که تنظیمات مدیریت انرژی روی مقادیر عددی ذکرشده تنظیم شده باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید سفارشی سازی را به سادگی انجام دهید.
هم اکنون خواهید دید که لپ تاپ شما می‌تواند میزان شارژ را به شکل بهتری نمایش دهد. همچنین شما از هرگونه خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در صورت نمایش مقادیر بالاتر شارژ باتری در امان خواهید بود. مهم‌ترین نکته درباره کالیبراسیون این است که اجازه دهید باتری از 100 درصد تا تقریبا رسیدن به صفر درصد خالی کند. سپس شما می‌توانید آن را تا 100 درصد مجددا شارژ کنید.

سخن آخر

کالیبره کردن باتری لپ تاپ را باید به عنوان یکی از مهم‌ترین کارهایی دانست که کاربران می‌توانند برای دستیابی به طول عمر بالای آن مورد استفاده قرار دهند. در صورتی که احساس می‌کنید طول عمر باتری لپ تاپ شما کاهش یافته یا به صورت ناگهانی شاهد خالی شدن شارژ هستید، توصیه می‌کنیم کالیبراسیون را به عنوان یکی از اقدامات مهم که باید انجام دهید، مدنظر قرار داده و استفاده کنید. همانطور که می‌دانید، باتری لپ تاپ از مهم‌ترین بخش‌های یک دستگاه دیجیتال به حساب می‌آید و با این کار می‌توانید باعث افزایش طول عمر آن شوید. البته بایستی توجه داشته باشید که روش صحیح شارژ کردن باتری لپ تاپ نیز سبب افزایش طول عمر باتری دستگاه خواهد شد.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا کالیبره کردن باتری لپ تاپ روی طول عمر باتری تاثیر منفی دارد؟

خیر. کالیبره کردن باتری لپ تاپ باعث می‌شود شرایط باتری احیا شده و وضعیت بسیار خوبی را در عملکرد آن شاهد باشید.

آیا کالیبره کردن باتری لپ تاپ می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر شارژ شود؟

بله. قطعا چنین تاثیر مثبتی را دارد و باعث می‌شود شما بتوانید شرایط ایده‌آل و خوبی را پیرامون عملکرد باتری و ماندگاری شارژ آن تجربه کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *