تاریخ انتشار: 04 اردیبهشت 1403 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

یک تصوری که در ذهن اکثر کاربران در مورد لپ‌تاپ‌ها وجود دارد، این است که امکان ارتقاء دادن قطعات سخت‌افزاری آن وجود ندارد و کاربر باید با همان سیستم و مشخصات سخت‌افزاری تا زمان خرید دستگاه جدید کار کند. اگر بدانید که قطعات قابل ارتقا لپ تاپ شامل چه مواردی می شوند، می توانید با ارتقا این قطعات عملکرد لپ تاپ خودتان را بهبود ببخشید. در این مطلب به شما میگوییم که قطعات قابل ارتقا لپ تاپ کدام‌ها هستند.

چرا باید قطعات لپ تاپ را ارتقا داد؟

02 چرا باید قطعات لپ تاپ را ارتقا داد؟

در پاسخ به این سوال که کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند باید گفت در دنیای امروز، شاهد این موضوع هستیم که قطعات سخت‌افزاری روز به روز در حال پیشرفت هستند و نرم‌افزارها، برنامه‌ها و بازی‌هایی طراحی و عرضه می‌شوند که برای عملکرد صحیح خود نیاز به قطعات سخت‌افزاری قدرتمندتر دارند.

در این شرایط هر چقدر هم که لپ‌تاپ قدرتمندی خریداری کرده و در اختیار داشته باشید، پس از گذشت مدت زمانی مشاهده خواهید کرد که دستگاه در اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارهای مختلف دچار کندی شده است.

همین امر باعث می‌شود که نیاز به تعویض و ارتقاء قطعات لپ‌تاپ یک امر اجتناب‌ناپذیر باشد.

با توجه به این موضوع که امروزه برای خرید لپ‌تاپ جدید نیاز به هزینه بالایی وجود دارد، کاربران تمایل به تعویض آن ندارند؛ همچنین برخی از کاربران تنها قصد دارند که کمی لپ‌تاپ خود را بهینه کرده و عملکرد آن را بهبود ببخشند و به همین دلیل نیازی به خرید مدل جدید ندارند. در این شریط ارتقاء قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ بهترین گزینه به حساب می‌آید.

قطعات قابل ارتقا لپ تاپ

03 کدام قطعات لپ تاپ را می توان ارتقا داد؟

برای اینکه متوجه شوید قطعات قابل ارتقا لپ تاپ کدام‌ها هستند، باید گفت که اولین قدم بررسی مدل لپ‌تاپ است تا بتوان به این نتیجه رسید که شرکت سازنده تا چه حد امکان ارتقاء قطعات سخت‌افزاری آن را فراهم کرده است.

کمپانی‌های مختلف فعال در عرصه ساخت و تولید لپ‌تاپ محصولات خود را با کانفیگ‌های متفاوتی عرضه می‌کنند و این امکان وجود دارد که محصول مورد نظر کاربر امکان ارتقاء زیادی نداشته باشد. برای پی بردن به این موضوع که کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند می‌توان به سایت سازنده مراجعه کرده و با جستجوی مدل لپ‌تاپ، قطعات قابل ارتقاء در آن را مشاهده کرد.

روش دیگر برای پیدا کردن قطعات قابل ارتقا لپ تاپ ، استفاده از ابزار اختصاصی Crucial Advisor Tool است.

در این ابزار می‌توان با وارد کردن برند سازنده لپ‌تاپ، سری ساخت و مدل آن متوجه شد که کدام قطعات آن قابلیت ارتقاء دارند. یکی از ویژگی‌های مهم این ابزار ارائه چند پیشنهاد به منظور ارتقاء دادن قطعات است که می‌توان برای خرید آن‌ها اقدام کرده و عملکرد دستگاه خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

ارتقا حافظه ذخیره‌سازی لپ‌تاپ

04 ارتقا حافظه ذخیره سازی لپ تاپ

یکی از مهم‌ترین قطعات در لپ‌تاپ که قابلیت ارتقاء دارد و با ارتقاء آن می‌توان عملکرد لپ‌تاپ را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید، حافظه ذخیره‌سازی است.

در صورتی که حافظه ذخیره‌سازی لپ‌تاپ پر شده باشد می‌تواند عملکرد سیستم را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. در صورتی که کاربران به فضای خالی بیشتری بر روی لپ‌تاپ خود نیاز داشته باشند باید برای ارتقاء حافظه ذخیره‌سازی آن اقدام کنند.

شرکت‌های سازنده معمولا بر روی مدل‌های قدیمی از هارد دیسک‌های HDD استفاده کرده‌اند که در مقایسه با هاردهای SSD از سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات کمتری برخوردار هستند. از جمله قطعات قابل ارتقا لپ تاپ می توانیم به هارد اشاره کنیم.

در صورت نصب بودن حافظه HDD بر روی لپ‌تاپ می‌توان نسبت به تعویض یا ارتقاء آن به وسیله یک حافظه SSD اقدام کرد.

نصب و استفاده از هاردهای SSD بر روی لپ‌تاپ باعث می‌شود که سرعت سیستم عامل نصب شده بر روی آن به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کند.

در خصوص تعویض یا ارتقاء فضای ذخیره‌سازی بر روی لپ‌تاپ باید به این موضوع اشاره کرد که تقریبا تمام مدل‌های موجود در بازار این قابلیت را داشته و می‌توان با ارتقاء حافظه عملکرد سیستم را تا حد زیادی بهبود بخشید.

بسته به این که لپ‌تاپ دارای چه نوع اسلاتی است می‌توان از هاردهای SSD نوع M.2 یا 2.5 اینچی برای ارتقاء حافظه ذخیره‌سازی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی و مقایسه انواع هاردهای SSD و HDD

05 ارتقا رم لپ تاپ

ارتقا رم لپ‌تاپ

رم هم از دیگر قطعات قابل ارتقا لپ تاپ به شمار می‌رود. اینکه تا چه حد امکان ارتقاء ظرفیت حافظه رم وجود نداشته باشد، به مدل لپ‌تاپ و همچنین تعداد اسلات‌های موجود بستگی دارد؛ با این حال می‌توان گفت که اکثر لپ‌تاپ‌های امروز این قابلیت را دارند که تا حداکثر 32 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی کنند.

یکی از تأثیرات افزایش ظرفیت رم و ارتقاء‌ این قطعه سخت‌افزاری، ساده‌تر شدن انجام فعالیت‌های مولتی تسکینگ و همچنین افزاییش قابل توجه سرعت اجرای برنامه‌های و فرامین مختلف در سیستم است.

06 ارتقا رم لپ تاپ

در خصوص ارتقاء رم لپ‌تاپ به این موضوع اشاره شده که قابل ارتقاء بودن آن به تعداد اسلات‌ها بستگی دارد؛ در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که در صورت عدم وجود اسلات خالی بر روی مادربرد دستگاه، این امکان وجود دارد که رم با ظرفیت بالاتر خریداری کرده و آن را با رم نصب شده بر روی دستگاه تعویض کرد.

برای این کار ابتدا باید ظرفیتی که لپ‌تاپ از آن پشتیبانی می‌کند را شناسایی کرده و در مرحله بعد دریابید که دستگاه از کدام نسل رم پشتیبانی می‌کند؛ زیرا برای تعویض رم لپ‌تاپ نمی‌توان از نسل‌های قبل یا بعد استفاده کرد.

در خصوص ارتقاء رم لپ‌تاپ باید به این موضوع اشاره کرد که اولترابوک‌ها و کروم‌بوک‌ها و برخی دیگر از مدل‌های قابلیت ارتقاء رم نداشته و نمی‌توان ظرفیت رم آن‌ها را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: هزینه ارتقای رم لپ تاپ چقدر است؟

ارتقا کارت گرافیک و پردازنده لپ‌تاپ

07 ارتقا کارت گرافیک و پردازنده لپ تاپ

باید بگوییم که پردازنده و کارت گرافیک جزو قطعات قابل ارتقا لپ تاپ به حساب نمی آیند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کارت گرافیک (چطور بهترین مدل را خریداری کنیم؟)

آیا خودم می‌توانم لپ‌تاپ را ارتقاء دهم؟

08 آیا خودم می توان لپ تاپ را ارتقاء دهم؟

اگر دانش کافی این کار را داشته باشید می توانید قطعات قابل ارتقا لپ تاپ را خودتان تعویض کنید. در صورتی که در قسمت زیرین لپ‌تاپ پنل‌هایی با قابلت جابجا شدن وجود داشته باشد، به این معنی است که امکان دسترس به قسمت‌هایی مانند باتری، رم یا هارد وجود دارد.

در این شرایط کار برای ارتقاء این قطعات سخت‌افزاری در منزل راحت‌تر شده و در صورتی که کاربر از تخصص کافی در این زمینه برخوردار باشد می‌تواند بدون نیاز به مراکز تخصصی، لپ‌تاپ خود را ارتقاء دهد.

نکاتی که باید برای ارتقای لپ‌تاپ بدانید

09 نکاتی که باید برای ارتقای لپ تاپ بدانید

قبل از اینکه نسبت به تعویض قطعات قابل ارتقا لپ تاپ اقدام کنید، باید بگوییم که این کار مهارت خاص خودش را می‌خواهد؛ به همین دلیل در صورتی که قصد انجام این کار را دارید، باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید:

  • بهتر است فرایند ارتقاء قطعات را به یک فرد متخصص و حرفه‌ای واگذار کنید یا در روند ارتقاء از نظارت این افراد کمک بگیرید.
  • قبل از خرید لپ‌تاپ این موضوع را بررسی کنید که کدام قطعات آن در آینده قابلیت ارتقاء دارند تا در صورت کند شدن عملکرد لپ‌تاپ در آینده بتوانید با ارتقاء قطعات مشکل آن را برطرف کنید.
  • قبل از این که برای ارتقاء لپ‌تاپ اقدام به خرید قطعه کنید، به طور کامل جستجو و تحقیق انجام داده و با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. این کار باعث می‌شود که بتوان از سازگار بودن قطعه جدید با سایر قطعات لپ‌تاپ اطمینان حاصل کرد.
  • باز شدن، تعویض قطعات و تغییر در محتویات لپ‌تاپ باعث می‌شود که گارانتی محصول باطل شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود پس از اتمام مدت زمان گارانتی نسبت به ارتقاء قطعات سخت‌افزاری لپ‌تاپ اقدام کنید.

10 جمع بند

سخن آخر

لپ‌تاپ‌ها جزو دستگاه‌های پرکاربردی هستند که امروز توسط کاربران مختلف به منظور انجام امور مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این موضوع که در دنیای امروز برنامه‌ها و بازی‌های مختلف روز به روز به قدرت پردازشی بالاتری نیاز پیدا می‌کنند، لپ‌تاپ‌ها پس از مدتی استفاده کند شده و قادر به اجرای برنامه‌های مختلف با همان سرعت همیشگی نیستند.

در این شرایط ارتقاء لپ‌تاپ یا خرید مدل جدید و به‌روزتر دو راهی هستند که در پیش روی کاربران قرار دارند. با توجه به قیمت‌های بالای لپ‌تاپ در بازار بهترین روش که می‌تواند با هزینه کمتر تا حد زیادی عملکرد لپ‌تاپ را بهبود بخشد، ارتقاء‌ آن است؛ در این شرایط کاربران با آگاهی نسبت به این موضوع که کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند می‌توانند برای این کار اقدام کنند.

سوالات متداول

آیا لپ‌تاپ قابل ارتقاء است؟

لپ‌تاپ‌هایی که امروزه توسط کمپانی‌های مختلف عرضه می‌شوند به نحوی طراحی شده‌اند که کاربران بتوانند در صورت نیاز به بهبود عملکرد سیستم برخی از قطعات آن را ارتقاء دهند.

قطعات قابل ارتقا لپ تاپ شامل چه مواردی می‌شوند؟

معمولا رم و حافظه داخلی از جمله قطعات قابل ارتقا لپ تاپ به شمار می‌روند.

آیا کارت گرافیک و CPU در لپ‌تاپ قابل ارتقاء هستند؟

کارت گرافیکی و CPU جزو قطعات قابل ارتقا لپ تاپ به شمار نمی‌روند.

الهه مسعودی

علاقه من به نوشتن باعث شد که به صورت حرفه‌ای در حوزه تولید محتوا کار کنم. خلق محتوا یکی از بهترین حس هایی است که تا الان تجربه کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *