تاریخ انتشار: 24 دی 1402 |
زمان مطالعه: 57 دقیقه

می‌خواهید از جدیدترین کنسول سونی بیش‌ترین بهره را ببرید؟ پیشنهاد می‌کنیم به سراغ آثار معرفی شده در لیست بهترین بازی های PS5 بروید تا بتوانید تجربه‌ای بی‌نظیر از نسل نهم داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بیش از 3 سال از زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 می‌گذرد. حالا دیگر آثار زیادی روی این دستگاه در دسترس قرار دارند و تعداد بازی‌ها هر روز بیش‌تر می‌شوند. ما تصمیم گرفته‌ایم از بین این همه اثر مختلف، به سراغ معرفی آثاری برویم که ارزش حضور در لیست بهترین بازی های PS5 را دارند. در این لیست بازی‌های مختلفی پیدا می‌کنید؛ از آثار انحصاری گرفته تا بازی‌های تردپارتی، از آثار AAA و پرخرج گرفته تا پروژه‌های مستقل و در مجموع قرار است کلی اثر جدید برای تجربه کردن به لیست بازی‌های‌تان اضافه کنید. پس اگر می‌خواهید با برترین آثاری که تا به حال روی جدیدترین کنسول سونی عرضه شده‌اند آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

در اوایل عرضه پلی استیشن 5 بیش‌تر بازی‌هایی که روی این کنسول در دسترس قرار داشتند، آثار بین نسلی بودند و می‌توانستید روی پلی استیشن 4 هم تجربه‌شان کنید. بازی‌هایی مثل ریمیک Demon’s Soul و Ratchet & Clank: Rift Apart جزو معدود انحصاری‌های این دستگاه در آن زمان بودند. اما حالا با عرضه آثاری نظیر Marvel’s Spider-Man 2 و حتی بسته الحاقی Burning Shores برای بازی Horizon Forbidden West اوضاع تغییر کرده است.

پلی استیشن 5 از نظر بازی‌های تردپارتی هم چیزی کم ندارد. بازی‌هایی مثل Diablo 4، Street Fighter 6 و ریمیک‌های Dead Space و Resident Evil 4 هم به قدری خوب ظاهر شده‌اند که لایق حضور در لیست بهترین بازی های PS5 باشند. علاوه بر این، بازی Baldur’s Gate 3 هم که به عنوان بهترین بازی سال در رویداد گیم اواردز 2023 انتخاب شد، به بهترین شکل ممکن روی کنسول نسل نهمی سونی اجرا می‌شود.

پلی استیشن 5 با بیش از 40 میلیون واحد فروش در بازار از رقبا جلوتر است. هرچند این آمار نشان می‌دهد این کنسول از پلی استیشن 4 فروش کندتری داشته، اما در مقایسه با رقیب مستقیم‌اش یعنی ایکس باکس سری ایکس و اس توانسته آمار بهتری ثبت کند. به تازگی نسخه اسلیم آن هم روانه بازار شده و توانسته با ظاهر جدید توجهات زیادی به سمت خود بکشاند. علاوه بر این، سونی با عرضه پلی استیشن پورتال رقابت در بازار کنسول‌های قابل‌حمل را هم آغاز کرده است.

در هر صورت اگر پلی استیشن 5 دارید و می‌خواهید لحظات خوب و سرگرم‌کننده‌ای برای خود خلق کنید، توصیه می‌کنید حتما به سراغ آثار معرفی شده در لیست بهترین بازی های PS5 بروید.

لیست بهترین بازی های پلی استیشن 5 – PS5

بازی Spider-Man 2

Spider Man 2

  • پلتفرم(ها): پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 20 اکتبر 2023
  • سازنده: Insomniac Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی

چه چیزی بهتر از این که لیست بهترین بازی PS5 را با اثری فوق‌العاده جذاب و بی‌نقص شروع کنیم. استودیو Insomniac Games امسال با بازی Spider-Man 2 کار بزرگی انجام داد و توانست حسابی نظر گیمرها را جلب کند. این اثر دنباله‌ای برای Marvel’s Spider-Man (محصول سال 2018) و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (محصول سال 2020) است که ایده‌های تازه‌ای برای ارائه دارد. یکی از آن‌ها این است که حالا گیمرها در نقش مرد عنکبوتی می‌توانند علاوه بر تار زدن، در آسمان شهر نیویورک پرواز هم کنند. این بازی پر از ویژگی‌های مثبت است که می‌تواند حسابی جذب‌تان کند.

در این نسخه شما با محیط وسیع‌تری روبه‌رو هستید و تنوع دشمنان بازی هم بیش‌تر شده است. همچنین از آن جایی که بازی Spider-Man 2 اجازه می‌دهد هم پیتر پارکر و هم مایلز مورالز را کنترل کنید، یعنی تنوع بیش‌تری در بازی در نقش مرد عنکبوتی خواهید داشت. در این بازی دیگری از آن چیزهایی که موجب خسته‌کننده شدن بعضی لحظات در محیط جهان‌باز نسخه قبل می‌شد خبری نیست و به راحتی می‌توانید روی تبدیل شدن به بهترین مرد عنکبوتی ممکن تمرکز کنید. در این بازی باید کلی از آسمان‌خراش‌های مختلف بالا بروید و دست به مبارزه با دشمنان بزنید؛ اما همه‌ی این‌ها فوق‌العاده سرگرم‌کننده هستند و اصلا حوصله‌تان را سر نمی‌برند. با تجربه این بازی قطعا به طرفداران این فرنچایز تبدیل می‌شوید و برای عرضه نسخه بعدی انتظار خواهید کشید.

بازی Forspoken

Forspoken

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 24 ژانویه 2023
  • سازنده: Luminous Productions
  • ناشر: Square Enix
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازی Forspoken اثری است که باید در اواسط سال 2022 عرضه می‌شد، اما در نهایت در اوایل سال 2023 بود که در دسترس گیمرها قرار گرفت. این اثر اگرچه به خاطر دیالوگ‌های ضعیف و برخی از مشکلات دیگر حسابی مورد انتقاد قرار گرفته، اما هنوز هم می‌توان آن را یکی از بهترین انحصاری‌های سال گذشته پلی استیشن 5 دانست. این بازی به خاطر تکنولوژی حرکت و سیستم پارکور، مکانیک‌های جادو، گرافیک و داستان‌اش ارزش صرف وقت را دارد. اگر به حرکت با سیستم پارکور در محیط‌های مختلف علاقه دارید، بازی Forspoken حسابی می‌تواند سرگرم‌تان کند. سازندگان این بازی از سبک هنری خاصی در اثر استفاده کرده‌اند و در به گیمرها قابلیت‌های زیادی ارائه داده‌اند. واقعا چند بازی می‌شناسید که قابلیت‌های حرکتی در این اثر را به شما ارائه دهند؟ قطعا هیچی.

فری که زن پروتاگونیست و رنگین‌پوست بازی است، شخصیت جالبی دارد و می‌تواند نظرتان را جلب کند. بد نیست اشاره کنیم که الا بالینسکا (Ella Balinska) در نقش این کاراکتر ظاهر شده است و توانسته عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. با این حال باید قبول کرد که این شخصیت گاهی دیالوگ‌های اعصاب‌خردکنی دارد. شما با کنترل این کاراکتر می‌توانید دست به انجام کارهای گوناگونی بزنید و نبرد با دشمنان مختلفی را تجربه کنید.

البته بازی Forspoken اثر بی‌نقصی نیست و نقاط ضعف خودش را دارد. مثلا فرای باس فایت‌ها در مقابل چهار تانتا (Tanta)، گشت و گذار در محیط جهان‌باز این بازی چندان حس خوبی را برای گیمرها به ارمغان نمی‌آورد و کسی برای کاوش بیش‌تر محیط ترغیب نمی‌شود. سیاه‌چاله‌های این اثر صرفا کریدورهایی خالی هستند که گویی سازندگان فقط آن‌ها را در محبط کپی-پیست کرده‌اند. علاوه بر این، دشمنان معمولی بازی هم آن چنان تنوعی ندارند. اما به طور کلی باید بگوییم که بازی Forspoken نشان می‌دهد برای تبدیل شدن به تجربه‌ای سرگرم‌کننده، نیازی نیست بی‌نقص بود. این بازی یکی از معدود آثاری است که سازندگان‌شان شهامت این را داشته‌اند که کار متفاوتی انجام دهند.

بازی God of War Ragnarök: Valhalla

God of War Ragnark Valhalla

  • پلتفرم(ها): پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 12 دسامبر 2023 (بسته الحاقی)
  • سازنده: Santa Monica Studio
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی | هک اند اسلش

بازی God of War Ragnarök: Valhalla یکی از آثاری است که در اواخر سال 2023 منتشر شد و به قدری جذاب است که نمی‌توان در لیست بهترین بازی های PS5 آن را نادیده گرفت. در رویداد گیم اواردز بود که استودیو سانتا مونیکای سونی با معرفی یک DLC جدید برای بازی گاد آف وار رگناروک طرفداران را غافلگیر کرد؛ آن هم بسته الحاقی که به صورت رایگان در دسترس قرار گرفت.

بسته الحاقی والهالا اکشن بازی God of War Ragnarök را با فرمت روگ‌لایت ترکیب می‌کند و تجربه‌ای خاص را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. در این نسخه کریتوس با اتکا به تمام قابلیت‌ها و سلاح‌های‌اش پا به ماجراجویی می‌گذارد و باید در میدان‌های نبرد مختلف با دشمنانی روبه‌رو شود که برخی برای‌اش تازگی دارند و چهره بعضی از آن‌ها هم برای او آشنا است. هر از چند گاهی به شما این شانس داده می‌شود که پرک‌های مختلف را انتخاب کرده و سطح‌تان را ارتقا دهید با این هدف که با ترکیب مهارت‌های متنوع بتوانید تمام چالش‌های این DLC را پشت سر بگذارید. بسته الحاقی والهالا تغییر کوچکی در بخش مبارزات لذت‌بخش بازی ایجاد کرده، اما این تمام آن چیزی نیست که باعث درخشش این اثر می‌شود. در نسخه جدید خدای جنگ شما با داستان فوق‌العاده‌ای همراه می‌شوید. اما این DLC قرار است بار دیگر کریتوس را با گذشته خود روبه‌رو کند؛ اما این بار او صرفا یک ماشین کشتار نخواهد بود، بلکه قرار است وسیله‌ای برای التیام زخم‌های قدیمی باشد.

صادقانه‌ترین توصیف درباره بسته الحاقی والهالا چیزی نیست جز یک جلسه تراپی برای کریتوس. این شخصیت از تکرار اشتباهات‌اش وحشت دارد؛ اشتباهاتی که باعث شدند نتواند آینده‌ای بهتر را برای خود بسازد. دیالوگ‌ها و تعامل‌های مختلفی در این DLC ما را به یاد آن اشتباهات می‌اندازد (مثلا به خاطر دارید زمانی را که کریتوس سر هلیوس را جدا کرد و موجب شد یونان به سرزمینی بدون خورشید و تیره و تاریک بدل شود؟). در این جا وقایع طوری تکرار می‌شوند که او می‌تواند آن‌ها را برای چیزی که هستند بپذیرد و از کنارشان بگذرد. مدت‌زمان گیم‌پلی این بسته الحاقی تقریبا 10 ساعت است (اگر حرفه‌ای باشید می‌توانید سریع‌تر هم آن را تمام کنید). بسته الحاقی والهالا که آن را به یک جلسه‌ی تراپی تشبیه کردیم، با توجه به مخاطب‌های هدفی که دارد گاهی کمی موعظه‌طور می‌شود، اما در مجموع اکثر گیمرها را راضی خواهد کرد.

بازی Baldur’s Gate 3

Baldurs Gate 3

  • پلتفرم(ها): پی سی| پلی استیشن 5 | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 6 سپتامبر 2023 (برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: Larian Studios
  • ناشر: Larian Studios
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: نقش‌آفرینی

بازی Baldur’s Gate 3 به قدری خوب است که در هر لیستی می‌تواند حضور داشته باشد؛ از لیست بهترین بازی‌های پی سی گرفته تا برترین آثار در سبک نقش‌آفرینی و موارد دیگری از این قبیل. اما نسخه پلی استیشن 5 این اثر هم تجربه‌ای خوب را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. در ابتدا مشخص نبود که این بازی بالاخره روی کنسول‌ها عرضه می‌شود یا نه و همین موضوع بسیاری از گیمرها را مضطرب کرده بود. اما در نهایت بازی Baldur’s Gate 3 در دسترس کاربران کنسول‌های نسل نهمی قرار گرفت و توانست تجربه فوق‌العاده‌ای را هم برای‌شان به ارمغان آورد. البته در ابتدا نسخه PS5 این بازی کمی با مشکلاتی اجرایی و باگ‌های مختلف همراه بود و یادگیری گیم‌پلی آن برای خیلی‌ها چالش زیادی به وجود آورد، اما پس از مدتی این ایرادها برطرف شدند و گیمرها توانستند از تجربه آن نهایت لذت را ببرند. در واقع تعهد Larian Studios به عرضه پچ‌های پس‌ازعرضه و به‌روزرسانی‌های جدید برای بهبود عملکرد اجرایی این اثر روی پلی استیشن 5 و پی سی مثال‌زدنی و کم‌نظیر بود.

بازی Baldur’s Gate 3 یکی از آثاری است که مانندش را شاید یک بار در هر دهه ببینید. این اثر از نظر عظمت، عمق و جزئیاتی که ارائه می‌دهد، با برترین آثار تاریخ قابل‌قیاس است. شما می‌توانید بیش از 300 ساعت این بازی را تجربه کنید، اما هنوز هم بخش‌های تازه‌ای وجود خواهند داشت که رفتن به سراغ‌شان حسابی شگفت‌زده‌تان می‌کند. بازی Baldur’s Gate 3 پر از مراحل جانبی و فعالیت‌های فرعی مختلف است که در دنیای اثر می‌توانید تجربه‌شان کنید. اگر مبارزات Dungeons and Dragons چندان باب میل‌تان نیست، شاید عادت به گیم‌پلی این بازی برای‌تان دشوار باشد. اما داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی در این اثر در سطحی است که موجب می‌شود تحمل بخش مبارزات هم برای‌تان ارزش‌اش را داشته باشد و در نهایت رضایت‌تان را به دست آورد. بازی Baldur’s Gate 3 از نظر اجرا و نویسندگی دیالوگ‌ها هم یکی از برترین آثار تاریخ صنعت گیم محسوب می‌شود. این اثر قطعا از تمام بازی‌هایی که از آن‌ها الهام گرفته و از همه نسخه‌های پیشین مجموعه بهتر است. در واقع این بازی کاری کرده که از این به بعد هر بازی نقش‌آفرینی داستان‌محوری که عرضه شود، با Baldur’s Gate 3 قیاس خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یک بار هم که شده به سراغ تجربه این اثر بروید. اصلا چه چیزی بهتر از این بازی برای علاقه‌مندان به آثار RPG؟

بازی Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 22 ژوئن 2023
  • سازنده: Square Enix Creative Business Unit III
  • ناشر: Square Enix
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

هر کس بازی Final Fantasy XVI را تجربه کند قرار نیست به این زودی‌ها آن را به دست فراموشی بسپارد. این بازی با گیم‌پلی و سیستم مبارزه جذاب‌اش برای همیشه در ذهن‌تان نقش می‌بندد. مثلا نبرد با Bahamut فراموش‌نشدنی است و نمی‌توانید حتی پس از سال‌ها آن را از یاد ببرید. در واقع این اثر مبارزاتی را به تصویر می‌کشد که در دنیای بازی‌های ویدیویی مثال‌زدنی هستند. این بخش به قدری خوب کار شده که باعث می‌شود به راحتی بتوانید از برخی ضعف‌های داستانی آن بگذریم. اما باید بگوییم که به نظر می‌رسد این اثر از نظر روایی از بدترین ویژگی‌های سریال Game of Thrones درس گرفته است.

موسیقی متن ساخته شده توسط ماسایوشی سوکن یکی دیگر از نقاط قوت بازی Final Fantasy XVI است که حسابی آدرنالین خون‌تان را بالا می‌برد. صداپیشگی بن استار و رالف اینسون هم در این اثر حرف ندارد. این بازی به شما این حس را القا می‌کند که هر کاری از دست‌تان برمی‌آید، پس نباید برای تجربه‌اش تردید کنید.

بازی Final Fantasy XVI توسط Square Enix ساخته شده و در سال 2023 بود که روانه بازار شد. این اثر اکشن نقش‌آفرینی شانزدهمین نسخه از مجموعه Final Fantasy بوده و به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر شده است. این بازی دارای محیطی جهان‌باز بوده که می‌توانید در آن با استفاده از سلاح سرد و جادو  دست به مبارزه با دشمنان مختلف بزنید.

بازی Final Fantasy XVI پس از عرضه به خاطر داستان، گرافیک، موسیقی متن و گیم‌پلی مورد تحسین منتقدها قرار گرفت. هرچند فقدان المان‌های نقش‌آفرینی، مشکلات فنی و نوع طراحی مراحل جانبی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند. این بازی از نظر فروش هم عملکرد خوبی داشت و توانست در هفته اول پس از عرضه بیش از 3 میلیون نسخه بفروشد. در کل باید بگوییم که این اثر ارزش قرار گرفتن در لیست بهترین بازی های PS5 را دارد.

بازی Diablo IV

Diablo IV

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 5 ژوئن 2023
  • سازنده: Blizzard Team 3 | Blizzard Albany
  • ناشر: Blizzard Entertainment
  • حالت: چندنفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی | هک اند اسلش | دانجن کرالر

بازی Diablo IV بیش از هر اثر دیگر در این مجموعه قادر به ارائه‌ی تجربه‌ای سرگرم‌کننده است. این اثر پر از ویژگی‌هایی است که نظر هر گیمری را جلب می‌کنند. شما در این بازی می‌توانید شخصیتی که می‌خواهید کنترل کنید را با جزئیات بسیار زیاد بسازید و کاراکتری منحصربه‌فرد را برای خود خلق کنید. در واقع بلیزارد با ساخت این اثر گل کاشته و توانسته تجربه‌ای به یاد ماندنی را به گیمرها ارائه دهد.

شما با توجه به سبک خاص بازی و علاقه‌های شخصی‌تان می‌توانید کاراکترتان را ارتقا دهید. مثلا اگر به جادو علاقه دارید، می‌توانید با همین رویکرد شخصیت‌تان را بسازید. در این بین قابلیت‌ها و مهارت‌های متنوعی وجود دارد که می‌تواند رضایت هر گیمری را به دست آورد. توسعه کاراکتر در بازی Diablo IV فرآیندی است که حسابی جذب‌اش خواهید شد و پس از مدتی برای‌تان به امری لذت‌بخش تبدیل می‌شود. قابلیت‌های شخصی‌سازی زیادی در این بازی در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد.

محیط بازی Diablo IV بسیار غنی بوده و پر از جزئیات است. شما می‌توانید در این بازی به سراغ سیاه‌چاله‌های مختلف بروید و از لوت‌های موجود در آن‌ها برای ساخت و توسعه ابزار و مهارت‌ها استفاده کنید. گاهی چندان غرق تجربه این اثر خواهید شد که گذر زمان از دست‌تان درمی‌رود.

بازی Diablo IV در سال 2023 به عنوان نسخه چهارم مجموعه دیابلو عرضه شد و توانست گیمرهای زیادی را به سمت خود بکشاند. شما این بازی اکشن نقش‌آفرینی و دانجن کرالر را فقط به صورت آنلاین و چندنفره می‌توانید تجربه کنید. این بازی بازخوردهای بسیاری خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد که اکثر آن‌ها روایت و اتمسفرش را تحسین کردند. این اثر در پنج روز ابتدایی عرضه 666 میلیون دلار درآمد داشت.

بازی Humanity

Humanity

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 16 می 2023
  • سازنده: tha LTD.
  • ناشر: Enhance Games
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: پازل پلتفرمر | استراتژی هم‌زمان

بازی Humanity یک بازی در سبک پازل است که در واقع اثری متفاوت‌تر از دیگر آثار معرفی شده در لیست بهترین بازی های PS5 به حساب می‌آید. اگر بازی‌هایی نظیر IQ: Intelligent Qube و Echochrome را تجربه کرده باشید، ایده کلی این بازی را هم همان ابتدای کار کاملا درک خواهید کرد. در بازی Humanity شما کنترل شیبا اینو (Shiba Inu) را برعهده خواهید داشت که می‌توانید با فرمان‌های ساده‌ای مثل پریدن و چرخیدن مسیر حرکت جمعیتی از انسان‌ها را تعیین کند. در اکثر مراحل هدف اصلی این است که این گروه از افراد را به سمت دیگر محل برسانید. این بازی از این نظر شباهت‌هایی به Lemmings دارد و فقط سیستم کنترل‌اش متفاوت است.

نکته شگفت‌انگیز درباره بازی Humanity این است که مدام ایده‌ها و مفاهیم تازه‌ای را مطرح می‌کند و به مرور تکامل می‌یابد و به تجربه‌ای در سبک پازل تبدیل می‌شود که هر بار به سبکی تازه شما را به چالش می‌کشد.

این بازی توسط استودیو LTD ساخته شده و Enhance Games آن را در سال گذشته میلادی در دسترس گیمرها قرار داد. این اثر به گیمرها اجازه می‌دهد که مراحل خاص خود را بسازند و حتی آن چه خلق کرده‌اند را با دیگر افراد به اشتراک بگذارند. در واقع بخش Level Editor آن بسیار خوب است و قابلیت‌های زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. گاهی پشت سر گذاشتن یک مرحله و چالش‌های‌اش در این اثر حسابی وقت‌تان را می‌گیرد. پس باید برای تجربه آن فردی صبور و با حوصله باشید.

بد نیست اشاره کنیم که بازی Humanity توانست در رویداد Golden Joystick Awards نامزد بهترین بازی پلی استیشن سال شود. همچنین این اثر قابلیت پشتیبانی از PSVR 2 را هم دارد و حتی در بخش بهترین بازی واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده سال در رویداد گیم اواردز 2023 نازمد کسب جایزه شد.

بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade

Final Fantasy 7 Remake Intergrade

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 10 ژوئن 2021 (نسخه Intergrade برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: Square Enix Business Division 1
  • ناشر: Square Enix
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade در واقع نسخه بهبود یافته ریمیک فاینال فانتزی 7 است که در سال 2021 توسط اسکوئر انیکس روی پلی استیشن 5 و پی سی عرضه شد. در واقع این بازی همان نسخه‌ای است که روی پلی استیشن 4 منتشر شده بود، اما با این تفاوت که حالا بهتر اجرا می‌شود و گیمرها می‌توانند با رزولوشن بهتری تجربه‌اش کنند. علاوه بر این، در این نسخه ما شاهد اضافه شدن یک بسته الحاقی با حضور شخصیت یوفی (Yuffi) هم هستیم.

بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade در واقع اولین نسخه از سه‌گانه‌ای محسوب می‌شود که قرار است بر اساس فاینال فانتزی 7 بازسازی شود. وقایع این بازی در پادآرمان شهر سایبرپانکی میدگار جریان دارد. گیمرها هم باید یک مزدور به نام کلاود استرایف (Cloud Strife) را کنترل کنند. او به آوالانچ (AVALANCHE) ملحق می‌شود که گروهی اکوتروریستی است و سعی دارد در برابر شرکت بسیار بزرگ شینرا بایستد. این شرکت در حال استفاده از عصاره حیات سیاره به عنوان منبع انرژی بوده و همین امر هم موجب شده که این گروه به فکر مقابله با آن‌ها بیفتد. گیم‌پلی این اثر ترکیبی از اکشن هم‌زمان با المان‌های نقش‌آفرینی است.

بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade توانست بازخوردهای بسیار خوبی از سوی منتقدان دریافت کند. اکثر آن‌ها گرافیک، گیم‌پلی، داستان‌سرایی و موسیقی متن آن را مورد ستایش قرار دادند. توسعه داستان و به‌روز شدن سیستم مبارزه با توجه به المان‌های استراتژیکی و ارائه بخش بصری به شکلی چشم‌گیر همگی از جمله عوامل موفقیت این بازی بوده‌اند. هرچند شاید ماموریت‌های جانبی آن پس از مدتی برای‌تان تکراری شوند. این اثر توانست در لیست بازی‌هایی از پلی استیشن 4 قرار بگیرد که فروش بسیار سریعی داشته‌اند. در واقع بازی ریمیک Final Fantasy 7 تنها طی 3 روز پس از عرضه بالغ بر 3.5 میلیون نسخه فروش داشت و تا پایان ماه سپتامبر سال 2023 این آمار به 7 میلیون نسخه رسید. بد نیست اشاره کنیم که نسخه دوم از این سه‌گانه با نام Final Fantasy VII Rebirth به زودی راهی بازار خواهد شد.

بازی Genshin Impact

Genshin Impact

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | موبایل
  • تاریخ عرضه: 28 آوریل 2021 (برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: miHoYo
  • ناشر: HoYoverse | miHoYo
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازی Genshin Impact اثری است که با دید آن به سرعت متوجه الهام گرفتن‌اش از بازی Legend of Zelda: Breath of the Wild خواهید شد. این بازی از استودیو miHoYo از سال 2020 که برای اولین بار عرضه شد تا به امروز به خوبی تکامل پیدا کرده و توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. نسخه پلی استیشن 5 این اثر از نظر عملکرد اجرایی و جلوه‌های بصری حسابی پیشرفت کرده و می‌تواند تجربه‌ای عالی را روی یک کنسول نسل نهمی ارائه دهد. اما این پشتیبانی بی‌وقفه و به‌روزرسانی‌های مداوم از سوی تیم توسعه است که موجب شده بازی گنشین ایمپکت به یکی از بهترین بازی های PS5 تبدیل شود. این بازی یک اثر نقش‌آفرینی با المان‌های گچا (Gacha) بوده که دنیای غنی و چشم‌نوازی دارد و سیستم مبارزات‌اش محشر است. این اثر از نظر محتوا چیزی کم ندارد و گشت و گذار در محیط آن فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود.

بازی Genshin Impact سبک و سیاقی شبیه به انیمه‌ها دارد و محیطی جهان‌باز را ارائه می‌دهد که گیمر در آن می‌تواند از جادو استفاده کند و دست به تغییر کاراکتر بزند. قابل ذکر است که این بازی یک اثر رایگان به حساب می‌آید که درآمدش از طریق مکانیک‌های گچا تامین می‌شود.

داستان این اثر در جهان فانتزی تیوات (Teyvat) روایت می‌شود. در این دنیا هفت ملت مختلف وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای خصوصیات متفاوتی بوده و تحت حکومت خدایی خاص هستند. در بازی Genshin Impact ما با شخصیت The Traveler همراه می‌شویم؛ ماجراجویی از میان ستارگان که در ابتدای بازی به دنبال خواهر/بردارش (بسته به انتخاب شما) می‌گردد. شما باید برای پیدا کردن این کاراکتر جستجوی خود را در تیوات شروع کنید. در این بین با شخصیت‌های مختلفی مواجه خواهید شد و می‌توان با برخی از آن‌ها طرح دوستی ریخت. این امر موجب می‌شود گیمر در امور مربوط به ملت‌های مختلف هم دخالت کند و در ادامه به راز و رمزهایی درباره این سرزمین پی ببرد که برخی از آن‌ها حسابی شوکه‌کننده‌اند.

منتقدان بازی Genshin Impact را به خاطر سیستم مبارزه و محیط جهان‌باز غنی‌اش بسیار دوست داشتند. هرچند سیستم درآمدزایی گچا در این اثر اصلا به مذاق گیمرها خوش نیامد. شاید بد نباشد بدانید که سود دریافتی این بازی تا پایان سال 2022 روی پلتفرم‌های مختلف از مرز 3.8 میلیارد دلار هم گذشته است و این اثر توانسته به رکورد پردرآمدترین بازی در سال اول عرضه تبدیل شود.

بازی It Takes Two

It Takes Two

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس | نینتندو سوییچ
  • تاریخ عرضه: 26 مارس 2021
  • سازنده: Hazelight Studios
  • ناشر: Electronic Arts
  • حالت: چندنفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی | پلتفرمر

این که می‌توان یکی از برترین آثار کوآپ را در لیست بهترین بازی های PS5 قرار داد، فوق‌العاده است. بازی It Takes Two اثری است که فقط می‌توان آن را به صورت کوآپ بازی کرد؛ هرچند هم‌بازی‌تان می‌تواند به صورت لوکال یا آنلاین به شما ملحق شود. در این بازی شما در نقش یک زن و شوهر بازی می‌کنید که به خاطر تلاش دخترشان برای حفظ روابط آن‌ها، حالا به شکلی جادویی به اسباب‌بازی تبدیل شده‌اند. مکانیک‌های گیم‌پلی و سیستم کنترل این اثر عالی است و باعث می‌شود گیمرها با یکی از بهترین آثار در سبک پازل روبه‌رو شوند.

بازی It Takes Two را Hazelight Studios ساخته و الکترونیک آرتز آن را در سال 2021 روانه بازار کرد. این استودیو پیش‌تر بازی A Way Out را ساخته بود که شباهت‌هایی هم به این بازی دارد. این اثر پس از عرضه حسابی طرفدار پیدا کرد و منتقدها هم حسابی به ستایش از آن پرداختند. بازی It Takes Two توانست جوایز متعددی را به دست آورد. برای مثال این اثر توانست برنده جایزه بهترین بازی سال در The Game Awards 2021 و بیست و پنجمین مراسم سالیانه D.I.C.E. Award شود. بد نیست اشاره کنیم که فروش این بازی تا فوریه 2023 به بیش از 10 میلیون نسخه رسیده بود.

بازی Witcher 3: Wild Hunt – Complete Edition

Witcher 3 Wild Hunt Complete Edition

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس | نینتندو سوییچ
  • تاریخ عرضه: 14 دسامبر 2022 (Complete Edition)
  • سازنده: CD Projekt Red
  • ناشر: CD Projekt
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

ویچر 3 قطعا یکی از بهترین بازی‌های تاریخ صنعت گیم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید این بازی را روی پلی استیشن 5 تجربه کنید، بهتر است حتما به سراغ نسخه Complete Edition بروید. این نسخه در واقع شامل بازی اصلی در کنار دو DLC داستانی بزرگ (Hearts of Stone و Blood and Wine) بوده و علاوه بر آن، 16 بسته الحاقی کوچک و رایگان هم به آن اضافه شده است. اگر به سریال ویچر علاقه دارید، باید بگوییم که نسخه Complete Edition از یک DLC مرتبط با این سریال شبکه نتفلیکس هم بهره می‌برد. گیمرها این بازی را می‌توانند روی کنسول نسل نهمی‌شان با رزولوشن 4K تجربه کنند و در بهترین حالت ممکن به سراغ جدیدترین ماجراجویی گرالت بروند.

بازی Witcher 3: Wild Hunt – Complete Edition از CD Projekt در سال 2015 بود که عرضه شد و نسخه Complete Edition هم در سال 2022 بود که در دسترس گیمرها قرار گرفت. این بازی دنباله مستقیم بازی The Witcher 2: Assassins of Kings است که در سال 2011 منتشر شده بود و سومین نسخه در مجموعه هم محسوب می‌شود. این اثر دارای زاویه دید سوم شخص بوده و دارای محیطی جهان‌باز است. سازندگان در ساخت این نسخه هم از رمان‌های نوشته شده توسط آندری ساپکوفسکی الهام گرفته‌اند.

اتفاقات بازی Witcher 3: Wild Hunt – Complete Edition در یک جهان فانتزی جریان دارد که بر اساس اساطیر اسلوواکی طراحی شده است. شما در این اثر بار دیگر با شخصیت گرالت از ریویا همراه می‌شوید؛ یک هیولاکش که به عنوان ویچر شناخته می‌شود. او در تلاش برای پیدا کردن دخترخوانده‌اش است؛ کسی که در سعی دارد با تمام توان از Wild Hunt فرار کند. گیمرها در این بازی می‌توانند با سلاح‌های گوناگون و قابلیت‌های جادویی خود به نبرد با دشمنان بپردازند. در طی دنبال کردن داستان شما با شخصیت‌های مختلفی آشنا خواهید شد و با انجام ماموریت‌های جانبی می‌توانید به XP و طلای بیش‌تری دست پیدا کنید. این‌ها همان چیزهایی هستند که برای ارتقا توانایی‌ها و خرید تجهیزات بهتر به آن‌ها نیاز خواهید داشت. داستان بازی ویچر 3 دارای سه پایان مختلف است که تصمیمات حیاتی شما در طی داستان سرانجام کار گرالت را تعیین می‌کند.

بازی Witcher 3: Wild Hunt – Complete Edition یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های تاریخ است و گیمرها عاشق گیم‌پلی، داستان‌سرایی، طراحی جهان، مبارزات و جلوه‌های بصری آن می‌شوند. این اثر توانسته جوایز گوناگونی ببرد و با آمار فروش بیش از 50 میلیون نسخه تا مارس 2023 در لیست پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ هم خود را جای می‌دهد.

بازی Demon’s Souls

Demons Souls

  • پلتفرم(ها): پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 12 نوامبر 2020
  • سازنده: Bluepoint Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

کشته شدن به دست یک هیولای بی‌رحم در هیچ اثری به اندازه بازی Demon’s Souls لذت‌بخش نیست. این بازی یک که اولین بار در سال 2009 عرضه شد، یک اثر کالت به حساب می‌آید. حالا که این اثر به صورت ریمیک با کیفیت 4K قابل تجربه است، نمی‌توان آن را در لیست بهترین بازی های PS5 جای نداد. انیمیشن‌های ثبت شده با موشن کپچر، بافت‌ها و صداگذاری شاید جدید باشد، اما اکشن جذاب و المان‌های اصلی گیم‌پلی به نسخه اصلی وفادار مانده‌اند. بازی دیمن سولز یک اثر چالش‌برانگیز است که باید کمی برای یادگیری آن زمان بگذارید، اما به محض عادت کردن به گیم‌پلی، اصلا دوست ندارید از تجربه‌اش دست بکشید. در این اثر به فرمول اصلی فرام‌سافتور احترام گذاشته شده، اما سازندگان تغییراتی هم اعمال کرده‌اند تا تجربه‌ای امروزی‌تر و بهتر از قبل را ارائه دهند. مثلا حالا سلاح‌ها، زره‌ها و آیتم‌های جدیدی خواهید داشت و بیش از قبل می‌توانید آیتم‌های شفادهنده با خود حمل کنید.

نسخه بازسازی شده بازی Demon’s Souls توسط Bluepoint Games ساخته شده و Sony Interactive Entertainment آن را در سال 2020 عرضه کرد. Japan Studio هم در توسعه این بازی نقش داشت و در واقع این اثر آخرین پروژه این استودیو پیش از ادغام با Team Asobi به حساب می‌آید. گیم‌پلی، جلوه‌های بصری، بخش فنی و به طور کلی پیشرفت‌اش نسبت به نسخه اصلی از جمله مهم‌ترین دلایل موفقیت این بازی هستند. اگر در این لیست به دنبال یک بازی چالش‌برانگیز هستید، ما دیمن سولز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بازی Stray

Stray

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 19 جولای 2022
  • سازنده: BlueTwelve Studio
  • ناشر: Annapurna Interactive
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: ماجراجویی

بازی کردن و قابلیت گشت و گذار در نقش یک گربه دوست‌داشتنی و نارنجی‌رنگ خود می‌تواند یک دلیل خوب برای تجربه این بازی باشد. البته این گربه در بازی Stray چیزی بیش از یک پروتاگونیست بامزه است. این اثر یک بازی پلتفرمر شگفت‌انگیز محسوب می‌شود و پر از معماهای گوناگون است و داستانی نیمه‌پسا‌آخرالزمانی دارد. در بازی Stray شما می‌توانید در خیابان‌هایی پرسه بزنید که حالا توسط انسان‌ها خالی گذاشته شده و فقط با کلی ربات و آشغال روبه‌رو خواهید شد. این بازی پر از لحظاتی است که از نظر روایی به یاد ماندنی هستند و برای همیشه در ذهن‌تان هک می‌شوند.

BlueTwelve Studio بازی Stray را ساخته و Annapurna Interactive هم آن را در سال 2022 در دسترس گیمرها قرار داد. این بازی دارای زاویه دید سوم شخص است و شما در آن باید عبور از سکوهای مختلف و بالا رفتن از موانع گوناگون می‌توانید به این طرف و آن طرف بروید. علاوه بر این، در این اثر گیمرها می‌توانند با تعامل با محیط راه‌های تازه‌ای برای پیشروی پیدا کنند. گیمرها می‌توانند از رباتی تحت عنوان B-12 برای ذخیره آیتم‌های مختلفی که در محیط پیدا می‌شوند، استفاده کنند. به کار بردن تکنولوژی هم برای حل معماها بی‌تاثیر نیست. در این میان زرک‌ها (Zurks) و سنتینل‌ها (Sentinel) هم هستند که اگر چشم‌شان به شما بیفتد، برای کشتن‌تان تلاش خواهند کرد. پس باید از مواجهه با آن‌ها خودداری کنید. طراحی زیبا و هنرمندانه، گیم‌پلی، داستان، موسیقی متن و المان‌های پلتفرمینگ دلایل اصلی موفقیت بازی Stray به حساب می‌آیند. این بازی در مراسم‌های The Game Awards، Game Developers Choice Awards و Golden Joystick Awards موفق ظاهر شده و جوایز گوناگونی به دست آورده است. بد نیست اشاره کنیم که همین حالا یک اثر انیمیشنی هم با اقتباس از آن در دست ساخت قرار دارد.

بازی Assassin’s Creed Valhalla

Assassins Creed Valhalla 1

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 12 نوامبر 2020 (برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: Ubisoft Montreal
  • ناشر: Ubisoft
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازی Assassin’s Creed Valhalla به لطف شخصیت جذاب ایوار (Eivor)، بخش مبارزات مهیج و قابلیت‌های شخصی‌سازی متنوع توانسته به یکی از بهترین آثار در مجموعه اساسینز کرید تبدیل شود. دنیای وایکینگ‌ها یکی از معدود مواردی است که در این حد توانسته با جهان این فرنچایز تطابق پیدا کند. در این نسخه شما با داستان بسیار جالبی طرف هستید و می‌توانید در آن با برخی از خدایان اساطیر اسکاندیناوی هم روبه‌رو شوید. دنیای وایکینگ‌ها همیشه برای همه ما جالب بوده است و حالا با این بازی فرصت این را داریم که در نقش یکی از آن‌ها به ماجراجویی بپردازیم.

بازی Assassin’s Creed Valhalla از یوبی‌سافت در سال 2020 بود که راهی بازار شد. این اثر دوازدهمین نسخه در بین بازی‌های بزرگ این مجموعه است و دنباله‌ای برای بازی Assassin’s Creed Odyssey (محصول سال 2018) به حساب می‌آید. داستان این نسخه ما را به سال 872 تا 878 قبل از میلاد می‌برد؛ جایی که ما شاهد ورود وایکینگ‌ها به جزایر بریتانیا هستیم. شخصیت اصلی این بازی ایوار نام دارد که وایکینگی قدرتمند است و سعی دارد قلمرو خود را در انگلستان گسترش دهد و آن جا را به خانه جدید خود تبدیل کند. او در این میان وارد یک درگیری چند صد ساله بین گروه برادری اساسین‌ها و نیروهای تمپلار می‌شود. اساسین‌ها کسانی هستند که سعی دارند برای صلح و آزادی مبارزه کنند، در صورتی که تمپلارها در تلاش هستند که صلح را از طریق کنترل کردن مردم به وجود آورند. در همین حین یک داستان دیگر هم به صورت موازی روایت می‌شود که مربوط به قرن 21 است. در این داستان ما با کاراکتری به اسم لیلا حسن همراه می‌شویم؛ در واقع ما زندگی ایوار را از طریق این اساسین است که تجربه می‌کنیم. او در واقع می‌خواهد از طریق تجربه خاطرات شخصیت‌های دیگر راهی برای جلوگیری از نابودی زمین پیدا کند.

بازی Assassin’s Creed Valhalla از معدود نسخه‌های اخیر در این مجموعه است که بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرده و توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. داستان، شخصیت‌ها، صداپیشگی، کیفیت بصری، موسیقی متن، طراحی جهان و ارتباط درونی فعالیت‌ها با یکدیگر از جمله نقاط قوت این اثر محسوب می‌شوند. هرچند برخی مشکلات فنی و ساختار تکراری آن را می‌توان از نقاط ضعف آن قلمداد کرد. این بازی بزرگ‌ترین اثر عرضه شده در کل فرنچایز بوده و توانسته بیش‌ترین فروش را در هفته اول داشته باشد و همچنین به سودآورترین اثر یوبی‌سافت هم تبدیل شده است. دنباله این اساسینز کرید والهالا با نام Assassin’s Creed Mirage سال گذشته عرضه شد. اثری که داستان آن در بغداد و طی دوران طلایی اسلام روایت می‌شود و ما را با شخصیت بسیم ابن ایشاق همراه می‌کند. بسیم یکی از مهم‌ترین کاراکترهای جانبی در نسخه والهالا بود.

بازی Sackboy: A Big Adventure

Sackboy A Big Adventure

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 12 نوامبر 2020 (برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: Sumo Digital
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: پلتفرمر

بازی Sackboy: A Big Adventure یک اثر پلتفرمر بامزه و لذت‌بخش است که با آن چه برای ارائه دارد حسابی غافلگیرتان خواهد کرد. در این نسخه قهرمان ما به سیاره‌های مختلفی می‌رود که برخی از آن‌ها محیط جنگلی دارند و بعضی هم از آب پوشیده شده‌اند. در واقع هدف شما این است که برنامه‌های وکس (Vex) – شخصیت منفی بازی با صداپیشگی ریچارد ای. گرنت – را نقش‌برآب کنید. مشخصا سازندگان در فرآیند ساخت آن حسابی از عشق و علاقه مایه گذاشته‌اند که توانسته‌اند چنین تجربه‌ی سرگرم‌کننده و جذابی را برای گیمرها به ارمغان بیاورند.

در واقع استودیو Sumo Digital وظیفه ساخت بازی Sackboy: A Big Adventure را برعهده داشته و Sony Interactive Entertainment هم آن را در سال 2022 منتشر کرد. این بازی یک اسپین‌آف برای مجموعه LittleBigPlanet بوده و ما در آن ماجراهای شخصیتی به نام سکبوی را دنبال می‌کنیم. نسخه‌های پیشین 2.5 بعدی بودند و تفاوت اصلی بازی جدید سه بعدی بودن آن است.

شما در بازی Sackboy: A Big Adventure باید مراحل مختلف را تکمیل کنید تا مرحله‌ای جدید برای‌تان آنلاک شود. هر کدام از این مراحل دارای آیتم‌های قابل‌جمع‌آوری هستند که Dreamer Orb نام دارند که باید برای تمام کردن بازی آن‌ها را به دست آورید.

این بازی نسبت به نسخه‌های پیشین بسیار بزرگ‌تر شده و گیمرها می‌توانند با ترکیب حرکات مختلف در گیم‌پلی آن کومبوهای مختلفی را صورت دهند که موجب می‌شود افراد ماهرتر قادر باشند فواصل طولانی‌تری را طی کنند. متاسفانه این اثر برخلاف آثار مجموعه LittleBigPlanet دارای Create Mode نیست، اما شما می‌توانید شخصیت سکبوی را شخصی‌سازی کنید.

بازی Sackboy: A Big Adventure به صورت تک‌نفره و چندنفره قابل‌بازی است. در حالت مولتی‌پلیر گیمرها می‌توانند به صورت لوکال یا آنلاین با دیگران این بازی را تجربه کنند. در واقع برخی مراحل در این اثر وجود دارند که بدون کمک یک گیمر دیگر نمی‌توان آن‌ها را پشت سر گذاشت. اگر در لیست بهترین بازی های PS5 به دنبال یک تجربه سرگرم‌کننده هستید، این بازی همان چیزی است که باید به سراغ‌اش بروید.

بازی Star Wars Jedi: Survivor

Star Wars Jedi Survivor

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 28 آوریل 2023
  • سازنده: Respawn Entertainment
  • ناشر: Electronic Arts
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی

بازی Star Wars Jedi: Survivor تقریبا از هر نظر بر پایه نسخه قبلی ساخته شده است، اما یک اثر جاه‌طلبانه به حساب می‌آید که داستان فانتزی‌اش را به خوبی روایت می‌کند. شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این بازی ریتم آن است که گهگاه ممکن است باعث خسته شدن گیمر شود. این بازی توسط استودیو Respawn Entertainment ساخته شده و الکترونیک آرتز آن را در سال گذشته میلادی عرضه کرد؛ یعنی حدودا چهار سال پس از عرضه بازی Star Wars Jedi: Fallen Order که نسخه قبلی در ماجرهای جدای محسوب می‌شود. در این اثر ما بار دیگر با کل (Kal) و BD-1 در ماجراجویی‌های جدیدشان همراه می‌شویم؛ هرچند این بار با اثری بلندپروازانه‌تر، مطمئن‌تر و جذاب‌تر از قبل طرف هستیم. بازی Star Wars Jedi: Survivor یک اثر ستودنی بوده که بخش مبارزات فوق‌العاده‌ای دارد و رفت به این طرف و آن طرف در محیط‌اش حسابی جذاب است.

داستان این نسخه پنج سال پس از وقایع بازی Star Wars Jedi: Fallen Order جریان دارد و در آن با ادامه درگیری‌های کل کستیس، شوالیه جدای، با امپراطوری گالاکتیک همراه خواهیم شد. این بازی از نظر گیم‌پلی شباهت زیادی به نسخه پیشین دارد، هرچند المان‌های تازه‌ای هم به آن اضافه شده است. در بخش مبارزات حالا شما می‌توانید از پنج نوع لایت‌سیبر مختلف استفاده کنید که هر یک قابلیت‌های خاص خود را دارند. گیمرها می‌توانند با دشمنان با یک یا دو شمشیر در دست مبارزه کنند؛ اما حالا در حالتی که دو شمشیر در دست دارید، می‌توانید کارهای بیش‌تری نسبت به نسخه قبل انجام دهید.

بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut

Ghost of Tsushima Directors Cut

  • پلتفرم(ها): پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 20 آگوست 2021 (برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: Sucker Punch Productions
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی

از آن جایی که نسخه پلی استیشن 5 بازی Ghost of Tsushima قابلیت بازی با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد و روی این کنسول می‌توان از ویژگی‌های خاص دسته دوال سنس استفاده کرد و از پشتیبانی از صدای سه بعدی بهره برد، قطعا ارزش تجربه کردن را دارد؛ حتی اگر پیش‌تر روی پلی استیشن 4 یک بار آن را بازی کرده باشید. در نسخه The Director’s Cut ما شاهد بسته الحاقی جدید Iki Island هم هستیم که ما را در مکانی جدید با یک خط داستانی جانبی فوق‌العاده دیگر همراه می‌کند. در این نسخه شما بیش‌تر با قهرمان داستان یعنی جین (Jin) آشنا می‌شوید، با دوستان (و دشمنان) جدیدی ملاقات می‌کنید و می‌توانید ماموریت‌های جانبی مختلفی را انجام دهید.

استودیو Sucker Punch Productions بازی گوست آف سوشیما را ساخته Sony Interactive Entertainment هم آن را در سال 2020 روانه بازار کرد؛ هرچند نسخه The Director’s Cut آن به صورت انحصاری سال بعدش در دسترس کاربران کنسول نسل نهمی سونی قرار گرفت. در این بازی ما باید یک سامورایی به نام جین ساکای را کنترل کنیم که سعی دارد از جزیره سوشیما طی اولین هجوم مغول‌ها به ژاپن محافظت کند. جین باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد جنگ با معیارهای شرافتمندانه را پیش بگیرد یا به سراغ استفاده از روش‌هایی برود که شرافتی در آن‌ها نیست، اما حسابی به مغول‌ها آسیب می‌زند و تلفات کمی هم دارد. محیط جهان‌باز این اثر بسیار وسیع است و شما در آن جا می‌توانید به صورت پیاده یا سوار بر اسب به گشت و گذار بپردازید. در طی داستان بارها با نیروهای دشمن روبه‌رو خواهید شد و در این مواقع می‌توان از رویکردهای مختلفی استفاده کرد. مثلا می‌توانید همان جا کاتانای خود را بیرون بکشید و مستقیما به سمت دشمنان‌تان هجوم ببرید. اما اگر به مخفی‌کاری علاقه دارید، می‌توانید بدون سروصدا هم از نیروهای حریف حسابی تلفات بگیرید. بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut بازخوردهای مثبت فراوانی از سوی منتقدها دریافت کرد. اکثر افراد این بازی را به خاطر بخش مبارزات‌اش با سلاح سرد، داستان، شخصیت‌ها، عملکرد اجرایی و موسیقی متن ستایش کردند. با این حال برخی از آن‌ها هم ساختار جهان‌باز و گیم‌پلی مخفی‌کاری آن را نپسندیدند. این اثر از نظر تجاری هم بسیار موفق بود و تا جولای 2022 بیش از 9.73 میلیون نسخه فروخت. بازی گوست آف سوشیما در حال حاضر یکی از بازی‌های سونی محسوب می‌شود که فروش بسیار سریعی را تجربه کرده‌اند. قابل ذکر است که این بازی توانست در گیم اواردز 2020 نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال شود و در نتیجه قطعا باید آن را یکی از بهترین بازی های PS5 در نظر گرفت.

بازی Returnal

Returnal

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 30 آوریل 2021
  • سازنده: Housemarque
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: شوتر سوم شخص | روگ‌لایک

بازی Returnal به عنوان یک اثر روگ‌لایک حس و حال شگفت‌انگیزی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. این بازی انحصاری پلی استیشن 5 به لطف قابلیت‌های خاص دوال سنس مثل پاسخ هپتیک تجربه‌ای به یاد ماندنی را به گیمرها ارائه می‌دهد و شما را در خود غرق می‌کند.

این اثر از استودیو Housemarque در سال 2021 توسط Sony Interactive Entertainment عرضه شد. بازی ریترنال داستان شخصیتی به نام سلین وسوس (Selene Vassos) را روایت می‌کند؛ فضانوردی که روی سیاره آتروپوس فرود می‌آید و به دنبال یافتن سیگنال مرموز سایه سفید است. او در این میان متوجه می‌شود که در یک حلقه زمانی گیر کرده و پس از هر بار مردن به مکانی برمی‌گردد که در آن جا توانسته برای اولین بار در این سیاره هوشیاری‌اش را به دست آورد. اکثر منتقدان از این بازی رضایت داشتند و از بخش بصری، مبارزات، طراحی صدا و دستاوردهای فنی آن به عنوان نقاط قوت‌اش یاد کرده‌اند. اما درجه سختی و طراحی روگ‌لایک آن باب میل برخی از افراد نبوده است. این اثر در رویدادهای مختلف توانست جوایز گوناگونی کسب کند و در هجدهمین مراسم British Academy Games Awards هم برنده جایزه بهترین بازی سال شد.

بازی Returnal یک اثر شوتر سوم شخص محسوب می‌شود و در دسته‌بندی آثار ترسناک روانشناختی هم می‌توان آن را قرار داد. فضای این بازی علمی تخیلی آینده‌نگرانه است و در آن می‌توانید با استفاده از سلاح‌های جذاب و متنوعی به نبرد با دشمنان مشغول شوید. قابل ذکر است که پس از هر بار کشته شدن در محیط تغییراتی ایجاد می‌شود و در نتیجه انتظار داشته باشید همیشه دشمنان را در یک نقطه خاص ببینید.

Dead Space Remake

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5 | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 27 ژانویه 2023
  • سازنده: Motive Studio
  • ناشر: Electronic Arts
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: ترس و بقا

مهم نیست که عقیده داشته باشیم بازی Dead Space اصلا نیازی به یک نسخه بازسازی شده داشت یا نه؛ مهم این است که ریمیک آن تجربه‌ای عالی را به گیمرها ارائه می‌دهد. Motive Studio از طراحی نسخه اصلی استفاده کرده و با ایجاد تغییراتی در بخش بصری، داستان و شخصیت‌پردازی توانسته یک بازی فوق‌العاده را خلق کند. اثری که مشخصا باید در لیست بهترین بازی های PS5 جای بگیرد.

بازی Dead Space Remake در سال گذشته میلادی توسط الکترونیک آرتز برای پی سی و کنسول‌های نسل نهمی راهی بازار شد. نسخه اصلی در سال 2008 توسط استودیو EA Redwood Shores ساخته شده و در همان زمان هم توانسته بود موفقیت‌های زیادی به دست آورد. این نسخه بازسازی شده اولین بازی در فرنچایز Dead Space پس از عرضه نسخه سوم مجموعه در سال 2013 محسوب می‌شود. در واقع اتفاقات این اثر در یک سفینه جریان دارد و شما باید با هیولاهای وحشتناکی به نام نکرومورف مواجه شوید. در واقع کاراکترهای بازی برای پیدا کردن چیزی به اسم مارکر به این ماجراجویی پا گذاشته‌اند، اما شرایط برای‌شان اصلا خوب پیش نرفته است. ریمیک بازی Dead Space شما را در نقش آیزاک کلارک قرار می‌دهد که باید در سفینه به کاوش پرداخته و در حالی که شرایط ذهنی‌اش مرتبا آشفته‌تر می‌شود، به درگیری با نکرومورف‌های بپردازد.

معرفی این اثر بحث‌های زیادی را بین گیمرها به راه انداخت. برخی از ساخت نسخه بازسازی شده خوشحال بودند و بعضی از آن‌ها هم اصلا به این بازی خوشبین نبودند. اما در نهایت بازی Dead Space Remake توانست به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل شود؛ اثری که منتقدان هم دوست‌اش داشتند و به خاطر بهبود گرافیک، طراحی صدا و پیشرفت کلی در مقایسه با نسخه اصلی حسابی آن را مورد تعریف و تمجید قرار دادند. این بازی نه تنها یکی از برترین آثار بازسازی شده محسوب می‌شود، بلکه یکی از بهترین بازی های PS5 هم به حساب می‌آید.

بازی Resident Evil 4 Remake

Resident Evil 4 Remake

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 24 مارس 2023
  • سازنده: Capcom
  • ناشر: Capcom
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: ترس و بقا

بازسازی کردن یکی از بهترین آثار از فرنچایز رزیدنت ایول یک قمار بزرگ برای کپکام بود. اما خوشبختانه بازی Resident Evil 4 Remake به یک موفقیت درخشان تبدیل شد. تیم سازنده توانست همه‌ی آن ویژگی‌های کاملا محوری که موجب موفقیت نسخه اصلی شده بود را حفظ کند و با مدرن کردن آن از نظر حس و حال و بخش بصری تجربه‌ای فوق‌العاده را برای گیمرها نسل جدید به ارمغان آورد. تمامی آن چه موجب جذاب شدن بخش مبارزات نسخه اصلی شده بود در این بازی هم وجود دارد و حالا با کیفیت بهتری می‌توانید شخصیت‌های دوست‌داشتنی این اثر را ببینید. همین موارد باعث شده که ما این بازی را در لیست بهترین بازی های PS5 جای دهیم.

نسخه اصلی رزیدنت ایول 4 در سال 2005 بود که منتشر شد و در آن زمان اکثر گیمرها عاشق‌اش شدند و هنوز هم خیلی از افراد آن را بهترین اثر در کل مجموعه می‌دانند. در این بازی گیمرها باید شخصیت لئون کندی را کنترل کنند؛ کسی که باید تلاش کند اشلی گراهام، دختر رئیس جمهور ایالات متحده، را از دست قبیله مرموز لس ایلومینادوس نجات دهد. داستان نسخه بازسازی شده کمی تغییر کرده و ما از نظر بصری، شخصیت‌ها و گیم‌پلی هم شاهد تفاوت‌هایی در قیاس با اثر اصلی هستیم.

بازی Resident Evil 4 Remake حسابی مورد ستایش منتقدان و گیمرها قرار گرفت و توانست در رویدادهای گیم اواردز و Golden Joystick Award نامزد دریافت جایزه بهترین بازی سال شود. این بازی در دو هفته ابتدایی عرضه بیش از 4 میلیون نسخه فروخت و توانست در جمع آثاری قرار بگیرد که فروش سریعی را در این فرنچایز داشته‌اند.

بازی The Last of Us Part 1

The Last of Us Part 1

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 2 سپتامبر 2022
  • سازنده: Naughty Dog
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی

بازسازی نسخه اول لست آف آس با موتور پلی استیشن 5 توسط ناتی داگ موجب شده که گیمرها بار دیگر به شکلی جذاب‌تر بتوانند به سراغ تجربه ماجراهای جوئل و الی بروند. در بازی The Last of Us Part 1 ما شاهد مدرن شدن مکانیک‌ها، بهبود سیستم کنترل و بهتر شدن چشم‌گیر بخش بصری هستیم. اگر تا به حال این اثر را تجربه نکرده‌اید، بهتر است همین حالا به سراغ‌اش بروید. گیمرهایی که قبلا نسخه اصلی را تجربه کرده‌اند هم با بازی کردن نسخه ریمیک می‌توانند از حداکثر توانایی‌های کنسول نسل نهمی‌شان استفاده کنند و تجربه‌ای لذت‌بخش را داشته باشند.

Sony Interactive Entertainment این بازی را در سال 2022 در دسترس گیمرها قرار داد. نسخه اصلی در سال 9 سال قبل از آن عرضه شده بود و تغییرات اعمال شده برای تجربه بازی در نسل جدید واقعا الزامی به نظر می‌رسید. در بازی The Last of Us Part 1 ما شخصیتی به نام جوئل را کنترل می‌کنیم که باید در محیط پساآخرالزمانی آمریکا دختربچه‌ای به اسم الی را با خود به محلی خاص ببرد و در این مسیر از او دربرابر آدم‌خوارها و جهش‌یافته‌ها محافظت کند. در این بازی یک عفونت قارچی باعث شده که انسان‌ها تغییر ظاهر دهند و به موجوداتی شبیه به زامبی تبدیل شوند.

منتقدان نقدهای مثبتی درباره این اثر نوشتند و در این بین از بیشرفت گرافیکی، انیمیشن‌های صورت، هوش مصنوعی، صداگذاری و قابلیت‌های اضافه شده برای کار با دوال سنس حسابی تعریف و تمجید کردند. اما برخی از افراد گیم‌پلی و طراحی مراحل را نپسندیدند و قیمت‌گذاری آن را هم غیرمنطقی می‌دانستند. به هر حال بازی The Last of Us Part 1 در رویداد Visual Effects Society Awards یک جایزه به دست آورد و در گیم اواردز و Golden Joystick Awards هم نامزد شد.

بازی Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 15 فوریه 2022 (برای پلی استیشن 5)
  • سازنده: CD Projekt Red
  • ناشر: CD Projekt
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی | شوتر اول شخص

بالاخره پس از حدود 4 سال بازی Cyberpunk 2077 به درجه‌ای رسیده که می‌تواند در لیست بهترین بازی های PS5 جای بگیرد. این بازی نقش‌آفرینی جهان‌باز و حماسی از استودیو CD Projekt Red با به‌روزرسانی رایگان 2.0 در سال 2023 و بسته الحاقی Phantom Liberty توانست ورق را برگرداند و خاطرات عرضه ناامیدکننده‌اش را بالاخره پشت سر بگذارد. این اثر از آن دست از بازی‌ها است که تجربه‌ای به یاد ماندنی را روی پلی استیشن 5 برای‌تان خلق خواهد کرد.

سی دی پراجکت این بازی الهام گرفته شده از مجموعه بازی‌های رومیزی مایک پندسمیت را اولین بار در سال 2020 عرضه کرد. داستان بازی Cyberpunk 2077 در یک دنیای پادآرمانشهری و سایبرپانکی جریان دارد و گیمرها باید شخصیتی به نام وی (V) – با صداپیشگی گوین درئا و شرمی لی – را کنترل کنند. او یک مزدور در شهری کالیفرنیایی به نام نایت سیتی است. در طول داستان شما یک سرقت ناموفق را تجربه می‌کنید و به دنبال آن با یک تروریست و ستاره راگ افسانه‌ای با نام جانی سیلورهند (با بازی کیانو ریوز) آشنا می‌شود.

این بازی در ابتدای عرضه یک فاجعه تمام‌عیار بود و تمامی طرفداران را ناامید کرد و شرایط دشواری برای شرکت سازنده به وجود آورد. اما تلاش بی‌وقفه توسعه دهندگان و پافشاری‌شان برای رفع مشکلات موجب شده که حالا این اثر به ثبات قابل قبولی برسد و بتواند در لیست بهترین‌های پلی استیشن 5 قرار بگیرد. قابل ذکر است که تولید و بازاریابی برای بازی Cyberpunk 2077 (به علاوه DLC و به‌روزرسانی‌های آن) بالغ بر 436 میلیون دلار برای سی دی پراجکت هزینه داشته که یعنی این اثر یکی از پرخرج‌ترین بازی‌های تاریخ صنعت گیم هم محسوب می‌شود. در ماه اکتبر 2022 خبرهایی از دنباله آن با اسم رمز Project Orion هم منتشر شد که هنوز چیز زیادی از آن نمی‌دانیم.

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart

Ratchet and Clank Rift Apart

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 11 ژوئن 2021
  • سازنده: Insomniac Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: پلتفرم | شوتر سوم شخص

بازی Ratchet and Clank: Rift Apart نه تنها بهترین نسخه در مجموعه رتچت و کلنک محسوب می‌شود، بلکه اثری است که می‌تواند قدرت پلی استیشن 5 را به گیمرها نشان دهد. در این بازی بار دیگر با دکتر نفاریوس روبه‌رو خواهیم شد و قرار است سفر در ابعاد گوناگون را تجربه کنیم. در این اثر رتچت و کلنک از هم جدا شده و باید به یک لمبکس (Lombax) به نام ریوت (Rivet) برای نجات دنیا کمک کنند. در واقع تجربه این بازی به لطف سرعت بالای حافظه SSD روی کنسول نسل نهمی سونی ممکن شده است. همچنین ویژگی‌های خاص دوال سنس موجب می‌شود گیمرها بتوانند کاملا به عمق بازی بروند و تجربه‌ای شگفت‌انگیز داشته باشند.

استودیو انسومنیاک گیمز بازی Ratchet and Clank: Rift Apart را ساخته و Sony Interactive Entertainment هم این اثر شوتر سوم شخص و پلتفرمر را در سال 2021 راهی بازار کرد. این بازی دنباله‌ای برای بازی Ratchet & Clank: Into the Nexus بوده و نهمین نسخه اصلی در فرنچایز رتچت و کلنک به حساب می‌آید.

این اثر نقدهای خوبی از سوی منتقدان دریافت کرده و از بخش بصری، مبارزات و پیشرفت‌های فنی به عنوان نقاط مثبت‌اش یاد شده است. این نسخه از نظر گیم‌پلی خیلی به بازی Ratchet & Clank (محصول سال 2016) و دیگر آثار مجموعه شباهت دارد. در واقع المان‌های مربوط به مبارزات، گان‌پلی، سلاح‌های خودکار، ارتقا سلامتی ارتقا دستی اسلحه Raritanium و گجت‌ها همانند نسخه‌های پیشین مانده‌اند.

بازی Alan Wake 2

Alan Wake 2

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5 | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 27 اکتبر 2023
  • سازنده: Remedy Entertainment
  • ناشر: Epic Games Publishing
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: ترس و بقا

بازی Alan Wake 2 دنباله‌ای بود که ارزش 13 سال صبر کردن را داشت. جدیدترین بازی استودیو رمدی عالی است و یک اثر جاه‌طلبانه و بسیار نوآورانه به حساب می‌آید و توانسته حاصل کار این استودیو را در ترکیب لایو اکشن و گیم‌پلی به سطحی جدید برساند. دوست قدیمی‌مان، الن ویک، در این اثر بازگشته است. او که 13 سال در جایی تحت عنوان Dark Place گیر افتاده بوده حالا سعی دارد با کمک یک مامور FBI خود را آزاد کند. این مامور سگا اندرسون نام دارد که برای تحقیق روی چندین پرونده قتل به برایت فالز فرستاده شده است. خط داستانی این دو شخصیت به زیبایی هر چه تمام‌تر به هم پیوند می‌خورد و در نهایت تجربه‌ای به گیمرها ارائه می‌شود که مشابه‌اش را هیچ جایی ندیده‌اند.

اپیک گیمز بازی Alan Wake 2 را سال گذشته منتشر کرد. ما اولین بار با شخصیت الن ویک در نسخه اول آشنا شدیم که در سال 2010 عرضه شده بود. الن یک رمان‌نویس است که آثار پرفروشی را نوشته، اما حالا با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. نسخه دوم در قیاس با اثر قبلی که یک بازی اکشن ماجراجویی و تم ترسناک بود، این بار تجربه‌ای در سبک ترس و بقا ارائه می‌دهد که زاویه دید سوم شخص دارد. در واقع بازی الن ویک 2 دارای دو بخش تک‌نفره است که به هر ترتیبی دوست داشتید می‌توانید به سراغ‌شان بروید. هرچند شروع و پایان‌بندی به شکلی است که فقط باید به ترتیب در نقش سگا و الن تجربه‌اش کنید. این اثر فوق‌العاده است و باید آن را یکی از بهترین بازی های PS5 دانست.برای اطلاع از بهترین بازی های ماشینی 2023 این مقاله را در پلازا دیجیتال مطالعه کنید.

بازی Elden Ring

Elden Ring 2

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 25 فوریه 2022
  • سازنده: FromSoftware
  • ناشر: Bandai Namco Entertainment | FromSoftware
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: اکشن نقش‌آفرینی

بازی Elden Ring از آن دست آثار است که اگر جذب‌اش شوید، به این راحتی‌ها نمی‌توانید از تجربه‌اش دست بکشید. شاید بتوان گفت این بازی بهترین ساخته فرام‌سافتور از زمان عرضه نسخه اول Dark Souls تا به حال است. در این اثر برای اولین بار می‌توانیم گیم‌پلی خاص این سری از بازی‌ها را در محیطی جهان‌باز تجربه کنیم. فرمول آثار این استودیو با بازی الدن رینگ بهبود یافته و تکامل پیدا کرده و حالا تغییرات اعمال شده حس و حال متفاوتی را برای گیمرها به ارمغان می‌آورند. شاید از دید بسیاری از افراد این بازی در قیاس با ساخته‌های پیشین فرام‌سافتور سرگرم‌کننده‌تر هم باشد.

بازی Elden Ring که هیدتاکا میازاکی کارگردانی‌اش را برعهده داشته و نویسنده معروف ژانر فانتزی، جرج آر. آر. مارتین، هم به خلق دنیا و قصه‌های آن کمک کرده در سال 2022 توسط بندای نامکو روانه بازار شد. در این بازی شما می‌توانید شخصیت اصلی را کاملا شخصی‌سازی کنید و به یک ماجراجویی برای بازسازی الدن رینگ پا بگذارید و تلاش کنید تا به الدن لرد جدید تبدیل شوید.

این اثر دارای زاویه دید سوم شخص است و گیمرها آزاد هستند تا در محیط جهان‌باز آن به گشت و گذار مشغول شوند. نقشه بازی Elden Ring دارای 6 منطقه مختلف است که می‌توانید به همه‌شان سر بزنید. در جهان این بازی سیاه‌چاله‌های و مناطق مخفی مختلفی وجود دارد که در آن‌ها می‌توان آیتم‌های کاربردی زیادی پیدا کرد. شما می‌توانید با استفاده از سلاح‌های گوناگون و قابلیت‌های جادویی متنوع با دشمنان مبارزه کنید. همچنین از طریق مخفی‌کاری هم می‌توان دست به کشتن نیروهای دشمن زد. در مناطق مختلف Checkpointهایی هم در نظر گرفته شده‌اند که گیمرها از طریق آن‌ها می‌توانند Fast Travel هم انجام دهند.

منتقدان به بازی Elden Ring روی خوشی نشان دادند. در واقع محیط جهان‌باز، سیستم‌های گیم‌پلی و به طور کلی دنیای این بازی به شکلی طراحی شده که نظر هر گیمر و منتقدی را جلب می‌کند. این اثر توانست جوایز گوناگونی به دست آورد که یکی از آن‌ها جایزه بهترین بازی سال در گیم اوادرز بود.

بازی Deathloop

Deathloop

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 5 | ایکس باکس سری ایکس و اس
  • تاریخ عرضه: 14 سپتامبر 2021
  • سازنده: Arkane Lyon
  • ناشر: Bethesda Softworks
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: شوتر اول شخص

بازی Deathloop اثر جذابی است که مخاطب‌های خاص خود را دارد و شاید همه آن را دوست نداشته باشند. اما این موضوع باعث نمی‌شود نتوانیم آن را در لیست بهترین بازی های PS5 جای دهیم. این بازی از دست آثار است که مخاطب را غافلگیر می‌کنند. در واقع پیش از تجربه آن انتظار آن چه می‌بینید را ندارید و به همین دلیل هم همان ابتدا این بازی می‌تواند نظرتان را جلب کند. تلاش برای پیدا کردن راهی برای کشتن 8 هدف طی یک روز حسابی سرگرم‌تان خواهد کرد.

Arkane Lyon وظیفه تولید این بازی را برعهده داشته و Bethesda Softworks هم این اثر شوتر اول شخص را در سال 2021 منتشر کرد.  طراحی هنری و گیم‌پلی این اثر نقاط قوت آن هستند و باید بگوییم که بازی Deathloop موفق شد جوایز بهترین کارگردانی و بهترین کارگردانی هنری را در گیم اواردز 2021 از آن خود کند. علاوه بر این، این بازی جایزه دستاورد فوق‌العاده در کارگردانی را هم در بیست و پنجمین رویداد سالیانه D.I.C.E. Awards کسب کرد.

در بازی Deathloop شما کنترل شخصیتی به نام کلت (Colt) را برعهده خواهید داشت؛ آدم‌کشی که در یک حلقه زمانی گیر افتاده و تنها راه رهایی‌اش کشتن 8 هدفی است که برای‌اش تعیین شده‌اند. شما باید ماموریت‌تان را پیش از نیمه‌شب در جزیره بلک‌ریف تکمیل کنید. حتی اگر یکی از اهداف زنده بماند، همه چیز را باید از ابتدا شروع کنید. گیمرها درست مثل آثار قبلی استودیو آرکین مثل Dishonored و Prey می‌توانند از مخفی‌کاری و سیستم پارکور استفاده کنند. همچنین برای حمله هم می‌توان سلاح‌های متنوع، گجت‌های گوناگون و توانایی‌های خاصی را به کار برد. باید با تجربه مداوم گیم‌پلی الگوی رفتاری اهداف را درک کنید تا بفهیم چه فردی را با سلاح گرم و چه کسی را باید با سلاح سرد بکشید.

بازی Horizon Forbidden West

Horizon Forbidden West

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5
  • تاریخ عرضه: 18 فوریه 2022
  • سازنده: Guerrilla Games
  • ناشر: Sony Interactive Entertainment
  • حالت: تک‌نفره
  • سبک: اکشن ماجراجویی

بازی Horizon Forbidden West یک دنباله کم‌نقص به حساب می‌آید. این بازی لزوما یک اثر نوآورانه و انقلابی نیست، بلکه اثری است با جهان غنی که در آن می‌توان با ربات‌های قول‌آسا و دایناسورشکل وارد درگیری شد. ادامه ماجراهای الوی (Aloy) درست مثل نسخه قبل جذاب است؛ اما حالا المان‌های انسانی بیش‌تر شده، شخصیت‌های تازه‌ای به قصه اضافه شده‌اند و لحن روایی هم شخصی‌تر شده است. ماموریت‌های جانبی این اثر از جمله برترین‌هایی هستند که در دنیای بازی‌های ویدیویی می‌توان تجربه کرد.

بازی Horizon Forbidden West را استویو Guerrilla Games ساخته و Sony Interactive Entertainment آن را در سال 2022 به صورت انحصاری برای پلی استیشن روانه بازار کرد. این بازی دنباله‌ای برای بازی Horizon Zero Dawn است که در سال 2017 عرضه شده بود. اتفاقات این اثر در محیط پساآخرالزمانی غرب ایالات متحده جریان دارد؛ جایی که پس از یک رویداد که به انقراض گونه‌های زنده مختلف منجر شد، حالا به قلمرویی برای ربات‌های گوناگون تبدیل شده است. شما در بازی Horizon Forbidden West می‌توانید در محیط جهان‌باز اثر به کاوش مشغول شوید، ماموریت‌های مختلف را انجام دهید و برای مبارزه با ماشین‌های مهاجم دست به استفاده از سلاح‌هایی مخصوص نبردهای دور و نزدیک بزنید.

گیمرها این بازی را حسابی دوست داشتند و منتقدان هم نظرشان نسبت به آن مثبت بود. اگر دوست دارید یک اثر جذاب در سبک اکشن نقش‌آفرینی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم حتما به سراغ این مورد از لیست بهترین بازی های PS5 بروید.

بازی EA Sports FC 24

EA Sports FC 24

  • پلتفرم(ها): پی سی | پلی استیشن 4 | پلی استیشن 5 | ایکس باکس وان | ایکس باکس سری ایکس و اس | نینتندو سوییچ
  • تاریخ عرضه: 29 سپتامبر 2023
  • سازنده: EA Vancouver | EA Romania
  • ناشر: EA Sports
  • حالت: تک‌نفره | چندنفره
  • سبک: ورزشی

این که به جدیدترین نسخه از سری بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال الکترونیک آرتز با نام فیفا اشاره نکنیم کمی حس عجیبی دارد؛ اما به هر حال بازی EA Sports FC 24 به عنوان نسخه جدید از این مجموعه توانسته فرنچایز را به سطح جدیدی برساند.

علی‌رغم این که EA حالا دیگر لایسنس فیفا را ندارد، اما به نظر می‌رسد چیزی تغییر نکرده و باز هم این شرکت توانسته یه شبیه‌ساز جذاب فوتبالی را در دسترس گیمرها قرار دهد. این بازی هم می‌تواند نظر گیمرهای جدید را جلب کند و هم رضایت طرفداران قدیمی را به دست می‌آورد. در این اثر حالت‌های پرطرفدار مجموعه بهتر شده‌اند و در کل با تجربه‌ای سرگرم‌کننده‌تر طرف هستیم.

اما چیزی که بیش از همه باعث درخشش بازی EA Sports FC 24 می‌شود، بهره بردن‌اش از قابلیت HyperMotionV بوده که به لطف موتور بازی‌سازی Frostbite ارائه شده است. این نسخه از تکنولوژی خاص این بازی موجب شده که با انیمیشن‌هایی واقع‌گرایانه‌تر طرف باشیم. این اثر در این زمینه حتی از فیفا 23 هم بهتر است. حالا دویدن بازیکنان هم به واقعیت نزدیک‌تر شده و هر شخص به سبک خودش حرکت می‌کند. در بازی FC 24 تارهای مو تک تک با وزش باد حرکت می‌کنند، حرکت توپ با پاس و شوت و … طبیعی‌تر شده و به طور کلی بهبودهای زیادی را در گیم‌پلی و بخش بصری شاهد هستیم. اگر به فوتبال علاقه دارید، در حال حاضر این بازی بهترین و البته تنها انتخاب‌تان محسوب می‌شود.

سخن آخر

این بود لیست بهترین بازی های PS5. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره آثارمعرفی شده در این لیست چیست؟ فکر می‌کنید ما کدام بازی‌ها را در لیست‌مان از قلم انداخته‌ایم؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا امکان تجربه بازی‌های پلی استیشن 5 بدون دیسک وجود دارد؟

خیر. با وجود اینکه پس از قرار دادن دیسک در دستگاه، اطلاعات آن روی هارد کپی می‌شود؛ اما برای هر بار تجربه بازی های پلی استیشن 5 به قرار دادن دیسک آن به درون دستگاه نیاز خواهید داشت. البته اگر بازی به‌صورت دیجیتالی خریداری شود به دیسک نیازی ندارد.

بهترین بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 کدام عناوین هستند؟

پلی استیشن 5 عناوین انحصاری بسیاری دارد که از ارزش بالایی برخوردارند. این عناوین را می‌توان بازی The Last of Us Part II و God of War Ragnarok عنوان کرد.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *