تاریخ انتشار: 18 اسفند 1402 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

اگر بخواهید همواره با دنیا در ارتباط باشید، در خانه و محل کار به اتصال به اینترنت نیاز دارید. برای برقراری ارتباط، به دو دستگاه مختلف احتیاج دارید: مودم و روتر.

اگرچه هر دو هدف مشترک اتصال دستگاه‌های شما به اینترنت را انجام می‌دهند، اما عملکردهای متمایز و مکملی دارند. مودم شبکه خانگی شما را به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌کند، در حالی که روتر همه دستگاه‌های سیمی و بی‌سیم شما را قادر می‌سازد تا به طور همزمان از آن اتصال استفاده کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با این حال تفاوت‌های جالبی میان این دو وجود دارد که در این مقاله از پلازا دیجیتال قصد داریم به آنها بپردازیم. پس اگر مشتاق دانستن هستید، همراه ما شوید.

mode vs router 2

مودم چیست؟

مودم اتصال منزل یا محل کار شما به اینترنت است، بنابراین وجود این تجهیزات شبکه ضروری است. به عبارت دیگر، یک مودم اینترنت را به دستگاه‌های شما می‌رساند و می‌تواند مستقل از روتر عمل کند.

اولین مودم‌ها modulator-demodulator بودند که ISP شما را از طریق یک لینک تلفن آنالوگ به اینترنت دیجیتال متصل می‌کرد و دوباره به آن بازمی‌گشت. این مودم‌ها داده‌های اینترنت شما را به قالبی ترجمه می‌کردند که دستگاه‌های شبکه خانگی می‌توانستند از آن استفاده کنند. این دستگاه‌ها مانند مودم هوشمند Hayes که از مجموعه دستورات Hayes استفاده می‌کرد، اکنون تا حد زیادی منسوخ شده‌اند.

modem 1

مودم فیبر نوری یکی دیگر از جدیدترین انواع مودم‌ها است که از نظر فنی یک پایانه شبکه نوری (ONT) تلقی می‌شود. این مودم سیگنال‌های اینترنت حامل نوری ISP شما را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که شبکه محلی خانه یا محل کار شما بتواند از آن استفاده کند. اتصالات فیبر نوری می‌توانند داده‌های بسیار بیشتری را در اتصالات خود بسته‌بندی کنند، بنابراین سرعت بسیار بیشتری نسبت به بقیه انواع مودم دارند.

مودم چه کاری انجام می‌دهد؟

مودم سیگنال‌ها را از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) دریافت کرده و آنها را برای دستگاه‌های شما ترجمه می‌کند. به هر مودم یک آدرس IP منحصربه‌فرد مشابه شماره ملی، اختصاص داده می‌شود که می‌تواند دستگاه را در وب شناسایی کند. ISP های زیادی وجود دارند که خدمات اینترنتی خوب ارائه می‌دهند و مودم‌ها نیز در برندها و با قابلیت‌های متنوع برای خرید در بازار موجود هستند.

علاوه بر این، مودم‌های مدرن این روزها از پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) برای تخصیص و مدیریت آدرس پروتکل اینترنت اصلی (IP) شبکه شما استفاده می‌کنند. در حالی که آدرس‌های خود را کامپیوترها، گوشی‌ها، تلویزیون‌ها و دیگر دستگاه‌ها در شبکه خواهید داشت، اتصال نیز دارای آدرس شبکه گسترده (WAN) مختص خود در اینترنت است.

روتر چیست؟

روتر واسطه بین مودم و دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند لپ تاپ، گوشی‌ موبایل و تلویزیون‌های هوشمند است. یک روتر سیگنال Wi-Fi را در سراسر یک منطقه توزیع می‌کند که به ایجاد یک شبکه بی‌سیم ختم می‌شود. روتر بدون مودم نمی‌تواند کار کند. اگرچه این دو دستگاه می‌توانند شبیه به هم به نظر بیایند، اما یک روتر اغلب دارای آنتن‌های خارجی و چندین پورت اترنت است.

router 1

یک روتر همچنین از DHCP برای دادن آدرس IP به همه دستگاه‌های شما استفاده می‌کند؛ یعنی به آنها می‌گوید چگونه با استفاده از سرویسی به نام سیستم نام دامنه (DNS) وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها را در اینترنت پیدا کنند و یک فایروال برای دور نگه داشتن مهاجمان از دستگاه‌های شما فراهم می‌کند. روترها همچنین معمولاً شامل انواع خدمات دیگر مانند شبکه خصوصی مجازی خانگی (VPN)، امنیت Wi-Fi و افزایش دامنه Wi-Fi شما با استفاده از شبکه مش هستند.

روتر چه کاری انجام می‌دهد؟

روتر یک شبکه محلی (LAN) در اطراف منزل یا محل کار شما ایجاد می‌کند که به چندین دستگاه اجازه می‌دهد به شبکه Wi-Fi شما متصل شوند. روتر همه دستگاه‌های شما را به شبکه متصل می‌کند، اما بدون مودم نمی‌تواند به اینترنت متصل شود.

از نظر فنی، اگر می‌خواهید دستگاه‌های خود را به ‌صورت بی‌سیم به اینترنت متصل کنید، فقط به روتر نیاز دارید؛ این کاری است که اساساً هر فرد متصل انجام می‌دهد. اما می‌توانید فقط از مودم خود برای برقراری اتصال سیمی به اینترنت با یک دستگاه در یک زمان استفاده کنید. با این حال این روش دیگر کاربردی نیست.

router 2

جدول مقایسه مودم و روتر

اکنون که با مودم و روتر آشنا شدیم، شاید بد نباشد نگاهی به جدول مقایسه این دو با یکدیگر بیندازیم تا تفاوت آنها را بهتر متوجه شویم.

عملکردمودمروتر
لایهلایه لینک داده (لایه 2)لایه شبکه (دستگاه‌های لایه 3)
عملکردمدولاسیون سیگنال در سمت خدمات دهنده و دیمدولاسیون در سمت مشتری و بالعکساتصال میان شبکه مشتری و خدمات دهنده
گستردگی دامنهشبکه خدمات دهنده را از طریق لایه 2 تا محل مشتری گسترش می‌دهد.بین LAN مشتری و شبکه خدمات دهنده مسیریابی می‌کند.
پورت‌ها2 نوع، برای اتصال به ISP و اتصال روتر (برای شبکه‌های بزرگ)چندین پورت LAN برای اتصال دستگاه‌ها در شبکه محلی و یک پورت WAN برای اتصال به مودم
شکل انتقال دادهبستهبسته
تکنولوژیISDN, HDSL, SDSL, SHDSL, ADSLNAT, MPLS, Static, RIP, OSPF
نوع دستگاهدستگاه درون شبکه‌ایدستگاه شبکه‌ای
اتصالاتیک یا چند پورت برای اتصال به LAN (شبکه محلی)، WAN (شبکه گسترده) یا تلفنمی‌تواند از طریق اترنت یا وای فای به چندین کامپیوتر و دستگاه شبکه متصل شود
ضروری برای اتصال اینترنتی؟بلهخیر، اما امنیت بیشتری فراهم می‌کند و قابلیت چندین اتصال را فراهم می‌کند
مستقل؟بله، مودم بدون روتر هم می‌تواند کار کند و اطلاعاتی نظیر دسترسی اینترنتی را به کامپیوتر برساند.روترها می‌توانند اطلاعات را میان چندین کامپیوتر به اشتراک بگذارند اما نمی‌توانند بدون مودم به اینترنت متصل شوند.
امنیتهیچ معیار امنیتی ندارددارای معیارهای امنیتی برای حفاظت از شبکه
قیمتارزان‌تر از روترگران‌تر از مودم
هوشمندیهوشمندی فقط تا لایه 2هوشمندی تا لایه 3 و 4

بررسی مقایسه مودم و روتر

اکنون که درک روشنی از مودم و روتر داریم، بیایید تفاوت‌های بین این دو را بهتر بررسی کنیم. تمایز کلیدی در عملکرد اصلی آنها نهفته است. مودم شبکه شما را به اینترنت متصل می‌کند، در حالی که یک روتر به چندین دستگاه اجازه می‌دهد به یک شبکه متصل شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بیایید جور دیگر توضیح دهیم: مودم مانند دروازه‌ای به اینترنت است که سیگنال‌های دیجیتال دستگاه‌های شما را به قالبی تبدیل می‌کند که می‌تواند از طریق اینترنت و بالعکس منتقل شود. این ارتباط بین شبکه شما و ISP را برقرار کرده و به شما امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهد. از سوی دیگر، روتر مانند یک کنترل کننده ترافیک در شبکه شما است که بسته‌های داده را به مقصد مورد نظرشان هدایت می‌کند، خواه دستگاه دیگری در شبکه محلی یا اینترنت باشد.

mode vs router 1

یک وجه تمایز دیگر بین مودم و روتر اتصالات فیزیکی آنهاست. یک مودم معمولاً دارای یک یا چند پورت برای اتصال به دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، روتر یا تلفن است. این پورت‌ها اغلب با اهداف خاصی مانند LAN (شبکه محلی)، WAN (شبکه گسترده) یا تلفن برچسب گذاری می‌شوند. در مقابل، یک روتر معمولاً دارای چندین پورت LAN برای اتصال دستگاه‌ها در شبکه محلی و یک پورت WAN برای اتصال به مودم است.

شایان ذکر است که برخی از دستگاه‌ها عملکردهای مودم و روتر را در یک واحد ترکیب می‌کنند که اغلب به عنوان مودم-روتر یا دروازه (گیت‌وی) شناخته می‌شود. این دستگاه‌ها هم اتصال به اینترنت و هم امکان ایجاد و مدیریت یک شبکه محلی را فراهم می‌کنند. اگر چه این دستگاه‌های یکپارچه راحت هستند، اما ممکن است همان سطح از انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های پیشرفته را مانند مودم‌ها و روترهای جداگانه نداشته باشند.

گیت‌وی یا دروازه چیست؟

گیت‌وی ترکیبی از مودم و روتر است. قبل از گیت‌وی، باید مودم و روتر مجزا می‌داشتید، اما در حال حاضر گیت‌وی‌ها به دلیل راحتی بسیار رایج و حتی محبوب هستند.

گیت‌وی چه کاری انجام می‌دهد؟

گیت‌وی جایگزین نیاز به دو دستگاه مجزا می‌شود، راه اندازی را ساده کرده و فضای کمتری را اشغال می‌کند. اکثر ISP ها این ترکیبات مودم/روتر را برای خرید ارائه می‌دهند.

gatewy

مودم را انتخاب کنم یا روتر؟

به طور کلی اگر فقط نیاز به اتصال یک دستگاه مثل کامپیوتر به اینترنت دارید، خرید یک مودم کاملاً کفایت می‌کند. اما اگر چندین دستگاه (گوشی، لپ ‌تاپ، دستگاه‌های خانه هوشمند) دارید که باید به صورت بی‌سیم یا از طریق کابل‌های اترنت به اینترنت متصل شوند، برای مدیریت اتصالات به روتر نیاز خواهید داشت.

همچنین اگر به دسترسی به اینترنت برای چندین دستگاه نیاز دارید و می‌خواهید یک شبکه محلی در خانه یا دفتر کار ایجاد کنید، هم به مودم و هم به روتر نیاز دارید. در بسیاری از موارد، ارائه دهندگان خدمات اینترنت واحدهای مودم-روتر ترکیبی را ارائه می‌دهند که می تواند فرآیند راه اندازی را ساده کند. هنگام خرید واحدهای مودم و روتر جداگانه، همیشه با ISP خود برای سازگاری چک کنید.

modem vs router 1

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های میان مودم و روتر پرداختیم. ابتدا هر یک از این دستگاه‌ها را معرفی کردیم و از چگونگی کارکرد آنها گفتیم. سپس در یک جدول آنها را مقایسه کردیم و به بررسی بیشتر تفاوت‌های آنها پرداختیم. در پایان نیز گفتیم بهتر است بسته به نیازتان کدام مورد را تهیه کنید. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در بلاگ های دیگر بیشتر راجع به روش های افزایش آنتن دهی مودم و بهبود قدرت سیگنال برای شما کاربران عزیز توضیح داده‌ایم.

اگر قصد خرید انواع تجهیزات شبکه اعم از مودم و روتر را دارید، پلازا دیجیتال در خدمت شماست. فروشگاه ما مجموعه متنوعی از بهترین تجهیزات شبکه را در خود جای داده است که از برندهای مطرح دنیا موجود هستند. با مراجعه به سایت می‌توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب نموده و تجربه یک خرید لذت بخش را داشته باشید.

سوالات متداول کاربران

1. آیا به هر دوی روتر و مودم نیاز دارم؟

باید حتماً مودم داشته باشید! با این حال، اگر ISP شما یک گیت‌وی را در اختیار شما قرار دهد، می‌توانید دیگر روتر نخرید. این دستگاه‌ها که این روزها حسابی باب هستند، یک مودم و روتر را در یک دستگاه ترکیب می‌کنند.

2. کدامیک بهتر است؟ یک مودم و یک روتر جداگانه یا یک گیت‌وی دو در یک؟

هر کدام مزایای خود را دارند. استفاده از گیت‌وی ساده‌تر است، در حالی که اگر یک روتر جداگانه تهیه کنید، ارتقا به آخرین و بهترین استانداردهای Wi-Fi با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *