تاریخ انتشار: 27 فروردین 1403 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات در سیستم‌های کامپیوتری، مادربرد یا مین‌برد نام دارد؛ مادربرد قطعه‌ای است که سایر قطعات سخت‌افزاری مانند حافظه رم کامپیوتر ، کارت گرافیک، سی پی بو (پردازنده) مرکزی (CPU) و غیره به آن متصل می‌شوند. به همین دلیل این قطعه باید از عمکلرد و کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و سایر قطعات سخت‌افزاری به صورت کامل با آن تطابق و سازگاری داشته باشند. گیگابایت یکی از مطرح‌ترین برندهای تولید کننده مادربرد است که انواع مادربرد با توان سازگاری و تطابق با قطعات سخت‌افزاری مختلف را طراحی و تولید می‌کند. با توجه به چالش‌هایی که ممکن است در زمان خرید مادربرد برای کاربران به وجود آید، در این مقاله فهرست بهترین مادربرد گیگابایت را مورد بررسی قرار داده و با ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع مادربرد گیگابایت کدام است؟

02 انواع مادربرد گیگابایت کدام است؟

گیگابایت به عنوان یکی از برترین برندهای طراحی و تولید مادربرد در دنیا، محصولات خود را در سری‌های مختلف طراحی و عرضه می‌کند که شامل مواد زیر می‌شود:

  • سری X: این مادربردها برای علاقمندان به پردازنده‌های AMD طراحی و توسعه پیدا کرده و بهترین گزینه برای تجربه بازی‌های ویدئویی هستند.
  • سری Z: از ویژگی‌های این سری از محصولات گیگابایت می‌توان به پشتیبانی از قابلیت اورکلاک و امکان نصب پردازنده‌های سری K اینتل اشاره کرد.
  • سری C: یکی از تأثیرگذارترین سری محصولات گیگابات از نظر عملکرد بوده و گزینه‌ای مناسب برای کاربران حرفه‌ای محسوب می‌شوند.
  • سری B: مقرون‌ به صرفه‌ترین مادربردهای گیگابایت بوده که از عملکرد خوبی برخوردار هستند و برای افرادی که قصد راه‌اندازی سیستم کامپیوتری با هزینه‌ای معقول و مناسب‌ دارند بهترین گزینه به حساب می‌آیند.
  • سری H: مهم‌ترین ویژگی مادربردهای این سری وجود تعادل و توازن بین عملکرد، قدرت سخت‌افزای و هزینه است.

بهترین مادربرد گیگابایت کدام است؟

03 بهترین مادربرد گیگابایت کدام است؟

گیگابایت یک برند تایوانی فعال در عرصه فناوری در دنیا به حساب می‌آید که بر اساس اعلام سایت رسمی خود، موفق شده در طول دوران فعالیت در این حوزه بیش از 20 هزار جایزه مختلف در زمینه کیفیت، نوآوری و طراحی محصولات خود کسب کند. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که توسط این برند تولید و عرضه می‌شود مادربرد است که در سری‌های مختلف و با تنوع بالا در دسترس قرار دارد. با توجه به تنوع بالای محصولات این برند در ادامه با فهرست بهترین مادربرد گیگابایت و ویژگی‌ها و امکانات آن‌ها آشنا می‌شویم. البته قبل از خرید مادر برد از پلازا دیجیتال، بهتر است مقاله راهنمای خرید مادربرد را مطالعه نمایید.

مادربرد گیگابایت مدل X299X DESIGNARE 10G rev. 1.0

04 مادربرد گیگابایت مدل X299X DESIGNARE 10G rev. 1.0

بهترین مادربرد گیگابایت از سری X است که از فرم فاکتور نوع E-ATX برخوردار بوده و از سوکت پردازنده LGA 2066 اینتل بهره می‌برد. این مادربرد می‌تواند از پردازنده‌ها Core i9 اینتل پشتیبانی کرده و به همین دلیل بهترین گزینه برای راه‌اندازی یک سیستم کامپیوتری با مشخصات فنی قدرتمند به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد قابلیت پشتیبانی از کراس فایر AMD و SLI  انویدیا است.

مشخصات فنی
پردازندهIntel® Core i7-7800X and above X series processors

Intel Core i9 X series processors in the LGA2066 package

L3 cache varies with CPU

نوع رمDDR4
حداکثر ظرفیت رم8 اسلات، 256 گیگابایت
پورت LAN2 عدد
جک ۳.۵ میلی متری5 عدد
وای فایدارد
بلوتوثدارد
محدوده قیمت50 میلیون تومان

 

مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD rev. 1.0

05 مادربرد گیگابایت مدل Z790 UD rev. 1.0

دومین گزینه در فهرست بهترین مادربرد گیگابایت است که از فرم فاکتور نوع ATX بهره برده و LGA 1700 سوکت پردازنده آن است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مادربرد وجود 6 کانکتور فن بر روی آن و 6 کانکتور از نوع SATA 3.0 و سه کانکتور از نوع M.2 است که شرایط لازم برای ارتقای سخت‌افزاری را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند. مادربردهای نسل 12 و 13 اینتل به صورت کامل توسط این مادربر پشتیبانی می‌شود.

مشخصات فنی
پردازندهنسل 13 پردازنده‌های سری Core اینتل نسل 12 پردازنده‌های سری  Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل
نوع رمDDR5
حداکثر ظرفیت رم4 اسلات، 192 گیگابایت
پورت LAN2 عدد
جک ۳.۵ میلی متری3 عدد
وای فایدارد
بلوتوثدارد
محدوده قیمت13 میلیون تومان

 

مادربرد گیگابایت مدل H310M S2P

 

h310m s2p motherboard giga h310m s2p

مادربرد گیگابایت مدل H310M S2P در فهرست بهترین مادربرد گیگابایت قرار دارد که می‌تواند به صورت کامل از پردازنده‌های نسل 8 اینتل پشتیبانی کند. این مادربرد دارای فرم فاکتور Micro ATX بوده و از سوکت پردازنده LGA 1151 بهره می‌برد.

مشخصات فنی
پردازندهCore i7 / i5 / i3 / Pentium / Celeron نسل هشتم
نوع رمDDR4
حداکثر ظرفیت رم 32 گیگابایت
پورت LAN1 عدد
جک ۳.۵ میلی متری3 عدد
وای فایندارد
بلوتوثندارد
محدوده قیمت4 میلیون تومان

 

مادربرد گیگابایت مدل A520M Aorus Elite

07 مادربرد گیگابایت مدل A520M Aorus Elite

یکی از گزینه‌های برتر در فهرست بهترین مادربرد گیگابایت، مادربرد A520M Aorus Elite است که از چیپ AMD 52 پشتیبانی می‌کند. این مادربرد دارای فرم فاکتور Micro-ATX ااست که مانند سایر مادربردهای دارای چیپ A520 می‌تواند از پردازنده‌های گرافیکی دو تایی پشتیبانی کند.

مشخصات فنی
پردازندهپردازنده‌های AMD 5000, 5000-G, 4000-G, 3000
نوع رمDDR4
حداکثر ظرفیت رم4 اسلات، 128 گیگابایت
پورت SATA4 عدد
پورت M.21 عدد
وای فایدارد
بلوتوثدارد
محدوده قیمت4 میلیون تومان

 

مادربرد گیگابایت مدل TRX40 Aorus Xtreme

08 مادربرد گیگابایت مدل TRX40 Aorus Xtreme

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باعث شده این محصول در فهرست بهترین مادربرد گیگابایت قرار بگیرد، سیستم خنک کننده داخلی و برخورداری از اسلات حافظه رم از نوع DDR5 است. این مادربرد دارای فرم فاکتور ATX است که دارای تراشه TRX40 و سوکت پردازنده sTRX4 است. این مادربرد می‌تواند از پردزانده‌های قدرتمند نسل سوم AMD Ryzen ThreadRipper پشتیبانی کند. از دیگر ویژگی‌های این مادربرد که باعث تمایز آن نسبت به سایر مدل‌ها شده می‌تواند به پنل صوتی عقب مجهز به کارت صدا Realtek ALC4050H CODEC و Realtek ALC1220-VB CODEC و پنل صوتی جلویی مجهز به کارت صدا Realtek ALC4050H CODEC و ESS SABRE9218 DAC اشاره کرد.

مشخصات فنی
پردازندهپردزانده‌های قدرتمند نسل سوم AMD Ryzen ThreadRipper
نوع رمDDR4
حداکثر ظرفیت رم8 اسلات، 256 گیگابایت
پورت SATA8 عدد
پورت M.24 عدد
وای فایدارد
بلوتوثدارد
محدوده قیمت20 تا 25 میلیون تومان

 

مادربرد گیگابایت مدل  Z790 AORUS MASTER

09 مادربرد گیگابایت مدل Z790 AORUS MASTER

یکی دیگر از محصولات قدرتمندی که در فهرست بهترین مادربرد گیمینگ قرار گرفته و بهترین گزینه برای گیمرها به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها این مادربرد پشتیبانی از فرکانس پایه 5600 مگاهرتز از نوع DDR5 است. تجهیز شدن این محصول به مدار تغذیه پرقدرت باعث شده که بهترین گزینه برای سیستم‌های گیمینگ به حساب آید.

مشخصات فنی
پردازنده13th Gen Intel Core & 12th Gen Intel Core, Pentium Gold and Celeron
نوع رمDDR5
حداکثر ظرفیت رم4 اسلات، 128 گیگابایت
جک 3.5 میلیمتری2 عدد
پورت LAN1 عدد
وای فایدارد
بلوتوثدارد
محدوده قیمت25 تا 30 میلیون تومان

 

مادربرد گیگابایت مدل C621 AORUS XTREME

10 مادربرد گیگابایت مدل C621 AORUS XTREME

یکی از قدرتمندترین محصولاتی است که در فهرست بهترین مادربرد گیگابایت قرار دارد و از فرم فاکتور نوع E-ATX برخوردار بوده و از سوکت پردازنده LGA 2066 اینتل بهره می‌برد. این مادربرد قدرتمند می‌تواند به صورت کامل از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل پشتیبانی کند. پشتیبانی از RGB Fusion و نمایشگر اطلاعات سیستم از دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های این محصول به حساب می‌آید.

مشخصات فنی
پردازنده13th Gen Intel Core & 12th Gen Intel Core, Pentium Gold and Celeron
نوع رمDDR4
حداکثر ظرفیت رم4 اسلات، 192 گیگابایت
جک 3.5 میلیمتری5 عدد
وای فایدارد
بلوتوثدارد
محدوده قیمت70 تا 80 میلیون تومان

 

جمع‌بندی

11 جمع بندی

انتخاب مادربرد به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه سخت‌افزاری در سیستم‌های کامپیوتری یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود. برندهای مطرحی در این زمینه فعالیت کرده و محصولات متنوعی را با طراحی و امکانات و قابلیت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. در این بین،‌ گیگابایت یکی از برندهای مطرح به حساب می‌آید که مادربردهایی با کیفیت بالا و امکانات و قابلیت‌های پیشرفته را طراحی و عرضه می‌کند. آشنایی و آگاهی نسبت به مدل‌های مختلف این برند و ویژگی‌ها و امکانات آن‌ها می‌تواند در انتخاب بهترین مادربرد گیگابایت برای راه‌اندازی سیستم کامپیوتر مؤثر واقع شود. همچنین آپدیت بایوس مادربرد، هرچند ممکن است به نظر یک فرایند فنی و پیچیده باشد، اما با رعایت نکات ایمنی، دقت در دنبال کردن دستورالعمل‌ها و استفاده از منابع معتبر، می‌تواند به یک تجربه موفق و ارتقاء دهنده عملکرد سیستم شما تبدیل شود، که در مقاله مربوط به به روز رسانی بایوس ماردبرد بیشتر راجع به آن توضیح دادیم.

سوالات متداول

بهترین مادربرد گیگابایت برای گیمینگ کدام است؟

با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های موجود می‌توان مادربرد گیگابایت مدل Z790 Aorus Master را بهترین گزینه گیمینگ این برند دانست.

بهترین مادربرد گیگابایت با قیمت مناسب کدام است؟

مادربردهای سری H گیگابایت جزو مقرون به صرفه‌ترین مادربردهای بازار هستند که توانسته بین عملکرد، قابلیت‌ها و هزینه تعادل خوبی برقرار کند.

عاطفه طالبی

از سال 97 در حوزه تکنولوژی روز و سرگرمی و ... در سایت‌های مختلف مشغول به تولید محتوا و نوشتن مطالب روز هستم و توانسته ام در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشم، اکنون در پلازا دیجیتال هستم تا بتوانم در کنار شما عزیزان به پیشرفت‌های بالاتری در این زمینه برسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *