تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1404 |
زمان مطالعه: 13 دقیقه

انتظارها بالاخره به پایان رسید. سال 2025، سالی پر از بازی‌های جذاب است و در میان این بازی‌ها، طرفداران بازی‌های نوبتی، چشم امید زیادی به عنوان مطرح Clair Obscur داشتند.
حالا این بازی برای کنسول و PC عرضه شده و می‌توانیم نگاهی عمیق‌تر به آن داشته باشیم. همراه پلازا دیجیتال باشید.

معرفی بازی Clair Obscur

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 001 1440x810 1
مرگ، سرنوشتی محتوم و یگانه نقطه اشتراک تمامی ساکنان این کره خاکی است. در حالی که اغلب ما از زمان دقیق فرا رسیدنش بی‌اطلاعیم، این پرده ابهام برای کسانی که با تشخیص بیماری‌های صعب‌العلاج دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کنار می‌رود. هرچند بازه زمانی تخمینی چندان دقیق نیست، اما رویارویی با حکم نهایی زندگی، هرگونه ابهامی را بی‌معنا می‌سازد. در طول سال گذشته، تجربه‌ای تلخ، مرا با دنیای بیماری‌های لاعلاج و پایان اجتناب‌ناپذیرشان آشنا ساخت. حسی غریب و دوگانه؛ از یک سو، برای عزیزی که هنوز در قید حیات بود، سوگواری می‌کردم و از سوی دیگر، به خاطر او و برای قدردانی از هر لحظه گرانبهایی که با هم داشتیم، تلاش می‌کردم تا روحیه‌ام را حفظ کرده و رفتاری عادی از خود نشان دهم.
از همین رو، ایده بکر و غیرمعمول بازی Clair Obscur: Expedition 3 به سرعت در قلبم جای گرفت. این اثر نقش‌آفرینی نوبتی، ساخته استودیوی خلاق فرانسوی Sandfall، ما را به جهانی می‌برد که در آن، بشریت به نوعی با یک «بیماری لاعلاج جمعی» مواجه شده است. داستانی عمیقاً تکان‌دهنده که با سیستم مبارزات جذاب و نوآورانه، ترکیبی از عناصر سنتی نقش‌آفرینی‌های ژاپنی و اکشن‌های واکنشی و دفاع‌محور، به اوج می‌رسد.

داستان بازی

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 002 1024x576 1

داستان پرفراز و نشیب Clair Obscur، ریشه در ۶۷ سال پیش از آغاز ماجراهای بازی دارد؛ زمانی که رویدادی هولناک موسوم به «شکاف»، قاره یکپارچه را درهم کوبید و سرزمین را به قطعاتی جدا از هم تبدیل کرد. یکی از این جزایر شناور، شهر لومیر است؛ تقلیدی وهم‌آلود از پاریس عصر طلایی (Belle Époque)، جایی که نمادهای آشنایی چون برج ایفل و طاق پیروزی، تحت تأثیر نیروهای شگفت‌انگیز شکاف، دچار پیچیدگی، تغییر شکل و شکستگی شده‌اند.

لومیر نفرین‌شده

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 003 1024x576 1

آخرین بازماندگان نسل بشر در لومیر سکنی گزیده‌اند، اما با گذر هر سال، سایه شوم انقراض به واسطه موجودی مرموز به نام «نقاش» سنگین‌تر می‌شود. این تجسم مرگ، هر سال رقمی تازه بر پیکره سنگی عظیمی که در خط افق خودنمایی می‌کند، حک می‌کند و درست یک سال بعد، تمام افراد با آن سن جان می‌بازند. برای ۶۷ سال متمادی، این شمارش معکوس مرگبار ادامه داشته است. پیش‌درآمد Clair Obscur با صحنه‌ای دلخراش به پایان می‌رسد؛ متلاشی شدن تمامی افراد ۳۴ ساله به توده‌ای از گرد و غبار و گلبرگ‌های سرخ، همزمان با تغییر رقم حک شده توسط نقاش به ۳۳.
در شهر لومیر، تقریباً هیچ‌کس از چنگال مرگ در امان نمانده است. یتیم‌خانه‌ها مملو از کودکانی هستند که والدینشان در دوراهی تلخِ آوردن فرزند برای حفظ نسل بشر یا امتناع از دمیدن روح زندگی در چنین دنیای تاریک و بی‌امیدی سرگردانند. برخی با واقعیت مرگ کنار آمده و با رضایت، روزهای باقی‌مانده را به اداره دکه‌های بازار یا خلق آثار هنری با قلم‌مو و سازهای موسیقی سپری می‌کنند. در مقابل، گروهی دیگر تمام توان خود را صرف تحقیق در زمینه فناوری‌ها و سلاح‌های نوین می‌کنند تا به سفرهایی که سالانه با هدف نابودی نقاش و جلوگیری از انقراض به قاره ناشناخته اعزام می‌شوند، یاری رسانند.
برای کسانی که تنها یک سال دیگر برای زندگی فرصت دارند، پیوستن به این سفرهای پرخطر، انتخابی وسوسه‌انگیز است. هرچند نرخ موفقیت این ماموریت‌ها صفر درصد بوده و هیچ‌کدام از سفرهای پیشین نتوانسته‌اند نقاش را متوقف کرده یا حتی به خانه بازگردند، اما آن‌ها چه چیز دیگری برای از دست دادن دارند؟

سفر اکتشافی خطرناک

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 004 1024x576 1

شما، به عنوان عضوی از سفر اکتشافی ۳۳، وظیفه خطیر نجات بشریت را بر عهده دارید؛ جایی که دیگران در انجام این مهم ناکام مانده‌اند. قدم گذاشتن به این دنیای غریب و اسرارآمیز، بستری برای شکل‌گیری داستانی شگفت‌انگیز فراهم می‌آورد که به اعماق مفاهیمی چون فقدان، اندوه، خانواده – چه پیوندهای خونی و چه انتخاب‌های قلبی – و نقش تسکین‌دهنده هنر در مواجهه با مرگ می‌پردازد. این عمق معنایی، تا حد زیادی از طریق شخصیت‌پردازی قوی و چندبعدی گروه همراهان شما محقق می‌شود؛ هر یک با ویژگی‌ها و انگیزه‌های منحصر به فرد خود. از خوش‌بینی مسری اسکیل در دل این همه اندوه گرفته تا اشتیاق بی‌وقفه لون برای کشف رازهای نقاش، شما به تدریج از طریق گفتگوهای صمیمانه در کنار آتش و کاوش در گذشته هر یک، به درک عمیق‌تری از آن‌ها خواهید رسید.
آشنایی با اعضای گروه، یکی از لذت‌های ناب و صمیمانه Clair Obscur است که با روایتی احساسی و پرکشش، مملو از غافلگیری‌های مؤثر و لحظات فراموش‌نشدنی، غنای بیشتری می‌یابد. با این حال، داستان همیشه هم به این تیرگی نیست و در لابه‌لای بررسی‌های عمیقاً انسانی‌اش از مفهوم مرگ، فضایی برای لحظات ناب شادی و سبکی نیز وجود دارد. با حضور صداپیشگان برجسته‌ای چون چارلی کاکس، جنیفر انگلیش، کیرستی رایدر، شالا نایکس، بن استار و اندی سرکیس، جای تعجب نیست که این شخصیت‌ها با احساس و وقاری خاص جان گرفته‌اند. علی‌رغم فضای فانتزی و شرایط فراواقعی، داستان و شخصیت‌های Clair Obscur حسی اصیل و به طرز شگفت‌انگیزی انسانی را القا می‌کنند.

گیم‌پلی

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 009 1024x576 1

این حس انسانی در موجودات بی‌هویتی که هر سفر اکتشافی را به یک مخاطره مرگبار تبدیل می‌کنند، به طرز آشکاری غایب است. خوشبختانه، گروه متحد و رو به رشد شما، تجهیزات لازم برای مقابله با بیشتر تهدیدات را در اختیار دارد و اینجاست که سیستم «مبارزات نوبتی واکنشی» Clair Obscur خود را به رخ می‌کشد. در نگاه نخست، اصول اولیه نبرد شباهت زیادی به بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی کلاسیک دارد. شما می‌توانید از حملات پایه، ضربات از راه دور (برای هدف قرار دادن نقاط ضعف و دشمنان پرنده)، استفاده از مهارت‌های متنوع و آیتم‌های گوناگون (برای درمان یا DMG boost) بهره ببرید. هر یک از اعضای گروه، مجموعه‌ای از امتیازات عمل (AP) دارند که می‌توانند برای حملات از راه دور یا مهارت‌ها خرج کنند، در حالی که حملات پایه و دفاع‌های موفق، AP را بازیابی می‌کنند.

سیستم بازی

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 007 1024x576 1

نقطه تمایز Clair Obscur در بخش «واکنشی» مبارزات نوبتی آن نهفته است. حملات پایه و استفاده از آیتم‌ها، تنها دستوراتی هستند که نیازی به دخالت بیشتر بازیکن ندارند. برای سایر اقدامات، بازی شما را به چالش می‌کشد تا در رویدادهای سریع (Quick-Time Events) شرکت کنید و بدین ترتیب، تأثیر مهارت‌های تهاجمی و دفاعی خود را به حداکثر برسانید. این مکانیک نوآورانه تضمین می‌کند که شما در تمام جنبه‌های نبرد، از ضربه هر شمشیر گرفته تا پرتاب هر توپ آتشین، نقشی فعال ایفا می‌کنید. این QTEها صرفاً جنبه نمایشی ندارند، بلکه حس ریتم جنبشی را به هر نبرد می‌بخشند و به حفظ پویایی و جذابیت مبارزات کمک می‌کنند.
هنگامی که نوبت حمله دشمن فرا می‌رسد، روش‌های مشابهی برای تأثیرگذاری بر روند نبرد و تغییر کفه ترازو به نفع شما وجود دارد. سیستم دفاع (Parry) در Clair Obscur شباهت‌هایی با سیستم دفاع در بازی Sekiro: Shadows Die Twice از استودیوی From Software دارد. هر نوع دشمن، الگوهای حملات و کمبوهای منحصربه‌فردی با پنجره‌های زمانی مشخص برای واکنش نشان دادن دارد. با دفاع موفق از یک یا چند حمله متوالی، نه تنها تمام آسیب وارده را خنثی می‌کنید و امتیاز عمل (AP) به دست می‌آورید، بلکه می‌توانید با یک ضدحمله ویرانگر نیز پاسخ دهید. البته انجام این کار به مراتب آسان‌تر از گفتن آن است و پنجره زمانی برای واکنش به حملات ورودی بسیار کوتاه است. در حالی که واکنش به موقع قطعاً امکان‌پذیر است، بخش عمده‌ای از نبرد حول محور ایجاد حافظه عضلانی از طریق آشنایی با حرکات دشمنان و تکرار دفاع‌های موفق متمرکز است، به ویژه زمانی که دشمنان سعی می‌کنند با زمان‌بندی‌های متناوب و حرکات فریبنده، شما را غافلگیر کنند.

دفاع و تهاجم

جاخالی دادن به دلیل پنجره زمانی بخشنده‌تر، گزینه‌ای امن‌تر برای یادگیری الگوهای حمله دشمن است، اما فاقد قابلیت ضدحمله مستقیم است و امتیاز عمل (AP) کسب نمی‌کند، مگر با استفاده از مهارت‌های خاص. در مقابل، دفاع (Parry) مؤثرترین روش برای مقابله با دشمنان است و تجربه‌ای رضایت‌بخش را ارائه می‌دهد. دفاع موفق با برخورد انفجاری و جلوه‌های صوتی همراه است و ضدحملات شیک لذت نبرد را افزایش می‌دهند. با این حال، برخی حملات دشمنان، مانند حملات پرشی و ویژه Gradient، نیازمند هوشیاری دائمی هستند.
این سیستم مبارزه نوبتی مشابه بازی‌های قدیمی مانند Paper Mario و Yakuza: Like a Dragon است، اما در بازی Clair Obscur، نیاز به دقت و تمرکز بالاتری دارد، تا جایی که دخالت شما در نبردها شبیه به یک بازی اکشن تمام‌عیار است. این رویکرد جسورانه با جلوه‌های بصری چشم‌نواز و نمایش‌های خیره‌کننده، تجربه‌ای منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند. این بازی به عنوان اولین RPG نوبتی معرفی می‌شود که امکان پایان نبردها بدون دریافت آسیب وجود دارد. همچنین سه سطح دشواری مختلف و گزینه‌ای برای دسترسی آسان‌تر در نظر گرفته شده که واکنش‌ها را تنظیم کرده و QTEها را حذف می‌کند.

ترکیب‌بندی و استراتژی

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 007 1024x576 2

در سیستم نوبتی بازی Clair Obscur، لایه‌های عمیقی از استراتژی نهفته است که از تعامل مهارت‌های منحصر به فرد اعضای گروه ناشی می‌شود. هر شخصیت ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ برای مثال، گوستاو یک DPS است که توانایی افزایش آسیب و استفاده از حمله Overdrive را دارد. لون یک جادوگر است که مهارت‌های عنصری ایجاد می‌کند که می‌توانند با مهارت‌های دیگر ترکیب شوند تا آسیب بیشتری وارد کنند. مائل نیز با تغییر وضعیت‌های مختلف، حملات خود را تقویت می‌کند.
همچنین، کاراکتری مانند اسکیل قادر است مهارت Foretell را روی دشمنان اعمال کرده و با ترکیب آن با مائل، آسیب بیشتری وارد کند. یکی دیگر از اعضای گروه عملکردی مشابه دانته از Devil May Cry دارد که با وارد کردن و جلوگیری از دریافت آسیب، رتبه‌ای را در یک سیستم رتبه‌بندی از D تا S می‌سازد و بر میزان آسیب تاثیر می‌گذارد.
این سیستم مبارزات، باوجود پیچیدگی ظاهری، به طرز شگفت‌انگیزی آسان است و شما را به ترکیب مهارت‌ها و خلق combo‌های مختلف ترغیب می‌کند. برای مثال، می‌توانید از مهارت‌های آتش لون و شمشیربازی مائل برای افزایش آسیب استفاده کنید و با ترکیب آن‌ها، نبردهایی پر انرژی و لذت‌بخش داشته باشید. این مکانیک‌ها تجربه‌ای منحصربه‌فرد و جذاب از مبارزات نوبتی را ایجاد می‌کنند.

دشمنان

دشمنانی که در طول سفر خود با آن‌ها روبرو خواهید شد، مجموعه‌ای متنوع و عجیب هستند؛ از دلقک‌های ترسناک الهام گرفته از دوران بل اپوک فرانسه گرفته تا مخلوقات تکه‌تکه شده و هیولاهای وحشتناک ماورایی. باس‌های Clair Obscur یکی از نقاط قوت بازی هستند و اغلب سیستم‌های منحصربه‌فردی را معرفی می‌کنند که مانند پازل‌های کوچک مبارزه‌ای برای حل کردن شما عمل می‌کنند. دشمن غول‌پیکری به نام Bourgeon، شما را به چالش می‌کشد تا پس از بلعیدن اعضای گروهتان تا زمانی که تنها یک نفر باقی بماند، استراتژی خود را به سرعت تغییر دهید. موسیقی متن بازی نیز در تمام طول ماجراجویی فوق‌العاده است؛ چه یک قطعه پیانوی غم‌انگیز، چه یک آهنگ نبرد شاد با محوریت آکاردئون، و چه ترکیبی از موسیقی سنتی فرانسوی با لمس‌های مدرن.

گرافیک بازی

Clair Obscur Expedition 33 2024 10 16 24 008 1024x576 1

در Clair Obscur، هنگامی که درگیر نبرد نیستید، می‌توانید به کاوش در مناطق مختلف قاره بپردازید. طراحی مراحل بازی نسبت به Final Fantasy XIII کمتر خطی است، اما همچنان مسیری نسبتا سرراست وجود دارد که شما را از طریق راهروها و مناطق وسیع‌تر با دشمنانی که اجتناب از آن‌ها دشوار است هدایت می‌کند. در مسیر، بن‌بست‌های اختیاری وجود دارد که حاوی پول، سلاح، مواد ارتقاء و نبردهای چالش‌برانگیز هستند، اگرچه این‌ها انحرافاتی جزئی از مسیر اصلی‌اند.
بازی شامل سکوبازی‌های ساده‌ای نیز می‌شود، هرچند پیچیدگی زیادی ندارند و تمرکز زیاد بر آن‌ها ممکن است ضعف‌هایشان را آشکار کند. این موضوع در فعالیتی که شباهت زیادی به بازی Only Up دارد، بیشتر به چشم می‌آید. با این حال، جهان بازی از لحاظ بصری خیره‌کننده است و این نقص‌های مکانیکی را تا حدودی جبران می‌کند. مکان‌های متنوعی که به آن‌ها سفر می‌کنید، فضایی وهم‌آلود و رویایی دارند که ساختارهای طبیعی و مصنوعی را به شیوه‌ای غیرمنتظره ترکیب می‌کنند.
علاوه بر این، یک هاب جهان باز وجود دارد که تمامی محیط‌های مجزا را به هم متصل می‌کند. این هاب حسی مشابه قدم گذاشتن به دشت‌های علفزارهای میدگار در Final Fantasy VII دارد. در این جهان باز، می‌توانید به جستجو پرداخته و با کشف میانبرها، مینی‌گیم‌ها و سخت‌ترین باس‌ها روبرو شوید.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن صداپیشگان ماهر، شکوه بصری چشمگیر و مقیاس کلی بازی، واقعاً به نظر می‌رسد که Clair Obscur با توجه به اندازه نسبتاً کوچک تیم Sandfall، فراتر از انتظارات ظاهر شده است. این بازی مکانیک‌های آشنا را با دیدی خلاقانه بازتفسیر می‌کند، سیستم مبارزات آن لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. ترکیب استراتژی این بازی و اکشن واکنشی، داستانی دلگرم‌کننده از غم مشترک و رفاقت، تجربه‌ای فوق العاده‌ را از بازی های JRPG ارائه می‌دهد. ایرادات جزئی در رابطه با کاوش محدود و برخی مسائل مربوط به life quality وجود دارد، اما این اشتباهات به اندازه‌ای نیستند که به طور قابل توجهی از ارزش یک بازی که تمام عناصر یک نقش‌آفرینی کلاسیک را در خود دارد، بکاهند.

سوالات متداول

بازی Clair Obscur: Expedition 33 چیست؟

Clair Obscur: Expedition 33 یک بازی نقش‌آفرینی نوبتی است که داستانی عمیق و احساسی را در دنیای پسا-آخرالزمانی روایت می‌کند. در این بازی، بشریت با یک «بیماری لاعلاج جمعی» مواجه است و شما به عنوان یکی از اعضای یک تیم اکتشافی تلاش می‌کنید تا جهان را نجات دهید.

چه نوع گیم‌پلی‌ای در بازی Clair Obscur وجود دارد؟

گیم‌پلی بازی نوبتی است و شامل مبارزات واکنشی می‌شود. در این سیستم، شما باید در رویدادهای سریع (QTEs) شرکت کنید تا تأثیر مهارت‌ها و حملات خود را به حداکثر برسانید. سیستم مبارزات مشابه بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی است، اما با چالشی بیشتر و نیاز به تمرکز بالا.

آیا شخصیت‌های بازی قابل ارتقاء هستند؟

بله، هر شخصیت در بازی مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که می‌توانید آن‌ها را ارتقاء دهید. اعضای گروه شما قابلیت‌های خاصی دارند که می‌توانید برای ترکیب مهارت‌ها و ایجاد استراتژی‌های متفاوت در مبارزات استفاده کنید.

مصطفی پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی

مصطفا پورمحمدی هستم، با هشت سال سابقه نوشتن در زمینه‌های مختلف مثل بازی، فناوری، فشن و عکاسی آنالوگ. خوشحالم که مطلبم رو خوندید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*