تاریخ انتشار: 12 دی 1402 |
زمان مطالعه: 12 دقیقه

قصد خرید گوشی موبایل آیفون دارید و در تصمیم گیری بین این دو مدل فوق‌العاده به مشکل خورده‌اید؟ باید بگوییم که تنها نیستید! این مشکل خیلی از ماست.

با اینکه در حال حاضر مشخص شده این دو مدل رجیستر نمی‌شوند، اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند و در بازار به فروش می‌رسند. اما در نهایت کدام را باید انتخاب کرد؟ در این مقاله به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های آیفون 14 و 15، طراحی و ظاهر، قابلیت‌های دوربین، پورت‌های شارژ، عملکرد، صفحه نمایش و موارد دیگر می‌پردازیم. همراه پلازا دیجیتال باشید.

بررسی تفاوت‌های آیفون 14 و 15

فرقی نمی‌کند به فکر ارتقا از آیفون 14 به 15 باشید، یا یک گوشی موبایل دیگر دارید و نمی‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دستگاه‌ها با نیازهای شما می‌خواند؛ می‌توانیم کمکتان کنیم بهتر تصمیم بگیرید. با اینکه هر نسل جدید آیفون با انبوهی از به‌روزرسانی‌های جدید ارائه می‌شود، جدیدترین مدل همیشه مناسب همه نیست. این راهنما می‌تواند به شما در مقایسه این دو دستگاه محبوب کمک کند تا در نهایت بتوانید گوشی مناسب خود را پیدا کنید!

برای مطالعه مقاله راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل تا 20 میلیون تومان کلیک کنید.

طراحی

با اینکه اندازه کلی آیفون 14 و 15 یکی است، تفاوت زیادی در طراحی آنها وجود دارد. آیفون 14 مدل استاندارد تقریباً مشابه آخرین نسخه‌های قبلی خود است، در حالی که آیفون 15 با تغییرات اساسی روبرو شده و جزیره دینامیکی (Dynamic Island) فوق‌العاده‌ای دارد (این مورد قبلاً فقط با ارتقا به نسخه‌های پرو یا پرو مکس در دسترس بود).

iphone14 vs iphone15 design

هر دو آیفون 14 و آیفون 15 از طراحی زیبای آلومینیومی و شیشه‌ای بهره می‌برند، اما شیشه رنگی استفاده شده در آیفون 15 قطعاً برای دوستداران فناوری جذاب است (طراحی جدید شامل یک شیشه در پشت گوشی است که رنگ به سراسر آن تزریق شده است). به علاوه، وجود رنگ‌های خاص همه را وادار به عکس‌العمل می‌کند. بیایید دقیق‌تر بررسی کنیم:

مقاله نمونه: راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل تا 25 میلیون تومان

Dynamic Island (جزیره پویا)

همانطور که گفته شد، آیفون 15 Dynamic Island را به همراه دارد و برخلاف مدل قبلی خود نیازی به ارتقا به مدل پرو یا پرومکس نیست. Dynamic Island یک ویژگی طراحی به شکل کپسول است که هشدارها و فعالیت‌های روی گوشی را به صورت زنده نشان می‌دهد؛ بنابراین هرگز چیزی از چشم شما پنهان نمی‌ماند. می‌توانید ببینید چه کسی تماس می‌گیرد، آب‌وهوا را بررسی کنید و خیلی موارد دیگر را زیر نظر داشته باشید. آیفون 14 از ناچ اصلی آیفون بهره می‌برد، که مستطیل کوچکی از فضای سیاه است که از زمان معرفی iPhone X در بالای آیفون وجود داشته است.

dynamic island

شیشه رنگ آمیزی شده (با تزریق رنگ)

با اینکه هر دوی این گوشی‌ها دارای محافظ سرامیکی فوق‌العاده قوی مقاوم در برابر آب و گرد و غبار و همچنین طراحی خیره‌کننده با آلومینیوم و شیشه هستند، آیفون 15 مجهز به شیشه پشتی فوق‌العاده‌ای است که رنگ در سراسر آن تزریق شده است.

مقاله مشابه: راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل تا 15 میلیون تومان

Pretty in Pink

برای کسانی که علاقه مند به آیفون صورتی هستند، فقط همین می‌تواند یک دلیل کافی برای ارتقا به آیفون 15 باشد!

تفاوت‌های اساسی در طراحی

آیفون 14آیفون 15
چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: برای کسانی که واقعاً عاشق طراحی سنتی آیفون هستند، جدا از جزیره پویا، خبر خوب این است که تغییرات زیادی در آیفون 14 ایجاد نشده است. با اینکه رنگ صورتی ندارد، رنگ‌های دیگر آن برای انتخاب بسیار مناسب هستند.
این گوشی همچنین دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی با ویژگی‌های فوق‌العاده است که کاربر عادی را راضی خواهد کرد.
چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: آیفون 15 جزیره پویا را برای شما به ارمغان می‌آورد؛ بنابراین دیگر چیزی از دید شما پنهان نمی‌ماند. شیشه پشتی رنگ آمیزی شده و طراحی آلومینیومی نیز واقعاً چشم نواز است. افزون بر این، اگر رنگ صورتی را دوست دارید، در خرید آن شک نکنید.
دیگر موارد: Dynamic Island ابزار مفیدی برای نمایش اطلاعات مرتبط است و دیدی آسان دارد؛ بنابراین کسانی که آیفون 14 را انتخاب می‌کنند، از این قابلیت بی‌بهره هستند.

همچنین اگر عاشق رنگ صورتی هستید، یا مشتاق آن شیشه‌های پشتی گوشی با رنگ‌های جدید هستید، هیچ چاره‌ای به جز خرید آیفون 15 ندارید!

دیگر موارد: خیلی‌ها تعصب خاصی رویDynamic Island ندارند، افزون بر اینکه هر دو گوشی طراحی‌های زیبا و چشم نوازی ارائه می‌دهند. بنابراین اگر شیشه رنگی (یا رنگ صورتی) برایتان مهم نیست و نیازی هم ندارید هر نوتیفیکیشن را دائم جلوی چشمتان داشته باشید، آیفون 14 با قیمت کمتر مناسب‌تر است.

صفحه نمایش

در نگاه اول، نمایشگرهای 6.1 اینچی Super Retina XDR در هر دو گوشی یکسان به نظر می‌رسند. با این حال، اگر به صفحه‌ نمایش بسیار روشن علاقه دارید، آیفون 15 گزینه مناسب‌تری است؛ در واقع، این گوشی در مقابل نور خورشید حدود 2 برابر روشن‌تر از آیفون 14 است.

iphone14 vs iphone15 display

برویم دقیق‌تر بررسی کنیم:

آیفون 14آیفون 15
اندازه: 6.1 اینچ Super Retina XDRاندازه: 6.1 اینچ Super Retina XDR
روشنایی: حداکثر روشناییHDR  1200 نیت.روشنایی: حداکثر روشنایی 2000 نیت در فضای باز، تقریباً دو برابر آیفون 14.

تفاوت‌های اساسی در صفحه نمایش

آیفون 14آیفون 15
چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: آیفون 14 همچنان یکی از روشن‌ترین صفحه نمایش‌ها را دارد؛ هم در داخل و هم در فضای باز.چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: آیفون 15 با 2000 نیت یکی از روشن‌ترین صفحه نمایش‌های گوشی‌های اپل را دارد و کسانی که اغلب از تلفن خود در حال حرکت استفاده می‌کنند، مطمئناً متوجه تفاوت می‌شوند.
دیگر موارد: اگر وقت زیادی را در فضای بیرون می‌گذرانید یا برای دیدن صفحه نمایش خود اذیت هستید، شاید لازم باشد اوج روشنایی بالاتری را انتخاب کنید.دیگر موارد: اگر اغلب در فضای داخلی هستید، احتمالاً تفاوتی بین آیفون 14 و 15 در مورد نمایشگر متوجه نخواهید شد.

شارژ و باتری

در مورد شارژ باید گفت که آیفون 15 قطعاً ارتقا پیدا کرده و از این نسخه به بعد، همه چیز دچار تغییر شده است! آیفون 14 مجهز به پورت لایتنینگ اختصاصی اپل است، در حالی که آیفون 15 به درگاه USB-C استاندارد جهانی مجهز شده است. حالا چرا این موضوع اینقدر مهم است؟

iphone14 vs iphone15 battery

USB-C به این معنی است که اکنون می‌توانید تمام دستگاه‌های الکترونیکی خود را از آیفون 15 گرفته تا گوشی‌های دیگر، حتی ایرپاد و اپل واچ خود را با یک کابل شارژ کنید. جدای از این تغییر بزرگ، ظرفیت باتری هر دو گوشی یکسان است.

برای دیدن پست آموزش بک آپ گرفتن از آیفون کلیک کنید.

آیفون 14آیفون 15
باتری: باتری لیتیوم یونی، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم مگ سیف و Qi، قابلیت شارژ سریع و تا 20 ساعت پخش ویدیو (16 ساعت آنلاین) و حداکثر 18 ساعت پخش موسیقی.باتری: باتری لیتیوم یونی، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم مگ سیف و Qi، قابلیت شارژ سریع و تا 20 ساعت پخش ویدیو (16 ساعت آنلاین) و حداکثر 18 ساعت پخش موسیقی.
شارژ: پورت لایتنینگ اختصاصی اپل.شارژ: شارژ USB-C استاندارد جهانی

تفاوت‌های اساسی در شارژ و باتری

آیفون 14آیفون 15
چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: آیفون 14 باتری قدرتمندی با دوام طولانی دارد و در مورد شارژر باید گفت خیلی‌ها هنوز با شارژر لایتنینگ کاملاً راحتند و مشکلی ندارند. برخی حتی ممکن است لایتنینگ را به USB-C ترجیح دهند.چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: آیفون 15 از این نظر که اولین نسل آیفون است که از شارژر اختصاصی لایتنینگ استفاده نمی‌کند، حرکتی انقلابی انجام داده و برای افرادی که دستگاه‌های زیادی دارند و به دنبال راحتی شارژ هستند، گزینه‌ای عالی است.
دیگر موارد: اگر دور و برتان پر از دستگاه‌ها و گجت‌های متنوع است، شارژ USB-C راحت‌تر است و ممکن است دلیل خوبی برای خرید آیفون 15 باشد.دیگر موارد: با وجود یکسان بودن ظرفیت باتری، شارژ USB-C ممکن است خیلی گزینه وسوسه انگیزی برای برخی افراد که همه نوع شارژری دارند، به نظر نیاید.

دوربین

با اینکه هر دو گوشی از دوربین‌های پیشرفته بهره می‌برند، آیفون 15 ارتقای چشمگیری داشته است. این گوشی دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی است که با وضوح فوق‌العاده بالا و با جزئیات شگفت انگیز تصاویر را به ثبت می‌رساند. همچنین قابلیت تله فوتو با کیفیت اپتیکال 2 برابر به شما امکان می‌دهد تا به راحتی تصاویر کلوز آپ ثبت کنید.

راهنمای خرید گوشی موبایل: نکات مهم و کاربردی

iphone14 vs iphone15 camera

همه اینها در حالی است که آیفون 14 فقط دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی و تله فوتو 1x دارد. با این حال، هر دو گوشی دارای ویژگی‌هایی مانند موتور فوتونیک، دیپ فیوژن، حالت شب، نورپردازی پرتره (با شش افکت) و موارد دیگر هستند.

آیفون 14آیفون 15
دوربین: سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی اصلی و 12 مگاپیکسلی اولترا وایددوربین: سیستم دوربین دوگانه پیشرفته 48 مگاپیکسلی اصلی و 12 مگاپیکسلی اولترا واید
زوم: گزینه‌های زوم اپتیکال 0.5x و 1xزوم: گزینه‌های زوم اپتیکال 0.5x، 1x و 2x

تفاوت‌های اساسی در دوربین

آیفون 14آیفون 15
چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: دوستداران آیفون که عاشق سلفی و عکس گرفتن هستند، دوربین آیفون 14 را بسیار بهتر از حد معمول می‌دانند.چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: دوربین خیره کننده آیفون 15 برای عکاسان حرفه‌ای، اینفلوئنسرها و کسانی که عاشق عکس گرفتن در شب هستند، مانند یک معجزه است. زوم بیشتر همچنین یک قابلیت فوق‌العاده برای دوستداران طبیعت است.
دیگر موارد: اگر می‌خواهید در آینده عکس‌هایی با کیفیت فوق‌العاده بگیرید یا از رویدادهای زنده عکس‌برداری کنید که بزرگ‌نمایی در آن‌ها مهم است، ممکن است حسرت دوربین آیفون 15 را بخورید.دیگر موارد: برای کسانی که فقط گاهی اوقات عکس می‌گیرند، شاید این پیشرفت‌ها خیلی مهم نباشد.

عملکرد و کارایی

آیفون 14 و 15 هر دو عملکرد چشمگیری دارند. با این حال، نسل دوم تراشه Ultra-Wideband در آیفون 15 یک ارتقای مهم است. این چیپست فوق سریع A16 Bionic از تمام ویژگی‌های پیشرفته گوشی مانند عکاسی محاسباتی، Dynamic Island و جداسازی صدا برای تماس‌های تلفنی پشتیبانی می‌کند. همچنین به افزایش عمر باتری کمک می‌کند. برای راهنمای خرید بهترین گوشی موبایل تا 10 میلیون تومان کلیک کنید.

iphone14 vs iphone15 performance

البته آیفون 14 نیز از چیپست A15 Bionic برخوردار است. هر دو مدل دارای پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای برای عملکرد فوق سریع و سرعت اینترنت 5G هستند.

خواندن این مطلب شاید برای شما مفید باشد: بهترین گوشی های موبایل مناسب بازی در ایران

آیفون 14آیفون 15
چیپست: آیفون 14 شامل چیپست A15 Bionic با پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای است که آن را به یک تراشه قدرتمند با هر استانداردی تبدیل می‌کند.چیپست: آیفون 15 در قالب A16 Bionic جدید تقویت شد و آن را به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار امروز تبدیل کرد.

تفاوت‌های اساسی در عملکرد و کارایی

آیفون 14آیفون 15
چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: اگرچه آیفون 14 هنوز از چیپست موجود در مدل‌های قبلی استفاده می‌کند، اما برای اکثریت افراد گزینه مناسبی است.چیزهایی که بیشتر دوست داشتیم: اگر به دنبال سریع‌ترین گوشی موجود در بازار هستید، آیفون 15 یکی از پیشتازان صنعت گوشی‌های هوشمند است.
دیگر موارد: برای کسانی که به دنبال عملکرد فوق‌العاده هستند، آیفون 15 آیفون 14 را تحت الشعاع قرار می‌دهد.دیگر موارد: فقط آنهایی که به‌ دنبال عملکرد فضایی یا قابلیت‌های سریع چند وظیفه‌ای هستند، احتمالاً متوجه پیشرفت‌های قابل توجه آیفون 15 می‌شوند.

 

کلام آخر

در این مقاله به مقایسه گوشی‌های آیفون 14 و 15 پرداختیم و از شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها گفتیم. در حقیقت این دو گوشی را به لحاظ طراحی، صفحه نمایش، شارژ و باتری، دوربین و عملکرد و کارایی بررسی کردیم. امیدواریم با خواندن این مقاله تصمیم گیری برای خرید هر یک از این دو گوشی برای شما ساده‌تر شده باشد.

بی‌شک آیفون 15 با شیشه رنگی، دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، Dynamic Island، تراشه قدرتمند A16 Bionic و شارژ USB-C، گزینه وسوسه انگیزی به نظر می‌آید. با این حال، اگر به موارد فوق اهمیت نمی‌دهید، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر نیست! آیفون 14 گزینه مناسبی به نظر می‌آید.

اگر قصد خرید گوشی آیفون دارید، فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال می‌تواند راهگشای شما باشد. پلازا دیجیتال یکی از بهترین مراجع برای خرید جدیدترین گوشی‌های موبایل اپل و انواع محصولات برند iPhone  و همچنین مقایسه قیمت روز گوشی اپل برای مشتریان خواهد بود.

پرسش‌های متداول کاربران

  • آیفون 15 چقدر با 14 تفاوت خواهد داشت؟

آیفون 15 مجهز به درگاه جهانی USB-C است. بدون شک بزرگترین یا حداقل مهم‌ترین تغییر در سری آیفون 15، جایگزینی درگاه لایتنینگ با پورت USB-C برای شارژ و انتقال داده می‌باشد.

  • آیا آیفون 15 ارزش خرید دارد؟

در بحث باتری این گوشی فرقی با آیفون 14 ندارد؛ اما اگر اهل عکاسی و تولید محتوا هستید، در خرید آیفون 15 درنگ نکنید! دوربین 48 مگاپیکسلی آن همتا ندارد.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *