تاریخ انتشار: 21 فروردین 1403 |
زمان مطالعه: 22 دقیقه

شکی نیست که افزایش قیمت گوشی موبایل در سال‌های اخیر به عاملی تأثیرگذار در خرید آن مبدل شده و این کالا را به شیئی لوکس تبدیل کرده است. بنابراین برایمان طبیعی است که پیش از خرید آن، تحقیقات گسترده‌ای انجام دهیم و بر اساس نیاز و بودجه خود، بهترین مدل موجود در بازار را انتخاب کنیم. عوامل بسیار زیادی بر انتخاب بهترین گوشی تلفن همراه تأثیرگذار هستند؛ در این راهنمای خرید گوشی موبایل به بررسی این عوامل می‌پردازیم. تا انتهای راهنمای خرید گوشی موبایل همراه پلازا دیجیتال باشید.

راهنمای خرید گوشی موبایل ؛ به چه ویژگی‌هایی دقت کنیم ؟

different phones

این روزها تصور زندگی بدون گوشی هوشمند امکان‌پذیر نیست و گوشی‌ها به بخش مهمی از زندگی هر فردی تبدیل شده‌اند. اگر می‌خواهید گوشی موبایل هوشمند بخرید، بدانید که در دسترس بودن انواع مدل‌های گوشی ممکن است شما را حسابی گیج کند. برای همین ما در این راهنمای خرید گوشی موبایل به 10 نکته مهم که بایستی پیش از خرید گوشی موبایل به آنها دقت کنید، پرداخته‌ایم. قبل از مطالعه موارد شما باید بدانید که از چه برندی گوشی موبایل خود را می‌خواهید تهیه کنید که قبل از تصمیم ‌گیری بلاگ بهترین برند گوشی کدامند؟ را مطالعه کنید. این نکات مهم عبارتند از:

ظرفیت و طول عمر باتری

phone battery

طول عمر باتری یک از مهم‌ترین عواملی است که باید حتماً پیش از خرید گوشی در نظر گرفته شود. این عامل بستگی به میزان استفاده شما از گوشی دارد. اگر حجم کاری زیادی دارید و می‌خواهید چندین کار را با گوشی انجام دهید، یا تولیدکننده محتوا یا گیمر هستید، تخلیه سریع باتری‌ها ممکن است برایتان آزاردهنده باشد. گوشی‌های موبایل با ظرفیت باتری 3500 میلی‌آمپر‌ساعت یا بالاتر بهترین گزینه برای شما خواهند بود. اما اگر زیاد با گوشی خود کار نمی‌کنید، می‌توانید گوشی هوشمندی با ظرفیت کمتر از 3000 میلی‌آمپر‌ساعت خریداری کنید. زمان شارژ باتری نیز باید در نظر گرفته شود؛ حتماً برایتان مهم است که چقدر طول می‌کشد تا گوشی‌تان شارژ شود. مطمئناً از باتری با فناوری Fast Charge لذت خواهید برد. می‌توانیم به شما مژده بدهیم که این روزها در اغلب گوشی‌های هوشمند می‌توان این فناوری را مشاهده کرد.

کیفیت و مشخصات دوربین

phone camera

امروزه دوربین در گوشی‌های موبایل به عامل بسیار مهمی تبدیل شده است. در حقیقت کاربران معمولاً به خیلی از عوامل دیگر اهمیت نمی‌دهند؛ بلکه برایشان مهم است گوشی را بخرند که بهترین دوربین موجود را داشته باشد. شکی نیست که هیچ‌کس نمی‌خواهد دوربین گوشی موبایلش بی‌کیفیت و نامناسب باشد. اگر به دنبال بهترین‌ها هستید، حواستان باشد گول تعداد زیاد مگاپیکسل‌ را نخورید. دوربینی با مگاپیکسل بالا به این معنی نیست که می‌تواند عکس باکیفیتی بگیرد. بلکه این عدد فقط اندازه تصویر را نشان می‌دهد. مقدار بیشتر مگاپیکسل به معنای تصویر بزرگتر است. یک دوربین 12 مگاپیکسلی خیلی اوقات تصاویر بهتری از دوربین‌های به 14 یا 16 مگاپیکسلی می‌گیرد. این دوربین خصوصیات دیگری از جمله دیافراگم، فوکوس خودکار، فاصله کانونی و موارد مشابه دارد. گوشی‌های جدید شیائومی دارای دوربین با کیفیت بالایی هستند برای خرید گوشی های موبایل شیائومی بلاگ راهنمای جامع خرید گوشی شیائومی را مطالعه فرمایید.

قدرت پردازنده گوشی

phone cpu

تبلیغات زیادی در مورد پردازنده‌های اسنپدراگون، چهار هسته‌ای (quad-core) و از این دست وجود دارد. اما شما می‌توانید آن‌ها را فقط با سرعت‌شان که با واحد گیگاهرتز (GHz) اندازه‌گیری می‌شود بررسی کنید. هرچه عدد گیگاهرتز بالاتر باشد، آن پردازنده عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر قصد دارید برای استفاده عمومی مانند چک کردن ایمیل و گشت‌گذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گوشی بخرید، نیاز به گیگاهرتز و در نتیجه سرعت بالا نیست. اما اگر با هدف بازی کردن قصد خرید گوشی دارید، گوشی را انتخاب کنید که گیگاهرتز بالا و در نتیجه پردازنده قوی‌تری دارد.

خصوصیات کلی صفحه نمایش

phone display

صفحه نمایش یکی دیگر از عوامل مهمی است که پیش از خرید گوشی هوشمند جدید باید در نظر بگیرید؛ چرا که مستقیماً با آن در تعامل هستیم و بر کیفیت استفاده ما از این دستگاه تأثیر می‌گذارد. صفحه نمایش انتخابی شده بستگی به استفاده و هدف از خرید آن گوشی هوشمند دارد. اندازه نمایشگر از هر گوشی به گوشی دیگر متفاوت است. ما شاهد گوشی‌هایی با ابعاد تا 7 اینچ هم در بازار هستیم. البته که واقعاً بزرگ هستند و در دسته فبلت‌ها قرار دارند. گوشی انتخابی شما باید برای استفاده راحت (در اصطلاح خوش‌دست) باشد.

ابعاد صفحه نمایش

اگر می‌خواهید برای استفاده‌های عمومی مانند چت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این دست گوشی بخرید، نمایشگر 5 تا 5.5 اینچی برای شما گزینه مناسبی است؛ اما اگر گوشی را به قصد بازی کردن یا تماشای فیلم می‌خرید، بهتر است به تلفن همراهی در ابعاد 5.5 تا 6 اینچ بخرید؛ آن هم گوشی که کیفیت صفحه نمایش آن Full HD یا QHD  باشد. گوشی‌هایی با صفحه نمایش بیش از 6 اینچ معمولاً بزرگ و سنگین هستند و حمل آنها نیز سخت‌تر است.

نوع صفحه نمایش

گوشی‌های هوشمند عمدتاً در دو نوع نمایشگر در دسترس هستند: LCD و AMOLED (با پنل LED). صفحه نمایش LCD ارزان‌تر است اما نمایشگرهای AMOLED کیفیت تصویر بهتری دارند. این نوع صفحه نمایش‌ها دقت رنگ بالا داشته و طول عمر باتری را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، یک موبایل با نمایشگر LCD بخرید و اگر قصد خرید گوشی بهتر با کیفیت تصویر و عمر باتری بیشتر را دارید، بدون شک باید به سراغ صفحه‌نمایش‌های AMOLED بروید.

حافظه ذخیره‌سازی گوشی

اگر فایل‌ها و اطلاعات زیادی برای ذخیره در تلفن همراه خود دارید، باید فضای ذخیره‌سازی گوشی هوشمند مورد نظر خود را هم در نظر بگیرید. دقت داشته باشید باید گوشی بخرید که حافظه داخلی آن به قدر کافی باشد. اگر همچنان فضای ذخیره‌سازی داخلی گوشی کافی نبود، توجه کنید که گوشی قابلیت پشتیبانی از حافظه خارجی را هم داشته باشد تا در استفاده از آن به دردسر نیوفتید.

رم گوشی و توانایی در اجرای همزمان برنامه‌ها

رم نیز در گوشی‌های هوشمند نقشی اساسی دارد و مسئول انجام چندین کار به صورت همزمان است. بنابراین، هر چه گیگابایت حافظه رم بالاتر باشد، نرم‌افزارهای بیشتری را می‌تواند به صورت همزمان اجرا کند. البته که عکس این موضوع نیز صادق است. بنابراین، اگر کار خاصی با گوشی خود انجام نمی‌دهید یا به فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیازی ندارید، یک گوشی با رم 2 گیگابایتی و رام 16 گیگابایتی بخرید؛ اما اگر به باز کردن برنامه‌های مختلف به صورت همزمان عادت دارید، به سراغ رم و رام بالاتر بروید.

سیستم عامل تلفن همراه

phone os

به طور کلی اکنون در بازار دو سیستم عامل برای گوشی‌های موبایل وجود دارد: iOS یا اندروید. اگر به اصطلاح اپل‌باز باشید، باید به سراغ iOS بروید؛ اما اگر سیستم عامل اندروید را انتخاب کنید، گزینه‌های زیادی از برندهای مختلف پیش روی شما خواهد بود. انتخاب سیستم عامل بستگی زیادی به نیازها و انتظارات شما از یک گوشی موبایل دارد.

بلاگ مربوط به این موضوع: راهنمای جامع خرید گوشی آیفون

بودجه‌ای که می‌توانید صرف کنید

آخرین و مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از انتخاب هر گوشی هوشمندی برای خرید باید در نظر بگیرید، بودجه است. شما بایستی محدوده آن را مشخص کنید. گوشی‌های هوشمند با قیمت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. هر چه بودجه شما بیشتر باشد، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب و خرید دارید. اما اگر بودجه‌تان محدود است، باید به سراغ یک گوشی هوشمند ارزان‌قیمت‌تر و حتی دست دوم بروید. قبل از خرید این نوع گوشی موبایل بلاگ راهنمای خرید گوشی دست دوم را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی نکات مهمی که بایستی پیش از خرید گوشی موبایل در نظر بگیریم، بپردازیم و هر یک را با جزئیات بررسی کنیم. در ابتدا گفتیم که در هنگام خرید گوشی موبایل باید به چه نکاتی توجه کنیم و در ادامه به بررسی مهم‌ترین موارد پرداختیم. همچنین هر یک را با جزئیات کامل بررسی نمودیم.

امیدواریم خواندن این مقاله به شما کمک کرده باشد تصمیمی بهتری برای خرید بهترین گوشی مناسب با بودجه خود بگیرید. همچنین لازم است بدانید برای خرید از فروشگاه پلازا دیجیتال، می‌توانید کلیه دستگاه‌ها را به صورت نقد یا اقساط از فروشگاه خریداری کنید.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *