تاریخ انتشار: 24 آذر 1402 |
زمان مطالعه: 10 دقیقه

یکی از دستگاه‌هایی که کاربران زیادی در طول روز برای انجام کارهای خود به آن نیازمند هستند را باید لپ تاپ یا کامپیوتر معرفی کرد. لپ تاپ یا کامپیوترها به دلیل نگه‌داری در محیط‌های مختلف می‌توانند به دلیل جمع شدن گرد و غبار دچار مشکلات زیادی شوند که این مسئله مجبورتان می‌کند همیشه به فکر تمیز نگه داشتن دستگاه باشید. در حقیقت پاکسازی لپ تاپ یا کامپیوتر می‌تواند برای کاربران در زمینه‌های مختلف کاربرد داشته باشد و شما باید این مسئله را به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم در نگه‌داری رایانه‌ها مدنظر قرار دهید. در صورتی که قصد دارید بهترین روش‌های تمیز کردن لپ تاپ یا کامپیوتر را بشناسید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا جدیدترین روش‌های پاکسازی لپ تاپ و کامپیوتر را به شما آموزش دهیم.

1: تمیز کردن صفحه نمایش

تمیز کردن صفحه نمایش

زمانی که از صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر خود در محیط‌های تاریک یا کم نور استفاده می‌کنید، متوجه کثیف بودن آن نخواهید شد و زمانی که نمایشگر خود را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید، خواهید دید که لکه و کثیفی‌ها چگونه ذهن شما را مخدوش خواهند کرد. بروز این لکه‌ها باعث می‌شود استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر دشوارتر شود و شما را به فکر تمیز کردن صفحه نمایش اندازد.

کثیف شدن صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر را باید به عنوان یکی از مشکلاتی دانست که راه‌حل بسیار ساده‌ای دارد. شما می‌توانید مقداری آب را روی پارچه مخصوص میکرو فیبر ریخته و به آرامی نمایشگر را پاکسازی کنید. همچنین محلول‌های خاص برای پاکسازی نمایشگرها در دسترس قرار دارند که استفاده از آن‌ها می‌تواند شرایطی ایده‌آل را برای شما رقم بزند.

در صورتی که هم اکنون نیازمند تمیز کردن نمایشگر لپ تاپ خود هستید، اما امکان مراجعه به بازار برای خرید محلول‌های خاص را ندارید، توصیه می‌کنیم به صورت ابتکاری اقدام به ساخت محلول تمیزکننده مناسب برای صفحه نمایش کنید. یک بطری را خالی کرده و نصف آن را با الکل ایزوپروپیل و نصف دیگر آن را با آب مقطر پر کنید؛ این مسئله باعث می‌شود شما به یک محلول خاص و منحصر به فرد با هدف پاکسازی نمایشگر برخورد کنید. بد نیست بدانید کاربران می‌توانند در این دستور از سرکه استفاده کنند که باعث می‌شود شرایط دلپذیرتر شود. زمانی که محلول را برای پاکسازی آماده کردید، می‌توانید از آن روی صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر خود اسپری کرده و پاکسازی را انجام دهید؛ این کار به شما اجازه می‌دهد شرایط دلپذیری را هنگام پاک کردن صفحه نمایش تجربه کنید.

2: پاکسازی صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر

پاکسازی صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر

تایپ کردن یا استفاده از صفحه کلیدهای کثیف چیزی است که باعث می‌شود به کاربران احساس ناخوشایندی دست بدهد؛ این مسئله در نهایت باعث خواهد شد کاربران با اولویت بالا اقدام به پاکسازی صفحه کلیدها کنند، علی‌الخصوص زمانی که از صفحه کلید لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده زیادی می‌کنید.

شما می‌توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب، هر کدام از کلیدهای موجود روی صفحه کلید را پاکسازی کنید تا تمیز کردن آن را به سرانجام برسانید. برای انجام این کار می‌توانید از صابون استفاده کنید، اما باید مراقب باشید که هنگام تمیز کردن صفحه کلید لپ تاپ از حذف یا آسیب رساندن به کلیدها یا بخش‌های مختلف جلوگیری به عمل آورید.

زمانی که شما کار تمیز کردن صفحه کلیدها را انجام دهید، باید بدانید که کار به پایان نرسیده و شما فقط موفق شده‌اید تمیز کردن ظاهر کلیدها را به سرانجام برسانید. باید توجه کنید گرد و غبار زیادی ممکن است در قسمت زیرین صفحه کلید وجود داشته باشد که به سادگی امکان پاکسازی آن‌ها وجود ندارد. تنها روشی که می‌توان با استفاده از آن پاکسازی زیر صفحه کلید را انجام داد، استفاده از هوای فشرده است. شما باید از یک دستگاه کمپرس هوا استفاده کرده و به سادگی کثیفی یا گرد و غبارهای موجود درون صفحه کلید را از آن خارج کنید.

از طرف دیگر شهامت شما می‌تواند تاثیر مستقیم روی پاکسازی کامل صفحه کلید داشته باشد. در صورتی که می‌توانید ریسک‌های ناشی از برداشتن کلیدها از روی صفحه کلید را بپذیرید، می‌توانید با جداسازی آن‌ها، پاکسازی کامل را انجام داده و سپس مراحل نصب را دنبال کنید. البته ما توصیه به انجام این کار نداریم و با روش‌هایی که در قسمت بالا ذکر شد، می‌توانید پاکسازی صفحه کلید را به سرانجام برسانید.

3: پاکسازی گرد و غبار از درچیه هوا یا فن

پاکسازی گرد و غبار از درچیه هوا یا فن

مدت زمان زیادی از استفاده لپ تاپ نگذشته است، اما آیا گرد و غبار روی دریچه‌های فن را مشاهده می‌کنید؟ دریچه‌های فن یا خروجی‌های هوا به سرعت با گرد و غبار پوشیده می‌شوند و این مسئله مانع از خروج گرمای تولید شده توسط قطعه‌های سخت افزار خواهد شد؛ بنابراین راه چاره چیست؟

شما می‌توانید از ابزارهای ابتدایی همانند خلال دندان یا گوش پاک کن برای پاکسازی دریچه‌های هوا استفاده کرده و نتیجه‌ای جذاب را تجربه کنید. شما با انجام این کار می‌توانید سلامت را به دستگاه خود هدیه کرده و شرایط دلپذیری را تجربه کنید. اگر خروج حرارت از درون محفظه لپ تاپ یا کیس کامپیوتر به خوبی انجام شود، خواهید دید طول عمر لپ تاپ یا کامپیوتر تا چه اندازه می‌تواند بالا باشد.

زمانی که در حال استفاده از گوش پاک کن هستید، توصیه می‌کنیم مقداری آن را خیس کرده تا گرد و غبار به الیاف گوش پاک کن بچسبند؛ این کار باعث می‌شود پاکسازی خروجی‌های هوا به خوبی انجام شود و نتیجه‌ای مثبت رقم خواهد خورد.

4: پاکسازی خط و خش روی پلاستیک لپ تاپ

پاکسازی خط و خش روی پلاستیک لپ تاپ

استفاده از بدنه پلاستیکی در لپ تاپ‌ها را باید به عنوان یک فرایند تکرارشدنی از سوی کمپانی‌های مختلف عنوان کرد. گاهی وقت‌ها بروز برخی خط و خش روی بدنه می‌تواند برای کاربران آزاردهنده باشد. در صورتی که به عنوان یک کاربر علاقه‌مند به پاکسازی خط و خش روی بدنه پلاستیکی لپ تاپ هستید، باید بگوییم که چنین چیزی امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که این مسئله برای خط و خش عمیق، کاربرد ندارد و دیگر باید با آن‌ها کنار بیایید، اما اگر شاهد خط و خش ریز هستید، می‌توانید آن‌ها را از بین برده و زیبایی ظاهری را رقم بزنید.

ابتدا سطوح خراشیده را با یک پارچه مرطوب پاکسازی کنید، سپس با استفاده از پولیش پلاستیکی یا خمیر دندان اقدام به تمیز کردن خط و خش کنید. شما باید این مواد را به صورت دایره‌ای شکل به سطوح پلاستیکی بمالید تا زمانی که خط و خش از بین بروند.

در صورتی که لپ تاپ شما دارای بدنه‌ای از جنس آلومینیوم است، باید بدانید که نیازمند تمیز کردن خواهد بود. معمولا بدنه‌های آلومینیومی به مرور زمان کثیف شده و تغییر رنگ خواهند داد. شما می‌توانید با تهیه یک محلول حاوی 50 درصد سرکه و 50 درصد آب برای تمیز کردن بدنه آلومینیومی استفاده کنید. شما باید محلول خود را روی پارچه مخصوص میکرو فیبر ریخته و با استفاده از آن پاکسازی بدنه آلومینیومی لپ تاپ را به سرانجام برسانید. حالت پاکسازی با استفاده از پارچه مهم بوده و توصیه می‌کنیم این کار را به صورت دایره‌ای انجام دهید، چرا که موجب پاکسازی تمام بخش‌های کثیف روی بدنه لپ تاپ می‌شود.

نکات مهم برای جلوگیری از کثیف شدن لپ تاپ

نکات مهم برای جلوگیری از کثیف شدن لپ تاپ

قبل از این که بخواهید وارد کار تمیز کردن لپ تاپ یا کامپیوتر شوید، توصیه می‌کنیم با رعایت نکات مهم مانع از کثیف شدن دستگاه شوید. توصیه می‌کنیم تمیز کردن لپ تاپ خود را با در نظر گرفتن روش‌های زیر انجام دهید:

  • ابتدا دستان خود را بشویید؛ هر اندازه دستان شما تمیزتر باشند، خواهید دید که صفحه کلیدها تمیز باقی خواهند ماند و این مسئله می‌تواند برای کاربران ارزشمند باشد.
  • غذا نخورید؛ توصیه می‌کنیم به منظور جلوگیری از کثیف شدن لپ تاپ یا صفحه کلید آن از مصرف غذا در کنار آن‌ها خودداری کنید. این کار باعث می‌شود تکه‌های غذا روی صفحه کلید نریزد و بدین ترتیب، نظافت آن‌ها به خوبی انجام خواهد شد.
  • استفاده از کیف مخصوص؛ در صورتی که قصد دارید لپ تاپ خود را تمیز نگه دارید، توصیه می‌کنیم یک کیف مخصوص و باکیفیت خریداری کرده تا بتوانید با قرار دادن لپ تاپ خود درون آن مانع از کثیف شدن لپ تاپ شوید. همچنین شما می‌توانید از روکش‌های مخصوص برای پوشاندن صفحه نمایش کامپیوترهای رومیزی و محفظه کیس استفاده کنید.
  • استفاده از محافظ صفحه نمایش؛ یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از کثیف شدن صفحه نمایش لپ تاپ را باید استفاده از محافظ صفحه نمایش عنوان کرد. با خرید یک محافظ می‌توانید مانع از هرگونه کثیف شدن نمایشگر شوید که این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • استفاده از کاور یا پوشش لپ تاپ؛ یکی دیگر از ابزارهایی که می‌تواند مانع از کثیف شدن یا ایجاد خط و خش روی بدنه لپ تاپ شود، کاورهای مخصوص لپ تاپ بوده که روی آن قرار خواهد گرفت و از دستگاه به خوبی محافظت می‌کند.

در صورتی که بتوانید موارد بالا را به خوبی بررسی و مدیریت کنید، خواهید دید که هیچگونه مشکلی برای لپ تاپ یا کامپیوتر اتفاق نخواهد افتاد یا در فاصله زمانی کوتاه نیازمند تمیز کردن دستگاه نخواهید بود.

سخن آخر

تمیز کردن و پاکسازی لپ تاپ یا کامپیوتر برای کاربران اهمیت زیادی دارد و حتی می‌تواند تاثیر زیادی روی طول عمر دستگاه‌ها داشته باشد. در این مقاله سعی شد بهترین روش‌های تمیز کردن لپ تاپ یا کامپیوتر را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید شرایط دلپذیر و خوبی را برای خود رقم بزنید.

پرسش‌های متداول کاربران

آیا استفاده از الکل یا شوینده‌ّای دیگر برای تمیز کردن لپ تاپ اقدام مناسبی است؟

باید گفت خیر؛ زیرا ممکن است مواد شوینده به داخل دستگاه نفوذ کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری را وارد کنند. از طرفی تماس برخی از موارد شوینده با اجزای حساس لپ تاپ مانند صفحه نمایش باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود.

آیا برای تمیز کردن صفحه نمایش می‌توان از دستمال کاغذی استفاده کرد؟

توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهید. تمیز کردن صفحه نمایش لپ تاپ با دستمال کاغذی به دلیل جنس نامرغوبی که دارد باعث آسیب رسیدن به آن خواهد شد. پیشنهاد می‌شود از دستمال پارچه‌ای نرم برای انجام این کار استفاده کنید.

خسرو نصراللهی

خسرو نصراللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *