تاریخ انتشار: 28 دی 1402 |
زمان مطالعه: 9 دقیقه

01 مقدمه 6

مانتیور یکی از تجهیزات و بخش‌های مهم در کامپیوترهای رومیزی و دسکتاپ است که رابطی بین کاربر و دنیای کامپیوتر محسوب می‌شود. گاهی اوقات پس از مدتی استفاده عملکرد مانیتور در نمایش محتوا افت کرده و با مشکلاتی روبرو می‌شود. همچنین در برخی موارد کاربران لپ تاپ استوک را برای خرید انتخاب می‌کنند و می‌خواهند از سلامت مانیتور یا نمایشگر آن اطمینان حاصل کنند. تست سالم بودن مانیتور به روش سخت‌افزاری یا استفاده از نرم‌افزارهای مختلف اولین اقدامی است که کاربران در این شرایط باید انجام داده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایند. در این مقاله قصد داریم با روش‌های مختلف بررسی سلامت مانیتور آشنا شده و نحوه انجام آن‌ها را آموزش دهیم.

از چه روش‌های می‌توان سالم بودن مانیتور را تست کرد؟

02 از چه روش هایی می توان تست سالم بودن مانیتور انجام داد؟

مانیتور یا صفحه نمایش یکی از تجهیزات مهم به حساب می‌آید که از چند هزار تا چند میلیون پیکسل برای نمایش رنگ‌های اصلی آبی، قرمز و سبز تشکیل شده و ترکیب روشن یا خاموش بودن این پیکسل‌ها است که منجر به نمایش تصاویر می‌شود. در صورتی که هر یک از این پیکسل‌ها دچار مشکل شده و عملکرد درستی نداشته باشند، باعث به وجود آمدن مشکل در نمایش تصویر می‌شوند.

تست سالم بودن مانیتور یکی از اقداماتی است که کاربران در زمان خرید مانیتور دست دوم یا لپ تاپ استوک باید به منظور بررسی سلامت آن انجام دهند. به طور کلی از دو روش می‌توان تست سالم بودن مانیتور را انجام داد:

  • تست سخت افزاری مانیتور
  • تست نرم‌ افزاری مانیتور

برای اطلاعات بیشتر شما توصیه می‌شود قبل از خرید مانیتور دست دوم مقاله راهنمای خرید مانیتور دست دوم و استوک را مطالعه کنید.

بهترین نرم افزار تست سالم بودن مانیتور چیست؟

03 بهترین نرم افزار تست سالم بودن مانیتور چیست؟

یکی از بهترین روش‌های تست سالم بودن مانیتور، استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی است که برای این منظور طراحی شده و می‌توان مورد استفاده قرار داد. تست نرم‌ افزاری مانیتور روشی است که با استفاده از آن می‌توان عمکلرد مانیتور را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و مشکلات احتمالی آن را شناسایی کرد. در ادامه با چند نمونه از بهترین نرم‌افزارها در این زمینه آشنا می‌شویم.

 

نرم افزار Dead Pixel Locator

04 نرم افزار Dead Pixel Locator 1

یکی از بهترین برنامه‌های تست سالم بودن مانیتور است که می‌توان از آن برای بررسی کیفیت و سلامت انواع مدل‌های مانیتور استفاده کرد. البته نکته مهمی که در مورد این نرم‌افزار وجود دارد این است که در سال‌های اخیر به‌روزرسانی نشده و ممکن است با برخی از سیستم‌های جدید سازگاری نداشته باشد؛ اما همچنان یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که می‌توان برای بررسی سلامت مانیتور مورد استفاده قرار داد.

کاربران می‌توانند این نرم‌افزار را بر روی سیستم خود دانلود کرده و بدون نیاز به نصب از آن برای بررسی سلامت مانیتور استفاده کنند. عملکرد برنامه به این شکل است که یک رنگ ثابت را بر روی مانیتور نمایش داده و کاربر می‌تواند با استفاده از کلیدهای جهت این رنگ را تغییر دهد. مهم‌ترین کاربرد این نرم‌افزار تشخیص پیکسل‌های سوخته بر روی مانیتور است که با این روش می‌توان به راحتی آن‌ها را تشخیص داد.

 

نرم افزار PassMark Monitor Test

05 نرم افزار PassMark Monitor Test

این تست نرم افزاری مانیتور یکی از بهترین تست‌هایی است که می‌توان به منظور تشخیص پیکسل‌های سوخته و سلامت مانیتور از نظر رنگ، نور، کنتراست و غیره مورد استفاده قرار داد. این برنامه حجم کمی داشته و به راحتی می‌توان آن را دانلود و بر روی سیستم اجرا کرد. این برنامه با دسترسی به مشخصات مانیتور از الگوها و رنگ‌های مختلف در رزولوشن‌های متغیر استفاده کرده و مانیتور را به صورت کامل از نظر سلامت مورد بررسی قرار می‌دهد. نکته مهم در مورد این نرم‌افزار تست سالم بودن مانیتور، برخورداری از بیش از 35 تست مختلف است که به منظور بررسی کامل سلامت صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

روش‌های آنلاین تست سالم بودن مانیتور کدام است؟

06 روش های آنلاین تست سالم بودن مانیتور کدام است؟

یکی از راه‌های تست نرم‌ افزاری مانیتور استفاده از سایت‌هایی است که به صورت آنلاین سلامت مانیتور را مورد بررسی کامل قرار می‌دهند. در این روش تست سالم بودن مانیتور نیازی به دانلود و نصب برنامه‌های مختلف بر روی سیستم نبوده و می‌تواند به صورت آنلاین و از طریق مرورگر اینترنت به صورت کامل تست لازم را انجام داد. در ادامه با چند نمونه از بهترین سایت‌هایی که برای این منظور طراحی شده‌اند، آشنا می‌شویم.

 

سایت  Eizo Monitor Test

07 سایت Eizo Monitor Test

 

سایت eizo.be یکی از بهترین سایت‌ها به منظور تست سالم بودن مانیتور است که زیرمجموعه شرکت EIZO به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح مانیتور و صفحه نمایش با کیفیت بالا است. در این سایت ابزارها و تست‌های مختلفی وجود درارد که از آن می‌توان برای بررسی سلامتی مانیتور از جنبه‌های مختلف استفاده کرد.

در سایت eizo.be یک بخش خاص به نام Monitor Tests وجود دارد که در آن کاربران می‌توانند تست‌های مختلفی مانند بررسی و تنظیمات رنگ، رزولوشن، زمان پاسخگویی، تعادل سفیدی، پیکسل‌های مرده و سایر ویژگی‌های مربوط به سلامت صفحه نمایش را مورد بررسی قرار دهند. با انجام تست سالم بودن مانیتور در این سایت می‌توان عملکرد نمایشگر را در بخش‌های مختلف بررسی کرده و تنظیمات لازم به منظور بهینه‌سازی کیفیت را اعمال کرد. با استفاده از این تست‌ها کاربران می‌توانند اطمینان پیدا کنند که مانیتور آن‌ها در حالت عملیاتی صحیح بوده و نقص و خرابی در آن وجود ندارد.

 

سایت  Test My Screen

08 Test My Screen

 

در این سایت که به منظور تست سالم بودن مانیتور طراحی شده است، از روش‌های مشابه سایت EIZO برای این کار استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جذاب این سایت امکان بررسی سلامت صفحه نمایش‌ گوشی های هوشمند است. با مراجعه به این سایت می‌توانید انواع صفحه نمایش را از نظر تنظیمات رنگ، رزولوشن، زمان پاسخگویی، تعادل سفیدی، پیکسل‌های مرده و سایر ویژگی‌های مربوط به سلامت صفحه نمایش مورد بررسی قرار داده و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین با استفاده از ابزارهای موجود در این سایت می‌توان وجود پیکسل‌های مرده، عدم تطابق رنگ‌ها، خطوط عمودی یا افقی غیر طبیعی یا سایر نقص‌ها را شناسایی کرد.

 

سایت  Arno Welzel

09 Arno Welzel

اگر نمی‌خواهید از نرم‌افزارها بر روی سیستم خود جهت تست سالم بودن مانیتور استفاده کنید، سایت Arno Welzel بهترین گزینه برای انجام این کار به صورت آنلاین به حساب می‌آید. در صفحه اصلی این سایت می‌توان تست‌های مختلف به منظور بررسی سلامت صفحه نمایش را مشاهده کرد. در صورتی که بر روی گزینه Activate Fullscreen Mode کلیک کنید می‌تواند همه این تست‌ها را به صورت تمام صفحه اجرا کرده و با کلیک بر روی تصویر تست را تغییر دهید. برای یادگیری تنظیم سایز مانیتور در ویندوز های 10 و 11 مقاله تنظیم سایز مانیتور در ویندوز 10 و 11 را مطالعه کنید.

ویژگی جالبی که در این سایت وجود دارد این است که در خصوص هر یک از تست‌ها توضیحات دقیقی را ارائه می‌دهد تا کاربران بدانند که در هر یک از این تست‌ها به چه مشکلاتی باید در تصویر توجه داشته باشند. این سایت به طور خاص یک ابزار تست سالم بودن مانیتور به حساب می‌آید که تست‌های مختلفی به منظور بررسی رنگ‌ها، کنتراست، رزولوشن، زمان پاسخگویی، پیکسل‌های مرده و سایر ویژگی‌های مانیتور ارائه می‌کند تا کاربران به وسیله آن بتوانند از عملکرد مانیتور خود اطمینان حاصل نمایند. همچنین سایز مانیتور یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر تجربه کاربری تأثیر می‌گذارد. تنظیم سایز مانیتور به‌صورت مناسب می‌تواند باعث افزایش راحتی کاربر، بهبود کارایی و افزایش بهره‌وری شود.

تست سخت افزاری مانیتور چیست؟

10 تست سخت افزاری مانیتور

این روش تست سالم بودن مانیتور برای دستگاه‌های رومیزی بهترین گزینه به حساب می‌آید. در این روش که به سادگی می‌توان بدون نیاز به نیروی متخصص انجام داد می‌توان از عملکرد صحیح قطعات سخت‌افزاری مانیتور اطمینان پیدا کرد. در صورتی که احساس می‌کنید مانیتور مشکل در عملکرد خود دارد یا قصد خرید یک مانیتور دست دوم دارید، برای تست سخت افزاری مانیتور در اولین اقدام باید کابل‌ها و پورت‌های آن را از نظر سلامت و صحت عملکرد مورد بررسی قرار دهید.

این کار به سادگی قابل انجام بوده و در عرض چند ثانیه می‌توان از عملکرد این قطعات اطمینان حاصل کرد. برای این کار مانیتور را روشن کرده و در این حالت چند مرتبه کابل آن از پورت خارج و مجدد متصل کنید. در ادامه کابل را در بخش‌های مختلف حرکت دهید و از عدم وجود قطعی یا اتصال در مسیر کابل اطمینان حاصل کنید.

جمع‌بندی

11 جمع بندی

مانیتور رابط اصلی بین کاربر و دنیای کامپیوتر به حساب می‌آید که محتواهای مختلف را نمایش می‌دهد و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. مانیتور نیز جزو قطعاتی است که پس از مدتی استفاده یا در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است با مشکلاتی مواجه شود؛ به همین دلیل با استفاده از تست سالم بودن مانیتور و بررسی عملکرد آن از جنبه‌های مختلف می‌توان از سلامت آن اطمینان حاصل کرده یا در صورت وجود مشکل اقدام لازم برای تعمیر و رفع آن را انجام داد. روش‌های مختلفی نرم افزاری و سخت‌ افزاری برای تست سلامت مانیتور وجود دارد که کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود یکی از این روش‌ها را انتخاب کرده و عملکرد مانیتور خود را مورد بررسی قرار دهند. اگر به دنبال لپ تاپ با قیمت مقرون به صرفه هستید پلازا دیجیتال به شما مطالعه وبلاگ ارزان ترین مانیتورهای گیمینگ بازار ایران را توصیه می‌کند

 

سوالات متداول

  • از چه روش‌های می‌توان سالم بودن مانیتور را تست کرد؟

به صورت کلی برای تست سالم بودن مانیتور دو روش اصلی وجود دارد که شامل تست نرم‌افزاری و تست سخت‌افزاری می‌شود.

  • تست آنلاین سالم بودن مانیتور چیست؟

سایت‌هایی هستند که ابزارهای مختلف برای بررسی سلامت و عملکرد مانیتور را به صورت آنلاین ارائه کرده و نیاز به نصب بر روی سیستم ندارند.

  • آیا پیکسل سوخته در مانیتور قابل تعمیر است؟

خیر؛ یکی از مشکلات رایج در مانیتورها به حساب می‌آید که در صورت وجود امکان تعویض یا تعمیر پیکسل سوخته وجود نخواهد داشت.

عاطفه طالبی

از سال 97 در حوزه تکنولوژی روز و سرگرمی و ... در سایت‌های مختلف مشغول به تولید محتوا و نوشتن مطالب روز هستم و توانسته ام در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشم، اکنون در پلازا دیجیتال هستم تا بتوانم در کنار شما عزیزان به پیشرفت‌های بالاتری در این زمینه برسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *