تاریخ انتشار: 10 اسفند 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

کمپانی اپل موفق شده است یکی از بهترین عملکردها را از خود در زمینه طراحی و تولید محصولات دیجیتال نشان دهد که در میان آن‌ها، لپ تاپ های اپل موفق شده‌اند عملکردی بی‌نظیر از خود ارائه کنند. کمپانی اپل با تولید انواع لپ تاپ های قدرتمند که با عنوان مک بوک شناخته می‌شوند، سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورده است، اما نباید تولید iMac را هم نادیده گرفت. شاید این سوال برای شما به وجود آید که تفاوت لپ تاپ های اپل در چه چیزهایی بوده که در ادامه شما را با این تفاوت‌ها، آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

مقایسه لپ تاپ های اپل

macbook apple

در حال حاضر کمپانی اپل قابلیت‌های زیادی را برای تمام مدل‌های خود ارائه می‌کند. لپ تاپ های اپل دارای تنوع زیادی هستند که هر کدام با قابلیت‌های منحصر به فرد خود همراه خواهند بود. مک بوک، مک بوک پرو، مک بوک ایر و سایر مدل‌ها را باید به عنوان بهترین دستگاه‌هایی دانست که هر کدام می‌توانند عملکرد منحصر به فرد و خوبی از خود ارائه کنند. یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود کاربران سراغ خرید دستگاه‌های تولید شده از سوی اپل بروند، بدون تردید باید به قابل اطمینان بودن سخت افزار و طول عمر آن دانست.

مقایسه پردازنده و حافظه رم مک بوک های اپل

macbook apple 1

کمی پیشتر به بررسی مزایا و معایب مک بوک ها پرداختیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لپ تاپ های جدید اپل را باید تراشه آن‌ها دانست. تراشه‌های جدید تولید شده از سوی کمپانی اپل بسیار کارآمد هستند و بدین معنا که عملکرد آن‌ها می‌تواند فوق‌العاده باشد. آی مک 24 اینچی با تراشه سیلیکونی M1 اپل عرضه خواهد شد. سه مدل مختلف از iMac وجود دارد که در حافظه‌های SSD و هسته‌ای گرافیکی M1 با یکدیگر تفاوت دارند. مدل‌‌های پایین‌رده و بالا رده آن‌ها با یکدیگر دارای قابلیت‌های مختلف هستند که با پرداخت مقداری پول بیشتر می‌تواند مدل‌های جدیدتر را خریداری کنید.

مک بوک پرو 16 اینچ دارای تراشه M1 Pro یا Ma Max با پردازنده 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 16 یا 32 هسته‌ای بوده که وابسته به انتخاب شما است. از سوی دیگر مک بوک ایر دارای تراشه سیلیکونی M1 اصلی اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای است. همچنین مک بوک ایر از تراشه سیلیکونی M1 اپل بهره‌مند بوده که بدان معنا است عملکردی قابل مقایسه با iMac دارد. عامل اصلی در این بخش قابل حمل بودن بوده که می‌توانید عملکرد مشابه را در دستگاه بسیار کوچک‌تر داشته باشید.

از نظر قدرت پردازش می‌توان مک بوک پرو را به عنوان گزینه قدرتمندتر به حساب آورد. بعید به نظر می‌رسد شما بخواهید تفاوت را متوجه شوید، مگر این که کارهای گرافیکی و قدرتی همانند ویرایش ویدیو، پردازش‌های گرافیکی را انجام دهید. در صورتی که برای کارهای ساده همانند برنامه‌نویسی از مک بوک پرو استفاده کنید، تفاوت زیادی را میان آن‌ها نخواهید دید. قدرت پردازش میان مدل‌های M1 قابل مقایسه نیست. با این حال، لپ تاپ 16 اینچی مک بوک پرو با M1 Pro و M1 Max خود برای کارهای فشرده می‌توانند عملکردی بی‌نظیر از خود نشان دهند. بنابراین از بهترین لپ تاپ های اپل به شمار می‌روند.

مقایسه پردازنده گرافیکی و صفحه نمایش لپ تاپ های اپل

macbook apple 2

هر دو مک بوک ایر و مک بوک پرو دارای صفحه نمایش باکیفیت Retina هستند و بدین معنا بوده که تراکم پیکسل به اندازه‌ای بالا است که نمی‌توانید پیکسل‌های جداگانه را تشخیص دهید. با این حال و زمانی که روشنایی مک بوک ایر 500 نیت است، مک بوک پرو تا 1000 نیت روشنایی خواهد داشت. هر دو از طیف رنگ گسترده P3 استفاده می‌کند که 25 درصد رنگ‌های بیشتری را در مقایسه با RGB استاندارد ارائه می‌دهد. آی مک دارای نمایشگر 4.5K Retina بوده که نشان می‌دهد یکی از بهترین لپ تاپ های 4K بازار ایران است.

واضح‌ترین تفاوت را می‌توان در اندازه دستگاه دانست و باید بدانید در مک بوک ایر شاهد نمایشگر 13 اینچ خواهید بود و این در حالی است که مک بوک پرو دارای نمایشگر 16 اینچ است. آی مک شرایط بهتری در زمینه نمایشگر دارد و شما در این دستگاه شاهد قرارگیری صفحه نمایش 24 اینچ خواهید بود؛ این مسئله باعث می‌شود تفاوت در وضوح را احساس کنید. مک بوک ایر 13 دارای وضوح 2560×1600 پیکسل بوده و شما در مک بوک پرو شاهد وضوح 3456×2234 پیکسل خواهید بود. در صورتی که به آی مک علاقه‌مند هستید، باید بدانید صفحه نمایش 4.5K را با وضوح فوق‌العاده 4480×2520 پیکسل ارائه می‌کند.

تمام گزینه‌ها باعث می‌شوند ویدیوها و تصاویر شما به صورت کاملا دلپذیر نمایش داده شود. مک بوک پرو دارای یک صفحه نمایش بزرگ‌تر بوده که در قسمت بالای آن می‌توانید دوربین مربوط به فیس تایم را مشاهده کنید. جالب است بدانید این نمایشگر می‌تواند با استفاده از فناوری پروموشن اپل از نرخ تازه‌سازی تطبیقی 120 هرتز هم پشتیبانی کند. قطعا عملکرد بهتری را در آی مک نخواهید دید، اما در این واقعیت که بهترین عملکرد بصری را در دسکتاپ خواهید دید، تردیدی وجود ندارد. اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری خاص پیرامون این مسئله داشته باشیم، باید بگوییم که تراشه‌های رده بالای M1 Pro یا مکس موجود در مک بوک پرو نیرویی قابل محاسبه هستند، اما آی مک در اثر کارکرد بیشتر دمای معتدل‌تری دارد.

مقایسه حافظه ذخیره‌سازی مک بوک های اپل

macbook apple 3

در این بخش مقایسه بسیار جالب‌تر می‌شود، چرا که مک بوک‌ها با داشتن هاردهای SSD موفق شدند انقلاب بزرگی ایجاد کنند. هاردهای SSD می‌توانند عملکردی بی‌نظیر از خود پیرامون ذخیره‌سازی اطلاعات نشان دهند و سرعت بالا در اجرای دستورها را باید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به حساب آورد. استفاده از هاردهای اس اس دی باعث می‌شود شما بتوانید سرعت بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات را تجربه کنید.

لپ تاپ 13 اینچی مک بوک ایر، مک بوک پرو 16 اینچ و آی مک 24 اینچ دارای حافظه‌های SSD داخلی هستند که بسته به نیاز کاربران، می‌توانند قابلیت ارتقا داشته باشند. همچنین سایر مدل‌ها از سری لپ تاپ های تولید شده اپل را می‌توان تا حداکثر حافظه ذخیره‌سازی داخلی 1 ترابایت ارتقا داد. اینطور که پیداست، لپ تاپ های مک بوک پرو می‌توانند فضای ذخیره‌سازی بیشتری ارائه کنند که واضح است باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنید تا به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دسترسی داشته باشید.

سایر ویژگی‌ها

macbook apple 4

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم و شباهت‌های لپ تاپ های اپل را باید کیبورد آن‌ها دانست. کمپانی اپل تلاش کرده است از بهترین مواد اولیه در تولید دستگاه‌ها استفاده کند و عملکرد بی‌نظیر کیبورد، تاچ پد یا سایر بخش‌ها را باید ستود. شما می‌توانید از هر کدام قابلیت‌های ذکرشده دستگاه بیشترین بهره را ببرید. توجه داشته باشید که پورت‌های موردنیاز کاربران در مک بوک‌ها قرار گرفته است، اما محدودیت‌هایی هم به چشم می‌خورد.

سخن آخر

در صورتی که قصد دارید لپ تاپ های اپل را خریداری کنید، باید بدانید هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات فنی و قابلیت‌های منحصر به فرد خود هستند که می‌توانند باعث جلب رضایت کاربران شوند. در این مقاله سعی شد تعدادی از مهم‌ترین تفاوت و شباهت‌های آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به عنوان راهنمای خرید لپ تاپ اپل به آن نگاهی داشته و انتخاب صحیح و خوبی در میان انواع مدل‌های آن داشته باشید. شما می‌توانید مک بوک ایر و مک بوک پرو را به سادگی و به صورت نقد یا اقساط از فروشگاه پلازا دیجیتال خریداری کنید.

پرسش‌های متداول کاربران

مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو، کدام یک برای استفاده روزمره و کارهای حرفه‌ای مناسب‌تر است؟

مک‌بوک ایر به عنوان یک لپ‌تاپ سبک و قابل حمل برای استفاده روزمره و تماشای ویدئوها مناسب است، در حالی که مک‌بوک پرو با عملکرد بالاتر و صفحه نمایش بهتر برای کارهای حرفه‌ای مناسب‌تر است.

مک‌بوک پرو با تاچ بار بهتر است یا مدل‌های دیگر؟

مک‌بوک پرو با تاچ بار امکانات بیشتری از نظر تعامل با دستگاه و استفاده از اپلیکیشن‌های خاص دارد، اما بعضی کاربران احساس می‌کنند که تاچ بار به اندازه کافی کاربردی نیست.

آیا مک‌بوک‌های اپل برای بازی مناسب هستند؟

مک‌بوک‌های اپل برای بازی‌های سبک و متوسط مناسب هستند، اما برای بازی‌های سنگین  بهتر است یک لپ‌تاپ با سخت افزار مناسب‌تری انتخاب کنید.

یا قیمت مک‌بوک‌های اپل نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها بالاتر است؟

بله، قیمت مک‌بوک‌های اپل معمولاً بالاتر از بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر است، اما این قیمت به دلیل کیفیت سخت افزار، طراحی زیبا و سیستم عامل macOS است.

آیا نصب و استفاده از نرم‌افزارهای ویندوز بر روی مک‌بوک ممکن است؟

بله، با استفاده از نرم‌افزار Boot Camp یا محیط مجازی مثل Parallels Desktop، می‌توانید ویندوز را روی مک‌بوک نصب کرده و استفاده کنید.

یاشار فتحعلی زاده

از سال ۸۹ این افتخار نصیب من شده تا در رسانه‌های مختلف حوزه فناوری و سرگرمی برای پارسی‌زبانان قلم بزنم و دانش روز دنیا رو به زبان ساده، اما با جزئیات کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار بدم. حال، در پلازا دیجیتال کنار شما عزیزان هستم تا کمک کنم تجربه‌ای ایده‌آل از خرید اقلام دیجیتال داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *