تاریخ انتشار: 26 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

01 مقدمه 10

یکی از جذاب‌ترین هنرها، هنر طراحی و نقاشی است زیرا در آن یک فرد از تمام تخیل، نوآوری و خلاقیت خود استفاده کرده و یک اثر هنری خلق می‌کند. در گذشته طراحان و نقاشان آثار هنری خود را بر روی کاغذ، بوم، دیوار، سفال و غیره ثبت می‌کردند تا اینکه در دنیای امروز، پیشرفت فناوری این هنر را نیز دستخوش تغییر کرد به طوری که امروزه از کامپیوتر، گوشی موبایل و تبلت برای نقاشی و طراحی استفاده می‌شود. در واقع پیشرفت فناوری باعث وجود آمدن شاخه جدید از نقاشی به نام نقاشی دیجیتال شد و در همین راستا توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و اپ‌های مختلفی را طراحی کردند که هنرمندان بتوانند از آن برای خلق آثار هنری استفاده کنند. در این مقاله از پلازا دیجیتال با بهترین اپلیکیشن‌های نقاشی دیجیتال در اندروید و آیفون آشنا شده و قابلیت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


 

بهترین اپلیکیشن نقاشی دیجیتال در اندروید و آیفون کدام است؟

02 بهترین اپلیکیشن نقاشی دیجیتال در اندروید و آیفون کدام است؟

تفاوتی ندارد که از گوشی یا تبلت اندرویدی یا آیفون و آیپد استفاده کنید؛ در حال حاضر اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای نقاشی دیجیتال استفاده کرد. این اپلیکیشن‌های ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند که کاربران بتوانند بر حسب نیاز خود از آن برای خلق آثار هنری استفاده کنند. در ادامه با چند نمونه از بهترین اپلیکیشن‌ها در این حوزه که در دستگاه‌های اندرویدی و آیفون در دسترس هستند آشنا می‌شویم.

 

اپلیکیشن Adobe Illustrator Draw

03 اپلیکیشن Adobe Illustrator Draw

برنامه Adobe Illustrator Draw یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای طراحی دیجیتال به حساب می‌آید که یک برنامه رایگان و همه‌کاره است. یکی از ویژگی‌های جذاب این برنامه قابلیت بزر‌گ‌نمایی 64 برابری است که امکان مشاهده همه جزئیات را فراهم می‌کند. در این برنامه 5 نوع قلم قابل تنظیم وجود دارد که هنرمند می‌تواند از آن‌ها برای خلق اثر خود استفاده کند. امکان ایجاد حداکثر 10 لایه یکی دیگر از قابلیت‌های این اپ به حساب می‌آید که دست هنرمند را برای اعمال تغییرات باز می‌گذارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این اپ امکان وارد کردن فایل‌ها از Color CC و Shape CC و همچنین اضافه کردن طراحی‌ها به صورت مستقیم به برنامه‌های Illustrator CC و Photoshop CC است. این ویژگی زمانی کارایی دارد که قصد داشته باشید طراحی خود را در اپ دیگر یا دسکتاپ ادامه دهید.

اپلیکیشن Clip Studio Paint

04 اپلیکیشن Clip Studio Paint

برنامه Clip Studio Paint یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید و آیفون برای افرادی است که قصد دارند انیمه، مانگا یا کمیک بوک طراحی کنند. این برنامه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد که به تصویر کشیدن داستان‌های مصور را آسان می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این برنامه می‌توان به پشتیبانی از فرمت‌های برداری، شطرنجی و سه‌بعدی اشاره کرد. از دیگر قابلیت‌ها و امکانات موجود در این اپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به بیش از 40 هزار براش (Brush) به صورت رایگان و پولی
  • امکان ایجاد لایه به صورت نامحدود به منظور سهولت در طراحی
  • ارائه ابزارهای انیمیشن و وکتورهای گرافیکی
  • پشتیبانی از مدل‌های سه‌بعدی و انیمیشن‌ها، مانگا و کمیک

اپلیکیشن Ibis Paint X

05 اپلیکیشن Ibis Paint X

برنامه Ibis Paint X یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید در سال 2024 است که استفاده از آن برای کودکان و بزرگسالان لذت‌بخش است. یکی از ویژگی‌های جذاب این برنامه امکان ضبط مراحل طراحی و کار با برنامه به عنوان ویدیو و SNS است که به کمک این قابلیت می‌توان این ویدیوها را با سایر کاربران به اشتراک گذاشت. از دیگر قابلیت‌ها و امکانات این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از 335 براش (Brush) با قابلیت سفارشی‌سازی
  • برخورداری از 46 رنگ صفحه مختلف
  • برخورداری از بیش از 1000 فونت زیبا و کاربردی
  • امکان ایجاد لایه‌های مختلف در زمان طرراحی
  • پشتیبانی از ابزارهایی برای خلق مانگا و داستان‌های مصور

اپلیکیشن Medibang Paint

06 اپلیکیشن Medibang Paint

MediBang Paint یک اپلیکیشن رایگان است که می‌توان از آن در پلتفرم‌های اندروید و iOS استفاده کرد. این برنامه اکثر قابلیت‌هایی را که می‌توان از یک اپ در حوزه نقاشی دیجیتال انتظار داشت را در اختیار قرار می‌دهد. لایه‌های متنوع، خط‌کش، انبوهی از براش‌ها و راهنمای طراحی از قابلیت‌های این برنامه به حساب می‌آید. پشتیبانی از لمس سه‌بهدی در دستگاه‌های iOS جدیدتر یکی دیگر از قابلیت‌های این برنامه به حساب می‌آید.

با استفاده از MediBang می‌توان به آسانی نقاشی‌ها و کتاب‌های کمیک را خلق کرد. براش‌های مخصوص، فونت‌های متنوع و خاص، پس‌زمینه‌هایی از پیش‌ساخته شده، پانل‌های کمیک و سایر منابع از مهم‌ترین امکاناتی است که این برنامه برای هنرمندان در زمینه داستان‌های مصور در اختیار قرار می‌دهد.

اپلیکیشن Infinite Painter

07 اپلیکیشن Infinite Painter

هنرمندان نقاشی دیجیتال که می‌خواهند با گوشی هوشمند خود آثار هنری خلق کنند، می‌توانند از اپ Infinite Painter به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده کنند. استفاده از این برنامه تنها برای یک دوره 7 روزه آزمایشی رایگان است و پس از اتمام این دوره باید نسبت به خرید اکانت پرمیوم به منظور دسترسی به همه امکانات اقدام کرد. از مهم‌ترین امکانات و قابلیت‌های این اپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از بیش از 80 نوع براش طبیعی
  • امکان ایجاد براش به صورت سفارشی
  • پشتیبانی از لایه‌ها به صورت نامحدود
  • برخورداری از بافت کاغذی
  • برخورداری از انواع ابزارهای مربوط به پرسپکتیو، ترکیب رنگ و غیره
  • امکان ذخیره‌سازی آثار خلق شده به صورت فایل PSD، PNG و JPG

اپلیکیشن Autodesk SketchBook

08 اپلیکیشن Autodesk SketchBook

SketchBook by Autodesk یکی از بهترین اپلیکیشن های آیفون در سال 2024 و اندروید به حساب می‌آید که به صورت رایگان در اختیار طراحان قرار دارد. این برنامه به غیر از اندروید و iOS بر روی سایر پلتفرم‌ها مانند مک بوک و دسکتاپ نیز در دسترس است. یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز این برنامه نسبت به برنامه‌های رقیب شده، ارائه تجربه طراحی طبیعی و کتابخانه رنگ خاص است. این اپ دارای ابزارهای طراحی و براش‌های مختلف است که امکان شخصی‌سازی آن‌ها در هر لحظه وجود دارد. امکان مشاهده آثار هنری و نظر دادن در مورد آن‌ها یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این برنامه به حساب می‌آید.

اپلیکیشن ArtRage

09 اپلیکیشن ArtRage

ArtRage به این منظور طراحی و توسعه پیدا کرده است که بتواند تا حد امکان تجربه طراحی طبیعی در دستگاه‌های هوشمند را ارائه دهد. در این برنامه طراحان حتی می‌توانند رنگ‌های مختلف را مانند دنیای واقعی با هم ترکیب کرده و از آن برای طراحی استفاده کنند. به طور کلی می‌توان گفت که ابزارها و امکاناتی که در این برنامه برای طرحی و نقاشی گنجانده شده، ریشه در طراحی واقعی و غیر دیجیتال دارند و حس کار کردن بر روی کاغذ و بوم را منتقل می‌کند. از جمله ابزارهای این برنامه می‌توان به رنگ روغن، آبرنگ، چاقوی پالت و غلطک رنگ اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت که این برنامه بهترین گزینه برای هنرمندان سنتی به حساب می‌آید که قصد دارند به سبک خود کار کرده و در کنار آن از مزایای هنر دیجیتال نیز بهره‌مند شوند.

اپلیکیشن Dotpict

10 اپلیکیشن Dotpict

اگر جزو افرادی هستید که قصد خلق آثار هنری متفاوت داشته و به دنیای هنر پیکسلی علاقمند هستید، برنامه Dotpict بهترین گزینه در پلتفرم‌های اندروید و iOS به حساب می‌آید. در این برنامه بوم مربعی شکل قابل تنظیمی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که می‌تواند با استفاده از ابزارهای مختلف مانند قلم‌مو، پاک‌کن، انتخابگر رنگ، سطل و پالت رنگ طرح مورد نظر خود را خلق کند. یکی از ویژگی‌های جذاب این برنامه گالری عالی آن است که امکان مشاهده و بررسی هنر و خلاقیت هنرمندان را فراهم کرده تا با ایده گرفتن از آن بتوانند آثار بعدی خود را خلق کنند. امکان ذخیره کردن اثر خلق شده در گالری و اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی دیگر قابلیت این برنامه به حساب می‌آید.

جمع‌بندی

11 جمع بندی

در دنیای امروز فناوری حوزه‌های مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد تحول در آن‌ها شده است. هنر طراحی و نقاشی یکی از این حوزه‌ها است که با ورود دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی موبایل و تبلت و همچنین طراحی اپلیکیشن‌های مختلف متحول و دستخوش تغییر شده است. امروزه هنرمندان فعال در حوزه طراحی و نقاشی می‌توانند از اپلیکیشن‌های نقاشی دیجیتال بر روی دستگاه‌های اندرویدی و آیفون استفاده کرده و آثار متفاوت و جذابی را خلق کنند.

سوالات متداول

بهترین اپلیکیشن نقاشی دیجیتال در اندروید و iOS کدام است؟

اپلیکیشن Adobe Illustrator Draw یک برنامه همه‌کاره به حساب می‌آید که امکانات و ابزارهای متعددی را در اختیار طراحان و هنرمندان قرار می‌دهد.

بهترین اپلیکیشن نقاشی دیجیتال رایگان در اندروید و iOS کدام است؟

اپلیکیشن Autodesk SketchBook یکی از برنامه‌های محبوب و پرطرفدار در بین هنرمندان نقاشی دیجیتال است که به صورت رایگان با امکانات و ابزارهای متنوع در دسترس قرار دارد.

بهترین اپلیکیشن نقاشی دیجیتال پولی در اندروید و iOS کدام است؟

اپلیکیشن Infinite Painter امکانات و ابزارهای متنوعی را در اختیار طراحان به منظور خلق آثار هنری قرار می‌دهد که برای دسترسی به تمامی امکانات باید اشتراک پرمیوم خریداری شود.

عاطفه طالبی

از سال 97 در حوزه تکنولوژی روز و سرگرمی و ... در سایت‌های مختلف مشغول به تولید محتوا و نوشتن مطالب روز هستم و توانسته ام در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشم، اکنون در پلازا دیجیتال هستم تا بتوانم در کنار شما عزیزان به پیشرفت‌های بالاتری در این زمینه برسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *