تاریخ انتشار: 15 بهمن 1402 |
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در سری آیفون 14 و 15 یافت می‌شود، امکان تماس با خدمات اضطراری در مناطق دورافتاده بدون آنتن است. SOS اضطراری از طریق ماهواره، که اپل در سال 2022 آن را معرفی کرد، برای کمک به افراد در رسیدن به خدمات اضطراری بدون سیگنال گوشی موبایل بسیار حیاتی بوده است. در حقیقت این قابلیت تابستان گذشته به یک زوج که در جریان آتش‌سوزی‌های جنگلی در مائوئی، هاوایی در ماشینشان گیر افتاده بودند، کمک کرد.

satellite iphone 5

اما این ارتباط ماهواره‌ای دقیقاً چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ قصد داریم در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم. پس همراه پلازا دیجیتال باشید.

اتصال ماهواره‌ای در آیفون به چه صورت عمل می‌کند؟

ماهواره ها به سرعت حرکت می‌کنند، پهنای باند کمی دارند و صدها کیلومتر دورتر از زمین قرار دارند. بنابراین وقتی از اتصال ماهواره ای استفاده می‌کنید، تجربه متفاوتی از ارسال یا دریافت پیام از طریق گوشی خواهید داشت.

در شرایط ایده‌آل با دید مستقیم از آسمان و افق، ارسال یک پیام ممکن است 15 ثانیه طول بکشد. گاهی حتی اگر از زیر درختانی با شاخ و برگ‌های سبک یا متوسط ارسال شود، ممکن است بیش از یک دقیقه هم طول بکشد.

اگر زیر انبوهی از شاخ و برگ هستید یا توسط موانع دیگری احاطه شده‌اید، ممکن است نتوانید به ماهواره متصل شوید.

satellite iphone 1

زمان اتصال همچنین می‌تواند تحت تأثیر محیط اطراف شما، طول پیام و وضعیت و در دسترس بودن شبکه ماهواره‌ای باشد.

برای استفاده از اتصال ماهواره‌ای، گوشی آیفون شما باید دارای نرم افزار سازگار باشد. قبل از رفتن به جایی بدون پوشش تلفن همراه و Wi-Fi، باید به آخرین نسخه iOS آپدیت کنید.

ویژگی‌های تماس ماهواره ای به مدت دو سال برای آیفون 14، آیفون 14 پرو، آیفون 15 یا آیفون 15 پرو به صورت رایگان در دسترس است. پلازا دیجیتال در مقاله مقایسه آیفون 14 و 15 به جزئیات کامل از این دو گوشی در موارد مختلف پرداخته است.

مانند تشخیص تصادف خودرو، SOS اضطراری از طریق ماهواره چیزی است که امیدواریم هرگز مجبور به استفاده از آن نباشید. اگر می‌خواهید این سرویس را خودتان امتحان کنید، اپل یک حالت نمایشی داخلی را اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد بدون تماس با اورژانس یا پلیس به ماهواره متصل شوید.

نحوه استفاده از ارتباط ماهواره‌ای آیفون 15

اولین چیزی که باید در مورد SOS اضطراری از طریق ماهواره بدانید این است که نیازی به دانستن چیزی نیست. این سرویس به گونه‌ای طراحی شده است که به تنهایی کار کرده و رابط شما را مرحله به مرحله در این فرآیند راهنمایی می‌کند.

satellite iphone 6

دومین چیزی که باید بدانید این است که استفاده از Emergency SOS معادل تماس با اورژانس یا پلیس است. در واقع این روشی است که شما از آن استفاده می کنید. اورژانس را شماره گیری کنید و اگر گوشی شما  نتواند وصل شود، گزینه‌ای برای ارسال پیامک به خدمات اضطراری از طریق ماهواره ظاهر می‌شود. برای شروع، از طریق دکمه Satellite بر روی Emergency Text ضربه بزنید. (همچنین می‌توانید برای ارسال پیامک به اورژانس یا SOS به Messages بروید و سپس روی Emergency Services بزنید.)

سپس روی Report Emergency بزنید. از آنجایی که مکالمه رفت و برگشت از طریق اتصال ماهواره‌ای مانند یک گوشی معمولی امکان پذیر نیست، اپل با ارسال کنندگان اضطراری همکاری کرده تا فرمی ایجاد کند که اطلاعات ضروری آنها را برای پاسخگویی جمع آوری کند. این جزئیات در پیامی به اندازه یک سوم متن معمولی فشرده می‌شوند تا بتوان آن را به ماهواره‌ای در مدار پایین زمین ارسال کرد.

satellite iphone 7

با چند ضربه، به سوالات اضطراری بر اساس وضعیت خود پاسخ می‌دهید. انواع موارد اضطراری که می‌توانید انتخاب کنید عبارتند از:

  • مشکل ماشین یا وسیله نقلیه
  • بیماری یا جراحت
  • جرم
  • گم شده یا به دام افتاده
  • آتش

بسته به شرایط اضطراری خود، پیام‌ها و سؤالات بعدی متفاوتی دریافت خواهید کرد. همچنین می‌توانید به مخاطبین اضطراری خود اطلاع دهید.

در مرحله بعد، جهت‌های روی صفحه به شما کمک می‌کند به یک ماهواره متصل شوید. رابط کاربری ساده است و شما را از طریق یافتن ماهواره و متصل ماندن راهنمایی می‌کند. زمان اتصال بسته به شرایط متفاوت است. مثلاً در یک روز ابری و بارانی، اتصال در عرض 20 تا 30 ثانیه برقرار می‌شود. اما گاهی ممکن است یک دقیقه یا بیشتر هم طول بکشد، به خصوص اگر شاخ و برگ در مسیر وجود داشته باشد.

satellite iphone 8

پس از اتصال، آیفون یک مکالمه متنی با پاسخ دهندگان اضطراری شروع می‌کند و پاسخ پرسشنامه اضطراری، موقعیت مکانی شما (از جمله ارتفاع)، اطلاعات مهم مانند شناسه پزشکی و اطلاعات تماس اضطراری شما (اگر آن را تنظیم کرده باشید)، مقدار باقی مانده باتری و بقیه موارد را به اشتراک می‌گذارد.

ممکن است از طریق چند پیام‌ اضافی سؤالاتی از شما پرسیده شود، مانند اینکه در کجا هستید یا دارو همراه خود دارید یا نه.

در بالای صفحه، پنجره‌ای اتصال شما به ماهواره و وضعیت پیام‌های شما را نشان می‌دهد. ارسال کننده‌های اضطراری پیام‌های شما را دریافت می‌کنند و از طریق متن پاسخ می‌دهند. اگر سرویس‌های اضطراری محلی شما از پیام‌های متنی پشتیبانی نمی‌کنند، اپل مراکز رله را با اپراتورهایی راه‌اندازی کرده است که به عنوان واسطه بین شما و اعزام اضطراری کار می‌کنند.

کدام مدل‌های آیفون از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند؟

این سرویس از هم اکنون در دسترس مدل‌های زیر است:

  • آیفون 15
  • آیفون 15 پلاس
  • آیفون 15 پرو
  • آیفون 15 پرو مکس
  • آیفون 14
  • آیفون 14 پلاس
  • آیفون 14 پرو
  • آیفون 14 پرو مکس

چگونه می‌توان تماس اضطراری را از طریق ماهواره امتحان کرد؟

اپل یک حالت نمایشی ایجاد کرده که به آیفون شما اجازه می‌دهد بدون تماس با اورژانس به ماهواره متصل شوید. در این حالت شما با خدمات اضطراری تماس نمی‌گیرید.

برای شروع نسخه نمایشی، تنظیمات گوشی را باز کنید. سپس، روی Emergency SOS ضربه بزنید و به پایین بروید تا نسخه آزمایشی را امتحان کنید.

satellite iphone 9

Emergency SOS از طریق نمایش ماهواره‌ای اتصال تلفن همراه شما را خاموش می‌کند و پیش نمایشی از پرسشنامه اضطراری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما باز هم با خدمات اورژانس تماس نمی‌گیرد.

سپس، نسخه نمایشی شما را در یافتن یک ماهواره راهنمایی می‌کند. این یک راه خوب برای آشنایی با این ویژگی در صورت نیاز به آن است.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون 15 پرداختیم. گفتیم این اتصال چگونه و در چه شرایطی عمل می‌کند و سپس نحوه استفاده از آن را شرح دادیم. سپس اشاره کردیم این قابلیت افزون بر آیفون 15، بر روی چه گوشی‌های دیگری فعال است. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

این روزها خرید گوشی موبایل آیفون بسیار فراگیر شده است و در این زمینه فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند. در این فروشگاه اینترنتی می‌توانید انواع گوشی اپل را مشاهده کرده و با توجه به نیازها و بودجه خود نسبت به خرید موبایل اپل اقدام کنید. فروشگاه اینترنتی پلازا دیجیتال یکی از بهترین مراجع برای راهنمای جامع خرید گوشی آیفون و انواع محصولات برند iPhone همچنین مقایسه قیمت روز گوشی اپل برای مشتریان خواهد بود.

سوالات متداول کاربران

از کجای جهان می‌توانم از SOS اضطراری از طریق ماهواره استفاده کنم؟

در حال حاضر، این سرویس در 16 کشور مانند ایالات متحده (از جمله پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده) و کانادا در دسترس است. سرویس SOS اضطراری برای افرادی که از ایالات متحده و کانادا دیدن می‌کنند نیز در دسترس است مگر اینکه آیفون 14 یا 15 خود را در چین، هنگ کنگ یا ماکائو خریداری کرده باشند.

آیا می‌توانم از SOS اضطراری از طریق ماهواره در داخل خانه استفاده کنم؟

نه. شما باید بیرون باشید و بین آیفون و ماهواره یک خط دید مستقیم وجود داشته باشد. این سرویس در داخل خانه کار نمی‌کند و ساختمان‌های بلند، کوه‌ها، شاخ و برگ‌های متراکم و سایر موانع می‌توانند اتصال ماهواره ای را مسدود کنند. رابط Emergency SOS شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید ماهواره‌ای پیدا کنید و به آن متصل شوید.

هزینه SOS اضطراری از طریق ماهواره چقدر است؟

این سرویس به مدت 2 سال رایگان است. بیشتر از آن، اپل میزان هزینه‌ای برای دسترسی به این ویژگی را به اشتراک نگذاشته است. در نوامبر 2023، اپل این سرویس را یک سال دیگر به صورت رایگان برای دارندگان آیفون 14 تمدید کرد.

مه جبین تیموری

من یک مهندس کامپیوتر و علاقه مند به تقریباً هر چیزی در حوزه تولید محتوا هستم. به تکنولوژی، گجت های جدید و اخبار حوزه اون علاقه دارم و در موردش مطلب می نویسم. از سال 95 در این حوزه فعال هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *